drewniak Opublikowano 5 Września 2015 #26 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2015 Pisałem że temp. zał.pompy mam na 70* ale pompa jest na zasilaniu i w momencie zał. pompy woda powrotna nie jest jeszcze ciepła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
drewniak Opublikowano 5 Września 2015 #27 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2015 Dodam że u mnie układ może pracować na grawitacji bo to stara instalacja. Jednak właczanie pompy daje dużo lepsze efekty niż na grawitacji. Np. na kotle 70* stopni ,grawitacja, w mieszkaniu temper.tak sobie. Wlączenie pompy i po15min ciepełko bo całe grzejniki oddają ciepło a nie tylko góra grzejników na grawitacji. Pomimo nawet tego że temper. na kotle spadnie po zał. pompy np. do 55-60* to i tak jest lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogleniu Opublikowano 29 Lipca 2016 #28 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2016 witam, Obecnie posiadam (kominek ładujący bufor - ukł zamknięty) zabezpieczenie powrotu wg schematu B - mieszacz 3 drogowy i myśle nad przejściem na schemat C - czyli zawór ESBE 55stopni ponieważ sterowanie ręczne zaworem 3D nie jest zabawne ;). Pytanie jest proste...co jest lepsze? Budując instalacje przegapiłem ze mój sterownik nie ma wyjścia na sterowanie siłownikiem więc teraz musiałbym kupić sterownik + siłownik do zaworu co daje kwote około 400zł-500zł i kolejne urzadzenie które trzeba zasialać. Z drugiej strony mogę łatwo podmienić 3 drogowy na VTC 312 ESBE ale zastanawiam sie co będzie jak wkładka termostatyczna się zawiesi i kominek będzie pracował na krótkim obiegu...może nie co będzie się działo tylko czy takie sytuacje często się zdarzają? Co jest bardziej niezawodne i lepsze w użytkowaniu? dziękuję i pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 29 Lipca 2016 Autor #29 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2016 Ja mam VTC od 5 lat i nic się w nim nie wiesza, to nie zawór mieszający VTA pracujący na wodzie pitnej, gdzie jest ryzyko powstania kamienia z przepływającej wody. Wg mnie zawory typu VTC są lepszym rozwiązaniem niż zaw 3-D z siłownikiem i sterownikiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogleniu Opublikowano 29 Lipca 2016 #30 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2016 Wiem ze dużo wiesz :) więc dziękuję za szybką odpowiedź i ide na zakupy a takie jeszcze jedno pytanko... 55 czy 50? do kominka widziałem że polecałeś 55 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jackjj Opublikowano 1 Sierpnia 2016 #31 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Wszyscy wiedzą, tylko znudziło im się to powtarzać. Nauczcie się czytać, zamiast tylko pisać. Druga sprawa, to konstrukcja kotłów. Ci producenci co wiedzą, nie mają problemów z korozją niskotemperatutową. Ci co nie wiedzą produkują butlę i słychają odp na użytkownika. Trzecia sprawa to instalacje. Jak masz niskotemperatutową, to stosujesz odpowiednie źródło - prąd, pc, kondensat. Jak wysokotemperaturową, to nie ma problemu ochrony powrotu przy paliwach stałych. Hmmmm....ja mam w całej chacie chyba tzw. ogrzewanie niskotemperaturowe bo wszędzie jest podlogowka i generalnie nie ma problemu nawet jak na zewnątrz jest -18°C, powrót o niskiej temp poniżej 50°C nawet 42°C zaczyna się jak używamy cwu z naszego zajexxxtego bojler o pojemności 300 litrów nawet po odstawieniu CO....dalej tak to wygląda. Dołożyłem na wiosnę czujke powrotu za 30 zł i w zimę zobaczę co sterownik będzie kombinowal jak podbijał temp kotła. jest jakiś pole manewru cała strona w instrukcji temu poświęcona, ale to chyba jednak jak umarlemu kadzidło..... już niestety @Sambor mi pisał, że instalacja do przerobienia bo mam zawór 4D, a sprzęgła hydraul. , zaworu 3d i bufora brak..... ;'( Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Autor #32 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Jak bufor to nie sprzęgło! Najpierw spróbuj z tym drugim, czyli ze sprzęgłem. dwoma zaw 3-D i dwoma pompmi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Panstan Opublikowano 4 Grudnia 2016 #33 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2016 Witam,jak to będzie u mnie z ochrona powrotu. Nowy kocioł DS,podniesiony do poziomu 0. Stary kocioł stał w zagłębieniu,powrót miał w najniższej cześci instalacji. Nowy kocioł na grawitacji, rura powrotu podniesiona o ok 40 cm w stosunku do poprzednika, na powrocie kotła pompa,której używam sporadycznie. Grawitacyjnie ogrzewam pietro i poddasze (poziom 2 i 3), na parterze skręcone grzejniki gdzie gorąca woda dopływa,góra lekko ciepła. Czy tu zadziała grawitacyjna ochrona powrotu? palę weglem i drewnem,z przewagą drewna, 60-65*C na kotle,w systemie ciagłym (na noc zasypuje wegiel). temperatura w domu 20-21*C. Przy zadanej temperaturze rura powrotna wydaje sie dość chłodna. CWU też na grawitacji,powrót wpiety przed pompą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 4 Grudnia 2016 Autor #34 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2016 Jak grzejniki bez pompy grzeją to nie ma problemu - wtedy masz ochronę powrotu , przez wolny przepływ grawitacyjny. Gorzej jest jak włącza się pompa.- wtedy przepływ jest większy i następuje wychłodzenie kotła w jego dolnej części Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Panstan Opublikowano 4 Grudnia 2016 #35 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2016 Pompe dodałem bo nie byłem pewny,czy grawitacja zadziała po podniesieniu nowego kotła i jego przyłącza powrotu względem rury powrotnej, Instalator zapewniał,ze góra domu [piętro i poddasze] bedzie działała na grawitacji,a parter prawdopodobnie nie i tak jest,a o to głównie chodziło. Nie mam problemu z nagrzewaniem całości żeliwnych kaloryferów na grawitacji [pietro,poddasze] i nie zauważyłem,aby była jakaś różnica temperatury wewnątrz części ogrzewanej w porównaniu gdy działa pompa. Co prawda grzejniki mam przykręcone na parterze,którego praktycznie nie ogrzewam,tam na grawitacji tylko góra grzejnikow lekko ciepła,przy pompce włączonej mogę ogrzewac i parter. Pompe włączam czasami po kilku godzinach jak kocioł jest w pełni ustabilizowany (raz na tydzień) lub na krótkim obiegu do przygotowania cwu [ale to znowu b rzadko,bo cwu ze wzgledu na wygodę w lecie ogrzewam piecykiem gazowym przepływowym]. Chciałem dodać właśnie mój przypadek,być może ktoś ma podobnie lub planuje taką modyfikację w swoim domu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Panstan Opublikowano 5 Grudnia 2016 #36 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2016 Korzystając z okazji zapytam kolegów: czy w takim układzie grawitacyjnym, po wygaśnięciu kotła,bojler nie wychładza się zimniejszą wodą z kotła? takie odniosłem wrażenie i czasami zamykam zawór powrotny z bojlera na instalację, zamykam go też wtedy gdy nie chcę aby kocioł ogrzewał dodatkowe 160 L po nagrzaniu wody w bojlerze. Przy grzaniu grawitacyjnym na pełnym obiegu termometr bojlera nigdy nie wskazał mi temperatury wyższej niż 50*, na kotle ustawiam 58-64*C,czy to normalne? może termometr przekłamuje? Czasami latem,grzejąc bojler na krótkim obiegu i na pompce, dobiję do 60-63* na bojlerze,ale temp na kotle 70*. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nalest Opublikowano 13 Kwietnia 2017 #37 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Na forum ciągle padają pytania o ochronę powrotu kotła, wiele układów jest błędnych przez próbę myślenia n skróty lub niewiedzę Poniżej kolka sposobów ochrony powrotu kotła - są to schematy podstawowe, w praktyce często do nich trzeba zastosować dodatkowe elementy regulacyjne nie uwzględnione na rysunkach. Ponadto brak zaworów odcinających pompy, filtrów, zaworów zwrotnych. Sambor. Który sposób ochrony kotła zaprezentowany przez Ciebie w układzie otwartym nie grawitacyjnym jest twoim zdaniem jest najlepsze ? Czyli najmniej problematyczne i najskuteczniej działające. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jackjj Opublikowano 13 Kwietnia 2017 #38 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Hm..... Yasek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Autor #39 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Sambor. Który sposób ochrony kotła zaprezentowany przez Ciebie w układzie otwartym nie grawitacyjnym jest twoim zdaniem jest najlepsze ? Czyli najmniej problematyczne i najskuteczniej działające. Najlepszy jest zawór 3-D - termostatyczny ochrony powrotu, bez siłowników , sterowników i innych "bajerów" Ale inne sposoby też potrafią być skuteczne, tylko muszą być prawidłowo wykonane. Jedynie do drewna - zarówno HG jak i pellet zaw 3-D termostatyczny ochrony powrotu jest najbardziej prawidłowy i skuteczny. Jego odmianą jest Ladomat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nalest Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #40 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Czyli zastosowanie zaworu takiego jak Afriso ATV 555 lub ESBE VTC 317 o temp. znamionowej 55 będzie dobrym rozwiązaniem dla pieca na paliwo stałe z podajnikiem ? A który lepszy ? Afriso ok. 100zł tańszy. Może jest jakiś tańszy od tych dwóch który też by się nadawał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konopka Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #41 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Ja mam Teplomix 55-63,pewnie jeszcze tańszy,pracuje już kilka sezonów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #42 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Czyli zastosowanie zaworu takiego jak Afriso ATV 555 lub ESBE VTC 317 o temp. znamionowej 55 będzie dobrym rozwiązaniem dla pieca na paliwo stałe z podajnikiem ? A który lepszy ? Afriso ok. 100zł tańszy. Może jest jakiś tańszy od tych dwóch który też by się nadawał. Te zawory będą OK, tylko są za duże , do kotła do 20kW weź z przyłączami 1". Jak robisz obieg z ochroną powrotu zaw 3-D to musi być pompa , dla kotłów do mocy 20kW wystarczy zaw 3-D 1" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konopka Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #43 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Termostatyczny dałbym 5/4" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #44 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Ale po co? Może od razu 2" VTC300 -1" jest do ponad 40kW. a VTC500 5/4" do ponad 100kW mocy kotła. Bez przesady , taki zaw ma przepuszczalność w stanie zamkniętym ok 2%, jak wstawimy za duży to będzie zafałszowana praca zaworu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konopka Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #45 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 W przypadku teplomixa 5/4" to gwinty zewnętrzne przyłączeniowe a przeloty pewnie 1" i cena bez porównania,działanie takie samo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patrol Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #46 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 ja tylko dodam, że przy wymienniku płytowym mam zapewnioną ochronę bez znaczenia jakie prędkości pomp są ustawione Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nalest Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #47 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 A takie małe pytanko o miejsce podłączenia bojlera. Czy tak będzie dobrze ? I czy zawór kulowy ma tutaj sens skoro instalacje nie będzie grawitacyjna. Gdzieś tu na forum czytałem że zawór 3d lub 4d powinny mieć średnicę wejścia i wyjścia z pieca. Mój ma 15kw podajnikowy i podłączenia 1,5" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #48 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Rozmiar zaw 4-D jest istotny przy pracy w obiegu grawitacyjnym, tutaj nie ma takiego przypadku więc wystarczy 1" Ten zaw różnicowy to szybko będziesz demontował, lepiej go nie zakładaj. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nalest Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #49 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Dzięki za istotne informacje. Tak też zrobię. A podpięcie bojlera w dobrym miejscu ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #50 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Tak w dobrym, powinno być wprost do kotła i jest Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.