Skocz do zawartości
IGNOROWANY

"nie Weber" Czyli Reiter Heiztechnik Uni Duo 20 Kw Jak Podłączyć, Ustawić


tomekh

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich. Jak wielu z Was do wizyty na forum skłoniła mnie bezradność w ustawieniach podłączeniu i użytkowaniu mojego kotła. Kocioł jak w tytule, wygląda i stanowi praktycznie bliźniaka kotła Weber 20 kw. Do zakupu skłoniło mnie jego solidne wykonanie, jak mi się wydaje dobry sterownik ( EcMaxx 800R3) i wszechstronny palnik Pancerpol trio. Do tego w odróżnieniu od Webera mogłem zakupić go z rusztem żeliwnym i do tego z możliwością opuszczenia go niżej. Ogrzewam nim od listopada br. dom z poddaszem użytkowym 160 m2 z garażem ( w sumie ogrzewam około 120 m2 bo w garażu grzejnik zakręcony- stoi tam kocioł, a dwa z pokojów na poddaszu jest nieużytkowanych i bez grzejników- ściany od od ich wnętrza ocieplone styropianem). Budynek wykonany z suporeksu 24, na to 10 cm stropianu, poddasze ocieplone wełną mineralną o grubości 25cm. Na parterze 4 grzejniki reszta około 50 metrów podłogówka, na poddaszu 3 grzejniki. Na grzejnikach głowice termostatyczne ustawione na „3”, więc grzejniki praktycznie są letnie a te na parterze na otwartej przestrzeni z podłogówka, praktycznie zimne, rzadko się załączają.

Mimo, że kocioł odpaliłem w listopadzie to zrobiłem już 3 przeróbki instalacji a z racji, że hydraulicy podchodzili do tematu rozkładając ręce a kasę brali, to po wyposażeniu się w luciwo i palnik ostatnią zrobiłem sam. Cały czas borykam się chłodnym powrotem i dużym jak mi się wydaje zużyciem opału (około 25 kg na dobę gdzie na dworze nie ma mrozu). Po ostatniej przeróbce temperatura powrotu znacznie wzrosła bo jest teraz w granicach 12 stopni niżej niż temperatura na kotle. Na kotle mam ustawione 65 stopni (kocioł chodzi na FL więc dobija do 70, rzadko przechodzi w nadzór ) a powrót 50-53 gdzie na dom idzie zaledwie 45. Ustawień dokonuje ręcznie zaworem 4D, 5/4 cala Womix, kv-18 (zawór bez siłownika ustawiony na 7) i więcej na powrót nie wycisnę bo zasilanie spadnie na poziom poniżej 38 stopni, co w chłodniejsze dni może być za mało jak dla grzejników, zwłaszcza na poddaszu gdzie nie ma podłogówki. Mam podłączony czujnik pogodowy- (nie załączony ), mam też regulator ecoster 200 zamontowany około 130 cm nad podłogą w części ogrzewanej podłogówką.

Moje pytanie -jak co podłączyć, ustawić w posiadanej przeze mnie konfiguracji aby zmniejszyć zużycie groszku. Może ktoś ma taki kociołek i doświadczenie z nim związane?

Załączam schemat poglądowy moje instalacji, i foto obiegu kotłowego.  

 

instalacja.bmp

 

post-70726-0-17501600-1481133056_thumb.jpg

 

post-70726-0-03213800-1481133848_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to są wady zaworu 4d :)

 

 

Ale i tak masz dobrze bo w chwili obecnej ogrzewasz powrót do 50-53 stopni przy temperaturze 65 stopni na piecu i 45 na dom :)

 

JA takich parametrów nigdy nie mogłem uzyskać

 

jedyne rozwiązanie to pompa na obieg kotłowy ( od zaworu 4D do powrotu pieca )

 

Efekty bądą bardzo dobre.

 

Ja kiedys założyem post na forum. 

 

Przeczytaj sobie.

 

Opisalem również skutki zalożenia pompy na obieg kotłowy.

 

 

o to link do mojego postu:

 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/22517-problem-z-zaworem-4d/?hl=%2Bproblem+%2Bzaworem

 

 

 

A ta rura podlączona do powrotu  za zaworem 4D to od czego jest? od bojlera? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to rura powrotna od obiegu bojlera.Celowo o tym obiegu nic nie pisałem.Jak widzisz zawór od zasilania tego obiegu jest zamknięty.Gdy obieg jest otwarty i chodzi pompa cwu to powrót ma niewiele mniej od zasilania ale nie o to chodzi bo to nie tak ma przecież działać.Poza tym kocioł i tak wtedy krócej jest w nadzorze i spalanie wcale się nie zmniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest wlaśnie ta wada zaworu 4d. U Ciebie grawitacja i tak działa dobrze i podgrzewa powrót. Ale jeśli wiecej puscisz ciepełka na dom to wtedy z ogrzewania powrotu nici. 

 

u Ciebie ogrzewać powrót moze pompa od CWU o czym własnie napisałeś. Ta wysoka temperatura to wlasnie zasługa tego obiegu. Tak tez bedzie dobrze,  tylko pompa CWU musiałaby chodzic non stop. Wadą takiego rozwiązania jest to, ze będziesz miał wysoka temperature na bojlerze ale i to mozna rozwiązać poprzez zastosowanie na wyjsciu z bojlera trójdrożny termostatyczny zawór mieszający np. : 

 

https://www.google.pl/search?q=tr%C3%B3jdro%C5%BCny+zaw%C3%B3r+termostatyczny&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjAq__byerQAhVBhiwKHQw8CxkQ_AUICCgB&biw=1366&bih=654#imgrc=RN2ag57qRxYGoM%3A

 

I bedzie to najtańsze rozwiązanie bez ingerencji w instalacje.

 

Lub można  jeszcze przenieść pompę CWU z zasilania na powrót. Zainstalować ją za trójnikiem, który znajduje się na powrocie z zaworu 4D i wtedy miałbyś podgrzewanie wody powracającej z instalacji oraz ciągłe grzanie bojlera. I jesli się nie mylę masz pompę energooszczędną wiec zuzycie pradu bedzie bardzo małe.

 

Załoz sobie zawór zwrotny spręzynowy  na obiegu CWU bo cala "siła grawitacji" ucieka przez obieg  bojlera i mniej idzie na zawór 4D a i tez cały czas podgrzewa wode w bojlerze, co jest zbędne. 

 

A jaki masz sterownik do pieca ?? z funkcją PID? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za pompą przy mieszaczu mam zawór kulowy,przy powrocie z podłogówki faktycznie nie mam żadnego.Jakie negatywne dla mojej instalacji skutki płyną z braku tych zaworów a jakich pozytywnych po wstawieniu mogę się spodziewać?Kocioł jest w układzie otwartym.

 

Na piecu mam sterownik ecomaxx 800r.Wczoraj przeszedłem na ustawienia ręczne aby zmniejszyć zużycie.ponadto włączyłem na stałe pompe cwu a w zależności od jej kryzowania osiągam różnice na powrocie od 2 do 10 stopni mniej niż na kotle.Niestety słabo przełożyło to się na zużycie.Na dworze 9 stopni a przez dobe poszło ok.22 kg ekogroszku.Kocioł pracuje przez ok. 9 minut w zależności od ustawień do 15 ale w nadzorze jest nie więcej niż 13 min.Co jest nie tak.jak będą mrozy to do zasobnika nie nadąże sypac.Faktycznie w domu mam gorąco bo 25 stopni ale to wina zaworu termostatycznego 3d na podłogówce.Nie mogę nastawić na nim mniejszej temperatury zasilania niż 35 stopni wtedy rurki z powrotu mają 32 stopnie a podłoga 27-28 co średnią temp na parterze daje 25.Planuje zmienić ten zawór na zwykły z siłownikiem, włączyć pogodówke ustawić termostat na 22 stopnie.Ale czy to przełoży się znacznie na mniejsze spalanie.Nie sądze aby wtedy w podłogę szło o mniej niż 5 stopni niż tereaz i tyle tylko mniej będzie ciągnąć z kotła. Jak podłoga grzeje to grzejnik ustawione głowicami na 3 praktycznie są zimne więc one nie ciągną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za pompą przy mieszaczu mam zawór kulowy,przy powrocie z podłogówki faktycznie nie mam żadnego.Jakie negatywne dla mojej instalacji skutki płyną z braku tych zaworów a jakich pozytywnych po wstawieniu mogę się spodziewać?Kocioł jest w układzie otwartym.

 

Na piecu mam sterownik ecomaxx 800r.Wczoraj przeszedłem na ustawienia ręczne aby zmniejszyć zużycie.ponadto włączyłem na stałe pompe cwu a w zależności od jej kryzowania osiągam różnice na powrocie od 2 do 10 stopni mniej niż na kotle.Niestety słabo przełożyło to się na zużycie.Na dworze 9 stopni a przez dobe poszło ok.22 kg ekogroszku.Kocioł pracuje przez ok. 9 minut w zależności od ustawień do 15 ale w nadzorze jest nie więcej niż 13 min.Co jest nie tak.jak będą mrozy to do zasobnika nie nadąże sypac.Faktycznie w domu mam gorąco bo 25 stopni ale to wina zaworu termostatycznego 3d na podłogówce.Nie mogę nastawić na nim mniejszej temperatury zasilania niż 35 stopni wtedy rurki z powrotu mają 32 stopnie a podłoga 27-28 co średnią temp na parterze daje 25.Planuje zmienić ten zawór na zwykły z siłownikiem, włączyć pogodówke ustawić termostat na 22 stopnie.Ale czy to przełoży się znacznie na mniejsze spalanie.Nie sądze aby wtedy w podłogę szło o mniej niż 5 stopni niż tereaz i tyle tylko mniej będzie ciągnąć z kotła. Jak podłoga grzeje to grzejnik ustawione głowicami na 3 praktycznie są zimne więc one nie ciągną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to nie mozesz dać mniej niż 35st na OP?Pewnie masz zły zawór do ogrzewania podłogowego powinien być w zakresie temp.20-43 a Ty pewnie masz 3D do CWU.Bezwględnie musi być zawór zwrotny w obiegu podłogówki jak w przesłanym przeze mnie schemacie,i powtórze u Ciebie źle wpięte zasilanie podłogówki.

Też musi być zawór zwrotny za pompą na CWU bo będzie wychładzać zasobnik czego nie zaznaczyłem na schemacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za pompą przy mieszaczu mam zawór kulowy,przy powrocie z podłogówki faktycznie nie mam żadnego.Jakie negatywne dla mojej instalacji skutki płyną z braku tych zaworów a jakich pozytywnych po wstawieniu mogę się spodziewać?Kocioł jest w układzie otwartym.

 

Na piecu mam sterownik ecomaxx 800r.Wczoraj przeszedłem na ustawienia ręczne aby zmniejszyć zużycie.ponadto włączyłem na stałe pompe cwu a w zależności od jej kryzowania osiągam różnice na powrocie od 2 do 10 stopni mniej niż na kotle.Niestety słabo przełożyło to się na zużycie.Na dworze 9 stopni a przez dobe poszło ok.22 kg ekogroszku.Kocioł pracuje przez ok. 9 minut w zależności od ustawień do 15 ale w nadzorze jest nie więcej niż 13 min.Co jest nie tak.jak będą mrozy to do zasobnika nie nadąże sypac.Faktycznie w domu mam gorąco bo 25 stopni ale to wina zaworu termostatycznego 3d na podłogówce.Nie mogę nastawić na nim mniejszej temperatury zasilania niż 35 stopni wtedy rurki z powrotu mają 32 stopnie a podłoga 27-28 co średnią temp na parterze daje 25.Planuje zmienić ten zawór na zwykły z siłownikiem, włączyć pogodówke ustawić termostat na 22 stopnie.Ale czy to przełoży się znacznie na mniejsze spalanie.Nie sądze aby wtedy w podłogę szło o mniej niż 5 stopni niż tereaz i tyle tylko mniej będzie ciągnąć z kotła. Jak podłoga grzeje to grzejnik ustawione głowicami na 3 praktycznie są zimne więc one nie ciągną.

nie reguluj przepływów wody zaworem kulowym. Masz fajna pompe WILO. Zmniejsz recznie wysokośc podnoszenia i niech pracuje na najnizszych obrotach.

 

niestety nie znam tego sterownika i nie pomoge Ci w ustawieniach. Być moze masz zbyt mocne obroty dmuchawy. 

takie sterowniki powinny tak pracować, aby piec nie przeszedl w tryb podtrzymania. A jak juz przejdzie w tryb podtrzymania to powinien być bardzo krótko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to nie mozesz dać mniej niż 35st na OP?Pewnie masz zły zawór do ogrzewania podłogowego powinien być w zakresie temp.20-43 a Ty pewnie masz 3D do CWU.Bezwględnie musi być zawór zwrotny w obiegu podłogówki jak w przesłanym przeze mnie schemacie,i powtórze u Ciebie źle wpięte zasilanie podłogówki.

Też musi być zawór zwrotny za pompą na CWU bo będzie wychładzać zasobnik czego nie zaznaczyłem na schemacie

Tak, faktycznie zawór 3d mam w zakresie od 35 do 60 st. Przez to w domu sauna. Chcę go wymienić na inny 3d tylko zastanawiam się czy termostatyczny( w zakresie 20-43st.) czy dołożyć i kupić 3 drogowy z siłownikiem aby chodził jako mieszacz podłogówki sterowany pogodowo i termostatem. Znów jednak przerażają mnie te ustawienia, krzywe grzewcze, przesunięcia temperatury od termostatu itp.

Proszę o opinie w tym temacie, czy taki automatyczny mieszacz to wygoda, może mniejsze zużycie opału czy zwykła fanaberia?

 

Przeglądając oferty takich zaworów cenowo padł mi w oko taki zestaw. http://dobo.pl/product-pol-2896-ZAWOR-MIESZACZ-3-DROGOWY-1CAL-SILOWNIK-MP06-230V.html

Dla mnie musi być 3/4 bo w takim wymiarze mam teraz termostatyczny.Czy ten z oferty będzie odpowiedni, jaki kv wybrać bo produkują w wariantach 4,6 i 8?    

 

Co do zaworu zwrotnego to oczywiście grzebiąc przy rozdzielaczu podłogówki taki wstawię choć uzasadnienia takiego zabiegu nie znam -jak ma być  to będzie.

Co do zarzutu niewłaściwego wpięcia w instalacje podłogówki to nic z tym nie zrobię. Za dużo przeróbek, skoro grzejniki na poddaszu grzeją równo więc na razie z tym się wstrzymam.chyba że ta zmiana miałby mieć jakiś inny znaczący wpływ??

 

Co do zaworu za pompą cwu to faktycznie na logikę powinien tam być, ale na razie testuję ten obieg w zakresie podniesienia nim temperatury powrotu.Ten obieg chodzi praktycznie grawitacją stąd pytanie czy zawór zwrotny 1 calowy ze sprężynką będzie wstanie zatrzymać grawitację? 

 

 

nie reguluj przepływów wody zaworem kulowym. Masz fajna pompe WILO. Zmniejsz recznie wysokośc podnoszenia i niech pracuje na najnizszych obrotach.

 

niestety nie znam tego sterownika i nie pomoge Ci w ustawieniach. Być moze masz zbyt mocne obroty dmuchawy. 

takie sterowniki powinny tak pracować, aby piec nie przeszedl w tryb podtrzymania. A jak juz przejdzie w tryb podtrzymania to powinien być bardzo krótko.

 

  Bez kryzowania zaworem nawet na najniższym z ustawień pompa daje tak mocno, że temperatura powrotu praktycznie równa się z tą na kotle. A gdzieś czytałem że to też niedobrze bo za szybkie są przepływy, cwu podbiera temperaturę z obiegu mieszacza i paradoksalnie kocioł dłużej pracuje.Chyba że się mylę, jeśli tak proszę mnie sprostować.

 

Co do tej pracy w nadzorze to odniosłem się do pracy w ustawieniach ręcznych, nie w FL, bo w FL faktycznie rzadko wchodzi w nadzór, i kocioł pracuje modulując mocą. Próbując ustawić ręcznych chciałem zmniejszyć zużycie i faktycznie się udało bo zszedłem z 25 kg do 22 kg/dobę. Co i tak wydaje mi się za dużo.

Co jeszcze mogę zrobić aby zejść ze spalaniem? Czy zmiana tego zawory 3d od podłogówki poza zmniejszeniem temperatury w domu przełoży się na spalanie, jeśli tak to jakich efektów można się spodziewać?

 

Bardzo dziękuje za zainteresowanie tematem i proszę o wszelkie sugestie i opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na Twoim schemacie widnieje pompa na CWU dlatego nie sądziłem że ten obieg działa grawitacyjnie 

Zawór zwrotny ze sprężyną nie nadaje się do grawitacji(stosuje się go w obiegu pompowym)musiałby być klapowy montowany w poziomie.Co do pomp na CO i OP to tak się nie montuje  są połączone w szereg-błąd

Chyba jednak ta pompa na CWU jest skoro testujesz przy jej pomocy podniesienie temp.na powroci kotła,jak już przetestujesz i testy wyjdą pomyślnie ;) to mozesz wykorzystać ten 3D który jest obecnie w OP do obniżenia temp wody użytkowej wychodzącej na instalcję z zasobnika bo w przeciwnym razie grozi poparzeniem użytkowników(temp.wody w zasobniku=temp.wody w kotle)

A tak z ciekawosci która rura idzie do naczynia wyrównawczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa cwu naturalnie,że jest ale jak cwu osiągnie temperture zadaną i pompa stanie to i tak temperatura idzie grawitacją.Stąd jakbym założył zawór zwrotny to może grawitacja sie nie przeciśnie a jak ruszy pompa to zawór otworzy.czy tak to zadziała?

 

Rure od zbiornika wyrównawczego widać na tym drugim zdjęciu jak idzie po ścianie do góry.

 

A co z tym zaworem 3d z linku.taki czy lepiej kupić termostatyczny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dasz za pompą zawór zwrotny sprężynowy to grawitacja nie zadziała i jak ruszy pompa to zawór się otworzy)

Nie wiem czy warto dla tak małej podłogówki iść w 3D z siłownikiem.Jak stałotemperaturowy to ESBE VTA 572 albo Afriso ATM 561

Jezeli z siłownikiem to może być ten z linku Kv dałbym mniejszy 4,6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle wpięta podłogówka powinna być przed pompą na grzejniki + zawory zwrotne

A kocioł w układzie otwartym czy zamkniętym?

 

Czy oby napewno ten zawór zwrotny przy podłogówce jaki narysowałeś powinien być w ten sposób zamontowany. To znaczy czy chłodna woda z rozdzielacza ma wracać do powrotu kotła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wracam po małych przeróbkach.

Od ostatniego postu dołożyłem zawór zwrotny za pompą CW. Grawitacja na tym obiegu ustała. Temperaturę CW ustawiłem na 45 st., gdy pompa rusza, zawór się otwiera, ładuję ile trzeba, pompa się wyłącza a zawór zamyka obieg. Wszytko jest w porządku. Ten temat uważam za zamknięty.

Kolejna przeróbka instalacji dotyczyła obiegu podłogówki. Na rozdzielaczu zamontowałem zawór 3-drogowy z siłownikiem oraz tak jak sugerował „Odpowietrznik” zawór zwrotny za listwą powrotu z obiegu podłogi. Podłogówka teraz sterowna jest pogodowo. Dobrałem krzywą (0,5), na parterze temperatura ustawiona na 22st.( I mniej więcej z tyle trzyma). Założyłem też otulinę na rury w kotłowni. Nadal jednak borykam się z jak mi się wydaje dużym spalaniem. Ostatniej doby przy temperaturze na zewnątrz w nocy +1 i w dzień +2,5 st spalanie wyszło 23-24 kg. Może się mylę ale to chyba za dużo jak na mój dom. Dodam, że przy mrozach ok. -5 spalanie wzrasta grubo po wyżej 30 kg na dobę. Próbowałem już wielu ustawień. Sam nie wiem co mam jeszcze zmienić. Obecnie mam ustawienia:

  • Temperatura zadana 65 stopni, temperatura powrotu wynosi wówczas około 55 st. ,a na dom idzie 43-44 st.

  • Podawanie 12 s.

  • Przerwa w podawaniu 41 s.

  • Nadmuch 39% (ze skali od 1-100). Przesłona dmuchawy na otwarta na maks, dodatkowe dysze w palenisku zaślepione.

  • Histereza 3 st., piec dochodzi do zadanej temperatury w około 10 minut, w nadzorze utrzymuje się nie więcej jak 13 minut. Gdy się załącza wówczas przez pierwsze parę minut temperatura na kotle spada do jakiś 60 st. potem zaczyna rosnąć.

  • Przerwa w nadzorze 9 minut ( do drugiego podawania jeszcze nigdy nie dotrzymał)

  • Temperatura CW 45 st., zbiornik malutki 80 litrów, pobór wody CW jest tylko wieczorem,

  • Nie wiem jaka jest temperatura spalin ale rura dymna wychodząca z kotła gdy dochodzi on do zadanej temperatury ma 74 -75 st.

 

Poniżej fotki, popiołu, jest go dość dużo, co 3 maks 4 dni muszę wybierać. Do tego dużo sadzy- suchego- pyłu sadzy. Kocioł czyszczę co tydzień, jest tego zawsze prawie cała szuflada popielnika. W załączeniu zdjęcia przed czyszczeniem kotła ( nie czyszczony 7 dni), zdjęcia szuflady  sadzą po czyszczeniu kotła, zdjęcia popiołu, zdjęcia worka groszku jakim palę i samego groszku.

 

post-70726-0-39554500-1485872270_thumb.jpg

post-70726-0-22614700-1485872317_thumb.jpg

post-70726-0-34617300-1485872371_thumb.jpg

post-70726-0-88978100-1485872404_thumb.jpg

post-70726-0-05643800-1485872430_thumb.jpg

post-70726-0-85492700-1485872449_thumb.jpg

post-70726-0-98140500-1485872466_thumb.jpg

post-70726-0-68442100-1485872497_thumb.jpg

post-70726-0-23641900-1485872555_thumb.jpg

 

 

Wrzuciłem też zdjęcie paleniska w końcowej fazie gdy płomień się już rozbuja, zaraz przez osiągnięciem zadanej temp. na kotle. ( chciałem filmik ale nie idzie, pisze że nie mam uprawnień)

 

post-70726-0-49888100-1485874215_thumb.jpg

post-70726-0-66815200-1485874269_thumb.jpg

post-70726-0-98746400-1485874297_thumb.jpg

 

Proszę o porady co do ustawień kotła, ewentualnie jakiejś przeróbki instalacji tylko niezbyt drogiej i inwazyjnej bo już z tym wymiękam. Chciałbym przyciąć ze spalania jakieś 4 kg i przeraża mnie też ta sadza jaką obrasta kocioł. Proszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.