Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Prośba O Pomoc W Doborze Kotła Co


stapio854

Rekomendowane odpowiedzi

Fachowcem w temacie instalacji nie jestem ale moim zdaniem w układzie grawitacyjnym nie trzeba żadnej ochrony powrotu bo instalacja sama się reguluje, znaczy przepływy i zimny powrót Ci nie grozi. I na pewno ma to wpływ na stabilną pracę kotła bo woda nie jest szarpana przez start i stop pompek. Jesli nie zamierzasz wymieniać grzejników i rurek doprowadzajacych a grawitacja bez problemu dogrzewa dom w najwyższe mrozy to ja bym nie rezygnował z niej i zamontował zawory termostatyczne do pracy grawitacyjnej przy grzejnikach.

Dzieki temu na kotle będziesz mógł trzymać 60-65 dla zdrowia kotła i komina a pomieszczenia nie będą przegrzane.

Jest jeden minus takiego rozwiązania - nie ma po co chodzić do kotłowni i nie ma czego podziwiać :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stapio ja radzę posłuchaj powyższych porad i KONIECZNIE ZAMONTUJ ZAWORY TERMOSTATYCZNE przy grzejnikach byś tego nie żałował. Jak wyżej już sugerował kolega będziesz mógł ustawić temp. w każdym pomieszczeniu bez kręcenia (zaworami zwykłymi bez termost.) Sam to przerabiałem i powiem Ci że teraz to byłaby pierwsza rzecz którą bym wybrał przy modernizacji. Nawet zastanów się czy jest konieczność wymiany rur zasilających na nowe - bo jak grawitacja działa i ich stan jest przyzwoity to niekoniecznie wymiana. Sprawdź wewnątrz stan rur oraz czy nie ma innych dolegliwości (np. kamień,) gdy będziesz wymieniał zawory oraz/lub kocioł i wówczas decyzja o ewentualnej wymianie. No chyba że wzgl. estetyczne wchodzą pod uwagę to wówczas rozumiem - lecz niemniej jednak wymiana zaworów na termostatyczne na pewno będziesz zadowolony. Nie zapomnij zostawić jeden lub dwa mniejsze grzejniki bez zaworów termostatycznych (w pomieszczeniach gdzie chciałbyś by było najcieplej np. łazienka) dla bezpieczeństwa i łatwiejszego sterowania.

Co do zaworu to wiele czytałem opinii potwierdzających to jak doradza Rober528 - zastanów się nad trzydrogowym.

Fachowcem w temacie instalacji nie jestem ale moim zdaniem w układzie grawitacyjnym nie trzeba żadnej ochrony powrotu bo instalacja sama się reguluje, znaczy przepływy i zimny powrót Ci nie grozi. I na pewno ma to wpływ na stabilną pracę kotła bo woda nie jest szarpana przez start i stop pompek. Jesli nie zamierzasz wymieniać grzejników i rurek doprowadzajacych a grawitacja bez problemu dogrzewa dom w najwyższe mrozy to ja bym nie rezygnował z niej i zamontował zawory termostatyczne do pracy grawitacyjnej przy grzejnikach.

Dzieki temu na kotle będziesz mógł trzymać 60-65 dla zdrowia kotła i komina a pomieszczenia nie będą przegrzane.

Jest jeden minus takiego rozwiązania - nie ma po co chodzić do kotłowni i nie ma czego podziwiać :).

 

Ja też nie jestem fachowcem ale mam duże obawy że z termostatami na grzejnikach na samej grawitacji to mogły by być problemy.

Co nie zmienia faktu że może by się to powiodło, ale ja chcę iść o krok do przodu i trochę to ogrzewanie może nie uprościć ale napewno usprawnić.

Myślę tak: sprawniejszy kocioł, wydajniejsze oddawanie ciepła na grzejnikach (przez dodanie pompek), zawór czterodrogowy dla podwyższenia temperatury na kotle co powinno wpłynąć na jego sprawnaść i czystość powinno nam zwiększyć komfort (stała temperatura), oraz mniejsze osadzanie się sadzy zarówno w piecu jak i w kominie (wyższa temperatura na piecu) liczę też że spalanie mi nie wzrośnie.

Idealnie by było żeby jeszcze może trochę spadło, no ale jak nie wzrośnie to już będzie Ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega SUSPENSER napisał

"Wg opisu ten Sas ma zaledwie 1,5 m2 wymiennika przy wersji 17 kW [dla porównania Skam czy RBR ma 2,1 m2] i Sprawność: 79,0÷83,1 % [dla porównania Skam około 93%, RBR około 90%] więc strasznie mało jak na współczesny kocioł, do tego ma rusz wodny co jest słabym rozwiązaniem."

Jak jest waszym zdaniem, te modele były by dla mnie lepszym wyborem od tego slim-a, w rankingu wypadają się super ale jak to w rankingach zależy kto je tworzy. Oczywiście nie krytykuję rankingu jako takiego ale z tego co się tak trochę zorientowałem to te sprawności są właśnie wyższe we wszystkich piecach nowej produkcji żeby właśnie uzyskać certyfikat 5 klasy. Nie wiem na ile to prawda ekologiczna a na ile papierologia potrzebna w danym czasie.
Ciągle mam obawy z tymi spalinami że będą za zimne i boję się o komin.
Przepraszam Was że ciągle zasypuję was moimi dylematami, ale to chyba dobre miejsce na ich wyjaśnienie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kotlach SAS małe wymienniki to raczej tradycja. U mnie przy mocy palnika 17kW jest 1.2m2 wymiennika i wg badań przy 14kW kocioł ma ponad 90% sprawności. Myślę że tak duży producent wie co robi i dopasowanie wymiennika do palnika jest kompromisem pomiędzy sprawnością, spalinami, kosztem wykonania i pewnie jeszcze kilku innych czynników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W końcu muszę podjąć jakąś decyzję, więc chyba jutro zamówię tego sasa slim 17kW mam nadzieję że nie będę żałował decyzji. Jeśli ten kocioł jednak był by za mały to czy odczuję to tylko w te najmroźniejsze dni w roku czy będę te braki mocy odczuwał przez cały czas pracy kotła.

Doradźcie mi jeszcze co z tymi zaworami wstawiać trój drożny czy czworo drożny, a może oba. Może ktoś wrzuci jakiś schemat, bo tak jak wcześniej pisałem większość (nawet na tym forum) poleca cztero drożny a tu się okazuje że nie.

Wytłumaczcie mi to

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną nie mam założonych, i miałem w planie zamontować je w przyszłym roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie chyba jeszcze je założę bo wszyscy o nich piszą więc coś musi być na rzeczy ;).

Pyt 1. Czyli wtedy wystarczy tylko trój drożny, a czy on ma być też sterowany ze sterownika kotła czy nie.

znalazłem na znanym portalu na "A...." takie termostaty z zaworami firmy ferro są w niższej cenie.

Nie wiem czy mogę umieścić link do aukcji, jeśli nie to proszę usunąć

http://allegro.pl/zestaw-termostatyczny-ferro-katowy-1-2-i6893332115.html

Pyt. 2. Nadadzą się czy nie warto?

Inne kupowane to Danfoss

http://allegro.pl/danfoss-zestaw-termostatyczny-katowy-grzejnikowy-i6897825211.html?reco_id=dd7b0e32-8069-11e7-9d98-6c3be5c0af30&ars_rule_id=201

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dajesz zaw 3-D typu VTC to nie potrzeba siłownika, sterownika itp, ten zawór sam pilnuje temp powrotu na kocioł, polecam VTC511/55C

A zaw do grzejników to albo skośnookie  czyli Ferro albo porządne czyli Danfoss, dodatkowo Danfoss ma nastawy wstępne,

czyli pozwala na wyregulowanie pracy grzejników - to ważne!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszymi kotłami którymi się interesowałem były te z 5 klasy, lecz znowu "specjaliści" czyli sprzedawcy jak i instalatorzy mówią że te piece są już tak sprawne że spaliny z pieca są prawie zimne i może w kominie powstawać wykroplenie czyli że poprostu komin od wewnątrz będzie wilgotny. Niestety mój komin nie ma żadnego wkładu to zwykły murowany komin z cegły, i nie chcę ryzykować plam i smrodu z komina. Dlatego już zrezygnowałem z tych z piątej klasy oczywiście kosztem trochę większego spalania.

Jeśli natomiast chodzi o dotację to niestety u mnie w gminie mamy takich włodarzy że te sprawy ich w ogóle nie interesują i to temat baaarrrdddzzooo odległy.

Co do tego pieca o którym piszesz to też go brałem pod uwagę jak i inne z 5 klasy ALE No właśnie same dylematy

 

Tak się ci "specjaliści" znają na temacie ...

 

Dla mnie sprawa jest prosta - jak się boisz chłodnych spalin to bierzesz RBR-K 12 - palnik jest taki zam jak w mocniejszej wersji więc spokojnie da radę, tylko wymiennik ciepła mniejszy 1,8m2  - wtedy temp. spalin będą wyższe.

U siebie mam  przy ceglanym kominie 5 klasę a koledzy od 2 sezonów palą u siebie przy ceglanych w RBR-K i żadnych plam nie ma bo spaliny są jak należy.

 

U mnie w gminie przez telefon też nic nie było, a jak poszedłem do wydziału ochrony środowiska okazało się, że pracują nad wprowadzeniem programu od Września bo kasa z wfosigw jest do wzięcia i gmina do tego nic nie dokłada, tylko przedrukowuje regulamin i będzie przesyłać wnioski do  wfosigw.

 

http://www.wfosigw.wroclaw.pl/index.php?/www/Obsluga-Beneficjentow/WYMIANA-PIECOW

 

Sam z tego będę korzystał i za 50% będzie nowszy kocioł a swój 9 letni opchnąłem po kosztach koledze bo się z kopciuchem męczył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dajesz zaw 3-D typu VTC to nie potrzeba siłownika, sterownika itp, ten zawór sam pilnuje temp powrotu na kocioł, polecam VTC511/55C

 

Widziałem taki ostatnio u klienta i też polecam - fajna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jak, żadnej pompycyrkulacyjne nie montować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o obieg grzewczy.

Przeglądam i przeglądam internet, prawie wszędzie polecają dla lepszej sprawności układu centralnego ogrzewania obowiązkowo montaż pompy do obiegu wody grzewczej, że niby lepsz i szybsza wymiana (ma być ekonomiczniej) a co za tym idzie bardziej ekologicznie.

I teraz dowiaduje się że tak nie jest, Panowie już się pogubiłem.

Rozumiem że chociaż kocioł warto by wymienić? ;)

 

Tak teraz na poważnie w celu usprawnienia mojego ogrzewania:

- wymieniam kocioł na z podajnikiem 17kW

- montuję na grzejnikach termostaty,

- montuję przed kocioł zawór trójdrożny z termostatem.

I to by było na tyle?

Jak tak to po kija w tych sterownikach na kotle tyle sterowań do kilku pomp i zaworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak teraz na poważnie w celu usprawnienia mojego ogrzewania:

- wymieniam kocioł na z podajnikiem 17kW

- montuję na grzejnikach termostaty,

- montuję przed kocioł zawór trójdrożny z termostatem.

+ pompa napędzająca obieg CO

Natomiast nie montujesz zaw 4-D, siłownika do niego, pompy kotłowej krótkiego obiegu,

więcej jak podłączysz znajdziesz w temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/19810-zapewnienie-ochrony-powrotu-na-kocio%C5%82/page-1 na rys w poście #1 , schemat C

Jak tak to po kija w tych sterownikach na kotle tyle sterowań do kilku pomp i zaworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No Ok. teraz już trochę mam jaśniej ;) bo już się wystraszyłem że na samej cyrkulacji.

Kolego to tak jak ze schematu pompę montować na powrocie ?

Jeśli na powrocie to czy na boczniku pompki mam zamontować ten zawór chyba nazywa się różnicowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co w przypadku braku energii elektrycznej, nic się nie stanie. kiedyś montowało się właśnie taki zawór różnicowy który gdy pompa stanęła to kula w górę i otwierał obieg dla grawitacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok dzięki

niektórzy mi też mówili że to co jest rozpalone na podajniku może doprowadzić do zagotowania i wzrostu ciśnienia, ale w sumie to układ otwarty w najgorszym przypadku przeleje przez wyrównawczy.

Jeszcze raz dzięki mam już chyba sprawę wyjaśnioną, chociaż jeszcze na pewno będę musiał się na tłumaczyć w sklepie dlaczego taki zawór a nie cztero drogowy z pełną automatyką itd. No ale trudno, sprzedawca też musi z czegoś żyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypomniało mi się jeszcze jedno pytanie czy jeżeli pompa jest montowana na powrocie to musi mieć wydajność czyli chodzi mi o ciśnienie takie jak cała wysokość instalacji grzewczej?

Chyba trochę namieszałem, ogrzewane piętro mam na 5m wysokości od kotła, czy musi pompa mieć podnoszenie na właśnie taką wysokość czy może być słabsza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.