Skocz do zawartości
Manti

Slimko 12KW, nowa instalacja

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich na forum :)

 

Na początku zaznaczę że forum czytam już od jakiegoś czasu, poziom mojej wiedzy na temat instalacji CO już trochę wzrósł, ale dalej mam mętlik w głowie i chciałbym uzyskać trochę informacji na tematy które mnie trochę nurtują, bo każda instalacja wygląda trochę inaczej, wiele wątków na forum na które wpadałem też już ma trochę lat :) Wydaje mi się że mam w miarę prostą instalację. Mam sobie domek 105 m2, wszędzie podłogówka, grzejniki drabinkowe do łazienek jeszcze nie podłączone, cwu też jeszcze nie działa. Do tego mam piec pelletowy Slimko 12KW którym palę od końca grudnia. Zgodnie z fotkami które załączyłem z pieca leci sobie na zasilaniu pompa co, potem zawór zabezpieczający ATV Afriso 55C, zaraz za nim sprzęgło oraz grupa mieszająca, na chwilę obecną bez siłownika na zaworze mieszacza, zawór ustawiony jest tak, że daje zasilanie na podłogę ~30C, na powrocie jest kila stopni mniej. Grupa mieszająca obsługuje dwie kondygnacje. Jeden rozdzielacz jest na dole, drugi na górze. Do tego wszystkiego w salonie mam termostat pokojowy ecoster. Od końca grudnia paliło się cały czas, temperatura na piecu ustawiona przez instalatora 55C, tryb modulacji fuzzy logic. Do połowy stycznia nie miałem jeszcze ocieplonego dachu, ale jak przyszła wata to się zrobiło ciepło. Termostat pokojowy mam ustawiony tak, że jak osiąga 18C to wyłącza piec, pompę co i pompę mieszacza. Histerezę na termostacie ustawiłem 0,7C wiec spada do tych 17,3 i wtedy piec się rozpala ponownie i grzeje znowu do 18C. W tej sytuacji piec potrafi palić się 3-4 godziny a potem wyłączyć na 5-6 godzin zanim ta temperatura spadnie. I teraz, co mnie nurtuje:

 

1) gdy piec chodził cały czas, ciśnienie na naczyniu było około 1,5 i nie spadało, teraz natomiast gdy piec się wygasi, pompy co i mieszacza staną to ciśnienie powoli spada sobie na naczyniu aż do 0, jak piec się znowu rozpali to oczywiście ciśnienie powoli rośnie do tych 1,5, czasem nawet nie zdąży dojść do 1,1 bo piec się już wygasi, ale według mnie na zimnym piecu też powinno to ciśnienie naczynie trzymać, czy według was też wygląda to na niedopompowane naczynie albo jakąś nieszczelność? Czy może to wiązać się z tym że nie działa jeszcze cwu, grzejniki drabinkowe nie są podłączone a tylko rurki są zaślepione na końcu a zawory w rozdzielaczach są zakręcone?

 

2) Piec bez problemu i w miarę szybko dobija sobie do zadanej temperatury 55C (rozpalając się przy temperaturze 40C), gdy jednak sobie raz ustawiłem żeby spróbował dobić do 60C to mimo ciągłej pracy na maxa 12KW w trybie FL nie mógł wbić nawet na 56C, dochodził tak do 55,5 i potem spadał znowu na 55,4 - 55,3. Próbowałem zmieniać nadmuch (fabrycznie 32%, doszedłem do 35%) oraz kaloryczność paliwa ale raczej bez efektów :/ Czy może to być fakt że zawór ATV 55C otwiera się przy tej temperaturze mocniej i wtedy piec daje więcej ciepła na podłogę, dlatego nie jest już mu tak łatwo przebić się przez granicę 55C? Pellet mam cały czas taki sam, raczej dobry, ważenie robił instalator i na razie tam nie grzebałem. Płomień niby jest 100%, jak otwierałem drzwiczki to płomień wygląda ok. Pellet wypala się ładnie, nie ma spieków, na początku może trochę się oklejał palnik, ale teraz już jest względnie czysty.

 

3) Na jakim biegu powinna chodzić pompka CO? Instalator zostawił ją od początku na 2 biegu (bierze sobie wtedy około 17W), gdy nastawię ją na tryb auto to wskakuje na 22W. Trzymać ją na tym 2 biegu, czy jednak zostawić na auto, a może dać jej ten tryb „podłogowy”, wtedy też chodzi jakoś tak ponad 20W.

 

4) Czy już myśleć nad zamontowaniem reszty automatyki (pogodynka, siłownik itd.), czy zostawić tak jak jest teraz a zrobić to jak będę się już wprowadzał (jakoś latem).

 

 

Pozdrawiam ciepło :)

 

3.thumb.jpg.f7eea89df9fa6a8a8910eb8e0958e9d0.jpg2.thumb.jpg.386bf5023a44a4a359d42012ffec1e8c.jpg1.thumb.jpg.03873401cd30bfa53d8f18295ed95129.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

masz źle zrobiona instalacje. nie masz ochrony powrotu a zawór ATV pracuje jako zawór rozdzielający a nie mieszający. Ten co to robił chyba nie za bardzo wiedział co robi. Takie jest moje zdanie

  • Zgadzam się 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ale przecież ten zawór ATV jest właśnie do ochrony powrotu, bo dzięki niemu na powrocie jest 55C zanim ruszy na resztę instalacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Kolega @Gonzo19 ma racje, pompa powinna być na powrocie . Tak samo zawor ATV :)

Edytowane przez Kazio321

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, Manti napisał:

No ale przecież ten zawór ATV jest właśnie do ochrony powrotu, bo dzięki niemu na powrocie jest 55C zanim ruszy na resztę instalacji.

Zgadza się, pod warunkiem jeśli sam zawór i pompa jest prawidłowo wpięta w instalację, co u Ciebie niestety nie jest.

tak powinien byc wpiety obraz.png.cceabdedacbb1e92a39bd4ede73a15d3.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kurczę, ja się sugerowałem takim schematem i myślałem że to jest ogarnięte. Czyli w takiej sytuacji trzeba to przerabiać?

ATV.jpg

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

gdybyś miał same grzejniki i nic więcej, to by zadziałało

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry.
Widać, że instalacja hydrauliczna została źle wykonana. Przy zastosowaniu zaworu temperaturowego powinien on być zamontowany na powrocie. Przykładowy schemat:

4.png

Jeśli Pański hydraulik rozłoży ręce - proszę o kontakt. Wskażemy najbliższego Autoryzowanego Instalatora lub Serwisanta który będzie w stanie dokonać niezbędnych modernizacji hydraulicznych. Przy okazji może zamontować automatykę o której Pan wspomina - siłownik, czujnik pogodowy itp.

Pozdrawiam, Jakub Wroński.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Kotłospaw piękne dzięki za kontakt, zobaczymy co firma instalacyjna powie, jak coś to będę się odzywał :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Manti napisał:

Kurczę, ja się sugerowałem takim schematem i myślałem że to jest ogarnięte. Czyli w takiej sytuacji trzeba to przerabiać?

ATV.jpg

 

 

Ale kolega nie przeczytał opisu tego przypadku do końca.

Tu już drugi czy trzeci taki przypadek montażu w tym tygodniu.

Warto czytać do końca instrukcję

atv.thumb.jpg.ec3a0c97042431da27b9246dc3c09e47.jpg

 

 

  • Zgadzam się 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

No właśnie dlatego cały czas sam czytam i staram się łapać co i jak, a do roboty wziąłem firmę hydrauliczną z kilkunastoletnim+ doświadczeniem licząc właśnie że instalacja będzie zrobiona porządnie. Jak teraz czytam forum to aż się boję co zrobili po drugiej stronie gdzie jest druga taka sama pompa na zasilaniu puszczona do bojlera i gdzie jeszcze jakieś kwiatki zaczną się pojawiać :/

Edytowane przez Manti

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie :)

Zgodnie z waszymi zaleceniami przyjechali chłopaki od instalatora i przerobili instalację według wskazań (zawór ATV i pompa na powrót). Zainstalowali resztę automatyki, czujnik pogody itd. Obecnie co mnie zastanawia, to czy ta pompa co keller może być tak zainstalowana "do góry nogami"? Wcześniej chodziła zdecydowanie cicho, teraz jakby słychać chrobotanie lekkie :/ Według instrukcji od pompy, przewód nie może być podpinany od góry, może wystarczy korpus przekręcić? Druga sprawa, to że obecnie po przekroczeniu temperatury zadanej na termostacie pokojowym wygasza się piec, wyłącza pompa co, ale dalej chodzi pompa mieszacza (wcześniej wyłączała się tez pompa mieszacza). Wiem że mogę zmienić ustawienia mieszacza w ustawieniach serwisowych aby od termostatu także wyłączała się pompa mieszacza (wyłącza się wtedy pompa mieszacza i siłownik zamyka zawór 3d na maxa). Czy jest sens aby ta pompa mieszacza tak ganiała wodę gdy piec jest wyłączony? 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze dodatkowo pytanko do @Kotłospaw Mój piec wyposażony jest już w trochę inny panel (bez gały) i mam wrażenie że jest tutaj trochę zmian względem tego co jest w instrukcji do pobrania na stronie (tylko z gałą) . Nigdzie nie mogę znaleźć co oznacza ikonka na załączonym obrazku. Dodatkowo nigdzie nie mogę znaleźć żadnych informacji o opcjach w menu KotłospawThink, można coś więcej o tym algorytmie?

panel.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chętnie opowiem 🙂

KotłospawTHINK jest to autoryzacyjne nasze rozwiązanie. Polega ono na dobieraniu maksymalnej mocy kotła względem temperatury zewnętrznej. Dzięki temu kocioł w okresie jesienno / wiosennym nie ma niepotrzebnych rozpaleń wynikających z szybkiego dogrzania kotła. Dzięki temu Użytkownik: ma mniej rozpaleń, spala mniej paliwa.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie udało mi się to ustalić samemu po testowaniu różnych ustawień 🙂 Wcześniej tej opcji nie miałem aktywnej gdyż nie był podłączony czujnik pogodowy. Jednocześnie można dodać dla potomnych że ta ikonka o którą pytałem to właśnie sygnalizacja że ten algorytm jest aktywny 🙂

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli takie sterowanie pogodowe mocą palnika , było pogodowe mieszacza , było pogodowe temperaturą kotła jesst kolejne .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Z tego co widzę, sterowanie pogodowe kotłem zmieniało temperaturę zadaną na kotle wedle temperatury zewnętrznej. W wypadku KotłospawThink ograniczana jest jedynie moc kotła według temperatury zewnętrznej. Ja mam zadane 60C cały czas, a z racji że na zewnątrz jest około zera to kocioł mi chodzi teraz z maksymalną mocą 10,6 KW 🙂  (w nocy gdy temperatura była około -4 działał sobie normalnie z maksymalną mocą 12KW)

Edytowane przez Manti

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, na kotle ustaw sobie nawet wyższą temperaturę - zalecam 70*. Wyższa temperatura kotła oferuje lepsze warunki do spalania a bardzo często również wyższą temperaturę powrotu. 

W algorytmie, pełna moc kotła jest poniżej 0*C czyli w Twoim wypadku 12kW.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez JohnMagister
      Witam wszystkich, poszukuję rady jak ustawić parametry kotła żeby działał jak najefektywniej. 
      1. Schemat instalacji, warunki pracy  i nastawy:
      1)Warunki pracy:
      - dom ~170m^2 (ogrzewane parter (głowice na grzejnikach, grzejniki nowe na cienkich rurkach, podłączone do głównych, grubych rur, oczekiwana temp. trochę niższa niż na piętrze 21-22 + piętro (grzejniki starego typu a'la żeliwne, żebrowe grube rury, bez głowic, oczekiwana temp. 23-23,5), grzejniki + podłogówka na jednym obiegu (jedna podłogówka na RTL, druga na "powrocie" )
      - ogrzewanie CWU
      - bardzo słabo ocieplony (dylatacja powietrzna w murze, ocieplone poddasze wełną 5 cm)
      - czujnik pogodowy, moduł ecoNet, panel pokojowy ecoSterTOUCH
      - Kocioł Kotłospaw SlimKo 20kW z osobnym zasobnikiem
      - schemat w załącznikach (mieszacz na zaworze 4D, pompy Rohtenbach)
      - wkład kominowy 

      2)Nastawy:
      a) ustawienia kotła:
      - Temp.zadana kotła = 65°C
      - Ster.pogodowe kotła = włączone
      - Krzywa grzewcza kotła = 1.6
      - Przesunięcie równoległe krzywej = 4°C
      - Współ. temper.pokoj = 0
      b) ustawienia CWU
      - Temp. zadana = 55°C
      - Histereza = 8°C
      - tryb pracy pompy = bez priorytetu
      c) ustawienia mieszacza
      - temp. zadana = 65°C
      - term.pokojowy miesz = 0°C
      - Ster.pogod.miesz = Włączone
      - Krzywa grzewcza mieszacza = 1.0
      - Przesunięcie równoległe krzywej = 3°C
      - Współ. temper.pokoj = 0
      d) modulacja mocy
      Histereza kotła - 3°C
      Min moc FL - 5%
      Max moc FL - 100%
      Wydajność 15,6kg/h

      Tryb regulacji : FuzzyLogic

      Ustawienia serwisowe:
      a) mieszacza:
      Obsługa mieszacza - Włączone CO
      Wybór termostatu - ecoSTER
      b) kotła:
      Wybór termostatu -  Wyłączony
      Ochrona powrotu - Wyłączona

      Dodatkowo próbowałem przejść na tryb sterowania standardowy, z ustawieniami:
      Max Moc kotła - 20kW
      Max Moc Nadmuch - 31%
      Śred Histereza H2 - 6°C
      Śred Moc Kotła - 15kW
      Śred Moc Nadmuch - 27%
      Min Histereza H1 - 2°C
      Min Moc Kotła - 5kW
      Min Moc Nadmuch -23% 
      Kocioł schodził za nisko z temperaturą w stosunku do temp. zadanej i gubił płomień (spadał do 60%)
      Zmieniłem ustawienia modulacji na następujące 
      Max Moc kotła - 20kW
      Max Moc Nadmuch - 31%
      Śred Histereza H2 - 4°C
      Śred Moc Kotła - 15kW
      Śred Moc Nadmuch - 27%
      Min Histereza H1 - 1°C
      Min Moc Kotła - 5kW
      Min Moc Nadmuch -21% 
      3. Problemy i pytania:
      a) kocioł spala około 70 kg pelletu na dobę (niezależnie od rodzaju pelletu, od zwykłego bez certyfikatów, aż po pellet "premium" czyli certyfikaty A1 itd. - oczywiście zawsze przeważony) - wydaje mi się że to jest zbyt duża ilość na taką powierzchnię, jakie powinny być ustawienia i jak kocioł powinien pracować żeby zredukować zużycie opału?
      b) w module ecoNET są funkcje i parametry nieopisane w żadnej instrukcji, może ktoś będzie wiedział co oznaczają i na co mają wpływ:
      - KotłospawThink i ograniczenia  ?
      - Histereza wygaszania ?
      c) czy warto zakupić dodatkowo czujnik temperatury spalin, ponieważ nie było go w zestawie i nie został zamontowany przez firmę wykonującą podłączenie i uruchomienie kotła (firma autoryzowana przez Kotłospaw) ?
      d) dodatkowo zaobserwowałem również że z komina wydostaje się co jakiś czas dym, biały, w mniejszych bądź większych ilościach, czasami w ogóle, czy takie zachowanie jest poprawne, ponieważ u sąsiadów którzy również mają kocioł pelletowy dymu nie ma w ogóle
       
      Przeczytałem wiele wątków, przejrzałem różne grupy na FB, sprawdzałem różne fora i nigdzie nie udało mi się uzyskać konkretnej odpowiedzi czy porady.
      Tutaj moja ostatnia nadzieja. 

    • Przez patryyk
      Witam,
      Wiosną kupiłem kocioł 12 KW SlimKo Kotłospaw.
      Powierzchnia użytkowa domu to niespełna 90 m2, docieplony średnio, ale nad tym pracuję.
      Wcześniej właściciel - na tych 90 m2 - używał "kopciucha" o mocy 22 KW, więc istne szaleństwo.
       
      O ile wiosną i latem nie było najmniejszych problemów, tak już przy pierwszych przymrozkach dostałem od kotła pierwsze ostrzeżenie.
      Otóż przy temp. zewnętrznej ~ 0 st. i temp. zadanej na kotle 60 st. i ustawionej na regulatorze w domu 21 st., kocioł rozgrzewa się do ok 55 st i wyłącza, bo temperatura pokojowa została osiągnięta. W związku z tym, że, tak jak pisałem wyżej, dom jest docieplony średnio, temperatura dość szybko spada, więc piec rozpala od nowa po mniej - więcej godzinie, no i znów to samo - wygrzewa dom do 21 st., temp. na kotle 55 i zaczyna się wygaszać. W trakcie doby jest to kilkanaście rozpaleń, więc zakładam, że nie jest to stan idealna :)
       
      Kocił pracuje w trybie fuzzy logic, histereza pokojowa 0,3 st., histereza kotła 5 st., histereza H1 min 1 st., histereza śr. H2 3 st., MAX moc nadmuchu 34 %, średnia - 29%, min - 24 %.
      Z paliwem problemu nie ma, pellet ładnie się dopala.
       
      Cóż począć?
       
       
       
       
    • Przez jacobobbo
      Witam,
      Mam piec Slimko 16 Kw z palnikiem kipi 20. Do tego sprzęgło hydrauliczne Afriso z jednym układem mieszającym ( od góry to jest 2 i 3 rura ) podłogówka. Rura 1 i 4 to są Grzejniki. ATV 50 stopni Afriso i ochrona powrotu regulus Do tego CWU 180 dwupłaszcz. Do ogrzania parter 110 m2 ok 70 % to podłogówka i 30 % grzejniki. Na górze 90 m2 z czego 30 % podłogówka i grzejniki 70%. Dom docieplony od zewnątrz 20 cm styropian. Poddasze jeszcze nieocieplone i tam działa tylko podłogówka i jest tam ok 14 stopni. Na dole grzejniki częściowo skręcone i jest ok 22-21 stopni.
      Problem w tym, że temp pieca jest taka sama jak na grzejniki mimo ustawień i piec non stop chodzi spalając ok 60-100 kg dobowo pelletu Olczyk ! Proszę o pomoc co jest albo może być nie tak.
      Ewentualnie zna ktoś kogoś kto to okiełzna na podkarpaciu ( Leżajsk, SokołówMłp )
















    • Przez Rudka
      Witam.
      Szukam kotła na pellet do domu o pow. 180m2. 80% podłogówka, dwa grzejniki, zbiornik cwu 200L. W lokalnej hurtowni spotkaliśmy kotły z firmy kotłospaw - model slimko oraz duoko na pellet ktore bardzo fajnie sie prezentuja.
      Slimko - mały, zgrabny. Ma palnik kipi z którym mamy dobre doświadczenia (u brata taki pracuje). Automatyka PLUM. Sprzedawca zaproponował moc 16kW.
      DuoKo kociol z tradycyjnym zasobnikiem z boku. Wieksza pojemność zasobnika co gwarantuje dłuższą bezobsługowość. Wymiennik pionowy. Tak jak wczesniej palnik kipi.
      Ktory z kotłów byście wybrali? Upieramy się przy tej firmie ponieważ w naszym starym domu kocioł z tej firmy pracuje już kilka lat bezawaryjnie (procz wymiany dmuchawy na gwarancji) Dodatkowo kilka km od nas jest ich serwisant. Dodam, że kotłownia w ktorej bedzie stal kociol jest dosyć duża bo aż 10m2. 


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.