Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam, sprawa wygląda następująco sprzedawca kotła upiera się że do mojego domu musi być kocioł 20KW bo stara instalcja i więcej wody w obiegu ,grzejniki aluminiowe żeberkowe . 124m2 w tym garaż ogrzewany. Po wyliczeniach na stronie ciepło właściwe celował bym jednak w 16KW max.

Parametry budynku i wyliczenia proszę zerknąć i pomóc 🙂

https://cieplowlasciwie.pl/wynik/ducm

 

 

Edytowane przez Operatorpada

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie było na odwrót. Instalator proponował chyba 21kW a ja się uparłem na 25kW bo chałupa duża (3 kondygnacje po ok 100m2), typowy klocek prl.

Po dociepleniu stropów i poddasza spokojnie 15kW by uciągnęło. Najwyżej zbiornik cwu by się nieco dłużej grzał jak żonka wyjdzie z wanny. U mnie instalacja nowa a zbiornik cwu 150l robi za 'bufor' i stabilizuje pracę kotła.

Wg mnie dobrze, że nie chcesz się pakować w mocny kocioł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy dobrym kotle 12-13kW wystarczy.

Po co sąsiada truć i przepłacać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koszmary związane z aktualnym piecem i sadzą, wolał bym teraz tego uniknąć 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam podobny dom, stropodach, parter, piętro i pełne podpiwniczenie.
Tyle, że jeszcze czeka mnie otynkowanie ścian barankiem i docieplenie jednej przegrody pod wiatrołapem oraz wymiana części okien.
Ogrzewane jest jednak tylko piętro i parter czyli razem około 80m2.
Zwróć też uwagę na zapis:

10,1kW – maksymalna potrzebna moc grzewcza

W "najmroźniejszy" dzień zimy, tj. przy średniej dobowej za oknem -20°C i średniej temperaturze w domu 24,0°C.

To oznacza, że tyle mocy + CWU potrzebujesz by dogrzać dom w najbardziej mroźne dni, których jednak jest stosunkowo mało w czasie zimy. Do tego wybrałeś upał a nie komfortową temperaturę, celowałbym raczej w 20-21C w najmroźniejsze dni zimy a to już zmniejsza moc szczytową. Większość tej pory roku kocioł pracuje z zapotrzebowaniem 3/4, 1/2 mocy 10kW bądź nawet jeszcze mniejszym.
Oczywiście rozsądnie jest założyć, że warto mieć nadmiar mocy niż niedomiar ale trzeba pamiętać, że gdy jest nadmiar to gdzieś musi się on podziać. Nie będzie wolno już ćmić w kotle na 30%. Przepisy uchwały antysmogowej i tak nas wszystkich zobowiązują do montowania ogrzewania 5 klasy, a założenia 5 klasy mają najczęściej bufor w gratisie i działanie na mocy nominalnej lub bliskiej nominalnej. Czyli na wyjściu z kotła powyżej 75-80 stopni C i ciągły odbiór nadmiarowego ciepła przez bufor, bez względu na pogodę.
Pamiętać też należy, że dalsze dokładanie izolacji termicznej albo nowe okna powodują, że kocioł staje się przewymiarowany, bo dostarczać będzie więcej niż budynek odbierze. Albo może inaczej - będzie w środku goręcej niż mogą to znieść domownicy, bo budynek w teorii przyjmie każde ciepło aż do momentu roztopienia się cegły 😉, ludzie jednak nie. Więc tym bardziej bufor musi tam być by odbierać nadmiar ciepła i oddawać je później gdy kocioł wygaśnie, o ile w ogóle będzie wygasał bo np. jest podajnikowcem, który raczej wygaszany jest rzadko, do czyszczenia, czy przeglądu albo na okres ciepły.

Więc realnie potrzebujesz 12kW do 16kW + bufor dla komfortu 800-1200 litrów, spokojnie to wystarczy.
Minusem małej mocy kotłów (przynajmniej zasypowych) jest mała komora załadowcza, więc i stałopalność już nie ta co kiedyś ale bufor temu przeciwdziała, odbierając nadmiar mocy wtedy kiedy trzeba z relatywnie małymi stratami, a do tego jest oszczędniej niż ćmić na 30%.
18kW do 25kW to już konieczność posiadania bufora przynajmniej takiego jak wyżej a nawet większego a także łatwiej o straty mocy, opału i tym samym pieniędzy. To jest jak z samochodami, możesz mieć V8 z odłączanymi 2/4/6 cylindrami w zależności od tego ile mocy potrzeba na dany moment. Nie mniej jednak po co więcej skoro z powodzeniem wystarcza rzędowa czwórka 100KM/160NM do większości cywilnych zastosowań? Wszystko to więc kwestia komfortu i własnego wyboru, co nam najbardziej odpowiada oraz czego realnie potrzebujemy. Powiem tylko tyle, że sprzedawca wciśnie Ci nawet kocioł 40kW i zbiornik 2000L za 8000 złotych jeśli dasz mu się omotać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź 🙂 piec 16 Kw już zamówiony, jeśli będzie ćmić dam wtedy większy bufor 🙂

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez Lobit
      Część. Drodzy forumowicze, otóż zaobserwowałem dość niepokojąca sytuacje na moim piecu. Temperatura na termometrze na piecu wynosi 90 stopni, gdy na sterowniku jest 55 stopni. Dodam że komin stał się gorący na piętrze domu(rzadko bywam na piętrze i nie wiem jak długo taka sytuacja ma miejsce). Kominiarz będzie dopiero w poniedziałek, ale czy problemem jest nie drożny komin? Dodam że na piętrze zaobserwowałem lekki zapach dymu, sadzy.
    • Przez framusfurch
      Witam
      trochę już poczytałem o wyborze kotła ale moje wątpliwości pozostają spore. Proszę o pomoc i wyrozumiałość - jestem laikiem do potęgi (w dodatku muzyk...)
       
      Zdecydowałem się na zmianę kilkunastoletniego kotła ŻYWIEC 25 kW na pellet ze względu na wygodę, czystość i możliwość zdobycia dotacji, ufam też, że dużej różnicy w cenie ogrzewania nie odczuję. Kocioł ogrzewa wodę cały rok i tak ma dalej być. Brak podłogowego ogrzewania- wszędzie kaloryfery z termostatem.
       
      1. I tu pojawia się pierwsza wątpliwość - jaka moc kotła? Mój dom był rozbudowany i po rozbudowie mam świadectwo charakterystyki energetycznej, które wykazuje zapotrzebowanie na poziomie 146 kWh/m2 rok (załącznik)
       
      Z drugiej strony dane wpisane na http://cieplowlasciwie.pl/wynik/2gnd sugerują zapotrzebowanie 89 kWh na rok.
       
      Obecnie przez cały rok spalam ok. 6-7 ton ekogroszku po 720 zł/tona.
       
      Na początku skłaniałem się do mocy 25 kW, ale po przeczytaniu paru wątków zacząłem się zastanawiać, czy nie wystarczy 20 kW? Ale czy to wystarczy przy mojej powierzchni? No i którą powierzchnię brać pod uwagę przy określaniu mocy kotła? Powierzchnię podłóg (258 m2)? Całkowitą (330m2)? Użytkową (141m2)? . (Załącznik)
       
       
      2. Druga sprawa to konkretny model, producent. Na co zwrócić uwagę? Sąsiad ma kocioł Heiztechnik i sobie bardzo chwali. Nie mam bufora w kotłowni i wolałbym nie mnożyć kosztów.
       
      Dostałem ofertę mailową w której sprzedawca wymienia takie modele (ZAŁĄCZNIK):
      Heiztechnik DASPELL GREEN LINE (twierdzi że przeciętnie wykonany i nie ma już palników PEllas tylko jakieś własnej konstrukcji)
      KRZACZEK model SKP BIO 20/25 kW (palnik Pellas Revo za dopłatą)
      GREŃ model EG PELET mini 24 kW
      KLIMOSZ - model DUO PELLETS EKO
      HKS LAZAR model SMART FIRE 22 kW
      BIAWAR model PELLUX 200 TOUCH (jakaś szwedzka dotacja obniża cenę o 2000 zł)
      Skłaniałbym się do tego ostatniego, bo za cenę 13200 mam mechanizm czyszczący w standardzie, do tego pompę grudnfos do bojlera i zbiornik 300 l. Ale jest tyle opcji możliwych przy każdym piecu że wymiękam (patrz załącznik). Nie interesuje mnie raczej żaden panel dotykowy czy możliwość sterowania smartfonem itd. CO jest ważne przy wyborze kotła na pellet?
       
      POMOCY! :)


      RE solidne kotł peletowe.pdf
    • Przez qnrad
      Hej, wszystkim!
       
      Od marca tego roku wertuje różne strony internetowe i rozmawiam z hydraulikami na temat pieca na ekogroszek z automatycznym podajnikiem.
      Przez ten czas rozszerzyłem trochę swoja wiedze na ten temat i z grubsza wiem czego chcę, potrzebuje jednak pomocy przy dokonaniu wyboru miedzy trzema piecami jakie wybrałem, ewentualnie sugestia że może coś innego, ale sas-a, klimosza juz odrzuciłem ze wzgledów sewisowych w mojej okolicy.
       
      wyniki obliczeń http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1iyq
       
      wskazuja na piec 14- 15 kW
       
      dodatkowe kryteria wyboru to
      - solidne wykonanie z grubszej blachy  6 mm
      - żeliwny palnik i ślimak
      - dodatkowy ruszt żeliwny (nie wodny)
      - deflektor dopalający
      - możliwośc dopalania okazjonalnego drewna
      - sterownik automatyczny możliwie jak najbardziej
      - mozliwosc podłaczenia sterownika pokojowego
       
       
      Natomiast po rozmowie z hydraulikami i na podstawie wiedzy własnej wybrałem 3 piece:
       
      - Defro eko PZ 15 KW  + sterownik K1Pv4 PZ http://www.defro.pl/p,81,komfort-eko-pz.html
      - Kołton Matix  17 KW + palnik ekoenergia żeliwny + sterownik ST-570  http://www.kolton.pl/kotly-z-podajnikiem-na-ekogroszek/matix#charakterystyka
      - Skam-P Premium 17 KW + palnik Bator + sterownik Iryd PID  (za dopłata jest robiony z blachy 6 mm)
       
       
      Gdybyście mieli dokonać wyboru miedzy tymi trzema kotłami to który byście wybrali? i dlaczego?
       
      Pozdrawiam
       
    • Przez tom2125
      Witam wszystkich.
      Mam Camino 18kW a mieszkanie 76mkw. Mam dwie koncepcje zmniejszenia mocy i być może oszczędności bo kociołek jest raczej przewymiarowany:
      1.Wyłożenie tylnej ściany komory szamotem żeby zejść do ok.9kW, czyli na dwie cegły.
      2.Postawienie rusztu sztabkowego na dwóch szamotkach na wys.mniej więcej rusztu pionowego.Dałoby to zmniejszenie komory zasypowej i jednocześnie wyeliminowałoby problem z zasłanianiem blachą tegoż rusztu. Cos w stylu rusztu awaryjnego znanego z innych kotłów.
      Powietrze PG miałoby idealną drogę pod ruszt bez rozgrzewania zasypu przez nieszczelności rusztu pionowego. Upiekłbym dwie pieczenie na jednym ogniu.
    • Przez rastin83
      Witam
      Proszę o pomoc w doborze mocy kotła na paliwo stałe z podajnikiem.
      Budynek o powierzchni urzystkowej około 160m2.
      Budynek parterowy z poddaszem użytkowym.
      Parter pow po podlogach ok 80 m2 + 35 m2 garaż i kotłownia.
      Garaż i kotłownia oddzielone od części mieszkalen ścianą z 6 cm styropianu w środku.
      Poddasze pow. po podlogach ok 120 m2.
      Ściany zewnetrzne z pustak max styropian 12 cm o współczybbiku przenikania ciepła 0,031 połowka max-a.
      Strop nad poddaszem z akermana + 12 centymetrów styopianu o współczybbiku przenikania ciepła 0,031.
      Podłoga na gruncie oddzielona styopianem grubości 15 cm.
      Okna 7 komorowe z pakietem trzy szybowym.
      Na poddaszu 6 okien dachowych z pakietami dwu szybowymi.
      Wnetylacja grawitacyjna.
      Podłogówka na pow. około 37 m2, na pozosałej części grzejniki, garaż nie ogrzewany.
      Kocioł na być wykorzystywany do ogrzewania oraz ciepła woda użytkowa przez cały rok dla rodziny 2+2.
       
      Zastanawiam się nad Ogniwo Eko plus 16 kW.
       


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.