Skocz do zawartości
  • Witaj na naszym forum o ogrzewaniu!

    Na forum znajdziesz odpowiedzi na wiele pytań związanych z ogrzewaniem. Zachęcamy do rejestracji po której: będziesz miał(a) możliwość pisania postów, zobaczysz wszystkie zdjęcia i schematy, staniesz się częścią naszego forum :) Zapraszamy...

darekb

Zawór Czterodrożny - Jak Najlepiej Ustawić?

Rekomendowane odpowiedzi

Niby tak, ale to nie takie proste. pokrętło nie jest duże i przy przesunięciu o 1-2mm temp. skacze o 10st. Dlatego ustawianie tego, jest strasznie męczące, bo zwiększając temp. na grzejniki muszę poczekać aż termometr  będzie pokazywał prawdziwe wartości (zawsze czekam od 30-60min). Potem okazuje się, że jest za dużo na grzejniki i znów taka sama korekta w dół. 

 

Dlatego myślałem o siłowniku i jakimś sposobie ustawiana, żądanej temp. na grzejniki. Zwiększam wartość z 30 do 45st, a on sam się odpowiednio otwiera. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

No to w takim razie siłownik i sterownik do tego. Możliwe że zawór tez będziesz musiał wymienić jeżeli nie ma opcji dołączenia siłownika

Edytowane przez hajtaler428

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przez przypadek znalazłem to forum i może tu ktoś mi pomoże.Mam piec cichewicza s dual 26kw,sterownik econo max 800r2,jest zamontowany po dużych kłpotach z fachowcami zawor 4d esbe oraz siłownik.Jak pisałem po wielu kłopotach mam prawidłowo zamontowany zawór 4 d zawory termostatyczne na grzejnikach pogodówkę itd. ale sterownik nie działa.Może w moim wieku 65lat jest mi ciężko zakumac wszystko ale tłumaczen serwisu cichewicza i pluma nie mogę zakumac.Nie działa mi w ogóle siłownik.Jak go przestawiam ręcznie to działa natomiast nazwijmy to samoczynnie wg mnie nie działa.Bywały sytuacje że ustawiłem go w jakiejś pozycji ręcznie czasem wrócił do zera ale często poszedł dalej do 100% i został.Piec nagrzał się do wysokiej temperatury a siłownik nie ruszał,dopiero po wyłączeniu wtyczki się zerował.Nie wiem może go uszkodziłem bo jak go przykręcam to słychać jak przeskakuje jakby po ząbkach nie zawsze ale przy sterowaniu ręcznym normalnie zamyka i otwiera.Może nie umiem ustawić siłownika-może jakaś podpowiedż.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Trzeba zamienić miejscami w sterowniku przewody zasilające siłownik.[/background][/size]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ad 800r2:

"sprawdzić czy nie są zamienione przewody zamykania i otwierania mieszacza, w tym celu wejść do MENU Sterowanie ręczne i otworzyć mieszacz przez wybór Miesz1 otw. = ON. Przy otwieraniu temperatura na czujniku mieszacza powinna rosnąć. Jeśli jest inaczej to wyłączyć zasilanie elektryczne regulatora i przełączyć przewody (uwaga inną przyczyną może być źle podłączony mechanicznie zawór! – sprawdzić w dokumentacji producenta zaworu czy jest poprawnie podłączony)"

  • Zgadzam się 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Patrol nie chciałem ci głowy zawracać ale jak ci to nie pszeszkadza.Otóż przekładałem przewody na siłowniku nic się nie zmienia.Pamiętam kiedyś jak zmieniłem przewody to chodził on odwrotnie a teraz nie reaguje.Myślę że zawór jest dobrze zamontowany.Jak kiedyś powiedziano mi w serwisie w Poznaniu gdy na zawór nałożę ten plastikowy wielokąt to można go założyć tylko w jednej pozycji inaczej nie wejdzie.Ja mam założony tak że nacięcie na tym wielokącie jest zgodne z wyjściem z zaworu mieszającego na instalację i chyba tak powinno być.Wczoraj zauważyłem że po przełączeniu pieca na pozycję lato zawór otwierał się na 10 do 25% ale raz się zatrzymał na 10% i już nie chciał wrócic.Dziś rano włączyłem lato i lipa nie reaguje.Moim zdaniem jest coś nie tak ze sterownikiem pieca albo z siłownikiem zaworu.Może mi podpowiesz jak w prosty sposób sprawdzić siłownik zaworu nadmieniam że na ręcznym pracuje.Dziwią mnie te procenty otwarcia bo siłownik chodzi do końca w prawo i jest to 45 50%, następnie zawór optycznie jest otwarty a cyferki otwarcia idą do 100%,analogicznie jest przy zamykaniu.Jeśli natomiast uszkodzony jest sterownk pieca to niech martwi się Cichewicz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Patrol mam jeszcze jedno pytanie pogodówkę pieca mam wyłączoną bo tak mi mówił doradca u cichewicza pogodówkę mam na mieszaczu,dalej mam wyłączoną ochronę powrotu bo wtedy świeci mi na wyświetlaczu pogodówka a jak włącze ochronę powrotu to często niknie na wyświetlaczu symbol pogodówki no a teraz znowu przy przełączaniu zima lato zawór otworzył się na 8% ale powrócił jak włączyłem ochronę powrotu,czy powinienem mieć włączone zima,lato czy auto czy ma to jakieś znaczenie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i wreszcie znalazł się błąd wtedy kiedy przełożyłem przewody ukruszyło się zero na siłowniku i nie reagował on dlatego podłączyłem spowrotem tak jak było dziś zrobiłem to ponownie i wszystko działa dzięki wam i podpowiedziom cichewicza.Teraz wszystko działa inaczej i trzeba się uczyc od nowa bo wtedy to teraz zakumałem że zawór czterodrogowy był cały czas otwarty na 100%.Nie mam dziś czasu ale jeszcze spytam o ustawienia pogodówek itd.Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Patrol nie wiem czy nie chcesz czy nie możesz mi odpowiedzieć bo upłynął  a nikt nie odpowiada.Wszystko mi działa i teraz chciałbym otrzymać pomoc w nastawach .pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącze się do tematu wymieniam właśnie piec i chce wstawić zawór czterodrogowy czy muszę od razu wstawić sterownik do tego zaworu czy wystarczy ręczna regulacja.Mam troche ograniczony budżet.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zawór działa też bez siłownika. Od instalacji zależy na ile upierdliwe będzie jego ręczne przestawianie. Pamiętać należy o "uzbrojeniu się" w narzędzia do regulacji ręcznej, czyli termometry we właściwych miejscach.

 

Jeżeli kocioł jest automatyczny i trzyma zadaną temp w rozsądnych "widełkach", to 4D manualny jest do opanowania. Komfortu i precyzji sterowania siłownikiem nigdy jednak nie osiągnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącze się do tematu wymieniam właśnie piec i chce wstawić zawór czterodrogowy czy muszę od razu wstawić sterownik do tego zaworu czy wystarczy ręczna regulacja.Mam troche ograniczony budżet.

Sam sterownik zaworu nic nie załatwi bez siłownika.Gdybyś był zainteresowany znalazłbym komplet zawór z siłownikiem i sterownik Euroster 11M albo z pogodówką.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A w których miejscach jest najlepiej  wstawić termometry.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim za zaworem na wyjściu na grzejniki zeby wiedzieć ile ciepła idzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do pełnego poglądu potrzeba termometru za zaworem (pomiar stopnia zmieszania grzejnikowego), termometru na powrocie zbiorczym tuż przed kotłem (by wiedzieć na ile działa ochrona powrotu) oraz termometr przed zaworem na zasilaniu. Ten ostatni pewnie masz na kotle, ale czasem jest tylko pomiar cyfrowy sterownika, ja wolę mieć podgląd "analogowy", przy czym trzymam się jednorodności typu termometrów. Wtedy jest pewność, że równo reagują na zmiany.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To już prawie fullwypas.Do pełnego jeszcze pompa na obiegu kotłowym i druga na grzejnikowym.Wtedy można mówić o ochronie powrotu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumie pompa na obieg kotłowy a druga na grzejnikowym. Mam teraz jedną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na jednej też będzie tylko musi być za zaworem na wyjściu na grzejniki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zawór 4D w założeniu ma realizować dwie funkcje: redukcji temperatury na układzie odbioru i podniesienia temperatury powrotu kotła. Przy jednej pompie 4D i obieg kotłowy muszą być dużej średnicy (6/4"), a na kotle musi być stała "nadwyżka" temperatury (minimum 20 st więcej niż aktualnie posyłasz na grzejniki). Tylko wtedy masz szansę na działanie funkcji ochrony powrotu. Do CWU musi być osobna pompa lub warunki do sprawnej grawitacji.

 

Gdy nie spełnisz warunków powyżej, to ochrony powrotu nie będzie i 4D jest "niesprawny". Wtedy sytuację może poprawić wspomaganie obiegu kotłowego 4D drugą pompą. To już wg mnie przerost formy nad treścią.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest największy kit wciskany przez producentów kotłów, że zawór 4D jednocześnie zapewni regulację temperatury obiegu C.O. i zagwarantuje wysoka temp. powrotu kotła przy wykorzystaniu jednej pompy.

 

Przestali by w swoich instrukcjach wciskać tą brednie i wymagać do gwarancji. W zamian niechaj napiszą, że kocioł do zapewnienia wysokiej temperatury powrotu wymaga pompy mieszającej (kotłowej) łączącej wyjście kotła z jego powrotem. Czujniki temp. powrotu są instalowane, więc sterownik kotła mógłby taką pompa sterować. Nie pracowałaby ona stale. Do regulacji temperatury obiegu CO wystarczyłby wtedy mały zawór 3D 3/4 lub 1 cal w zależności od obiegu. Nawet obieg ogrzewania podłogowego z zaworem 3D by nie wystudzał powrotu kotła.

 

Co bym jeszcze zmienił ? - zamiast ustawiać temperaturę kotła pozostawiłbym możliwość jedynie ustawienia temperatury CWU i CO (za zaworem 3D). Sterownik kotła winien sam sobie dobierać temperaturę kotła mając na uwadze temperaturę powrotu i zapotrzebowanie na ogrzewanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie wyjście z kotła i powrót jest 2 cale, to ja dobrze rozumie że tą pompę którą obecnie używam mam teraz podłączyć za zaworem4D.

A jeśli by ktoś mógł to mam jeszcze jeden post i tam może by ktoś dorysował gdzie mam wpiąć zawór 4D i była sprawna instalacja.

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/8898-jak-podlaczyc-cwu/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z kol. digitrax ze wymóg stosowania zaworórów 4d jako warunek gwarancji to tylko zrzucanie odpowiedzialności.Po zastosowaniu pompy kotłowej i zaworu 4d napewno można podnieść temp. powrotu.Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest montaż zawory termostatycznego /np.Teplomix 55-63/ i zaworu 3d do regulacji temp. obiegu.Instalacja może tak wyglądać jak na schemacie.Jeżeli chcesz aby choć trochę działała grawitacja /oczywiście awaryjnie/ musisz dać większy przekrój zaworu.

post-22550-0-70407600-1462342932_thumb.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja rozumie że trochę przesady z tymi zaworami,ale wszystko się dzisiaj robi na krótki czas i żeby szybko wysiadło i kupić nowe.Ale w takim wypadku trzeba jakoś prace kotła wydłużyć.Czyli jak kolega Konopka dał schemat pompa ma być za zawoerm4D.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Jeżeli ma być na jednej pompie to za zaworem.Znalazłem twój drugi post odnośnie bojlera.Jesli będziesz go podłączał to tak jak na schemacie przed zaworem 4d a powrót za zaworem.Nie wiem czy masz już bojler ale jeśli masz zamiar kupić to kup używanego Viessmanna nierdzewkę,naprawdę warto.

Edytowane przez konopka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jeżeli dwie pompy to w których miejscach. A czy lepiej jest zastosować dwie pompy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez Pilus
      Witam wszystkich,
      zamierzam troche zmodernizowac stara instalacje co a wiec:
      do kotla zasypowego zamontowac palnik na pellet,aczkolwiek chce tez palic w tym kotle weglem
      zamontowac zawor 4-D
      to bedzie pierwszy etap
      nastepnie doloze bufor i chcialbym aby to nadal funkcjonowalo na zaworze 4-D oraz aby kociol ladowal bufor grawitacyjnie
      w zalaczniku jest rysunek jak to mialo by wygladac:
      przed wlaczeniem bufora w obieg zawor nr.1 zamkniety a zawor nr.2 otwarty
      po wlaczeniu bufora zawor nr.1 otwarty a zawor nr.2 zamkniety
      pytanie jaki zawor wstawic do ochrony powrotu kotla,bo po zamknieciu zaworu 2 powrot bedzie zimny
      2 pytanie czy bedzie to hulac na 1 pompie?
      dlaczego upieram sie przy 4-D poniewaz juz Taki wczesniej zakupilem 5/4 cala
      dom 100m²
      kociol zasypowy 13kW
      bufor 800ltr.
      pozdrawiam i dziekuje za wszystkie uwagi
  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.