Skocz do zawartości


Zdjęcie

Dwa Domy Ogrzewane Jednym Piecem


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   alojz

alojz

    Bywa od czasu do czasu

  • Forumowicz
  • PipPip
  • 23 postów

Napisano 03 luty 2011 - 20:30

re Cordi
Co w końcu wybrałeś jako izolację?
Ja mam podobną sytuację - kotłownia w budynku gospodarczym - z 8 m rury: zasilanie w powietrzu, powrót w kanale. Też sie długo zastanawiałem jak to zaizolować, w końcu znalazłem firmy wykonujące otuliny ze styropianu lub styroduru. Na razie jestem na etapie porównywania cen, rozbieżności są duże: Przy rurze 48mm i izolacji o grubości 200mm cena za 1mb to 44 do 80zł w zależności od firmy (styropian). Na dniach mam otrzymać 3 ofertę, w wersji styropian 300 oraz styrodur. Wymyśliłem sobie, że otulina ma się składać z 2 części, składanie z frezem, ma to być sklejone, następnie folia stretch albo jakaś taśma izolacyjna, w miarę tania. Dla rury powietrznej dodatkowo papa wokół rury, w kanale ziemnym prawdopodobnie dodatkowo granulki styropianu. Kanał jest u mnie betonowy, niezbyt głęboko, może z 50-60 cm.
  • 0



#22 OFFLINE   dudikof157

dudikof157

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 10 luty 2011 - 09:41

Witam!
Ja też mam podobny problem. Będę chciał połączyć kotłownie zlokalizowaną ok. 15m od domu. Wiem, że średnia cena rur preizolowanych rozm.32 to jakieś 150zł za 1mb i złączka na tą rurę jakieś 100-120zł to daje jakieś - 150zł*15m + cztery złączki po 120zł = 2730zł CHORA CENA!!!!!!!!!!!!.
Wymyśliłem więc patenta
15m rury PE 90 taka jak na poniższym zdjęciu cena 20zł za 1mb =300zł
Rura np. Wavin PEX/AL/PEX FI 25mm cena ok 8,50zł za 1mb = 255zł
Otulina na rury 1,5zł za 1mb = 45zł
złączki zakończeniowe skręcane np. Kisan podobno pasują na rury Wavin ok 25zł 1szt = 100zł
Pianka do uszczelnienia dwóch końców rury aby wilgoć nie dostawała się do środka 20zł
Suma: 720zł więc zaoszczędzę jakieś 2000zł

Jak ktoś ma czas na zabawę to może kupić dwie rurki takie cieniutkie gumowe przeźroczyste ok. 5-7mm i przeciągnąć je wraz w rurkami pex w rurze PE. Podłączyć do "butli" z pianką i pomału wyciągać tym samym rozprowadzić piankę po całej długości rury, będzie w tedy jak preizolowana.
Za kilka tygodni-miesięcy będę robił taki patent więc napisze jak to wyszło

Załączone pliki


  • 0

#23 OFFLINE   mak

mak

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1588 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: łódzkie
  • Co ogrzewam?: Wskaż tutaj.
  • Instalacja: Wskaż tutaj.
  • Kocioł: Wskaż tutaj.

Napisano 10 luty 2011 - 10:22

A jak zapewnisz odporność na przemarzanie? Każda odrobina wilgoci to narażenie rurociągu na przemarzanie. W arunkach domowych wykonanie takich rur jest niemożliwe. Systemów rur preizolowanych jest na rynku sporo, nie tylko stalowe, ale również z rurami miedzianymi i i rurami pex. i PVC-C ( pex bardzo wygodnie się układa i są samokompensujące). Systemy nie są tanie ale masz pewność że w czasie najbliższej zimy sieć Ci nie zamarźnie. "Partyzantka" którą proponujesz jest skazana na porażkę, i szkoda twoich pieniędzy i roboty którą w to włożysz.. Oczywiście to twoje pieniądze i ty decydujesz o sposobie ich wydania, ale bedą to pieniądze wyrzucone w błoto.
  • 0

#24 OFFLINE   vr5

vr5

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 275 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Sosnowiec

Napisano 10 luty 2011 - 10:59

"Partyzantka" którą proponujesz jest skazana na porażkę, i szkoda twoich pieniędzy i roboty którą w to włożysz..

Nie koniecznie. Zakopanie na głębokość 130 cm daje pewność, że nie zamarznie. Nie liczę, że sama izolacja daję możliwość zmniejszenia głębokości.
Dla pełnego bezpieczeństwa można dodać płynu typu borygo.
  • 0

#25 OFFLINE   alojz

alojz

    Bywa od czasu do czasu

  • Forumowicz
  • PipPip
  • 23 postów

Napisano 10 luty 2011 - 11:01

Witam!
Ja też mam podobny problem. Będę chciał połączyć kotłownie zlokalizowaną ok. 15m od domu. Wiem, że średnia cena rur preizolowanych rozm.32 to jakieś 150zł za 1mb i złączka na tą rurę jakieś 100-120zł to daje jakieś - 150zł*15m + cztery złączki po 120zł = 2730zł CHORA CENA!!!!!!!!!!!!.
Wymyśliłem więc patenta
15m rury PE 90 taka jak na poniższym zdjęciu cena 20zł za 1mb =300zł
Rura np. Wavin PEX/AL/PEX FI 25mm cena ok 8,50zł za 1mb = 255zł
Otulina na rury 1,5zł za 1mb = 45zł

złączki zakończeniowe skręcane np. Kisan podobno pasują na rury Wavin ok 25zł 1szt = 100zł
Pianka do uszczelnienia dwóch końców rury aby wilgoć nie dostawała się do środka 20zł
Suma: 720zł więc zaoszczędzę jakieś 2000zł

Jak ktoś ma czas na zabawę to może kupić dwie rurki takie cieniutkie gumowe przeźroczyste ok. 5-7mm i przeciągnąć je wraz w rurkami pex w rurze PE. Podłączyć do "butli" z pianką i pomału wyciągać tym samym rozprowadzić piankę po całej długości rury, będzie w tedy jak preizolowana.
Za kilka tygodni-miesięcy będę robił taki patent więc napisze jak to wyszło


Nie wiem czy do końca rozumię to co napisałeś:
W rurach PEX 25mm ma płynąć woda? Obieg wymuszony pompką. OK.
Te rury chcesz zaizolować otuliną po 1.5 zł za metr. Ta otulina jest jakiej grubości?
Rura PVC 90. Po odjęciu 25 mm na rurę właściwą zostaje 65 mm przekroju na izolację.
Wychodzi więc że otulina ma mieć max 32mm grubości. Na moje oko jest to za zdecydowanie za mało. Sądzę że rura PVC będzie ciepła. Chyba że otulina jest jakichś super parametrów.

Moje 2" rury zamierzam zaizolować izolacją min 100-120 mm. Całkowita grubość rury wraz z izolacją wyniesie wtedy od 250 do 300 mm.

Do rury w kanale ziemnym wymyśliłem jeszcze, że można wykorzystać rury szalunkowe odpowiedniej grubości (można wtedy też zaizolować więcej rur naraz jeżeli jest taka potrzeba). Wsypać do niej styropianu, nawiercić dziurek i dobić pianką poliuretanową. Za jakiś czas sama rura może się rozpadnie, ale pianka ze styropianem zostanie.
  • 0

#26 OFFLINE   mak

mak

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1588 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: łódzkie
  • Co ogrzewam?: Wskaż tutaj.
  • Instalacja: Wskaż tutaj.
  • Kocioł: Wskaż tutaj.

Napisano 10 luty 2011 - 11:33

Nie koniecznie. Zakopanie na głębokość 130 cm daje pewność, że nie zamarznie. Nie liczę, że sama izolacja daję możliwość zmniejszenia głębokości.
Dla pełnego bezpieczeństwa można dodać płynu typu borygo.

Na 130 cm napewno nie zamarzną ale straty ciepła pozostaną. Rura preizolowana też ma przenikalność cieplną i są na niej straty (mogą wynieść nawet ok 10% co tyczy się sieci ciepłowniczych a nie odcinka 15 m ale i tu mogą być znaczące). A co zrobisz jak na terenie bedzie zimą wysoki poziom wód gruntowych, i okarze się że nie ma możliwości odwodnienia terenu, bedziesz ogrzewał wody gruntowe( co może być korzystne dla sąsiada który ma pompe ciepła z wymiennikiem gruntowym). Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie co się chce ogrzewać dom czy grunt wokół domu. Jak dom to polecam atestowane rury preizolowane, a jak grunt wokół domu to można wogóle tych rur nie izolować szybciej ciepło do gruntu oddadzą. Jest stare polskie przysłowie "chytry dwa razy traci" (chociaż nikogo o skąpstwo nie podejrzewam) i pasuje do przypadku jak ulał, zaoszczędzi się na rurach i ich izolacji wyda się na opał, decyzja należy do inwestora . Budując dom każdy ogląda dość dokładnie każdą złotówkę ale nie ma sensu wydawać tych złotówek w sposób nieprzemyślany a pomysły kolegi "dudikof157" które popierasz, niestety są nieprzemyślane i w czasie eksploatacji przyniosą więcej strat niż te oszczedności które wyliczył na 2000 zł.
  • 0

#27 OFFLINE   vr5

vr5

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 275 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Sosnowiec

Napisano 10 luty 2011 - 12:27

Jak dom to polecam atestowane rury preizolowane, a jak grunt wokół domu to można wogóle tych rur nie izolować szybciej ciepło do gruntu oddadzą.

Wg mnie tematem tego wątku jest między innymi zastąpienie drogich gotowych rur preizolowanych konstrukcją własną, również dobrze izolowaną jak te w sprzedaży, ale znacznie tańszymi. Dyskusja dotyczy pomysłów na dobranie jak najlepszej izolacji, a nie tego, że kolega "dudikof157" dobrał najlepszą izolację.
Więcej - robiąc mały odcinek rury preizolowanej "własnym sposobem" można uzyskać też lepsze parametry.
Przykład mój bojler - dodatkowa izolacja oprócz fabrycznej to 15 cm wełny mineralnej.
Moim zdaniem jest możliwe wykonanie połączenia 2 budynków z jednego zasilania w miarę tanio i dobrze.
  • 0

#28 OFFLINE   mak

mak

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1588 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: łódzkie
  • Co ogrzewam?: Wskaż tutaj.
  • Instalacja: Wskaż tutaj.
  • Kocioł: Wskaż tutaj.

Napisano 10 luty 2011 - 14:18

Nie wykonasz w warunkach domowych rury preizolowanej, i nie ma potrzeby utwierdzać kogokolwiek że może taką rurę zrobić sam i to o lepszych parametrach bo nie może. Pomysły "dudikofa" jak i "alojza" są poprostu głupie, i ktoś kto ma jakieś pojęcie o ciepłownictwie powinien o tym głośno mówić. Równnież twierdzę że wykonanie sieci w ziemi jest możliwe ale trzeba zastosować odpowiednie materiały na taką sieć. Ty twierdzisz że metoda chałupnicza się sprawdzi, ja twierdze że to wyrzucenie pieniędzy w błoto. I każdy pozostaje przy swoim zdaniu, a wnioski niech wyciągną zainteresowani.
  • 0

#29 OFFLINE   alojz

alojz

    Bywa od czasu do czasu

  • Forumowicz
  • PipPip
  • 23 postów

Napisano 10 luty 2011 - 14:43

Skoro uważasz że pomysł z otuliną styropianową jest głupi, to podaj lepszy i udowodnij jego wyższość. Zaizoluj zewnętrzną rurę 2", izolacja ma być odporna na wilgoć, redukować maksymalnie straty i nie kosztować kosmicznych kwot. Aha, rura jest już zamontowana i demontaż nie wchodzi w rachubę.
  • 0

#30 OFFLINE   vr5

vr5

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 275 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Sosnowiec

Napisano 10 luty 2011 - 15:54

@alojz

Naszego przedmówcy kolegę @mak nie przekonasz. On wie swoje i niech tak zostanie.
Sam temat uważam za ciekawy. Wiem, że jedne pomysły są lepsze, inne gorsze.
Piszesz, że masz około 8 metrów między budynkami. To stosunkowo mało.
Jeśli obrana metoda izolacji nie w pełni spełni twoje oczekiwania, to zawsze możesz coś poprawić, lub zmodernizować i sprawdzić, czy jest lepiej.

Nie wykluczam, że w przyszłości będę ogrzewał też pomieszczenie znajdujące się około 7 metrów od domu, więc zaciekawił mnie ten temat.

Nie wykluczam, że wykonam izolację ze styropianu - 2 warstwy, jak u ciebie. Obie rury obok siebie. Całość w izolacji nie mniejszej niż 2x15 cm. Całość puszczona w rurze osłonowej fi-300. Rura osłonowa np z PE (nie wiem, czy nie jest zbyt droga - być może trzeba będzie szukać innej otuliny).
Jako, że przebywam w tym pomieszczeniu tylko od czasu do czasu, zasilał bym je w ciepło przez wymiennik z zastosowaniem płynu tupu borygo.
  • 0

#31 OFFLINE   Jędras

Jędras

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 8 postów

Napisano 10 luty 2011 - 16:38

Kolega mak ma dużo racji, ale wydaje mi się, że jest możliwość wykonania zamiennika rury preizolowanej metodą chałupniczą. Jako że mam pewne doświadczenie w wykonywaniu sieci z rur preizolowanych, mogę powiedzieć o najczęstszym błędzie:
- złe wykonanie hermetyzacji złącza - czyli po polsku :) : jeśli odcinek między punktem początkowym a końcowym jest na tyle długi, że trzeba wykonać przynajmniej jedno połączenie rur w gruncie to trzeba to połączenie porządnie zaizolować, tak, żeby nie przedostała się w żadnym wypadku wilgoć. Ktoś wspominał o piance. Niestety pianka chłonie wilgoć. Oczywiście można ją dać w środek, ale na zewnątrz należy złącze uszczelnić np. rękawem termokurczliwym lub mufą skręcaną z uszczelnieniem bitumicznym. Na końcach rur można dać końcówki gumowe z pierścieniem zaciskowym. Na stronach np. Uponora i Thermaflexa powinny być poradniki. Jeden znalazłem: http://www.thermafle...ndbd3301b50.pdf
Najlepszym rozwiązaniem byłoby mieć na tyle krótki odcinek między budynkami, albo na tyle długą preizolowaną rurę, aby nie robić łączeń w gruncie. Dobrym rozwiązaniem byłby też kanał ciepłowniczy, o którym ktoś wspomniał, ale to byłby duży koszt.
No i dochodzi jeszcze kwestia kompensacji, ale to dotyczy tylko rur stalowych lub miedzianych.

Użytkownik Jędras edytował ten post 10 luty 2011 - 16:42

  • 0

#32 OFFLINE   Robocik

Robocik

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 309 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Zainteresowania: jak spalać, żeby dobrze spalać .

Napisano 22 marzec 2011 - 21:31

Witam koledzy, też będę robił podobny myk na około 17 metrów i ja zrobię to w ten sposób, iż w rurze kanalizacyjnej poprowadzę pexa. Tym samym połączenia rur będą uszczelnione, a w trakcie montażu będę w poszczególnych odcinkach centralizował pexa jest przecież sztywny i wypełniał pianką przez nawierty lub wężyki w ten sposób rura izolowana cieplnie + przeciw wilgoci, pex może jeszcze w otulince :P połączenia rur kanalizacyjnych łatwo doszczelnić ;) Do tego wykop ok 1.3m i może styro na wierzch ale nie wiem czy to już będzie miał sens. Tym sposobem domowe rury preizolowane na gotowo i pod wymiar i bez metali które są trwalsze tylko mechanicznie zdaje mi się. Co wy na ten patent chałupniczy koledzy?
  • 0





Podobne tematy Zwiń

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych