Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

W mojej okolicy od połowy marca nie było deszczu! 

Pola dawno zasiane, posadzone ale nic z ziemi nie wschodzi.

Wiatr to norma - zawsze był, ale od kilku miesięcy wieje ze wschodu a nie z zachodu jak zawsze.

Przymrozki do -5C też mam i to od kilku dobrych dni, rankiem trzeba auto skrobać.

Oszaleć można.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jestem nowym użytkownikiem mpm ds 12-14kw. Na wstępie zaznaczam że zamierzam palić tylko drewnem. W sezonie letnim na ciepłą wodę a jesienią i zimą do ogrzania nowego domu 120 żeberek grzejników i około 50 M2 podlogowki. I teraz pytanie jak ustawić PW i Pp. Nie mogę rozbujać pieca na wyżej niż 55 stopni grzejąc na dom i cwu. Drewno układane prostopadle do palnika porąbane srednio na fi 10-12 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz otwór w środkowych drzwiach, jak tak to go otwórz na maxa ,jak nie to połóż szamotkę na rusztach na płasko przed palnikiem,,,,i na maxa  ,a po rozgrzaniu na połowę otwórz otwór w zasypowych,jak nie pomoże to do momentu rozgrzania całości uchyl środkowe drzwi tak by opał nie wyleciał,pw daj na maxa,a pp klapką o 10 stopni więcej od zadanej  ,którą chcesz osiągnąć, kłania się druga klapka w środkowych drzwiach do spalania drewna ,u mnie jakbym podawał tylko dolną to też się buja wieki ,a jak dwoma to teraz na grawitacji w pół godziny 70-80 osiąga,być może też masz za grube szczapy ,połup drobniej i też powinno pomóc

Edytowane przez maronka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, sambor napisał:

W mojej okolicy od połowy marca nie było deszczu! 

Pola dawno zasiane, posadzone ale nic z ziemi nie wschodzi.

Wiatr to norma - zawsze był, ale od kilku miesięcy wieje ze wschodu a nie z zachodu jak zawsze.

Przymrozki do -5C też mam i to od kilku dobrych dni, rankiem trzeba auto skrobać.

Oszaleć można.

No to u mnie w południowej Wielkopolsce popadało już nieźle i dziś pada i ma padać jeszcze w niedzielę i poniedziałek także wegetacja uratowana ,a było już też bardzo kiepsko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, maronka napisał:

A masz otwór w środkowych drzwiach, jak tak to go otwórz na maxa ,jak nie to połóż szamotkę na rusztach na płasko przed palnikiem,,,,i na maxa  ,a po rozgrzaniu na połowę otwórz otwór w zasypowych,jak nie pomoże to do momentu rozgrzania całości uchyl środkowe drzwi tak by opał nie wyleciał,pw daj na maxa,a pp klapką o 10 stopni więcej od zadanej  ,którą chcesz osiągnąć, kłania się druga klapka w środkowych drzwiach do spalania drewna ,u mnie jakbym podawał tylko dolną to też się buja wieki ,a jak dwoma to teraz na grawitacji w pół godziny 70-80 osiąga,być może też masz za grube szczapy ,połup drobniej i też powinno pomóc

Dodam że jak puszczę na samą cwu to te 70 osiąga w 30-40 min ale po puszczeniu na dom spadnie do 50-55 i nie dźwigne wyżej. Chyba że problem w tym że nowy dom w zimie nie ogrzewany dopiero od 1 mają. Komin 8 m wysokości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie po prostu masz duży odbiór,podłogówka to taki bufor,jak będziesz palił 5 h ciągle to myślę że osiągniesz co chcesz ,a jak chcesz szybciej to zrób tak jak pisałem ,pamiętaj że w normalnej pracy kocioł twój osiąga 12 kw a to nie jest wcale tak dużo ,można zwiększyć tą moc sposobami opisanymi wyżej,albo dorzucaj trochę węgla do tego drewna tak z 5-10kg ,drewno na spód ,węgiel i drewno do pełna,twoja instalacja ma moc przy 70 na grzejnikach wraz z podłogą około 17kw i dlatego ciężko ci osiągnąć więcej jak 55,możesz też pompkę puścić na najmniejszym biegu

Edytowane przez maronka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jawor1987 na paleniu drewnem się nie znam to nie pomogę, ale tak z innej beczki ta podłogówka to równolegle do grzejników? Czy na powrocie z grzejników? bo takie temperatury w podłodze to nic dobrego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61
2 godziny temu, jawor1987 napisał:

Witam. Jestem nowym użytkownikiem mpm ds 12-14kw. Na wstępie zaznaczam że zamierzam palić tylko drewnem. W sezonie letnim na ciepłą wodę a jesienią i zimą do ogrzania nowego domu 120 żeberek grzejników i około 50 M2 podlogowki. I teraz pytanie jak ustawić PW i Pp. Nie mogę rozbujać pieca na wyżej niż 55 stopni grzejąc na dom i cwu. Drewno układane prostopadle do palnika porąbane srednio na fi 10-12 cm

Problem prawdopodobnie leży w podłogówce zwłaszcza jak palisz nieregularnie czyli nie cały czas , podłogówka pobiera ogromne ilości ciepła zanim się zagrzeje i najlepszą opcją byłoby aby ona była zasilana maxymalnie 30-32 stopniami i palenie cały czas bez wygaszania .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie w podloge idzie 30'C.. jak grzeję (bo teraz nie). Ze względu na brak stabilnego źródla zasilania (DS +niezbyt duży bufor) na podlogę wylany mam anhydryt. I faktycznie - szybko się grzeje.. ale i szybko oddaje temperaturę (choć tu mu pomaga aktualnie brak docieplonego fundamentu - budynek podniesiony na ok. 60cm - więc trochę ciągnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piecuch dobry temat z tym termometrem i mierzeniem szamotek - szkoda ze nie uda ci sie jakby na chwile zdusić płomienia w planiku i  zmierzyć temp przegrody od strony palnika wirowego- interesuje mnie do jakich temp nagrzewa sie twoja nowa przegroda.?

Od siebie dodam że u mnie płytka nad palnikiem wirowym przy ostatnich palaniach boazerią świerkową 15 lat wysuszoną - płytka świeci na czerwono - podejrzewam że nagrzewa sie pow 800'C . Troche to upierdliwe paliwo , ale suche i dość kaloryczne wiec temp łapie w mig.  

 

Dla osób które  zaczynają przygodę z MPM i  chcą palić drewnem , da sie w 100% spalać czysto i bezproblemowo bez bufora a oto moje skromne spostrzeżenia-     podstawa to:

1. bardzo suche paliwo- tj. drewno + układać je równo i poziomo  (  absolutnie nie pionowo bo nie chce sie palić), najlepiej rozpalać dużą ilością drobnicy a na to srednie i coraz grubsze.

2. wyczyszczony piec + wyskrobany wymiennik + przeczyszczone kanały PW w Palniku wirowym - można nawet pogrzebaczem

3. obowiązkowo dodana płytka szamotowa nad palnikiem   ( info jakie wymiary w dziale modyfikacje MPM'a)

4. ruszt przy palniku wyłożony płytkami szamotowymi , ew grubą stalową blachą (aby nie dopuszczać do wychładzania żaru)

5. Podawać Powietrze pierwotne środkowymi + Pow. wtórne na max

6. temp pracy pieca ustawiać  na miarkowniku min 65.C  -  nie można mniej !!!! bo mniej sie zaczyna kisić

7. na środkowych drzwiczkach ustawić stałą szczeline - w sytuacji gdy miarkownik zamknie klapkę  - musi być stała szczelnika - 5-10mm - zależne od tego ile grzejników ogrzewamy (jak dużo jest wody w instalacji CO.  - to trzeba dobrać metodą oberwacji aby po wejsciu w stan stabilizacji piec w miare równo trzymał temp a nie zaczynał łapać jeszcze wiecej i sie gotować.

8. warto mieć termometr spalin wpiety w czopuch- dobra praca a drewnie w mpmie to temp spalin od 200-230- (płomien w palniku jest wtedy niebieski jak na gazie),  normalne spalanie to temp 240-250'c , a mocne hajowanie to temp spalin 290-310.c      Panowie bardzo dużo zależy od rodzaju drewna jakim palimy oraz to jak sie akurat ułozy w piecu , raz płomien jest niebieski raz żółty ale generalnie dymu z komina w 95% mojego palenia nie widać na oczy, dlatego lubie ten piec.  :)

 

 

 

 

 

 

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mikkei Pirometr ma swoje wady bo musi być trochę miejsca do mierzenia. O ile samym laserem się przyświeci to powyżej przyrząd optyczny który zaczytuje temperaturę musi mieć na to już więcej miejsca ( dziurka do podglądu za mała). Jak zorganizuje pomocnika to ściągnę płytę na chwilę i pomierzę, ale jak się ściągnie płytę to znów wszystko się gwałtownie wychładza. Co do przegrody to widzę dużą różnicę do tego jak była wcześniej z betonu. Przede wszystkim to nie czepiają się spieki do tego i żar się nie klei. Dlatego zrezygnowałem z elementu żeliwnego przed palnikiem że szczeliną na PW i zrobiłem z tego materiału co przegroda ( Superton AL 44) Spieki wogóle się do tego nie czepiają. Nawet jak jakiś się pojawi (ostatnio rzadziej ) to leży na tym swobodnie jak popiół i się nie przykleja ani nie wtapia ( do marketowego szamotu się wtapiały spieki) Większa zawartość aluminium w materiale to powoduje. Dzieje się tak bo zwykły szamot ciągnie ciepło a ten materiał choć sam się też nagrzewa to odbija ciepło i dlatego spiek nie chce się tego czepić. Myślę że temperatura otworu przegrody tam gdzie przechodzą gazy jest wyższa niż w betonowej przegrodzie Trochę inaczej się to rozgrzewa - po rozgrzaniu to tak jakby bieleje ( szamot czerwony czy cytrynowy się robi), a to takie białe się robi jak papier. Jedna płyta 300x300x76 spokojnie na przegrodę i 2 elementy przed przegrodą styknie ( 61zł sztuka to chyba nie drogo). Droga mieszania gazów z powietrzem w przegrodzie jest dłuższa o ok 3,5 cm od oryginalnej co też ma znaczenie dla temperatury płomienia i czystości spalania.

Pozdrawiam

 

 

Edytowane przez Piecuch19
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. rozmawialem z producentem i powiedzial mi ze nic takiego nie robia jak szczelina piecucha tylko palnik wirowy .  pytalem bo kolega na forum wczesniej pisal ze ma ta szczeline w 10kw ? Certyfikat na piata klase do palenia drewnem ma tylko 14 kw ...Czy mozna bedzie palic wylacznie drewnem z piata klasa w 18 kw ? Co o tym myslicie koledzy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zrozumiesz palenie i trochę zmodyfikujesz ten kocioł to wszystkim będziesz mógł w nim palić w 5 klasie - nie tylko drewnem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co ma zakup do palenia ? Aby piec mógł być sprzedawany musi miec 5klasę. Tyle tylko., że nadal brak jest szeroko rozumianej edukacji w temacie palnnia. Wiemy doskonale, że wystarczy zmiana sposobu palenia, większe zrozumienie tematu - i już  można dać odetchnąć sąsiadom niezależnie od posiadanego pieca.

Niestety, nasi mądrzy włodarze poddają się lobby elektryczno-gazowamu jako panaceum na całe zło. Ale przecież jeżeli kogoś z ekonomicznego punktu widzenie nie stać na zakup węgla tylko pali śmieciami .. to nie widzę opcji aby nagle chciał natychmiast przesiąść się na piec gazowy (o elektryce nawet nie wspominam).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, petronas napisał:

znaczy kupojac dzisiaj 18 kw od 1 stycznia 2023 nie mogl bym palic wylacznie drewnem w piatej klasie ? ...

Ten 18 kw nawet wg producenta nie za bardzo nadaje się do drewna,musiałbyś zmodyfikować przegrodę prawdopodobnie ,lepszym wyborem będzie 14 kw z papierami na 5 klasę w drewnie ,ale palenie raczej bez bufora bo jednak za słaby troszku jest i musiałbyś paroma wsadami ładować bufor ,do bufora 25kw jest ok,i w ogóle uważam że ten 18 kw jest zbędny bo jak do węgla to w zupełności wystarczy ten nowy 14 kw ,przykład kolegi piecucha ,przy paleniu ciągłym na ponad 300 m domu 18 kw okazał się za mocny 

Edytowane przez maronka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Piecuch19 napisał:

Jak zrozumiesz palenie i trochę zmodyfikujesz ten kocioł to wszystkim będziesz mógł w nim palić w 5 klasie - nie tylko drewnem.

Kolego Piecuch zasady palenia znam juz prawie  bardzo dobrze ...od 4 lat pale w bylym kopciuchu sas nwt zmodyfikowanym na ds..z bardzo dobrym rezultatem dzieki temu forum i innym..ruszt wodny wylozony szamotem ,palnik szamotowy , pw podaje przez popielnik w tz przeciwpradzie do kierunku gazow w palniku ,pale sezonowanym drewnem bukowym , ok 15 pr wilgotnosci ,w pogodne cieple dni palac nic nie widac nad kominem , we wilgotne i mrozne dni mysle ze to  nie dlugie kleby pary .  temp na czopuchu 200 - 250 , pp podaje przez klapke w srodkowych drzwiczkach  mech miark ciagu , kociolek suchutki w srodku ...nie mam ochrony powrotu . w domu wylacznie podlogowka,,  nawet zrabke z galezi daje sie ladnie spalic.. Z calym szacunkiem ale moje wczesniejsze pytanie  zrozumial kol ega maronka ...i napisal ciekawe spostrzezenia [ chodzilo mi o te papiery na 5 kl na drewnie ]  dodam ze grzeje ok 400 l cwu  2 bojlery na grawitacji lstarcza na  2-3 dni .na obecna chwile jestem bardzo zadowolony ale mysle o zakupie 5 klasy ...  moze mpm ??                                                                Pozdrawiam wszystkich eco palaczy ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze TYLKO co to ma wspólnego z tematem pieca MPM ????

Apropos pytanie - jak u was występuje problem z  zapopielaniem otworu kominowego ?  Ja nie mam wyczystki i cześć przewodu kominowego - rura + kolanko pomiedzy piecem a kominem mam wsunietą pod kątem 15' .   otwór w kominie mam spory 27x15 wiec ciąg jest po rozgrzaniu nawet, tylko coś ostatnio osłabł. 

Jak to u was jest  też wali popiołem w komin przy sporym kominie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mikkei Jaką masz średnicę rury łączącej kocioł z kominem ? Jaka jest jej długość? Czy jest ocieplona?

Dużo mniejsza średnica rury od komina stanowi jakby  dyszę pomiędzy kotłem a kominem i tam w niej spaliny przyśpieszają, a w kominie o dużo większym przekroju zwalniają i cięższe cząstki tam opadają. Dlatego tam powinna być wyczystka czy rewizja.

Przy wyższych temperaturach paleniska te cząstki są mniejsze i tym samym lżejsze więc pójdą w atmosferę i popiołu jest nie wiele ( taki drobny jak mąka). Cięższe cząstki opadają w kominie lub w wymienniku.

U Ciebie zator tłumiący przepływ jeśli jest to na zakręcie do komina ( wyczyścić trzeba).

Druga sprawa to wysokie temperatury na dworze i przy dużej masie komina i przepalaniu ciąg wsteczny może występować. Trzeba na początku ostro przepalić czymś suchym by wzbudzić ciąg i utrzymywać jazdę - przymknięcie miarkownika na dłużej może osłabić ciąg. Dlatego przy paleniu ciągłym trzeba mieć to w miarę spasowane przekrojami ( rurę łączącą kocioł z kominem i ocieplone) bo wtedy nie ma problemu z ciągiem nawet przy wysokich temperaturach na dworze i pali się dobrze.

Trzecia sprawa to doprowadzenie powietrza do kotłowni i ewentualne kratki wentylacyjne, które ten ciąg zabierają ( wyrównanie ciśnienia w kanale wentylacyjnym podłączonym do tego samego komina tylko innym kanałem).

Dotyczy to wszystkich kotłów - nie tylko MPM-a

Pozdrawiam

Edytowane przez Piecuch19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luzik. Myslałem tylko ze w DS z pionowym wymiennikiem bedzie mniej popiołu w kominie a tu cos tam zawsze wssysa.  Nie ma problemu z wyciagnieciem rury i wygarnieciem tego szufelką.  Chciałem tylko zapytać czy u was też to jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.