Skocz do zawartości
Karol93

SAS Efekt 17 kW - pomocy przy ustawieniach

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!
Podejrzewam, że podobnych tematów były setki ale nic nie mogę z nich wyciągnąć pozytywnego. Zaraz temat schodzi na inny plan i "starzy palacze" wykłócają się, który z nich ma racje.

Ogrzewam 150 mkw + bojler 140l. Dom otynkowany nieocieplony wybudowany w 1967r. Grzejniki aluminium część instalacji stara, część nowa.

Miesiąc temu zamontowano u mnie piec SAS Efekt o mocy 17kW. Monter przedstawił mi podstawowe funkcję pieca i cześć. Dzwoniłem do serwisu SAS i Pan przez telefon podał mi następujące wartości:

Czas podawania: 15s

Czas przerwy: 55s

Moc wentylatora: 30%

Czas podtrzymania: 15 sekund

Przerwa podtrzymania 30 minut

Wentylator w podtrzymaniu tak, jak czasy

Temperatura C.O. 55 stopni, C.W.U 45 stopni, zawór ustawiony na najnższy bieg więc na dom idzie około 40-45 stopni (mniej się nie da)

Serwisant zaznaczył, że jedyny parametr który mam zmieniać to czas przerwy w podawaniu.

Przy takich ustawieniach piec pożera wielkie ilośći groszku (koło 25-30 kg na dobę) a w dodatku robią się spieki. Zadzwoniłem więc ponownie i usłyszałem, że ostatnio noce są zimniejsze (-3 stopnie) i stąd może być takie spalanie. A na spieki żeby ustawić wentylator na 25%.

Ustawiłem to 25% a czas przerwy mam 90 sekund ponieważ kopiec i tak utrzymuję się spory ale dalej są spieki a zużycia jeszcze nie mogę obliczyć bo nastawy takie mam od wczoraj. Podejrzewam, że szału nie będzie i tak. 

Dołączam zdjęcia popiołu po 24h palenia oraz zdjęcia palnika w pracy.

Proszę o pomoc bo zanim ja to ustawię z zerową praktycznie wiedzą to mnie szlak trafi i zbankrutuje. Dziękuje wszystkim za pomoc i wyrozumiałość.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego kocioł pracuje w dwustanie? Nie ma funkcji PID? Przy tego typu domu (lata60), bez docieplenia i instalacji w części starej a w części nowej, przy niskich, ujemnych temperaturach kocioł spali Ci tonę na miesiąc. Wiem bo mieszkam w takim domu. Jaki masz sterownik? TECH ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak TECH ST-555p. Używałem przez jeden dzień PID ale miałem źle dobrany czas nadzoru i na piecu było ponad 90 stopni. Mówisz, że oszczędniej będzie na PID?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy oszczędniej.Ale kocioł będzie równiej pracował, znaczy nie będzie tak znacznych spadków temperatury na kotle jak w dwustanie. Kocioł w PID powinien pracować cały czas z bardzo nielicznymi epizodami odstawiania w tryb nadzoru. Np kocioł będzie pracował 1% swojej mocy podając przez 2 sek dawkę węgla co 45 sek, utrzymując przy tym temp CO 50 stopni(to tylko przykład) Potrafisz wejść w menu serwisowe? Kodem 5162?  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O co chodzi z tym dwustanem? Tak, tylko tak jak mówię: PID spowodował u mnie to, że temperatura bardzo wzrosła i wygasiło piec. Ustawienia w PID czyli nadzór, granulacja paliwa też nie są mi znane. Tak, potrafię.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dwustan inaczej on/off zaś pid moduluje mocą w pewnym zakresie. Czyli zależnie od zapotrzebowania na ciepło kocioł będzie pracował modulując mocą np o 10% do 80%. Podstawową sprawą to jak masz rozwiązaną sprawę ochronę powrotu? O co chodzi? Powrót do kotła ma mieć temperaturę jak najbardziej bliska temperatury zasilania. Ma to tę zaletę że kocioł jest ciągle dogrzany i nie "huśta"nim,pracuje sobie równo. Dla przykładu różnica temperatur zasilania i powrotu tzw delta ( na foto niebieska pozycja)284c818ab06e90f8ebfd152c00981d50.jpg&key=b7285eb38c10c5cf0f4435b3e3c4921cb419cd471b78c2a253cff5789adee33c

 

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To muszę poszukać tej diagnostyki bo nie mam pojęcia jaka jest temperatura powrotu. No ale to musiałbyś mi podać jakieś ustawienia dla PID-u (moc minimalna kotła, granulacja, nadzór itp.). Bo teraz jak go włącze to podejrzewam, że znowu temperature wywali...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że "zawór nastawiony na najniższy bieg"- jeżeli chodzi o zawór czterodrogowy jeżeli był zbyt przymknięty to spowodował on w PID wzrost temperatury do tych 90, bo nie puszczał ciepła na instalację. Zrób tak: przełącz na PID, otwórz bardziej ten zawór np na 35% lub 40%, wejdź w menu serwisowe= granulacja gruba=odpisz serwisowe ustawienia "min. praca podajnika, max praca podajnika, min przerwa pracy podajnika, max przerwa podajnika, min obr wentylatora itd. ten odpis po to by mieć do czego wrócić. Jak odpiszesz to zmień ustawienia pod siebie np.: min.czas pracy podajnika 1 sek, max czas pracy podajnika 3 sek, min przerwa podajnika 45 sek, max przerwa podajnika 55 sek, min obroty went.600 , max 1850, temperatura CO 60 stopni, temp CWU 50 stopni. Moc kotła -23(minus23) Powinno zadziałać. Jednakowoż jeżeli myślisz że spalisz 3,5 tony na sezon , bez wzgledu na to czy w PID czy dwustan to raczej się rozczarujesz. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raczej myślałem żeby zejść do tych 20-23 kg na dobę. To by mi wystarczyło w zupełności. Ale jeśli otworzę zawór czterodrogowy na 35% to w domu będę miał upał przy obecnych temperaturach. Mógłbym zmniejszyć to na regulatorach przy grzejnikach ale takie posiadam tylko przy trzech kaloryferach. Nie mogę tej diagnostyki znaleźć. Potrzebny do tego jest moduł Internetowy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie. Wchodzisz w MENU i kręcisz pokrętłem aż do pozycji menu serwisowe=wpisujesz kod 5162=granulacja gruba i odświetlą Ci się nastawy dla granulacji grubej. Co do zejścia na 20kg na dobę to pewnie się da, ale czy dacie z rodziną rady mieszkać zimą w 20 stopniach w mieszkaniu?  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego odrazy wchodzicie w serwis i mieszacie w ustawieniach, które powinny być dostosowywane na końcu. Spróbuj na fabrycznych odblokować trochę zawór a najlepiej dokupić siłownik, uruchomić to w PID i ew. dostosowywać współczynnikami

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te opcje znalazłem ale chodzi mi o diagnostykę. Tej nigdzie nie mogę znaleźć. Byłem teraz w piecu zobaczyć i z tego co widzę to monter nie dał mi termometru na powrocie i nawet nie wiem jaką mam tam temperature... Masakra. No w zime to wiadomo, że pewnie będzie trochę więcej palić ale póki na dworze jest te pare stopni na plusie to chciałbym zejść do tej wartości. Podajnik zasypałem w tamten piątek i z tego co widzę to gdzieś do jutra wieczora wystarczy. Także 200 kg w tydzień daje 28kg...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Snurq napisał:

Spróbuj na fabrycznych odblokować trochę zawór a najlepiej dokupić siłownik, uruchomić to w PID i ew. dostosowywać współczynnikami

Jak odblokuję zawór to się ugotuje w domu. Chyba, że pootwieram wszystkie okna. Siłownik do  czego? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siłownik do zaworu czterodrogowego. To kosztowne urządzenie więc nie wszyscy je montują i nie mogą przez to wykorzystać wszystkich możliwości automatycznego sterowania kotłem i mocą grzania.  Co do temperatury powrotu to wskazuje ją sterownik za pomocą czujnika który jest umieszczony na rurze powrotnej i podłączony do sterownika. Termometr na powrocie to raczej "kombinacje". Co do współczynników to nie zlikwidujesz przy ich  pomocy np przesypywania węgla do popielnika albo nie wyeliminujesz spieków przy gorszej jakości węgla. Masz za zaworem czterodrogowym czujnik temperatury lub termometr który wskazuje Ci faktyczną temperaturę podaną na instalację? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Za zaworem tak. Teraz cały czas na dom idzie 40 stopni. A w którym miejscu w sterowniku pokazuje temperaturę powrotu? Tego nie widzę. Pare postów wcześniej wprowadziłem kolege w błąd bo to jest sterownik ST555 bez "p" na końcu. Bez pokrętła tylko panel dotykowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

By sprawdzić sobie czujniki wejdź w widok ekranu --> ekran producenta --> 5162 i exit do ekranu, i zobaczysz jakie rzeczywiście masz czujniki podpięte, zobacz czy masz powrotu, zaworu 

 

w normalnym ekranie to temp powrotu jest w ekranie zaworu, te ekrany zmieniasz  przyciskami na dole

Edytowane przez Snurq

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Visitor1230
12 minut temu, Karol93 napisał:

Siłownik do  czego? 

Silownik zaworu. Silownik z reguly jest zamontowany na zaworze i  wpiety do sterownika kotla. Do niego wpiety tez moze byc czujnik temp. zewn. I wtady zaleznie od temperatury zewnetrznej zawor sie przymyka lub otwiera regulujac temp na obieg grzewczy

7 minut temu, Karol93 napisał:

Teraz cały czas na dom idzie 40 stopni

Gdybys mial sterowanie pogodowe mieszacza to na grzejniki szla by pewnie duzo nizsza temp. U mnie dla przykladu idzie teraz 30°C. A w domu mam 22,4°C

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temperaturę powrotu wskazuje u mnie ekran zaworu. Ale jeżeli sterownik nie ma trybu PID i nie ma wgranej obsługi zaworu oraz nie ma podłączonego czujnika temperatury powrotu to nie masz szans na znalezienie na ekranie temperatury. Chyba że to P w typie sterownika nie oznacza że to PID tylko co innego. W menu musisz wejść do menu instalatora i tam szukać pozycji zawór w menu zaworu jest otwarcie zaworu, temperatura zaworu czas otwarcia no i ochrona powrotu a w niej do ustawienia minimalna temperatura powrotu.  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na razie nie będę montował pogodówki ani siłownika. Zobaczę co bez tego uda mi się zrobić. Na czujniku powrotu pokazuje -203 stopni więc na pewno nie ma tego czujnik. Tak jak mówiłem pomyliłem się: posiadam sterownik ST555 a nie ST555p.

asd.jpg

Edytowane przez Karol93

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siłownik zaworu 3-4D autamtyzuje pracę instalacji zależnie od temp w pomieszczeniu. Tak w skrocie. Ja pokazałem inny sterownik, ten który posiadasz to syrenka , ten który pokazałem to conajmniej mercedes tak dla porównania.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Zbyszko125 napisał:

Ja pokazałem inny sterownik, ten który posiadasz to syrenka , ten który pokazałem to conajmniej mercedes tak dla porównania.

Jaki sterownik?

Edytowane przez Karol93

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, Zbyszko125 napisał:

Siłownik zaworu 3-4D autamtyzuje pracę instalacji zależnie od temp w pomieszczeniu. Tak w skrocie. Ja pokazałem inny sterownik, ten który posiadasz to syrenka , ten który pokazałem to conajmniej mercedes tak dla porównania.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 

Dawno nie słyszałem tak idiotycznego porównania, skzp to sterownik dla fanatyków sterowania piecem, automatyki itp. Troche przerost formy nad treścią ale kto co lubi.

Tech'y raczej dla niedzielnych użytkowników z przejrzystym menu, prostą obsługą (wystarczy chwila w instrukcji, ale niektórych przerasta) i kolorowym emodulem. 

 

Więc polecam zawinąć ogonek do swojego bóstwa sterowania i tam się wypowiadać (bądź nie) bo nic nie wnosisz do tematu, a tylko zachwalasz swoje rozwiązania.

Edytowane przez Snurq

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie na to trafiałem gdy szukałem rozwiązania na forach przed założeniem tematu... Za chwilę rozmowa schodziła na inny plan i się "starzy palacze" kłócili kto ma więcej racji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dawno nie słyszałem tak idiotycznego porównania, skzp to sterownik dla fanatyków sterowania piecem, automatyki itp. Troche przerost formy nad treścią ale kto co lubi.
Tech'y raczej dla niedzielnych użytkowników z przejrzystym menu, prostą obsługą (wystarczy chwila w instrukcji, ale niektórych przerasta) i kolorowym emodulem. 
 
Więc polecam zawinąć ogonek do swojego bóstwa sterowania i tam się wypowiadać (bądź nie) bo nic nie wnosisz do tematu, a tylko zachwalasz swoje rozwiązania.
Hm.... Fanatycy sterowania "piecem" ( sic!) Jakim- kaflowym? No to faktycznie . Przerost formy nad treścią, a żeby wejść w jakie kolejek menu trzeba przelecieć cale menu, żeby znaleźć co potrzeba. Miałem styczność z techem i faktycznie z instrukcji można się wiele dowiedzieć. Właśnie tech to przerost formy nad treścią. A tak poza tym to sterownik nie rozwiąże sprawy spapranej instalacji, i tu niestety w tym wypadku mamy ewidentnie do czynienia z takową. Jeśli autor postu nie rozwiąże problemu z ochrona powrotu, nie wiele da się zrobic

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Autorowi chodzi o to aby spalić 20 kg/dobę zamiast 30kg. Według mnie w tym domu, który ma ogrzać ten kocioł 17kW i przy starego typu instalacj, zimą, nie do osiągnięcia. Ale każdemu wolno marzyć 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez mpt
      Witam. Przed sezonem grzewczym zakupiłem piec na pellet 10kw. Przyjechali zamontowali oraz ustawili parametry które widoczne są na zdjęciach. Wcześniej w tym miejscu stał stary kopciuch. Nie jestem do końca przekonany że te ustawienia są poprawne.  Mógłby wypowiedzieć się jakiś specjalista odnośnie parametrów i czy w ogóle poprawnie zmontowali tę instalację ? Oraz jak ustawiać mieszacz wody w zaworze, obecnie mam na 3.5 "skala jest do 6". Do tego mam jeszcze jeden problem, woda w bojlerze strasznie długo się nagrzewa, co może być powodem ? Wydaje mi się że coś zje****, idzie mi dość dużo tego pelletu...

















    • Przez aikon91
      Zakupiłem rodzicom podajnikowca tak na szybko bo śmieciuch pękł. 
      Trafił się SAS Gro-Eco w bardzo ładnym stanie za dobry pieniądz. Rok 2011 przepracował 6 lat i stał wpięty w instalację.
      Bardzo fajny zgrabny kocioł 17kW wąski ale długi. Z małym zasobnikiem ok 80kg i malutkim ślimakiem. Sterownik tech st 37.
      Moim zdaniem ciekawy wymiennik, wygląda że spaliny maja długą drogę zanim trafią w komin.
      Może ktoś miał z nim styczność i podzieli się opinią??
      Mało info jest w necie nt tego modelu.

    • Przez tosiek111
      Witam jestem nowym użytkownikiem tego forum może mi ktoś pomoc w sprawie pieca sas 23 kw na pellet nie włancza sie czówanie chodzi na okraglo jaka moze byc tego przyczyna
       
    • Przez Lukas8824
      Witam. Mam problem z piecem sas 15 kw na pellet. Piec nie osiaga danej temperatury. Nastawione mam na 60 st. Pompa zalacza sie przy 50 stopniach i od razu tem bieżąca kotla spada ponizej 50. Co moze byc tego powodem??
    • Przez Redbad
      Witam, zarejestrowałem się bo potrzebuje pomocy. Przerzuciłem już dużo wątków w poszukiwaniu wyjaśnienia, a teraz chciałbym uzyskać konkretne porady, o ile to możliwe. Zaznaczam, że jestem laikiem technicznym jeśli idzie o kwestie ustawień sterownika pieca. Bardzo mocno polegam na wiedzy swojego instalatora, niestety chyba nie wszystko jest w porządku. Do rzeczy. Mam kocioł Sas Bio Compact 10kw i metraż do ogrzania 50m2 parteru i 90m poddasza użytkowego. Przy czym poddasze na razie nie jest ogrzewane, termostaty grzejników ustawiłem na "1". W pokoju dziennym jest regulator pokojowy. Budynek generalnie poniemiecki, ale remontowany, z tym że bez ocieplenia ścian parterowych, poddasze wykańczane od kilku lat, bardzo dobre zaizolowanie stropu (sufit mieszkania na dole). Zamówiłem 4 tony pelletu, sprawdzonego przez instalatora, od 1 lipca kocioł uruchomiony. Do listopada nieszczególnie liczyłem dokładne zużycie paliwa, zapisywałem mniej więcej ile worków na tydzień. Od końcówki listopada prowadzę już dokładne zapiski, a od 10 dni przy średniej temp. 2* sprawdzam spalanie co 12 godzin. Doznałem szoku gdy zobaczyłem zużycie pelletu na poziomie 25% zasypu co 12 godz. co daje połowę podajnika, a to przy 90kg daje ponad 40 kg na dobę przy aktywnym ogrzewaniu 55m2 i bojlera. 
      Już usłyszałem, że docieplenie budynku to podstawa, rozumiem, ale czy to nie kwestia ustawień w sterowniku? Nigdzie nie znalazłem żeby ktoś miał podobny metraż i tyle spalał. Gdybym wiedział to zostałbym przy śmieciuchu. Proszę o pomoc. Ile na wasze fachowe oko powinien spalać kocioł ogrzewający ledwie 60m2 nieocieplonego budynku?
      Wiem, że zostanę odesłany do innych wątków z podobnymi kwestiami, ale zanim to, to bardzo proszę o odpowiedź czy takie spalanie może być uznane za normalne. Boje się że usłyszę od serwisu: najpierw panie ociepl chałupę.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.