Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ogrzewanie Podłogowe Parter I Poddasze + Grzejnik Drabinka Łazienka + Dwa Grzejniki W Garażu.


futurree

Rekomendowane odpowiedzi

WITAM,

 

Koledzy piszę o dobór Kotła i automatyki jak tym sensownie sterować.

 

Parter 50m2 podłogówka: Salon 30m2, Kuchnia 8m2, Sień 6,5m2, Hol 4m2, WC  1,5m2 + Garaż dwustanowiskowy – 38m2 – 2 grzejniki naścienne, Kotłownia.

 

Poddasze 80m2 podłogówka: Sypialnia1 19m2, Sypialnia2 17m2, Sypialnia3 16m2, Łazienka 14m2, Hol 5m2 + pokój otwarty 9m2, Garderoba  4,8m2 (jest nad kotłownią), + Łazienka – grzejnik naścienny „drabinka”.

 

Rozmawiałem z kilkoma instalatorami, co mówią:

1. Kocioł kondensacyjny 20-25kW  + zbiornik CWU 120l z cylkulacją (jak mówię, że 12-15kW wystarczy robią duże oczy, mój warunek jak najniższa modulacja palnika).

2.Dwa rozdzielacze z zaworami mieszającymi i pompami + sterowanie poszczególnymi pętlami podłogówki czujnikami temperatury w pomieszczeniach za pomocą elektrozaworów (pytam jak ta automatyka ma współpracować z kotłem- mówią są to dwa niezależne układy i tak jest dobrze).

3. Gdy pytam co z drabinką i 2 grzejnikami  odpowiedź weźmiemy zasilanie sprzed rozdzielaczy gdzie woda z kotła będzie miała wystarczającą temperaturę (pytam jaką – ok.50st.C ) ???

 

Koledzy proszę o wsparcie jak to ożenić aby dobrze ogrzewanie się sprawowało w szczególności jak to sterować ???

 

Pozdrawiam, FUTURREE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Ja robię teraz podobną instalację. Wszystko w podłogówce, łącznie z piwnicą i garażem i dwie drabinki w łazienkach. Kocioł będzie peletowy Heiztechnika 25 kW. Moim zdaniem za duży, ale tak chce właściciel (zięć :) ). W Twoim przypadku 20kW to max, ale chyba 15 też by wystarczył. Kiedyś się przyjmowało 100W/m2, teraz przy dobrych izolacjach 80W/m2 a gdzieś widziałem, że mniej. U mnie będzie automatyka firmy Tech. Dwie listwy obsługujące po 8 pomieszczeń, w każdym pomieszczeniu czujnik temperatury i po jednym sterowniku na parterze i poddaszu. Pozwalają one na tygodniowe programowanie temperatury w każdym pomieszczeniu oddzielnie.. Po osiągnięciu zadanej temperatury siłownik zamyka zawór na dany obwód lub kilka obwodów dla dużych pomieszczeń. Do tego moduły internetowe, do sterowania temperaturą np. z komórki. Temperatura na podłogówkę obniżana zaworem 3-drogowym. Chcę tam dać napęd i podpiąć to pod regulator pogodowy kotła. Woda na drabinki osobny obieg, temperatura taka jak na kotle. CW z cyrkulacją sterowaną zegarem i termostatem.

Piszesz, że na podłogówkę dwa układy. Domyślam się, że będą dwie tzw grupy rozdzielaczowe, czyli rozdzielacz z pompą na każdej kondygnacji. Moim zdaniem (ale nie jestem ekspertem) układ z jedną pompą i 2 lub 3 rozdzielaczami jest praktyczniejszy. Taniej i nie masz szumu pomp. 

Też miałem dylemat skąd wziąć wodę na drabinki i zdecydowałem się na oddzielny obieg. Woda na podłogówkę w domu gdzie mieszkam ma 35-40 stopni. To trochę mało na grzejnik                 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem do podłogówki to pełne sterowanie pogodowe czyli czujnik zewnętrzny + czujnik wewnętrzny do autoadaptacji krzywej grzewczej w pomieszczeniu wzorcowym. A resztę pomieszczeń doregulować na rotametrach.

 

Elektrozawory na pętlach to dodatkowy koszt i niepotrzebne komplikowanie układu przy wątpliwych korzyściach. Odczucie ciepła ulega pogorszeniu po kilku godzinach od wyłączenia pętli pomimo ze termometr dalej pokazuje odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu.

Eksperymentowalem w ub sezonie z podłogówką i ostatecznie zablokowałem całkowite przymykanie mieszacza po osiągnięciu temp. w pomieszczeniu wzorcowym.

 

Myślę ze @sambor to miał na myśli mówiąc ze układ z elektrozaworami to kompletna bzdura.

Polecam przeczytać ostatni post @kiminero z linku poniżej.

 

 

 

 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/24021-instalacja-co-grzejnikipodłogówkacwu-zawór-mieszający/#entry308197

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie mogę się z Tobą zgodzić. W moim domu od kilku lat mam podłogówkę w kuchni, jadalni i przedpokoju. Każde z pomieszczeń ma swój obieg z siłownikiem i termostat. Termostaty mają jeszcze obniżanie temperatury sterowane wspólnym zegarem. Hula mi to fajnie, żadnego dyskomfortu nie czuję. Wydaje mi się, że co najmniej upierdliwe jest regulowanie temperatury na rotometrach. Zgoda, że automatyka podniesie koszt instalacji, ale myślę, że po jakimś czasie to się zwróci. Temperatura w pomieszczeniach ma być dokładnie taka, jaką chcę mieć a nie jak wyjdzie.

Co do postu kiminero. Oczywiście założę zawór zabezpieczający temperaturę powrotu. Producent kotła tego wymaga, inaczej gwarancja jest krótka. I ma taki zawór w moim domu przy kotle. Jego działanie powoduje pewną zwłokę, zanim gorąca woda pójdzie w system, ale nie zauważyłem żadnego dyskomfortu w związku z tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM,

 

Koledzy, widzę rożne zdania.

Ale czy możecie polecić kompletne sprawdzone sterowanie do tematu tego wątku? - bez wodotrysków.

 

Na papierze odnośnie modulacji zakresu palnika dobrze wyglądają:

1.Tani - Termet Ecocondes Plus 20kW (tylko brak ogólnodostępnej dokumentacji serwisowej co można w nim dokładnie ustawiać),

2.Średni - Junkers Cerapur Smart 20kW ( cena dedykowanej  automatyki, sprzęgła, czujników znaczna )

3.Drogi - Buderus Logamx Plus 072 20kW ( podobnie - cena dedykowanej  automatyki, sprzęgła, czujników znaczna )

 

1. Pytanie czy w tej konfiguracji obejdziemy się bez sprzęgła hydraulicznego ?

2. Czy 1 główny w kotłowni  zawór mieszający trójrożny z pompą wystarczy - i dalej na 2 rozdzielacze ?

3. Jaki sterownik, najlepiej ten kotła, posiada automatykę sterowania zaworem trójdrożnym w oparciu o pogodówkę - możecie coś sprawdzonego polecić.

4. Chciałbym mieć możliwość sterowania pompa cyrkulacyjną cwu.

5. Oczywiście do tego zbiornik 120l i pompa kotła, która będzie go podgrzewać

 

Pozdrawiam, FUTURREE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby bylo jasne, ja nikogo nie przekonuję do pogodówki każdy ma swój rozum :).

Napisałem tylko o swoich odczuciach które mialem okazję zaobserwować.

U siebie z każdego pomieszczenia mam poprowadzone kable do rozdzielaczy bo tez planowałem elektrozawory ale juz wiem ze ich nie będzie, nie widzę takiej potrzeby.

Na poczatku mialem mieszacz ustawiony tak ze jak temperatura w pomieszczeniu była odpowiednia to zamykał się calkowicie, wahania temperatury były niewielkie, okolo 0.5C. Po zablokowaniu (ustawienie min. temp. za mieszaczem) wahania zwiększyły sie do max 1C co dla mnie jest akceptowalne a zyskałem większą stabilizację pracy kotła (brak szarpania i zalewania kotła zimną wodą) i efekt podłogi (odczucie ciepła 1-2C wyższe) przez cały czas.

Żeby być do konca uczciwym to przyznam ze w ub sezonie nie mieszkałem i utrzymywałem wewnątrz 12-13C i być może dlatego ten efekt był tak widoczny ale post @kiminero upewnił mnie że poszedłem w najlepszym (dla mnie) kierunku :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM,

 

Koledzy, widzę rożne zdania.

Ale czy możecie polecić kompletne sprawdzone sterowanie do tematu tego wątku? - bez wodotrysków.

 

Na papierze odnośnie modulacji zakresu palnika dobrze wyglądają:

1.Tani - Termet Ecocondes Plus 20kW (tylko brak ogólnodostępnej dokumentacji serwisowej co można w nim dokładnie ustawiać),

2.Średni - Junkers Cerapur Smart 20kW ( cena dedykowanej  automatyki, sprzęgła, czujników znaczna )

3.Drogi - Buderus Logamx Plus 072 20kW ( podobnie - cena dedykowanej  automatyki, sprzęgła, czujników znaczna )

 

1. Pytanie czy w tej konfiguracji obejdziemy się bez sprzęgła hydraulicznego ?

2. Czy 1 główny w kotłowni  zawór mieszający trójrożny z pompą wystarczy - i dalej na 2 rozdzielacze ?

3. Jaki sterownik, najlepiej ten kotła, posiada automatykę sterowania zaworem trójdrożnym w oparciu o pogodówkę - możecie coś sprawdzonego polecić.

4. Chciałbym mieć możliwość sterowania pompa cyrkulacyjną cwu.

5. Oczywiście do tego zbiornik 120l i pompa kotła, która będzie go podgrzewać

 

Pozdrawiam, FUTURREE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o kocioł - nie znam się na kotłach gazowych i ich automatyce.

Ad. 2 - Zdecydowanie tak.

Ad. 4 - Ja mam w domu i będę teraz robił w następujący sposób. Pompą cyrkulacyjną steruje sterownik czasowy (mnóstwo teraz tego jest) i termostat z czujką na powrocie wody do zasobnika. Styki obu połączone szeregowo. Sterownik włącza pompę w rano, kiedy wszyscy wstają i po południu do północy. W momencie, kiedy ciepła woda dopłynie do powrotu do zasobnika, czyli będzie już w całym obiegu, termostat wyłącza pompę. kiedy woda ostygnie załącza ją znowu.

 

Do Krisgie - ja chciałem napęd zaworu trójdrożnego, obniżającego temperaturę na podłogówkę podpiąć pod pod pogodówkę kotła, żeby wysterowywał optymalną temperaturę i tak dobrać krzywą, żeby zawory na rozdzielaczu były otwarte jak najdłużej. Ale wydaje mi się, że wyłączanie grzania poszczególnych pomieszczeń, kiedy z jakiegoś powodu wzrośnie w nich temperatura, lub okresowe obniżanie w nich temperatury kiedy nikogo w nich nie ma jest celowe z ekonomicznego punktu widzenia. I dlatego daję siłowniki i czujniki temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM,

 

Koledzy, widzę rożne zdania.

Ale czy możecie polecić kompletne sprawdzone sterowanie do tematu tego wątku? - bez wodotrysków.

 

Na papierze odnośnie modulacji zakresu palnika dobrze wyglądają:

1.Tani - Termet Ecocondes Plus 20kW (tylko brak ogólnodostępnej dokumentacji serwisowej co można w nim dokładnie ustawiać),

2.Średni - Junkers Cerapur Smart 20kW ( cena dedykowanej  automatyki, sprzęgła, czujników znaczna )

3.Drogi - Buderus Logamx Plus 072 20kW ( podobnie - cena dedykowanej  automatyki, sprzęgła, czujników znaczna )

 

1. Pytanie czy w tej konfiguracji obejdziemy się bez sprzęgła hydraulicznego ?

2. Czy 1 główny w kotłowni  zawór mieszający trójrożny z pompą wystarczy - i dalej na 2 rozdzielacze ?

3. Jaki sterownik, najlepiej ten kotła, posiada automatykę sterowania zaworem trójdrożnym w oparciu o pogodówkę - możecie coś sprawdzonego polecić.

4. Chciałbym mieć możliwość sterowania pompa cyrkulacyjną cwu.

5. Oczywiście do tego zbiornik 120l i pompa kotła, która będzie go podgrzewać

 

Pozdrawiam, FUTURREE

Wskazujesz raczej kotły tanie 

1. Nie da się odpowiedzieć na tak postawione pytania. Aby wiedzieć czy instalacja może pracować bez sprzęgła trzeba znać przepływy w instalacji i porównać z wydajnością pompy kotła. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć że nie 

2. Patrz odpowiedź na pytanie Nr 1

3. Dla instalacji podłogowej i mieszanej optymalne jest zastosowanie sterownika pogodowego z obsługą dwóch obiegów grzewczych . Do obsługi układów mieszających potrzeba dodatkowych elementów (patrz cenniki producenta)

4. Jak sobie wyobrażasz to sterowanie? Obsługa pompy cyrkulacyjnej może być funkcją sterownika (pogodowe i do tego z wyższej półki) Można sobie zastosować prosty układ włącz/wyłącz albo układ z zegarem

5. I tu mam dla Ciebie wiadomość złą. Cyrkulację powinno się podłączyć do króćca cyrkulacji a te raczej występują w podgrzewaczach dużych. Są "magicy podłączający cyrkulację do zasilania ale to nie jest polecane rozwiązanie. Podgrzewacze 120 l nie posiadają króćca cyrkulacji.

Nim kupisz kocioł radzę jednak określić parametry pracy instalacji i do tego dobrać kocioł z oprzyrządowaniem. Myślę że jeżeli chcesz mieć mieszaną instalację to powinieneś znacząco podwyższyć budżet. Radzę też przestudiować cenniki wytyczne projektowe... bo sam kocioł to może być za mało aby instalację zbudować. Drugą opcją jest budowa instalacji grzejnikowej którą na jednym obiegu obsłuży każdy z kotłów które wymieniłeś, obejdzie się bez sprzęgła i innych drogich urządzeń

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM,

 

Ja mam na myśli dla jasności - co do kotła to wbudowana w niego pompa winna obsłużyć podgrzewanie CWU i dostarczenie ciepłej wody do zewnętrznego głównego zaworu trójrożnego z centralną pompą CO. Dodatkowo przed zaworem trójrożnym mieszającym trójnik i bezpośrednie zasilenie 3 grzejników ( drabinka w łazieńce i 2 grzejniki w garażu). Mam na myśli centralny  osobny układ mieszający na podłogówkę z własnym zaworem i pompą.

Czy to wszystko wydoli, wklejam tabelkę - obliczenia z kalkulatora podłogówki:

jbyfzluarpcj_t.jpg

http://files.tinypic.pl/i/00920/jbyfzluarpcj.jpg

 

 

Pozdrawiam, FUTURREE.

 

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno pętle podłogówki będziesz miał po 190, 186 i 170 m długości????

Poradniki, zależnie od producenta systemu, mówią że długość pętli podłogówki nie powinna przekraczać:

 

  • 80 metrów bieżących dla rur o średnicy 14x2 mm
  • 120 mb - dla rur o średnicy 16x2 mm
  • 150 mb - dla rur o średnicy 20x 2,25 mm .A ty planujesz rurę 18  i pętle po ponad 150 mb !!!!! Czy to są poprawne załozenia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wyniki to bzdura - max spadek ciśnienia na pętli nie powinien przekraczać 20 mbarów

A w projekcie są i 25 , 31 i 45 mbar.

W takim układzie ledwie wyrobi pompa o wys podnoszenia 8m słw.

 

Ponadto stosując rurę o nietypowym rozmiarze  jesteś skazany na 1-2 dostawców i ich dyktat cenowy.

 

Ogólnie ta zabawa może być droga dla inwestora, który zamiast zlecić prawidłowe policzenie instalacji , ładuje się w taki kanał.

 

PS

Potrzebujesz dobrze to zrobić pisz na priv.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM,

 

Koledzy tak to wyliczył kalkulator. Zwracam uwagę że pętla 190mb to są dwie po 90mb, pętla 170mb to dwie po 85mb, pojedyncza najdłuższa pętla to 107mb. Jest to wyliczenie kalkulatora - jak widzicie przy wszystkich jego niedoskonałościach.

 

Koledzy cały czas pytam o automatykę, która ogarnie podłogówkę (dwie kondygnacje) i 3 grzejniki extra. Możecie coś sprawdzonego zaproponować?

 

POZDRAWIAM, FUTURREE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam w domu i będę teraz robił w następujący sposób. Pompą cyrkulacyjną steruje sterownik czasowy (mnóstwo teraz tego jest) i termostat z czujką na powrocie wody do zasobnika. Styki obu połączone szeregowo. Sterownik włącza pompę w rano, kiedy wszyscy wstają i po południu do północy. W momencie, kiedy ciepła woda dopłynie do powrotu do zasobnika, czyli będzie już w całym obiegu, termostat wyłącza pompę. kiedy woda ostygnie załącza ją znowu.

 

I to jest dobre rozwiązanie tylko zamiast zegara można zamontować w jakimś centralnym miejscu czujnik ruchu wtedy niezależnie od pory dnia i nocy jak ktoś wejdzie w pole widzenia czujnika załącza się pompa cyrkulacyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

I to jest dobre rozwiązanie tylko zamiast zegara można zamontować w jakimś centralnym miejscu czujnik ruchu wtedy niezależnie od pory dnia i nocy jak ktoś wejdzie w pole widzenia czujnika załącza się pompa cyrkulacyjna.

 

To jest dobre rozwiązanie, bo mi się sprawdza. Co do czujnika ruchu............., nie myślałem o tym, ale muszę przetrawić. Mamy kuchnię i trzy łazienki (nowy dom, w którym właśnie robię instalację). To daje cztery czujniku ruchu. Może to ma sens?

 

 

Koledzy cały czas pytam o automatykę, która ogarnie podłogówkę (dwie kondygnacje) i 3 grzejniki extra.

 

Ja wkładam automatykę firmy TECH, seria 7 - przewodowa. Drabinki będą miały tylko zawory termostatyczne a pompa będzie startowana  wyłącznikami przed łazienkami. Wyłączniki będą miały diodki informujące o pracy pompy. Założenie jest takie, że grzeje podłogówka, a w jeśli chcemy suszyć ręczniki lub coś, włączamy drabinki. Poza tym będzie jeszcze logika na przekaźnikach, która będzie wyłączała pompy, jeśli np. temperatura kotła będzie na niska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest dobre rozwiązanie, bo mi się sprawdza. Co do czujnika ruchu............., nie myślałem o tym, ale muszę przetrawić. Mamy kuchnię i trzy łazienki (nowy dom, w którym właśnie robię instalację). To daje cztery czujniku ruchu. Może to ma sens?.

Ja mam zamontowane dwa czujniki ruchu jeden na parterze jest tak skierowany że jest cała kuchnia i wejście do łazienki w polu zasięgu i na poddaszu jest na korytarzu tez skierowany na wejście do łazienki. Zastosowałem takie rozwiązanie ze względu na to że domownicy wstają o różnej porze do pracy ,szkoły jak również o różnych porach wracają . działa to już kilka ładnych bez zastrzeżeń.Oczywiście są ustawione w taki sposób żeby jakiś pies czy kot   tego nie załączał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM,

 

Koledzy tak to wyliczył kalkulator. Zwracam uwagę że pętla 190mb to są dwie po 90mb, pętla 170mb to dwie po 85mb, pojedyncza najdłuższa pętla to 107mb. Jest to wyliczenie kalkulatora - jak widzicie przy wszystkich jego niedoskonałościach.

 

Koledzy cały czas pytam o automatykę, która ogarnie podłogówkę (dwie kondygnacje) i 3 grzejniki extra. Możecie coś sprawdzonego zaproponować?

 

POZDRAWIAM, FUTURREE

Czyli razem 18 pętli nie 15 i łączny przepływ ponad 1000 l/h czyli żaden z wymienionych kotłów bez sprzęgła działać nie będzie. Termet zaleca zastosowanie modułu wielostrefowego podobnie jak Junkers i Buderus (Sprzęgło + grupy pompowe i rozdzielacze obiegów)

Oczywiście głupot typu "...ja wkładam automatykę Techa..." nie słuchaj bo to działać nie będzie. W cennikach znajdziesz wszystkie podzespoły które trzeba zastosować 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM,

 

Przeglądając net odnośnie mojej konfiguracji ogrzewania, spotkałem takie gotowce. Który z nich byłby najbardziej optymalnym rozwiązaniem ?

 

Opcja 1

https://zapodaj.net/673a326ccec8d.jpg.html

<a href=https://zapodaj.net/673a326ccec8d.jpg.html>przykł_1.JPG</a>

 

Opcja 2

https://zapodaj.net/a32b6170a58f6.jpg.html

<a href=https://zapodaj.net/a32b6170a58f6.jpg.html>przykł_2.JPG</a>

 

Opcja 3

https://zapodaj.net/da45608dd32b4.jpg.html

<a href=https://zapodaj.net/da45608dd32b4.jpg.html>przykł_3.JPG</a>

 

POZDRAWIAM, FUTURREE

 

P.S. Jutro podsumowanie ilościowe pętli, pojemność wodna układów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

WITAM,

 

Proszę o ocenę 2 wariantów schematów instalacji. Warunek podstawowy to prostota i bezawaryjność. Chciałbym aby sterowanie było oparte o sterownik pogodowy + zawór mieszający z siłownikiem na podłogówkę. Sterownik temperatury zainstalowany w salonie.

 

1 Wariant:

 

post-73998-0-03283100-1503742144_thumb.jpg

 

 

2 Wariant:

 

post-73998-0-26085800-1503742183_thumb.jpg

 

 

Pozdrawiam, FUTURREE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.