Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Komin Klasyczny Z Cegły


barrty

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam zamiar założyć C.O. Mam pomieszczenie które chcę zaadoptować na kotłownię (patrz załączony "schemat"). Kotłownia i pokój są dobudowane do starego domku jednorodzinnego. Komin zamierzam zbudować wewnątrz kotłowni z cegły białej (ściana kotłowni z pustaka betonowego 24 - w przyszłości będzie ocieplona z zewnątrz. Kocioł, który posiadam to DEFO Optima Komfort 15kW. Teraz kilka pytań:

1. Jaka powinna być wysokość komina? (Dach nad kotłownią znajduje się na wysokości 3,5m nad ziemią)

2. Jaka powinna być średnica? (w instrukcji podano, że wystarczy 14x14 lub fi 16cm). Planuję 12x24cm

3. Czy prowadzić dodatkowy komin wentylacyjny?

4. Czy biała cegła nadaje się na budulec komina? Czy lepiej cześć wewnętrzną komina w kotłowni z czerwonej a zewnętrzną (ponad dachem) z białej.

Na obecnym etapie nie mam więcej pytań - jeśli są potrzebne jeszcze jakies informacje to chętnie odpowiem.

post-28369-0-50377200-1312262974_thumb.gif

Edytowane przez barrty
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cegła silikatowa wapienna na komin to jakieś nieporozumienie - mówiąc delikatnieunsure.gif ! Zasiarczone gorące spaliny+wilgoć+związki wapnia=gips czyli materiał o znikomej wytrzymałości, a na mokro płynący całkowicie bez kontroli...

 

Jak chcesz budować komin solidnie, to potraktuj sprawę cegły poważnie: cegła pełna ceramiczna klasy 15-20 na mocnej zaprawie cem-wap, a nad dachem - klinkierowa nienasiąkliwa, przekrój 'na pół cegły' to minimum, lepszy kwadrat 20x20cm - lepsze wypełnienie spalinami i czyszczenie, a wysokość co najmniej 6-7m ze względu na właściwy ciąg. Murowany na fundamencie betonowym posadowionym poniżej głębokości zamarzania gleby (1-1,5m zal od regionu). W trakcie budowy, w przewodzie kominowym przesuwamy zamkniętą 'skrzynkę' drewnianą z uchwytem od góry, która wygładza spoiny, zapewnia stały przekrój, i zapobiega zarzucaniu komina gruzem/zaprawącool.gif.

Poniżej przyłącza komina do kotła robimy wyczystkę ze szczelnymi drzwiczkami blaszanymi - lepiej od razu niż potem rozkuwać...

 

Czyli nie takie to proste, ale jest w sieci sporo o kominach klasycznych - można się poduczyć. I napisz jak już będziesz budował-fotki mile widziane!

 

PozdrA.

  • Zgadzam się 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS Kanał went 14x14cm obowiązkowy oczywiście - może być wymurowany razem z kominem, a więc musisz rozrysować taki komin ale nie tak żałośnie j/w. Spróbuj papieru w kratkę i komórki do zrobienia fotki! Poza tym kominy nie lubią zimnych ścian zewnętrznych-robią się szybko mokre i przemarzają gdy nie używane. Lepiej murować w ścianie wewnętrznej, ale to powinien ocenić murarz i to doświadczony!

PozdrA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komin o przekroju 20x20 i wysokości 6-7 metrów do kotła o mocy 15 kw to lekka przesada. Jak damy taki komin do kotła o tej mocy to w efekcie będziemy mieli problem ze zbyt szybko wychładzającymi sie spalinami a w rezultacie z wytrącaniem sie wody z tych spalin. Do kotła o mocy 15 kw minimóm to 14x14 ale bym polecał 14x26 by mieć mały zapas i wysokość 5 metrów spokojnie starczy ( przepisy mówia że komin do takiego kotła ma mieś minimóm 14x14 i 4 metry wysokości liczac od wlotu czopucha do komina). Warzne jest by komin wystawał ponad kalenice domu by go nic nie zasłaniało. Wentylacja tez musi mieć przekrój 14x14. No i nie można zapomieć o tym by w kotłowni był nawiew powietrza z zewnątrz. Jak masz jakieś wontpliwości to bym polecał wezwać kominiarza niech na miejscu oceni co i jak. Zapłacisz grosze za taka wizyte a bedziesz miał pewność że to co zbudujesz bedzie działało jak trza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komin o przekroju 20x20 i wysokości 6-7 metrów do kotła o mocy 15 kw to lekka przesada...

Uprę się przy kwadratowym przekroju np.16x16cm, ale faktycznie moc jest sporo mniejsza od mojego, czyli nieco przesadziłem! Z podniesieniem ponad kalenicę-oczywiście bez dyskusji tak, jeszcze odpowiednie nadmurowanie klinkieru ponad dachem dla obróbki blacharskiej.

To można ściągnąć choćby z Muratora.

Ale zapomnij o kominie dymowym z silikatu - z tego to ew. część wentylacyjną, ale też mieszając z czerwoną dla wzmocnienia całości. Taki komin to inwestycja na lata i nadmierne oszczędzanie skrupia się fatalnie po paru latach - poczytaj na forum o rąbaniu wadliwych kominówohmy.gif!

PozdrA.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę , że dyskusja się nawiązała. Dziękuję za odpowiedzi. Co do komina to wstępnie będzie 14x26 dymowy plus 14x14 wentylacyjny. Dzięki za podpowiedź ws kominiarza - spróbuje się z nim umówić - zobaczymy jak on to widzi.

Jestem w trakcie załatwiania cegły czerwonej. Co do inwestycji na lata to bym nie przesadzał - chciałbym to tak zbudować aby za 10 lat max ciężki sprzęt nie miał większego problemu :-) - obecnie pracuję w oświacie i szans na budowę od nowości nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pamiętaj, że jak komin zew. konieczne ocieplenie, były posty w tej sprawie, że komin mokry, itd. Jak jest wew. ociepla się powyżej stropu.

Myślisz, że taniej wyjdzie wymurować niż dać systemowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, przyłączę się do dyskusji ;)

 

Na początek: kominy budujemy tylko z cegły pełnej!

 

Sam miałem komin zewnętrzny przy ścianie szczytowej. Komin miał 14x14 piec 16 kw, górne spalanie, temp. spalin ponad 300 stopni.

Komin nad dachem 2,5m klinkier. Według mnie klinkier to pomyłka w kominie spalinowym bo w przypadku niskiej temp. spalin pocieknie błyskawicznie (zakładam ze palimy suchym).

Nasiąkliwość klinkieru jest kilkakrotnie mniejsza od cegły zwykłej klasy 15 czy 20. W związku z tym że procesowi palenia ZAWSZE towarzyszy para wodna (nawet jak palimy suchym) to klinkier wilgoć tą "przyjmuje " w znikomej ilości i nadwyżka leci w dół do cegły zwykłej której nasiąkliwość jest o wiele większa i taki "bonus" powoduje wykwity. Jest to bez znaczenia jeżeli np komin w kalenicy i ma z "tylko" 5 warstw z klinkieru.

Klinkierem załatwili kominy wszyscy moi znajomi. Jak mieli kominy ponad dachem ze zwykłej cegły to było ok. ( Teraz mają też wkłady ) .Klinkier jest tez materiałem "zimnym" o całkiem innej przewodności jak cegła zwykła pełna.

Komin powinien być zbudowany na całej długości z materiału jednorodnego! To święta zasada!.

W moim przypadku była wysoka temp. spalin, komin suchy, ale............ na styku klinkieru i cegły zwykłej robił się taki smołowy czop i trzeba było co miesiąc to rozwalać kulą 5 kg.

Poprzedni komin był z cegły zwykłej od góry do dołu i problemu nie było żadnego, czyściłem 2 razy w roku.

I jeszcze jedno....komin nie ocieplony! I co ważne nie ma takiej potrzeby! Wystarczy suchy opał i odpowiednia temp. spalin!

Obecnie stary komin zburzyłem i postawiłem większy ( też zewnętrzny)14x27 z cegły zwykłej pełnej klasy 15 ( 1,2 zł sztuka )na mocnej zaprawie cementowej (śladowe ilości wapna) i otynkowany do dachu,

Dach wystaje poza obrys ściany 1m więc komi tez "przechodzi" przez dach. Ponad dachem komin przeszlifowałem tarczą diamentową i tarczą ścierną i zagruntowałem środkiem do klinkierów.

Komin wygląda pięknie, jak z cegły "ręcznie formowanej", ma takie drobne nierówności ;). Oczywiście można go zrobić na lustro jak klinkier! Jak kro woli........

 

pozdrawiam

Jameess

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, przyłączę się do dyskusji ;)

 

Na początek: kominy budujemy tylko z cegły pełnej!

 

Sam miałem komin zewnętrzny przy ścianie szczytowej. Komin miał 14x14 piec 16 kw, górne spalanie, temp. spalin ponad 300 stopni.

Komin nad dachem 2,5m klinkier. Według mnie klinkier to pomyłka w kominie spalinowym bo w przypadku niskiej temp. spalin pocieknie błyskawicznie (zakładam ze palimy suchym).

Nasiąkliwość klinkieru jest kilkakrotnie mniejsza od cegły zwykłej klasy 15 czy 20. ...

Jameess

Witaj Kolego - szkoda, że nie powiedziałeś nic o zamakaniu+przemarzaniu komina z porowatej zwykłej cegły pod wpływem klimatu mocno 'rozmaczającego' ostatnioohmy.gif! Także ta temp 300st wielce dramatyczna - ogromne straty kominowe. Poczytaj Forum, ile powinno być na czopuchu... Przy nagrzanym kominie (dym na dachu powinien nieco parzyć rękę, ale do wytrzymania) - wówczas cała wilgoć jest w stanie lotnym i smoła też. Jeśli był czop smołowy, to zapewne tam komin zamakał od zewnątrz i to powodowało tak silne wychłodzenie. W naszym segmentowcu jest 7(słownie siedem) kominów 'zbiorowo' przełożonych na klinkier od poziomu dachu (nach.35st), zrobiono dobre obróbki blach, i od 20tu lat jest cacy-zero kłopotów a żadnych czopów smolistych nie stwierdzono! A poprzednio po 7 latach zaczęły kominy przemarzać i pękać i to szczególnie te pracujące z kotłami gazowymi bez wkładu (z lat 80tych ub.w.)rolleyes.gif .

Teraz są ceramiczne kominy systemowe z miękką izolacją przewodu od ścian i ten kierunek jest wg mnie słuszny, ale ceny przeraźliwe niestety!

 

Tym niemniej miło usłyszeć cenne uwagi na podstawie własnych doświadczeń-kominowa teoria jest dobra dopiero po sprawdzeniu.

PozdrA.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Adamasz w twojej wypowiedzi sporo racji jest. Co do czopa to może dlatego że za mały przekrój komina miałem?, z drugiej strony znów na ściankach klinkieru zawsze jest smoła a na zwykłej cegle sucho.

Co do start kominowych to dla mnie liczy się ekonomia spalania, stałopalność, bo i co z tego że temp spalin wysoka jeżeli nie spalam wiele opału i jestem zadowolony?

Znajomi którzy powymieniali piece, na bardziej " oszczędne" mniej opału nie spalają, mało tego pociekły im kominy i trzeba było założyć wkład metalowy. Bardzo ważna jest sama technika palenia!

Co do kominów ceramicznych to się bardzo zniechęciłem gdyż zbyt dużo widziałem ich popękanych, pomijam wadliwy montaż itp. bo nie wnikałem dalej, ale faktycznie technologia nie dopracowana. 30 lat gwarancji to pic na wodę, bo w razie problemów to zawsze klient jest winien. Z Ciekawości poczytaj warunki gwarancji np schiedla. Swego czasu byłem zachwycony kominami betonowymi produkowanym z popiołów wulkanicznych, tu można poczytać: Kominy Scancore , ale niestety nie znalazłem nikogo kto użytkowałby taki komin, więc sam się też nie zdecydowałem chociaż cenowo to poziom schiedla.

Postawiłem komin tradycyjny 14x27 wys 7m. Koszt 700 zł ( sam stawiałem ) i uważam że jest ok.

No i kominy to temat rzeka.......... ;)

 

pozdrawiam

Jameess

Edytowane przez jameess
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

Postawiłem komin tradycyjny 14x27 wys 7m. Koszt 700 zł ( sam stawiałem ) i uważam że jest ok.

....

No i to zdanie jest najważniejsze - sam postawiłeś i sam obserwujesz w eksploatacji. Być może gatunek gliny w Waszej okolicy spieka się nawet w typowej cegle na tyle, że komin nie nasiąka deszczem/śniegiem jak ta nasza poprzednia rozwalona kominowość...

A co do smoły, to bardziej mi smoli komin kominkowy (24x24 wys.7m), też nadstawka klinkierowa z Jopka - ale tam dymek jest ledwie letni na wylocie! Tym niemniej zero wykwitów na ścianach strychowych, a strych zimny, tylko lekka izolacja z wełny min pod deskami...

PozdrA.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do cegły to kupiłem w pobliskiej firmie, Facet ma tam zawsze materiały w 1klasie jakości. Cegłę zawsze sprawdzam rzucając na beton, jak wytrzymała nie ma prawa pęknąć.

Później ją mocze w wodzie i znów o beton! jak wytrzyma to biorę ;). Aha, sprawdzam każdą cegiełkę czy nie ma rysek, pęknięć itp.

W mojej miejscowości są 2 pałace w których kominy maja po 300-400 lat, niektóre są

ogromne, można w nich mały bankiecik robić. Do części kominów są podłączone piece kaflowe w których się pali z innego pomieszczenia, do niektórych kominki ( otwarte ) w których pali się "metrówkami".

Widziałem też podłączony piec na ekogroszek do komina który ma drzwi i u podstawy ok 10m2. można wjechać taczką do komina i sadze pozamiatać, komin ten zwęża się ku górze do przekroju ok 1m2, wysokość ok 16m.

Piec na ekogroszek ma 50kw, no i w kominie suchutko i dymu w ogóle nie widać. Kominy całe nic się nie rozwala, nie pęka, bo nie sądzę że kiedyś robiono leprze cegły..... ;)

 

pozdrawiam

Jameess

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do cegły to kupiłem w pobliskiej firmie, Facet ma tam zawsze materiały w 1klasie jakości. Cegłę zawsze sprawdzam rzucając na beton, jak wytrzymała nie ma prawa pęknąć.

Później ją mocze w wodzie i znów o beton! jak wytrzyma to biorę ;). Aha, sprawdzam każdą cegiełkę czy nie ma rysek, pęknięć itp.

.... Kominy całe nic się nie rozwala, nie pęka, bo nie sądzę że kiedyś robiono leprze cegły..... ;)

Ważny jest też DŹWIĘK cegły uderzanej stalą(młotkiem) - ta ma być jasny, prawie metaliczny i dźwięcznyrolleyes.gif ton! Jeśli brzmi głucho jak deska, to na wew.ścianki działowe się nada, a nie na komin. No i kolor - łososiowetongue.gif jak dachówki są najlepsze, u nas takie mają w Boryszewie k.Sochaczewa. Przy murowaniu komina ważne jest też, aby na stropach wylewanych murować jednak 'przez strop', czyli nie robić kominowi betonowego przekładańca - beton inaczej pracuje na gorąco i pęka łatwiej niż cegła.

A kiedyś z pewnością lepiej cegły robili, bo to sztuka jak każde rzemiosło. Mieszanie gliny, usuwanie margla, formowanie wypalanie to były sekrety producenta i teraz stawia się na masówkę i pasowanie do normy. Ale ogólnie to natura dostarcza gliny, no i konkretna cegielnia zwykle ma odpowiednią do jakości opinię...

PozdrA.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taj jest jak mówisz adamasz, cegła po uderzeniu brzmi jak dzwon!!! i kolor też łososiowy ;), przelot także jest przez strop. Pisałem wcześniej że komin ma być z materiału jednorodne a strop w kominie zaburzyłby tą koncepcje. Nadmieniłeś o marglu, no i niestety bardzo dużo u nas na rynku cegły ze sporą zawartością margla i taka cegiełka na komin to porażka!! komin się rozsypie w oczach.

 

pozdrawiam

Jameess

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.