Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wybór Ogrzewania


devilman123

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Na wiosnę zaczynam budowę takiego domu, tylko że zmniejszony do 110m2 pow. użytkowej :

http://www.studioatrium.pl/projekty-domow/wszystkie-projekty/S-GL-486-Colorado,537.html

Wg obliczeń projektanta roczne zapotrzebowanie energii na ogrzewanie, wentylację oraz ciepłą wodę wynosi 138KW. Projektant do obliczeń przyjął ocieplenie scian 20cm białego oraz na sufit 20cm wełny. A w rzeczywistości będzie 20cm styropianu grafitowego 0,031 oraz 40cm wełny 0,039 oraz 15cm styropianu pod podłogą 0,038. Okna z szybą o współczynniku 0,7.


I mam do Was pytanie, jaki rodzaj ogrzewania na podstawie własnych doświadczeń byście proponowali? Nie ukrywam że ważne dla mnie jest aby koszty ogrzewania w miarę możliwości były małe. Mój pomysł to podłogowe centralne ogrzewanie + bufor 500l i może udałoby się palić np co drugi dzień. Ewentualnie elektryczne grzanie bufora...

Z drugiej jednak strony może przy takiej izolacji nie jest to za dobry pomysł i ogrzewanie samym prądem też nie byłoby za drogie.

Czekam na wasze propozycję smile-2.gif

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślałem o powietrznej PC, ale na elektryce też można to wykonać - należy policzyć zapotrzebowanie ciepła dla budynku, dobrać ogrzewanie podłogowe i tego bufor o odpowiedniej zasilony z taryfy nocnej en elektrycznej.

Innym rozwiązaniem są elektryczne piece akumulacyjne z rozładowaniem dynamicznym i sterowaniem centralnym, oczywiście zasilane z drugiej taryfy (nocnej) en el.

Tu wadą jest zależność od jednego źródła energii  czyli prądu, dodatkowo można wstawić piec kominkowy lub kominek na wypadek braku prądu.

 

Nie wiem czy masz taki przydział na en el - tu trzeba ok 10kW na grzanie aby wykorzystać okresy tańszego prądu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisałem wczesniej projektant wyliczył przy 20cm styro białego na scianach i 20 cm wełny na suficie 138kw/m  ( ogrzewanie, wentylacja i ciepła woda) a będzie 20cm grafitowego i 40cm wełny.

 

Także pomyślałem o tym rozwiązaniu elektryczne + na wypadek np ladny piec kaflowy.

 

Ale niestety nie mam dokładnych wyliczeń jakie będzie zapotrzebowanie na ciepło przy takiej ilozacji a nie chciałbym potem palić tylko w kaflowym bo okaże się że jednak za dużo tego prądu zjada i lepiej było wydać ta kase  na CO :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre rozwiązanie to zwykły kocioł zasypowy z buforem. Tyle, że bufor 500 litrów jest za mały. Bez liczenia myślę, że należałoby przyjmować bufor 1500 litrów. Dla takich domów z kotłownią w środku dobrym rozwiązaniem jest również kocioł na pelet. Masz wtedy automatyczne grzanie i w miarę czystą kotłownię. Koszt eksploatacji jednak wyższy niż w przypadku kotła zasypowego. Do kotła na pelet dobrze od razu przewidzieć bufor, o ile automatyka kotła sobie w miarę z nim poradzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł na węgiel, pomysł raczej średni do takiego budynku. Z postu wynika że ze 119 m2 zmiejszono go do 110m2 czyli odpadło 9m2. Teraz pytanie czego kosztem pozbyto się tych 9 m2? Znając życie to kosztem kotłowni, korytarza i kuchni. W przypadku pierwotnego projektu może i na 8,9m2 jakoś ten kocioł z buforem by się  zmieścił. Ale otwarte pozostaje pytanie o pow. kotłowni i czy jest dodatkowe miejsce na składzik z opałem?  Ograniczenie dla takiego budynku to zapotrzebowanie i niska moc maksymalna co większość kotłów na paliwa stałe właściwie od razu skreśla. Przy domu który ma praktycznie parametry domu energooszczędnego i ogrzewanie powierzchniowe, aż prosi się zastosować powietrzną PC wraz z systemem solarnym na cwu ( zgadzam się z opinią kol. Sambora w zupełności). Do temp. -5 powietrzna PC powinna sobie poradzić, a współpraca z grzałką elektryczną zasilaną z drugiej taryfy powinna zaspokoić potrzeby domu gdy na kilka dni spadnie temperatura. System taki na pewno jest tańszy w eksploatacji od ogrzewania elektrycznego, chociaż jest droższy w budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aż prosi się zastosować powietrzną PC wraz z systemem solarnym na cwu

Pod powietrzną pompą ciepła podpisuje się obiema rękoma że do małego dobrze ocieplonego domku jest to najlepsze rozwiązanie jeśli nie ma gazu ale dokładanie do tego systemu solarnego na cwu jest nieuzasadnione ekonomicznie ponieważ powietrzna pompa przy wysokich temperaturach (czyli wtedy gdy działają solary) ma najwyższe COP i grzeje wodę za grosze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładny domek, ale zwróć podczas budowy uwagę na kierunki świata, duże przeszklenia na południe, na północ najlepiej żadnych okien i dołóż coś styropianu na podłogę, bo te 15cm to tak.... no sam policz. Druga sprawa te nawisy nad oknami, nie wiem czy to dobry pomysł, mało światła dziennego będzie wpadać. Trzecia sprawa, ten taras schowany pod dachem, duże przeszklenia, żadnych zysków ze słońca, starty związane z wypromieniowaniem, ciemno. Jeśli chcesz cień na tarasie to instalujesz markizę i rolety, ale nie w ten sposób, no w każdym razie przemyśl temat ;)  Co do reszty podpisuje się pod powyższym, powietrzna pompa ciepła, tylko sprawdź czym będziesz grzał przy -20, bo to jest zdaje się granica większości. W której części Polski będziesz budował domek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy takim domku to widział 3 warianty ,pompa ciepła plus ogrzewanie podłogowe ,ogrzewanie elektrzyczne podłogowe i druga taryfa ,albo grzejniki elektrzyczne sterowane w sposób

pwm -elektronicznie i to wszystko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba jakieś nowe zasady wymyśliłeś, bo odkąd pamiętam, to akurat na tym forum nikt nikogo nie oszczędza jak są jakieś zastrzeżenia, a wielu pewnie chętnie pozna twoje uwag. Nisko energochłonnych domów coraz więcej, więc podobne pytania będą wracać jak bumerang. Pompa to jest włączasz i zapominasz, a z pelletem to jednak przywieść, wynieść, pozamiataj, więc...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawisy nad oknami i ogólnie taki szeroki dach robi się po to żeby latem utrudnić słoneczku nagrzewanie ściany i wnętrza przez okno (to jest parę kW których latem nikt nie niechce) . Zimą słońce wędruje znacznie niżej nad horyzontem i nie ma problemu z doświetleniem i podgrzaniem wnętrza o ile pogoda na to pozwala. Taras mógłby być, ale trzeba by dom ustawić tak, żeby taras był od południa, ale jeśli wtedy ściana pokoju 5 z wyjściem będzie na wschód, to rano będzie sauna. Dobrze odgrodzono strefę dzienną i nocną, ale coś za coś - w holl-u (4) ciemno jak w...

http://www.studioatrium.pl/projekty-domow/wszystkie-projekty/S-GL-580-Texas,635.html - wersja bez wnęki na taras, koszt praktycznie ten sam, kubatura +1.1m 3, powierzchnia zabudowy bez zmian.

Musiałem trochę pomarudzić, całkiem niedawno sam wybierałem projekt i mam jeszcze uczulenie na niektóre wynalazki architektów  :P

Grzanie, jeśli nie ma gazu to moja propozycja jest taka: pellet -> ekogroszek -> PC . Jeśli nie ma piwnicy to musi to być w miarę czyste grzanie, do groszku wypadało by dorobić drzwi zewnętrzne do kotłowni i też może być czysto. PC dałem na koniec, bo nie widzę w projekcie nic na temat wentylacji z odzyskiem ciepła, a całkiem ładnie by to razem działało.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słońce wędruje sobie ze wschodu na zachód, więc osobiście do zacienia uważam, lepsze są rolety, takie moje zdanie, a te wystające dachy ani ładne, ani praktyczne, bo czy chcesz czy nie, w takim parterowym w domu praktycznie cały rok panuje półmrok. Inna sprawa, w  Polsce naprawdę tych słonecznych dni jest stosunkowo niewiele, a domy buduje się jakby to był środek Afryki i trzeba się chronić przed każdym promieniem. W naszym klimacie, słońce to przyjaciel człowieka, latem gdy mamy długi dzień, oświetli dom i zimą, gdy go ogrzeje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jskiś archaiczny sposób ogrzewania tak małego domku ,ile on będzie potrzebaowal w największe mrozy ??? 25W/m2 to max wiec o czym tu piszesz pelet ???? no bez przesady ponownie proponuje elektrryczne lub pompę ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z praktyki kolego zpraktyki , nowe budownictwo jest takie oszczędne że zal montować ogrzewanie centralne i wydawac kase na nie lepiej pompa powietrze powietrze lub ewentyalnie powietrze woda albo w ogóle podłogowe na eelktrykę i drugą taryfę tak aby wygrzewać tylko w drugiej taryfie reszta akumulacja sobie poradzi lub grzejniki sterowane pwm i tyle koszt całego systemu na grzejnikach będzie tanszy od samego kotła na pelet a komfort i cena eksploatacji może być mniejsza niż jakiekolwiek centralne ogrzewanie przy tak małym domku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak elektryki braknie - ogrzewania z UPS-a nie podasz.

 

 

To niestety jest minus ogrzewania elektrycznego

 

Dlatego warto się zabezpieczyć na ewentualność braku energii kominkiem lub przynajmniej kozą

 

Po ostatnim Ksawerym znajomy ogrzewający się pompą ciepła musiał wyprowadzić się do teściów, po 5 dniach bez prądu miał 8sC w domu

 

Tylko patrząc obiektywnie nikt obecnie nie robi instalacji grawitacyjnych więc czy to kocioł na paliwo stałe, olej czy gaz bez prądu i tak będzie zimno jeśli ktoś nie ma zasilania awaryjnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze można wypożyczyć agregat na te kilka dni, ewentualnie kupić, a nie z powodu hipotetycznych przerw w dostawie prądu pakować się w paliwa stałe.... chociaż straszą, że w przyszłości black outy w Polsce mogą być częstsze, ale przy tej emigracji to nie wiem kto miałby ten prąd zużywać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z praktyki kolego zpraktyki , nowe budownictwo jest takie oszczędne że zal montować ogrzewanie centralne i wydawac kase na nie lepiej pompa powietrze powietrze lub ewentyalnie powietrze woda albo w ogóle podłogowe na eelktrykę i drugą taryfę tak aby wygrzewać tylko w drugiej taryfie reszta akumulacja sobie poradzi lub grzejniki sterowane pwm i tyle koszt całego systemu na grzejnikach będzie tanszy od samego kotła na pelet a komfort i cena eksploatacji może być mniejsza niż jakiekolwiek centralne ogrzewanie przy tak małym domku

 

 

Nie wierzę w takie cuda. Jeśli izolację zwiększysz z 10 cm do 20 cm, nie oznacza to, że zapotrzebowanie ciepła spadnie dwukrotnie. Poza tym część strat ciepła (i to wcale niemała) idzie na wentylację, a ta nie zależy od izolacji chałupy. Ja dla takiej chaty dawałbym jakieś 40 W/m2, co dawałoby trochę ponad 10 W/m3 i to jest bardzo dobry wynik. Żródło ciepła zaś to osobna sprawa. Osobiście nie lubię pomp ciepła bo są mocno skomplikowana. Dodatkowo te niby super nowoczesne sprężarki spiralne są bardzo delikatne. Uważam, że póki co kotły są bezkonkurencyjne pod każdym względem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również uważam że nie należy dyskwalifikować ogrzewania elektrycznego z obawy na brak prądu ale warto się zabezpieczyć na wyparek dłuższych przerw w dostawie energii

 

Brak prądu przez kilka dni ma też swoje plusy mianowicie wzrasta przyrost naturalni dzięki któremu więcej osób będzie pracowało na nasze emerytury :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Osobiście nie lubię pomp ciepła bo są mocno skomplikowana. Dodatkowo te niby super nowoczesne sprężarki spiralne są bardzo delikatne.

 

Co takiego skomplikowanego jest w pompie ciepła ?

 

Jak pierwszy raz montowałem takie "cudo" i zdemontowałem obudowę to zastanawiałem się za co oni chcą tyle kasy. Przecież tam jest tylko chłodnica, sprężarka, pompa, wymiennik i trochę elektroniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio liczyłem OCZ dla ocieplonego domku 110,5m2. Beton komórkowy klasa 500, styropian grafit 25cm, strop z wiązarów liczony jako przegroda niejednorodna, pomiędzy wiązarami 30cm wełny, na wiązarach 13cm, fundament 20cm styro+ 35 suchy piasek (jeśli ktoś buduje w terenie z niskim poziomem wód gruntowych, to taki piasek fajnie poprawia opór cieplny podłogi), druga strefa klimatyczna, czyli -18. Wynik 52W/m2 przy wentylacji naturalnej, (z 5,73kW całości strat 1,8kW to wentylacja) z odzyskiem ciepła z wentylacji 43W/m2 , ten ma więcej okien, to parę W dojdzie, ale nie dużo. Jak na zwykły budynek nie projektowany na wzór pasywnego to i tak dobry wynik, ale do ogrzewania prądem nadal za dużo. Prądem ekonomicznie grzeje się od 15W/m2 w dół, chyba że budujemy w Norwegii, przy 40-50 można myśleć o kotle - olej,  gaz, pellet, byle miał możliwość czasowego działania, bufor dla pelleciaka mile widziany, PC jak ktoś chce, to do każdego z tych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.