Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Obieg kotłowy do zaworu 4D - dobór elementów


Kashue

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Visitor1230
2 godziny temu, Digitrax napisał:

Jak dla mnie to słabo ta temperatura powrotu wygląda. Winna być stale powyżej 55 stopni.

Krotkotrwale spadki powrotu nie zrobia kotlowi wielkiego kuku. U nie na starym kotle przez  kilka lat wachala sie pomiędzy 45 a 55 czasami 60. Kociol nie miał zadnej rdzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
W dniu 12.07.2018 o 09:33, kiminero napisał:

Ok. To zrób tak:

witkowski_schemat.thumb.PNG.078030371c4919058d20e9cd3fd22880.PNG.d6b66718d9cb37d642247ad5c680cd0e.PNG

 

Na rurze powrotnej małego obiegu wstaw trójniki z zaworami pod pompę kotłową i zawór odcinający. Jak właściwej temp powrotu bez pompy nie osiągniesz, to łatwo pompę domontujesz.

Mam 2 pytania do tego schematu:

1. Po co jest ten zawór termostatyczny w odejściu pompy na małym obwodzie C.o. i czy pod nr 10 są poglądowo przedstawione zawory termostatyczne na grzejnikach?

2.  Czy w takim układzie jest sens zastosować pompy z autoadapt w małym i dużym obwodzie C.o(dla cuw wtedy zwykła pompa np.: na 2 biegu)?

Z góry dziękuję za odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest zawór termostatyczny tylko różnicowy. Czasem jest zakładany na poziomym odcinku rury, kiedy ochrona powrotu działa dość dobrze grawitacyjnie, a pompa odpala się jedynie po nagłym spadku temp. powrotu poniżej określonego poziomu. 

"10" to zawory z głowicami termostatycznym.

Grzejniki-autoadapt, obieg powrotu- pompa z płynną regulacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik powrotu, pompa wpięta w sterownik do gniazda i sterowana jako kotlowa/przewałowa. Ustawiasz temperaturę  powrotu i histerezę, przy której pompa się "odpali" Z SKZP02 do ogarnięcia bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

No i temat się urwał... Ciekawe czy grawitacyjny obieg kotłowy działał zimą u Kashue??

Mam dokładnie tą samą sytuację, wyjścia z pieca 6/4 i tak chciałem wykonać obieg kotłowy ale już zwątpiłem i nie wiem czy nie zrobić na 28 +pompa o której mowa.

Pytanie jak wysterować pompę obiegu kotłowego?? (kocioł Rakoczy Firemax 15kW pelet) Sterownik ST-7110 nie ma wyjścia na trzecią pompę... Nawet jak by miał to ustawia się temp. załączenia pomp w górę a nie na odwrót jak przydało by się przy ochronie powrotu.

 

Instalacja na 6/4 jest problematyczna i kosztowna zatem chyba lepiej dołożyć w/w pompę.

Proszę o pomoc jak wysterować tę pompę obiegu kotłowego ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

Ja od czasu montażu kotła, za często nie zaglądam na forum, bo akurat wszystko działa prawidłowo.

Tak jak kombinowałem od początku, krótki obieg działa u mnie grawitacyjnie, pompy mam zamontowane jedynie na obiegu do bojlera i za zaworem 4D w stronę grzejników.

Z tego co pamiętam jeszcze, to jak projektowałem krótki obieg chciałem używać rur 42mm, bo  w DTR kotła miałem wyjście 6/4, ale jak kocioł przyjechał to okazało się, że jest tam 5/4 i zrobiłem krótki obiekt na rurach 35mm. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam wyjścia 6/4 ale obecnie ceny rur i złączek poszły strasznie (dodatkowo lutowanie fi42).

Myślę aby zejść na 5/4 (fi35Cu) i nie pchać się w pompę obiegu kotłowego, czyli układ jak u Ciebie z 4D. 

Chcę zrezygnować z pompy kotłowej bo nie mam czym jej sterować, mój sterownik nie obsługuje.

Oczywiście 4D masz z siłownikiem ?

 

Dzieki za odpowiedz! 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko myśląc to w krótkim obiegu to zapewne mógłbyś dać pompkę sterowaną termostatem by załączała się przykładowo gdy temperatura na wyjściu z kotła jest > 60 C. Zapewne na forum już były opisywane lepsze i bardziej trafne rozwiązania gdy sterownik nie ma zacisków na pompę krótkiego obiegu.

Tak zawór mam ze siłownikiem, o ile dobrze pamiętam to coś takiego

Afriso ARV 485 ProClick, DN32

Zestaw regulacyjny ProClick: 4-drogowy obrotowy zawór mieszający ARV 485 ProClick, DN32, Rp1 1/4", Kvs 16 + siłownik elektryczny ARM 343 ProClick – AFRISO Sp. z o.o.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, sambor napisał:

Jak zrobisz obieg kotłowy zgodnie ze sztuką to rury 5/4 (Cu32) wystarczą do kotła o mocy do 20kW.

Z resztą średnice od 32 wzwyż to spawa się już twardym lutem.

...rozumiem że mówimy o średnicy wewnętrznej Cu32 czyli zewnętrzna fi35x1,5 ?

Będą 2 kolana przed 4D i 2 za 4D, łącznie około 1,5m rury, mam nadzieję że dogrzeje powrót (same grzejniki i CWU).

Jeszcze jedno, obieg CWU jest obecnie fi35Cu, jest sens zejść średnicą np. na 28 aby nie dławił obiegu kotłowego?

Na powrocie do pieca trójnik 5/4 i z jednej strony powrót z 4D a z drugiej powrót z CWU - zostawić 35 czy zejść na 28? Czy bez sensu? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa 2.JPG

Proszę schemat wyżej.

CWU z pompą.

Powrót CWU w miedzi (tak istnieje, robiłem z wujkiem 15lat temu).

Powrót z 4D chcę zrobić na trójnikach stalowych cynkowanych i rura stal 5/4.

Wyjście z kotła do 4D miedz 35.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze pompa CO na zasilaniu, a nie na powrocie, oczywiście zaw różnicowy do wyrzucenia.

Powrót z bojlera wystarczy Cu28, natomiast nie  znamy odległości kotła od 4-D ( długość rur jest istotna)

Miedź i ocynk to kiepska para w instalacji, powinny być czarne kształtki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- proszę uzasadnij dlaczego zawór różnicowy do wyrzucenia? (przeważnie na kupnych gotowych obejściach pompowych go dają)

- całkowita długość pętli kotłowej (łącznie ze złaczkami) około 1,6m

- powrót z bojlera jest Cu35, czy jest sens go na końcu skryzować do Cu28 aby nie dławił grawitacyjnego obiegu kotłowego? (czy to bez sensu?)

 

 

 

Na marginesie ciekawostka.

Nie wiedziałem o korozji cynk miedz i 5 lat temu robiłem u siebie nową instalację.

Zastosowałem wymiennik ciepła, po stronie kotła układ otwarty po stronie odbiorów zamknięty.

Ubiegłej zimy awaria, nie było praktycznie przepływu po stronie kotła, wymiennik po tej stronie zarósł rdzą, pompa wyła!!

Pion z pieca i powrót mam własnie rurą ocynkowaną 6/4 a rasta połączeń miedz do wymiennika..

Wymiennik poszedł do wymiany - teraz już wiem dlaczego (Strona odbiorów czysta, idealna). 

Teraz u mamy nie popełnię tego błędu, zrobię miedz + czarna.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, LukaszJeleniagora napisał:

proszę uzasadnij dlaczego zawór różnicowy do wyrzucenia? (przeważnie na kupnych gotowych obejściach pompowych go dają)

A po co on tam, przecież woda przez stojącą pompę leci bez problemu , a to że ktoś sprzedaje a ktoś kupuje to wcale nie znaczy, że oboje robią sobie dobrze.

Sprzedającemu zależy, aby sprzedać, a tobie raczej aby wydać mniej kasy i mieć dobrze działającą instalację.

Dlaczego mam komuś po raz kolejny udowadniać, że nie jestem wielbłądem, rób jak chcesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.