Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam wszystkich.
Posiadamy w naszym domu (180m2, stary przedwojenny niemiecki dom, nie ociepłony, góry), dwa pieca zasypowy zeliwny (viadrus u26 16kw, sterowany miarkownikiem + pompka) oraz dwufunkcyjny gazowy(ariston microgenus ~11-25kw, z sterownikiem pokojowym), ogrżewanie działa w jednym układzie otwartym rozdziełane przeż zawory odcinajęce(nie używamy tych pieców razem). Większosc grzejników zeliwne, 80% mają termostaty, instalacyja cała w medzi, grawitacyja przy braku prądu i bieganiem wokól zaworów działa.
Przyszedł czas na modernizacyje kotłowni, poniewasz zawory wokól pieca ciękną, bojler do wymiany i trzeba rozdzelić dwa układa, z wyjątkiem tego że piec na węgieł-drewno będzie dominujęcym, piec gazowy będzie używany jako dodatkowy w dni wyjazdy oraz w cepły dni jako podgrzewanie wody.
W załaczniku  mam schemat  do sprawdzenia na błędy\porady i mam pare pytan do fachowców
- W jakim miejscu lepej zamątować wymennik?
-W jakim mejscu podłaczyc bojler?(160l, pionowy z wężownicą, będzie stał obok pieca w kotłowni)

-Jak zastosować zawory żeby przy pracy pieca gazowego nie grzać pieca żeliwnego? i nie wychładzać układu

 

Odrazu Wszystkim bardzo dziękuje za pomoc i uwagi.

 

 

CO.jpg

Edytowane przez 1312

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja się nie znam za bardzo, więc się wypowiem;p

Ja bym wstawił w miejsce 1 (patrz załącznik) zamiast zwrotnego różnicowy, bo pisałeś że grawitacja Ci lata.

W 2 bym wstawił zwrotny, żeby nie grzać kotła stałopalnego gazowym.

Skreśloną pompę dał bym w miejsce 3 + filtr i zawory.

a bojler bym podpiął tak jak 4, oczywiście z zaworami i filtrem. Gazówka jest 2-funkcyjna wiec bojler dla stałopalnego.

Jestem amatorem, więc poczekaj na rady fachowców. 

 

CO.thumb.jpg.2d81821306c51f84de4ac70a259617cd.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do iwan10 ----
- W mejscu 1 będzie zawór różnicowy ( tyłko sluszałem że na pompach elektronicznych kula halasuje) moża kłapowy bez spręzyny w pionie?
 -W 2 miescu jak będzie zwrotny to grawitacyja nie zadziała.
- 3 można i tak zrobić,  tylko zachować kierunek przepływu wody.
 -4 też trzeba zachować kierunek przepływu(nie w tą strone pompke wstawiłeś), a tak nie będzie róznicy, bo to jest ta sama rura.
    Dzięki za odpowiedż.


Załaczam V2 projektu i mam do tego pytanie
- czy można zostosować zawór róznicowy 1 do odcięcja pieca w czasie pracy wymiennika? czy zastosowac elektrozawór?
-w jakim miescu zawor 1 było by lepej, przed bojlerem? czy po?
-przy pracy wymiennika(tryb pieca gazowego) rozgrżaniu wody w instalacyji zawor 3d termostatyczny otworzy sie i woda pójdzie do pieca?
- gdzie muszą być odpowietrzniki?

 

C0 v2.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pompa wymiennika jest wstawiona w złym miejscu.

Pompa ma tłoczyć wodę na wymiennik a nie z niego ciągnąć!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Pompa wymiennika jest wstawiona w złym miejscu.

Pompa ma tłoczyć wodę na wymiennik a nie z niego ciągnąć!

Aaa, tak z tym sie zgadzam, przeciesz jak w piecu zasypowym tak i gazowym pompa tloczy wode do "wymiennika". Wieczorem poprawie.

Dzięki!

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
51 minut temu, 1312 napisał:

 w piecu zasypowym tak i gazowym pompa tloczy wode do "wymiennika".

W kotle gazowym pompa jest zawsze na powrocie, kotła, więc raczej ciągnie z wymiennika płytowego , a nie do niego tłoczy  

Edytowane przez sambor

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W kotle gazowym pompa jest zawsze na powrocie, kotła, więc raczej ciągnie z wymiennika płytowego , a nie do niego tłoczy  

Tak jest, ciągnie z wymiennika woda\woda, a tłoczy do wymiennika woda\ogien.

 

 

Co sądzisz o schemacie? Czy to zda egzamin?

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, 1312 napisał:

Tak jest, ciągnie z wymiennika woda\woda, a tłoczy do wymiennika woda\ogien.

 

 

Co sądzisz o schemacie? Czy to zda egzamin?

 

 

 

 

C0 v2.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może dodatkowa zagwozdka - po ochrona powrotu do kotła żeliwnego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie zarastał smołą? Kiedyś chciałem sobie kupić Viadrusa (na szczęście zmądrzałem)  i ochrona powrotu byłą warunkiem gwarancyjnym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy nie prościej będzie jak cały układ się zamknie i podłączy do kotła gazowego bezpośrednio a kocioł węglowy przez wymiennik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Może dodatkowa zagwozdka - po ochrona powrotu do kotła żeliwnego?

Dla tego i montuje zawor 3d mieszajecy ochrony powrotu, tylko jak to zgrać z bojlerem?zagwozdka.

Bo z bojlera będzie leciała zimna woda na powrot pieca..

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co mi wiadomo kocioł żeliwny U26 ma dopuszczalne ciśnienie robocze 4 bary, czyli więcej niż kocioł gazowy

Dlaczego więc nie zamkniecie całości ?

Zamiast wymiennika dać wężownicę schładzającą zewnętrzną albo dedykowaną do tego kotła i schemat się mocno uprości, choć tańszy nie będzie - potrzeba  naczynia przeponowego + grupy bezpieczeństwa + instalacji schładzającej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z tego co mi wiadomo kocioł żeliwny U26 ma dopuszczalne ciśnienie robocze 4 bary, czyli więcej niż kocioł gazowy

Dlaczego więc nie zamkniecie całości ?

Zamiast wymiennika dać wężownicę schładzającą zewnętrzną albo dedykowaną do tego kotła i schemat się mocno uprości, choć tańszy nie będzie - potrzeba  naczynia przeponowego + grupy bezpieczeństwa + instalacji schładzającej.

Zamknięcie całosci spowoduje brak grawitacji i większe koszty (zawor, wymiennik, sterownik i pompy uż zakupione), i nie rozwiąże zimnego powrotu na piec węglowy...

Większosc czasu palimy w węglowym z dużą iłoscią wody w instalacji dla tego i jest priorytet otwartej instalacji, chociaż moge i nie mieć racyj..

 

 

Dzięki za odpowiedzi!

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
2 godziny temu, 1312 napisał:

Zamknięcie całosci spowoduje brak grawitacji

Nie prawda!

Grawitacja nie jest zależna do zamknięcia lub otwarcia instalacji!

Z resztą przy zaworze VTC grawitacji i tak nie będzie lub będzie bardzo słaba - po prostu taki zwór ma spore opory przepływu i będzie tłumił grawitację, z resztą przy samej grawitacji nie potrzeba dodatkowej ochrony powrotu.

Edytowane przez sambor

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Reasumują: kocioł żeliwny U26 nie wymaga ochrony powrotu i ma dopuszczenie do pracy pod ciśnieniem 4 bary. Proponuję zamknąć układ nie instalować zaworów 3D, 4D i pompę kotła węglowego dać na powrocie. Oba kotły moga pracować wspólnie i niezależnie. Wystarczy na ich powrotach dać zawory zwrotne (klapowy przy węglowym dla grawitacji). Zbiornik CWU podłączyć od obiegu CO tak jak zwykły grzejnik ale na wężownicy na zasilaniu zainstalować zawór termostatyczny z kapilarą i zawór zwrotny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzisz Kolego @Digitrax autor tematu zaczął instalację nie od schematu, lecz od kupna zbędnych gratów, które teraz namolnie chce wcisnąć w wydumany schemat.

Z resztą to nie pierwszy ani ostatni taki inwestor na forum.

"Ochrona powrotu" w kotle żeliwnym jest na poziomie 40- 45C co zapewni praktycznie każda instalacja grzejnikowa z pompą, bez dodatkowych 3-D, 4-D i innych utrudnień.

Mam tylko jedną zmianę do Twojej propozycji - pompa CO od kotła żeliwnego na zasilaniu i zaw różnicowy kulowy do obiegu grawitacyjnego - będzie lepszy i pewniejszy niż ZZ klapowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z doswiadczenia powiem ze jedyne co zda egzamin zeby gazowiec nie grzał śmieciaka to tylko zz york, wszystko inne w mniejszym lub większym stopniu przpuści.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Każdy prawidłowo wykonany ZZ np Valvex będzie trzymał, ja staram się wstawiać soclę lub valvexa i nie ma prblemu - jak ktoś wstawia ferro to są kłopoty

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Mówisz o klapowych czy yorkach (grzybkowych )? Różnicowe tez mi potrafiły przepuszczać. Grzybkowe nigdy jakiej firmy by nie byl. Socla nie robi klapowych mniejszych niż 1 1/2 cala więc takowych na pewnl nie uzywasz w mieszkaniówce

Edytowane przez KubaSko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Jak robisz obieg grawitacyjny z obejściem pompą to wstawienie klapowego 5/4 lub 6/4 to norma nawet do kotła 20-25kW

A do kotła gazowego nie potrzeba ZZ klapowych

PS

raz trafiłem sprężynowe , kupione przez inwestora i żaden z nich nie trzymał na 100%

Edytowane przez sambor

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Tylko ze niestety jak bedzie chodził gazowy to na viadrusie klapowy bedzie przepuszczał. Moze lepiej bedzie kupic grzybkowy i wyciągnąć sprężynę.

Edytowane przez KubaSko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powrot musze dogrzewac bo nigdy nie wraca woda o zalecanej temperaturze i piec obrasta razem z kominem. Wymennik to warunek ktory musze spełnić dla serwisu pieca gazowego na następny sezon grzewczy.

 

Czy ktoś z fachowców używa uszczelniaczy anaerobowych do polączen gwintowanych? Chodzi mi o loctite 577, Jak jest z odkręcaniem?

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziwny wymog ze musisz miec wymiennik... co do uszczelniaczy to śrubę wykręcisz, ale mialem kiedys na to wkręconą złączkę mosiężną i nie mogłem tego dziadostwa wykręcic takze odradzam stosowania tego przy dużych gwintach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten wymiennik to ja myślę że to dupochron nie podparty żadnym aktem prawnym czy wpisem w zaleceniach producenta kotła gazowego. Ot chcą by ze starej grawitacyjnej instalacji z żeliwnymi grzejnikami nie leciały syfy do kotła gazowego. Ja i tak bym robił po swojemu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Podobna zawartość

    • Przez Dayan
      Hej.
      Proszę o ocene mojego schematu ideowego instalacji z wymiennikiem płytowym.
      Obecnie mam instalacje z zaworem 4D ale musze przenieść naczynie wzbiorcze (adaptacja strychu z grzejnikami) bo brakło na nie miejsca. Będzie obok kotła w podpiwniczeniu.
      Jestem po wstępnej rozmowie z hydraulikiem. Generalnie zgadza się z moim planem (cyt: zrobie jak Pan będziesz chciał) tylko twierdzi, że można użyć obecny zawór 4D za wymiennikiem (cyt: po co kupować nowy jak ten już mamy).
      Kocioł ma 2 wyjścia i 2 powroty, dlatego jeden chce użyć z pompą kotłową (obecnie drugie wyjście jest tylko na CWU) a drugi na reszte aby czujniki ze sterownika miały lepsze dane. Temperaturą wody na grzejniki by zarządzał sterownik poprzez zawór 3D. Czy może jednak użyć starego 4D?
      Z góry dzięki. Wszelkie uwagi mile widziane. Odpowiedź mam dać hydraulikowi do wtorku.
       

    • Przez mariuszraven
      Dzień Dobry,
      Mam pytanie o dobór zabezpieczenia temperatury powrotu wody (55 stopni C) do kominka Louis Aqua. W zasadzie to porada dotyczy całej instalacji. Kominek ten ma ogrzewać grzejniki, w przyszłości nagrzewnicę wodną do rekuperatora, zasobnik wody ciepłej. Instalacja będzie na wymienniku płytowym. Mam zawór czterodrogowy z siłownikiem, ale zastanawiam się gdzie go podłączyć i czy nie lepiej zawór ATV. Mam zamiar zastosować trzy pompy obiegowe. Na obiegu kominka będę miał naczynie uzupełniające. Będę wdzięczny za pomoc, poradę i jeśli można to schemat.
    • Przez Fester
      Hej, czy moze ktos mi sprawdzic schemat instalacji z wymiennikiem Plytowym? Strasznie malo jest przykladowych schematow w sieci.
       
      Czy zawor 4D ma sens? Ktos mi podpowiada ze takim lepiej wysteruje komputer w porownaniu do 3D.

    • Przez bajabongo10
      Witam za kilka miesięcy stanę przed wyborem kotła do swojego domu w  którym  mam ogrzewanie podłogowe 200m2 w tym 35m2 garaż i 10m2 kotłownia i chciał bym wiedzieć w czym mogę wybierać chodzi mi o kocioł który będzie miał wbudowana wężownice schładzającą do układu zamkniętego, i czy na ten metraż 15KW czy może 12KW by wystarczyło?? Z tego co ustaliłem kotły DEFRO,SKAMP posiadają  takie wężownice czy są jeszcze jacyś znani producenci godni polecenia ??
    • Przez Logan
      Witam!
      Pierwszy sezon, dom parterowy 120m2 + garaż 25m2, ogrzewany Junkersem kondensatem 14 kw i kominkiem Lechma 15kw z PW w układzie zamkniętym. Mam 9 grzejników i 55m2 podłogówki na mieszaczu i CWU 300l. Układ jest zasilany 4 pompami. Nigdy nie spotkałem się u znajomych z układem zamkniętym tylko z otwartym a postanowiłem go zamontować z powodu mniejszych strat. Kominek jest na sterowniku Tatarka i startuje od 60*C. Problem tkwi w tym że mam problem z utrzymaniem stałej temp. nawet na wyłączonej podłogowce i skręconych grzejnikach na "3" a w łazience drabinka na * i garaż również. Popy załączaą się na kilka minut i temp. wody spada do 57-58*C i znowu startują po kilku minutach. Jeżeli całkiem zakręce grzejnik i mam tylko puszczony obieg na zasobnik to temp. rośnie, jeżeli odkręcę największy kaloryfer na full to nie ma szans utrzymać temp. powyżej 60*C. Gdzie tkwi problem? Mogę "hajcować" tak że nie bedzie nic widać tylko ogień i tak to nic nie daje, chyba że na zewnątrz jest powyżej +5*C. Czy jest to może problem nie wygrzanego domu, bo to mój pierwszy sezon czy błąd w instalacji. Nie wiem już tyle się oczytałem i kombinowalem i dalej nic. Z góry dzięki za odp.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.