Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ocena Instalacji - Grzejniki, Podlogowka, Cwu


iacpl

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Poproszę o ocenę instalacji w nowym budynku - budowa rozpoczęta 03.2015, zamieszkany 12.2015, grzane dopiero od połowy listopada 2015.

 

PIEC:

12kW / Pellet

Sterownik ESTYMA Igneo SLIM / czujnik pokojowy + pogodowka

 

CO (grzejniki) tylko 3 sztuki: kotłownia / garaż / górna łazienka (dodatkowo pomimo grzanej podłogi)

CO (podłogówka): cała reszta ~170-180m2

 

Dom ok 200m2 po podłogach, sciany gazobeton 24, styropian 0,38 / 18cm, od góry 25cm wełny.

 

Instalacja jak w załączniku, zawór 4D i 3D z siłownikami AFRISO / aktualnie oba w trybie manualnym, nie sterowane jeszcze w automacie.

 

Generalnie wszystko jest prawie tak jak na schemacie producenta kotła z tą różnicą, że CO podłogówka na zaworze 3D wg tegoż schematu powinna być wpięta PRZED zaworem 4D zaraz za CWU.

Chciałbym przerobić instalację w ten sposób jak poleca to producent ale hydraulik twierdzi, że tak jak teraz jest lepiej bo lepsza ochrona powrotu??? Rzućcie okiem proszę, jako szpece w temacie i doradźcie :)

 

Przy ostatnich mrozach pod -20 nie byłem w stanie tak manualnie wysterować całości żeby dogrzać do 22, w pewnym momencie spadlo do 19,5 i lecialo dalej dobrze ze sie ocieplilo a pelletu szlo ok 50kg/24h

 

Pozdrawiam i dziękuję bardzo z góry!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-64010-0-02392200-1452242371_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brak zaworów zwrotnych za pompami.Ogrzewanie podłogowe wpięte poprawnie.Być może za mały zawór 4d i rury obiegu kotłowego.Średnica zaworu 4D i rur obiegu kotłowego  powinny być takie jak wyjście z kotła.Ważna jest też średnica rur idących do rozdzielacza(y),wielkość zawóru 3D,czy dobrze dobrana pompa za 3D.Dom nowy,jeszcze nie wygrzany(trzeba dostarczyć póki co więcej energii).Jednym z powodów niedogrzania może być zły rozstaw rur w ogrzewaniu podłogowym (teoretycznie)Nie wiem czy był robiony projekt OP.Zapewne są rotametry na rozdzielaczach ogrzewania podłogowego są na nich jakieś tam przepływy.Być może należy je zwiększyć aby podnieść temp.w pomieszczeniach.Jednym słowem może być kilka czynników mających wpływ na prawidłowe działanie instalacji 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam schemat jest dobry, natomiast niuanse i ew  potknięcia opisał kolega post wyżej

Natomiast nic nie piszesz o kotle i jego ustawieniach i samym paliwie , jest na forum kilka osób z kotłem na pellet i takim sterownikiem poczytaj ich posty

lub zadaj im pytanie o odpowiednim temacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brak zaworów zwrotnych za pompami.Ogrzewanie podłogowe wpięte poprawnie.Być może za mały zawór 4d i rury obiegu kotłowego.Średnica zaworu 4D i rur obiegu kotłowego  powinny być takie jak wyjście z kotła.Ważna jest też średnica rur idących do rozdzielacza(y),wielkość zawóru 3D,czy dobrze dobrana pompa za 3D.Dom nowy,jeszcze nie wygrzany(trzeba dostarczyć póki co więcej energii).Jednym z powodów niedogrzania może być zły rozstaw rur w ogrzewaniu podłogowym (teoretycznie)Nie wiem czy był robiony projekt OP.Zapewne są rotametry na rozdzielaczach ogrzewania podłogowego są na nich jakieś tam przepływy.Być może należy je zwiększyć aby podnieść temp.w pomieszczeniach.Jednym słowem może być kilka czynników mających wpływ na prawidłowe działanie instalacji 

 

Zawory zwrotne za pompami są, nie zaznaczyłem ich na schemacie.

Średnica rur obiegu kotłowego jest taka sama jak wyjście z kotła. Średnica zasilania idąca do rozdzielaczy jest na ostatnim odcinku już przy samym rozdzielaczu mniejsza (zwężenie za kolankiem), powrót już taki jak reszta.

Pompa WILO do podłogówki taka jak na załączonej fotce, na drugiej fotce troche więcej z instalacji.

 

Pytałem o miejsce podłączenia OP ponieważ producent kotła zaleca podłączenie nie za zaworem 4D jak mam w tej chwili tylko przed bezpośrednio na zasilaniu. Mam 2 moduły do sterowania osobno grzejnikami i podłogówką, 2 zawory : 4D i 3D z siłownikami.

W tej chwili jeśli sterownik przymyka ciepło na CO, ma to wpływ również na podłogówkę a tam jest osobne sterowanie. Stąd moje dumanie jak ma to działać.

post-64010-0-05453300-1452781963_thumb.jpg

post-64010-0-97132100-1452781964_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadana 60 na kotle, w tej chwili 42,8 temp kotła, zawór 4D przez sterownik calkowicie otwarty na instalacje bo pilnuje zeby na grzejniki szlo 40 stopni (wg czujnika pogodowego).

Powrot zimny. Nawet gdy osiąga zadaną to cały czas jest zimny, jedynie kiedy jest grzane jednocześnie CWU to jest ciepła rura powrotu ale wtedy chodzą wszystkie 3 pompy jednocześnie i mam wrażenie, że

się wszystko przytyka bo kocioł idzie na 100% a temp kotła zamiast rosnąć to potrafi spadać i nie dochodzi do zadanej tylko próbuje, próbuje a potem się wygasza jakby CWU zabierał wszystko.

 

Rano to wyglądało w ten sposób, że temp na kotle była 42 stopnie i rosła dopóki CWU nie włączyła się pompka, temp na kotle mimo, że było 100% mocy zaczęła spadać spadła poniżej 40, pompka podgrzała CWU o kilka dziesiątych stopnia (zamiast do 45) i wyłączyła się, kocioł znowu zaczął nabijać i tak kilka razy się powtarzało, o dojściu do zadanej nie było mowy. Zwiększyłem podawanie delikatnie i chyba to pomogło ale teraz jest CWU nagrzane, więc ciężko powiedzieć co będzie jak znowu się włączy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie wiemy jaki to kocioł?

Ale wiemy, że jemu brakuje mocy - daj na kotle 65-70C, nie żałuj bata nich wreszcie instalacja ruszy, powrót ma być min 50C a lepiej 55C

Zaw 4-D ustaw na więcej, oczywiście bez automatyki pogodowej, grzejniki mają głowice , a jak nie mają to im kup.

Na pogodowej regulacji tylko podłoga max do 40C

Jak masz to zablokuj czujnik temp pokojowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji tego że jest to mój pierwszy post chciałbym wszystkich forumowiczów powitać oraz wyrazić podziw i uznanie dla wiedzy którą posiadacie i chcecie się z nią dzielić z wszystkimi.

 

Moje pytanie jest związane z ostatnim obrazkiem z wzorcowym układem ochrony powrotu kotła i chciałbym  zapytać: czy nie lepszym rozwiązaniem dla obiegu kotłowego byłby montaż zaworu VTC 300 z odpowiednią wkładką termiczną która by dbała o właściwą temperaturę kotła. Nadmiar ciepła lepiej byłby odprowadzany do całego układu (VTC zamknięty) a pompa kotłowa zamontowana na głównej nitce powrotu powodowałaby lepszą wymianę wody w kotle.ściągając ja z całego układu.

 

Wiem że to podraża koszty instalacji (cena zaworu VTC) ale czy nie jest tego warta? Co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można ale wtedy trzeba dołożyć sprzęgło które też kosztuje ... Pompa kotłowa skutecznie pilnuje temperatury powrotu i nie musi pracować cały czas jak w przypadku, który opisałeś, więc i koszty eksploatacji są mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale kosztuje sterownik do tej pompy, nie każdy sterownik ma w swojej opcji pompę kotłową.

Widziałem jak gość, z resztą za namową FM, zrobił pompę kotłową sterowaną czujnikiem bimetalicznym gdzie czas reakcji jest ponad 1min przy różnicy temp 10C i była duża histereza temperatur na kotle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.