Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Różnice Temperatu Pomiędzy Piętrami


bestisz

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę o fachową poradę. Kilka dni temu rozszczelnił mi się kocioł CO. Po krótkim namyśle podjąłem decyzję - zakup pieca z rotortą na ekogroszek. Piec będzie miał coś około 35-38kw ponieważ dom to dwa poziomy po 150m każdy - w sumie około 300m powierzchni. Mój instalator oferuje mi piec HEF-a (ale temat wyboru kotła rozpocząłem w innym dziale więc go pozostawmy) oraz sterownik pokojowy za kwotę 700zł (jeszcze nie wiem co to jest bo wycenę osprzętu ma dostarczyć po niedzieli). Wspomnę jeszcze że kocioł będzie zasilał tylko i wyłącznie CO.

 

Na czym polega mój problem? Do tej pory przy ostrych zimach na starym piecu temperaturę zadaną miałem na poziomie maksymalnie 47", z reguły 45-46 stopni jak mrozy były na poziomie -10 , -15st.. Nie było żadnych zaworów mieszających itp. Piec i pompka CO (na domiar za małą do mojego domu). Czyli temperatura z pieca bezpośrednio szła w obieg i było OK.

Problem polegał na tym iż parter jest cieplejszy niż piętro. Jak grzałem do tego stopnia aby na górze mieć 22-22,5 stopnia to na dole mielu ukrop na poziomie 25 stopni. Podpowiedzcie mi co sobie wybrać żeby nie wpakować się w drogie sterowniki a efektów nie będzie. Pan instalator chce mi dać sterownik za 700zł na piętrze. Na mój rozum to całkowicie bez sensu ponieważ jeżeli sterownik i czujnik będzie na piętrze i tam ustawię sobie 22 stopnie to na dole będę miał i tak te 2,5 stopnia więcej. Jak to rozwiązać. Instalacja jest stalowa i zmieniał jej nie będę. Rury od pieca 2", piony 1", gałązki do kaloryferów różnie - 3/4" lub 1/2". Kaloryfery to aluminiowe żeberka małolitrażowe (tzw. kalidory).

 

Wiem że powinienem przy takim piecu zakupić zawór czterodrożny aby utrzymywać w piecu cały czas wymagane minimum - np. 56 stopni. Rozumiem że zawór ma być podłączony (zgodnie z opisem wyjść) zaraz przy piecu. Pompa tłocząca w obieg zaraz za zaworem. Jeżeli kupię zawór który ma siłownik a sterownik pieca ma wejścia do sterowania takim zaworem to będę miał możliwość regulacji temperatury wody która wychodzi na kaloryfery. Jeżeli dobrze rozumuję to powiedzmy że mamy rozwiązaną sprawę regulacji temperatury na piętrze. Co w takim razie zrobić żeby stłumić kaloryfery na dole? Pan instalator twierdzi że są głowice termostatyczne które są przystosowane do starych instalacji stalowych, czy raczej do obiegów grawitacyjnych. Czy to jest prawda? Jeżeli tak to czy nie będzie jaj jeżeli połowę podejść pod kaloryfery mam 3/4 a drugą połowę 1/2"? Mnie wszyscy powtarzali że do poprawnej pracy głowic termostatycznych potrzebny jest znormalizowany przekrój gałązek i odpowiednie stopniowanie przekrojów.

 

Ogólnie chyba za bardzo się rozpisałem ale chciałem jak najjaśniej wszystko przedstawić. Powiedzcie co myślicie i doradźcie żeby głupio nie wydać pieniędzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica w ogrzewaniu poszczególnych pomieszczeń w tego typu instalacji nie jest sprawą pieca czy sterownika tylko grzejników układu rozprowadzenia.

Problem można rozwiązać przez zdławienie przepływu na zaworach przy grzejnikach w "cieplejszej strefie" lub zmianę mocy poszczególnych grzejników poprzez dołożenie lub zmniejszenie ilości żeberek (jeśli to możliwe, ewentualnie przez zamianę grzejników - większy na górę mniejszy na dół).

Proszę pamiętać że woda zawsze płynie szybciej tam gdzie ma mniejszy opór, dlatego grzeniki najbliżej pieca zawsze grzeją lepiej.

Po uzyskaniu równomiernego rozprowadzenia ciepła pomiędzy kondygnajami można zastosować sterownik i będzie OK.

Edytowane przez Bolobo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że najlepiej jest zamontować zawory termostatyczne w pomieszczeniach w których jest za gorąco lub we wszystkich (to zależy od możliwości finansowych)

Można kupić zawory termostatyczne o zwiększonej przepustowości zarówno z gwintem 1/2 i 3/4. W sprzedaży są także zawory o wysokiej przepustowości nadające się do instalacji grawitacyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Miałem taki sam problem .

Pierwszym krokiem było skryzowanie kaloryferów na dole takimi plastikowymi kryzami (coś pomogło )

Zmiana biegu pompy nic nie dawała ale wbrew pozorom na jedynce było najlepiej.

Efekt dało palenie bez wygaszania całą dobę i dodanie kilku żeberek na piętrze odpowiednio do różnicy temperatur .

Myśle po tych doświadczeniach że najlepsze rozwiązanie to zawory termostatyczne na kaloryferach ( ja miałem z tym problem z uwagi na to że na dole mam kaloryfery żeliwne podłaczone grubymi rurami i jest problem z kupnem zaworów do takich rur)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.