Skocz do zawartości
  • Witaj na naszym forum o ogrzewaniu!

    Na forum znajdziesz odpowiedzi na wiele pytań związanych z ogrzewaniem. Zachęcamy do rejestracji po której: będziesz miał(a) możliwość pisania postów, zobaczysz wszystkie zdjęcia i schematy, staniesz się częścią naszego forum :) Zapraszamy...

Rekomendowane odpowiedzi

 

  • ...podłączenie bojlera umożliwia jego grzanie z bufora z ominięciem kotła (przełączony „zawór 3 drogowy przełączający”) Z kolei bojler(120l) w ciągu 40 min wygrzewa się do temp którą żona uznaje za ciepłą (nie wiem nie sprawdzałem dokładnie ale coś ok 40-45 stop) Nie mamy potrzeby wygrzewania wody użytkowej do wyższych temp. Bojler ma mieć taką temp jaką mam ustawioną na sterowniku.

 

Poczytaj sobie o bakterii legionella.  Grzejąc bojler w ten sposób stwarzasz jej idealne warunki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mam bufor ciepła o pojemnośći 1000 l i chciałbym go ogrzewać jakimś dobrym dolniakiem na drewno, ciekawi mnie właśnie ten model DEFRO i chciałbym się dowiedzieć jaka jest wielkość komory w wersji 20 i 25 kw? może ktoś więcej coś opisze jak kten kociołek zachowuje się na drewnie?

 

Dodam tylko że obecniem palę w zwykłym śmieciuchu ŻUBR, spalanie bezproblemowe, wszystko co wrzucisz to się spali, ale jest bardzo nie ekonomiczny, cały czas dymi i przy ładowaniu bufora nawet lekkie otwarcie klapki powoduje temperaturę spalin powyżej 300C. Próbowałem przerobić na dolniaka z ceramiką, ale to nie chodzi tak jak powinno, brak mi już cierpliwości więc wyrzuciłem wszystko i narazie dymię :-(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

posiadam piec reflex tg uni pro 24 produkcji defro w połączeniu z buforem 1000 litrów. Pale w nim tylko drewnem mieszanym, jednorazowo ładuje narączke drzewa, bufor nagrzewa się do 80 stopni ok 2-3 godziny i to wystarcza w zależności od ustawień do 20 godzin. Temperatura w instalacji nie spada poniżej 30 stopni.

Palę raz dziennie, tygodniowo wyciągam wiadro popiołu, nic się nie leje, niema żadnej smoły, w komorze paleniskowej robi się taki delikatny biało-szary nalot, wymiennik czysty. Ogólnie jest ok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość lysy1l

Przecież to zwykły kocioł górnego spalania nie nadający się do prawidłowego (efektywnego, a nie efektownego) spalania drewna.

Edytowane przez lysy1l

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szczera prawda...palenie drewnem w górniaku to utylizacja tegoż paliwa... wiem bo paliłem drewnem w GS...teraz tego samego drewna w DS-sie potrzebuje dużo dużo dużo mniej do osiągnięcia tych samych temp w pomieszczeniach.... a nadmienie że temp spalin rzadko spada poniżej 200*C (głównie oscyluje wokół 250) bo leczę "wydech ".... :) ;)

Edytowane przez liban

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

górniak górniakiem ale mam drzewa pod dostatkiem i puki co nim pale i jest ok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napisz co jest ok... jeśli masz je darmo to tylko to jest ok...bo pozostałe sprawy już nie są ok:) ;)... ekonomia, efektywne spalanie, stałopalność, i praca przy przygotowaniu tegoż paliwa, która też kosztuje więcej (stosunkowo) gdy marnujemy 70% wartości opałowych drewna...

Przypominam że drewno to 30% węgla drzewnego i 70 % gazu, który w GS-sie ucieka kominem niespalony jako zanieczyszczenia atmosfery.... :(

...o naszym portfelu nie wspomne....

Edytowane przez liban

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jednak konstrukcja tego pieca różni się od uni pro plus w którym można palić od góry, a w tym jest możliwość palenia drewnem jak i węglem

drewno mam za darmo, jeszcze jakieś 20 metrów, co do stałopalności to pale raz dziennie i to mi wystarcza, za zeszłoroczną zimę poszło mi ok 3-4 metry

węgiel dopiero planuje zakupić i dopiero wtedy będę mógł  powiedzieć jakie są różnice

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale wychodzi na to że jeden GS może być dużo bardziej ekonomiczny niż inny kociołek GS, ja swój bufor na pewno nie naładuje jednym załadunkiem drzewa i to samym liściastym suszonym 5 lat. (żubr 20KW)  :mellow:   

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Również jestem posiadaczem tegoż kotła. Zaczynam właśnie palić. Kocioł współpracuje z buforem ok.800l. Palę głównie na razie drewnem kiepskiej jakości tzn. sosna, brzoza. Spostrzeżenia:

- kocioł ładnie dopala, świetnie się sprawdza jako dolniak

- uciążliwy jest brak ruchomego rusztu, gdyż jest jednak dużo popiołu

- dużo smoły w komorze spalania (nie wiem czy jest to spowodowane materiałem palonym czyli sosną, która można powiedzieć wędzi się w komorze, czy piec pracuje na niskiej temp. chociaż staram się utrzymywać powyżej 70-80 stopni C, gdyż ładuję bufor)

ogólnie jestem na tą chwilę zadowolony. Piec 20kW współpracuje z buforem oraz 200m2 podłogówki.

Nie ma mrozów więc na razie trudno jest powiedzieć czy także będzie dobrze dawał sobie radę podczas np. -15 stopni C.

Po dymie z komina a właściwie jego braku jeżeli na kotle mam powyżej 70 stopni myślę, że powietrza wtórne i pierwotne w miarę są wyregulowane.

Czy ktoś może mi podpowiedzieć jak poradzić sobie z smoleniem komory zasypowej??

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

     Mniej powietrza pod ruszt a więcej nad opał. Eksperymentalnie musisz dobrać proporcje bo w każdym dolniaku może z tym być różnie. W niektórych świetnie sprawdza się podawanie tylko nad zasyp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...albo pod ruszt wcale....tylko w ruszt pionowy troszke i nad zasyp i oczywiście PW jak się palnik nagrzeje odpowiednio...

Oczywiście eksperymentalnie ;) :)

Edytowane przez liban

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

    Bez urazy liban ale jeszcze Ciebie na forum nie było jak szarpałem się z ortodoksyjnymi zwolennikami podawania pod ruszt PP w dolniakach przy paleniu drewnem  :unsure: . Poczytaj posty sprzed roku czy dwóch i zobacz co pisali wtedy o tym obecni najwięksi antagonisci tego rozwiązania między innymi Twój guru  ^_^ . U siebie PW otwieram od razu, jest go na tyle mało, że nie przeszkadza w rozpalaniu. Obecnie otwór wlotowy dla PW to okrąg o srednicy max. 12 mm.

  • Zgadzam się 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Nie rozumiem "mniej powietrza pod ruszt" - jest to przecież regulowane miarkownikiem, mam zmniejszyć temperaturę na piecu?? Nad zasyp czyli regulacja powietrza pierwotnego tak??

Próbowałem to bardziej otworzyć, ale miałem wrażenie że zaczyna mi się dymić poprzez ten regulator.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sony doskonale wiem o Twojej wojnie o PP nad zasyp... i na forum byłem tylko jako czytelnik bez rejestracji... trochę potrwało zanim nabrałem śmiałości ;)

A co do Twojego PW to coś malutki ten otworek.... jak jest dość gwałtowne odgazowanie to nie brakuje tego PW? Ja mam dwa otwory po 35 mm... i przy drewnie otwieram maks na 3/4 lub 1/2..

 

P.S. ..... " mój guru".... dobre...dobre... ;)

Edytowane przez liban

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@atos stałe nastawy PP nad zasyp ... miarkownik tylko do węgla... przecież było o tym tyle razy pisane. ....

Zamknij całkowicie pod ruszt powietrze to przestanie się dymić przez zasyp....

Edytowane przez liban

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sony doskonale wiem o Twojej wojnie o PP nad zasyp... i na forum byłem tylko jako czytelnik bez rejestracji... trochę potrwało zanim nabrałem śmiałości ;)

A co do Twojego PW to coś malutki ten otworek.... jak jest dość gwałtowne odgazowanie to nie brakuje tego PW? Ja mam dwa otwory po 35 mm... i przy drewnie otwieram maks na 3/4 lub 1/2..

 

P.S. ..... " mój guru".... dobre...dobre... ;)

         A to sorry... Z tym PW  a nawet PP nie ma reguły. Trochę inny kształt komory czy palnika i już może być różnie. U mnie na dzisiaj dla drewna tyle wystarcza nawet z zapasem a kociołek chodzi na naprawdę na ostrych obrotach  ^_^ 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie sprawdzałem i jak otwierałem na 1/4 PW to temp.spalin rosła i chuczało w kotle, wydawało by się że jest ok...ale jak otworzyłem na 3/4 to dopiero zaczęło się dziać w palniku ;) ale dopiero jak palnik się wygrzeje odpowiednio...

A co do pojęcia "Guru"...to jest kilka osób na Tym Forum których zdanie jest dla mnie często wykładnią... między innymi jest to Guru o którym wspomniałeś, ale także Ty Sony i jeszcze kilku Kolegów... Wasze posty są zawsze rzeczowe , poparte doświadczeniem własnym i wiedzą...

I bardzo mi one pomogły w mojej "karierze" palacza... :)

Edytowane przez liban

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

SONY nie wiem co ty do mnie masz ale ja od pierwszego kotła stosowałem powietrze nad ruszt :P  a to że jest one podawane zetką w drzwiczkach popielnikowych niewiele zmienia albowiem wyjście jest na ruszt pionowy czyli spalanie współprądowe :)  i jakby nie patrząc podawane nad ruszt.

 

A jeżeli była między nami dyskusja na temat PP  i pisałem inaczej to publicznie przyznaję się do błędu :)  Dziś wszystkie moje kotły mają podawanie PP nad ruszt nawet te węglowe.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Liban dziękuję za podpowiedź. W weekend będę chciał spróbować jak to zadziała. Dam znać z rezultatów. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do użytkowników 

Chodzi o ruszt (podobno nie ma przegarniacza) czy wam się to nie zapopiela? Jak odpopielacie? I najważniejsze ile mają te szpary w tym ruszcie (by popiół swobodnie się przesypywał- jak można proszę o dokładne zmierzenie... muszę coś przetestować

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szczeliny w ruszcie mają od góry ok. 10mm a od dołu są nieco szersze - ok. 12mm. Rusztu ruchomego nie ma, ja przegarniam od dołu haczkiem każdą szczelinę co jakiś czas - jak idę zobaczyć do kotła. Nie miałem nigdy wcześniej doświadczenia z ruchomym rusztem, więc nie mam porównania, ale ruchomy ruszt sam się nie odpopiela, też trzeba przeruszać dźwignią. Różnica jest taka, że tu trzeba otworzyć na chwilę drzwiczki popielnika i "przejechać" szczeliny. Ja palę węglem i widzę, że dużo zależy od rodzaju węgla a raczej tego, jak się spala. Jeżeli podczas spalania powstaje sam popiół, to będzie on przelatywał przez ruszt, a jeżeli węgiel pozostawia niedopalony koks, to już trochę blokuje to popiół przed opadaniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do użytkowników 

Chodzi o ruszt (podobno nie ma przegarniacza) czy wam się to nie zapopiela? Jak odpopielacie? I najważniejsze ile mają te szpary w tym ruszcie (by popiół swobodnie się przesypywał- jak można proszę o dokładne zmierzenie... muszę coś przetestować

Witam

Jak już wcześniej pisałem jest to jeden z minusów tego pieca. Niestety przy dłuższym paleniu (palę drewnem) szpary zabijają się. Fajnie by było mieć ruchomy ruszt. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam prośbę do użytkowników. Wiem, że niektórzy z Was mi napiszą, że schemat ten gdzieś jest tylko trzeba poszukać, ale wiecie jak to jest z czasem. Może ktoś z Was ma pod ręką. A mianowicie chodzi mi o schemat instalacji z buforem, tylko chciałbym żeby instalacja najpierw grzała dom później bufor. Ja w tym momencie mam odwrotnie tzn. najpierw ładuję bufor i dopiero z bufora ogrzewam dom (ogrzewanie podłogowe). Chciałbym zaoszczędzić trochę czasu z ładowaniem bufora. Czy jest to możliwe i jak to zrealizować?? 

Z góry dziękuję za podpowiedź.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podpinam się pod pytanie kolegi, bo nie wiem jak to ma być a muszę coś pokazać instalatorowi jak juz kupię bufor.

 

Co do zatykania rusztu przy paleniu drewnem to nigdy mi się nie zdarzyło, wszystko przelatuje do popielnika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez Luksz19
      Witam. Chciałbym doradzić się w sprawie ewentualnego kupna kotła z palnikiem retortowym na ekogroszek. Mieszkam w piętrowym domu (kwadratowy z kopertowym dachem). Dom jest tylko podpiwniczony w kotłowni. Ściany wykonane są z półtora suporexu nie ocieplony. Nowe okna i drzwi. Strop na strychu ocielnony 25cm wełny. Instalacja grawitacyjna wyposażona w pompkę. Bojler 120l. Grzejniki panelowe stalowe. W sumie 200m2 do ogrzania. Obecnie zwykł zasypowy śmieciuch. W sezonie spalam 3t ruskiego wegla po 700zl i 8m3 sezonowanego drewna. W domu temp w dzien 22 w nocy nie dokładam. Rano jest w zależności od mrozu 18-20. W sumie na ogrzanie trochę ponad 3 tys zl. Zastanawiam się jakiej mocy kupić piec na ekogroszek i ile ton będe spalał paląc beza wygaszania pół roku. Obawiam się, że może to byc dwa razy drożej niż teraz. Doradzcie czy zakup takiego pieca ma sens
    • Przez j4cekolawa
      cześć,
      szukam kotła gazowego do segmentu (w domu typu bliźniak) o pow 135mkw po podłodze, 128mkw użytkowej.
      Link do wyliczeń, starałem się do tego podejść rzetelnie, jedynie nie znałem pow zabudowy, więc podałem szerokość i dł budynku
      http://cieplowlasciwie.pl/wynik/4v2x

      rodzina 2+2, dzieci przedszkolne, więc zużycie cwu zimą znikome, latem olbrzymie 
      system mieszany: przedsionek, kuchnia, wc + łazienka ogrzewanie podłogowe, reszta kaloryfery
      parter

      poddasze

      jestem totalnym laikiem w tych sprawach. Zastanawiam się czy kocioł dwu funkcyjny sprawdzi się w takim domu? Skłaniam się raczej ku 1 funkc, ale wiadomo - kasa kasa kasa 
      nie jestem nastawiony na jakąś markę, zupełnie! teść namawia na Brotje, dwufunkcyjny. Wydaje mi się, że w tych pieniądzach można znaleźć jednofunkcyjny innej marki (zasobnika już nie liczę, wiadomo)

      o czymś zapomniałem? piszcie, uzupełnię!
      dzięki
      Jacek

      1) czy dwufunkcyjny będzie działał jak popularne gazowe podgrzewacze gazowe w mieszkaniach - ciepła woda będzie załączać się przy jakimś tam ciśnieniu wody? Nie zawsze małym? Bo to jest coś co mnie strasznie wk$%@... wkurza obecnie - nie chce dużego ciśnienia, ale chcę ciepłą wodę! I nie, nie mogę jej mieć!!!
      2) jakie dane techniczne kotłów są warte bliższego poznania? spotkałem się z MODULACJĄ, TAKTOWANIEM, natomiast fajnie byłoby poczytać gdzieś o tym w zrozumiały dla laika sposób...
       
    • Przez Wojcieszko
      Panowie ogromna prośba o pomoc.
      Czytam Wasz temat i niestety nie mogę dojść do wniosków (nie znam się kompletnie na temacie)
      Posiadam dom w którym muszę ogrzać 220m2 (liczona powierzchnia w domu), dom docieplony 15cm styropianu. Stare budownictwo (lata 90), ściana ze styropianem ma 60cm (styropian 15) . Piwnica pod połową domu, poddasze docieplone 10cm wełną. Mam w planach do tego kotła dobudować komin. Myślę o czymś takim (https://allegro.pl/komin-4m-fi-200-l...922346145.html).
      Podaję link do wyliczeń:
      http://cieplowlasciwie.pl/wynik/4ug9
       
      UWAGA. Tutaj problem jest taki, że pokazuje 19kW, ale z piwnicą pod całym domem, a ja mam piwnicę pod połową domu (jak zaznaczę że dom nie ma piwnicy to wychodzi 15kW), przez którą idą grube rury i zawsze jest tam lekko na plus. Z ogólnych wyliczeń (straty 80-90W/m2) wychodzi 220*85 = 18,7Kw + 3 na wodę do kąpania. To już jest 22... Czy jesteści w stanie mi polecić jakiś dobry kocioł na ekogrosze? Musze mieć kocioł 5 klasy z Ecodesign.
      I pytanie przedewszystkim jaki mocny zakupić kocioł biorąc pod uwagę, że to jednak stary dom...? Brat na taką wielkość ma Ogniow Eko Plus 25 i jest, a dom podpobny...
    • Przez packoff
      witam, chciałem sie dowiedziec jaki najlepiej kupic piec gazowy używany do domu kondesacyny czy  tradycyjny. napewno chciałbym jednofunkcyjny.  Dom z lat 80 typu kostka, zbudowany z pustka ocieplony styropianem  białym 12cm, okna plastikowe 3 komorowe  powierzchnia 130mkw, obecnie założony jest kocioł na paliwo stałe (drewno węgiel), grzejniki żeliwne zeberkowe (bez termostatów), rury stalowe.
    • Przez wojtekcichy
      Witam wszystkich forumowiczów.
      Wreszcie są środki na remont więc biorę się za remont kotłowni. Aktualnie mam utylizator górno dolny z nadmuchem Termo Tech ze Stąporkowa o mocy 28kW. Dogrzewa komin nawet na poddaszu a zasyp węgla 40kg nie starcza na noc. Obecnie utylizuje w nim drewno (grube zrzyny tartaczne) biegając co 2-3 godziny. Instalacja zamknięta. Ogrzewana powierzchnia to około 180-200m dom wybudowany w latach 90, porotherm plus 10cm styropianu. Wysoka piwnica z garażem( coś tam ogrzewana 3 grzejnikami) 2 piętra ogrzewane i nie ogrzewane poddasze. Aktualnie na etapie wymiany drzwi wejściowych na szczelne i bramy garażowej na panelową w miejsce blaszanej uchylnej, izolacja pomiędzy poddaszem będzie modernizowana na wiosnę bo jest tylko między belkami poupychana wełna, okna plastik, jak na razie dają radę. W mrozy po -10 jest komfortowo w domu, jak powiedzmy wsypię drewna ostatni raz o 23 to do rana do 6 temperatura w pomieszczeniach spada około 3-4 stopnie. Komin aktualnie zwykły murowany, zapewne przy nowym kotle wpadnie tam wkład.
      Teraz stoję przed dylematem wyboru kotła. Opalać chcę drewnem, mam dostęp do tanich grubych zrzyn tartacznych, plus przy zmianie pieca dojdzie normalne grube opałowe, zapewne ze względu na cenę będzie to sosna czy inne iglaste. Mam gdzie składować i suszyć działka duża. Mam aktualnie duży zapas suchego drewna w postaci zrzyn czyli mieszanka liściasto iglasta.
      No i pytanie do Was - Jaki piec wybrać? I z czym go połączyć? Myślałem o zgazowującym ale podobno sosna nie przejdzie? Oczywiście mogę przejść na liściaste ale to dopiero musiałbym sobie wysuszyć, więc przez powiedzmy jeszcze następną zimę musiało to by być mieszane iglaste. Poczytałem to forum i obejrzałem kilka innych stron i moje typy to Atmos DC18GD 19kW lub nawet nasz Cichewicz ale ceny spore. Bądz z innych opcji to żeliwny Viadrus Hercules U68 18kW, czytałem jeszcze dobre opinie o MPM DS ale jego paliwem podstawowym jest węgiel. Plus spiąć to jakoś sensownie z buforem i wymiennikiem cwu. Ze względu na rozmiar kotłowni bufor maks 1000l, wiem że troche mały do takiego metrażu, najwyżej w przyszłości wygospodarowałbym miejsce gdzie drewno składuje na drugi bufor. Instalacja oczywiście musiała by zostać zamknięta.
      Co Wy o tym myślicie? Jakie są wasze propozycje i doświadczenia? Czy dobrze sobie policzyłem że około 18-20kW będzie optymalnie? A może jednak w zgazowującym można bez obaw palić iglastym? Mnie cenowo i jakoś tak najbardziej przekonuje ten Viadrus. A może rzucić to wszystko i wy.... wybrać gaz?
  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.