Skocz do zawartości
  • Witaj na naszym forum o ogrzewaniu!

    Na forum znajdziesz odpowiedzi na wiele pytań związanych z ogrzewaniem. Zachęcamy do rejestracji po której: będziesz miał(a) możliwość pisania postów, zobaczysz wszystkie zdjęcia i schematy, staniesz się częścią naszego forum :) Zapraszamy...

lukbok

Minimalna Ilość Wody W Obiegu Pc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Szerzej mój problem opisałem w dziale instalacje CO ale chyba wybrałem błędny dział ponieważ zagadnienie dotyczy głównie pompy ciepło.

Generalnie w DTR mojej Thermy V 9kW jest adnotacja, że minimalna ilość wody w instalacji powinna wynosić 20l.

Z racji tego, że pompę będę wpinał do mojej CO(otwartej) za pomocą płytowego wymiennika ciepła ilość wody w obiegu PC będzie o wiele mniejsza - może 10 litrów łącznie z tym co będzie we wnętrzu jednostki wewnętrznej. Czy myślicie że będzie z tym problem?

PS.

wymiennik ciepła będzie poniżej jednostki wewnętrznej dlatego nie ma potrzeby regulacji ciśnienia wstępnego w naczyniu, a szkic schematu zamieszczam w załączeniu (kolor czerwony to nowa część).

 

Pozdrawiam

Łukasz

2626_001.pdf

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Hallo LUKBOK.

 

Proponuję zrobić pompę ciepła bezpośrednio w obiegu z instalacją grzewczą.

Myślę, że będzie to podstawowe ogrzewanie.

A kocioł podłączyć przez wymiennik płytowy... jest on w obiegu otwartym - masz trochę nieprawidłowo podłączony Twój kocioł.

Jest faktem,że woda kotłowa jest stosunkowo "brudna", może z czasem stwarzać problemy zatykając instalację./ dlatego też myślisz o wym.płytowym dla pompy/.

Pompa ciepła będzie miała odpowiedni zład - na pewno lepiej jak będzie 100 czy 200 litrów, niż za mało = 10 l.

Grzejąc PC bezpośrednio, będzie na pewno lepiej ze sprawnością, a grzejąc kotłem to będzie już mało znacząca wtedy strata.

Również w trakcie grzania PC masz pracujące 2 pompki obiegowe, a przy proponowanej mojej zmianie druga pompka będzie chodzić tylko wtedy, gdy załączysz kocioł.

 

LG ma sterowanie zaw. 3-D dla połączenia CWU , więc Twój zawór możesz przełożyć w ten obieg /na grzejniki będzie niepotrzebny/.

Możesz też wtedy zlikwidować pompkę obiegową dla cwu.

Pozdro

p.s. zawory termostatyczne przy grzejnikach i pompie ciepła, najlepiej jak sa otwarte na max. Jeśli gdzieś będzie za ciepło, to wtedy tam możesz trochę poregulować. Lepiej grzać niższą temperaturą przy max.przepływie na grzejniki.

Edytowane przez dorecho

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

Mój dom to dwa mieszkania dlatego termostaty muszą zostać. To powoduje, że przepływy wiosną i jesienią są na poziomie 700 l/h (zima - koło 1000l/h). Gdybym podłączył pompę bezpośrednio do instalacji to jej wewnętrzny czujnik przepływu (wartość minimalna 900 l/h) zgłosi błąd.

Dlatego też chcę obieg pompy zamknąć za pomocą płytowego wymiennika.

Twój pomysł jest słuszny, szczególnie ze względu na straty o których piszesz (i dwie pracujące pompy) jednak nie rozwiąże problemu z niskim przepływem - stąd pomysł z wymiennikiem. Problem z małą ilością wody w obiegu PC pozostaje.

 

PS.

Dlaczego mam źle podłączony kocioł (pomijając czerwone zawory na rurociągu zasilających z kotła. Ich tam teraz nie ma)?

 

Dziękuję i pozdrawiam

Łukasz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@lukbok istnieje coś takiego jak zawory regulujące przepływ. Zamontowanie takiego zaworu w obiegu kotłowym, spowoduje rozdzielenie strugi wody do obiegu bocznego.

Podzielam obawy kolegi @dorecho.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

aha. są na czerwono, czyli dopiero będzie nieprawidłowo.....

 

Jak zawory - chociaż jeden - ten w pomieszczeniu gdzie czujnik będzie zawsze otwarty, a tak ma być ! to przepływ będzie zawsze prawidłowy.

te 900 l/h to raczej jest przepływ "znamionowy" aby odebrać 9 kW mocy, ale pompa jest inwerter, więc moc będzie regulowana automatycznie.

Na pewno czujnik przepływu będzie działał poprawnie przy przepływie rzędu np.300- 400-500 l/h. Nie pamiętam jaki ma być minimalny, ale na pewno nie 900l.

Dwa mieszkania też nie są przeszkodą dla prawidłowej pracy LG.

Pompa ciepła powinna działać na max. otwartych /ew. zainstalowanych /niepotrzebnie/ zaworach termicznych.

Fachowcy powinni założyć takie ustrojstwo,że przy jakiejkolwiek ewentualnej blokadzie  przepływu do instalacji grzejników to ustrojstwo zapewni prawidłowy przepływ pompie ciepła. Jak ustrojstwa nie ma , to pewnym zabezpieczeniem jest ten zawsze otwarty zawór grzejnika.

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Witam,

 

Narysowałem czerwone zawory po to aby ktoś od razu nie napisał, że nie potrzebnie grzeję kocioł węglowy - jak to będzie rozwiązane w przyszłości tego jeszcze nie wiem.

Minimalny przepływ wody w obiegu pompy to 15 l/min (wg DTR). Poniżej będzie awaria.

Chcę aby pompa działała wg krzywej grzewczej z temperaturą zasilania w zakresie 34-45 st. C

Tak jak wspomniałem przepływy minimalne w mojej instalacji są na poziomie 600-700 l/h w okresie wiosna, jesień.

Czy Wasza propozycja dotyczy modyfikacji i "zamknięcia" instalacji CO czy podłączenia pompy do obecnej, otwartej CO?

 

 

Pozdrawiam

Łukasz

Edytowane przez lukbok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Użytkuję LG  16 kW  i na pewno przepływ 900 l.  nie jest minimalnym.

LG  zamknięty z grzejnikami, kocioł otwarty na wymienniku płytowym. To moje skromne propozycje.

600-700 l/h na pewno będzie też prawidłowo, a przy otwartych zaworach temp. nie będzie najmniejszego problemu.

Jeśli temp. cwu wystarczy Tobie na 45 stopni, to przepływ przez cwu też będzie zawsze działał bez zaworu 3-D - będzie tym ustrojstwem do zapewnienia minimalnego przepływu przez LG.
Pozdro

Edytowane przez dorecho

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

te 900 l/h wziąłem z DTR PC.

U mnie "zamknięcie" instalacji CO spowoduje bardzo dużą modernizację domu. Dlatego nie chce tego robić i albo podłączyć PC do otwartej instalacji albo dać płytowy wymiennik ciepła.

Z wymiennikiem robi się problem który wyżej opisałem i powstaną straty na które zwróciliście uwagę.

Podłączenie PC do otwartej instalacji wszyscy odradzają, chociaż nie wiem dlaczego.

Jeśli spełnię warunek przepływu to dlaczego PC nie może być w układzie otwartym.

 

PS

Podczas pracy zbiornika CWU PC przestawi się na 55 st.C, pompa główna instalacji wyłączy się, a włączy się pompa zbiornika CWU.

 

Pozdrawiam

Łukasz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hmmmmm....

zamknięcie instalacji to może być zakorkowanie istniejącego zbiornika wyrównawczego , lub łatwiej : wykręcić go i zakorkować rurę; a zbiornik wsadzić nad  kocioł.ile się da wysoko ...Jak piszę, woda kotłowa jest stosunkowo brudna, i może szybko zanieczyścić wymiennik płytowy w LG. i to w zasadzie jest powód. Inny to instalacja pracuje lepiej na wyższym ciśnieniu , na mniejszej delcie temperatur i w zasadzie im dłużej tym lepiej - pompka obiegowa jest cichsza pod ciśnieniem...

Jeśli cwu ma być 55 stopni, z zaworem 3-D, to można to ustawić na sterowniku i obiegówka cwu też będzie niepotrzebna.

Wprawdzie czyściłem kiedyś wym.płytowy po kilku sezonach pracy w inst.otwartej /ale bez kotła w niej/  i nie był za mocno zanieczyszczony.

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chcę aby pompa działała wg krzywej grzewczej z temperaturą zasilania w zakresie 34-45 st. C

 

 

Weż jeszcze pod uwagę że aby zapewnić 34-45C za wymiennikiem (na grzejniki) to PC przed wymiennikiem musiałaby pracować na wyższych temperaturach bo na wymienniku  będziesz mieć jakąś różnicę (np. 5-10C) zależnie od jego doboru, biegu pompek i paru innych rzeczy.

A to może być mniej ekonomiczne chociaż nie potrafię policzyć o ile :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
 

 

U mnie każdy pion jest przez strych podłączony do zbiornika wyrównawczego. Tak więc musiałbym obcinać, rury wyciągać, zbiornik przenosić itd.

Dlatego wolałbym aby instalacja pozostała otwarta. Pytałem wielu instalatorów dlaczego nie mogę PC dać do układu otwartego - zawsze padała odpowiedź, że PC ma czujnik ciśnienia.

W LG na pewno go nie ma, a jest czujnik przepływu. Producent wprawdzie zaleca aby układ był zamknięty, a ciśnienie robocze wynosiło 2 bary jednak nie potrafię znaleźć argumentu który zdyskwalifikuje pracę w układzie otwartym. Stąd też moja prośba do ludzi na forum.

Też jest dla mnie dziwna informacja z brudną wodą kotłową. Czy w przypadku układu zamkniętego jest ona czystsza?

Obecnie moja instalacja pracuje na delcie rzędu 5-8 stopni (w zależności od tego jak się zawór 3D ustawi), a tej zimy moc potrzebna na zagrzanie domu nie była większa niż 8kW przy temperaturze zasilania wynoszącej 50 st. C i zewnętrznej wynoszącej -10 st.C.

.

W przypadku zabudowania PC do obecnej instalacji muszę wyrzucić jedną z pomp obiegowych (albo z PC albo obecną)

 

Pozdrawiam

Łukasz

Edytowane przez lukbok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Zacznę może od samej instalacji . Przerobienie tego co masz na układ zamknięty to 30 minut roboty . W odpowietrzenie naczynia zbiorczego wkręcasz trójnik, w trójnik 30 cm rurki w pionie i na końcu odpowietrznik automatyczny . Z boku trójnika kolejny kawałek rurki i na końcu naczynie przeponowe i masz już układ zamknięty . Bardziej martwi mnie te 2 bary które masz mieć w instalacji bo kocioł prawdopodobnie ma 1,5 bara .

Teraz ta minimalna ilość wody w układzie .

We wszystkich instrukcjach pomp powietrze woda które przewertowałem ( temat mnie interesuje więc go drążę ) jest mowa o jakimś dodatkowym buforze albo raczej buforku który ma być magazynkiem ciepła w  jakiś określonych sytuacjach co ma uniemożliwić zamarzanie pompy . Nie wykluczone że właśnie chodzi o ten mini magazyn ciepła które woda w określonej ilości jest w stanie zmagazynować . Jest to jedynie moje przypuszczenie bo w szczegółach konkretnej pompy musiał by się wypowiedzieć przedstawiciel serwisu producenta . 

Wracając do wspomnianego buforka a raczej przy tak małych rozmiarach dużego sprzęgła hydraulicznego myślę że poprawiło by ono i pracę kotła CO jak również uprościło pracę układu CO z podłączoną PC . Jeśli chodzi o czystość nośnika to dodatkowe filtry jak i płukanie instalacji przed ponownym napełnieniem było by wskazane i na pewno nie zaszkodzi . 

Jeszcze jedna uwaga co do wspomnianej przez Ciebie pompy CO . Z tego co mi wiadomo ( zasłyszane ) to pompy obiegowe w PC nie są szaleńczo wydajne aby w pełni napędzać starą instalację więc bufor w tym przypadku tylko może pomóc . Myślę że temat jest do rozwiązanie a jak Ci wcześniej napisałem przerobienie tego co masz na układ zamknięty to żaden problem i nie trzeba rujnować mieszkania . 

 

Pozdrawiam 

Edytowane przez mac65

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

pal licho o przerobienie instalacji ponieważ to nie jest takie proste - zbiornik mam na jednym pionie. Tak więc musiałbym go przenieść do piwnicy nad kocioł. Musiałbym zabudować wymiennik aby kocioł węglowy pozostał w układzie otwartym, a instalacja w układzie zamkniętym i tak dalej.

Wg mnie dla PC nie będzie miało znaczenia czy będzie w układzie zamknięty czy otwartym. Liczy się przepływ który ma być w odpowiednich granicach.

Chyba zaryzykuję i podłącze PC do mojego układu otwartego. Wyrzucę z PC wewnętrzną pompę obiegową, a przepływ zapewni moja obecna pompa obiegowa. Jeśli przepływ spadnie poniżej wartości granicznej to załączy się druga pompa (z obecnego podmieszania). I tyle.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Strasznie lubisz kombinować a co to za problem podpiąć PC pod istniejącą instalację po modernizacji na zamkniętą a kocioł CO podpiąć do niej przez wymiennik w układzie otwartym . Wilk syty i owca cała . Ja bym raczej tak zrobił biorąc PC za podstawowe ogrzewanie a kocioł CO jako źródło szczytowe na wypadek dużych mrozów .Myślę że w takim rozwiązaniu spełnił byś wszystkie wymogi PC.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

podepnij pompe w układ otwarty i tyle

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Kolego mac65  - zamknięcie instalacji nie zagwarantuje minimalnego przepływu. Tak więc ten krok nie wpłynie na nic tylko na spełnienie zalecenia producenta.

Po przeanalizowaniu tematu wydaje mi się, że z tą minimalną ilością wody chodzi o coś innego. Producenta zabezpiecza się przed taką sytuacją aby urządzenie nie zostało wpięte w bardzo małą instalację z bardzo niskim poborem mocy i krótką stałą czasową temperatury instalacji. Wtedy mogłoby dojść do sytuacji, że pompa "nie zdąży" wyhamować i będzie dochodziło do awaryjnego wyłączenia urządzenia.

 

Kolego Automatyk - czy robiłeś już tak kiedyś? Na coś konkretnego zwrócić uwagę?

 

Dziękuję i pozdrawiam

Łukasz

Edytowane przez lukbok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tak trzeba zwrócić uwagę na filtr przed wejściem na pompę czyli dołozyc dodatkowy i tyle

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

I już jestem po rozruchu.

Tak więc w pierwszej wersji pompę ciepła podłączyłem do układu otwartego (tak jak piec na ekogroszek). Z tego powodu, że pompa ciepła ma swoją pompkę obiegową podczas grzania instalacji działały dwie pompki obiegowe. Jedna za drugą (pompka w PC oraz pompa w mojej instalacji). Przepływ wody był zachowany (około 1000l/h) i wszystko działało bez problemu. Jedynym mankamentem takiego rozwiązania było to, że w przestoju pompa ciepła co jakiś czas i na kilka minut włącza wewnętrzną pompkę obiegową (jest normalna procedura aby nie doszło do zablokowania pompki w przestoju). Ze względu na to, że w tym czasie moja pompka obiegowa była wyłączona, pompa ciepła zgłosiła awarię (brak przepływu). Tak więc postanowiłem to przerobić i z tego powodu zabudowałem wymiennik ciepła.

Wymiennik ciepła zabudowałem "tuż" przy pompie ciepła i układ z pompą ciepła jest zamknięty, ciśnieniowy, a cała reszta pozostała bez zmian.

Obecnie (prawie lato) PC wykorzystuję do grzania zbiornika wody użytkowej i zobaczymy co będzie w okresie grzewczym.

Pozostaje do rozwiązania klika spraw związanych ze sterowaniem zdalnym pompą ciepła, ale to już jakoś się rozwiąże.

 

Czy są jakieś przeciwwskazania aby podłączyć PC do układu otwartego? Moim zdaniem przy spełnieniu odpowiednim parametrów to nie. Niektórzy tłumaczyli, że układ otwarty zawiera dużo powietrza w wodzie które to powoduje szybszą korozję. Czy to jest prawda tego nie wiem. Wiem jednak to, że instalacje otwarte pracuję już ze 50 lat i wszystko z nimi jest ok.

 

W załączeniu przesyłam schemat instalacji.

 

Pozdrawiam

Łukasz

schemat.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hallo Lukbok !

Schemat trochę nieaktualny , PC jest w układzie otwartym...chyba że ma to być schemat baaaaardzo  ideowy.

A ten wymiennik ciepła  "zabudowany tuż przy pompie ciepła" to co to jest?

Wyjaśnię zasadę działania czujnika przepływu LG:

w chwili włączenia PC musi być przepływ zerowy - czujnik zadziała pod wpływem uruchomienia pompki obiegowej i jest ok. Jeśli w chwili włączenia PC działała już druga pompka obiegowa, to czujnik już był  "w stanie włączenia "i zadziałanie pompki obiegowej w LG nie zmienilo stanu czujnika przepływu. Dlatego pokazywał błąd  /chyba CH 14/.

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

PC jest w układzie zamkniętym. Przy pompie ciepła jest wymiennik płytowy który rozdziela instalację i jest on wrysowany i zabudowany tuż przy pompie ciepła (rysunek jest aktualny). Przetwornik przepływu pokazany na rysunku jest to dodatkowe urządzenie nie związane z PC. Zabudowałem go po to abym wiedział jakie obroty ustawić w pompce obiegowej zabudowanej w PC.

Natomiast działanie czujnika przepływu który jest zabudowany w PC zależy od ustawień jumperków (na płycie elektronik PC). To co napisałeś jest aktualne w przypadku gdy w układzie jest wykorzystywana tylko pompka obiegowa wbudowana w PC. Jeśli zostanie przestawiony jumperek na płycie elektroniki PC wskazujący, że w układzie jest druga pompka obiegowa, elektronika PC nie zasygnalizuje błędu CH14 w przypadku gdy był przepływ wody przed włączeniem pompki obiegowej PC. 

 

Pozdrawiam

Łukasz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.