Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Ale jazda !!! Że też jako zwykły użytkownik muszę się nad tym wszystkim głowić! Ale faktem jest, że zawór schładzający może mieć sens ogromny. Miałem niedawno taki przypadek przy zamkniętym CO, że przy otwartym PG na maksa w fazie odgazowywania (opału było b.niewiele!) i na patyczku PP wiatr tak ciągnął, że doszło do zagrzania pieca prawie do 100st. Potem powolutku otwierałem CO aż do spadku temp. Dobrze, że miałem co otworzyć! Ta zaślepka w PG w tym przypadku gdyby była to by do tego nie doszło bo miarkownik w porę by zamknął PG. Znowu muszę myśleć  :blink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HAN 

Czy zawór 3D aby pełnił taką funkcję jak u Ciebie to można zamontować w tym miejscu jak na zdjęciu poniżej? Chodzi o uzyskanie na CO niższej temp. niż na CWU podczas okresów przejściowych. Myślę tu o fukcji rozdzielającej zaworu. Nie interesuje mnie ochrona kotła bo Viaderko jest z żeliwa. Bo na wszystkich schematach 3D pełni rolę mieszającego dla ochrony kotła. No i pytanie ponawiam: Czy masz sterownik czy ręcznie ustawiasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HAN 

Czy zawór 3D aby pełnił taką funkcję jak u Ciebie to można zamontować w tym miejscu jak na zdjęciu poniżej? Chodzi o uzyskanie na CO niższej temp. niż na CWU podczas okresów przejściowych. Myślę tu o fukcji rozdzielającej zaworu. Nie interesuje mnie ochrona kotła bo Viaderko jest z żeliwa. Bo na wszystkich schematach 3D pełni rolę mieszającego dla ochrony kotła. No i pytanie ponawiam: Czy masz sterownik czy ręcznie ustawiasz?

post-38133-0-24824400-1385061436_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

shkiperfil

wysłałem ci schemat na PW by się nie ośmieszać na forum ogólnym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na innym forum znalazłem taką instalację:
Bardzo podobna do mojej oczywiście po przeróbkach a i umożliwiła by mi lekkie grzanie w okresach przejściowych na CO. Tylko ten zawór zwrotny nr 8? Czy on jest wogóle potrzebny? Naczynie zbiorcze również mam w innym miejscu.

 

Czy ta instalacja Waszym zdaniem będzie działać?
 

Po instalacji kotła OEP16 według schematu:

8c5029e2.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapoznaj się z Polską Normą opisującą sposoby zabezpieczeń kotła na paliwa stałe.

Jak narazie to kombinujecie jak tu co podłączyć a o podstawach czyli bezpieczeństwie zapominacie.

Powyższy schemat jest ZŁY tak samo jak wszystkie propozycje na zdjęciach na tej stronie. (na pozostałe nie chce mi się zerkać)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyższy schemat jest ZŁY tak samo jak wszystkie propozycje na zdjęciach na tej stronie. (na pozostałe nie chce mi się zerkać)

 

Ogólnie przyjęta normą na każdym forum jest udzielanie wypowiedzi konkretnych i prowadzących do rozwiązania zagadnienia. Samo skrytykowanie przez Ciebie nie wnosi nic konkretnego do dyskusji więc czekamy na rozwinięcie Twojej wypowiedzi.

Nie podlega dyskusji stosowanie Polskich Norm w przypadku zabezpieczenia kotłów (co podkreślałem już wyżej) a każda kombinacja wg własnego "widzimisię" może doprowadzić do tragedii.

Trzeba nie mieć instynktu samozachowawczego, żeby zamykać zawory, za którymi jest zainstalowane naczynie wzbiorcze.

 Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Forum to nie koncert życzeń. Służy ono do uzyskania informacji w chwili gdy jesteśmy w martwym punkcie.

Odpowiedzi i poprawnych rozwiązań dotyczących zabezpieczeń kotłów na paliwa stale wraz z wyeliminowaniem wychładzania się zbiornika CWU na tym forum było sporo (delikatnie mówiąc). Wystarczy skorzystać z funkcji szukaj na forum i odpowiedzi same się ukażą.

Jestem przekonany, że autor tego tematu nie wysilił się i z takiej opcji nie skorzystał. Zapewne zrobi teraz instalację "po swojemu" po czym napisze kolejny post, że nie działa tak jakby tego oczekiwał. Wnioski nasuwają się same: należy czytać i przyswajać wiedzę teoretyczną i następnie wykorzystać to w praktyce. Gdy do końca nie wiemy jak to wykonać to lepiej będzie jak zamówimy projekt u osoby, która ma odpowiednią wiedzę podpartą wykształceniem w tym kierunku. Gdy czujemy się na siłach to na podstawie takiego projektu możemy przystąpić do przeróbek a gdy nie potrafiły to zlećmy to dla firmy, która ma odpowiednie rekomendacje. Najważniejsze to unikać speców typu pan Henio lub wujek dobra rada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Digitrax

A jednak autor się wysilił bo nie jest leniem i szukał informacji. Gdybyś ten wątek prześlkedził to zauważyłbyś, że temat się rozkręcił. Owszem o wychładzaniu wody w bojlerze już wiem wszystko. Ale przy okazji tej przeróbki chcę załatwić jeszcze sprawę z paleniem latem i w okresach przejściowych. Jak myślisz dlaczego poszukuję pomocy na forum? Czy dlatego, że moja super firma instalacyjna zrobiła mi super instalację? Wiesz! Jak się mieszka na prowincji to często trzeba się samemu douczać bo fachowcy są jacy są. Ja mam 3 zespoły fachowców i żaden z nich na razie nie wpadł na takie rozwiązania, o których tu mowa co z resztą widać po mojej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest na forum wiele informacji ale każdy wątem ma jakieś swoje rozszerzenia w innym kierunku. Ja chcę uzyskać przy przeróbce utrzymanie temp. bojlera z wodą użytkową na poziomie +-55st oraz możliwość obniżania CO w okresach przejściowych. Doszzedłem do takiego stopnia wiedzy jak na załączonej miniaturce. Czy mogę prosić jeszcze o komentarz do tej kombinacji? Czy jest potrzebny zawór zwrotny za pompą CO i za zaworem 3D? To już moje ostatnie pytanie. Proszę o wyrozumiałość. 

 

post-38133-0-56857700-1385243670_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odcinasz prawe CO, lewe CO i mamy BUM !. W przypadku zagotowania wody w kotle gdzie ujdzie para i ciśnienie jeżeli odłączyłeś kocioł od zbiornika otwartego, który masz na górze zapewne na jednym z pionów...

 

W Twoim układzie należy zainstalować pompę na powrocie zasilającą obieg CO i zbiornik CWU jednocześnie a regulację wody użytkowej zrealizować przy pomocy TZM (termostatyczny zawór mieszający). Na głównej rurze powrotu z grzejników bezpośrednio przed trójnikiem przed pompą który łączy obieg CO i wężownicę zbiornika CWU należy zainstalować zawór. To nim będziesz mógł odcinać obieg CO na lato nie odłączając kotła od zbiornika otwartego czyli mamy układ bezpieczny. Przepisy i zdrowy rozsądek zabrania instalacji jakiejkolwiek armatury, zaworów, przewężeń pomiędzy wyjściem z kotła a naczyniem otwartym ! Na całej długości nie może to być rura o średnicy mniejszej niż 1 cal. Obecnie masz na tej rurze i zawory i bypass co jest nieporozumieniem. Jedyną opcją regulacji temperatury CO są zawory termostatyczne na grzejnikach. W tym typie instalacji innej opcji nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że nikogo nie zirytuję jeszcze jednym pomysłem. 

 

Digitrax - zatrybiłem ale, że jestem dociekliwy to pozwolę sobie jeszcze jedno pytanie zadać.

Przeniesienie pompy na dół to b.duża i kosztowna robota. Założenie zaworów termostatycznych na grzejniki to masakra finansowa. Ale sobie pomyślałem, że skoro do tej pory przy paleniu kotłem stałopalnym do tej pory nie było BUM to może nie będzie jeśli tej pompy nie przenisę na dół. W końcu jest cały czas otwarte wyjście na naczynie otwarte z przelewem. Wiem, że bypas utrudnia przepływ! Ale jak już napisałem nie pamiętam aby mi się woda podniosła do ponad 90st w okresie pełnego grzania zimą gdy nie jest CO zamknięte. Owszem miałem już prawie 100st ale wtedy CO było zamknięte i tylko CWU grzało. 

 

Więc pomyślałem (oczywiście dzięki Twojej poradzie Digitrax!), że latem i w okresach przejściowych będę mógł ograniczać wyjście ciepła na CO Montując na dole ten TZW. W razie przegrzania kotła ponad 90st zawór otwierałby powrot na CO i ochładzał stopniowo kocioł.

 

Tylko czy takie miejsce będzie dobre na głównej rurze powrotnej? Czy istnieje taki zawór na taką grubą rurę? Zimą ten zawór wszystkie trzy drogi by miał otwarte tylko wyjście CWU by zamykał po naładowaniu bojlera dajmy na to do 60st (sterowanie różnicowe).

 

Czy taki układ na upartego by przeszedł?

 

Jeszce raz przepraszam jeśli kogoś rozdrażniam. Muszę ten problem jakoś rozwiązać bo nie może zostać tak jak teraz. W najgorszym razie przeniosę pompę na powrót ale tak jak pisałem to duży koszt. 

post-38133-0-40590100-1385333295_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyszło mi jeszcze do głowy, że skoro będzie TZM na zasilaniu kotła odcinający odpływ CO na zasadzie różnicy temperatur to przecież można by wtedy wyłączyć latem pompę i grzać CWU grawitacyjnie! Tylko trzeba by usunąć zawór zwrotny przed bojlerem! Wtedy zabezpieczenie na grawitacji by działało bez oporów. W razie zagrożenia otworzy się obieg CO na wejściu do kotła. Czy się mylę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem nieco ostatni malunek:

 

- usunięty zawór zwrotny dla grzania cwu na grawitacji latem po wyłączeniu pompki (TZM będzie otwarty tylko dla małego obiegu a obieg CO otworzy się tylko gdy temp. na kotle podskoczy niebezpiecznie ponad 90stopni.

 

- TZM - 3-y drogowy zawór. Zimą ful otwarte CO a mały obieg zamykany po naładowaniu bojlera do +-55 (sterowanie różnicowe); latem CO zamknięte a mały obieg zamykany sterownikiem różnicowym - pompka wyłączona - grzanie CWU grawitacyjnie a otwarcie obiegu CO tylko w sytuacji przegrzania kotła.

 

- pompa CO zimą pracuje od 30st a latem wyłączona po to aby nie blokować w razie przegrzania drogi do naczynia otwartego. 

 

Czy mogę prosić o komentarze? 

post-38133-0-93697800-1385398635_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że kombinuję. Ale trudno się nie zgodzić z uwagami Digitraxa. Gość na prawdę fachowo do sprawy podchodzi. A ja chcę mieć tylko poprawnie w miarę instalację założoną w miarę funkcyjną i na ile to możliwe bezpieczną. Ta instalacja już była ulepszana ze 3 razy i za każdym razem coś jest nie tak bo "fachowiec" czegoś tam nie przewidział. W tym układzie jak teraz to muszę wybierać: albo ciepła woda użytkowa albo dogrzane wszystkie pomieszczenia. Tak być nie może.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dobra, to jeszcze moja propozycja rozwiązania. Zastosowanie siłownika elektrycznego razem ze sterownikiem różnicowym temp kotła i zasobnika.

 

http://archiwum.allegro.pl/oferta/silownik-elektryczny-mini-automat-bramy-naped-i3346691640.html

 

Rozwiązanie jest korzystniejsze energetycznie ponieważ nie pobiera podczas nagrzewania zasobnika energi el. 5-7W przy zastosowaniu elektrozaworu lub 40W przy użyciu pompy do pompy trzeba też zresztą należy stosować zawór zwrotny aby uniknąć wychładzania przy postoju pompy.

Miejsce zamocowania siłownika należy dobrać tak aby wykorzystać cały zakres posuwu siłownika. Wyłączenie w skrajnych pozycjach załatwiają krańcówki  w siłowniku. Do tego trzeba jeszcze dorzucić przekaźnik zmieniający polaryzację zasilania siłownika. I zasilacz np 12- 36 V 1,25A.

Kolega zamontował zasobnik i dlatego zwróciłem uwagę na ten problem a szwagier ma zawór kulowy który musi codziennie otwierac i zamykać po nagrzaniu wody nie jest to tak bardzo uciążliwe ale jak można coś ulepszyc i odciążyć naszą pracę to można coś takiego zmajstrować . I nie bójmy się że zawór kulowy sie kiedyś wytrze i zacznie przepuszczać (co zwykle lubi robić) przez uszkodzony zamknięty nie będą przep ływac jakieś wielkie masy wody. Najwyżej zakupimy za 3 lata następny za kilkanaście PLN

 

post-52784-0-83729800-1385411489_thumb.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.