Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Multikomfort Lazar


ma1ik

Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 miesiące temu...

Multikomfort po 2 latach w skrajnych warunkach,

1 rok piec pracował na flocie, tak się zdarzyło, że najpierw kupiłem opał do starego pieca a potem kupiłem MK31, flot suszyłem na grzejnikach płytowych ale nigdy do końca nie był suchy. Wilgoć skraplała mi się na pokrywie zbiornika i na tłoku w związku z tym tłok i okolice podajnika uległy znacznej korozji. Duże ilości paliwa zapychały przestrzeń pod tłokiem raz po raz urywając zawleczkę lub rozwalając łożysko popychające tłok. Flot zwieszał się w zbiorniku a ja próbowałem go ruszyć rysując wnętrze zasobnika co przyśpieszało korozję.

2 rok paliłem miałem ale korozja tłoka była na tyle duża, że duże ilości opału nadal przedostawały się pod tłok.

 

usterki wynikłe z powyższych działań:

- korozja zbiornika

- korozja tłoka i związane z tym nieszczelności wokół tłoka

- znaczne nadżerki na szamocie

- korozja wlotu paliwa do kotła

post-42062-0-66320800-1342165152_thumb.jpg

to co widać na zdjęciu to kompletnie zjedzona przez rdzę blaszka która jest przylepiona do kotła właściwego i po której miał się przesuwać opał

 

usterki niekoniecznie wynikłe z paliwa:

- upalona dysza powietrza wtórnego (w skutek zatkania wlotu do dyszy przez popiół, który przepadł przez ruszt)

- pęknięta górna płyta szamotowa

- wykrzywiony ruszt i zatkane otwory powietrza

 

w związku z tym po 2 latach przeprowadziłem remont kapitalny:

 

Remont podajnika:

- na krawędziach tłoka przyspawałem pręty stalowe 4 mm poruszające się pod blaszkami obudowy (aby pył nie spadał z boku tłoka)

- od spodu tłoka przyspawałem blaszki aby tłok nie "zagarniał" paliwa które jest pod nim

- tylną wierzchnią stronę tłoka wyposażyłem w element ze stali kwasoodpornej a blaszkę dociskającą tłok doposażyłem w drugą, też z kwasoodpornej stali i tym samym doszczelniłem ten element

- Zbiornik zakonserwowałem na nowo

 

Remont pieca:

- wymieniłem szamot na nowy z zaokrąglonym szczytem

- wlot paliwa po oczyszczeniu z resztek blaszki pokryłem uszczelniaczem wysokotemperaturowym (den braven) i nowa blaszką, teraz dla testu niekorodującą

- wymieniłem sterownik, mój nie miał jeszcze IFL i miał maks. czas przerwy podawania =255 sek

- dospawałem upalona rurkę

 

pozostała część pieca ma się dobrze

 

Wnioski:

Nie oszczędzajcie na opale a kocioł wam posłuży

 

 

 

Pytanie do doświadczonych:

czy ma ktoś z was pompę kotłową? (pompa nr 11 z rysunku nr.10 strona 26 instrukcji)

ja mam tylko 12 i 13 (wg sugestii sprzedawcy) i nie mogę powiedzieć o stabilnej pracy kotła gdy zaczyna dogrzewać CWU, spadek temperatury powrotu zamyka awaryjnie mieszacz

Jeżeli ktoś ma to czy może podać jej moc?

Edytowane przez Mk31
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kol Mk31

też posiadam taki kocioł z 2010r o mniejszej mocy 22 kW

ostatnio rozbierałem, czyściłem i konserwowałem cały mechanizm podajnika. Po 2 sezonach są minimalne wżery korozji na powierzchni tłoka i bocznych ścianek które mają bezpośredni kontakt z paliwem.

Pod tłokiem wszystko wygląda jak nowe, ślizgi nadal mają smar, żadnych zadziorów i żadnej korozji. Zawleczka i łożysko fabryczne, żadnych luzów i uszkodzeń. Komorę pod tłokiem czyszczę o dwa zasobniki, razem z komorą napowietrzającą pod płytka rusztu. W tym czyszczę płytkę rusztu z tzw garba przed otworami i przetykam zatkane otwory. Palę suchym miałem, ale kilka razy zdarzyło się wsypać wilgotny na tyle że się zawieszał. Tak jak i ty porysowałem sobie farbę zasobnika i tam pojawiły się ślady rdzy.

Nie wiem jaka blaszkę ty odkryłeś przy wejściu paliwa do kotła, ja tam nie mam żadnych blaszek, ale ten tunel stanowi płaszcz wodny, po cześć zabezpiecza przed cofka płomienia. Jak nie zmienisz sposobu użytkowania, to w tym miejscu spodziewaj się przecieku, bo na tym zdjęciu wygląda to źle!

Płyty szamotowej nie trzeba było wymieniać, bardzo dobrze sprawdza się silikon wysokotemperaturowy 1200C, wystarczy przedmuchać powierzchnie nałożyć dwa warkocze i docisnąć, trzyma jak nowe.

Te płyty pękają przez nierównomierne rozgrzewanie się, z tyłu jest dużo zimniejsza niż u wylotu z palnika.

 

Pompy kotłowej nie mam, mam w miarę wysoką temperaturę powrotu z grzejników i obieg kotłowy 5/4', więc podgrzewanie cwu nie powoduje tak dużego spadku temperatury powrotu.

Pompa kotłowa wystarczy nawet najmniejsza 25 W, ale jak nie masz problemów z latającym zaworem podczas normalnej pracy CO, to ja bym jej nie montował. Lepiej i taniej jest zamontować bypass z zaworem grzybkowym, do regulacji przepływu. Połączyć nim zasilanie z powrotem cwu, tak by część pompowanej wody bezpośrednio wracała do kotła i tym samym podgrzewała powrót. Ilość tej wody i temperaturę powrotu reguluje się zaworem grzybkowym.

 

Jaką powierzchnie ogrzewasz i jakie masz spalanie miału w największe mrozy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaję sobie sprawę, że przez to, że paliłem wilgotnym flotem doprowadziłem piec do takiego stanu. Niech to będzie przestroga.

 

Często czyścisz piec, u mnie 2 zasobniki to ok 9 dni w czasie mrozów (ze względu na niską piwnicę mam nietypowy zbiornik), a czyszczenie to 12 śrub i trochę akrobatyki

 

Płyta szamotowa pękła mi wzdłuż, tego się nie dało skleić

 

Po oczyszczeniu wlotu paliwa, pojawiło się szare spoiwo a pod nim zdrowa stal kotłowa

 

Ciekawe rozwiązanie z recyrkulacja ciepłej wody.. dzięki za radę

 

Moja instalacja wygląda tak:

post-42062-0-37681800-1342185946_thumb.jpg

 

jeden z pokoi miał problem z utrzymaniem temperatury dlatego wymyśliłem jej podbicie za mieszaczem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widać, lazar okazał się bardziej zapobiegliwy od użytkownika i to mu się chwali.

wyczystki podajnika są przecież dwie, wystarczy odkręcić którąkolwiek 4 nakrętki i po robocie.

płyta górna przeważnie pęka wzdłuż od podajnika do popielnika. U mnie tak sklejona wisi już z 6 miesięcy i nie wygląda jak by miała ochotę jeszcze raz pękać. Nowe okładziny sobie leżą w garażu i czekają na cięższe czasy :)

 

dziwną masz tą instalację, gdzie naczynie przelewowe? czemu pompy na powrocie? po co zawór różnicowy? po co jeden pokój ma wpięte zasilanie przez 4d a powrót za 4d?

czemu nic nie piszesz o spalaniu? Te 200m2 ocieplone?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam nie do kolegi @Mk31 ani tym bardziej do Ciebie, ale taki remont po 2 latach w kotle za ok 8500-9000zł to trochę przesada.

z tego co opisujecie to też jest kocioł dla majsterkowiczów, myślałem, że ja jestem takim zwariowanym palaczem, który co 2 tygodnie musi czyścić kocioł, zmienia nastawy, kombinuje z połączeniem ale widzę że takich osobników jest więcej.

I dobrze. ^_^

Pozdrawiam wszystkich palaczy dłubaczy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

każdy kocioł trzeba czyścic i to tym częściej im gorszym (tańszym) paliwem się pali. Kol MK31 tego nie czynił i stąd co najmniej połowa jego kłopotów.

Podajnik jaki mocny by nie był jest ze stali i jak się go traktuje kwaśnym błotem, musi zerdzewieć.

Szkoda, że nie porobiłem zdjęć swojego podajnika jak rozbierałem. Byłby dobry materiał porównawczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(..)

dziwną masz tą instalację, gdzie naczynie przelewowe? czemu pompy na powrocie? po co zawór różnicowy? po co jeden pokój ma wpięte zasilanie przez 4d a powrót za 4d?

czemu nic nie piszesz o spalaniu? Te 200m2 ocieplone?

 

Flot nie był mokry a jedynie wilgotny i to nie w dotyku bo taki od razu by się zwiesił.

mam naczynie przelewowe ale pominąłem ze względu na jego oczywistość

Pompy na powrocie bo mam niską piwnicę (1,8 m) a chciałem mieć możliwość cyrkulacji grawitacyjnej

Ten jeden pokój potrzebuje znacznie większej temperatury na zasilaniu niż ta za mieszaczem a nie chciałem podnosić temperatury na wszystkich kaloryferach

Dom ocieplony.

Spalanie w czasie mrozów (-10) C to podajnik na 4-5 dni, latem (CWU + podłogówka w jednej łazience) podajnik na ok 17 dni.

 

Odnośnie komfortu to znajomy ma piec konkurencji (Sławków) i po 2 sezonach teraz czyścił podajnik, nic mu się pod tłokiem nie zbierało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom ocieplony.

Spalanie w czasie mrozów (-10) C to podajnik na 4-5 dni, latem (CWU + podłogówka w jednej łazience) podajnik na ok 17 dni.

 

Odnośnie komfortu to znajomy ma piec konkurencji (Sławków) i po 2 sezonach teraz czyścił podajnik, nic mu się pod tłokiem nie zbierało.

 

to witamy w klubie

ja mam kocioł przyjemniej 2 razy za duży

ty przynajmniej 3 razy za duży :P

 

ten znajomy też pali miałem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj, też pali miałem choć innym.

 

Najpierw kupiłem piec a potem ociepliłem dom ....

 

Piec ze Sławkowa choć mocno toporny i bez płomienicówek to ma podwójny tłok i znacznie większą jego pochyłość.

 

Myślę, że po moich modyfikacjach nie będzie już problemu.

 

dziś odpalam piecyk na grzanie CWU, czu używacie automatycznej detekcji trybu LATO ?

albo czy wyłączacie pompę mieszacza od termostatu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

moim zdaniem większość syfu przedostaje się pod tą pionową przegrodą zdjęcie 6 przykręcaną i regulowaną 3 nakrętkami. Tylko nie wiem jaki patent można by było wymyśleć na uszczelnienie tego miejsca. Uszczelka gumowa wyginała by się i ścierała. Naspawanie z tyłu tłoka jakiegoś progu, niewiele by dało, bo z czasem przesypało by się góra przez niego. Wyśle, ze tę pionowa przegrodę poprostu trzeba co roku regulować opuszczać w miarę potrzeb, gdy szczelina się powiększa.

 

Do cwu, zdecydowanie tryb lato, automatycznie, lub ręcznie włączony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam dostępu do zrębki, ani do gałęzi z których mógłbym zrobić zrębkę.

nie wiem też, czy takie cóś poszło by przez podajnik. Klinować i zrywać zawleczkę raczej nie powinno, bo miedzy krawędziakami zamknięcia tłoka jest ok 3 mm. Kiedyś tłok złapał mi pogrzebacz fi 5mm, tylko zostawił dwa wgniecenia na nim, ale normalnie się zamknął. Natomiast zawieszać się przy wejściu do ramki i oraz tam gdzie paliwo osypuje się przed tłok na pewno będzie.

trzecia rzecz: czas cyklu podawania 54s, a za jednym podaniem będzie może 5-7 kawałeczków. O osiągnięciu jakiejś konkretnej mocy raczej nie będzie mowy. Dla porównania peletu na jedna dawkę wychodzi prawie 230 gr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam dużą prośbę : możecie podać wasze nastawy na CWu-lato ? Najlepiej jak dotyczą miału

praca

nadzór

dmuchawa

wydłużenie pracy dmuchawy

wydłużenie pracy pompy CWU

inne jeżeli ich używacie

nie mam szczęścia i piec mi gaśnie co parę dni a że mam nowy sterownik to moje sprawdzone nastawy zostały w starym ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nic cie nie dadzą czyjeś ustawienia, musisz sam określić przyczynę dlaczego gaśnie. Jak już będziesz ją znał sam dokonasz odpowiednich korekt.

Zaglądaj tam co godzinę i sprawdzaj, czy żyje i gdzie znajduje się żar. Jak będzie chciał gasnąć, to zobacz, czy nie ma miału, bo się splił, czy jest miał, a nie chce się palić, czy tez podtrzymanie masz za krótkie i tłok po 4-5 cyklu zrzuca żar do popielnika.

 

ja gdy pale bez wygaszania używam FL lub w ręcznym 23-34% nadmuch i przerwa 420-460s, podtrzymanie 250 min, wydłużenie nadmuchu 1-2 min,wydłużenie pompy 10-20 min

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodziło mi o ustawienia bazowe, które zacznę korygować, dzięki serdeczne

miałem nadmuch 30% i wydaje mi się że gdy dmuchawa się uruchomiła to żar i część węgla czasami "spływała" do popielnika

możliwe też, że mój miał kiepsko trzyma żar bez nadmuchu, jest zbyt ziarnisty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30% to już 60-70% mocy palnika, 34-36 to już 100% dla 22 kW.

przy miale, nie warto forsować nadmiernie palnika, bo raz - stopi każdy miał, nawet najlepszy, dwa - zbyt dużo drobinek miału porywa strumień powietrza i roznosi po całym kotle.

Efekt spływania, to prosty skutek zbyt dużego nadmuchu, też tak nieraz miałem. A miał im więcej ma grubszych ziaren i mniej pyłu tym lepszy łatwiejszy do spalenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.