Skocz do zawartości
  • Witaj na naszym forum o ogrzewaniu!

    Na forum znajdziesz odpowiedzi na wiele pytań związanych z ogrzewaniem. Zachęcamy do rejestracji po której: będziesz miał(a) możliwość pisania postów, zobaczysz wszystkie zdjęcia i schematy, staniesz się częścią naszego forum :) Zapraszamy...

darekb

Zawór Czterodrożny - Jak Najlepiej Ustawić?

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

Chciałem odświeżyć nieco temat. Posiadam piec miałowy z zaworem 3 d sterowanym ręcznie no i... nie działa to zbyt sympatycznie.

Może naświetle problem - nastawiam na piecu temp 65 stopni, rozpalam, zawór 3D nastawiony w okolicy wartości "3".

Po kilku minutach piec osiąga stanowczo zbyt wysoką temp bo nawet do 80 stopni, piec mało nie wyskoczy z siebie i musze wtedy zawór przestawić na ok "5" co powoduje że gorąca woda idzie na grzejniki co za tym idzie w domu ukrop a miał wypala się szybko.

Ideał palenia jaki bym chciał osiągnąć to nastawa na piecu rzędu 62 stopnie na grzejniki 40-45 stopni - czy takie ustawienie zaworu jest wogóle możliwe?

Zastanawiam się nad założeniem automatyki do zaworu 3D czy do tego, który mam u siebie będę mógł dołożyć sterownik, siłownik etc?

Dodatkowo trapią mnie wystrzały pieca, ale chyba wiem gdzie jest błąd w moim piecu - mianowicie klapka na dmuchawie jest cały czas w pozycji otwartej i sądzę, że piec załapuje z niej "lewe powietrze" - jutro spróbuje ją przerobić żeby dopiero podmuch otwierał klapkę - zobaczymy jakie będą efekty - czy ta otwarta klapka może być powodem takiego skoku temp na kotle?

O ile mniej więcej u was rośnie temp po rozdmuchaniu w stosunku do nastawionej wartości?

Proszę o poradę i pozdrawiam

Dla rozjaśnienia załączam fotki może ktoś coś podpowie

post-1024-0-04701500-1321394741_thumb.jpg

post-1024-0-45186700-1321394772_thumb.jpg

post-1024-0-79477300-1321394814_thumb.jpg

post-1024-0-32830600-1321394869_thumb.jpg

post-1024-0-98136800-1321394936_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Zamonowałem ponad 10 kotłów Futura Econo model 2008 25 i 38 kW. W każdym przypadku montowałem zawór mieszający ze sterownikiem, gdyż niezaleznie od typu kotła w każdym występują wahania temperatury, co się przekłada na wahania temperatury na grzejnikach przy sztywnej nastawie zaworu mieszającego. Dodatkowo moga dochodzić wahania związane z zmiennym odbiorem ciepła w domu. Nałożenie się tych głównych i innych mniej ważnych czynników może ( ale nie musi i nie w kazdym przypadku ) powodować duże wahania temperatury na grzejnikach. Sterownik zaworu optymalizuje odbiór ciepła w związku z zaprogramowanymi nastawami. Co to oznacza - u mnie w domu przy nastawie na sterowniku 38 - 39 stopni sterownik zmieniał nastawę zaworu za pośrednictwem oczywiście silownika procentowo 20 - 50. Tak mniej więcej, ale korygował na bieżąco zmienne dane mające wpływ na temperaturę na wyjściu za zaworem mieszającym.

 

Zamontuj sobie koniecznie zawór czterodrożny; polecam ESBE mosiężne. Jeśli dojdziesz do wniosku, że nie o to walczyłeś, zamontyjesz sobie bezproblemowo siłownik z sterownikiem. Zajmuje to góra 15 minut. Poradzisz sobie na pewno sam.

 

Pozdrawiam

Piotr

 

Myślę o instalacji samego zaworu ESBE VRG140 bez siłownika (taniej). Czy ten zawór sprawdza się na ręcznym sterowaniu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jeśli obieg kotłowy będzie działał prawidłowo, to zawór spełni swoja role na sterowaniu automatycznym jak i ręcznym (w przyszłości zawsze możesz zamontować siłownik)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam . chciałbym odgrzać temat bo sam stoję przed dylematem montażu zaworu 4D i zastanawiam się czy jest taka potrzeba i sens. a więc  temperaturę w pomieszczeniach na poddaszu regulowały będą zawory termostatyczne na grzejnikach na parterze mam w większości podłogówkę  zawór 3D  więc 4D będzie tylko chronił powrót kotła a na razie i tak sterował bym manualnie ponieważ zakup siłownika i sterownika to 1/3 ceny kotła więc co koledzy sugerujecie ?

Mój schemat    

post-2383-0-95118800-1384857608_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość sarzyk

Kolego marek holand.

Ja osobiście jestem zwolennikiem automatyki więc polecieć z całego serca mogę zastosowanie zaworu 4d.

Napisałeś ze na pietrze masz głowice termostatyczne i bardzo dobrze.

Ja mam podobnie ze względu na różne zapotrzebowanie pomieszczeń na ciepło badz charakterystykę tych pomieszczeń(salon,pokój dzienny,sypialnia) wstępnie w układzie temperatura steruje zawór 4d wraz z sterownikiem pogodowym a głowice ustala konkretna temperaturę dla danego pomieszczenia.

Dla przykładu mój kocioł logika 20-27 kW ma duża komore zaladunkowa co wraz z zatem i sterownikiem pozwala na znacznie wydłużony czas spalania a do tego komfort cieplny jak na gazie.

Dla przykładu jest na zewnątrz 10 stopni z pogodowki (jej krzywej) wychodzi ze temp powinna być na poziomie 40stopni. Na kotle stala 65-70.

Teraz dodajesz w najmniejszym pomieszczeniu termostat pokojowy. I np. chcesz mieć w tym pomieszczeniu 22stopnie.

Termostat dba bys w pomieszczeniu miał te 22 i jak temp osiągnie w pokoju te 22 obniża Ci temp w układzie np o 10 stopni.ale jak wspomnialem ten termostat masz w najchlodniejszym pomieszczeniu więc w innych było by za ciepło i tutaj pomogą termostatyczne głowice.

Ud mam nadzieje ze da sie to zrozumieć.pozdrawiam

  • Zgadzam się 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raczej zamontuje zawór 4D lecz na początku sterowanie manualne gdy ochłonę z budową i ogarnę instalacje to może za rok siłownik i sterownik sobie  sprawie bo takie latanie i kręcenie i sprawdzanie to znam z autopsji pierwszy miesiąc lub dwa a potem się zapomina lub nie chce a najgorsze że pod moją obecność żona będzie palaczem zgroza pomyśleć .. :ph34r: dlatego prostota i bez awaryjność musi być dzięki kol.sarzyk.

Pozdrawiam 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze Sarzyk w takiej konfiguracji najlepsze rozwiazanie. No a jesli sie ma "nietechniczna" zone warto jak najbardziej zamontowac automatyke. Raz z glowa ustawic i po problemie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Techniczna to ona jest czasem aż za bardzo B)  i to mnie też martwi ale w siłownik i sterownik do 4D uzbroję się za rok w tej chwili mnóstwo mam wydatków zaplanowanych i nie planowanych więc pozostanie chwilowo manual 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Chciałbym zapytać jak ktoś z forumowiczów ma ustawiony zawór 4 d sterowany automatycznie, chodzi mi o zakres temperatur min i mak i otwarcie i zamknięcie w % ??

 

poz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie dziala sterownik sprzezony z pokojowka i czujnikiem pogodowym. Na sterowaniu recznym najlepiej miec termometr za zaworem i otwierac nalezy tak zeby osiagnac temp zadana. Nie da sie powiedziec jak ma byc otwarty. Wszystko zalezy od danej instalacji. Sprobuj na noc dac na 40% na dzien 50. Temperatura za zaworem okolo 45 do 48 stopni przy obecnej pogodzie. I musisz potestowac czy ci to pasuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten stosunek wody wychaodzacej do powrotnej bedzie stale zmieniac, sterownik zawory 4d d stale koryguje otwarcie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mówicie  że zawór 4D ochroni piec przez wychłodzeniem.  

A jakie macie spostrzeżenia z taką funkcją jak - OCHRONA POWROTU ?

Kilka razy próbowałem jej użyć ale na dłuższą mete ją wyłączam albo obniżam do takiej żeby mi nie "mąciła" w układzie.  Bo efekt jest taki że grzejąc powrót, wyziębia mi sie zasilanie i  wychładza reszta układu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Posiadam piec 80 kw który ogrzewa ok 400m2. - pięć mieszkań (2 palniki po 40kw)

Grzejniki na rozdzielaczach. Teraz kupiłem bojler 300l.

Na piecu jest w tej chwili 42 stopnie i w mieszkaniach jest ciepło.

Ale wiem że dla pieca ta temperatura jest stanowczo za niska.

Czy powinienem zainstalować zawór czterodrożny aby grzać na piecu ok.55stopni

Na grzejnikach sa zawory termostatyczne okna wymienione dom ocieplony.

Proszę o poradę

Czy do każdego mieszkania jeden zawór czy żeby było niezadrogo jeden na całą instalacje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lepiej będzie jak na obieg CO zainstalujesz jeden zawór 3D z siłownikiem, który będzie sterowany przez sterownik pogodowy. A do zabezpieczenia kotła o tej mocy zastosujesz pompę na obiegu kotłowym. Wtedy na kotle możesz ustawić stałą temperaturę np 65 stopni co polepszy spalanie (wydajność) a sterownik pogodowy będzie niezależnie sterować temperaturą grzejników w zależności od temperatury zewnętrznej. Regulacja samymi termostatami może być mało skuteczna bo są tacy lokatorzy co im zimno jest przy 26 stopniach w mieszkaniu. A tak sterownik ustawi właściwą temperaturę i jak zmarzluchy będą mieli głowice otwarte na max to i tak nie przegrzeją mieszkania a tym co będzie za ciepło to sobie zmniejszą temperaturę na grzejniku termostatem. Oszczędności będą widoczne już w trakcie 1 sezonu grzewczego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mówicie  że zawór 4D ochroni piec przez wychłodzeniem.  

A jakie macie spostrzeżenia z taką funkcją jak - OCHRONA POWROTU ?

Kilka razy próbowałem jej użyć ale na dłuższą mete ją wyłączam albo obniżam do takiej żeby mi nie "mąciła" w układzie.  Bo efekt jest taki że grzejąc powrót, wyziębia mi sie zasilanie i  wychładza reszta układu. 

 To ile Ty dajesz na zasilanie

Na pewno masz dobrze zamontowany ten zawór?

U mnie przy obecnej temperaturze na kotle mam 60st

Na powrocie do kotła jest ok 55

Na dom idzie 40st

Sterownik zamknął prawie do zera zawór 4d,więc nie ma mowy o schładzaniu zasilania

Z ochroną powrotu mam tylko jeden problem przy okazjonalnym przepalaniu

Podczas wygaszania kotła,sterownik na siłę utrzymuje zadaną minimalną tem. ochrony powrotu,w moim przypadku 50st

i gdy na kotle jest mniej niż 50st,wyjście na zasilanie jest zamykane

Wtedy woda krąży tylko w obiegu kotłowym,dość długo to trwa i ta energia się marnuje,bo można byłoby dogrzać nią jeszcze trochę dom

Przy ciągłym paleniu,a ja tak przeważnie palę,nie ma tego problemu

Dodam jeszcze,że ja tą min. temp. powrotu obniżyłem do 35st,bo jeśli na kotle mam 60st,a na dom puszczam 40st,to sterownik i tak przymyka prawie do zera zawór

i prawie wszystko idzie na powrót utrzymując temperaturę w okolicy 55st.

Ochrony powrotu nie wyłączam,bo tam jest też taka przydatna funkcja jak max. temp. powrotu

Jeśli kocioł przekroczy tą temperaturę,załączane są wszystkie pompy,bez podłogówki ma się rozumieć ;)

i schładza w ten sposób kocioł

Pewnie otwiera się też zawór 4d na maxa,chociaż tego jeszcze nie miałem okazji sprawdzić

Edytowane przez dalasek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na zasilanie mam ustawione obecnie ok 30-31*C.  sama podłoga  a CWU na 45*C

 

Max. temp. powrotu się nie przejmuje, bo przecież piec mam alarm ustawiony, który zresztą obniżyłem do 89*C.  - wtedy otwiera zawory na maxa oprócz podłogówki. To jest jedynie przydatne przy paleniem drewnem, bo przy paleniem węglem  PID nie przekroczy za wiele zadanej temp.

 

Ja nie mogę jednoznacznie stwierdzić ile mam stopni na powrocie bo sterownik mi podaje z kaloryferów i podłogi zsumowane razem. Ale czy też uwzględnia powrót z CWU tego nie wiem.

Wg mnie ustawianie ochrony powrotu jest zbędne i tylko miesza za bardzo,  skoro i tak krótki jest obieg CWU i  zawory 4D są dwa

Edytowane przez julo23

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odświeżając temat chciałem zapytać fachowców (lub doświadczonych użytkowników) o możliwości dołożenia sterownika/siłownika do zaworu 4D.

 

Posiadam piec z podajnikiem jak również instalację z zaworem 4D. Na piecu mam ustawioną temp. 60st, na grzejniki (w zależności od potrzeb, pogody etc.) temp. od 27st do 55st (za zaworem mam termometr).

Zaworem steruje manualnie (kręcę pokrętłem). Niestety pokrętło nie ma podziałki i ciężko jest zapamiętać jak powinienem ustawić oby osiągnąć żądaną temp. na grzejniki. Musze schodzić do piwnicy. I co NAJWAŻNIEJSZE obsługiwać to ma moja mama (starsza osoba) i przestawienie tego zaworu jest dla niej trudne :(

Rozważam 3 opcje, ale nie wiem (nie znam się) czy to w ogóle możliwe i z jakimi kosztami się wiążę:

 

1. Siłownik do tego zaworu. Z jakąś skalą wartości (procentową, stopniową, od 1 do 10 etc.), sterowanie tym siłownikiem w domu (ewentualnie w piwnicy). tj. gdy mamie zimno zwiększa wartość na pilocie, a na grzejniki idzie wyższa temp.

 

2. Siłownik do tego zaworu, tylko, że nie ustawiam wartości tylko temp. jaka ma iść na grzejniki, sterowanie tym siłownikiem w domu (ewentualnie w piwnicy). tj. gdy mamie zimno zwiększa temp. jak ma iść na grzejniki na pilocie.

 

3. Siłownik do tego zaworu, ze sterowaniem automatycznym, tj. czujniki temp. jest w pokoju. Na czujniki ustawiam temp. jaką bym chciał mieć w pomieszczeniu (np. 22st.) i siłownik sam zwiększa lub zmniejsza temp. wody jak ma iść na grzejniki. Do tego rozwiązania nie jestem przekonany w 100%, gdyż obawiam się wariacji sterownika w przypadku wietrzenia pomieszczeń, wyboru pomieszczenia z czujnikiem (w każdym może być inna temp. z powodu konstrukcji domu, nasłonecznienia, używania itd.).

 

Jako, ze się nie znam na asortymencie, chwiałem zapytać, które z tych rozwiązań są możliwe? Jakie to mniej więcej koszta. Jeśli są możliwe, to czy rozwiązania z regulacja zaworu z domu (pkt 1 i 2) można zrobić bezprzewodowo :) 

 

najlepszy rozwiązaniem wydaje mi się druga opcja (nawet z odczytem w piwnicy, np. na siłowniku). Tak, ze ustawiam temp. jaka ma iść na grzejniki, a zawór sam się reguluje. Tylko, czy nie będzie potrzebna wymiana całego zawory na jakiś z czujnikiem temp. 

 

P.S. Wiem, że najlepiej było by zmienić sterownik do pieca na taki, który to wszystko spina, wraz z czujnikami w domu, na dworze itd. Niestety to już są duże koszty, a ja chce tylko łatwiejsze "kręcenie" zaworem. Wiadomo, że przy zmianie temp. z 30st na 55st i tak konieczna będzie ingerencja w nastawy kotła, ale dla mniejszych zakresów się obejdzie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1 wariant

Siłownik zaworu mieszającego wspolpracujacy z pogodowka a ta z krzywą grzewczą ustawioną przez Ciebie pod swój dom i odpowiadającą Ci temp wewnątrz, podłączony do sterownika który to obsługuje - możesz dokupić.

 

2 wariant

Zawory termostatyczne na grzejnikach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Jak w 1 wariancie nazywa się taki siłownik? Wydaje mi się, że podłączanie pogodówki będzie już droższa inwestycją. Najlepszym rozwiązaniem było by sterowanie ręczne (poprzez siłownik) i wybieranie temp. jaka ma iść na grzejniki z zaworu 4D. Np. ustawiam 45st. i jakiś termostat na tym zaworze współpracuje z siłownikiem. 

 

Wariant 2 - posiadam zawory na grzejnikach (ale nimi chyba tylko można zakręcić lub odkręcić grzejnik (taki czerwone)

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli weźmiesz siłownik do zaworu to nie będziesz sterował ręcznie zaworem - będzie robił to siłownik ale potrzeba do tego sterownika. Jak nie chcesz pogodowego to weź taki na którym ustawiasz temp za zaworem na grzejniki lub na powrocie ale to i tak wydatek ok 600- 700zl( ok 500 siłownik + 200 sterownik)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Za bardzo kombinujesz, jak masz sterownik pieca nieobsługujący pogodówkę, siłownik mieszacza to nie lepiej kupić zawory termostatyczne na grzejniki?? Tak ustawisz sobie odpowiednią temperature jaką chcesz mieć w pomieszczeniu, najmniej kombinacji i komplikacji. Ty masz zwykłe kapturki, na zawór kupujesz głowice termostatyczne - koszt około 30-40zł za sztukę i masz w każdym pomieszczeniu niezależne sterowanie. Ustawiasz sobie na zaworze np na 3 i masz 21 stopni w domu niezależnie od temp na zewnątrz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to o czym mówi to zawory termostatyczne zaślepione pokrętłem on-off to tak ale jeśli to zwykłe zawory kulowe to raczej nieopłacalne. Zależy jeszcze ile grzejników. Doprecyzuj co masz na tych grzejnikach za zawory lub daj fotkę

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Daj fotkę zaworów grzejnikowych albo link jakiś jak to wygląda

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Niestety nie mam teraz fotki tych zaworów (dopiero w weekend, będę w tym domu). Ale zawory są mniej więcej takie:

 

http://allegro.pl/zawor-kulowy-mini-1-2-ze-zlaczka-na-rure-pex-16-i5902652730.html

 

http://allegro.pl/zawor-kulowy-3-4-ze-srubunkiem-i5510266248.html

 

Grzejników jest 13 lub 14. 

Gdybym stosował głowice termostatyczne, musiał bym też coś na podłogówkę wymyślić, ponieważ jest to ta sama temp. co z zaworu 4D

 

największy problem w regulowaniu podłogówki, przej moją mamę jest taki, że nie ma tej podziałki.

gdybym miał coś takiego http://allegro.pl/zawor-4-drogowy-afriso-mieszacz-czterodrozny-1-cal-i5457401404.html to bym jej jak koniowi powiedział, "zimno ci, to przekręć z 3 na 4" :)  

 

Właśnie się zagłębiłem w budowę głowicy termostatycznej i... całe życie myślałem, że reguluje się dopływ wody do grzejnika tylko poprzez wybranie * 1 2 3 4 5, a nie, że tam się coś samo "ustawia"

Edytowane przez BartekTG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To nie masz zaworów termostatycznych tylko zwykłe kulowe tak że to spory wydatek - głowica + zawór to ok 70 zł minimum. Razy 14...

Skoro wszystko działa a problemem jest tylko brak podziałki co utrudnia sterowanie starszej osobie to zrób podziałkę sam-doświadczalnie sprawdź w którym miejscu jaka temperatura i oznacz korektorem czy czymś...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez Pilus
      Witam wszystkich,
      zamierzam troche zmodernizowac stara instalacje co a wiec:
      do kotla zasypowego zamontowac palnik na pellet,aczkolwiek chce tez palic w tym kotle weglem
      zamontowac zawor 4-D
      to bedzie pierwszy etap
      nastepnie doloze bufor i chcialbym aby to nadal funkcjonowalo na zaworze 4-D oraz aby kociol ladowal bufor grawitacyjnie
      w zalaczniku jest rysunek jak to mialo by wygladac:
      przed wlaczeniem bufora w obieg zawor nr.1 zamkniety a zawor nr.2 otwarty
      po wlaczeniu bufora zawor nr.1 otwarty a zawor nr.2 zamkniety
      pytanie jaki zawor wstawic do ochrony powrotu kotla,bo po zamknieciu zaworu 2 powrot bedzie zimny
      2 pytanie czy bedzie to hulac na 1 pompie?
      dlaczego upieram sie przy 4-D poniewaz juz Taki wczesniej zakupilem 5/4 cala
      dom 100m²
      kociol zasypowy 13kW
      bufor 800ltr.
      pozdrawiam i dziekuje za wszystkie uwagi
  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.