Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Małe C.o. Złe Zamontowane Porada


wojciech3211

Rekomendowane odpowiedzi

post-67189-0-11914100-1454521673_thumb.pngWitam,

 

Przedstawiłem schemat instalacji C.O. jaki jest zrobiony w zakupionym mieszkaniu. Oczywiście nie działa poprawnie. 

Jak wykonać tą instalacje poprawnie? 

Piec jest kaflowy na którym można gotować. Pompa podłączona jest na powrocie i chciałbym aby tam pozostała. 

Naczynie wyrównawcze znajduje się na najwyższym punkcie na wysokości 2.5m. Prawdopodobnie na samej górze znajduje się otwór. Podczas dopuszczania wody ubrudził się sufit. Rura na powrocie, zasilaniu i do bojlera jest miedziana 28. Oczywiście cały czas jest zapowietrzone i nie ma możliwości odpowietrzenia. 

 

Teraz tak moje uwagi.

Chciałem w punkcie 1 i 2 patrz rys. założyć zawór odpowietrzający aby układ się nie zapowietrzał. Wszystko by było dobrze gdyby nie problem zagotowania wody. Podczas zagotowania wody nie ma możliwości ujścia pary. Może rozsadzić rury, piec, itp. Zgodnie z normą nie można zamontować niczego co by zamykało, zwężało rurę bezpieczeństwa. Czyli powinna być drożna do naczynia wyrównawczego. 

 

opcja 2

Na zasilaniu chciałem podłączyć naczynie wyrównawcze. Przedłużyć rurę i skierować ją nad naczynie wyrównawcze. Problem jest taki, że naczynie wyrównawcze powinno być znacznie wyżej niż jest. Nie ma możliwości umieszczenia go wyżej. Czyli ten pomysł odpada. 

 

Trzecim pomysłem jest odłączenie rury od powrotu naczynia wyrównawczego i podłączenie pod zasilanie (punkt 2). Tylko wydaje mi się, że też będzie za nisko te naczynie wyrównawcze. Pompa pcha wodę. 

 

Czy bojler powinien mieć zamontowany zawór odpowietrzający? Patrz na rys. nr 1.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie konieczne jest założenie odpowietrzników! Zbiorniczek wyrównawczy musi być koniecznie na zasilaniu możesz go założyć w punkcie 2 zamiast odpowietrznika. W miejscu gdzie masz założona pompkę i zaznaczony punkt dla zaworu powinien być zawór różnicowy a przed pompa zawór z filtrem z nią zwykły kulowy. Jaką średnicą rury jest podłączony zbiorniczek?? Minimum powinien być fi 25 dla rur stalowych. Co do sufitu to ja to tak zrobiłem że w miejsce odpowietrzenia zbiorniczka (czyli u na nim góry) założyłem paxa i skierowałem go obok do bańki 10l. Ilu litrowy masz wyrównawczy??

 

PS

Co do wysokości zamontowania zbiorniczka to jest wystarczająca(ciśnienie jakie wywiera naczynie wyrównawcze na cały układ zależy od średnicy rury i wielkości zbiorniczka oraz wysokości).

Bojler powinien być podłączony takimi rurami jak grzejniki ponieważ jest pierwszy przed grzejnikami. I żeby zrównoważyć przepływy między pierwszym a ostatnim wymiennikiem ciepła tak by należało zrobić.

Powinny być zawory przed bojlerem. bojler masz dwypłaszczowy czy z wężownicą.

Jakie masz zawory na grzejnikach??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Digitrax

2,5 m wysokości naczynia to za mało gdy pompa jest na powrocie, ponieważ mając pompę 25/40 naczynie musi być na minimalnej wysokości 2,8 m a przy pompie 25/60 aż 4,2 m. Należy więc pompę przenieść na zasilanie a wtedy wystarczy 30 cm bez względu na użytą pompę. Układ w obrębie kotła należy zmienić na następujący: z wyjścia kotła pionowo do góry rura o średnicy minimum 1 cal lub miedź 28 w kierunku do naczynia otwartego. Żaden plastyk tylko metal. Na powrocie kotła zdemontować pompę i rurę powrotu wpiąć bezpośrednio do kotła. Nad kotłem od rury co idzie do naczynia zainstalować trójnik i w jego bok podłączyć w takiej kolejności pompę: trójnik > zawór kulowy > filtr siatkowy w poziomie z sitkiem do dołu ! > kolano 90 stopni skierować do góry > pompa w pionie > zawór kulowy > podłączenie do instalacji CO. Zbiornik CWU wpiąć w punkcie nr 2 i na wejściu wężownicy do tego zbiornika zainstalować trójnik redukcyjny z odpowietrznikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Na początku dziękuję za pomoc :) . Może żeby było prościej prześle zdjęcia jak to wygląda. Dwa ostatnie to schematy.

 

post-67189-0-67238900-1454591410_thumb.jpg

post-67189-0-34459300-1454591429_thumb.jpg

post-67189-0-88935200-1454591447_thumb.jpg

post-67189-0-12851900-1454591467_thumb.jpg

post-67189-0-93703200-1454591485_thumb.jpg

post-67189-0-52531800-1454591543_thumb.jpg

post-67189-0-73006300-1454591546_thumb.jpg

 

Z tego co podesłałem to najlepsza by była opcja 1. Mam tylko kilka uwag. Mianowicie

Czy odpowietrznik koło bojlera jest konieczny?

Mam możliwość wyboru grzania tylko na grzejniki (zamykam zawór od bojlera), tylko na bojler (zamykam zawór na grzejniki) i grzejniki i bojler (oba zawory otwarte). Problem wystąpi podczas awarii pompy. Piec będzie grzał a nie będzie obiegu wody. Czy jeśli pompa nie działa to czy woda przepływa przez nią? Co prawda jest to układ otwarty i instalacji nie rozsadzi. A może dołożyć dodatkowo jeszcze jedną rurę na którą zamontuje zawór kulowy. Na schemacie jest dołączona linią przerywaną. Pompa nie będzie pracować i tylko oszczędności.

Jak podłączę instalacje wg. opcji 3, nie będzie wymuszonego obiegu tylko grawitacyjny. Czy taka opcja jest lepsza niż z schematu 1? 

Bardzo proszę o uwagi.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS

Co do wysokości zamontowania zbiorniczka to jest wystarczająca(ciśnienie jakie wywiera naczynie wyrównawcze na cały układ zależy od średnicy rury i wielkości zbiorniczka oraz wysokości).

Co to za herezje, fizyki teraz uczą ksieża?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.