Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa Ciepła - kogo wybrać?


martinezqu

Rekomendowane odpowiedzi

No dobra ale ja bardzo jest niebezpieczny ten gaz w odwiercie czy ma mozliwosc sie wydostania. Chodzi mi o realne mozliwosci a nie o teoretyczne bo takie to ma zawsze i wszystko. No i jak sie ma to do czynnika najwazniejszego czyli pieniedzy? Co do chlodzenia to raczej nie trzeba wykorzystywac PC do tego celu skoro jest klimatyzacja prawda? A poza tym zimna podloga (chlodzaca) jak dla mnie nie jest super komfortowa i przyjemna, nawet latem.

A i moze mi jednak ktos powie w koncu czy ilosc kominow ma wplyw na instalacje wentylacji z GWC czy to bez znaczenia.

Dzieki i Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gaz w odwiercie jest tak samo niebezpieczny jak w każdej lodówce czy samochodzie z butlą - z tym że z lodówką i dziurą w ziemi rzadko cośkolwiek się zderza - czy słyszał ktoś żeby butla w samochodzie wybuchła ?- czesciej spadają samoloty i zrywają się windy w budynkach :D .

Powiem tak : "każda sroczka swój ogonek chwali" . W konkretnym przypadku istota polega na dynamice wymiany energii cieplnej pomiędzy gruntem a wymiennikiem/kami a nie czy to dziura czy wykop. Ważna jest sprawność energetyczna w tym przypadku.

 

Oczywiscie ,ze można jeździć Maybachem , Mercedesem bądź Volkswagenem - ceny jakże różne tylko czy komfort jazdy istotnie się różni - to już do oceny PT Klienta.

Powiem tak : 3% lepszej sprawności nie uzasadnie w żaden sposób wywalania 50% drożej za sprzet i robote w tej materii. A tak naprawde wszystko zależy od sumiennosci fachowosci wykonawcy - z całą pewnością zrobienie nieco większego wymiennika w gruncie poprawi parametry urządzenia.

 

Ja bym sie nie rozwodził nad producentem pompy ciepła tylko nad dokładnym doizolowaniu budynku , dobrej wentylacji, nad centrala rekuperacyjną , GWC dla powietrza - wtedy z cała pewnoscią ogrzewanie nawet samym prądem nie bedzie "niszczace dla potrfela" a jakie tanie w sprzęcie w porównaniu do 'wynalazków"............. . ;) :D :D :D

 

- Amen.

No nie będę nawijał o kogeneratorze biomasowym i ujemnych kosztach eksploatacji budynku ( znaczy to, że nie dość że ciepło darmo to nam za to płacą). :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gaz się sam nie wydostanie i układ podczas normalnej pracy powinien być szczelny. Kwestia montażu oczywiście nie pozostaje bez znaczenia.

Szczerze mówiąc nie widzę związku ilości kominów z wentylacją mechaniczną? Nieczynne, dymowe i tak powinny być zaczopowane, czynne są wykorzystane więc nie powinny mieć wpływu. Wentylacja grawitacyjna zdecydowanie nie powinna pracować równolegle z mechaniczną, więc te kominy też nie powinny mieć wpływu.

Co do temperatury podłogi w trybie chłodzenia to nie spada ona poniżej 22-23 stopni więc z tym zimnem to przesada. oczywiście wszystko należy od nastaw. Podłoga nie może zejść zbyt nisko gdyż zachodzi niebezpieczeństwo skroplenia pary wodnej zawartej w powietrzu.

W porównaniu z klimą, pamiętajmy że w trybie pasywnego chłodzenia pompa nie włącza sprężarki więc z całą pewnością oszczędza sporo kasy.

Nie mówiąc już o koszcie wykonania klimatyzacji budynku o powierzchni np. 200m2. Odpadają też niezbyt piękne jednostki zewnętrzne i wewnętrzne na zewnątrz budynku.

Chcąc wykorzystać pompę ciepła jako jednostkę chłodzącą, można kupić same klimakonwektory i wpuścić na nie czynnik chłodniczy z pompy ciepła o takim samym parametrze jak z typowego agregatu klimatyzacyjnego. Wtedy mamy podłogę nieschłodzoną i pełną klimatyzację tak jak przy zastosowaniu typowych klimatyzatorów.

Tak więc jak widać za wszystkim są za i przeciw. Co do tego przełożenia na kasę, to każdy ma swoje kryteria wyboru. Nie ma jednego najlepszego produktu bo jakby tak było to wszyscy pewnie mieliby to samo. Wszystko zależy od przyłożonego kryterium.

W końcu po to ta dyskusja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ja dobrze zrozumiałem ? - chcesz klimatyzację robić pompą ciepła ??? - a po co jak za free jest ciepło/chłód gleby ( zaleznie od pory roku)??? Dobra wentylacja mechaniczna z GWC załatwia 80% grzania zimą i praktycznie całą klimę latem............przy czym latem to koszt pracy jednego wentylatora ~100W i to w pracy 1/2 gwizdka - a nie agregatu liczonego w kW czy nawet samych pomp obiegowych w ilosci conajmniej 2 + zasilenie całosci automatyki............ ;)

a co do tego że mało ładnie graty wygladaja ? - przecie pisze ,że nad tym zastanowic się nalezy przed wykopaniem fundamentów - mozna wszystko tak poupychac w kazdej chałupie ze mało kto się zorietuje że taka technika jest zamontowana......Tak naprawdę ważna jest cena instalacji grzewczo- wentylacyjnej - jak już pisałem : "nie sztuka jest miec piekny dom - sztuka tani w eksploatacji......"

Chciałem jeszcze dodać ,że kazdy mieszkaniec domu energooszczędnego to + 100W w ogrzewaniu ..............co mało kto bierze pod uwagę - ale fakt faktem ,że mieszkańcy 'podbijają' sprawność grzewczą........urzadzeń......... szczególnie jak organizują imprezy i zapraszaja gosci :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde chyba sprowokowalem niepotrzebna wymiane zdan slowem klimatyzacja. Mialem na mysli wentylacje z rekuperacja. PRZEPRASZAM. A wiec jest tak jak przypuszczalem wszystko co ludzie wymyslili dla zmniejszenia kosztow i ulatwienie zycia nie moze byc niebezpieczne zwlaszcza jesli chodzi o sprzet codziennego uzytku (inaczeej te windy i samoloty spadaly by czesciej :D ).

Dzieki za rady, mysle ze po weekendzie bede mONdrzejszy ale pewnie urodzi sie w mojej glowie wiecj pytan ;) . Szczerze mowiac boje sie pytac .... ale co mi tam moze mi jeszcze powiecie ORIENTACYJNE!!! kosz\ty instalacji i sprzetu do PC z zrodlem pionowym okolo 11kw.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak tak czytam to i patrze jak to liczycie i td to w tej chwili nasuneło mi sie abys zastosował nie przezytek pod wgledem energetycznym (pompa ciepła)ale urzadzenie absorbcyjne napedzane gazem (palnik) olejem (palnik) czy pradem (grzałka ) praktycznie nierobisz dolnego zródła , sprawnosc minimalna to porzełozenie 1-7 przy 35st zasilania wiec łatwo policzyc ,najlepiej zasilac gazem ,zalety jedno urzadzenie ,brak wykopów ,pracuje jedynie na powietrzu zewnetrzym z domieszka powietrza wewnetrznego usuwanego z domu ,wysoka sprwanoc i brak elementów mechanicznych poza wentylatorem i pompą CO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KUrcze widze ze jak zapytalem o najciekawsza rzecz czyli o cene dyskusja zamarala. Dlaczego czyzby nikt nie znal, nie umial powiedziec bez projektu domu, nie chcial powiedziec, czy nie moze oficjalnie? Jesli z jakichkolwiek przyczyn informacja nie moze dojsc do szerokiego grona z checia przyjme wiadomosc na PW, oczywiscie rowniez oferty handlowe, ktore moglbym rozpatrzyc.

Pozdrawiam

PS wnioski z doswiadczen z PC mile widziane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No sprawdzalem, pytalem, czytalem i nadal staram sie poszerzac wiedze i jak na razie to PC wychodzi mi najrozsadniej z tego co moge wybrac. A skoro sie nie oplaca to moze gaz plynny albo prad bardziej sie oplacaja?(bo tylko te wchodza w gre u mnie). Nie licze ze to sie zwoci bo to raczej nie mozliwe, przcierz instalujac piec na paliwo stale tez nikt nie liczy ze sie wroci prawda? A mnie chodzi glownie o to ze jesli koszty instalacji sa duze a utrzymanie male to wychodzi tak samo jak gdzyby koszty instalacji byly male a utrzymanie wysokie wiec nie am roznicy prawie. Tylko ze ja mysle w ten sposob: jsli mam teraz pieniadze to czmu nie zainwestowac w cos co pozniej kosztuje mniej, bo nie wiem czy te pieniadze bede mial pozniej na utrzymanie. No ale to jest tylko moje zdanie.

Pozdrawiam

PS a po 20 latach i tak trzeba bedzie zminic czy to kociol czy pompa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

................ z tym że nie koniecznie - eksploatacja PC nie koniecznie musi być tania - a to niestety nie zawsze zależy od samej PC tylko od wszystkiego innego co jest w budynku....... właśnie na to chciałem Koledze zwrócić uwagę.

Wielokrotnie własciwiej jest zainwestować w dobrą izolację i resztę instalacji niż porwać się na pompę ciepła . Jeżeli chałupa i instalacje OK to można i grzać prądem .

Oczywiście że żadna instalacja się nie "zwróci" - tylko istota polega na porównaniu kosztów eksploatacyjnych .

Czy się to komu podoba czy nie - aktualny szerg kosztowy ogrzewania jest taki:

- odpady drewna i innej biomasy

- drewno opałowe

- węgiel brunatny

- miał wegla kamiennego

- ekogroszek

- węgiel kamienny

- koks

- kogeneracja NG ( na gazie ziemnym)

- gaz ziemny

- pompa ciepła*

- olej opałowy

- propan

- energia elektryczna

 

*) - pozycja PC może się bardzo zmieniac w zależności od sposobu i jakosci wykonania instalacji.

 

Musze jeszcze wymienić jako alternatywę kogenerację biomasową - jako jedyne źródło ciepła które generuje " koszty ujemne"( zarabiamy na ogrzewaniu obiektu) - czyli ciepło "za darmo" i jeszcze jest dochód ze sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej.

 

Szereg ten jest przybliżony uwzględnia sprawność odpowiednich kotłów/źródeł - ale lokalnie mogą być odstępstwa z tym że raczej niewielkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze, ale zakladajac ze izolacje domu mam wykonana dobrze (taki jest plan):

- 25cm poroterm+15cm styropianu na scianach zewnetrznych+ 12cm styropianu na scianie fundamentowej+6cm od srodka;

- 20cm styropianu w podlodze na gruncie (10cm pod pierwsza posadzka i 10 pod podlogowka);

- 10cm styropianu na stropie pod podlogowka i 20cm na stropie na balkonach nad pomieszczeniami ogrzewanymi;

- 30cm welny w dachu.

Myslicie ze to wystarczy czy cos zmienic (radze sie roznych zrodel i probuje optymalizowac wyniki obserwacji i rad :) )?

A odnoszac sie do kolegi Kogeneracja to biorac pod uwage wymienina przez ciebie liste (trudno sie z nia nie zgodzic) to i tak pozostale zrodla, ktore rozwazalem sa nizej w klasyfikacji od PC :) wiec wybor pozostaje chyba tylko jeden najlepszy prawda???

A tak z innej beczki co do rekuperatora to jakie wlasciwie funkcje spelnia GWC oprocz tego ze rekuperator nie zamarznie w ostrej zimie i od jakich temp. zewnetrznych on moze zamarznac? Czy w naszym klimacie (z roku na rok cieplejszym) nie wystarczy grzalka do niego i koszt orzytkowania bedzie podobny a nie trzeba w GWC inwestowac?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GWC - to nic innego jak praktycznie darmowe źródło ciepła/chłodu dla obiektu.

Jeżeli dobrze wykonany to potrafi zimą dać obiektowi około 25% energii niezbędnej do ogrzewania (lub inaczej mówiąc do około 40% energii traconej na wentylacji- w zależności od temperatury zewnętrznej). Należy zwrócić uwagę że w budynkach dobrze izolowanych większość energii na ogrzewanie ulatuje właśnie przez wentylacje.

Pakowanie się w grzałki przeciwoblodzeniowe w centralach rekuperacyjnych jest dla mnie bezsensem wobec możliwości wykonania GWC. Oczywiście grzałka prawie nic nie kosztuje - ale kosztuje jej włączenie - i to przez nastepne kilkadziesiąt lat...... za GWC płacimy jeden raz - i wydatek ten amortyzuje się w postaci niższych kosztów ogrzewania o około 20%. W zalezności czym chcemy grzać bardzo łatwo jest sobie obliczyć o jakich oszczędnościach mówimy. Dodatkową zaletą GWC jest schładzanie powietrza w budynku latem - czyli darmowa klima i tutaj kolejna oszczędność - bo albo możemy zrezygnować z agregatu klimatyzacyjnego albo zamontować o niższej mocy - co znowuż łatwo przeliczyć na oszczędność w złotówkach - i w zasadzie takie "dwa w jednym" przesadza sprawę co do celowości wykonania takiej instalacji.

 

Inwestor może dojść do ciekawych wniosków jeżeli porówna sobie koszt wyciągnięcia kominów wentylacyjnych z ich obróbką - do instalacji wentylacyjnej mechanicznej - okaże się że mechaniczna jest stosunkowo niewiele droższa ( oczywiście w zależności co się chce zamontować - bo i tu można "jeździć" "mercedesem" lub "volkswagenem...".

 

 

Acha : dla zapotrzebowania energetycznego budynku nie mają znaczenia grubości styropianu w stropach pośrednich - liczy się tylko przegrody zewnętrzne.

Tak więc jest sens dawania dobrej izolacji pod podłogę (parteru na glebie) - ale już nie bardzo na 1-szym piętrze.......... - ma to o tyle znaczenie coby schody dobrze wyszły (wysokość stopni).

Te parametry izolacji jakie Kolega podał są już przyzwoite - z tym że do stropu dołożyłbym do 35cm wełny( zwrócić uwagę na wysokość ścianki kolankowej). Pamiętać należy o likwidacji wszystkich mostków cieplnych a fachowcom trzeba wręcz patrzeć na łapy..... 1mm szczeliny pomiędzy płytami styropianu to już poważny błąd- bardzo widoczny na zdjęciach termowizyjnych.

No i nie zapomnijmy o oknach w klasie 0,7 - 0,8..........( bo co nam po dobrej ścianie jak otworem ciepło ucieka)

 

 

Jeszcze ad vocem - izolacji na podłodze - planujesz 2 x 10 cm = 20 na glebie gdzie jej średnia temperatura wynosi ok 8*C przez cały rok - a w ścianie gdzie jest narażona na zewnątrz do ponad -20*C - dajesz 15 cm styropianu ..........

-nie razi Cię niekonsekwencja ??? IMHO na podłodze starczy te jedne 10cm....... i również można odchudzić izolację na fundamentach od strony wewnętrznej - 3-4 cm wystarczy i do głębokości o,5m. Na zewnątrz fundamentów daj te 12 cm i to do głębokości poniżej strefy przemarzania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie dzieki za odpowiedz ale zastanawia mnie jedno bo troszke nie rozumiem, piszesz

 

Acha : dla zapotrzebowania energetycznego budynku nie mają znaczenia grubości styropianu w stropach pośrednich - liczy się tylko przegrody zewnętrzne.

Tak więc jest sens dawania dobrej izolacji pod podłogę (parteru na glebie) - ale już nie bardzo na 1-szym piętrze.......... - ma to o tyle znaczenie coby schody dobrze wyszły (wysokość stopni).

Te parametry izolacji jakie Kolega podał są już przyzwoite - z tym że do stropu dołożyłbym do 35cm wełny( zwrócić uwagę na wysokość ścianki kolankowej).

 

To jak w koncu wiecej na strop czy nie ma sensu? :)

Dalej myslalem o oknach 1,1 bo wyzej to zaczyna sie robic wysoka cena jeszcze w zaleznosci od producenta :) . A co do gruntu czytalem ze zaleca sei dac okolo 20cm jesli ma byc ogrzewanie podlogowe i okolo 10cm an strop jesli ma byc rowniez na poddaszu uzytkowym. Wiec jestem teraz troszke skolowany.

A co do GWC to rozumiem ale czy koszt zrobienia go nie bedzie na tyle wysoki ze zacznie przynosic pieniezne korzysci po kilkunastu latach dopiero w porownaniu do grzalki?

Bo jesli np. za GWC zaplace 5000 a koszt roczny grzalki wyniesie 100 rocznie to GWC zacznie przynosic korzysci dopiero po 50 latach a to raczej dlugo i moge tego nie doczekac :)

Natknalem sie na taka strone: Wykresy aktualizowane na bierzaco

I tutaj widac ze GWC wcale takie super nie jest bo 2* przy 20* w domu to "tylko" 10% zysku na cieple. Nie pamietam parametrow domu ale jak bedzie trzeba to postram sie odnalezc bo link byl podany w czasopismie budowlanym (nie chce podawac nazwy bo nie wiem czy mi wolno)

A i jeszcze jedno nie rozwazam w domu wentylacji grawitacyjnej mechaniczna z rekuperatorem bedzie na 100% tylko jeszcze czy nasz klimat jak juz pisalem ocieplajacy sie nie wydluzy kosztow amortyzacji GWC w stosunku co do grzalki na rekuperatorze?

Pozdrawiam i licze na dalsza dyskusje

PS a propos dyskusji zauwazylem ze temat odwiedzilo ponad 10000 osob a wypowiedzi okolo 80 pare, boicie sie napisac swoje spostrzezenia czy nie macie nic do powiedzenia na ten temat (w co nie wierze bo po cos tutaj zajrzeliscie prawda?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- na stropy wewnętrzne nie ma sensu pakować grubszej izolacji - poza warstwą odpowiadającą za wygłuszenie hałasu - podłogówka niewiele zmienia w tej materii - to już lepiej dobrze przypilnować dylatacji od ścian coby podłoga nie wstała :) ..........

Co do izolacji podłogi parteru ( ułożonej na gruncie) to chyba zrozumiałe jest że nie trzeba się chronić od mrozu bo jak już pisałem gleba ma ~8*C - a i ciepło słabo przenika "w dół"..........

Co prawda w literaturze traktującej o budownictwie pasywnym mówi się o dość grubej izolacji 'od gleby" - ale to z całą pewnością jest przerost formy nad treścią - a i chyba się nie piszesz na dom pasywny..........

Dobra izolacja otworów ma o tyle istotne znaczenie ,że stanowią one i tak znaczny 'mostek cieplny' - dodając do tego błąd montażowy który z reguły jest popełniany przez fachowców (brak ciągłości izolacji pomiedzy ścianą, nadprożem - a futryną stolarki ) to otworami ucieka znaczna ilość energii - co można stwierdzić bez przyrządów obmacując dłonią ścianę i glify w okolicy otworu.........

 

GWC ma niewiele wspólnego z analizą energetyczną eksploatacji grzałki przeciwoblodzeniowej - albowiem jego dodatkową (i mało istotną funkcją) jest zapobieganie oblodzeniu wymiennika rekuperacyjnego.............. istota jego polega na podgrzaniu masy powietrza pompowanego do budynku ciepłem ziemi .

Jeżeli masz na zewnątrz dajmy na to -15 *C a w domu +22*C - to musisz podgrzać powietrze o 37*C . Jeżeli GWC podgrzeje Ci z -15*C do dajmy na to 2 *C to - już tylko musisz je dogrzać o 20 *C......... Nie muszę chyba tłumaczyć ,że jest istotna różnica w ogrzewaniu powietrza o 20 *C niż o 37*C....................... :)

 

Co do tych wykresów temperaturowych - jeżeli GWC jest tak wykonany iż temperatury wyglądają jak na tym linku to faktycznie jest to bez sensu zgrodzone. To nie znaczy że GWC jest do bani tylko że w tym konkretnym przypadku był do bani zrobiony.......

Niestety GWC też musi być dokładnie wykonany i nie jest to sprawa prostą - musi być od góry ocieplony( i tu możesz wsadzić ten styropian który Ci zaoszczędziłem w podłodze :) ) czego nie ma na tym schemacie.......... a tak naprawdę niewielu fachowców od wentylacji wie jak go dobrze zrobić. ......... Właśnie między innymi dlatego osobiście proponuję wykonanie GWC pod domem - na etapie kopania fundamentów.......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HA... na pod domem to juz za pozno :) no ale coz... Caly czas nad tym rozmyslam na szczescie mam jeszcze troszke czasu. Wielkie dzieki za pomoc, szkoda tylko ze tak niewielu ludzi wypowiada sie tutaj na ten temat. Mnie osobiscie tez sie wyczerpaly pomysly i wieksze watpilwosci (rozwiales je troche :)) jak natrfie na cos ciekawego albo sie dowiem lub zadecyduje co do wlasnego projektu to na pewno sie odezwe.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- utrzymywanie różnych temperatur na poszczególnych kondygnacjach jest bez sensu i zawsze prowadzi do zawilgocenia tych nie ogrzewanych. Powiem brutalnie : jeżeli nie stać nas na ogrzewanie całości budynku to po co nam taka duża chałupa......?

Oglądałem wiele takich budynków gdzie właściciele mieszkają na codzień w piwnicy a "górę" używa się "od święta" oraz jak ksiądz chodzi po kolędzie........ jeden totalny smród i nie dlatego że właściciele brudasy tylko dlatego że wilgoć.

Co ciekawe - mieszkańcy na ogół nie czują tego ( chyba z przyzwyczajenia) - i próbowali mnie wielokrotnie przekonać że wszystko OK..... zawsze w takich przypadkach znajdowałem grzyba - z reguły za meblami ( na ścianach zewnętrznych lub w ich pobliżu, przy stropie , przy podłodze itd...) Wilgotnościomierz rozstrzyga bezspornie sytuację.

 

Jest coś takiego jak komfort cieplny - jeżeli utrzymuje się różne temperatury w pomieszczeniach (nie dot. łazienek) to takiego komfortu w budynku po prostu nie ma...........

Z braku takiego komfortu cierpią najczęściej małe dzieci. my dorośli trzymając głowy na wysokości 1,6 - 1,8 m nie czujemy że przy podłodze jest 4 *C niżej, że przeciągi "ścielą się' właśnie przy podłodze - czyli na poziomie naszych raczkujących dzieci................. I wychodzi ,że oszczędności na ogrzewaniu zostawiamy w.....aptece :)

Możecie sobie to sprawdzić ...kładąc się na podłodze w paru miejscach własnego domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam garaż ogrzewam bo jestem 'majsterklepką" i lubię dobre warunki pracy - poza tym fajnie jest wsiąść do ciepłego suchego samochodu zimą............

Jeżeli nie chcesz go ogrzewać to strop nad nim ( garderoba i pralnia) trochę lepiej ocieplij .......

 

Ful wypas byłby jakbyś zrobił kanał naprawczy i w nim powiesił grzejniki............. zawsze można je przytłumić głowicami termostatycznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ful wypas byłby jakbyś zrobił kanał naprawczy i w nim powiesił grzejniki............. zawsze można je przytłumić głowicami termostatycznymi.

HAHAHAHA!!!! Idealnie trafione w gust mojej zony!!! :huh: Bardzo sie jej spodobalo ("pewnie pewnie bedziesz cale dnie w garazu siedzial!!!"). Ale tak na powaznie to raczej nie dziekuje za duzo zachodu za malo efektu.

 

Co do kolegi m77

Przejzalem pobierznie i niestety troszke podstarzaly material zwlaszcza jesli chodzi o porownanie z innymi zrodlami i ceny paliw. Fajnie ze pojawily sie zdjecia z konkretnej realizacji tylko mnie osobiscie przeraza wielkosc miejsca jaka to tam zajmuje. Czy to zawsze tak jest?

Nasunelo mi sie kolejne pytanie: jaka jest zalecana wielkosc bufora i zasobnika CWU dla domu 160m2 i kubatury 500m3, w zalozeniu 4-6 osob.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HAHAHAHA!!!! Idealnie trafione w gust mojej zony!!! :huh: Bardzo sie jej spodobalo ("pewnie pewnie bedziesz cale dnie w garazu siedzial!!!"). Ale tak na powaznie to raczej nie dziekuje za duzo zachodu za malo efektu.

:huh: - niech małżonka nie będzie "hahahaha" bo nie wie co traci....... mozna 'majsterkować wspólnie" nie tylko w sypialni , na zlewie w kuchni ale też w garażu ;) ;) B)

 

Jak nie lubisz grzebać w "wózku" to ok - ale grzejnik w kanale lub podobne rozwiązania błyskawicznie suszą samochód co przekłada się na poprawę komfortu jego eksploatacji a już szczególnie zimową porą........ O tym może zaświadczyć tylko osoba mająca takie rozwiązanie. Nawet grzejnik na ścianie w garażu nie załatwia sprawy tak fajnie jak 'suszenie /grzanie "od spodu".

 

A tak na poważnie to jak już "udałeś się" na tą pompe ciepła to poszukaj kogoś co zmontował by ci układ absorpcyjny (bez sprężarki) - sprawność o ile pamiętam ze szkół jakieś 700% :) - no i nie ma się co zepsuć poza tanią grzałeczką do wymiany za pare złotych.

Sam kilka lat temu popełniłem taki prototyp tylko zarzuciłem temat bo mam na tapecie coś znacznie lepszego - ale dla Ciebie to się nie nadaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra a do czego to wlasciwie ma sluzyc bo znalazlem kilka na necie mneij wiecej kapuje dzialenie ale nie bardzo odnajduje zastosowanie w domu. Na kilku zdjeciach te maszyny wygladaja ogromnie a u mnie miejsca malo i powiekszyc sie raczej nie da :huh: , no ale...

A co z tymi zbiornikami??? 1000l jako bufor i jakies 300l na CWU starczy???

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o zasobnik, to 200-300l z całą pewnością wystarczy. Konkretna wielkość zasobnika zależy od ilości ciepłej wody jaką potrzebujecie.

Jeśli zależy Ci na kotłowni w małej, cichej i planujesz ogrzewanie podłogowe w całym budynku, to zerknij na przykładową pompę ciepła Alpha-InnoTec WZS 80H.

Jest to kompaktowa centrala grzewcza z wbudowanym zasobnikiem o mocy 8kW. W tym przypadku możesz ją postawić wręcz bez bufora, gdyż minimalny czas pracy sprężarki zapewni sama podłogówka i zasobnik C.W.U. Oczywiście bufor można dać, ale 1000l to zdecydowanie przesada!

Ilość miejsca bardzo duża, koszt też nie mały. Za to zwiększamy znacznie bezwładność całego układu.

Tego typu pompy produkuje większość renomowanych producentów.

Szczególnie gdybyś chciał wykorzystać pompę także do chłodzenia, polecam rezygnację z bufora. Oczywiście 100% domu to podłogówka + ew. drabinki w łazienkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

HA!! Wielkie dzieki za wskazanie konkretu, ale moze moge liczyc na jakis cennik (moze byc na PW) bo w sieci nie znalazlem. A co do bufora to jaki bys(cie) proponowali? Jeszce raz powtorze dom ok 160m2 100% podlogowki (ew.2 drabinki w lazienkach), na poczatek 2 osoby pozniej to zalezy od checi :P :lol: . Wiec moze jakis buforek by sie przydal co?

Kurcze a decyzja juz niedlugo :rolleyes:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.