Skocz do zawartości
Dawid555

Przerobienie rozdzielacza bez pompy obiegowej

Rekomendowane odpowiedzi

witam

Mam uklad grzejnikowy i podlogowke podpiete pod kociol immergas victrix tera 28.Dowiedziałem sie ze w tym ukladzie ponoc nie jest mi potrzebna capilara i pompa obiegowa na rozdzielaczu podlogowki.Czy warto to przerabiac?

20201004_133348.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to takie jednoznaczne.

Na pewno ten rodzaj grupy pompowo mieszającej nie powinien być stosowany do kotła gazowego.

Teraz dodatkowe pytania, jak rozległa jest instalacja,ile grzejników,jak długie pętlę OP, jaką temperaturę potrzebujesz dla grzejników, jakiej średnicy i długości są rurki zasilające rozdzielacz OP?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

4 grzejniki w pokojach u gory.2 petle lazienka po 6m2.kuchnia 6m2.dwie petle salon 30m2.korytarz 6m2.

Dlugosci petli nie znam.rurki zasilajace to 28mm o dlugosci okolo 6-10m

W zeszla zime mialem ustawiona temp na kotle 35 stopni i w domu bez problemu bylo cieplo 21-22 stopnie w pomieszczeniu.

Grzejniki sa bez rozdzielacza bezposrednio z pieca wpiete trójnikiem przed rozdzielaczem OP chyba tak to bylo wykonane.dom nowy od dewelopera 20cm styropianu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest szansa, że będzie to działać prosto z kotła. Ale gwarancji nie daję;)

Trzeba by rozmontować rozdzielacz , zaślepić otwory po pompie i baypasie oraz zamienić belki miejscami ( ta z naklejką zasilanie jest fabrycznie belką powrotu z podłogi i musi być na dole bo tam jest rurka powrotna do kotła).

Jeżeli jesteś w stanie to sam ogarnąć to można zrobić taką próbę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jestem w stanie sam to zrobic tylko nie chcial bym grzebac jezeli nie bylo by efektu.ale chyba zaryzykuje bo sprawdzalem termometrem i na podlogowke idzie temp z pieca np 40stopni a w rozdzielacz po wymieszaniu sie wody jest 27stopni . I tak mysle ze bez pompy mieszajacej lepiej by to grzalo bo ciepla woda z pieca szla by bezposrednio na podlogowke.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dokładnie. Tylko pamiętaj żeby nie ograniczyć przepływu na odcinku złączki pex - belka rozdzielacza. Najlepiej dać zawory takie jak wejście do belki,a jeżeli jest mniejsze niż 3/4 to obróć je drugim końcami,tam jest chyba 1"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, Dawid555 napisał:

I tak mysle ze bez pompy mieszajacej lepiej by to grzalo bo ciepla woda z pieca szla by bezposrednio na podlogowke

Czyli rezygnujesz z grzejników na górze? Czy powiększasz dwukrotnie? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Gonzo19 napisał:

Czyli rezygnujesz z grzejników na górze? Czy powiększasz dwukrotnie? 

Dlaczego rezygnuje? Rozwin swoja mysl.

1 godzinę temu, WojtuNie napisał:

No dokładnie. Tylko pamiętaj żeby nie ograniczyć przepływu na odcinku złączki pex - belka rozdzielacza. Najlepiej dać zawory takie jak wejście do belki,a jeżeli jest mniejsze niż 3/4 to obróć je drugim końcami,tam jest chyba 1"

Tak wiem wiem ale dzieki za przypomnienie.nie bede zwezal przeswitu rur.

A teraz inne pytanie bo mysle o dolozeniu pogodowki i np przy temp zasilania 28 stopni to czy grzejniki dogrzeja pokoje? 

W sumie zima przy -5 stopniach dogrzaly pokoje przy zasilaniu 35stopni

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po to masz ta grupę pompową z tym zaworem ala RTL z kapilarą aby obniżyć temp na podłogówce jednocześnie grzejąc grzejnikami. Jak ta pompę wywalisz, to będziesz musiał wywalić też tego "RTL"a  oraz obniżyć temp na kotle. wtedy grzejniki też będą zasilane ta niska temperaturą, dlatego zapytałem czy rezygnujesz z grzejników czy będziesz je powiększał, aby wyrównać ich moc do nowej temp. zasilania?

 

Wywalenie pompy, przy zachowaniu tego "RTL"a spowoduje, ze podłogówka nie będzie w ogóle grzała.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze takie pytanie bo chce zalozyc panele fotowoltaiczne i chcialbym grzac CO i CWU lub same CO grzalka i nie wiem jak ugrysc ten temat. Jakiej mocy grzalka i zasobnik by trzeba bylo zalozyc lub moze jakos przeplywowo?

7 minut temu, Gonzo19 napisał:

Po to masz ta grupę pompową z tym zaworem ala RTL z kapilarą aby obniżyć temp na podłogówce jednocześnie grzejąc grzejnikami. Jak ta pompę wywalisz, to będziesz musiał wywalić też tego "RTL"a  oraz obniżyć temp na kotle. wtedy grzejniki też będą zasilane ta niska temperaturą, dlatego zapytałem czy rezygnujesz z grzejników czy będziesz je powiększał, aby wyrównać ich moc do nowej temp. zasilania?

 

Wywalenie pompy, przy zachowaniu tego "RTL"a spowoduje, ze podłogówka nie będzie w ogóle grzała.

tylko ze zeszla zime mialem temp na kotle 35 stopni i wszystko grzalo.a ten zawor z kapilara mam otwarty na 50 stopni.

Wiem o co ci chodzi ale chyba nigdy nie bede mial wyzszej temp na kotle niz 45-50 skoro przy 35 wszystko smigalo.na podlogowke mam osobne termostaty w łazienkach i salonie wiec rzadko kiedy pracuja wszystkie petle.

Przynajmniej mi sie tak wydaje ze powinno zdac to egzamin ale moze sie myle.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co piszą koledzy,to taka normalna instalacja PV to bardziej na zaspokojenie potrzeb bytowych, a jak na potrzeby ogrzewana to trzeba dużo więcej i ogrzewanie oparte o PC.

Jeszcze tak dla pewności dodam, z istniejącej grupy pompowo mieszającej zostają tylko belki z rotametrami i zaworami, trzeba wyrzucić pompę, bajpas i te zawory pomiędzy pex a belkami i zastąpić je innymi (odcinającymi )o odpowiedniej średnicy.

No i musisz się liczyć z tym, że zasilanie z kotła nie może przekroczyć temperatury zasilania podłogi (40-45*)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Dawid555 napisał:

Wiem o co ci chodzi ale chyba nigdy nie bede mial wyzszej temp na kotle niz 45-50 skoro przy 35 wszystko smigalo.na podlogowke mam osobne termostaty w łazienkach i salonie wiec rzadko kiedy pracuja wszystkie petle.

Przynajmniej mi sie tak wydaje ze powinno zdac to egzamin ale moze sie myle.

skoro tak uważasz.... to ja nie mam nic do dodania.

 

Ps. Skoro masz dobrze, to po co chcesz zmieniać? 

Edytowane przez Gonzo19

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie ma to szansę zadziałać. Ewentualnie być może trzeba będzie zkryzować grzejniki.

Można zrobić to "na próbę" bardzo prosto, bez rozkręcania układu:

1. Przy pompie są dwa zaworki - trzeba je przekręcić o 90' by pompa nie przepuszczała wody.

2. Zakręcić bypass.

3. Wykręcić górną część rotametrów a w powstały otwór wkręcić np. ręczne odpowietrzniki albo korki (koszt groszowy).

4. zdjąć głowicę z kapilarą.

5. nie przekraczać 55'C na zasilaniu (ale skoro Tobie wystarczyło do tej pory 45"C to nie ma co się obawiać).

I to by było na tyle. Koszt kilka złotych i jakiś kwadrans pracy. Oczywiście, woda będzie krążyła "w złą stronę" w belkach, co może spowodować (ale nie musi) kawitację w zaworach sterowanych siłownikami, dlatego finalnie należy zrobić to zgodnie ze sztuką, tj. wywalić /sprzedać pompę i zamienić belki. 

Edytowane przez mistalova

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, mistalova napisał:

Prawdopodobnie ma to szansę zadziałać. Ewentualnie być może trzeba będzie zkryzować grzejniki.

Można zrobić to "na próbę" bardzo prosto, bez rozkręcania układu:

1. Przy pompie są dwa zaworki - trzeba je przekręcić o 90' by pompa nie przepuszczała wody.

2. Zakręcić bypass.

3. Wykręcić górną część rotametrów a w powstały otwór wkręcić np. ręczne odpowietrzniki albo korki (koszt groszowy).

4. zdjąć głowicę z kapilarą.

5. nie przekraczać 55'C na zasilaniu (ale skoro Tobie wystarczyło do tej pory 45"C to nie ma co się obawiać).

I to by było na tyle. Koszt kilka złotych i jakiś kwadrans pracy. Oczywiście, woda będzie krążyła "w złą stronę" w belkach, co może spowodować (ale nie musi) kawitację w zaworach sterowanych siłownikami, dlatego finalnie należy zrobić to zgodnie ze sztuką, tj. wywalić /sprzedać pompę i zamienić belki. 

Oo duzo prosciej do wykonania na probe.

A załóżmy ze mam to zrobione na gotowo i zamienione belki i wszystko dziala.

To tak mysle ze podłogowka bedzie sie szybciej nagrzewala bo szybciej osiagnie temp np 35 z zasilania? Bo teraz mam taki efekt ze pompa w piecu i podlogowce mieli na piecu ustawione 30 stopni a na podlogowce na zasilaniu 24 stopnie i piec co chwile sie załacza i wyłącza.

A jak podniose na piecu na 35-45 stopni to piec chodzi dlugo i na malym ogniu a podlogowka ma 30-35stopni

Dla mieca lepiej jak chodzi non stop czy nie ma roznicy?

Przerobie to tak jak pisales.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie idealna sytuacja to taka, kiedy piec startuje jesienią i gaśnie wiosną :) Im dłuższe cykle pracy z jak najniższą mocą tym lepiej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez bzyku1986
      Witam
      Posiadam od niedawna kocioł gazowy Immergas Victrix Tera 24 Plus. Sterownik pokojowy Salus. Kocioł obecnie ma zastosowanie tylko do centralnego ogrzewania. Dom o powierzchni 130m.k, ocieplony, kaloryfery żeliwne z pokrętłami starego typu ( bez regulacji od 1 do 5 ). Serwisant ustawił mi temperaturę na kotle 55 stopni. Teraz przechodzę do pytań i moich "problemów" - jeśli ktoś byłby tak miły i zechciał mi pomóc.
      1. Podczas niższej temperatury na polu np. - 5, -10 stopni kocioł nie może dojść do temperatury zadanej na sterowniku w pokoju np. ustawione 20 stopni. Na piecu temperatura jest cały czas te 55 stopni, ale nie może osiągnąć w mieszkaniu tych 20 stopni. Czy należy zwiększyć temperaturę na kotle? np dać 65 stopni? piec tak jakby cały czas chodził ( zapalona kontrolka palnika na wyswietlaczu).
      2. Czy normalną rzeczą jest to, że co jakiś czas niektóre kaloryfery np. na parterze robią się chłodne, przy czym na piętrze są gorące, a po jakimś czasie na odwrót? czy nie powinny być wszystkie kaloryfery ciepłe ( gorące ) w jednakowym stopniu cały czas gdy piec chodzi i dąży do osiągnięcia zadanej temperatury na sterowniku pokojowym.?
      3. Czy można przełączyć przy kotle sposób grzania z auto na manual tak żeby cały czas kocioł chodził na funkcji manual i nie łączył sie ze sterownikiem pokojowym? i wówczas np ustawić temperaturę np. 50 stopni na kotle? czy wówczas wszystkie kaloryfery bedą grzały równomiernie cały czas?
      4. Jak ustawić temperaturę na kotle, aby została osiągnięta zadana temp na sterowniku pokojowym?
      Dziękuje za góry za odp. Pozdrawiam
       
    • Przez l-poczta
      Witam.
      Mam pytanie do doświadczonych kolegów. Mam do spięcia kocioł Immergas Tera 24Plus + car v2 + czujnik zewnetrzny + moduł przekażnikowy + moduł wifi? Jak to spiąc do kupy aby działal moduł wifi?
      instalacja na sprzegle c.o. + podłogówka z zaworem mieszającym na siłowniku + cwu z zasobnika. Każdy obieg na własnej pompie dodatkowo instalacja do tej pory spięta była z kominkiem z płaszczem wodnym i sterownikiem z kratk.pl ktory sterowal każda z 4 pomp. - równorzednie chodziła pompa kominkowa i od c.o. podłogówka bez silownika.
      Jak to teraz wszystko pogodzić...? zalezy mi także na wifi - oczywiście - dominus.
    • Przez Redzi83
      Witam wszystkich forumowiczów.
      Od dwóch lat jestem posiadaczem pieca Victrix Tera 24 Plus z zasobnikiem wody 150 l w świeżo wyremontowanym mieszkaniu z półnową instalacją grzewczą. Mieszkanie ma 2x50 m2 (połączone dwa poziomy, parter i piętro). Parter 100% podłogówka, piętro poza łazienką gdzie jest podłogówka, to tylko grzejniki (instalacja po starym dwufunkcyjnym piecu gazowym). Mieszkanie jest w domu z lat 50-tych z izolacją styropianową sprzed 15 lat.
      Parter ma 2 termostaty do regulacji temp. Otwarta przestrzeń salonu i kuchni to jeden, łazienka to drugi.
      Pietro ma też 2 termostaty. Jeden na grzejniki, drugi na podłogówkę w łazience.
      Mam pytanie, czy przypadkiem ten piec nie jest za duży, przewymiarowany? W okresie zimowym, rachunki dochodzą do 500/550 PLN miesięcznie za gaz, a temp. w domu ok 21 st, bo wyżej nie ustawiam. Ktoś mi powiedział, że przewymiarowanie pieca może skutkować nawet 30% większym zużyciem gazu.
      Ogrzewanie ustawione jest obecnie na 55 st, więc jeszcze nie mam miarodajnych wyników, wcześniej było na 65 st.. Nie mam zainstalowanego czujnika pogodowego za zewnątrz. Instalacja jest, ale czujnik nie jest podpięty.
      Próbowałem stawień PI, ale najkorzystniej cenowo za gaz jednak działa hostereza 0,2 st, a i tak są rachunki jw, gdy jest zimno i piec musi popracować na moje ciepło.
      Z góry dziękuję za opinie.
      Z poważaniem i wyrazami szacunku.
    • Przez Kawka08
      Witam wszystkich,
      w świeżo nabytym domu mam zainstalowany kocioł gazowy Eolo Star 24 3E. Instalacja jest standardowa, czyli grzejniki panelowe w dodatku bez zaworów termostatycznych. Piecem steruje pokojowy czujnik temperatury, ale piec tak na prawdę grzeje w dwóch lokalach. Jak można się domyśleć, jeżeli w pierwszym jest ciepło i piec zostanie wyłączony, bo osiągniętą wymaganą temperaturę wewnętrzną, to drugi lokal może się mocno wyziębić.
      Przez myśl przeszło mi, że najchętniej to wywaliłbym ten pokojowy czujnik, a wszędzie dał głowice termostatyczne. Zastanawia mnie tylko jak wtedy ten kocioł będzie pracował. Z tego co wiem, to on ma sprawdzenie tylko temperatury na zasilaniu (nie sprawdza na powrocie). Czy w takiej sytuacji same głowice termostatyczne wystarczą? Czy do pieca należałoby jeszcze jakiś sterownik dołożyć, żeby sprawdzał temp. na powrocie i włączał się wtedy kiedy jest zapotrzebowanie?
      Z góry dziękuję za sugestie.
    • Przez balik99
      Witam, Kocioł Junkers zsb14-1de, sterownik cw 400 + czujnik temperatury zew. + zasobnik 120l. Rodzina 2+1
      pytanie odnośnie spalania. Dom parter + poddasze użytkowe, 120 m2 ściany ocieplone 20cm styropianu, podłogi dół 22cm góra 6 cm, poddasze zabudowane wełna 30 cm. Dom stoi od roku w zimie niezamieszkany a ogrzewany temperatura utrzymywana na poziomie 15 stopni, mieszkamy od czerwca początkowo tylko CWU zasobnik 120 l a od połowy września ogrzewanie ustawione na sterowniku cw 400 20,5 stopnia w dzień w nocy 20, pierwsze spalanie dziennie nawet 12m3 przy temperaturze zewnętrznej ok 15 stopni w domu było 19 chciałem dogrzać do 20,5. Teraz ustawienie na 21,5 w dzień i w nocy 20,5. spalanie przez 15 dni 50m3 (największe godzinowe odczytane z licznika 0,7m3) wydaje mi się bardzo duże w załączniku wszystkie ustawienia z cw400 i z menu serwisowego pieca. na kartce w kółku ustawienie, lub te co wytłuszczone w książce. Coś ktoś doradzi co zmienić. 









































×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.