Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór Kotła I Instalacji Co I Cwu W Domu Energooszczędnym


kropekkkk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

W starym domu zużywam 4-5 ton węgla, nie w nowym. Dlatego w starym chcę niestety węgiel bo gazem wyjdzie drugie tyle co węglem czyli jakieś 7 tysięcy.

 

 

W nowym domu rozważam węgiel lub gaz. Pompy ciepła nie biorę póki co pod uwagę bo cena spora i gwarancja nie jest za duża. Współczynnik COP dla PW w temperaturze ujemnej jest praktycznie żaden.

Chyba że będzie jakieś dofinansowanie do Pomp Ciepła.

 

Solary dlaczego 4? nadmiar odprowadzę w razie czego w podłogę w okresach przejściowych, w lato najwyżej zasłonię 2 jak by było za dużo ciepełka, choć myślę, że u mnie woda ciepła idzie w dużych ilościach i z tym problemu nie będzie.

 

Czytałem o kotłach pulsacyjnych, ale nie wie le o nich znalazłem po za kilkoma wypowiedziami i cenami rzędu 17-20 tysięcy, a sprawność taka jak kondensatów.

 

Dlatego właśnie odradzano mi podajnikowe kotły bo najmniejszy znalazłem 14 kw, a to wychodzi że za dużo jak na mój domek i piec nie będzie miał co zrobić z mocą, więc sprawność będzie mniejsza.

Jakiej mocy z tych wyliczeń potrzebuję kocioł?

Komin posiada odprowadzenie do kanalizacji.

 

Mam zrobione dwie rury wychodzące pod fundamentem na zewnątrz domu, jedno na powietrze, drugie jakby mi się zachciało kiedyś np GWC robić albo PCI ziemne.

 

Czekam na decyzje w sprawie ceny instalacji gazu i możliwe, że te 800-1000 złotych warto odżałować na spokój.

Ale do starego domu pozostaje mi tylko węgiel więc z buforem chyba lepiej niż bez.

 

Proszę więc o dobór zarówno schematu kotła zasypowego z buforem do starego domu jak również określenie mocy kotła do nowego domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do starego domu załóż sobie nowy temat, po co mieszasz z nowym domem. Nowy dom to gaz, temat raczej wyczerpany, wiesz już co kupić. Oczywiście decyzje podejmujesz Ty. Jak w grę nie wchodzi z podjanikiem a tylko zasypowy to pozamiatane, no chyba, że chcesz mieć problemy wszelakiego rodzaju jak to jest w zasypowych. Zasypowe to smród, brud, kurz, pył itd., chcesz tego? :) Do tego jaki nie kupisz zasypowy to będzie pewnie za duży po wygrzaniu domu. Byś musiał się ratować jakimś buforami i innym cudami żeby nie rozsadzić kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiejszy kwiatek z elektrody dla oszczędnych

 

Eee no całkiem udana konstrukcja ale mam bardziej przemyślaną ;) W tej sytuacji tylko chodząc do kibla dorzuca się do kotła.

U mnie kociołek stoi na przedpokoju, więc niezależnie czy idę na dwór, do sypialni czy do kibla mogę dorzucić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

No więc odgrzeje kotleta.

I pomimo kociołka, który musi być bo awaryjne źródło muszę mieć jak prądu braknie.

 

Gaz mi odpadł i póki co z gazownią nie wygram. Choć może jeszcze szansa jest.

 

Więc pozostaje mi pompa ciepła.

Skłaniam się do powietrze woda.

Zgłębiam temat, ale to potrwa.

Może ktoś ma , użytkuje i jest zadowolony i podeśle model

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam ponownie.

 

Jednak pojawiła się opcja zasilania gazem.

Zapadła więc decyzja o grzaniu gazem i już nie będę pchał się w inne kotły na węgiel . Do kotła podłączę zbiornik CWU, który zasilany jest z solarów.

Czy jest możliwość podłączenia go w ten sposób, że ogrzewa on wodę już wychodzącą ze zbiornika CWU, jeśli temperatura wody np jest poniżej ustawionej temperatury. Szkoda grzać całego zbiornika CWU tylko po to, żeby czekał aż będzie potrzebna woda. Czy taki kocioł sobie poradzi.

 

Z racji tego czy możecie doradzić jak sterować ogrzewaniem.  Zastanawiam się nad kotłem  Immergas Victrix 12 X TT 2 ERP.

Do tego jest sterownik Immergas SCAR (Super Comando Amico Remoto) sterownik pogodowy + Sonda.  - mogę kupić inny oczywiście.

Ma ktoś doświadczenia z tym kotłem lub może zaproponować coś sprawdzonego.

 

Nie wiem tylko jak teraz sterować podłogówką. Po kilku rozmowach z różnymi instalatorami odradzano mi opcję montażu w każdym pokoju regulatora, które miały sterować zaworami na rozdzielaczach.

Jakie pompy obiegowy musiałbym zamontować. Czy jedna sterowana z pieca wystarczy? Tu chyba też problem jest, bo pompy w rozdzielaczach powinny się załączać kiedy będzie grzana bezpośrednio woda.

 

Jak w przypadku kotła gazowego wykonać sterowanie. Jeden regulator na parterze wystarczy i dodatkowo resztę regulować ręcznie na przepływomierzach z nastawą temperatury na zaworach termostatycznych, które będą na rozdzielaczu. Ewentualnie drugi na piętrze z czujnikiem w podłogowym zamontowany w najzimniejszym pomieszczeniu.

 

Czy sterowanie gazem musi być oddzielne. jeden sterownik do kotła inny do podgłówki.

 

Chciałem jednak trochę zrezygnować z  rzeczy, które będą tylko bajerem. Na forum czytałem, że dwa regulatory podłogówki w zupełności na dom wystarczą, z tym że one były pod kocioł węglowy. Kotłem znów sterował inny sterownik. W gazie nie wiem jak to zrobić.

 

Pozdrawiam. Pewnie krytyka jakaś będzie, ale bardzo proszę doradźcie jak to zrobić i nie przepłacić.

 

 

Moderatora bym prosił o przeniesienie tematu do kotłów gazowych. Dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Drodzy koledzy i koleżanki. 

Więc wychodzi na to, że jednak będę miał podłączony gaz za około 2200 złotych do skrzynki. Od skrzynki (tj. ogrodzenia) mam 5 metrów plus to co w kotłowni. Myślę, że tragedii finansowej nie będzie.

 

Więc wungiel odpada i chyba dobrze. Zdecydowałem się bo pojawiła się opcja gazu i w porównaniu do sąsiada, który ma ciut większy dom i ciut słabiej ocieplony i bez WM jego koszt grzania za 12 miesięcy razem z wodą i kuchenką to 2600 zł (z czego około 60-70 zł miesięcznie to woda i kuchenka).

W takim przypadku nawet jak zapłacę 2000 zł za ogrzewanie to nie ma po co pchać się w szufelkę.

 

Teraz tylko jak podłączyć ten kocioł pod moją podłogówkę i nią sterować w miarę tanio i sensownie, bo bajerów nie potrzebuję.

Skończę rysunki to wkleję moje obliczenia. Może ktoś coś doradzi.

 

Pozdrawiam

 

P.S. moje średnie zapotrzebowanie na ciepło.

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/32gu

 

powinno być lepiej bo nie uwzględnia ocieplenia fundamentów i domu pianką, okien 4 szybowych i ocieplenia poddasza, które jest 30cm na skosach i 60cm na suficie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Więc tak.

Wszędzie będzie podłogówka zasilana kotłem gazowym kondensacyjnym i do tego zbiornik CWU zasilany również kotłem gazowym, wspomagany solarami.

 

Nie wiem jeszcze jak to sterować, czy montować pogodówkę, czy sterować temperaturami w pomieszczeniach poprzez regulatory pokojowe, czy może sam sterownik pieca wystarczy.

 

Kocioł gazowy prawdopodobnie będzie Immergas vitrix 12 TT, do tego jest sterownik car v2.

 

I tu na chwilę obecną kończy się moja wiedza, bo nie wiem jak tą temperaturą sterować.

Najchętniej to bym nie montował żadnych regulatorów pokojowych.

Zastanawiam się, czy ten jeden sterownik kotła da radę.

Ustawiłbym go na parterze na temp pomieszczenia powiedzmy 22 stopnie, a pozostałe inne pomieszczenia gdzie chcę cieplej  lub chłodniej regulowałbym na przepływomierzach.

Czy tak się da? Jak to prosto i sensownie zrobić.

 

W dobrze ocieplonym domu chyba sterowanie pogodówką nie ma sensu, bo temperatura i tak nie spadnie szybko. Czy dobrze myślę.

Czy na jednej pompie można zasilić całą podłogówkę montując zaraz za kotłem zawór 3D .

Załączam moje ogrzewanie podłogowe.

Zmienię tylko gęstość rurek tam gdzie mam terakotę, bo może założę panele i wtedy by było kiepsko.

 

Ma ktoś kocioł gazowy jednofunkcyjny i Ogrzewanie Podłogowe w domu sterowane przez sterownik kotła bez zbędnych bajerów.

W takim przypadku to na rozdzielaczach oprócz przepływomierzy konieczne jest zamontowanie na powrotach pętli zaworów termostatycznych z ustawioną temperaturą powrotu, czy zrozumiałem źle.

 

Szczęśliwego Nowego Roku dla wszystkich.

I dziękuje za wybicie z głowy mi węgla.

 

Rysuje schemat CO, jak będę bliżej końca to go wkleję, choć to zależy właśnie chyba najpierw od zrozumienia tego sterowania.

 

 

 

post-56672-0-12096500-1514731473_thumb.jpg

post-56672-0-92747400-1514731496_thumb.jpg

post-56672-0-59357500-1514731511_thumb.jpg

post-56672-0-57402400-1514731549_thumb.jpg

post-56672-0-30830700-1514731573_thumb.jpg

post-56672-0-28676200-1514731598_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sądzę aby ten "projekt" był poprawny.Począwszy od przepływów w poszczególnych pętlach ,nie powinny być mniejsze niż 0,7l/min Bez sprzęgła się nie obejdzie,pompa zaproponowanego kotła nie wydoli na taką instalację.

Po drugie jak będzie ogrzewane CWU,przepływowo?(=blisko punkty poboru)czy zasobnik(oddalone) Kocioł powinien być sterowany pogodowo,żadnych siłowników na rozdzielaczu (nie współpracują ze sterownikiem kotła)Kolejna sprawa to zazwyczaj przyjmuje się w OZC temp.projektową wewn.20st.a ty już sobie ją podnosisz do 22)tym samym zwiększa się zapotrzebowanie budynku na ciepło.Zawór 3D przy samej podłogówce nie będzie potrzebny lecz dodatkowa pompa za sprzęgłem,wydajniejsza od tej kotłowej.W łazienkach całe powierzchnia jest pokryta podłogówką?nie będzie żadnych wanien,brodzików?gdzie się nie układa rur,podobnie w kuchni pod meblami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli masz  dwa piętra ,  to zastanów się nad  tym zebys miał możliwość zasilania tych rozdzielaczy rózną temp wody  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie jestem za solarami ,tylko oszpecą domek) a w naszej strefie klimatycznej szału nie ma,kiedy się zwróci inwestycja? 

ileż pójdzie tego gazu na cele CWU.

W projekcie brak średnicy rur do rozdzielaczy,temp.zasilania i powrotu.I sądzę że powinna być cyrkulacja do CWU(górna łazienka jest daleko od kotłowni zresztą kuchnia też)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piętro w domkach z poddaszem użytkowym ma zazwyczaj większe straty , okna dachowe itp , więc na dolny rozdzielacz zakłada 3d termo. a górny prosto z kotła , tak że  góre reguluje temp z kotła ,a dół może zmniejszyć 3d .

Tak mi sie wydaje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Ogrzewanie jest obliczone na temperaturę zasilania 35 stopni, a powrót na 30 stopni.

 

Zbiornik CWU który mam z solarami kupiłem z dofinansowania więc koszt praktycznie taki co sam zbiornik.

W 2017 roku pomimo zasłonięcia solarów wyprodukował on ponad 1100 kWh, więc jakaś to oszczędność jest.

Ze schematu Immergas wynika, że jego podpina się bezpośrednio pod osobne wejście i powrót wody. Natomiast obieg grzewczy jest na osobnym przyłączu.

 

Co do pętli to właśnie zwrócono mi uwagę na to, że pętle są po całej powierzchni i dodano, że można to zrobić tak.

W miejscu gdzie będzie prysznic z płytek, wanna na nogach lub meble na stopkach pętle mogą zostać.

W przypadku zasłonięcia całkowitego powierzchni pętle ułożyć w miejscu odsłoniętym, ale gęściej tak aby zgadzała się łączna moc grzewcza danej pętli.

Wykonać dylatację w przypadku gdyby np w kuchni występowały obszary nie ogrzewane tj pod meblami.

 

Co do przekroju rur to pętle średnica 16x2, natomiast z tego co czytam w projekcie to mam jeszcze rury o średnicy 28 i 22 mm. Wnioskuję, że 28 to zasilanie z kotła do rozdzielaczy. Natomiast 22 nie mam pojęcia gdzie ma iść, chyba do zbiornika CWU.

 

Poczytałem troszkę wczoraj jeszcze i z wszelkiego opisu i porad wychodzi, że OP będzie na tyle bezwładne, że nie za bardzo będę mógł regulować temperaturą w pomieszczeniach, więc sterowanie strefowe odpada i najlepszym będzie zamontowanie tego sterownika car v2 na parterze w salonie.

Pokoje i łazienka gdzie chciałbym mieć ciut inną temperaturę w takim razie wyreguluję na przepływomierzach.

 

Trochę  zostałem zbity z tropu i chyba mój schemat się nie nada, bo rysowałem bez sprzęgła.

Czy to sprzęgło będzie potrzebne? Myślałem, że z kotła dam tą rurę i rozdzielę ją trójnikiem na rozdzielacze. Tam ewentualnie dopiero zawory 3D.

Choć bardziej by mi pasowało gdyby dało się to jakoś zrobić z jednym zaworem 3D i jedną dodatkową mocniejszą pompą CO.

 

Woda CWU będzie grzana w zbiorniku np do 45 stopni, nie przepływowo.

 

Co do mojego domu to nie mam okien dachowych, a jedynie 3 drzwi balkonowe i okno łazienkowe. Zakładałem, że góra będzie i tak dużo cieplejsza niż dół.

 

W przypadku gdybym miał dwie pompy do rozdzielaczy, to w jaki sposób kocioł będzie je uruchamiał? Regulator otrzyma sygnał, że temperatura spadła i automatycznie włączy obie pompy i kocioł zacznie grzać, nawet jak np na piętrze będzie już temperatura wystarczająca?

 

Czy w takim przypadku wystarczą mi same rotametry i na powrocie pętli nie należy montować żadnych zaworów termostatycznych ustawianych ręcznie?

 

Dlaczego te przepływy muszą być powyżej 0,7l/min?

To błąd projektowy, że tak go nazwę kategoryczny, który nie powinien wystąpić.

 

Spróbuję rozrysować to od nowa, tylko teraz się pogubiłem jaki powinien być prawidłowy schemat kocioł rozdzielacze.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki minimalny przepływ w pętli wynika z założeń projektowych załącz.#1 (poradnik Purmo) który wiąże się bezpośrednio z prędkością przepływu minimalna=0,1l/s co po przeliczeniach dla rury PEX fi.16 wynosi właśnie 0,7l/min

Nie chcę podważać kompetencji twojego projektanta ale ja bym nie robił tak małych pomieszczeń jak wiatrołap (2m2) na oddzielnej pętli tylko zrobiłbym jako jedną pętlę tu powiązaną z kotłownią.Druga sugestia to myślę że również zbyteczna jest pętla w przedpokoju,to pomieszczenie ze względu na lokalizację(centralną,bez okien,ma małe straty ciepła)dlatego też ogrzałyby go same przyłącza do poszczególnych pomieszczeń.Tym samym można zredukować ogólną liczbę pętli i wtedy wystarczą dwa rozdzielacze po jednym na każdą kondygnację

post-32948-0-04007400-1514836917_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym wysuszanie syfonu wanny ,  to pojechali po bandzie .

No chyba że ktoś sie nie myje to mu sama wyschnie :)

 

A ja pod szafkami kuchennymi wzdłuż ściany zewnętrznej  puściłem 2 rury , własnie dla eliminacji ewentualnej wilgoci , która chcemy czy nie chcemy wydostaje sie ze sprzętu wbudowanego w meble , zmywarka itp 

 

Do auora 

 

To że rurę spod mebli przeniesiesz i zagęścisz daną petle , to nie znaczy ze pętla będzie miała tą samą moc grzewcza, przecież zmniejszysz powierzchnie grzewcza .

Zageszczenie rury daje Ci to ze przy nizszej temp zasilania uzyskasz tą sama moc co przy rzadziej rozmieszczonej rurze uzyskasz przy wyższej temp  zasilania 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest logiczne postępowanie że jeżeli część pomieszczenia została "wyeliminowana" poprzez stałą zabudowę to należy na pozostałej powierzchni przeznaczonej pod OP dobrać taki rozstaw rur aby pokryć straty ciepła dla danego pomieszczenia.Powiedzmy że przykładowo bez zabudowy dla danego pomieszczenia wychodzi że wystarczy rozstaw 20cm to przy zabudowie powinno się zagęścić rury do np.15cm na pozostałej powierzchni.

Jeżeli już upierasz się przy Immergazie to model Vitrix 20 TT 12ka nie wystarczy na potrzeby CWU ma zbyt małą moc na te cele (12.3kW)podczas gdy 20ka ma już 21,3 kW

Możesz próbować bez sprzęgła (najwyżej dołożysz w kotłowni jak będzie źle funkcjonować)ten kocioł ma dość wydajną pompę (przy przepływie 1000l wys.podnoszenia 38kPa) i może pójdzie bezpośrednio z kotła o ile twoje obliczenia są poprawne przepływ 0,87m3/h wys.podn.pompy 25kPa.Tylko ten przepływ i opór jest pewnie bez rur zasilających rozdzielacze czyli jeszcze dojdzie. Oczywiście musisz dać osobne rury do obu rozdzielaczy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle "problemem" będą przy samej podłogówce grzejniki drabinkowe.Niektórzy podłączają je do rozdzielacza OP i  tym samym grzeją one na temp.podłogówki (marnie grzeją :) bo same w sobie mają małą moc w porównaniu ze zwykłymi grzejnikami i co one mogą przy zasilaniu nawet 35st) Innym rozwiązaniem są grzejniki drabinkowe z grzałką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta to jak mamy pokój 20m2 i wyszło rozstaw  rur co 20cm , i włozymy do niego łozko sypialne  , szafe , jakaś komode , i wyeliminujemy z 7m2 powierzchni grzewczej to jak zagescimy rury to nam pkryje te straty , wątpie 

Sam ostatnio liczyłeś łazienkę gdzie zagęściłeś rury do 5cm , a sambor to nawet dał 2 pętle  włozone jedna w druga i ile usyzskałes tej mocy wiecej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego lepiej wszystko wcześniej przemyśleć.Niestety ogrzewanie podłogowe to nie grzejniki że można w każdej chwili wymienić na większy jak niedogrzewa, mimo swoich niewątpliwych zalet ma jedną wadę-aranżacja wnętrz.Trzeba się jakoś "bronić") można dać np.łóżko na wysokich nóżkach,można zagęścić rury do 10cm(żeby tylko nie przekroczyć dopuszczalnej temp.podłogi 29st w strefie stałego pobytu ludzi)w końcu wyleźć z ogrzewaniem na ścinę ;)  ale myślę że u autora tematu nie będzie tak źle w końcu ma dom wysoce energooszczedny i OP da rady)

No niestety wydawać by się mogło że zagęszczam rury dwukrotnie to i moc OP rośnie dwukrotnie ale niestety tak nie jest jak pokazują obliczenia,coś tam się zyskuje ale szału nie ma) i drabinę w łazience trza "postawić" ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samo zageszczenie rur w mojej opinii daje nam tylko mozliwosć szybszego nagrzania i przede wszystkim równego , przy jakies tam temp zasilania , 

Powiedzmy majac rury co 10cm i zasilanie 30* , podłoga nagrzeje sie nam równo i szybko i na całej swojej powierzchni bedzie miała równa temp  , a ilosć dostarczanej mocy cieplnej do podłogi  jest na wysokim poziomie ,

Natomiast im rura od rury dalej ,  podłoga nagrzewa sie wolniej  , nie jest cieplą równomiernie , mała ilośc rury nie zapewni odpowiedniego dostarczania mocy cieplnej do podłogi , ianczej podłoga szybciej odda cieplo niż jest one dostaczane .

Przy gęstym rozłożeniu rur  dochodzimy do momentu gdzie ich zagęszczenie i tak juz nic nie da bo i tak podłoga nie jest w stanie odebrać z nich więcej ciepła  i wypromieniować do otoczenia 

 

Przy gestym rozłozeniu rur uzyskamy np srednia temerature podłogi 25* gdy zasilanie bedzie 30* 

Przy rzadszym ułozeniu aby usyskać srednią temp podłogi 25* pewnie musimy zasilic ja wyzsza temp niz te 30* i na dodatek tam gdzie rura podłoga bedzie cieplejsza niz miejsce pomiedzy rurami  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowietrznik sam już wiesz , że największym wrogiem podłogówki jest gruby parkiet lub wykładzina dywanowe.

Poniżej moce jednostkowe dla różnych wykończeń podłogi , temp zasilania standard - 35, powrót 30.

Zmiana rozstawu to zmiana mocy jednostkowej nawet do 50%, 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowietrznik sam już wiesz , że największym wrogiem podłogówki jest gruby parkiet lub wykładzina dywanowe.

Poniżej moce jednostkowe dla różnych wykończeń podłogi , temp zasilania standard - 35, powrót 30.

Zmiana rozstawu to zmiana mocy jednostkowej nawet do 50%, 

post-18578-0-39431200-1514888223_thumb.jpg

post-18578-0-30660500-1514888317_thumb.jpg

post-18578-0-74060700-1514888420_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak ktoś zamierza zagracać pomieszczania i kłaść dywany to niech lepiej wybierze grzejniki)

Wiadomo ze rodzaj pokrycia(opór pokrycia podłogowego) ma bardzo duże znaczenie.

Ja tylko chciałem zwrócić uwagę na fakt że niewiele zyskujemy zagęszczając rury przy tym samym pokryciu.

W poniższym przykładzie przy ceramice i rozstawie 5cm i 10cm na 1m2 różnica raptem=12,5W

post-32948-0-63362400-1514890475_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.