Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Podłogówka - ustawienie i poprawne wartości przepływów


KrzysztofOwoc

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Jakie powinny być ustawione przepływy na ogrzewaniu podłogowym? Na zdjęciu poniżej belka rozdzielacza, 6 pętli (ogrzewają parter, ok 60 m2). Ogólnie instalacja znajduje się w domku jednorodzinnym, parter + piętro, 100% podłogówka, dwa obiegi z dwoma pompami, zasilane pompą ciepła z buforem co.

1) Jak regulować układ taki jak zdjęciu? Z tego co widziałem przeważnie na rotametrach są plastikowe opaski do regulacji przepływu. U mnie ich nie ma, nie chce na siłę kręcić, żeby nie popsuć. Do tej pory kręciłem tylko niebieskimi kurkami na powrocie (zgodnie ze strzałkami +/-). Coś tu nie zostało założone, czy to po prostu taki model, że ustawia się tylko na belce powrotu?

2) Przy maksymalnym rozkręceniu niebieskimi kurkami, przepływ na pętlach to 1 - 1,5 l/min przy pompie obiegowej ustawionej manualnie na najwyższy możliwy bieg. I znów, w internecie zazwyczaj spotkałem się z tym że maksymalne nastawy to 2-3 l/min. Czy to taki urok instalacji czy powinienem się niepokoić i podjąć jakieś kroki zanim sezon grzewczy zacznie się na dobre?

Zdjęcie rotametru przy wyłączonej pompie, ma na celu pokazanie z bliska modelu do pytania 1.

IMG_20220909_165335.jpg

IMG_20220909_165318.jpg

IMG_20220909_165302.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt ci nie powie jakie powinny być ustawione przepływy na rotametrach.Drogi są dwie albo masz projekt OP i tam są podane przepływy(myślę jednak że nie masz bo byś wtedy nie pytał)albo pozostaje metoda doświadczalna czyli ustawisz na wszystkich np 1,5l/min i patrzysz czy masz komfortową temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach.

Jeżeli jest za ciepło dławisz przypływy na rotametrach a jak za zimno zwiększasz przepływ.Tylko tego typu regulacja wymaga minusowych temp.,teraz tego nie zrobisz.I musisz odczekać kilka godzin przed kolejną próbą regulacji bo podłogowka ma dużą bezwładność,nie osiągniesz w pomieszczeniu tak szybko pożądanej temp.jak przy grzejnikach.Te niebieskie kapturki nie służą do regulacji,powinny być odkręcone na max.Regulujesz rotametrami.Pompa też niekoniecznie powinna chodzić na max Trzeba zapodać jej najmniejszy bieg który zapewni wymagany przepływ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, chciałem zapytać czy to że przy maksymalnym ustawieniu pompy obiegowej, przebiegi do 1,5 l/min to nie problem (jeśli np okaże się że w większości pomieszczeń jest za zimno nie mam już jak zwiększyć przepływu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak przepływ nie może wzrosnąć to trzeba zwiększyć temp wody na zasilaniu.

Np we wszystkich instalacjach które liczę lub wykonuję - przepływy nie przekraczają 1,5l/min dla rury PEX16.

Są takie pomieszczenia np łazienka, w której praktycznie nie można osiągnąć zadanej temp, ale to wyjątek.

Dodatkowo należy pamiętać że temp powierzchni posadzki, ze względów zdrowotnych, nie może przekraczać 32C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest PEX16 (16 mm średnicy zewnętrznej) z rozdzielacza na podłogówkę.

Trochę mi się nie podoba pomysł podciągania temperatury źródła (pompa ciepła) czy ustawiania pompy obiegowej na maksymalną moc - zapłacę więcej za prąd. Miałem nadzieję, że da się to poprawić jakoś "hydraulicznie".

To może jednak da się inaczej regulować te rotametry (pytania 1 w pierwszej wiadomości)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, KrzysztofOwoc napisał:

jeśli np okaże się że w większości pomieszczeń jest za zimno nie mam już jak zwiększyć przepływu)

Jak jest za zimno to trzeba dostarczyć więcej ciepła, aby je dostarczyć trzeba je wyprodukować i rozprowadzić po pomieszczeniach.

Samo kręcenie rotametrami nic nie da - po prostu fizyki nie oszukasz.

Jakie są rozstawy rur w posadzce, jakie jest wykończenie podłóg, jaka jest izolacja od dołu i od góry budynku?

PS

Jak masz zasilanie z PC to w nich jest przeważnie mocna pompa, która to wszystko pociągnie bez większych problemów.

Ponadto trzeba było zamówić projekt ogrzewania, zasilany z PC - tam są inne przepływy i inne rozstawy rur niż w ogrzewaniu tradycyjnym.

Oczywiście ten projekt trzeba potem zrealizować w praktyce, co często jest olewane przez wykonawców instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, sambor napisał:

Jakie są rozstawy rur w posadzce, jakie jest wykończenie podłóg, jaka jest izolacja od dołu i od góry budynku?

Rurki są co 15 cm (patrząc po zdjęciu trzy małe czerwone kratki)

Na podłodze są panele winylowe (4mm grubości) z podkładem do podłogówki (axton 0,006 m²K/W). W łazience płytki gresowe.

Jeśli chodzi o ocieplenie od góry to poddaszu jest wełna mineralna 30 cm, ściany to pustak 25cm i styropian 15 cm. Od dołu jest chyba 10 cm styropianu, ale tu akurat nie jestem pewien, musiałbym poszuać (nie ma piwnic, dom stoi "na ziemi").

Cytat

Jak masz zasilanie z PC to w nich jest przeważnie mocna pompa, która to wszystko pociągnie bez większych problemów.

Tak, tylko u mnie zaraz za pompą jest bufor 200l bez wężownicy, także chyba niewiele pomoże w budynku. Między buforem a podłogówką są dwie pompy Malec EPO 25-6-180 (spróbuję narysować schemat i wrzucić).

 

Właśnie z tymi schematami to jest problem, nikt ich nie ma, nawet jak ma to nie chce dać do wglądu, a jak już jakiś wybłagam to zazwyczaj nie przedstawia mojego domu, tylko ogólnie coś mniej więcej podobnego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już widzisz że masz problem :

Za mała izolacja od ziemi - przyjmuje się min 15cm styro 0,035

Za duże rozstawy rur w podłodze - przeważnie z obliczeń wychodzi 10cm

Pewnie na dodatek za małe średnice rur do zasilania rozdzielaczy

I to wszystko tworzy obraz obecnej instalacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzucam na szybko zrobiony schemat, czarna linia ciągła to zasilanie, przerywana to powrót. Na niebiesko sterowanie. Pompa ciepła i piec gazowy (nie działa - nie ma przyłącza i pewnie długo jeszcze nie będzie, bo gazownia mimo podpisania umowy nie chce go zrobić - i stąd całe zamieszanie, montowanie pompy ciepła w budynku który nie był pod nią projektowany) docelowo mający być źródłem szczytowym. Zawór trójdrożny do przełączanie pomiędzy buforem CO a CWU. Potem  dwa zestawy z zaworem trójdrożnym, mieszającym termostatycznym i pompą obiegową na piętra.

Starałem się oddać ogólną koncepcję układu. Pominąłem sporo elementów które chyba nie mają większego znaczenia. Nie znam się też na hydraulice więc mogłem pomieszać nazwy.

schamet_instalcji.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówić nie wiem, znam się na ogrzewaniu tyle co przeczytałem w internecie (i jakieś podstawy jeszcze ze szkoły). Taką miał wizję hydraulik który montował piec gazowy (wtedy jeszcze nie było pompy ciepła).

Znalazłem kiedyś ten zawór w filmiku:

Nastawiałem nim temperaturą przy wygrzewaniu podłogi, a teraz jest rozkręcony na 6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeśli go zlikwidować zamiast rozkręcać, to zwiększyłby się przepływ, a co za tym idzie szybciej nagrzealby się pomieszczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz instalacje idealną pod PC. Ja mam ok 90m2 dół i 80m2 góra, tylko podłoga.
Te pompy coś słabo dają. Ja bym je wywalił i zasilał bezpośrednio z PC.
Ja mam zasilanie bezpośrednio z PC przez trójnik i Pompa zamyka mi przplywomirze w rotametrach na 17 pętlach. Bardzo mocna pompa. Najważniejsza jest średnica rur do trójnika. Bufor wydaje się zbędny, jeżeli masz 100% podłogówkę o takiej pojemności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.