Skocz do zawartości

Pompa ciepła, dom 122m2 - modernizacja, tylko grzejniki, dobór mocy


kejno

Rekomendowane odpowiedzi

29 minut temu, kejno napisał:

 

Nie ma fabrycznie dodatkowej grzałki w tej pompie. Skąd to wyczytałeś? 

Przełącznik BM2_3 to Tryb sterowania ogrzewaniem elektrycznym HU. Oraz złącze CN25 jest opisane jako "heater" i z tego wyjścia idą kable do sylikonowej opaski na sprężarce 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.09.2021 o 22:41, qprmark napisał:

Po Waszych doświadczeniach pompa warta jest swojej ceny czy raczej zainwestowalibyście w inną markę?

 

Moim zdaniem jest warta ale musisz wiedzieć że brak tam jest pogodówki i innych wodotrysków rodem z Panasonica itp. ,nie możesz też ustawić osobno czasów załączania CO i CWU - jest wszystko albo nic. Moim zdaniem za cenę około 10k PLN warto tylko że musisz sobie sterowanie np.CWU sam dorobic.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.09.2021 o 21:14, thandi napisał:

Przełącznik BM2_3 to Tryb sterowania ogrzewaniem elektrycznym HU. Oraz złącze CN25 jest opisane jako "heater" i z tego wyjścia idą kable do sylikonowej opaski na sprężarce 

Może jest to coś na potrzeby samej sprężarki. Nie wydaje mi się że można to użyć do jakiegoś większego grzania ze względu na ograniczenia prądowe. Co innego gdyby do pompy dodatkowa faza była podłączona i instalacja przygotowana do obsługi takowej. W ATW-01 jest wyjście i odpowiednio duży przekaźnik na obsługę grzałki 3kW. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez lukaszf
      Od 2 tygodni mam pompe ciepła Kołton 11kW i PV rozbudowane do okolo 9kwp. Wiem, ze PV za mała, ale to poki co chodzilo o limit na dachu.
      Żeby zwiększyć autokonsumpcje PV CWU (300l) grzeje do 48C okolo godziny 13 a w innych porach temperatura jest odpowiednio niższa, dostosowana do ewentualnych potrzeb. Póki co w praktyce pompa odpala się raz dziennie o 13, nabija CWU i to spokojnie wystarcza do następnego dnia.
      Teraz powoli myślę o zarządzaniu temperaturą bufora. Ogólnie nie chce robić kompromisów odnosnie temepratury w domu, tylko jak ustawić pompe żeby to najbardziej ekonomicznie wspierała. Dom w stylu lat 90tych, ale wszędzie podłogówka. Każdy pomieszczenie sterowane osobno z różnymi temperaturami w różnych porach dnia. Ogólnie około 5-6 rano zaczynam grzać dół (kuchnia, salon, łazienka gabinet) + dobijam temperatury w sypialniach i łazience na piętrze do komfortowego wstania. Około 7-8 temperatura idzie w dół do trochę niższej w dzień. O 15:00 zacyna się ponowne podgrzewanie pokoji dzieci, 17:00 kolejny lekki skok + dogrzanie lazienki przed kąpielą. 20:00 temperatura w sypialniach obniża się do spania a dół praktycznie odcinany. W weekendy delikatnie inaczej.
      Ogólnie zaleca się krzywą temperaturową w zależności od tego co na zewnątrz. W moim przypadku trochę to do mnie nie przemawia, bo grzałbym głównie w chłodniejsze noce gdzie raz, że nie mam nic z PV, dwa że ciepła w moim cyklu chyba potrzebuje mniej, trzy że osiągne mniejsze COP.
      Myślałem, żeby zrobić sobie na początkuk sezonu cykl, gdzie na buforze temperatura podnosiłaby się z godzinnym wyprzedzeniem vs nastawy w domu. Czyli np o 5 , 12-14  i 17 wyższe temperatury a w pozostałych odpowiednio niższe dobrane eksperymentalnie. W dzień trochę wyżej, żeby próbować użyć własny prąd, w nocy raczej symbolicznie, żeby utrzymywać komfort snu. 
      W największe mrozy na rozdzielaczu miałem 40C grzejąc groszkiem. Zakładam, że temperatura na górkach będzie 35C-45C a na dołakach? sam nie wiem 25C-30C cokolwiek będzie odczuwalne w podłodze?
      Czekam na konstruktywne rady jak zacząć to ustawianie temperatur. Dodam, że mogę ustawić co godzinę inną temepraturę w dowolny dzień.
       
    • Przez MonVik
      Witam, 
      jestem na etapie wykończenia domu i zasatanawiam się nad najlepszym źródłem ogrzewania CO + CWU. Od razu zaznaczę, że dom nie był budowany przeze mnie i nie miałam wpływu na dobór źródła ogrzewania na etapie projektu. 
      Poniżej kilka szczegółów o samym domu:
      - dom znajduje się w okolicach Nowego Targu (strefa V), 
      - pow. użytkowa: ok. 220 m2, w bryle budynku garaż (ok. 20m2), 
      - ściany zewnętrzne: 28,8 pustak ceramiczny MAX + 10 cm styropian grafitowy, 
      - okna dwuszybowe PCV, o nieznanych mi dokładnych parametrach, 
      - w domu wykonano instalację składającą się z: 
      parter - pokój dzenny, kuchnia, przedsionek i łazienka - instalacja podłogowa; do tego grzejniki, pod pokojem dziennym jest też nieogrzewana piwnica (powstała mimowolnie podczas budowy domu na skarpie), 
      piętro - grzejniki + w łazience podłogówka, grzejniki dobierane prawdopodobnie pod ekogroszek, temp. zasilania 60 stopni, 
      Zgodnie z kalkulatorem ze strony cieplowlasciwe.pl zapotrzebowanie na energię wynosi ok. 92 kWh/m2. 
      Zastanawiam się nad pompą ciepła powietrze/woda, dostałam kilka ofert, między innymi: 
      - Panasonic T-CAP ok. 52 tys. zł 
      - NIBE F2120 ok. 56 tys. zł
      - Mitsubishi Zubadan ok. 62 tys. zł
      Nie ma (na chwilę obecną) sieci gazowej, jest ona w budowie i nie ma zbyt wielu konkretów co do tego, kiedy zostanie ona zakończona (podano, że będzie to może w przyszłym roku). Nie jestem jednak do końca przekonana do tego rozwiązania, ze względu na uwolnienie cen gazu w najbliższych latach. Koszt montażu pompy ciepła jest bardzo wysoki i w porównaniu do chociażby ogrzewania na kocioł olejowy, szacując zużycie oleju na poziomie 2200/2300 l rocznie, oraz cenie ok. 3,5 zł/l, przy założeniu, że pompa ciepła zużyje ok. 8500 kWh rocznie, to ogrzewanie pompą staje się opłacalna dopiero w 8 roku użytkowania. Nie wiem na co się zdecydować, warunki klimatyczne również są dość ciężkie i trochę obawiam się o sprawność pompy ciepła a wydając ok. 50/60 tys. zł chciałabym mieć pewność, że urządzenie będzie dobrze działać, a grzałka nie będzie włączać się co chwilę. 
      Nie do końca umiem określić zużycie pompy ciepła, jest tu dużo zmiennych, a jak wspominałam, klimat nie jest do końca sprzyjający. 
      Czy macie może Państwo jakieś pomysły na rozwiązanie mojego problemu? Może ktoś z Państwa jest w podobnej sytuacji i korzysta z pompy ciepła. Zastanawiam się też nad rozwiązaniem hybrydowym tj. kosioł olejowy jako główne źródło, plus za kilka lat mała pompa ciepła do CWU (przez cały rok) i CO do -5 stopni celsjusza. 
      Z góry dziękuję za podpowiedzi i pomoc!
      Pozdrawiam. 
    • Przez ameno25
      Witam 
      Jestem w trakcie wykonywania ogrzewania podłogowego , 2 rozdzielacze po 10 sekcji   zlokalizowane na parterze i piętrze , zasilone są rurą  PP  fi 32x4.4 (23.2mm) , przy pierwszym rozdzielaczu trójnik i odnoga do rozdzielacza na piętrze , długoś rur zasilających rozdzielacz to około 5m do pierwszego rozdzielacza , trójnik i 2,5m do drugiego . Łączna ilości pętli to 20  , powierzchnia podłóg 160m2 ( 30 garaz ) , odpadnie około 10m2 na szafy i zabudowy stałe , wyjdzie około 1400mb rury pex 16x2 o pojemności wodnej 140l 
      Źródłem ciepła będzie pompa Vaillant Unitower split vwl 75 split , z wbudowanym zasobnikiem CWU , pompę będzie instalował   sprzedawca pompy , instalacja OP jest po mojej stronie 
      Pytanie mam jedno czy te 2 rozdzielacze obsługujące 20 petli , 1400mb rur mogą być podłączone bezpośrednio do pompy ciepła , czy lepiej będzie dać bufor ?
      Jeśli  należy dać bufor to jak go wpiąć szeregowo czy równolegle w instalację , jakiej pojemności , ewentualnie jakie są inne możliwości ?
      Budynek jest wybudowany z porotherma ,  25cm + 15 styro , dach pełne deskowanie , wełna 2x15 cm ,   chudziak parter 12cm styro grafit 0,031 , pietro styro 5cm , fundamęty 10cm XPS, garaż odizolowany od czesci mieszkalnej sciany i sufit 10cm styro grafit , okna 3 szyby ciepły montaż 
    • Przez Aldenham
      Witam
      Chciałbym budować się w tym roku. Mam projekt, dom z poddaszem użytkowym 120m (użytkowa), ogrzewanie podłogowe na parterze i poddaszu, izolacja 20 cm styropian ściany, 15 cm styropian podłoga, 30 cm wełna dach (strop nad poddaszem). Dom będzie na wsi w centrum Wielkopolski, także nie doświadczamy srogich zim.
      Sęk w tym, że nie wiem, czym ten dom ogrzewać, ale chciałbym, żeby użytkowanie było bezobsługowe, także kotły zasypowe odpadają. Zastanawiałem się nad kotłem gazowym kondensacyjnym, pompą ciepła powietrzną (LG lub Panasonic) albo buforem ciepła grzanym zwykłą grzałką w drugiej taryfie. Gaz jest w drodze, także można podłączyć - do domu jakieś 15 m, ale jako elektronik bliżej mi do prądu. Liczac całkowite koszty inwestycji i użytkowania na 15 lat, najtaniej wychodzi pompa ciepła. Tylko nie chcę być frajerem, który złapał się na marketing, a po 15 latach musi kupić drugą pompę za prawie 20k, bo pierwsza siadła. Koszt instalacji gazowej z przyłączem będzie niewiele niższy od pompy ciepła, a przy pompie można ograniczyć rachunki dzięki instalacji PV (nawet niekoniecznie wyzerować). Kocioł gazowy też będzie wymagał naprawy lub wymiany po 15-20 latach. A odnośnie awaryjnosci, to zwykła grzałka z buforem ciepła grzanym w 2 taryfie bije wszystko na głowę, tylko grzanie wychodzi najdrożej. Tym bardziej, ze kocioł gazowy i pompa ciepła wymagają przeglądów co roku.
      Co więc wybrać? Wiem, że takich pytań na forum jest pelno. Czy ktoś ma pomysł i sensowne argumenty za i przeciw?
    • Przez ai3
      Witajcie,
      Niedawno musiałem trochę pogrzebać przy podłogówce, mianowicie pociły się dwa przepływomierze które wymieniłem plus zainstalowałem grzejnik łazienkowy na przygotowanej wcześniej linii. Dopuściłem wody do instalacji, ciśnienie na zegarze przy buforze jest dobre i stałe, zakładam, że po takich pracach powinienem teraz odpowietrzyć instalację. Szczególnie, że w jednym z pokoi jest zdecydowanie chłodniej niż w innych. Przegrzebałem internet i wiem że należałoby zamknąć wszystkie linie poza jedną i włączyć maksymalne obroty pompy obiegowej. Problem w tym, że u mnie źródłem jest pompa ciepła (dokładnie Nibe F1255), pompa obiegowa jest zintegrowana w niej i nie mam dostępu do sterowania obrotami (lub nie umiem go znaleźć).
      Przesyłam zdjęcia bufora oraz rozdzielni z prośbą o poradę co zrobić by ten jeden pokój również był ciepły.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.