Skocz do zawartości
tomtomek

Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.

Rekomendowane odpowiedzi

Zastanów się gdzie, jak i jaki czujnik temperatury/zabezpieczenia przed przegrzaniem zamontujesz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od niedawna jest nowa taryfa G12as, cena od 22 do 06 to 0,17gr

Zastanawiam sie jak by wygladalo dogrzewanie bojlera grzałką 1, 5kw , bojler 300 l , grzałka na wysokosci okolo 200l - jaki byłby pobór pradu?

Zastanawia mnie jeszcze grzanie bufora 1000 l

- ile kw grzałkę musiałbym wstawić aby zagrzać te 1000 l w okolo 20 h?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pobór prądu zawsze 6.5A

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od niedawna jest nowa taryfa G12as, cena od 22 do 06 to 0,17gr

Zastanawiam sie jak by wygladalo dogrzewanie bojlera grzałką 1, 5kw , bojler 300 l , grzałka na wysokosci okolo 200l - jaki byłby pobór pradu?

Zastanawia mnie jeszcze grzanie bufora 1000 l

- ile kw grzałkę musiałbym wstawić aby zagrzać te 1000 l w okolo 20 h?

Z tą taryfą to nie do końca tak jest jak piszesz. Co do bufora to chcesz grzać wodę w nim, czy ogrzewać dom? Jeśli dom, to wielkość i moc grzałek zależy od zapotrzebowania domu tzn. bufor musi mieć taką pojemność, aby ciepło zgromadzone w taryfie nocnej wystarczyło na grzanie w ciągu dnia,  a grzałki muszą mieć taką moc aby w czasie taryfy nocnej zapewnić ilość energii potrzebną na całą dobę.

Co do podgrzania wody w buforze to sobie policz 4,19 x pojemność bufora w m3 x (t2 - t1) : 3,6 = ? kWh wynik podziel na 20 i będziesz miał potrzebną moc grzałki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W buforze grzana bylaby woda do ogrzewania mieszkania. W nocnej taryfie nagrzalbym 1000 l do ~ 80*C , a w dzień ~ 20h ogrzewałbym tym mieszkanie. Z cieplowłaściwe.pl wychodzi ze zapotrzebowanie budynku to 5-7 kw. W buforze mam trzy wejścia 3/4 i tam wstawiłbym grzałki - jakie nie wiem. Jeżeli sie mylę to prosze mowic.

Bojler tez grzalbym w nocy do ~ 60*C co daloby mi to cieplej wody na okolo 2 dni. Na chwile obecna potrzebuje ~ 100kg węgla na miesiac na ogrzanie cwu. Czy grzałka 1.5 kw dala by rade ogrzać taki bojler ? Jak wyliczyć pobór pradu przez w/w grzałkę ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanów się gdzie, jak i jaki czujnik temperatury/zabezpieczenia przed przegrzaniem zamontujesz.

A przytulony do rury nie może byc?

A jaki to już ma znaczenie na tym etapie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do rury może być jak najbardziej. Nie mam pojęcia jak i czym chcesz to zabezpieczyć, ale ja na przykład zastosowałem przykręcane wyłączniki termiczne i łatwiej było przyspawać śrubki mocujące, gdy miałem wszystko na podłodze, niż gdybym wszystko poskręcał i wtedy zastanawiał się jak te termiki przymocować.

 

W buforze grzana bylaby woda do ogrzewania mieszkania. W nocnej taryfie nagrzalbym 1000 l do ~ 80*C , a w dzień ~ 20h ogrzewałbym tym mieszkanie. Z cieplowłaściwe.pl wychodzi ze zapotrzebowanie budynku to 5-7 kw. W buforze mam trzy wejścia 3/4 i tam wstawiłbym grzałki - jakie nie wiem. Jeżeli sie mylę to prosze mowic.

Bojler tez grzalbym w nocy do ~ 60*C co daloby mi to cieplej wody na okolo 2 dni. Na chwile obecna potrzebuje ~ 100kg węgla na miesiac na ogrzanie cwu. Czy grzałka 1.5 kw dala by rade ogrzać taki bojler ? Jak wyliczyć pobór pradu przez w/w grzałkę ?

Długi dzień u ciebie - 20h :P Nie wiem jaką masz taryfę, ale w g12 jest chyba 8h w nocy i 3 h w dzień, więc bez dogrzewania bufora pozostaje  13 h. Daj link do wyniku z cieplowlasciwe - potrzebna jest maksymalna moc grzewcza w najmroźniejszy dzień oraz dokładna ilość godzin taniej taryfy. Trzeba by tak obliczyć moc grzałki, aby w przypadku takich dużych mrozów dała ona radę dostarczyć potrzebną energię w taniej taryfie.

Piszesz, że masz wyjścia 3/4 - raczej z grzałką o takie średnicy będzie ciężko, poza tym jeśli twój bufor nie ma w środku odpowiedniej konstrukcji to wkładanie do niego grzałek raczej nie jest dobrym pomysłem. Woda podczas grzania będzie się mieszać bez rozkładu warstwowego. Popatrz jak to u mnie wygląda i spisuje się całkiem dobrze.

Co do grzania cwu to ciężko wyliczyć z tych danych jakie podałeś. Można "gdybać" i założyć, że np. przy węglu 26 kJ/kg cenie 950 zł i sprawności kotła 60% wychodzi. 100 kg x 26MJ/kg x 60% / 3,6 = 433 kWh (trzeba by na pewno od tego odjąć ilość ciepła pozostającego w kotle itd)  Przy cenie jaką ja płacę za kWh, czyli 0,264zł daje to 114 zł/mieś, czyli 19 zł drożej niż węglem. Jednak jest to bardzo teoretyczne rozważanie. U mnie np. grzanie cwu prądem wychodzi około 55 - 58 zł, a węglem jakoś 64 zł/mieś.

Jeżeli przyjąć by te obliczenia to na dzień potrzebujesz 433 / 30 / 1,5 = 9,6 h tyle godzin na dobę musiała by grzać grzałka o mocy 1,5 kW

Edytowane przez Ryszard

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na razie chce ogarnąć zbiornik od strony h ydraulicznej bo dzisiaj u mnie mocno grzalo i sporo ciepła upchalem w bufor jak zaleje drugi kolektory będą uzyskiwany lepszą sprawność bo będzie w nie wpadac chlodniejsza woda a od strony elektrycznej na razie chyba dam sobie spokój chyba ze tylko do sprawdzenia kupię grzalke zwykła i podepne na ostro.Jeśli mój dom potrzebujie srednio 70kwh to z obliczeń mi wychodzi ze taka grzalka 6kw powinna wystarczyć na ok 11godz.W taniej taryfie a 8kw to będzie z zapasem

post-78617-0-39857300-1521750785_thumb.jpg

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Link do cieplowlasciwe:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/2m2u

 

Decyzja zapadła co do grzałki do bojlera. Zakupiona 2kw. Zobaczymy jak wyjdzie grzanie wody w taryfie nocnej.

 

Wracając do bufora to mam trzy wejścia 5/4 ( a nie jak wczesniej pisalem 3/4 ).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi, że w największe mrozy będziesz potrzebował około 136,8 kWh / dobę. Jeżeli taryfa poza szczytowa ma 13h to grzałka powinna mieć minimum 10,5 kW, więc chyba najbliższa dostępna moc to 12kW.

 

Przy poborze 5,7 kW/h i grzałce 12 kW. 1000l nagrzane do średniej 80*C i rozładowanie do 35 *C wystarczy aby grzać tylko w taniej taryfie tj od 21 - 7 i 13 - 16.

Edytowane przez tomtomek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To w największe mrozy raz na klika lat i to kilkanaście dni , dogrzejesz sobie w dziennej taryfie , stracisz kilkadziesiąt zł i po problemie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To mające teraz dzienne zapotrzebowanie na kWh należy je pomnożyć przez taryfę energetyki i porównać to w stosunku do innych źródeł ciepła np w okresie miesięcznym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"W warunkach klimatycznych, w jakich żyjemy w Polsce, niemożliwe jest wybudowanie domu bez instalacji centralnego ogrzewania"

 

Przeczytałem tylko to pierwsze zdanie i dalej już sobie podarowałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Tu dostanę pewnie odpowiednią odp. Zostawiłem ostatnio bufor naładowany tak po całości około 60C po 6 dniach bufor nikt nie ruszał po zakrecane wszystko na dworze upały i spadło około 10 do 15 C w dół to dobry wynik ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciężko określić.

Dużo zależy od temp pomieszczenia w którym bufor stoi i objętości samego bufora

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1000l miała kotłownia za dnia było po 35C. Zastanawiam się czy ocieplenie działa dobrze czy coś poprawić ogólnie mam wate w granulacie w takich kawałkach i gdzie brakło to zwykłą wate miałem wszystko rozebrać i zasypać pelitem czy jak to się mówi nie wiem:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli to około 2.5 kWh/dobę. Nie wiem po ile wychodzi Cię kWh, ale zakładają że 0.2 zł to jest jakieś 15 zł straty na miesiąc. Ile da poprawienie ocieplenia? Może 50%. Czyli 7.5 zł/miesiąc co daje 90 zł na rok (jeśli grzejesz cały rok). Czy warto? Musisz przemyśleć. Ważne jest jeszcze, czy to ciepło "ucieka" na zewnątrz, czy pozostaje w domu i czy rzeczywiście jest stratą (zależy od umiejscowienia bufora).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki pomiar należałoby powtórzyć jak będzie w kotłowni dużo zimniej np ok 18-20C

Wtedy będzie porównanie i w miarę rzetelna ocena.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bufor przylega do salonu jedna ściana na 1m a druga na ścianie zewnętrznej czyli jeśli chodzi o grzanie samym sobą to słabo, dzień po paleniu w kotłowni jest delikatnie jeszcze ciepło wyczówalne ale sądzę że to piec oddaje ciepło i komin. Pale drzewem więc ciężko określić ile mnie wychodzi naładowanie jedno razowe bufora. Sprawdzę następnym wyjazdem bardziej dokładniej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez rzanti
      Dobry wieczór. Na początku powiem, że nie jestem hydraulikiem, a że wśród lokalnych fachowców nie mogę uzyskać pomocy, postanowiłem sam rozrysować schemat mając nadzieję, że znajdzie się tutaj osoba, która pomoże znaleźć przyczynę moich zmartwień. Instalacja jest u moich rodziców, spalanie jest ogromne około 35 kg  kiedy temperatury oscylują w okolicach od +3 C do +10 C, a ponad 40 kg 0 C do 5 C, ponad 50 kg -10 C do 0, moim zdaniem szybko traci temperaturę bufor, przy temperaturach dodatnich wytrzymuję max 9 godzin, jeżeli temperatury są dodatnie, naładowany do 67 c góra, dół bufora 54 C, ponowne ładowanie zaczęte przy 40 C góry bufora, przy temperaturach oscylujących około 0 C, bufor wytrzymuje 5-6 godzin, i jest jeszcze problem z cyrkulacja cwu, która nie działa, trzeba wiadro wody spuścić z kranu nim zacznie lecieć ciepła. Zaczynam temat od schematu, gdyż sam znalazłem w niej kilka błędów. Pierwszy, moim zdaniem, jest przyczyną nieprawidłowego działania cyrkulacji cwu, proszę zwrócić uwagę na kierunki pompki cyrkulacji i zaworu grzybkowego. Czy wystarczy zmienić tylko kierunek zaworu aby cyrkulacja dobrze działała? Drugi błąd to myślę, że brak zaworu grzybkowego na powrocie od podłogówki tuz przy buforze, ale nie wiem czy to ma jakiś wpływ na temperaturę bufora i tak duże spalanie. Mniejsze błędy to: zbyt małe naczynie, ale ono nie ma tutaj chyba wpływu na taką sytuację i brak ochrony powrotu. Bardzo proszę o przeanalizowanie mojej instalacji, może ktoś z Państwa znajdzie rozwiązanie na ten bufor i to spalanie, co pozwoli mi na jej poprawienie i wreszcie spokojny sen. Myślę, że jest gdzieś błąd w instalacji. Schemat narysowałem w sposób, który oddaje jak najbardziej jej rzeczywiste ułożenie.
       


    • Przez mark1416
      Witam wszystkich,
      To mój pierwszy post,nie znam się na ciepłownictwie,jednak muszę wykonać schemat ideowy instalacji odzysku ciepła.Otóż są 4 zbiorniki do których spływają gorące ścieki,w każdym znajduje się wymiennik zanurzeniowy. Ma być jeden zbiornik akumulacyjny z wężownicą.Wymienniki muszą być połączone z wężownicą bufora,ogrzewając w nim wodę i działać w obiegu zamkniętym. Czy ma ktoś pomysł jak sprawnie rozdzielać obieg z wężownicy na konkretny wymiennik w danym momencie,tak żeby ciecz krążyła między jednym wymiennikiem a wężownicą, a pozostałe wymienniki były odłączone?Dałoby się to zrobić za pomocą rozdzielacza czy może są jakieś do tego konkretne urządzenia?
      Dziękuję za odpowiedź 
    • Przez Visitor1230
      Chcialbym zasiegnac fachowej porady. Czy tak podlaczone bufory beda spelniac swoja funkcje. Zalozenie jest takie, zeby bufory byly ladowane kolejno jeden po drugim. Drugim zalozeniem jest to, ze CWU musi byc grzane z bufora nr 1. Do bufora 1 zamontowana jest grzalka od zestawu PV. Co troche gmatwa mi sytuacje. 

    • Przez Quadratus
      Cześć Wam wszystkim!
      Proszę o ocenę schematu widocznego w załączniku.
      Chciałbym ogrzewać grzałkami (2x9kW) bufor (1000L) w taryfie G12 i następnie korzystać z tej energii w podłogówce. Z hydrauliką nie miałem wcześniej do czynienia, więc całkiem możliwe, że schemat jest herezją. Ze względu na moje terminy nie mogę czekać aż fachowcom się zwolnią ichniejsze i postanowiłem sam się zabrać za wykonanie instalacji, przy pomocy hydraulików starej daty, którzy nigdy nie robili ogrzewania elektrycznego.
      Jeszcze raz proszę o przejrzenie schematu, korektę lub dorzucenie lepszych rozwiązań tej instalacji.
      Pozdrawiam
      Marcin

    • Przez figrobster
      Witam wszystkich :-)
      Ponieważ jest to mój pierwszy post na forum pragnę wszystkich przywitać:-) Zacząłem budowę domu w 2016 w systemie gospodarczym. Wspólnymi siłami wraz z rodziną przechodziliśmy przez kolejne etapy, a teraz przyszedł czas na zaplanowanie oraz wykonanie kotłowni.
      Projekt na który się zdecydowałem to Dom w janowcach G2 z archonu wraz z modyfikacjami. Powierzchnia do ogrzania to 200 m² wraz z garażami. Dom w chwili obecnej ocieplony 15 cm styropianu grafitowego λ=0,033. Dach ocieplony 30 cm wełny Ursa silver λ=0,039. Fundament ocieplony 10 cm XPS, na podłogach 15 cm EPS100 λ=0,040. Ściana działowa między domem a garażem również jest ocieplona.
      Z wyliczeń na cieplowlasciwe wychodzi kocioł 15kW (http://cieplowlasciwie.pl/wynik/4ncg).
      Biorąc pod uwagę różne okoliczności chciałbym u siebie wykorzystać kocioł na pellet, i tak właśnie się nastawiałem. Jako bazę do późniejszych modyfikacji chciałem wykorzystać schemat który zamieszczam poniżej. Dom oprócz garaży będzie ogrzewany podłogówką oprócz garaży w których zamontuję konwencjonalne kaloryfery jednak bez głowic termostatycznych a z tradycyjnymi zaworami abym mógł je w razie ochoty całkowicie zamknąć, nawet w zimie kiedy mogłoby się okazać że nawet na najniższej nastawie głowicy kaloryfer będzie cały czas pracował. Nie wiem czy to dobre podejście, jeśli się mylę poprawcie mnie ale nie chcę aby bezsensowne ogrzewanie garaży w zimie powodowało rozpalanie i wygaszanie kotła. Dodatkowo w łazienkach ręcznikowce.
      Na każdym piętrze przygotowałem skrzynkę pod rozdzielacz (każdy 12 obwodów + bypass, rozdzielacze już kupione), w pomieszczeniach termostaty przewodowe których wiązki schodzą się we wspomnianych wcześniej skrzynkach. Rozdzielacz posiada grupę pompową z zaworem mieszającym 3D Afriso ATM 366 (Kvs-1,8 teraz już wiem że to trochę za mało) oraz pompą Grundfos Alpha. Ostatnio doczytałem co nieco w internecie i wiem już że regulacja temperaturą w przypadku ogrzewania podłogowego nie jest taka prosta. Generalnie zaleca się stosowanie sterownika pogodowego. Na szczęście nie jest to wielka modyfikacja i na chwilę obecną mogę bez problemu dołożyć po jednym przewodzie do tych rozdzielaczy oraz po siłowniku tak aby sterownik automatycznie sterował zaworem 3D.
      Zanim jednak zakupię dodatkowy osprzęt chciałem zapytać kogoś kto ma doświadczenie z ogrzewaniem podłogowym oraz termostatami czy rzeczywiście algorytm zaszyty w termostacie nie jest wystarczający do regulacji bez przegrzewania/niedogrzewania pomieszczeń? Może nie ma sensu się tym przejmować bo przy dzisiejszej technice termostat wszystko "wygładzi".
      Jaki siłownik najlepiej dokupić aby pasował do mojego zaworu? Czy jest to w ogóle możliwe? Czy lepiej wymienić na starcie zawór ze względu na zbyt mały Kvs? Jaki sterownik pogodowy kupić aby działał bez problemu z siłownikiem oraz nie kolidował z kotłem? Czy taki sterownik może sterować dwoma zaworami? Jeśli na kotle będę miał stałą temperaturę to czy konieczne będzie podpięcie sygnału temperatury wody "kotłowej"? Jak podać sygnał temperatury za mieszaczem? Czy są jakieś systemowe rozwiązania czy wystarczy np. przylgowy czujnik temperatury jako odpowiedź sygnału sterującego?  Czy musi być np. podprowadzone wskazanie temperatury w pomieszczenie? Czy polecacie jakiś konkretny model/producenta?  Czy polecacie jakieś systemowe listwy/sterowniki do zbierania sygnału z termostatów i podaniu ich na siłowniki? Może lepiej samemu zrobić takie układ (listwa, dioda, przekaźnik czasowy) tak aby sterować pompą w zależności od podania sygnału z termostatu? Pompa nie musiałaby wtedy chodzić cały czas.
      Kolejna sprawa o jaką chciałem zapytać to można się spotkać z opiniami że w instalacjach z kotłami pelletowymi nie jest konieczne użycie bufora ponieważ źródła te jako takie są znakomicie sterowane (wygaszanie/rozpalanie/modulacja) jednak analizując sytuację doszedłem do wniosku że niewielka ilość ciepła zmagazynowana w instalacji przed rozdzielaczem będzie szybko tracona. Potwierdzają to również opinie znalezione w internecie gdzie niektóre osoby potwierdzają że piec potrafi się rozpalać i gasić nawet 15 razy! Stąd też mój pomysł aby zastosować w instalacji bufor. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Myślałem o zbiorniku np. 1000l. Pytanie jaki miałby to być zbiornik? Czy musi być z wężownicą? Macie jakichś konkretnych producentów lub sprawdzone typy? A może realnym jest wykonanie samemu takiego zbiornika? Czy jest możliwe zakupienie takiego zbiornika aby oferował (w przyszłości) podłączenie grzałki elektrycznej? Czy jest możliwość takiego podłączenia bufora aby w lecie oddawał ciepło do zasobnika CWU?
      Nie zdecydowałem się jeszcze na konkretny model kotła pelletowego. Na pewno nie będzie większej mocy niż 19kw. Chciałbym aby był maksymalnie wygodny pod względem obsługi tzn. aby miał duży zasobnik, możliwość rozpalania, aby wymienniki były łatwo dostępne w celu czyszczenia, było by fajnie gdyby była możliwość podglądu przynajmniej podstawowych funkcji przez internet choć nie jest to wymagane. Może ktoś uźytkuje już jakiś kocioł z którego jest zadowolony i chętnie by polecił?
      Uff, mnóstwo pytań jak na pierwszy post, jednak przeglądając internet wzdłuż i wszerz nie znalazłem na nie konkretnych odpowiedzi a tym bardziej wrażeń osób które już użytkują takie systemy sterowania. Zdaję sobie sprawę że fachowej wiedzy jak na lekarstwo dlatego wolę się dopytać na fachowym forum zanim popełnię jakiś błąd. Mam również nadzieję że ten post przysłuży się komuś w przyszłości i oszczędzi mu siwych włosów na głowie :-) Wszak wiedza jest po to aby się dzielić :-)

      Pozdrawiam serdecznie wszystkich :-) Będę wdzięczny za każdą podpowiedź :-)

  • Przeglądający   1 użytkownik



×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.