Skocz do zawartości
tomtomek

Buderus Sterownik Z Czujnikiem Temp. Spalin Do Kotła Z Buforem

Rekomendowane odpowiedzi

No i okazało się, że jak pisałeś czujnik nie stykał, a dokładniej to podłączyłem czujniki na wtyczkach. Okazało się, że jeden styk we wtyczce nie łączył i stąd cały problem. W sobotę jak już dojdzie długa termopara, usunę te wtyczki, założę dławiki i podłącze bezpośrednio w środku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

... I dobrze jeszcze dać uziemienie na całość, u mnie bez uziemienia to temperatura z termopary skakała +- 10°.

....

Ogólnie działa dobrze :) Pali się super.

Co do termopary to dałem uziemienie na nią i śrubki którymi przykręcone są płytka Arduino i ta od termopary jednak temperatura nadal ciągle skacze w granicach 8*c.

Termoparę kupiłem taką: http://allegro.pl/termopara-k-czujnik-temperatury-2m-sonda-m8-10cm-i6596923010.html Problemem jest to że jest dość gruba i ma dużą bezwładność - przy jakiejś nagłej zmianie (chwilowe otwarcie drzwi popielnika, dosypanie węgla) miarkownik zaczynał pracować naprzemiennie zamykając i otwierając PG - nie mógł się ustabilizować. Rozwiązaniem okazało się ustawienie pozycji max zamknięcia tak aby ciągle była 3mm szczelina - miarkownik dość szybko się stabilizuje.

Rzeczą która mnie jeszcze denerwuje jest błędne wskazanie temperatury z czujnika CO i spalin.

CO zaniża temperaturę o jakieś 6*C, a termopara o 10*C (gdy termopara nie była uziemiona to zawyżała o 10*)

Da się to jakoś skalibrować? Teraz po prostu ustawiam temp o te kilka stopni niższą, ale lubię gdy wszystkie termometry pokazują jednakowo :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pięć termometrów na kotle, cztery elektroniczne od sterowników, jeden analogowy i każdy pokazuje inną temperature, rozbieżność 8°. U siebie uziemiłem tylko "minus" i temperatura z termopary pokazuje stabilnie, tylko czasem skacze o 1-2°. Temperaturę CO można bez problemu skalibrować zmieniając mnożnik lub dodając stałą wartość w tej linijce:

 

// get CO temperature
    float coTemperature = (analogRead(ANALOG_CO_PIN_A1) / 1024.0) * 500.0
 
Możesz jeszcze zmienić miejsce montażu czujnika CO, bo temperatura korpusu też w różnych miejscach jest różna. 
 
Odnośnie temperatury z termopary, to nie wiem, możliwe że da się w kodzie od MAX6675. Z drugie strony, pomiar temperatury spalin to dość skomplikowana rzecz, ze względu na to, że jest różna na każdej wysokości czopucha, z góry temperatura wyższa, z dołu niższa, różnica może być ponad 100°, dodatkowo dokłada się wychłodzenie czujnika przez korpus, który dotyka rury czopuchu i części jego, która znajduje się na zewnątrz, również dochodzi nalot sadzy lub popiołu lotnego. Możesz spróbować z góry zaizolować go wełną, razem z kawałkiem przewodu, to trochę pomoże.
Edytowane przez genab

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spróbuje uziemić też "minus".

Na ile tak orientacyjnie zmienić mnożnik (rozumiem, że chodzi o wartość 500.0) jeśli przy temp 15 *C pokazuje (chyba) dobrze, a przy 70 o 5* za mało?

Z temperaturą spalin dam sobie spokój bo w sumie mi to tak bardzo nie przeszkadza - ustawiłem na 200*C i pali się dobrze. Dokładniej to 201* bo zmniejszyłem kiedyś do minimum tj.1*C i teraz na końcu ta 1 jest :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na ile procent jest różnica, na tyle zmienić,  w tym przypadku, na oko, to ma być 535. Żeby zabrać jedynkę, to trzeba wyczyścić pamieć flash. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie próbowałeś zmniejszyć t spalin? 201 to trochę dużo, spora strata kominowa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W moim Logano s111 wymiennik nie jest zbyt wydajny i obniżenie temperatury spalin na 190*C (wg termometru jest 200) powoduje przyduszanie. Muszę zrobić nowe/inne/lepsze zawirowywacze aby obniżyć temp spali bez zmniejszania ilości powietrza.Ogólnie to muszę trochę posiedzieć w piwnicy i popróbować.

Jak przyjdzie mi termometr 8-kanałowy i zamontuje go w mieszkaniu (żeby mieć podgląd na temperaturę w kotle i buforze) to puszczę przez ciepłomierz, żeby porównywać sprawność przy różnych ustawieniach. Ciepłomierz mam 1/2 cala i dość mocno przydławia przepływ, muszę więc kontrolować co dzieje się z temperaturą, a do piwnicy ma 3 piętra ;) Ale i tak nie jest źle, bo obliczając po temperaturze wody w buforze  (niewiele się to różni od wskazań ciepłomierza) koszt 1kWh wychodzi 0.15 - 0.16 zł, a sprawność w stosunku do zadeklarowanej wartości opałowej węgla dochodzi od 75 do 80%

Wcześniej bez tego miarkownika w zależności od węgla i pogody sprawność wychodziła mi 65 - 78%

Edytowane przez tomtomek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jest źle z tą sprawnością, pewnie jeszczę kilka procent mozna odzyskać. RCK pomaga też, również ustabilizowuje pracę kotła, żeby nie bujało.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciągle myślę nad RCK. PG bardzo dobrze steruje się z miarkownika, jednak powietrze dodatkowe przez rozetki z boku kotła zależy od ciągu i dlatego chcę założyć RCK Jednak na razie brak funduszy - pierwszy w kolejce czeka zawór kulowy z siłownikiem, który chcę zamontować zamiast zaworu zwrotnego klapowego. Będzie automatycznie zamykał obieg po wypaleniu w kotle.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sezon zimowy się zakończył :) Miarkownik działa super, choć miałem 2 awarie. Najpierw padło serwo. Teraz założyłem Tower Pro MG995 - działa lepiej niż poprzednie MG945. Następnie posłuszeństwa odmówił moduł termopary MAX6675.

Zmieniłem również termoparę na bagnetowa model TP02A - jest cienka (ma małą bezwładność) i mimo, że kosztowała tylko 9.5 zł to najdokładniej pokazuje temperaturę.

Zamontowałem wentylator wyciągowy spalin RH15Z - pali się teraz bardzo stabilnie i równomiernie niezależnie od pogody. Jako, że ciąg jest w miarę równy to nie mam problemu z ustawieniem rozetek powietrza dodatkowego. Nie ma również problemu z dymieniem podczas rozpalania.

Edytowane przez tomtomek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak sterujesz wentylatorem, ten sterownik też obsługuje takie coś, jak PG otwarte na maxa, a temperatura spalin nie może osiągnąć zadanej wartości, to włącza dmuchawę lub wentylator. Tylko trzeba dołożyć moduł z przekaźnikiem elektronicznym.

Edytowane przez genab

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wentylator sterowany mam ze sterownika z czujnikiem kominowym - pali się to wentylator pracuje. Na czas rozpalania mam włącznik. Dodatkowo planuję zrobić wyłącznik podciśnieniowy, który będzie wyłączał wentylator w przypadku mocnego naturalnego ciągu, ewentualnie obniżał obroty, jednak to jeszcze muszę spróbować czy w ogóle warto się z tym "bawić".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Chciałbym przyłączyć się do tematu, mam nadzieję, że autor się nie obrazi. 

Poszukuję sterownika do kotła MPM DS, który będzie współpracował z buforem, miarkownikiem ciągu i wentylatorem wyciągowym spalin. Chyba jedyny warty uwagi gotowy sterownik jaki udało mi się namierzyć to TECH ST-81. Nie działa on jednak dokładnie tak jak ja to widzę. Przypadkiem trafiłem na ten wątek i mocno zainteresował minie temat Audrino. Nigdy nie bawiłem się w programowanie, ale na naukę nigdy za późno. Nie wiem tylko czy warto w ogóle brać się za Audrino, zależy mi na kilku funkcjach, które nie były poruszone w tym temacie, a sterownik ma ograniczoną liczbę wejść i wyjść. W połączeniu z buforem kocioł powinien pracować w okolicy mocy nominalnej. Z informacji które znalazłem na forum najlepsze parametry spalania w przypadku kotła MPM DS będą przy temperaturze spalin w okolicy 180-220°C. Moje założenia są takie:

1. Sterowanie mocą przy pomocy klapki PP z servomotorem. Priorytetem byłaby temperatura spalin. W sytuacji gdyby pełne otwarcie klapki PP nie pozwalało na uzyskanie zadanej temperatury spalin włączał by się dodatkowo wentylator wyciągowy. Dobrze jakby sterownik płynnie regulował prędkość obrotową silnika, aby wszelkie zmiany zachodziły płynnie.

2. Praca kotła w obiegu grawitacyjnym, po osiągnięciu przez kocioł temperatury 80°C włączenie pompy CO.

3.  Po osiągnięciu przez kocioł temperatury 90°C priorytetem powinna być temperatura wody w kotle, sterownik powinien sterować PP tak aby tej temperatury nie przekraczać, oczywiście z założeniem niewielkiej histerezy.

4. Sterowanie pompą CWU na podstawie różnicy temperatur między wodą w buforze, a CWU.

5. Włączanie pompy z obiegiem na grzejniki powyżej określonej temperatury w buforze.

6. Włączenie pompy z obiegiem podłogówki powyżej określonej temperatury w buforze.

7. Wyświetlanie temperatury z 3 czujników umieszczonych na różnych wysokościach zbiornika buforowego.

8. Po wypaleniu paliwa klapka PP powinna się zamknąć.

8. Możliwość manualnego włączenia wentylatora wyciągowego na pełne obroty na czas załadunku paliwa.

9. Układ będzie zabezpieczony UPSem awaryjnym, ale mimo to w przypadku zaniku zasilania, lub awarii sterownika klapka PP powinna się zamknąć.

10. Każdy grzejnik ma zawór termostatyczny, ale zastanawiam się nad głowicami termostatycznymi w rozdzielaczu i sterowaniem na podstawie temperatury w pomieszczeniu.

Czy moje założenia w ogóle są poprawne? Warto brać się za Audrino, czy szukać innego rozwiązania?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

Może coś w niżej przedstawionym lub przez priv w formie zaproszenia do dyskusji - by w tym wątku i inni mogli się dowiedzieć czegoś ciekawego w kwestii wykorzystania elektroniki do sterowania MPM-a.

http://www.forum.bolecki.pl/ - https://forum.info-ogrzewanie.pl/profile/66739-bolecki/content/ .

Na marginesie : priorytetem powinna być czystość spalin a nie ich temperatura na czopuchu i czy aby podane wartości są prawidłowe, bo w odniesieniu do wartości nominalnych w mojej ocenie podane wartości są przesadzone. Mając na uwadze, to że kocioł jest zasypowy na paliwo stałe - do tego histereza i bezwładność układu oraz odbiór ciepła przez bufor przy podanej wartości załączenia pompki CO.

Mając wyciągowy wentylator spalin – możesz dołożyć więcej zawirowywaczy spalin – co chcesz osiągnąć przez tak wysoką stratę kominową 220*C.

90*C na kotle pod kontrolą elektroniki – może być to trochę ryzykowne i nie ekonomiczne jeśli kocioł się rozpędzi i sterownik powietrze do paleniska odetnie w momencie pirolizy paliwa.

Inaczej to by wyglądało w sytuacji gdyby pompka CO się załączała przy ok. 60*C i sterownik by pilnował temperatury pracy do 90*C – zwłaszcza, że 95*C powinno być temperaturą graniczną przy której elektronika powinna zamknąć dopływ powietrza do paleniska tak by po mimo tego kocioł nie zaczął się gotować od rozpalonego do czerwoności paliwa po mimo braku powietrza.

Do tego dobrze by było jak byś poczytał wpisy tego kolegi : https://forum.info-ogrzewanie.pl/profile/67508-zaciapa/content/?_fromLogin=1 - on bufor fest nabija.

Może jeszcze rozważysz by w temacie głównym MPM-a tu poruszone kwestie poruszyć.

Pompkę CO masz na zasilaniu czy na powrocie.

Pozdrawiam serdecznie samsu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie jestem na etapie kompletowania sprzętu. Kocioł wybrany, bufor też. Teraz jestem na etapie doboru elektroniki sterującej. Do tej pory paliłem w kotle GS od góry. Nie mam doświadczenia ani z DS, ani z buforem. Założenia które przyjąłem wyciągnąłem z lektury bardzo obszernego tematu z tego forum dotyczącego MPM DS. Być może nie są one do końca trafne, więc dziękuję za cenne uwagi. 

Jeżeli chodzi o temperaturę spalin, to nie może ona być zbyt niska. Mam komin z cegły bez wkładu. Umieszczony jest w centralnej części budynku, więc strata kominowa nie jest duża, bo komin oddaje ciepło do pomieszczeń którymi jest otoczony. 

Załączenie pompki CO przy 60°C nie spowoduje wymieszania wody w buforze? Pompkę planuję dać na zasilaniu, ale jeżeli korzystniej byłoby na powrocie, to mogę zmienić. Wątpliwości dotyczące spraw hydraulicznych mogę poruszyć w temacie dotyczącym MPMa. Zapytałem w tym temacie, bo  jestem zainteresowany kwestiami związanymi z Audrino.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niemal 2 lata już nie palę w kotle - jest to nieopłacalne. Jednak z tego co pamiętam, to te twoje wytyczne odnośnie sterowania wydają mi się bez sensu. Jak kolega wyżej napisał, również do kotła włożyłem zawirowywacze i dla równomiernego procesu spalania wentylator wyciągowy chodził cały czas. Sterownik "pilnował" temperatury spalin, a gdyby temperatura w kotle została przekroczona, to zamykał dopływ powietrza. Na podstawie temperatury w buforze, określałem ilość węgla wsypanego do kotła. Wsypywałem, odpalałem i tyle. Gdy był większy mróz (dużo ciepła zużywane było na bieżąco), to pod koniec procesu spalania sprawdzałem ponownie temperaturę w buforze i dosypywałem kolejna porcję węgla. Do sterowania pompy obiegowej CO, był sterownik pokojowy. Do temperatury w buforze termometr 4 kanałowy. Jako, że do piwnicy miałem 4 piętra, to w mieszkaniu miałem również termometr i kontrolki ledowe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W mojej instalacji z DS-em i buforem jedyna automatyka służy do załączania pompy, po naładowaniu bufora uruchamiam ręcznie wyłącznik czasowy i po ok 1h pompa się wyłącza, bufor jest ładowany do 95C lub więcej - mam instalację w układzie zamkniętym, więc z zagotowaniem nie ma problemu.

Do kontroli temp spalin mam termometr w czopuchu i miarkownik ze stałą szczeliną od 65C wzwyż, jak się kocioł rozpali to temp spalin jest praktycznie stała - u mnie to 150-170C.

Ważne jest szybkie rozpalenie a następnie stabilizacja spalania - zapewnia to RCK i stała szczelina na PP.

Palę drewnem odpadowym- głownie palety.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

W rozwinięciu i uzupełnieniu tego co wyżej zostało już napisane - @ pawelj5 – trzeba Ci zacząć wszystko od początku.

Najpierw – instalacja – na temat której na Info jest wiele a i w tym możesz się dowiedzieć : https://forum.info-ogrzewanie.pl/profile/18578-sambor/content/. @sambor jest instalatorem więc czytaj uważnie.

Urządzenia elektro-mechaniczne nie lubią wysokich temperatur więc jak jest taka możliwość pompki CO powinny być montowane na powrocie a nie na zasilaniu.

W kwestii tych 60*C przy których pompka CO ma się załączyć – to jest tak, że kocioł startuje i się rozgrzewa do 60*C – opał się rozpala - palenisko dolny pułap mocy nominalnej osiąga i temperatura na kotle wzrasta. Zaczniesz w MPM-ie jarać obaczysz i sam się przekonasz – w między czasie poczytaj o organizacji i prowadzeniu paleniska tutaj : https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/28788-mpm-ds-5-klasa-%E2%80%93-przer%C3%B3bki-%E2%80%93-modyfikacje-do-palenia-ci%C4%85g%C5%82ego-bez-bufora/ .

Nie zapomnij o RCK i jakiejś nasadzie kominowej, co razem chronić będzie układ przed niespodziewanym silnym wiatrem i gwałtowną ulewą.

Sterownik tu ma pilnować by kocioł nie zaczął się gotować – zobacz co w DTR-ce MPM-a jest napisane w kwestii temperatur nominalnych i straty kominowej.

Dwu stanowego trybu pracy kotła tu nie widzę więc po co jakaś płynność regulacji i tak będziesz musiał ustawić wszystko do swoich potrzeb – raczej na sztywno co wyjdzie dopiero w praktyce.

W kwestii Audrino – pomysł bardzo fajny ale czy opłacalny – nie lepiej było by jakiś gotowy sterownik podrasować – przez rozbudowę albo wykorzystanie tego co nie zostało użyte bo w zestawieniu do niczego nie było potrzebne – procesory z reguły nie do końca są wykorzystywane - z resztą jak zrobisz tak będzie - możesz i z jakimś producentem porozmawiać o czym bardziej rozbudowanym.

https://sklep.avt.pl/ - widziałem u nich układy z mikroprocesorami – może byś coś wypatrzył w gotowych zestawach albo tutaj jeszcze czegoś więcej się dowiedział na temat sterowników : https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/29454-sterownik-idealny-do-kot%C5%82a-pelletowego/?tab=comments#comment-450446 – zwłaszcza, że @sambor napisał iż : „ Powinno się rozgraniczyć funkcje takiego sterownika na część prowadzącą spalanie i na część sterującą instalacją. Ja mam w swoim kotle taki podział i nie narzekam, zaczynam już 9 -ty sezon pelletu. „ - czyli można wykombinować sterowanie kompleksowe.

To, że komin jest w środku – jeszcze lepiej – tym bardziej nie ma potrzeby by tyle ciepła przez komin na zewnątrz wywalać – lepiej to ciepło w bufor władować.

Komin ma być suchy w środku i tyle – przy wentylatorze wyciągowym spaliny wylatujące z komina w zimę i w lato muszą mieć tyle by w kominie nie dochodziło do skraplania się pary wodnej a komin tu ma na tyle się nagrzać by wyparowało to co się skropliło w czasie rozpalania jak był zimny i koniec.

Ustalić to sobie musisz doświadczalnie przy okazji czego komin przeczyścisz – to cenna nauka i podstawowa sprawa w kwestii oceny czystego spalania jak i okresowej konieczności czyszczenia komina.

Pozdrawiam serdecznie samsu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Podobna zawartość

    • Przez Sunsu
      Witam.
      Obecnie trwa u mnie montaż instalacji gazowej, fachowiec powiedział że piec Buderus Logamax plus GB012KV2 (7,8-27,2 kW) będzie w moim przypadku najlepszy. Z tego co ja wyczytałem, lepszym wyborem będzie Buderus Logamax plus GB122 (3-25 kW).
      Mam mały, stary domek Ok. 72m, na razie bez ocieplenia na ścianach, to będzie robione w najbliższym czasie. Na stropie wełna 30cm, nowe okna, drzwi. 1 łazienka, prysznic, dom zamieszkiwany przez 1 osobę, piec dwufunkcyjny, 5 grzejników, bez ogrzewania podłogowego.
      Wydaję mi się, że GB012 będzie za mocny, a to przełoży się na duże rachunki. Nie wiem już sam co będzie lepsze, cenowo dużej różnicy nie ma.
    • Przez Klaudiusz
      Mam kocioł GB072-20 V2 i do tego gateway MK200.
      Pracuję nad systemem monitorowana pracy kotła oraz integracją z domowym systemem automatyki.
      Gateway pozwala m.i. na odczyty sensorów tempetatury. Aktualnie wartości:
      sensors': {'temperatures': {'chimney': -3276.8,
                                               'hotWater_t2': 26.6,
                                               'outdoor_t1': 10.5,
                                               'return': -3276.8,
                                               'supply_t1': 42.3,
                                               'supply_t1_setpoint': 40.0,
                                               'switch': 33.9}},
      Czy ktoś może mi powiedzieć czy to dobrze że temperatura powrotu (return) wynosi -3276,8.
      Czy to oznacza, że nie ma takiego czujnika czy że czujnik jest zepsuty? Czy jest gdzieś w menu serwisowym aktualna wartość temperatury powrotu?
      Pozdrawiam,
      Klaudiusz
    • Przez marian9
      Witam,
      Sytuacja jest następująca:
      1. Góra - rozdzielacz podłogówki (11 obwodów)
      2. Dół - rozdzielacz podłogówki ( 7 obwodów)
      3. Dół - szafka z podłączonymi trzema kaloryferami z garażu i kotłowni - nie ma wymagać co do silnego grzania.
       
      Hydraulik proponuje podłączenie pod piec równolegle HSM25/6 (z MM100) oraz szafkę dla tych trzech kaloryferów.
      Natomiast do HSM25/6 podłączyć oba rozdzielacze podłogówki. Dodatkowymi elementami będą: sterownik RC310 i czujnik temp. zewnętrznej.
      Mam wątpliwości czy będzie to dobrze działać . Proszę o opinię i ewentualne sugestie jak to powinno być prawidłowo połączone.
       
      Pozdrawiam,
      Marian
       
       
       
       
    • Przez ml0dy
      Witam
      czy ktoś może podpowiedzieć jak wejść w menu serwisowe w piecu GB062-24 H V2

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.