Skocz do zawartości
EmEnTechnik

Instalacja Co I Cwu W Nowym Domu Wersja Eko

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Rozpoczynam budowę i chciałbym prosić o pomoc odnośnie ekonomicznego sposobu ogrzewania.

Dom z poddaszem użytkowym, powierzchnia użytkowa 170m2, ocieplony styropianem 20cm. Na parterze płyta fundamentowa - 10cm XPS, 25cm żelbet, 15cm styropian twardy, 9cm wylewka betonowa z instalacją grzewczą podłogową. Strop to płyta żelbetowa 18cm, 5cm styropianu i 4cm wylewki. Wentylacja grawitacyjna. W działce wszystkie media (woda, prąd, gaz).

Wstępnie założyłem sobie ogrzewanie podłogowe na parterze oraz grzejniki i podłogówka w łazience na poddaszu. Myślę o kotle kondensacyjnym do CO i CWU. Dodatkowo planuję montaż paneli fotowoltaicznych (3kWh) wpiętych do sieci na zasadzie on-grid które wspomagałyby zasobnik CWU.

Prosiłbym szanownych Kolegów o komentarz czy kierunek jest dobry biorąc pod uwagę względy ekonomiczne. Czy w tym wszystkim warto jeszcze dołożyć pompę ciepła powietrze/woda.

Dostawcy zachęcają mnie jeszcze na wersje hybrydową pomp ciepła z kotłem kondensacyjnym. Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wbudowane chłodzenie. Przyznam szczerze pomysł bardzo kuszący jednak cena hybrydy trochę mnie odstrasza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fotowoltaika to IMHO zły kierunek. Nie podeprę się żadnymi badaniami, ale po prostu tak wynika z moich rozmów z przedstawicielami firm, które produkują panele. Raczej lepszym rozwiązaniem są kolektory słoneczne do wspomagania CWU (a właściwie to do pełnego grzania ciepłej wody w lato), chociażby z uwagi na brak papierologii i kopania się z urzędami.

 

Kocioł zdecydowanie jednofunkcyjny z zasobnikiem, najlepiej zewnętrznym (tutaj wybór jest na tyle duży, że każdy swoje chwali). Nie daj się złapać na tą bajerę o chłodzeniu z pompy ciepła - ta bieda-klima działa tylko wtedy, gdy pompa grzeje wodę :-).

 

Edit: Moim zdaniem - jeśli pompa ciepła to nie solary, a jeśli solary to nie pompa ciepła. Dublowanie tych systemów mija się z celem.

Edytowane przez Maciek92

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kocioł kondensacyjny + sama podłogówka w całym domu(żadnych grzejników bo ich dołozenie znacznie podraża instalację-sterowanie)Zapewne w łazienkach samo ogrzewanie podłogowe nie wystarczy aby dogrzać pomieszczenie wtedy "wyleźć z ogrzewaniem na ścianę"czyli +ogrzewanie ścienne-przewidzieć to w projekcie)Jeżeli koniecznie chcesz mieć w łazience grzejnik drabinkowy to elektryczny.

Wylewka betonowa powinna mieć 6,5cm a nie 4cm lub anhydryt moze być nieco cieńszy(dobre rozwiązanie dla OP -szybko się nagrzewa)no ale cena.Polecam kocioł kondensacyjny Wolfa.Wybór konkretnego kotła uzależniony jest też m.in.od dostępności serwisu.

Edytowane przez odpowietrznik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie podłogowe to średni pomysł ogranicza bardzo wykończenie podłóg, wymaga ciągłego grzania ze względu na bezwładność, wymaga grubszej posadzki i jest droższe. W jednym domu mam podłogówkę i grzejniki w drugim tylko grzejniki i z porównania osobiście wole grzejniki w ogólnym rozrachunku. W projekcie na pewno masz projekt instalacji najlepiej porozmawiaj z kimś kto już zrealizował taki projekt domu są fora itd.  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam że tylko OP.Grubość wylewki jest taka sama przy OP jak i przy grzejnikach.

Problem z warstwą wykończenia podłogi moze być tylko w przypadku grubego parkietu.

Płytki,kamień , panele ewentualnie drewno do oporu cieplnego do 0,15m2xK/W to no problem.

No moze jedyny mały mankament  to aranżacja wnętrz np.duze łózko które może stanowić przeszkodę dla OP ale takie sytuacje należy już wcześniej przewidzieć i albo zdecydować się na łóżko na wysokich nóżkach albo nie układać rur OP pod łóżkiem tylko wtedy zagęścić rury na pozostałej powierzchni danego pomieszczenia

Edytowane przez odpowietrznik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Maciek92 odnośnie solarów to zdecydowanie jestem na nie, za dużo jest z tym roboty. W fotowoltaice przekonujemy mnie możliwość magazynowania w sieci energetycznej nadwyżek i prostota montażu. Wstępnie planuję przygotować peszle oraz konstrukcję na dachu, a jak pojawi się ciekawy program rządowy z dopłatami zakupię inwerter z panelami (ostatnio sporo się o tym mówi po ogólnopolskiej akcji "SMOK" ;)).

Kocioł zdecydowanie jednofunkcyjny natomiast pytanie czy warto dokładać pompę ciepła przy posiadaniu gazu ziemnego? Z tym chłodzeniem w pompach to również IMHO tylko bajer.

 

@Odpowietrznik projekt budowlany już mam nawet zaakceptowany w urzędzie. Znalazłem w nim ostatnio taką sprzeczność: w opisie technicznym jest ogrzewanie podłogowe - parter oraz grzejniki płytowe typu PURMO V - piętro i garaż natomiast na rzutach wszędzie jest OP a grzejnik pokazano tylko w garażu. Zanim pójdę skorygować błąd z projektantem chciałem zasięgnąć wiedzy na co najlepiej się zdecydować. To ogrzewanie ścienne to bardzo ciekawy pomysł. Jesteś w stanie powiedzieć jaki jest stosunek kosztów w porównaniu do OP?

Przepraszam jeżeli pytanie banalne (niestety nie moja branża) ale dlaczego wylewka betonowa powinna mieć 6,5cm na stropie jeżeli nie planowałem OP na piętrze? Z wylewkami anhydrowymi jeszcze się nie spotkałem muszę poczytać - dzięki za podsunięcie pomysłu :)

 

@Miki1212 Projekt był opracowywany od podstaw z powodu niewymiarowej działki (niestety nic nam nie pasowało z katalogów). O nieścisłościach w projekcie inst. CO pisałem wyżej. Niestety z projektantem inst. sanitarnych kontaktuję się przez architekta u którego zamówiłem kompletną dokumentację do pozwolenia.

Czy mógłbyś podać szacunkowo jakie są to rozbieżności w rachunkach pomiędzy układem grzejnik+podłogówka a same grzejniki. Rozumiem że technologia domów taka sama a ogrzewanie z kotła gazowego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tzn jeżeli chodzi o ogrzewanie ścienne to tylko sugerowałem je w łazience ponieważ zazwyczaj sama podłogówka nie jest w stanie pokryć strat ciepła w tego typu pomieszczeniu gdzie przyjmuje się temp.projektową 24st.a powierzchnia przeznaczona pod OP jest mała bo odpada obszar pod wanną czy brodzikiem gdzie nie układa się pętli ogrzewania podłogowego.

Nie jestem budowlańcem ale co do grubości wylewki to chyba tak przewiduje norma?przy OP z pewnością musi być 6,5cm,4cm nad rurami.Teraz doczytałem że na parterze 9cm wylewka?to znów za dużo,po co grzać taką masę betonu)Polecam wylewkę anhydrytową ale oczywiście nie robioną metodą "chałupniczą"tylko należy zamówić ją w dobrej firmie (np.Laferge) i znaleźć  znającego się na rzeczy wykonawcę.Przyjeżdzają 4godziny i zrobione w całym domu. Masz w projekcie OZC dla swojego budynku?

Edytowane przez odpowietrznik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W projekcie inst. sanitarnych mam następujące dane podstawowe obiektu:

Sumaryczne zapotrzebowanie ciepła na potrzeby CO wynosi Q=13,44kW przy parametrach 40/30oC

Zapotrzebowanie ciepła dla CWU Qcwu=2,0kW

Współczynnik pow. zapotrzebowania ciepła   71,8W/m2

Kocioł gazowy dwufunkcyjny, wodny z zamkniętą komorą spalania z indywidualnym przewodem powietrzno-spalinowym dla celów CO i CWU o mocy 24kW

 

zacząłem to porównywać ze zrobioną charakterystyką energetyczną budynku i trochę się to rozmija:

Projektowany dwufunkcyjny  kondensacyjny gazowy kocioł grzewczy CO o mocy do 20KW zasobnik buforowy w standardzie domu niskoenergetycznego:

zapotrzebowanie energii końcowej na ogrzewanie i wentylację QK,H = 11619,05kWh/rok

zapotrzebowanie energii pierwotnej na ogrzewanie i wentylację QP,H = 8966,90kWh/rok

Projektowane obciążenie cieplne   9,30kW

zapotrzebowanie energii końcowej do podgrzania ciepłej wody QK,H = 8391,85kWh/rok

zapotrzebowanie energii pierwotnej do podgrzania ciepłej wody QP,H = 9231,03kWh/rok

Średnie zapotrzebowanie na moc do przygotowania CWU   6,46kW

Wskaźnik EP dla budynku projektowanego   89,68kWh/m2rok

 

Znalazłem jeszcze ciekawą stronę internetową na której dopasowało mi kocioł 12kW, poniżej link do tych wyników:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/21hp

Czy może być to wiarygodny wynik?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy ten projekt instalacji sanitarnych dotyczy konkretnie Twojego budynku? tzn uwzględnia współczynniki przenikania ciepła dla poszczególnych przegród budowlanych i stolarki i użytych materiałów dla Twojego budynku?

Wg.mnie dzięki tej stronie cieplowlasciwe można tylko orientacyjnie obliczyć straty ciepła budynku.

Dokładniejszy jest projekt OZC

Przemyśl czy kocioł dwufunkcyjny,on się nadaje gdy punkty poboru cwu są blisko kotła a jak są oddalone to wtedy kocioł 1F+zasobnik z cyrkulacją cwu no i przy zasobniku jest większy komfort użytkowania

Ewentualnie istnieje opcja kocioł dwufunkcyjny z zasobnikiem ładowanym warstwowo(też posiada cyrkulację cwu)

Edytowane przez odpowietrznik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Znalazłem jeszcze ciekawą stronę internetową na której dopasowało mi kocioł 12kW, poniżej link do tych wyników:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/21hp

Czy może być to wiarygodny wynik?

 

To nie jest wynik wiarygodny, tylko grubo przybliżony, z resztą na tej stronie jest dopisek o doborze kotła gazowego 

 

Kotły gazowe pracują z dobrą sprawnością nawet na niskich mocach, dlatego przy wyborze kieruj się zaleceniami producenta (również w doborze mocy na potrzeby CWU).

Ja bym mocno się zastanawiał nad kotłem między 20 a 25kW, tym bardziej, że strop masz jak podajesz bardzo słabo ocieplony.

10cm ocieplenia stropu to nie ocieplenie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy ten projekt instalacji sanitarnych dotyczy konkretnie Twojego budynku? tzn uwzględnia współczynniki przenikania ciepła dla poszczególnych przegród budowlanych i stolarki i użytych materiałów dla Twojego budynku?

 

Tak dotyczy mojego budynku i zakłada współczynniki przenikania ciepła:

Dach                                          U=0,21W/m2K

Drzwi                                          U=2,00W/m2K

Okna                                          U=1,40W/m2K

Podłoga na gruncie                    U=0,28W/m2K

Podłoga między-kondygnacyjna U=1,33W/m2K

Ściana zewnętrzna                      U=0,25W/m2K

Ściana wewnętrzna                     U=1,23W/m2K

 

Dokładniejszy jest projekt OZC

 

Posiadam jeszcze Audyt energetyczny budynku zrobiony programem Optima 4

 

Przemyśl czy kocioł dwufunkcyjny,on się nadaje gdy punkty poboru cwu są blisko kotła a jak są oddalone to wtedy kocioł 1F+zasobnik z cyrkulacją cwu no i przy zasobniku jest większy komfort użytkowania

Ewentualnie istnieje opcja kocioł dwufunkcyjny z zasobnikiem ładowanym warstwowo(też posiada cyrkulację cwu)

 

Pomieszczenia z zapotrzebowaniem na wodę w projekcie specjalnie poukładałem tak aby były blisko kotła np: dla kuchni długość rury z wodą do kotła to około 10m, górna łazienka to około 8m rury. Czy przy takich odległościach warto rozważać cyrkulację?

 

Ja bym mocno się zastanawiał nad kotłem między 20 a 25kW, tym bardziej, że strop masz jak podajesz bardzo słabo ocieplony.

10cm ocieplenia stropu to nie ocieplenie.

 

Czyli założenia projektu są słuszne.

Odnośnie ocieplenia tzn. mam nadzieje że dobrze się wyraziłem wyżej, ten strop jest między kondygnacjami parter-poddasze użytkowe natomiast nad całością będzie dach dwuspadowy ocieplony 25cm wełny. Między poddaszem użytkowym a kalenicą będzie jeszcze nieogrzewana przestrzeń oddzielona 10cm wełny.

Sorki za może banalne pytanie ale na ile ważna jest ta izolacja w stropie, czy chodzi o to aby ciepło z parteru nie przenikało za szybko na poddasze użytkowe?

Edytowane przez EmEnTechnik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciepło idzie do góry, więc najważniejsza jest izolacja pozioma nad ostatnią kondygnacją, 

W przestrzeni pomiędzy dachem a stropem poddasza będzie przestrzeń nieogrzewana, która będzie izolowana tylko 10cm wełny.

To zdecydowanie za mało.

Napiszę tak - miałem dach 25cm między krokwiami, ostatni strop 27cm - co w praktyce było za mało 

Musiałem na podłodze nad poddaszem dać jeszcze 15cm wełny  - wtedy ostatnia grzana kondygnacja była prawidłowo dogrzewana

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK rozumiem czyli rozsądniej będzie zwiększyć grubość wełny do 15cm.

Zastanawiam się jeszcze czy nad pomieszczeniem wilgotnym jakim jest łazienka nie powinna być folia paro-przepuszczalna. Oczywiście w łazience będą płyty gk kolor zielony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Punkty poboru zbyt daleko od kotła (mimo poukładania ;) )Wsakazana cyrkulacja

Różnie ludzie  podchodzą do tego tematu.Przeciwnicy mówią że są straty wynikłe z krążenia wody +energia elekktryczna-pompa do cwu( choć można sobie zaprogramować w sterowniku kotła czasy pracy pompy CWU a teraźniejsze energooszczędne pompy pobierają do 10W)i sama poma mimo że gabarytowo mniejsza od zwykłej do CO cenowo potrafi być droższa.Z drugiej strony też liczy się komfort użytkowania że mam od razu ciepłą wodę po odkręceniu baterii a także są oszczędności w zużyciu wody bo nie czekamy aż spłynie zimna.

Edytowane przez odpowietrznik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez PioBin
      Jak w temacie.
      Czyli zamiast podgrzewac wode sieciową (lub ze studni) od temperatury np. 10C do 45C szukam sposobow aby wczesniej podgrzać ja do przyjmijmy temperatury pokojowej np. 20-25C i dalej tak wstepnie przygotowana wykorzystac do wprowadzenia pod glowny baniak CWU i dogrzac do temperatury uzytkowej.
      Wszelkie pomysly mile widziane. Im taniej tym lepiej...
    • Przez Blusik1998
      Witam mieszkam w starym robotniczym bloku na pierwszym piętrze blok nie jest nieocieplony w pokoju mam grzejnik 9 żebrowy temperatura w pokoju to 21 stopni lub 20 regulator odkręcony cały czas na 5 kryza w pozycji N.
      Pomieszczenie ma 13.5 m2 w ksztalcoe litery L.
      Wszystkich oknach zamontowane nowe uszczelki a na parapecie dane rolki przed przeciągami. Grzejnik nie jest zapowietrzony.

      Czy spółdzielnia może mi wymienić czajnik na większy lub co można z tym zrobić.
      Mieszkam na 1 piętro blok ma 3 piętra woda w grzejniku ma 50 stopni. Nie kiedy zbiera się woda obok grzejnika na ścianie. Dzisiaj rano o 7 miałem 20 stopni w mieszkaniu 

      Zaznaczone moje mieszkanie 
       

      Pan serwisant jeszcze wyciągnął karteczkę na której pisało że na 5 mam mieć 25 stopni a na 3 20 stopni. 
      W takim tępie za ogrzewanie zapłacę fortunę
       

    • Przez pawel1992xxx
      Dzień dobry,
      Mam problem z rozdzielaczem R1 - jest zimny, nawet jak na kotle jest 55 stopni. Sądzę, że pompka od podłogówki zabiera ciepło. Gdy przykręcę zawór od podłogówki lub ustawię pompkę na 1 bieg to wtedy ciepło idzie na R1, lecz podłogówka potrzebuje biegu 2 gdyż na 1 słabo grzeje. Ktoś spotkał się z podobnym problemem? Czy zamiana zasilania, czyli wyjście na R1 dać przed grupą pompową pomogłoby? Proszę o pomoc.
      Pozdrawiam.  

    • Przez pawel1992xxx
      Dzień dobry,
      Posiadam pompę obiegową COSMO z siłownikiem, lecz nie wiem co oznaczają na niej wyświetlane symbole. Jest ich trzy rodzaje oraz trzy biegi do każdego. Lewym górnym przyciskiem zmienia się symbole (wykres). Występują: opadający, stały oraz ten co jest wyświetlany. Ustawienie potrzebne mi jest do podłogówki. Nie wiem też co oznacza przycisk po prawej stronie (jakiś tryb nocny?). Proszę o pomoc w wyjaśnieniu oraz wskazaniu najlepszej opcji dla podłogówki. 
      Pozdrawiam. 

    • Przez Wisnia97
      Witam, jest to mój pierwszy post. Mam problem z ustawieniem pieca drew-met 23kw. Piec jak na razie ma ogrzać tylko dom około 180m2. Dom nieocieplony, długo stał nie grzany. 
      Temperatura zadana 70°
      Czas podawania 20s
      Przerwa podawania 60s
      Nadmuch 5 bieg 
      Ekogroszek Wieczorek 31,5MJ/kg 
      Nie mogę sobie poradzić żeby się nie robiły duże spieki. Temperatura dość długo się podnosi do tej zadanej
  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.