Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Się Często Wyłącza (Beretta Conica Green)


rtpm

Rekomendowane odpowiedzi

Od miesiąca jestem użytkownikiem kotła Beretta Conica Green 15 e.s.i (kondensat).

Opisywałem już moje perypetie z programatorem Komfort Plus i od tygodnia używam

kotła wyłącznie z pogodówką (krzywa grzewcza 1.0). Jest to minimalna dla grzania grzejnikowego

krzywa grzewcza.

 

Krzywa ta pozwala mi utrzymywać 20-20,5 st.C w salonie (a więc tyle ile bym chciał).

Z początku przeprowadziłem test na otwartych grzejnikach i wyszło, że w innych pomieszczeniach

taka KG przegrzewa lekko (~22 st.C) pomieszczenia w dzień, toteż zamontowałem w nich termostaty.

 

W salonie ( i aneksie kuchennym) nie posiadam termostatów, wiec te grzejniki chodzą otwarte na 100% (Kermi 2x 600x1200 v22).

Do tego zawsze odkręcone grzejniki w łazienkach (2 x drabinka). W innych (4 pokojach) ustawione różnie, tj. 18/20 st.C w zależności od pory.

 

Zaobserwowałem, że nawet przy temp. zewn. 0 st.C kocioł się często wyłącza. Nawet co minutę. Grzeje obieg do wymaganych powiedzmy 43st.C, po czym lekko ją przekracza

i następuje wyłączenie kotła. Pompka (NA BIEGU #1 typ 15-50) działa dalej. Temperatura na wyświetlaczu kotła spada do 39 i znowu następuje zapłon kotła.

 

Czasami grzeje przez kilka minut, czasami wyłącza się po kilku sekundach nie zdążywszy nawet zmniejszyć moc palnika (co słychać). W czasie zapłonu temperatura rośnie sobie

do 47 st.C.

 

Niepokoi mnie takie ciągłe wyłączenia kotła, gdyż na pewno nie jest to dobre dla kotła i mojego portfela (choć przyznam, że komfort w domu jest znakomity). Domyślam się, że być może kocioł nie jest w stanie

tak nisko zmodulować mocy i się po prostu wyłącza ? Moc minimalna kotła to 3,6 KW.

 

Do czasu aż przyjdzie mój programator pokojowy z serwisu kocioł uruchomi się pewnie z jakieś 2000 razy, co mnie niepokoi.

Czy jest jakiś sposób (poza wyłączeniem) zmienić ten stan rzeczy ?

 

Tak jak pisałem, pompka CO chodzi na 1 biegu. Podpowiedział mi ktoś (nie serwisant), żebym zwiększył moc pompy na 2 bieg, ale jak to się ma

do zużycia gazu, czy też ilości włączań/wyłączeń? Jaka powinna być różnica między zasilaniem/powrotu od strony kotła ?

 

Jeśli taka tez jest słuszna, mogę prosić o wytłumaczenie w jaki sposób wpływa to na mniej załączeń kotła i dlaczego na wolniejszym biegu

miałby się mniej razy wyłączać ?

 

Od razu powiem, że serwisant powiedział, że może zmniejszyć mi moc zapłonową, ale przy dużych mrozach może mi nie odpalić.

Sprawdzałem również filtr na powrocie CO na rurze i jest czysty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem problem jest w przepływach. Spróbuj dać pompkę na dwójkę i zobaczysz co będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwiększ histerezę jeśli to możliwe.

 

Nie wiem czy da się w Conica Green zwiększyć histerezę ?

Wcześniej grzebałem na sterowniku, teraz go nie ma i mam tylko trymery na kotle.

 

Zwiększyłem bieg pompy z 1 na 2. Możliwe że jest lepiej, tj. piec jak się odpala to choć chwilę pracuje.

Nie ma sytuacji, że się odpala, żeby za 2s się wyłączyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Histereza jest stała i wynosi +/-5'C dla trybu grzejnikowego.

 

Pompka nie może być na I biegu - minimum II, ale zazwyczaj ustawia się na III.

 

Start LA (czyli moc kotła przy starcie) nie powinna być obniżana poniżej standardowego poziomu (chyba 3400RPM?) - im bardziej obniżysz, tym większe szanse na problem ze startem palnika.

 

W trybie 100% pogodowym kozioł własnie ma tak działać - gdy woda w układzie spadnie do 5'C poniżej obliczonej przez KG startuje palnik, gdy woda osiągnie 5"C powyżej obliczonej palnik się wyłącza i chodzi tylko pompa obiegowa. I tak w kółko.

U Ciebie jest dużo startów, bo instalacja nie jest w stanie odebrać tych 3,5kW mozy minimalnej kotła.

Jak zwiększysz prędkość pompy, sytuacja znacznie się poprawi.

Dodam, że im cieplej na zewnątrz, tym bardziej kocioł będzie taktował.

 

Częste starty wpływ mają w zasadzie tylko na trafo WN i elektrody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na biegu 2 pompka już jest słyszalna w nocy. Na 3 to chyba będzie zbytnio hałasowała. Kocioł przy starcie wykonuje chyba jakieś przedmuchy itd, a do tego startuje z wyższą mocą, co chyba też jest stratą kominową ? Różne opinie krążą na ten temat :-(

 

Po dalszej lekturze widzę, że niektóre kotły mają dynamiczną pauzę, tj. nie włącza się tak często w takich sytuacjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 2 biegu pompa jest zbyt głośna? A gdzie masz kocioł?

 

Przy starcie palnika zawsze komora spalania zawsze jest przedmuchiwana, tak jak i przy wyłączeniu palnika. Ta strata kominowa jest minimalna.

 

Ta dynamiczna pasza to bl8każda traktowania - conica też ją ma, jest ustawiona na 3 minuty.

 

Określ co chcesz osiągnąć -komfort czy ekonomię.

 

Ps daj schemat instalacji i podaj zapotrzebowanie budynku z OZC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł jest w piwnicy.

Dom to piwnica + parter + piętro + poddasze. Grzejniki na parterze i na piętrze.

 

Nie znam się na mocy grzejników. Są to Kermi. 

 

Na paretrze:

(salon + aneks).. brak termostatów 600x1200 + 600x900 (oba v22)

Pokój: 600x800 v22

Łazienka: (jakaś nieduża drabinka)

Korytarz: 600x600 v22

 

Korytarz na półpiętrze:

600x600 (2 płyty 1 konwektor)

 

Piętro:

pokój #1 600x1100 (v22)

pokój #2 600x1100 (v22)

pokój #3 600x900 (v22)

łazienka: też jakaś nieduża drabinka

 

Nie znam niestety charakterystyki tych grzejników. Teraz są jakieś ThermX, a te moje są starsze (~2000r.)

z ustawieniami kryz 1-6,  a nie jak większość 1-8N. Kryza w sypialni (grzejnik 600x1100 v22) jest ustawiona na 4.

 

Termostaty poza salonem i kuchnią na noc przykręcane są na 18/18,5 st.C

W dzień w salonie, gdzie nie ma termostatów wg. KG 1.0 jest ~20,5 st.C

W mniejszych pomieszczeniach u góry było 21/22,5 st.C przy tej krzywej (testowane 2 dni).

 

Kilka zrzutów ze świadectwa energetycznego jest tu w innym moim wątku:

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/16535-jaki-kocio%C5%82-1f-dom-110m/#entry167486 (nie chcę dublować zawartości).

 

Z projektu nic nie wyciągnę.. dom nie ja budowałem, a w projekcie jest instalacja grawitacyjna .. a wybudowana została

miedziana z cienkimi rurkami i niezbędną pompą. 

 

Tyle na temat zapotrzebowania.

Właśnie zadzwonił do mnie Pan z Beretty i poinformował, że potwierdza moje zastrzeżenia dot. Conica Green + Komfort Plus, a więc:

- nie działa ustawianie KG w sterowniku

- nie działa czasowe grzanie CWU

- nie zadziała parametr 51 przesunięcia KG gdy obniża się temp. zadana na programatorze (o tym parametrze wspomniane jest w intrukcji

samego kotła.. ) ten parametr w tym kotle nie istnieje.. , a więc w instrukcji kotła też jest błąd.

 

Cóż, Pan z Beretty miły. Problemem się zainteresowali.. to na duży plus, ale takie błędy w instrukcjach..

Gdybym wiedział, to chyba bym się jednak do Exclusive Green przymierzył :-(

 

Dał mi opcję zwrotu programatora. Smutniejsze jest to, że żaden programator nie da mi takiej funkcjonalności,

gdyż nie pozwala na to płyta główna kotła. Wobec tego pytanie:

 

Czy jednak komuś działa taki programator, czy jednak zakupić najtańszy programator działający tylko w trybie

termostatu ON/OFF, żeby sobie zmienić temp?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że co???

 

Ten pan z beretty to debil (jak większośc z teleserwisantów), bo mówi o czymś, o czym nie ma pojęcia.

 

Płyta od Conica Green idealnie współpracuje z obydwoma programatorami beretty chodzącymi po openthermie, czyli zarówno REC07 jak i komfort plus.

 

Obydwa kontrolują KG, czasowe grzanie CWU, jak i kupę innych TSP, włącznie z 51. W zależności od konfiguracji JP4 na płycie programatory te mogą chodzić jako mastery lub slave w przypadku dwóch obiegów (Conica Green ma wbudowane sterowanie dwoma obiegami - ciekawe ilu pseudoserwisantów z Torunia o tym wie).

 

Na zakończenie - przeczytałem jeszcze raz Twój wątek i wiem już na 100% co jest źle:

- padnięta PG kotła/padnięty firmware

- padnięty programator/firmware

- JP4 w pozycji "zwarty"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten Pan to Andrzej Pusszczykowski. Z tego co wiem, to osoba z tych "bardziej" znających się na rzeczy.

 

Zworka JP4 jest zwarta tylko w pozycji nr.2 (sonda NTC bojlera).

Pozostaje skombinować Rec'a i przetestować.

 

Przyznam szczerze, że gdy usłyszałem, że w instrukcji oficjalnej kotła pisane są bzdury (fragment poniżej),

to lekko zdębiałem. 

 

"Programator godzinowy

Jeśli jest podłączony programator godzinowy, należy
ustawić parametr 51 = 1 (parametr ten może być
zmodyfikowany tylko na tym programatorze)
Przy zamkniętym styku, w celu osiągnięcia temperatury
nominalnej na poziomie DNIA (20°C), włączenie ogrzewania
następuje w oparciu o temperaturę zewnętrzną. Otwarcie styku
nie oznacza wyłączenia, lecz zredukowanie (przesunięcie
równoległe) krzywej grzewczej na poziom NOCY (16°C).
Temperatura wody zasilającej c.o. obliczana jest
automatycznie przez kocioł, jednak użytkownik może w
dowolnym momencie dokonać zmiany tej temperatury (C C, rys.
4.18).
W tym momencie można ustawić wartość z zakresu +5°C a
-5°C.
Modyfikacja tej wartości nie zmienia bezpośrednio
temperatury wody doprowadzonej do instalacji c.o. lecz
wpływa na obliczenie jej wartości w sposób automatyczny
zmieniając w systemie temperaturę odniesienia (0 = 20°C
dla poziomu DNIA, 16°C dla poziomu NOCY)
"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiszę raz jeszcze - TSP 51 (jak i kilkanaście innych) można ustawić na obydwóch programatorach - przetestowałem osobiście i na obydwóch działa. Tak jak i KG zarówno w trybie master(jeden obieg) jak i slave (dwa obiegi).

Problem leży tam, gdzie już napisałem:

 

- padnięta PG kotła/padnięty firmware

- padnięty programator/firmware

- JP4 w pozycji "zwarty"

 

Aczkolwiek REC07 jest DUŻO lepszym programatorem o znacznie większych możliwościach - pogadaj z Toruniem, niech Ci zamienią komforta plus na reca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno bedzie negocjowac wymiane. Pytalem wielokrotnie o mozliwosci innych sterownikow. Odpowiedz ta sama. "Nie w tym kotle. Nie ustawi pan czasowego cwu i kg i jej obnizania". Dziwi mnie troche takie podejscie.

 

Czy dobrze zrozumialem ze dziala Tobie poprawnie sterownik Komfort Plus? (Wireless).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) Oj ściemniaja w tej Beretcie :)

 

W tej chwili nie używam już żadnego z programatorów, bo kocioł chodzi na zworce TA - komfort jest dla mnie najważniejszy.

Na początku miałem REC07 - czasowe grzanie CWU działało, z obniżenia CO nie korzystałem, ale dla prób testowałem - działało. Przy jednym obwodzie KG działały i miały pierwszeństwo nad płytą - tak jak WSZYSTKIE ustawienia z programatora. Przy ustawieniu jako sterownik drugiego obwodu, KG dotyczyła tylko grzania na żądanie II obwodu, pierwszym sterował inny zwykły termostat on/off, gdzie KG ustawia się na kotle.

Potem założyłem komfort plus - czasowe grzanie CWU działało, obniżenia CO również nie korzystałem, ale oczywiście sprawdzałem i działało. Oczywiście przy ustawionym trybie rec. Dwóch obwodów na komforcie już nie testowałem.

Mój komfort był zwykły, nie bezprzewodowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem założyć można, że serwis Beretty nie sprawdził programatora, albo się po prostu myli ... a ja muszę mieć albo wadliwy egzemplarz, albo uszkodzony kocioł, albo.. zwartą JP4.

 

Przy założeniu powyższym, czy możliwe jest, że mam źle podłączony programator ? (na zdjęciu jest mostek, którego później przy testach nie było).

http://obrazki.elektroda.pl/2264615700_1393239099.html a trochę grzebałem tam od czasu montażu kotła i mogłem namieszać.

 

Nie widać jak kostki są skręcone od dołu niestety. Co oznacza zwarty na JP4? Obecnie mam zworkę tylko na poz. 2 (sonta NTC cwu). Na pozycji #1 nie ma zworki, co oznacza

grzanie grzejnikowe i rzeczywiście na kotle (trymerem) mogę ustawić KG 1.0-3, więc chyba jest ok.

 

Ogólnie niemiła sytuacja. Jestem lekko podirytowany, bo z każdej strony słyszę co innego, a nawet bym rzekł - całkowicie skrajne opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączyłem z powrotem sterownik (w nadziei, że może coś.. a może podłączone źle) i lipa.

Temperatura na zewnątrz 14 st.C. Odpaliłem kocioł i 41st.C na grzejnikach.

 

Mimo ustawionej KG na sterowniku 1.0, dla której temperatura powinna wynosić około 33 st.C

kocioł grzeje wg. swojej "trymerowej" krzywej (też 1.0, ale innej). Sterownik pokazuje 34st.C na grzejniki..

 

Obniżenie KG też nie działa (parametr 51). Zmieniam zadaną, a on dalej (i tak fałszywie) pokazuje

taką samą temperaturę.

 

Zaktualizowałem schemat podłączeń - tak jak jest obecnie.

 

 

 

post-46397-0-39301900-1394294880_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwila - a nie grzeje teraz wody na 40'C? Bo to jest minimum, poniżej którego kocioł w trybie OG nie schodzi nawet gdy sterownik wymaga mniej.

Niżej zejdzie tylko przy pracy 100% pogodowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozjmiem. Wode w zasobniku CWU mi grzeje wpuszczajac 80st. C w obieg. Co to OG?

Liczylem wczoraj i grzeje wg. Krzywej (1.0)j. Dla 5 st.c na zewn. 30 (start kg)+ 15 (20-5) -4 (pokretlo co na kotle -4) =41

 

Dowiedziałem się co znaczy owy "wpływ czujnika temp. wewn" i rzeczywiście sprawdzając wczoraj to się zgadza.

 

Ten parametr jest od 0-20.

 

Jeśli mamy ustawione zadaną 22 st.C, a jest 20st.C obecnie, to kocioł będzie grzał
temp. z KG+ ilość brakujących do zadanej stopni * parametr wpływu czjnika temp. wewn.

 

Czyli Jeśli czujnik temp. wewn = 8, temp. zasilania CO z KG = 50 st.C, w pokoju 20st.C a zadana 22 st.C to 

temperatura zasilania = 50 + (22-20)*8 = 66 st.C (aktualizuje się na bieząco, gdy temp. w pokoju się zwiększa)

 

Oczywiście w moim przypadku to teoria, gdyż kocioł i tak grzeje wg. swojej "trymerowej" KG,

a programator w trybie rEC działa jedynie jako ON/OFF i nic poza tym (no i ustawianie temp. wody w CWU)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jednak programator jest uszkodzony.

Dam dobra radę - wywal programator, włoż mostek TA, ustaw KG na min. czyli 1.0, jeśli gdzieś bedzie za gorąco to założ głowice n grzejnik i..... ciesz się komfortem.

Howgh!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Wracając do wątku, okazało się, że niby ten programator psuje kocioł.. wymieniana płyta główna 2 razy na gwarancji.. Teraz programator pracuje w trybie CRT zamiast ReC.

W sumie nic poza regulacją temperatury wody CWU nie zyskiwałem w tym trybie, bo żadne opcje nie działały..

 

Wczoraj odpaliłem na chwilę kocioł i zauważyłem, że przełączając na kotle pokrętło z trybu letniego (tylko CWU) na CWU + CO pompa cały czas kręci,

nawet jak na programatorze w pokoju mam 20st.C a w pokoju 25st.C  i nie ma żądania grzania, bo jest po prostu za ciepło ?

Czy ona nie powinna się jakoś po czasie wyłączyć?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam

Ja też od ponad roku jestem (nie)szczęśliwym posiadaczem kotła Conica Green. Jak kolega napisał wyżej używanie z tym kotłem programatora komfort plus w trybie ReC psuje płytę główną (u mnie też). Tryb CRT nie daje nam niczego sensownego bo całe sterowanie odbywa się pokrętłami na kotle. O żadnej automatyce nie ma mowy, to tak jakby mieć samochód i pchać go za każdym razem jak chcemy się przejechać.

 

Po dwóch listach poleconych i zagrożeniu skierowaniu sprawy na drogę sądową dostałem w ramach reklamacji programator REC07. I w zasadzie byłem zadowolony do rozpoczęcia sezonu grzewczego.

Programator fajny, posiada rozbudowane menu ustawień tygodniowego i godzinowego ogrzewania CO i CWU (oddzielne dla CO i CWU). Tylko co z tego jak działa to na zasadzie  - nie grzeje wody w danym przedziale czasowym to nie działa CO. Podsumowując niezależnie od tego co tam sobie zaprogramujemy dla CO to i tak nie zadziała, jak nie pokryje nam się z grzaniem CWU.

Zastanawiam się czy takie rzeczy tylko u Beretty czy inni producenci też wypuszczają takie kwiatki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem REC07 działa tak samo jak komfort plus, tyle, że teoretycznie nie niszczy płyty głównej.

 

1. Czy możesz na nim sterować temperaturą wody CWU?

2. Możesz na nim ustawiać krzywe grzewcze ?

3. Czy jak nie ma żądania grzania, to kręci ci się pompa?

4. Masz go w trybie ReC obecnie, czy CRT? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To takie luźne pytanie jeszcze... działa Ci grzanie CWU/CO w różnych porach ? tj . grzanie CO w czasie, gdy nie ma grzania (godziny) CWU na programatorze ?

Jeśli tak, to oznaczałoby to, że są różne wersje kotłów/płyt.

 

PS: nie mogę znaleźć nigdzie instrukcji Rec07 po polsku. Jest takowa gdzieś dostępna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że w moim RECu godziny grzania CO i CWU nie były ze soba powiązane, choć teraz nie dam sobie głowy uciąć, bo już ze trzy lata leży on w kartonie a nie pamiętam dokładnie jak to było.

 

Polską instrukcję użytkownika ma centrala w Toruniu, niestety polskiej instrukcji instalatora nie ma - a przynajmniej nie było kilka lat temu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.