Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Rozdzielacz Podłogówki - Małe Przepływy


lookasso

Rekomendowane odpowiedzi

Z tym zamykaniem to nie do końca tak. Fakt, kocioł jest zabudowany w szafce, ale... 1) szafka ma kratkę wentylacyjną, 2) zaraz nad kotłem jest otwór wentylacji grawitacyjnej niczym nie ograniczony. 

Jest  ZAKAZ (!!!!!!!!!!!) zamykania, umieszczania w szafkach i robienia tym podobnych rzeczy  z wiszącym kotłem gazowym i to że jest jakaś kratka nie zmienia faktu że robić tak nie wolno, chciałeś kocioił zabudować to są na rynku dostępne kotły dopuszczone do zabudowy i taki trzeba było kupić. Wiem napiszesz że kupiłeś inny ale jak wiedziałeś że chcesz zabudować kocioł trzeba się pytać. Pytanie przeważnie nie kosztuje tak jak i odpowiedzi na pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, dziekuję Wam serdecznie za wszystkie porady, są bardzo cenne i chętnie nadal będę z nich korzystał.

Ale proszę, troche mniej emocji i trochę wiecej konkretnych możliwości rozwiązania mojego problemu.

Przeczytajcie całość tego wpisu, to Wam sporo rozjaśni.

 

Fakt, instalacja jest nowa jak i cały dom. W wykończenie domu włożyłem masę czasu i pieniędzy oraz sporo nerwów mnie to wszystko kosztowało, dlatego też nie chce i nie mogę wszystkiego rujnować i robić jeszcze raz.

Jest jak jest i mam nadzieję że z Waszą pomocą uda się to jakoś poskładać bez totalnej rozróby.

Dom jest wykończony: podlogi, kafle, łazienki, malowanie. Chciałbym jak najmniej ingerować w strukturę budynku podczas tych przeróbek.

Najczarniejszy scenariusz jaki biorę pod uwagę (w absolutnej ostateczności) to częściowe zdjęcie podłogi na górze i rozdzielenie obwodów. Nie wiem czy to w ogóle bedzie możliwe, okaże sie jak się dowiem jak i gdzie są połączone grzejniki z podłogówką.

 

Wolałbym jednak tego uniknąć.

 

Trochę historii celem wyjaśnienia. Kupiłem nową połówkę bliżnika w stanie wczesnym deweloperskim. Budynek był projektowany i wykonany pod konwencjonalne ogrzewanie grzejnikowe w całości z kotlem wiszącym nie kondensacyjnym. Już nie pamiętam czy jedno czy dwu funkcyjnym. 

 

Ja zapragnąłem mieć na dole i w górnej lazience ogrzewanie podłogowe, dodatkowo solary lub powietrzną pompę ciepła (nadal się zastanawiam co jest lepsze w naszym klimacie) i kocioł kondensacyjny. Instalacja ogrzewania grzejnikowego była już wykonana, posadzki zalane. Nie było żadnych rozdzielaczy, rurki pod posadzką doprowadzone do każdego grzejnika. Zapytałem wykonawce czy da się tu zrobić podłogówkę. Odpowiedział że tak, ale trzeba zdjąć posadzkę. Zdecydowałem się na małą rewolucję. Skułem całą posadzkę na dole i w górnej łazience. Na dole dałem rozdzielacz na 6 stref. Piec zamieniłem na jednofunkcyjny kondensacyjny, na poddaszu dałem bufor CWU 300 l z dwoma węzownicami i zestawem zabezpieczającym, wykonałem cyrkulację CWU, na głównym wejściu wody do budynku dałem filtr czastek stałych i zmiękczacz wody, powiększyłem grzejniki na górze, podpiąłem podlogówkę w górnej łazience pod grzejnik przez zawór RTL. Dałem jeden sterownik pieca na dole i pogodówkę. W salonie stanęła koza opalana drewnem.

Napracowałem się cholernie, Sporo prac robiłem sam, hydraulik mi to wszystko pospinał, wpiął się w istniejącą instalację, doprowadził zasilanie i powrót do rozdzielacza.

 

Wprowadziłem się w lutym zeszłego roku, trochę na wariata do jeszcze nie wykończonego domu. Początkowo grzałem tylko na dole podłogówką, góry raczej nie odpalałem bo nie była wykończona. Podłoga grzała, było ciepło, piec ustawiony na jakieś 40 stopni. Przepływy na rotametrach były mizerne, 0,5 - 0,7 ale skoro było ciepło i podloga wyczuwalnie grzała to uznalem że będzie ok.

 

Teraz mam już odpaloną całą instalację, wszystkie grzejniki zalane. Mrozów nie ma, w dzień jest cieplo, w nocy okolice zera, dziś mały minus (okolice Szczecina). W domu ciepło, spokojnie uzyskuje oczekiwaną temperaturę. Ale przepływy wyraznie się zmniejszyły, w najlepszym wypadku osiągam 0,5 - 0,7 i to na krótszych pętlach, pozostałe są raczej poniżej 0,5. Podloga już nie jest wyczuwalnie ciepła, taka letnia raczej. Obawiam się co będzie jak przyjdą silne mrozy.

 

Wczoraj robiłem test ze zwiększeniem wydajności pompy pieca, wymusiłem pracę na 90% mocy. Pojawiły się delikatnie większe przepływy ale nadal bardzo małe. Dopiero kiedy zakręciłem prawie wszystkie grzejniki na górze sytuacja się poprawiła, przepływy wzrosły, na niektorych pętlach mialem ok 1 l/min. Po jakimś czasie podłoga zrobiła się wyczuwalnie ciepła.

 

Tak to w skrócie wygląda. Teraz proszę Was o rady jak to poprawić bez totalnej rozroby. 

Wiem że sąsiad też ma podłogówkę w identycznym budynku. Ma ją tylko na dole, grzeje piecem nie kondensacyjnym na wysokich parametrach. W rozdzielaczu ma pompe mieszającą, zawór z głowicą termostatyczną sterowaną kapilarą podpiętą do belki rozdzielacza. Nie ma sprzęgła hydraulicznego. I jakoś mu to działa, Jedyne co to przeniósł sterownik pieca na gorę bo na dole pali kominkiem i mu wyłaczało grzejniki na gorze.

 

Powiedzcie proszę co powinienem zmienić w mojej instalacji, tak małymi kroczkami, po kolei dokładać klocki aż do momentu uzyskania zadawalającego rezultatu. Tak, żeby jak już coś zamontuje to podczas kolejnego kroku nie trzeba było tego wymieniać. Może na początku zacząć od pompy mieszającej przy rozdzielaczu bo ewidentnie widać że pompa pieca nie daje rady?

 

Proszę Was o konkretne wskazówki, co dołożyć, co przerobić. Jaka pompa, jaki zawór, czy dać sprzęgło, gdzie co montować, czy na rozdzielaczu czy przy piecu itd.

Zaraz nad piecem jest poddasze do którego mogę się łatwo dostać. Sufit nad piecem jest z gipskartonu a na poddaszu nie ma jeszcze podlogi, łatwo się tam przewiercić, jeżeli będzie potrzeba zamontowania czegoś, co nie zmieści się w łazience przy piecu.

 

A może trzeba rozdzielacz wymienić na cały gotowy zestaw mieszający?

 

W ostateczności, jak już nic nie pomoże, zadecyduje czy pruć sciany i posadzki - ale to będzie już ostateczność.

 

W idealnej sytuacji chciałbym mieć możliwość sterowania oddzielnie dołem i gorą z wykorzystaniem automatyki pogodowej i móc zamykać 3 pętle podłogowki w momencie odpalenia kominka (automatycznie, przez termostat przylgowy na obudowie kominka i głowice na rozdzielaczu).

 

Pozstaram się odszukać zdjęcia podłaczenia rozdielacza i wypytać instalatora jak i gdzie spiął podłogówkę z grzejnikami 

 

Czy uda się jakoś rozwiązać mój problem? Pomóżcie proszę.

Niestety odpowiedź absolutnie Cię nie zadowoli. Nie ma prostego bezinwazyjnego sposobu na doprowadzenia instalacji do oczekiwanych przez Ciebie rezultatów. Chcesz oddzielnie sterować dołem i górą to trzeba instalację wykonać zgodnie ze schematem który sam zamieściłeś. Czyli sprzęgło + dwa obiegi grzewcze jeden z mieszaczem i dwa zdalne sterowania.. Zdecydowanie polecam przenieść kocioł z łazienki do pomieszczenia tech (kotłowni lub pomieszczenia gdzie jest zainstalowany podgrzewacz cwu)  a z objawów które opisałeś wynika że może być problem ze średnicami rur.  Zamykanie dodatkowo obwodów w salonie gdy działa kominek to niestety też nie jest proste do realizacji  bo tu trzeba wydzielić kolejny obieg a masz wspólny rozdzielacz dla podłogówki i nie widzę szans na realizację tego . Montaż do rozdzielacza pompy i zaworu 3d bez sprzęgła i  pompy na obieg grzejnikowy , nie przyniesie pozytywnych rezultatów ze względu na niską wydajność pompy kotłowej i stracisz możliwość pogodowego sterowania podłogówką. Dostałeś już nauczkę że nie warto wierzyć w to co mówi instalator, i warto korzystać z pomocy projektanta który poza tym że by zaprojektował instalację to jeszcze by nadzorował jak została wykonana (to naprawdę nie są takie duże koszty). Nie zrobiłeś tego na etapie budowy zrób to teraz. My na forum oczywiście chętnie pomożemy ale tak naprawdę stan można ocenić gdy się go widzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

...... i wypytać instalatora jak i gdzie spiął podłogówkę z grzejnikami 

 

Czy uda się jakoś rozwiązać mój problem? Pomóżcie proszę.

Najpierw zapytaj się instalatora dlaczego taką kaszanę ostawił, a następny krok to rozdzielenie parteru i piętra i doprowadzenie  osobnych rur do rozdzielacza parteru.

może uda się częściowo wykorzystać istniejące instalacje np pion z pietra w dół.

do modułu c-mix nie potrzeba specjalnego sprzęgła, wystarczy zwykłe , dobrze izolowane, za ok 500zl z przepływem min 2,5m3/h

do tego dwie pompy jedna 25/60 do podlogi i druga 25/40 do grzejników, obie z autoadaptem.

pompa do podłogówki może być zbędna jak zakupisz mieszacz zintegrowany  - zaw 3-d  + pompa  - czyli divicon

 

na strychu nic nie montuj , gdyż jak jest nieogrzewany to osprzęt może zamarznąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czy możemy przedyskutowac 2 scenariusze?

 

1) Najmniej inwazyjny: nie rozdzielam ukladów, godzę się na niemożliwość osobnego sterowania dołu i góry

 

- czy w rozdzielaczu powinienem zamontować pompe mieszająca (czy ma być autoadapt) i zawór 3D? - co zyskuje, co trace?

- czy zawór 3D ma być z silownikiem elektrycznym, jak tym sterować? - co zyskuje, co trace?

- czy może dać głowicę z kapilarą podpiętą do belki rozdzielacza - co zyskuje, co trace?

- czy robić bypass na rozdzielaczu?

- czy regulator pogodowy będzie miał zastosowanie? jezeli nie to gdzie dać sterownik pieca żeby mierzyć temperature (parter czy piętro?)

- czy sprzęgło będzie potrzebne? jezeli tak to gdzie montować?

- czy druga pompa na grzejniki bedzie potrzebna?  jezeli tak to gdzie montować?

 

Co zyskuje a co trace w stosunku do aktualnego stanu???

 

2) Inwazyjny: rozdzielam układy, daje sterownik c-mix i osobne sterowanie góry i dołu

 

- w którym miejcu powinienem rozpiąć obwody i gdzie je ponownie podłaczyć?

- drugiego rozdzielacza nie dam bo rurki na górze są pod posadzką doprowadzone bezpośrednio do grzejników

- czy w rozdzielaczu na dole powinienem zamontować pompe mieszająca (czy ma być autoadapt) i zawór 3D? - co zyskuje, co trace?

- czy zawór 3D ma być z silownikiem elektrycznym, jak tym sterować, czy to wysteruje c-mix? - co zyskuje, co trace?

- czy może dać głowicę z kapilarą podpiętą do belki rozdzielacza - co zyskuje, co trace?

- czy robić bypass na rozdzielaczu?

- czy sprzęgło będzie potrzebne? jezeli tak to gdzie montować?

- czy druga pompa na grzejniki bedzie potrzebna?  jezeli tak to gdzie montować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ mak

Zamykanie dodatkowo obwodów w salonie gdy działa kominek to niestety też nie jest proste do realizacji  bo tu trzeba wydzielić kolejny obieg a masz wspólny rozdzielacz dla podłogówki i nie widzę szans na realizację tego .

 

A gdyby to zrobić tak jak napisalem, osobny termostat wykrywa ciepło, daje sygnał że koza grzeje i zamyka 3 obwodu podlogówki w salonie. Tak na dziko, bez komunikacji z piecem. Pozostale obwody zostają otwarte i co z nimi się dzieje to już piec decyduje.

 

@sambor

Dzięki za wskazanie konkretnych parametrów sprzęgla, znalazlem coś takiego: http://www.hydraulikasklep.pl/towar/28500-flamco-sprzegolo-wyrownawcze-hydrauliczne/

 

Strych mam ocieplony, temperatura nigdy nie spadnie ponizej zera,

 

cyt.: "do tego dwie pompy jedna 25/60 do podlogi i druga 25/40 do grzejników, obie z autoadaptem."

 

Pompę do podłogi na rozdzielaczu montować, z zaworem 3d? To ma być pompa do podmieszania czy tylko do pchania/ciagnięcia woby w podłodze

Pompę do grzejników gdzie montować?

Gdzie montować sprzęgło? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy rozdzielenie układow to jedyna opcja?

Czy rezygnując z niektórych możliwości (niezależne sterowanie, pogodówka) nie da się bezinwazyjnie podreperować tego co jest?

Pytam bo kucie to ostateczna ostateczność.

Mam w domu 9 miesięczne dziecko i taka rewolucja będzie mega skomplikowana a przy dziecku bardzo uciązliwa i trudna do przeprowadzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karcicie mnie panowie i sugerujecie rozkuwanie scian i posadzki w nowym domu.

Popełnione błędy zrozumiałem, konsekwencje zaczynam dostrzegać, ale czy nie ma innej możliwości podreperowania systemu?

Dlaczego u mojego sąsiada jakoś to działa? Fakt, nie ma pogodowki i oddzielnych stref ale mieszacz na rozdzielaczu zdaje egzamin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę , że na piętrze nad rozdzielaczem podłogi powinno być zejście na dół i tam trzeba się wpiąć, jednocześnie odcinając starą instalację piętra, wtedy masz stary obwód tylko na piętro a do zasilania parteru musisz pociągnąć nowe zasilanie od kotła .

nie wiem jak u ciebie to jest, więc sam musisz określić problem.

jeżeli uważasz że to niemożliwe to daj sprzęgło i 1 pompę, dolny rozdzielacz zmieć na ten z pompą mieszającą i po krzyku, ale;

 brak regulacji temp zasilania podłogi wg krzywej pogodowej, kocioł musi pracować na minimum 55c - czyli praca kotła po za obszarem kondensacji,  bez regulacji pogodowej na grzejnikach, 

automatykę c-mix odłóż na półkę

licz na większe  zużycie gazu niż w przypadku pracy kotła  jako kondensacyjny

załóż kolejny temat - "jak uzyskać prawidłową pracę rozdzielacza z pompą mieszającą"

Ale będziesz miał swoją kapilarę o której w kółko piszesz. :)

 

W przypadku zaw 3-d termostatycznego z pompą w rozdzielaczu jest prościej gdyż temp zasilania rozdzielacza może być niższa i np przez większość zimy możesz mieć kocioł kondensacyjny,

ale brak regulacji pogodowej na podłogę, na grzejniki jest regulacja temp podłogi tylko ręcznie - gałka

 

jakbyś miał dobrego hydraulika w co wątpię można do  zaw 3-d dać siłownik, czujnik i sterowanie z c-mix , wtedy masz wszystko, tylko gdzie dobrego hydraulika znaleźć /

chyba w Paryżu.

wadą podstawową będzie brak kapilary. :( oraz kucie dla przewodów aż do kotła.

 

Taka jest niestety prawda, jak nie zrobisz tego teraz , to nie zrobisz już nigdy.

 

ps

skąd jesteś?

 

pps 

sprzęgło jest ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cyt.: "można do  zaw 3-d dać siłownik, czujnik i sterowanie z c-mix , wtedy masz wszystko...


... wadą podstawową będzie brak kapilary.  :( oraz kucie dla przewodów aż do kotła.


 


Nad tą kapilarą się nie upieram, widzialem takie rozwiązanie w kilku instalacjach i dlatego o tym wspomnialem. Fakt ze nie było to zbyt inteligentnie działające rozwiązanie i na rozdzielaczu było pokretło do manualnej regulacji, a właściciel jakoś nie skarżył się na ten fakt.


 


Z tego co pamiętam mam nadmiarowy przewód pomiędzy piecem a rozdzielaczem. Od biedy mogę pociągnąć kolejny, taka bruzda to nie rewolucja.


 


Jestem ze Szczecina.


 


Chciałbym pokazać Wam jak dokładnie wygląda mój uklad ale do końca tego nie wiem. Postaram się to ustalić i wtedy napisze. Wiem tylko, że w momencie jak przejmowałem budynek całość instalacji CO była już wykonana pod grzejniki na rurkach PP o podwyższonej wytrzymałości. Rurki były pozgrzewane (taki pająk pod posadzką w otulinach i peszlach niebieskich oraz czerwonych, niektore grubsze jakby magistrale, inne cieńsze jakby bezpośrednio do grzejników) i doprowadzone do każdego miejsca, w którym miał być grzejnik. Posadzkę na dole skułem (już przy tym była niezła rozpierducha), hydraulik na górze wyciął mały fragment posadzki i prawdopodobnie tam zrobił jakieś podpięcie, rury pod grzejniki na dole zostały zaślepione, nie zostały usunięte. Do rozdzielacza doszły 2 grube rury, prawdopodobnie podpięte gdzieś do tych które były wcześniej na dole przeznaczone pod grzejniki. Na to położyłem twardy styropian, folie z podziałką, 6 petli alu-pex, zdylatowalem pętle i zalali mi nową posadzkę. Tyle wiem na ten moment.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą odległością na przewody to nie problem, tylko że tam trzeba - przewód do czujnika - nie wiem czy nie powinien być ekranowany , przewód do pompy, przewód do zaw 3-d.

 

Rury też możesz puścić w ścianie a nie  w posadzce, dla osobnej pompy i 6 obw wystarczy miedź 22.

 

na razie pytaj wykonawcę tego "bałaganu"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, coraz bardziej sklaniam się ku proponowanemu przez Was wariantowi rozdzielenia obwodów grzewczych.

Temat tak jak już wspominałem będzie się wiązał ze sporą rozpierduchą, dlatego rozważam możliwie najmniej inwazyjne scenariusze.

 

Zastanawiam się, czy w moim przypadku mógłbym wypiąć i zaslepić rury które w tej chwili dochodzą do rozdzielacza na parterze i w ten sposób rozpiąć oba układy, zamiast szukać połączenia na piętrze w posadzce i tam wszystko rozpinać.

Wówczas mógłbym poprowadzić 2 nowe rury pionowo od rozdzielacza pod schodami po ścianie klatki schodowej, dostać się na strych i tamtędy dojść do pieca przez sufit w łazience. To najprostsza droga a jak już pisalem podłogi na strychu jeszcze nie mam. Oczywiście rury na strychu solidnie bym zaizolował.

Dzęki temu uniknę kucia posadzki na górze, zostanie tylko bruzda przez 2 kondygnacje po klatce schodowej.

Czy takie zaślepienie rur przy rozdzielaczu jest dobrym pomysłem?

Jakie przewody powinienem poprowadzić w bruździe do rozdzielacza? Przewód do pompy, do zaworu i przewód sterujący od c-mix? 

Jakie to powinny być przewody? Ile żył i jakie przekroje.

 

Rury, jak sugerował Sambor - miedź 22. Czy mozna zamiast miedzi zastosować PP? Jeżeli tak to jaki przekrój wewnętrzny PP? (w PP podają zewnętrzne przekroje i dodatkowo mają one jeszcze rózne grubości ścianek dlatego pytam o wewnętrzne przekroje).

No i czym to izolować w ścianie i na strychu. Normalna pianka szara czy coś innego polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten pomysł z puszczeniem nowych rur jest najlepszy.

Stare rury możesz zaślepić przy rozdzielaczu i o nich zapomnieć.

Nowe rury to jak  pisałem mogą być miedziane fi 22 lub zgrzewane PP - 32x5,4, miedziane są dużo mniejsze gabarytowo i dlatego je zaproponowałem.

W ścianie dajesz otulinę szarą grubości 9mm a na strychu najgrubszą jaka jest czyli 30mm grubości ścianki i dodatkowo przykryjesz je wełną.

Jak prowadzisz nowe rury to nie trzeba żadnych przewodów, wtedy wszystkie elementy automatyki są przy kotle.

Jeżeli chcesz sterować wyłączaniem pętli to w rozdzielaczu musi być zasilanie 230V i przewód od termostatu ściennego z danego pomieszczenia - tego z kominkiem.

Wtedy termostat pokojowy wyłącza za pomocą siłownika pętlę w rym pomieszczeniu.

Z własnego doświadczenia powiem ci że to nic jest warte , lepiej zostawić stałe grzanie wg sterownika i krzywej pogodowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że kolega "Sambor" udzielił Ci chyba najbardziej optymalnego pod kątem technicznym rozwiązania czyli rozdzielenia instalacji i zastosowania sprzęgła.

Twoja aktualna pompa prawdopodobnie nie jest wstanie poradzić sobie z całą obecną instalacją (nie wyczytałem też jakie tam masz średnice - mogą okazać się zbyt małe).

 

Natomiast jeśli chodzi o dodatkowe zastosowanie pompowych grup mieszających do przypięcia do rozdzielacza OP na pewno nie powinieneś iść w kierunku zastosowania układu mieszającego z tzw.kapilarą - jest to urządzenie które należy stosować w przypadku kotłów niekondensacyjnych i innych źródeł ciepła dających parametr min. 60 st. C (przy takiej temp. jest możliwe dobre wyregulowanie tego układu, w przypadku połączenia takiego układu mieszającego z kotłem kondensacyjnym będziemy mieli dodatkowe obniżanie temp. zasilania OP lub będziemy musieli podwyższać temp. zasilania z pieca do wartości przy których proces kondensacji nie będzie już zachodził).

 

W Twojej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie pompowego układu mieszającego z 3-dr zaworem termostatycznym i pompą elektroniczną (nastawa na pracę przy stałym przepływie):

 

http://pl.kan-therm.com/kan/upload/cennik-op.pdf

 

(element o kodzie: K-803003)

 

DTR-ka (od strony 8): http://pl.kan-therm.com/kan/upload/KAN_instrukcja_grup_pompowych_PL-05-2014.pdf

 

W takim przypadku będziesz miał stałą temp. zasilania pętli OP (ustawianą ręcznie na zaworze termostatycznym) ale także możliwa będzie praca kotła przy niższych parametrach i osiągnięcie procesu kondensacji na kotle - jeśli będą mocniejsze mrozy masz jeszcze grzejniki które ewentualnie dogrzeją Ci pomieszczenie. 

 

Jaka jest cena takiego układu zobaczysz w cenniku, jeśli naprawdę chcesz sprawdzić jaki będzie efekt tylko po zamontowaniu takiego urządzenia do rozdzielacza OP (bez kucia ścian i rozdzielania) proszę bardzo ale warto wziąć pod uwagę koszty jakie w tym przypadku musisz ponieść - moim zdaniem działanie ma małe szanse na poprawę hydrauliki całej instalacji. 

 

Z drugiej zaś strony, nawet po rozdzieleniu instalacji, urządzenie będziesz mógł wykorzystać w nowym układzie.

 

Sam musisz podjąć decyzję - ale na pewno zapomnij o stałowartościowej grupie pompowej z tzw. kapilarą (o stałym stopniu zmieszania). 

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

Dziękuję za wszystkie porady i sugestie. Najprawdopodobniej zdecyduję się na sugerowanane przez Was rozdzielenie obwodów grzewczych i doposażenie systemu w dodatkowe elementy i automatykę, tak abym mógł sterować tymi obwodami niezależnie z dwóch sterowników, korzystając z odczytów z pogodówki (osobna krzywa na grzejniki i podlogówkę)

 

W tej chwili chciałbym prosić Was o sprawdzenie schematu, według którego chciałbym przeprowadzić modernicację CO oraz weryfikację / wskazanie urządzeń, które powinienem dodatkowo zamontować (schemat załączam).

Po za rozdzieleniem obwodów i poprowadzeniem dwóch dodatkowych rur od pieca na pietrze do rozdzielacza na parterze, zamontuje sugerowane przez Was urządzenia.

Miejsca w których będą one montowane to: na piętrze w łazience obok kotła (sprzęgło + pompa na grzejniki + c-mix), na parterze przy rozdzielaczu (pompa na podłogówkę + zawór 3 + siłownik).

Zweryfikujcie też proszę mój schemat pod kątem miejsca montażu pomp, sprzęgla i rozdzielenia obu obwodów, czy pompa grzejników powinna być montowana za rozdzieleniem obwodów czy przed?

 

PLAN:
 
Do rozdzielacza doprowadzić dodatkowe rury: miedziana 22 lub PP 32x5,4
 
 
PRZY ROZDZIELACZU
 
Zawór 3d
- jaki przepływ Kvs? Czy 6,3 m3/h wystarczy (AVR 382) czy większy Afirso ARV 384 KVS 12m3/h
- jakia średnica gwintów? (1 cal czy 3/4 cala?)
182 pln
 
Siłownik do zaworu Afristo Siłownik elektryczny  ARM 343
460 pln
 
Pompa z autoadapt 25-60 podłoga
650 pln
 
Czy robić bypass regulowany manualnie przy rozdzielaczu?
Czy zawór 3d z siłownikiem elektrycznym sterowanym przez automatykę pieca czy zawor 3d recznie regulowany?
 
 
OBOK KOTŁA
 
Pompa z autoadapt 25-40 grzejniki
581 pln
 
Sprzęgło hydrauliczne z przepływem min 2,5m3/h
420 pln
 
Sterownik C-mix De Dietrich
870 pln (była na allegro za 850 pln)
 
NA PIETRZE
 
Regulator przewodowy iSense De Dietrich
385 pln
 
lub
 
Bezprzewodowy regulator iSense radio De Dietrich AD288
855 pln
 
Czy jeszcze o czymś zapomniałem?
Jakie przewody (ile żył i jakie przekroje, ile przewodów) powinienem poprowadzić od pieca do rozdzielacza, tak aby móc sterować pompą i zaworem 3d z automatyki pieca?
Jaka jest róznica pomiędzy zaworem 3d ręcznym a tym z siłownikiem? Czy rózni je możliwość sterowania z automatyki pieca?
Czy pompy powinny być z autoadapt? Czy powinny pracować w trybie auto czy na nastawiać ją na pracę przy stałym przepływie?
 
@DoradcaKAN sugeruje zastosować "grupa pompowa z termostatycznym, trójdrogowym zaworem mieszającym". Czy pompa grundfos autoadapt + zawór 3d z silownikiem spełni tą samą funkcję? Co lepiej wybrać i dlaczego.
 
W wielu rozdzielaczach widziałem dodatkowy bypass (rurka pomiędzy zasilaniem a powrotem rozdzielacza), czy będę go potrzebował.
 
Bardzo Was proszę o przejrzenie mojego schematu i wybranych urządzeń. Jak widać całość wychodzi dość drogo. Czy powinienem szukać tańszych zamienników czy wybrany sprzet jest właściwy.
 
Będę wdzięczny za szczegółową analize i odpowiedź, nie chciałbym popełnić kolejnych błędów.
 
LEGENDA DO SCHEMATU:
Z - zasilanie
P - powrót
Czerwona kropka - pompa grzejników
Żółta kropka - pompa podłogówki
Strzałka - pokazuje kierunek pracy pompy

post-61657-0-27652100-1421674367_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mieszasz, lepiej niż zawór 3-D. :D

 

W poście #40 pisałem jak masz zrobić a ty dalej głupoty wymyślasz i słuchasz takich @doradców..., którzy nie przeczytali nawet całego tematu, a tylko głupoty klepią

 

Jeszcze raz

 

Jak prowadzisz nowe rury to nie trzeba żadnych przewodów, wtedy wszystkie elementy automatyki są przy kotle.

 

 

 

Czyli do rozdzielacza podłogi tylko rury, reszta w kotłowni!!!

 

Jak masz zawór z siłownikiem to wszystko sterujesz automatycznie, tylko trzeba tą automatykę ustawić.

Teraz osprzęt - jak podałeś, to dobry wybór

 

OBOK KOTŁA

Pompa z autoadapt 25-40 grzejniki
http://www.gamainsta...4990-p6225.html
581 pln

Sprzęgło hydrauliczne z przepływem min 2,5m3/h
http://www.gamainsta...8500-p6309.html
420 pln

Sterownik C-mix De Dietrich
http://balneumart.pl...tora_ad290.html
870 pln (była na allegro za 850 pln)

 

 

Zawór 3d
- jaki przepływ Kvs? Czy 6,3 m3/h wystarczy (AVR 382)
- jakia średnica gwintów? (1 cal )
http://www.gamainsta...3384-p3403.html
182 pln

Siłownik do zaworu Afristo Siłownik elektryczny  ARM 343
http://www.gamainsta...4343-p3394.html
460 pln

Pompa z autoadapt 25-60 podłoga
http://www.gamainsta...3201-p6226.html
650 pln

 

Kabelki lokalnie : do pomp OMY 3x1  do siłownika też taki , do czujników w kotłowni OMY 2x1, podobnie do ściennego w pokoju.

 

Poniżej schemat jak powinno być, tylko automatyka jest z Junkersa, ale tym się nie przejmuj, C-mix ma bardzo podobne rozwiązanie.

 

Nie dajesz : ręcznego mieszania, bypassów i innych reliktów epok dawnych.

 

Pozdr.

 

post-18578-0-35928000-1421740854_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki Sambor, jesteś bardzo pomocny, dzięki Twoim poradą zaczyna się to wszystko kleić :)

 

Wiesz, potrzebuje mieć wszystkie informacje zebrane i zweryfikowane, łącznie z dokładnym schematem połączenia, zanim zacznę co kolwiek robić.

Osprzęt który polecasz kupie sam, z Twoją pomocą doprecyzuje schemat, osobiście wykuję bruzdę od rozdzielacza do pieca i przygotuje okablowanie.

Schemat i osprzęt przekażę hydraulikowi z informacją że ma być zrobione dokładnie według schematu bez ŻADNYCH zmian.

Dzieki temu, mam nadzieję, że tym razem będzie to zrobione jak trzeba.

 

Załączyłem poprawiony schemat, mam nadzieję że dobrze zrozumiałem Twoje porady, jeżeli nie popraw proszę ten schemat.

Na schemacie załączonym przez ciebie są jeszcze dodatkowe elementy oznaczone jako RV. Czy bede tego potrzebował? Czy to są zawory przeciwzwrotne? Jeżeli są mi potrzebne to jakie dokładnie (model, średnica)?

 

Potrzebuje jeszcze informacji w dwóch kwestiach:

 

1. Zawór 3d

- jaki przepływ Kvs? Czy 6,3 m3/h wystarczy? (AVR 382) czy powinien być większy?
- jakia średnica gwintów na zaworze 3D? (1 cal czy 3/4 cala?)
http://www.gamainsta...3384-p3403.html
 

2. Jaka powinna być średnica rur, złączek i trójników spinających osprzęt w kotlowni ? To co idzie od pieca do sprzegła i dalej do pomp i zaworu 3D?

 

Twoje porady są wyjątkowo cenne i trafne. Tak z ciekawości zapytam, zajmujesz się zawodowo tematami instalacji sanitarnych czy to hobbystyczne zajęcie?

post-61657-0-43440000-1421748834_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na rys brak jeszcze potrzebnego osprzętu do pomp - zaworów przed i za każdą pompą , filtrów przed pompami, zaworów zwrotnych za pompami - muszą być.

 

Montaż zaw 3-D musi być tak aby kierunki przepływu były zgodne z fabrycznymi zaleceniami http://www.afriso.pl/manuals/Instrukcja%20rozszerzona%203-drogowe%20zawory%20mieszajace%20ARV%2095401100010.pdf  rys nr9

 

Oczywiście za pompą mieszacza czujnik temperatury, którego też brak na rysunku.

 

Co do zaw 3-D to wystarczy ten który proponujesz, z gwintem 1" - pisałem o tym już poprzednio w poście #44.

 

Średnice rur to od kotła do sprzęgła - takie rury jakie wychodzą z kotła, Cu22, lub stal 3/4" rury zgrzewane nie mogą być przy kotle stosowane.

Od sprzęgła do pomp najlepiej 1" lub Cu22 lub Cu28 - dalej to co masz do grzejników i to co położysz do podłogówki.

 

Pozdr.

 

PS

Są lepsze hobby niż hydraulika. :)

Np konie trakeńskie lub psy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, filtry, zawory zwrotne i zawory zwykle umieścilem na rysunku - zerknij proszę czy jest ok

 

Cyt.: "Oczywiście za pompą mieszacza czujnik temperatury, którego też brak na rysunku"

Czy możesz pokazać dokładnie gdzie umieścić ten czujnik i jaki to powinien być model? Najlepiej link do konkretnego modelu i rozmiaru.

 

Jakie powinienem dać zawory zwrotne? Jaki rozmir i typ? Może masz konkretny link?

post-61657-0-32737900-1421754252_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.