Skocz do zawartości
DJ82

Buderus Logika Działania Automatyki Buderusa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Jako że dużo osób porusza tu podobne tematy (przegrzewanie pomieszczeń, działanie pieca po przekroczeniu temperatury zadanej itd) postanowiłem założyć ten temat żeby podzielić się spostrzeżeniami, ponieważ w instrukcji nie do końca jest wszystko wyjaśnione. Podstawowa sprawa to:

 

Tryb grzania:

Ster. wg temperatury zewn.

Piec działa wg krzywej ustalając temperaturę zasilania na podstawie temperatury zewnętrznej. Oprócz tego uwzględnia parametr wpływ pomieszczenia np: 5K i temperatura zadana w pomieszczeniu 22. Temperatura spada o jeden stopień to piec żeby szybciej osiągnąć temperaturę zadaną podnosi krzywą o te 5K jeśli jest mniejsza różnica robi to proporcjonalnie. To samo w drugą stronę czyli jak pomieszczenie jest przegrzane o 1 stopień to obniża temperaturę.

 

Temp. zewn. z punktem pocz.

Sprawa podobna jak wyżej z tym że możemy dokładniej wyregulować krzywą - zmienić jej punkt początkowy czyli moim zdaniem przydatne dla grzejników bo jeśli damy na nie 20 stopni to mamy znikomy efekt grzania a jeśli ustawimy temperaturę początkową na 30 stopniu to jest już sens.

 

Sterowanie wg temp.pom.

Temperatura w pomieszczeniu jest regulowana poprzez dostosowywanie temperatury zasilania. Ten sposób regulacji jest odpowiedni dla mieszkań i budynków z większymi wahaniami obciążenia.

 

Czy w tym trybie jest uwzględniania temperatura zewnętrzna??

 

Regulacja temp. pom. z mocą

Nie mogę się wypowiedzieć bo mam MM100 i wtedy ten tryb nie działa.

 

Stały

Wg instrukcji jak dobrze rozumiem stała temperatura zasilania

 

Tryb obniżenia:

Tryb ograniczony

W trybie obniżenia w pomieszczeniach utrzymywana jest stała temperatura.

 

Nie bardzo rozumiem - jaka temperatura jest utrzymywana i na podstawie czego?? Gdy miałem włączony ten tryb pomimo kilku godzinnego ustawienia temperatury obniżonej temperatura w pomieszczeniu nie spadała a nawet przegrzewało pomieszczenie.

 

Próg temp. zewnętrznej

Gdy tłumiona temperatura zewnętrzna spadnie poniżej nastawialnej wartości granicznej temperatury zewnętrznej, ogrzewanie działa jak
w trybie ograniczonym. Powyżej tej wartości granicznej ogrzewanie jest wyłączone.

 

Czyli połączenie dwóch pozostałych trybów tylko jak działa tryb ograniczony??

 

Próg temp. pomieszczenia

Używam tego trybu bo tylko wtedy da się obniżyć temperaturę w pomieszczeniu np na noc. Jeśli w trybie grzania mam 22 a obniżoną 21 to jeśli pomieszczenie jest przegrzane o 1 stopień to nawet zostaną wyłączone pompki. Jeśli temperatura spadnie poniżej 22 to włącza się pompka ale grzać powinien dopiero wówczas gdy temperatura spadnie poniżej 21 ale bywa z tym różnie...

 

Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia uwagi to proszę o wpisywanie może uda się rozgryźć sposób rozumowania niemieckich inżynierów.

Najgorsze jest to że w trybie grzania pomimo przekroczenia temperatury zadanej piec dalej grzeje - czyli jeśli mamy 22 a pomieszczenie nagrzeje się do 22,6 to dalej grzeje - jedynie pomaga trochę wpływ pomieszczenia ale to nie zawsze wystarcza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na temat trybów grzania pierwszego i drugiego

 

Zgadzam się z twoim opisem z jedną różnica (przynajmniej w moim piecu): jeżeli masz ustawiony wpływ pomieszczenia na 5K, to temperatura zasilania z pieca jest zmieniana (przesuwana jest krzywa grzania) o trzykrotnosc tego, czyli jeżeli temperatura zamierzona pokoju odbiega od temperatury ustawionej o 1stC, to temperatura zasilania z pieca jest zmieniana o 1*3*5K czyli o 15K. Jeżeli odbiega o 2stC, to zmiana jest o 2*3*5K czyli o 30K.

 

Druga sprawa: krzywą grzania ustawiasz dla temperatury ustawionej w pomieszczeniu na 21stC. Jeżeli ustawisz inną temperaturę w pomieszczeniu, to krzywa jest przesuwana o 3stC na każdy jeden stopień różnicy. Czyli jak ustawia 20stC to krzywa jest obniżają o 3stC, jeżeli 19stC, to o 6stC itd.

 

Trzecia sprawa : te same temperatury w różnych miejscach urządzenia RC200 są różne pokazywane, w jednym miejscu są pokazywane z dokładnością do 0.1stC, a w innym z dokładnością do 0.5stC. Zwróć na to uwagę... Dodatkowo wykresy w programie na Androidzie, lekko mówiąc, mijają się z prawdą.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na 99% u mnie nie ma mnożnika x3 tylko jak brakuje 1 stopień to podbija o wpływ pomieszczenia i proporcjonalnie jeśli brakuje mniej niż 1 stopień. Jeśli temperatura jest identyczna z zadaną to w wartościach monitorowanych ginie całkowicie linijka w której jest napisana wartość wpływu pomieszczenia.

 

Co do krzywej to coś w tym może być... Ale nie jestem pewien co do tych 21 stopi bo wszystko jest liczone na 20 (projekty instalacji, moc kaloryferów itd) - może ktoś się jeszcze wypowie w tej kwestii?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetny temat, ja po 3 miesiącach grzania zmieniam sterowanie pogodowe na wg pomieszczenia, bo logika jest zaskakująco dziwna. Przy ustawionej temp 20.5 stopnia w pomieszczeniu mam 22 i piec nadal grzeje zasilając wodą o temp 32st.  przy krzywej grzania 43stopnie i zewnętrzej temp 2st. Totalne grzanie w kosmos. Dopiero jak skręcę temp pomieszczenia na 18 st to piec się wyłączy, wracam po chwili do 20.5 i już się nie włącza. Wpływ pomieszczenia miałem 3K.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie patrz na wartość wpływu pomieszczenia (ta jest pokazywana tak jak mówisz), tylko na zmianę temperatury zadanej pieca. Musisz szybko złapać dwie sytuację, gdzie temperatura zewnętrzna jest taka sama, a temperatura zamierzona w pokoju jest inna. Na przykład otwórz okno w pokoju, gdzie mierzysz temperaturę. I szybko spisuje jednocześnie temperaturę mierzoną w pokoju i temperaturę zadaną dla pieca.

 

Obie masz w menu serwisowym RC300 w diagnostyce z dokładnością do 0.1stC. Nie patrz na temperaturę zamierzoną pokoju pokazywaną na głównym ekranie, bo jest pokazywana z dokładnością do 0.5stC i w dodatku jest zawsze zaokrąglone do góry.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jest kilka opcji w sterowniku pieca które mają wpływ na automatykę (menu 2)

 

1.W1 - Regulator zależny od temperatury zewnętrznej z liniową charakterystyką grzewczą.

Ta funkcja serwisowa jest dostępna tylko wtedy, gdy w układzie rozpoznano czujnik temperatury zewnętrznej.
Możliwe ustawienia to:
• 0: regulator prowadzony wg temperatury zewnętrznej (pogodowy) nie jest aktywny
• 1: regulator prowadzony wg temperatury zewnętrznej jest aktywny
Ustawienie podstawowe to 0.

 

Opis zupełnie niezrozumiały - przełączenie na 1 powoduje że sterownik pieca przejmuje pogodówkę i RC300 nie ma ni do gadania.

 

Teraz 2 opcje:

2.3b - Interwał czasowy dla wyłączenia i ponownego załączenia palnika

2.3C - Interwał temperaturowy dla wyłączenia i ponownego załączenia palnika

 

Przy podłączeniu systemu regulacyjnego nie jest wymagane dodatkowe ustawianie na kotle. System regulacyjny optymalizuje to
ustawienie.

 

Bzdura - jeśli zmieniłem 2.3C na 15K to piec nie włączył się pomimo że temperatura w pomieszczeniu spadła poniżej zadanej - działo się tak dlatego że temperatura pieca była tylko o 12stopni mniejsza niż zadana dla instalacji CO - zmiana tego parametru na 12K spowodowała włączenie pieca.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz podać dokładnie jak dojść do tej opcji "Regulator zależny od temperatury zewnętrznej z liniową charakterystyką", bo jej u mnie nie pamiętam? Może u mnie jej nie ma (ja mam GB192i 25kW).?

 

Ps. Ja spisałem sobie w Excelu wszystkie ustawienia po uruchomieniu pieca i zapisuje datę każdej zmiany, aby później wiedzieć co nazmienialem...

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak mam RC300 + RC200 i piec GB072v2. menu 2 na piecu - kluczyk i OK trzeba przytrzymać. Co do tego co piszesz o wpływie pomieszczenia to wszystko się zgadza oprócz tego przelicznika - na 99% jestem pewien że u mnie nie mnoży przez 3. To że jeśli temperatura pomieszczenia jest 22 to podbija charakterystykę o 3 może się zgadzać, ale muszę to jeszcze sprawdzić. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2.3C - Interwał temperaturowy dla wyłączenia i ponownego załączenia palnika

 

Przy podłączeniu systemu regulacyjnego nie jest wymagane dodatkowe ustawianie na kotle. System regulacyjny optymalizuje to

ustawienie.

 

Bzdura - jeśli zmieniłem 2.3C na 15K to piec nie włączył się pomimo że temperatura w pomieszczeniu spadła poniżej zadanej - działo się tak dlatego że temperatura pieca była tylko o 12stopni mniejsza niż zadana dla instalacji CO - zmiana tego parametru na 12K spowodowała włączenie pieca.

Myślę, że tu nie chodzi o temperaturę w pomieszczeniu. Stawiałbym na różnice pomiędzy temperatura zadaną zasilania z pieca a rzeczywista temperaturę jaka podaję pięć. Jeżeli z wyliczeń wynika, że (przykładowo) temperatura zadaną dla pieca wynosi 25stC, a piec mimo zejścia z mocą najniżej jak może (u mnie 11%), nie może przez pewien czas zejść z temperatura zmierzoną na wyjściu do zadanej temperatury, to się po prostu wyłącza.

 

Może to nie być różnica temperatur, ale zadana temperatura zasilania z pieca (tak jak piszesz). Ale na pewno nie jest to temperatura zamierzona pomieszczenia.

 

Pamiętaj, że co innego temperatura pomieszczenia a co innego temperatura zadaną pieca. Temperatur pomieszczeń może być kilka, jeden dla każdego obwodu. Tak samo krzywych grzania może być tyle ile obwodów. Moduł RC300 zbiera wszystkie krzywe i temperatury pokojowe (max 4 obwody) i na ich podstawie zadaje piecowi temperaturę zasilania.

 

Moim zdaniem piec nie zna żadnych ustawień dotyczących obwodów (może się mylę?). To zna tylko moduł RC300 i je przetwarza. Wynikiem tego przetwarzania jest temperatura zadana dla pieca (i może jeszcze jakieś inne dane? )

 

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jest kilka opcji w sterowniku pieca które mają wpływ na automatykę (menu 2)

 

1.W1 - Regulator zależny od temperatury zewnętrznej z liniową charakterystyką grzewczą.

Ta funkcja serwisowa jest dostępna tylko wtedy, gdy w układzie rozpoznano czujnik temperatury zewnętrznej.

Możliwe ustawienia to:

• 0: regulator prowadzony wg temperatury zewnętrznej (pogodowy) nie jest aktywny

• 1: regulator prowadzony wg temperatury zewnętrznej jest aktywny

Ustawienie podstawowe to 0.

 

Opis zupełnie niezrozumiały - przełączenie na 1 powoduje że sterownik pieca przejmuje pogodówkę i RC300 nie ma ni do gadania.

 

 

Moim zdaniem ta opcja służy w sytuacji, gdy nie ma sterownika RC300 (np się popsuł) i trzeba awaryjnie przełączyć piec w najprostszy układ sterowania z temperaturą zewnętrzną. Wtedy ustawiając 1 powodujemy, że sterowanie przejmuje procesor w piecu, który (a) odczytuje temperaturę zewnętrzna i (B) na podstawie jakiejś prostej krzywej grzania oblicza temperaturę zadaną pieca.

 

Ta krzywa grzania albo może być domyślnie wbudowana w procesor pieca, albo może być na szybko konstruowania z parametrów dotyczących pieca (np 'maksymalna moc grzania' ), ale moim zdaniem nie jest konstruowania z żadnych parametrów dotyczących obwodów, no jak napisałem wcześniej: piec się nie zna na obwodach.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że tu nie chodzi o temperaturę w pomieszczeniu. Stawiałbym na różnice pomiędzy temperatura zadaną zasilania z pieca a rzeczywista temperaturę jaka podaję pięć. Jeżeli z wyliczeń wynika, że (przykładowo) temperatura zadaną dla pieca wynosi 25stC, a piec mimo zejścia z mocą najniżej jak może (u mnie 11%), nie może przez pewien czas zejść z temperatura zmierzoną na wyjściu do zadanej temperatury, to się po prostu wyłącza.

 

Może to nie być różnica temperatur, ale zadana temperatura zasilania z pieca (tak jak piszesz). Ale na pewno nie jest to temperatura zamierzona pomieszczenia.

 

Pamiętaj, że co innego temperatura pomieszczenia a co innego temperatura zadaną pieca. Temperatur pomieszczeń może być kilka, jeden dla każdego obwodu. Tak samo krzywych grzania może być tyle ile obwodów. Moduł RC300 zbiera wszystkie krzywe i temperatury pokojowe (max 4 obwody) i na ich podstawie zadaje piecowi temperaturę zasilania.

 

Moim zdaniem piec nie zna żadnych ustawień dotyczących obwodów (może się mylę?). To zna tylko moduł RC300 i je przetwarza. Wynikiem tego przetwarzania jest temperatura zadana dla pieca (i może jeszcze jakieś inne dane? )

 

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

 

Ja właśnie o tym pisze że temp zadana pieca to np 30 a funkcja 2.3C ustawiona jest na 12 i dopóki piec nie ostygnie do 18 to się nie włączy a wg instrukcji ten parametr nie ma znaczenia jeśli jest system regulacyjny co jest nieprawdą bo sprawdziłem i ma wpływ.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teraz kwestia trybów 'Sterowanie wg temp.pom.' i 'Regulacja temp. pom. z mocą'

 

Najpierw linki do kilku dokumentów, do których będę się odwoływać:

RC300 Instrukcja montażu: https://1drv.ms/b/s!AiYteg3N4XburN8AZ979zlRpm2dfUA (najważniejsza instrukcja)

RC300 Instrukcja obsługi: https://1drv.ms/b/s!AiYteg3N4Xbu0o9uuNOXQSUuxTB2uA

Tu od strony 5 jest fajny opis działa instalacji: https://1drv.ms/b/s!AiYteg3N4Xbu0o8QbX8jo5T8suu5xw

 

Trybów tych używałem dość krótko, ale używałem.

 

W "instrukcji obsługi RC300" na stronie 5 jest tabelka numer 2. W tej tabelce różne tryby działania pieca są (moim zdaniem) lepiej nazwane.

 

Według mnie "Sterowanie wg temp pom" powinno się nazywać "Regulacja wg temparatury w pomieszczeniu, wł/wył".

W tym trybie użytkownik ustawia samemu "temperaturę zadaną pieca" (parametr: "Maks. temp. ogrzew"), czyli sam robi za krzywą grzewczą. Piec stara się tak pracować, aby na wyjściu była temperatura zadana.

Z drugiej strony patrzy jak się ma temperatura ustawiona w pomieszczeniu i temperatura zmierzona w pomieszczeniu. Jeżeli temperatura zmierzona przekracza o ileś-tam (wg mnie o 1stC) temperaturę ustawioną, to wyłącza piec. Jeżeli temperatura zmierzona w pomieszczeniu jest poniżej temperatury zadanej o ileś-tam (wg mnie o 1stC), to włącza piec.

 

Czyli:

- piec w ogóle nie bierze pod uwagę temperatury na zewnątrz

- piec się non-stop włącza i wyłącza

- trzeba (albo nie) ręcznie ustawiać temperaturę zadaną pieca

 

Według mnie "Regulacja temp. pom. z mocą" powinno się nazywać "Regulacja wg temperatury w pomieszczeniu, z modulacją".

W tym trybie użytkownik także ustawia zadaną maksymalną temperaturę pieca, ale sterowanik na podstawie różnicy między temperaturą zadaną w pomieszczeniu a temperaturą zmierzoną w pomieszczenia zmienia temperaturę wyjścia z pieca. Za mało używałem tego trybu, aby znaleźć wzór wg której piec działa.

Ten tryb może być używany tylko jak jest jeden obwód bezpośrednio podłączony do pompy w piecu (tak jak u mnie), bez żadnych mieszaczy.

 

Ja miałem ustawione 70stC jako "maks. temp. ogrzew". Piec dopóki nie ogrzał pomieszczenia do zadanego 21stC to grzał wodę na wyjściu do 70stC. Jak dochodził do 21,1, to zmniejszał temperaturę, aż się wyłączył. Włączył się jak temperatura zmierzona spadła do 20,9 i pracował na minimalnych obrotach (11%).

Potem temperatura skakała między 20,9 a 21,1 i piec (tak zakładam) uczył się jak grzać (może przesadzam z jego inteligencją), bo moc to wzrastałą, to spadała.

 

Oba tryby są dobre jak nie posiada się czujnika temperatury zewnętrznej. Wtedy piec (niestety, o czym później) co pewien czas się wyłącza. Temperatura skacze góra-dół.

 

Oczywiście powyższy opis jest tylko moją wersją działania systemu Buderus, opartą o empirycznej obserwacji pieca.

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kwestia "Trybu obniżenia"

 

Najpierw wstęp, którego mi długi czas brakowało, aby połapać się o co chodzi z "trybem obniżenia".

 

Jak "normalny użytkownik" zaczyna używać systemu Buderusa, to ustawia on dwie temperatury: temperaturę w dzień i temperaturę w nocy.

Dodatkowo ustawia harmonogram, kiedy się zaczyna noc, oraz kiedy się kończy (tak w uproszczeniu).

 

W Buderusie:

"temperatura w dzień" nazywa się "temperaturą grzania"

"temperatura w nocy" nazywa się "temperaturą obniżenia" (tak, to o nią właśnie chodzi!)

 

W programie "Easy Control" na Androidzie:

"temperatura w dzień" nazywa się "komfort" (na stronie www: "Heat")

"temperatura w nocy" nazywa się "eco". (na stronie www: "Save")

Dlaczego inaczej się nazywają? Nie mam zielonego pojęcia i nie rozumiem tego. Ale to tak na marginesie.

 

Teraz: czego dotyczy opcja "Tryb obniżenia"? Dotyczy on sposobu działania pieca "w nocy" (i tylko w nocy!), czyli w czasie, gdy wg harmonogramu ustawiona jest "temperatura obniżenia"! Dopiero jak to zrozumiałem, to dla mnie wszystko dalej było jasne.

 

"Tryb obniżenia"="Tryb ograniczony"

To nic innego jak "działaj normalnie". Czyli staraj się tak grzać, aby w pomieszczeniu, w którym mierzy się temperaturę, była "temperatura obniżenia".

Pytałeś "jaka temperatura jest utrzymywana"? Ano "temperatura obniżenia" (którą ja nazwałem temperaturą w nocy).

Kropka. Tu nie ma w ogóle więcej filozofii. Ja ustawiłem tę opcję, aby się wiecej tym nie przejmować.

 

"Tryb obniżenia"="Próg temp. zewnętrznej"

Ten tryb działa tak: jak ustawimy 10stC, to: jeżeli temperatura (tłumiona!) na zewnątrz jest poniżej 10stC to grzej normalnie (czyli do temperatury w nocy). Jeżeli powyżej, to wyłącz grzanie.

 

Wtedy jest to podobna opcja do opcji "tryb letni od", która w ogóle wyłącza grzanie jak temperatura na zewnątrz przekroczy ustawioną temperaturę np: 15stC. Co jest sensowne...

 

"Tryb obniżenia"="Próg temp. w pomiesz"

Ten tryb działa tak: jak ustawimy 18stC jako temperatura w nocy, to: jeżeli temperatura w pomieszczeniu jest poniżej 18stC, to grzej normalnie. Jezeli powyżej, to wyłącz piec.

 

Pytanie: jak to działa, jak jest kilka obwodów? Wydaje mi się, że we wszystkich obwodach temp. musi przekroczyć "temperaturę obniżenia" dla danego obwodu, aby piec się wyłączył. Ale to tylko moja hipoteza.

 

PS. "Strona www" to https://www.buderus-connect.de

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna kwestia, którą poruszyłeś: "piec powinien się wyłączyć/włączyć".

No właśnie nie! Jak przegrzewa, to powinin zwolnić, ale się nie wyłączyć. Ja niedogrzewa, to powinien przyspieszyć.

 

Piec kondensacyjny powinien DZIAŁAĆ (prawie) NON-STOP.

Mam dom, który jak jest ogrzany do 21stC, to oddaje na zewnątrz pewną ilość energii. Piec powinien tak być ustawiony, aby rekompensował oddawaną na zewnątrz energię, czyli aby temperatura w domu była non-stop 21stC. Dodatkowo powinien działać na najmniejszych możliwych obrotach (np: temperatura powrotu wody powinna być poniżej 55stC). Wtedy działa najekonomiczniej pod względem zużycia gazu. Włączanie pieca z punktu widzenia kondensacji jest niedobre.

 

Do tego służą dwa mechanizmy, na ktore mamy wpływ:

- krzywa grzania

- kontrola temperatury we wzorcowym pomieszczeniu.

 

Krzywa grzania to krzywa, która mówi jaka powinna być temperatura na zasilaniu obwodu, gdy na zewnątrz jest taka a taka temperatura. Ustawia się ją (w Polsce) w zakresie od +20stC do -20stC temperatury na zewnątrz. W Buderusie ustawia się tak, że mówi się, że dla +20stC ma być temperatura zasilania (przykładowo dla grzejników) 35stC, a dla -20stC ma być 75stC. Dla pozostałych temperatur zewnętrznych RC300 wylicza sobie temperaturę proporcjonalnie. Czyli np. w moim przykładzie dla 0stC będzie to 55stC, a dla -5stC będzie 60stC. Dodatkowo krzywa jest z góry i z dołu ograniczona maksymalną i minimalną temperaturą jaką piec może podawać (odpowiednie ustawienia w parametrach).

 

Wzór prosty na krzywą z mojego przykładu:

k(tz) = (20-zaokr.do.calk(tz))*(75-35)/40+35

 

"35" i "75" możecie zmienić na własne wartości.

 

Proszę zauważyć, że tz (czyli temperatura zewnętrzna tłumiona (!)) jest zaokraglona do liczby całkowitej (w góre)! Więc zmiana temperatury zewnętrznej o pełne stopnie jest istotna, zmiana o części stopnia jest nieistotna.

 

Po wyliczeniu k(tz) moduł RC300 koryguje wynik o (czyli tzw. przesuwanie krzywej grzania):

- różnicę pomiędzy temperaturą ustawioną w pokoju a 21stC. U mnie każdy stopień mniej niż 21stC powoduje obniżenie temperatury k(tz) o 3 stC

- różnicę pomiędzy temperaturą ustawioną w pokoju a temperaturą zmierzoną w pokoju. U mnie każdy stopień mniej powoduje podwyższenie temperatury k(tz) o 3*<wpływ pomieszczenia>*<róznica temperatur> (ale u kolegi DJ82 współczynnik "3" wynosi nie 3 a 1, to wymaga jeszcze badań). <Wpływ pomieszczenia> to parametr, który się ustawia (patrz dalej).

- dodatkowo po drodze robione są w pewnych miejsca zaokrąglenia do pełnych stopni C. Starałem się wykryć gdzie i prawie mi się udało (tylko w kilku przypadkach mój Excel się myli w stosunku do tego, co pokazuje RC300 jako temperatura zadana pieca).

 

Tak wyliczona temperatura jest temperaturą zasilania dla danego obwodu.

Jak RC300 radzi sobie, gdy jest wiele obwodów? Ja nie wiem. Zakładam, że piec powinien podawać temperaturę maksymalną ze temperatur wszystkich obwodów (tak na chłopski rozum). To jest do sprawdzenia (jak będę miał 2 obwody, to sprawdzę).

 

Ustawienie krzywej grzania

Aby cały ten mechanizm poprawnie działał, musi być poprawnie ustawiona krzywa grzania (dla każdego obwodu oddzielnie). Ja wymyśliłem następującą metodę ustalenia krzywej grzania. Obecnie mój piec po zastosowaniu tej metody grzeje tak, że dla ustawionej temperatury 20stC w pokoju wzorcowym, temperatura mierzona wynosi od 19.8 do 20.2stC. Piec działa non-stop.

 

1. Robie długie obserwacje. Obserwuje temperaturę zewnętrzną, temperaturę zadaną w pokoju oraz temperaturę zmierzoną w pokoju w długim okresie czasu (np: 2-3 dni) co 2-3h. Jeżeli temperatura zmierzona często jest ponad temperaturą zadaną w pokoju, to dochodzę do wniosku, że piec przegrzewa. To "ponad" to u mnie ponad 0.3stC (ale oczywiście ktoś inny może określić to jako ponad 0.5stC). Jeżeli temperatura zmierzona jest ponizej zadanej, to uważam, że piec niedogrzewa. Jeżeli czasami przegrzewa, a czasami niedogrzewa, to uznaje, że jest OK. Oczywiście nie nalezy zakłócać badania otwieraniem drzwi, okien, mieszaniem powietrza przez ruch ludzi. U mnie to proste jest, bo dom jest niezamieszkały... :-) więc nikt się nie kręci po domu. U innych będzie to bardziej skomplikowane.

 

2. Jeżeli uznaje, że piec przegrzewa lub niedogrzewa i temperatura na zewnątrz jest powyżej +5stC, to zmieniam punkt początkowy krzywej grzania (czyli punkt dla +20stC). Zmieniam go o +5stC (dla niedogrzewania) lub o -5stC (dla przegrzewania). Ja sobie ustaliłem, że będę zmieniał punkty końcowej krzywej grzania o +/-5stC, aby nie oszaleć.

 

3. Jeżeli piec przegrzewa lub niedogrzewa i temperatura na zewnątrz jest poniżej -5stC, to zmieniam punkt końcowy krzywej grzania (czyli punkt dla -20stC).

 

4. Jezeli piec przegrzewa lub niedogrzewa, a temperatura na zewnątrz jest między +5stC a -5stC, to nic nie robię. Czekam, aż temperatura zewnętrzna wyjdzie poza ten przedział... :-)

 

5. Powyższe punkty powtarzam aż do osiągnięcia ofektu stabilizacji.

 

W ten sposób w ciągu miesiąca ustaliłem krzywą grzania dla mojego domu na taką, jak opisałem powyżej (35st dla +20stC i 75 dla -20stC). Teraz obserwuje, czy krzywa się sprawdza. Oczywiście te obserwacje można robić tylko zimą, gdy jest szansa, że temperatura będzie raz powyżej +5stC, raz poniżej -5stC.

 

Drobny problem, gdy piec rzeczywiście działa non-stop ponad 48h.

Jak się okazało, piec wg Buderusa jak działą ponad 48h to jest jednak coś z nim nie tak. Zgłasza błąd, który opisałem tutaj: https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/25297-buderus-gb192i-rc300-jak-to-naprawdę-działa/#entry347070

Występowało to wtedy, gdy miałem ustawioną ręcznie temperaturę pokoju na 20stC. Aby zmusić piec, aby się przynajmniej raz dziennie wyłączał, zmieniłem ustawienia na takie:

- od 0:00 do 23:45 niech będzie temperatura grzania = 20stC

- od 23:45 do 0:00 niech będzie temperatura obniżenia = 18stC.

Te 15 minut wystarczyło, aby piec się wyłączył na chwile i błąd przestał się pojawiać.

U Was pewnie macie zawsze ustawioną temperaturę obniżenia, więc tego problemu może nie być.

 

Swoją drogą w Buderusie jest błąd (przynajmniej wg mnie): nie da się ustawić w harmonogramie "temperatury grzania" między 23:45 a 0:00, musi być tam zawsze temperatura obniżona.

 

Temperatura wpływu pomieszczenia

Jeżeli uznamy, że piec ma poprawnie ustawioną krzywą grzania, to należy popróbować różne "temperatury wpływu pomieszczenia" (w tej kolejności, a nie odwrotnie!).

Ta temperatura pozwala piecowi samodzielnie się korygować. Jezeli trochę przegrzeje pomieszczenie wzorcowe, to powinien trochę obniżyć temperaturę zadaną dla obwodu. Jeżeli trochę niedogrzeje, to podwyższyć. To o ile ma skorygować mówi "temperatura wpływu pomieszczenia". Domyślnie jest 3stC. Ja ustawiłem najpierw na 10stC (wtedy łatwo jest robić różne obliczenia temperatury zadanej pieca! :-) ), a potem zmniejszyłem do 5stC.

 

Wydaje mi się, że jak się ustawi za dużą temperaturę wpływu pomieszczenia, to ponieważ pomieszczenie ma pewną bezwładność, system moze ciągle przegrzewać i niedogrzewać pomieszczenie wzorcowe. Wpada w "drgania". Jeżeli temperatura będzie za mała, to pomieszczenie będzie non-stop przegrzane albo non-stop niedogrzane. Ale jeszcze raz: najpierw należy ustawić krzywą grzania poprawnie! Temperatura wpływu pomieszczenia ma raczej przeciwdziałać otwarciu drzwi, ruchom ludzi w pomieszczeniach, nagłym nasłonecznieniom itd. Tak mi się wydaje.

 

Wybór pomieszczenia wzorcowego

W sumie to jest najtrudniejsza decyzja, ponieważ często trzeba ją podejmować w momencie projektowania instalacji elektrycznej (wiąże się to z przewodem od pieca do pomieszczenia wzorcowego). Wydaje mi się, że powinno być to pomieszczenie:

- najtrudniejsze do ogrzania

- lub najcieplejsze

- lub gdzie się dużo czasu przebywa

Ale nie do końca jestem przekonany o słuszności tych wskazówek. Może macie jakieś włane wskazówki, jak dobrać pokój wzorcowy?

 

Można zawsze poprowadzić przewody do dwóch lub więcej pokojów (ja poprowadziłem do dwóch). Albo kupić moduł bezprzewodowy (też kupiłem, ale musiałem to zrobić w Niemczech, bo u nas jest niedostępny), wtedy mozna sobie dowolnie zmieniać pokój wzorcowy...

 

Ważna rzecz: w pokoju wzorcowym wszystkie termostaty muszą być otwarte na maksa. Temperaturą w pokoju wzorowym ma sterować moduł, a nie termostaty! Zmieniając pokój wzrocowy trzeba w starym ustawić termostaty, a w nowym ustawić jest na maksa.

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tryb obniżenia:

Tryb ograniczony

W trybie obniżenia w pomieszczeniach utrzymywana jest stała temperatura.

 

Nie bardzo rozumiem - jaka temperatura jest utrzymywana i na podstawie czego?? Gdy miałem włączony ten tryb pomimo kilku godzinnego ustawienia temperatury obniżonej temperatura w pomieszczeniu nie spadała a nawet przegrzewało pomieszczenie.

 

Kocioł nie przestaje grzać w trybie obniżenia, grzeje ale obniża temperaturę zasilania. Duży komfort przy podłogówce, bo tak mocno nie wystyga. Przy grzejnikach nieopłacalne.

 

PS. Jak możesz to dodaj w temacie jeszcze "Junkers" bo to to samo.

 

Świetny temat, ja po 3 miesiącach grzania zmieniam sterowanie pogodowe na wg pomieszczenia, bo logika jest zaskakująco dziwna. Przy ustawionej temp 20.5 stopnia w pomieszczeniu mam 22 i piec nadal grzeje zasilając wodą o temp 32st.  przy krzywej grzania 43stopnie i zewnętrzej temp 2st. Totalne grzanie w kosmos. Dopiero jak skręcę temp pomieszczenia na 18 st to piec się wyłączy, wracam po chwili do 20.5 i już się nie włącza. Wpływ pomieszczenia miałem 3K.

 

Jeśli nie ustawisz bardzo dobrze krzywej, to efekty są takie jak napisałeś. Można by chyba jeszcze kombinować z tłumieniem typem budynku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ja właśnie o tym pisze że temp zadana pieca to np 30 a funkcja 2.3C ustawiona jest na 12 i dopóki piec nie ostygnie do 18 to się nie włączy a wg instrukcji ten parametr nie ma znaczenia jeśli jest system regulacyjny co jest nieprawdą bo sprawdziłem i ma wpływ.

Nie. Tam nie jest napisane, że "nie ma wpływu". Tam jest napisane że RC300 wartości może sam Ci zmieniać na piecu ...

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I gdzie tu logika? Temperatura pieca większa niż zadana a piec nie działa na minimum... tylko 2% więcej

post-13633-0-02029900-1517166783_thumb.jpg

post-13633-0-12885100-1517166794_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czepiasz się 2%, to w granicach błędu obliczeniowego. Jak piec ma zadaną temperaturę, to musi do niej "dojść"... To nie dzieje się natychmiast... Pewnie ma do tego też swoją logikę... Długo się taka sytuacja utrzymuje?

 

Mój jak nie mógł dojść do zadanej temperatury, bo była za niska, zszedł najpierw do minimum (11%) a potem się wyłączył. Ale to "potem" to było 15 minut później.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie to że się czepiam ale skoro przebił zadaną temperaturę to powinien działać na minimum a on potrafi o kilka stopni przebić zanim zejdzie do minimum a potem przegrzeje i się wyłącza...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

DJ82: Jaki masz ustawiony "Typ budynku"? (Pytanie nie związane z towim problemem, tylko z mnożnikiem "3")

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciężki - czyli mocno docieplony wg Buderusa.

Edytowane przez DJ82

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A widzisz, a ja mam "średni". Z tym może być związany ten spółczynnik... Bo jak przestawiłem na "ciężki", to mi się wszystko w moich wzorach rozjechało... Musze to zbadać...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dj82: a masz kaloryfery czy podlogowke?

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na dole podłogówka (RC300) na górze grzejniki (RC200) + łazienka podłogówka.

 

Ile masz uruchomień dziennie?? u mnie ok 10-12.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To stawiam, że dla obwodu grzejników jest mnożnik 3, a dla obwodu podłogówki jest mnożnik 1 (są jeszcze konwektory jako rodzaj systemu grzewczego, ale jaki jest współczynnik to może powiedzieć tylko ten, który to ustawił w RC300 :-) ).

 

Ja początkowo miałem zero uruchomień dziennie. Potem wymusiłem i teraz mam 1 raz dziennie o 23:45.

Czasami się zdarzają dodatkowe pojedyncze, więc w długim okresie (cały styczeń) mam średnio 1.5 uruchomień dziennie.

Edytowane przez gbbsoft

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Podobna zawartość

    • Przez hyden
      Witam

      Proszę o pomoc w doborze kotła

      Dom z poddaszem użytkowym razem 130 m2 cała instalacja składa się z 9 grzejników stalowych płytowych.
      Przy obecnych zimach grzejniki na poddaszu prawie cały czas zakręcone.
      W tym sezonie spaliłem 2 tony węgla.
      Wymiennik 120L gamlet
       Byłem nastawiony na kocioł buderus gb 072 14 KW gdzie moc min to 2.9 
      Jednak cała instalacja powstaje przy dofinansowaniu miasta i miasto narzuca listę instalatorów, o dziwno nikt nie posiada autoryzacji buderus i mam problem.

      6 instalatorów posiada de dietrech i wiekszosc z nich proponuje kocioł MCR3 evo gdzie moc minimalna to 6.1 
      https://dedietrich.pl/pliki/karty/www_main/pliki/karty/MCR3 EVO.pdf

      I tak sie zastanawiam czy ta moc minimalna nie jest za duza jak duże moga byc rożnice w rachunkach co byście zrobili.
      na stronie ciepło właściwe srednia moc pokazuje mi 4 kw
      dzieki za pomoc  
    • Przez pawelrr13
      Witam,  posiadam piec gazowy Buderus GB072 24kw i do tego grupe pompową z dwoma obiegami. Sterowniki TECH i-1 + Tech i-1m na drugi obieg sa podlaczone do grupy tylko teraz pytanie czy jest mozliwa komunikacja pieca z tymi sterownikami. Dodam ze do pieca mam sterownik RC310.
    • Przez d00lar
      hey
      wymieniłem piec na takiego buderusa
      generalnie juz przejrzałem chyba z 30 tematów i myślę że ustawiania podłogówki / kaloryferów / krzywej a w sumie to 'prostej'  ogarnąłem
      wiem juz tez ze mam za duży piec... cóż teraz już za późno ;)
      natomiast nigdzie nie znalazłem info apropos CWU
      mianowicie jak ustawić cwu aby było najoptymalniej kosztowo
      temperatura to wiadomo... najważniejszy czynnik
      ale czy np tryb eco serio się opłaca? w teorii powinno - piec rzadziej sie odpala ale na dłużej dla cwu bo włącza sie kiedy temp spadnie dopiero o 10 stopni tak?
       
      ale co z np 'zwiększenie temp zasilania' dla cwu ? jak to wpływa na zużycie gazu ? czy lepiej dać np 30-35 stopni żeby jak już podgrzewa cwu to maksymalną możliwą temp i szybko to ogarnie z tym trybem turbo etc ? 
      czy lepiej obniżyć na 10-15 stopni i analogicznie jak w wypadku ogrzewania będzie taniej bo mimo tego że podgrzewał będzie dłużej to wyjdzie taniej ?
       
      domyślnie jest 20 albo tak mi ustawił instalator ?
       
      wiadomo nie chcodzi mi o dokładne obliczenia ale +-
       
      z góry dzięki i pozdrawiam
    • Przez hrabia75
      Mam taki prolem. Po włączeniu kotła (gazowy kondensacyjny) słyszę (szczególnie nocą jest to bardzo słyszalne i wkurzające) głośny odgłos jakby ktoś uderzył w komin co 10 sekund. Następnie po kilku minutach ustaje. jak tylko kocioł się włączy lub wyłączy sytuacja się powtarza. Podczas tego zjawiska byłem  przy kotle i wydaje mi się że to jest odgłos komina tak jakby się stal się rozszerzała podczas podniesienia temperatury. Od razu powiem iż kocioł jest z zamkniętą komorą spalania a długość komina to około 2,5 m. 
      Kocioł ma 3 lata a te strzelania pojawiły się dopiero w tym tzn. trzecim sezonie.
    • Przez WojciechDudek
      Witam!
      Mam problem z temperaturą w zasobniku CWU. 
      Konkretnie: Kocioł Buderus Logamax GB122i 20TH. Zasobnik Galmet 140L. 
      Problem polega na tym, że kocioł podgrzewa wodę do zbyt wysokiej temperatury. Na termometrze analogowym, na zasobniku temperatura dochodzi do 70 stopni, podczas gdy ustawienie na kotle jest 45. Wg mnie albo jest zły czujnik, albo "nie styka" czy jak to tam nazwać (bo czujnik to taka blaszka pofalowana, która luźno leży w otworze w zasobniku).
      Chciałbym kupić porządny czujnik ale nie wiem jaki. Proszę o pomoc.
      Pozdrawiam!
       
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.