Skocz do zawartości
IGNOROWANY

jak podłączyć pompe


lukaszz

Rekomendowane odpowiedzi

Witaj,

 

Jesli masz daleko zasobnik c.w.u. ( bojler ) od kranów to wskazany jest montaż cyrkulacji. Jednak do tego celu musisz mieć instalację ciepłej wody prowadzoną "podwójnie". Otóż od najdalszego miejsca lub jego pobliżu należy wyprowadzić trójnik i z jego odejścia wrócić cienką rurą spowrotem do zasobnika c.w.u. Zwykle zasobniki ciepłej wody użytkowej mają wyprowadzony króciec do podłączenia cyrkulacji, ale jeśli go nie ma w bardzo prosty sposób montuje się samemu wykorzystując wspomniany wylot cieplej wody. Montujesz tam małą pompkę cyrkulacyjną do wody użytkowej i ta pompka ciągnie przez rurę ogrzanej wody, do trójnika i spowrotem do zasobnika poprzez króciec cyrkulacji a woda ogrzana płynie "w kole". Montując dodatkowo np. zegar sterujący do nabycia w dowolnym sklepie elektrycznym lub markecie można czas jej pracy skrócić do np. tylko dnia w odpowiednich godzinach lub w cyklach np. 30 sekund załącz i 4 minuty wyłącz.

 

Chyba nie potrafię prościej.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Tomku,

 

Sprawę można rozwiązać jeszcze montując przylgowo do metalowej części instalacji wyłącznik temperaturowy z ręczną nastawą. Po osiągnięciu temperatury ( wystarcza spokojnie nastawa 30-35 st C ) wyłącza się pompa cyrkulacji i załącza spowrotem po spadku temperatury poniżej nastawy. To rozwiązanie jest bardzo dobre mając możliwość zamocowania takiedo wyłącznika przy trójniku od którego ciepła woda powraca do zasobnika c.w.u. Wiąże się to jeszcze niestety z prowadzeniem przewodów elektrycznych, choć to stosunkowo mały koszt około 1 zł mb za OMy 3x0,75 - 3x1mm. W wersji komfortowo wypasionej można wtedy połączyć ten wyłącznik z zegarem załączającym układ w godzinach normalnego użytkowania ciepłej wody. Nie chcę kontynuować możliwości rozwijania takiej instalacji bo zaraz się narażę na opinię, że następuje przerost formy nad treścią. Jednak piszę i o takich rozwiązaniach gdyż każdy ma inne podejście do sprawy i to co jednemu całkowicie nie przeszkadza ( np.5 minut oczeliwania na ciepłą wodę aż zleci ) to dla drugiego jest nie do przyjęcia.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Niejednokrotnie człowiek nie docenia dobra które może mu zaoferować technika. O ile jeśli chodzi o pewne rozwiązania jestem stanowczo za tym co sprawdzone bardzo podobają mi się pomysły „komfortu” – rzecz jasna nie tylko dla domowników ale przede wszystkim dla portfela. W domach inteligentnych bardzo dużo procesów odbywa się w oparciu o jednostki zegarowe lub centralny układ zespolony ( centrala która zarządzą np. 5 zegarami). Zastosowanie automatyki dla celów CO ma uzasadnienie przede wszystkim od strony ekonomicznej. ( kotły retortowe a kotły tradycyjne – przy tym samym paliwie). Wyznacznikiem który jest znaczny do rozważań nad procesami automatyzacji jest czas. Tzn ile jestem w stanie zarobić w czasie gdy urządzeni zrobi to za mnie ? Pierwszym i najważniejszym warunkiem który musi określić inwestor przy projekcie CO to ilość czasu przy obsłudze kotła i rodzaj paliwa do którego ma dostęp w relacji ( cena - jakość). Dopiero później należy określić….. akumulacje, ocieplenie, rodzaj CO itd. itp.

 

Pozdrawiam

 

PS: Automatyka to zło konieczne w dzisiejszych czasach.

 

Tomasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Tomku,

 

Automatyka to jest to, co najpiękniejsze w naszych czasach. Daje nam więcej czasu i zapewnia, jeśli zostanie dobrze dobrana i wykonana, wartość niewymierną: komfort. Nic nie zastąpi całkowicie człowieka, ale w coraz większym zakresie do zapewnienia prawidłowości procesów służy właśnie automatyka.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

 

Tam, gdzie masz wylot cieplej wody wkręć trójnik w ten sposób, zeby uzyskać wylot przez trójnik w linii prostej. Z bocznego odejścia trójnika wyprowadz instalację ciepłej wody do kranów natomiast wylot w pionie zredukuj kształtką do 1/2 ", kup sobie łączkę mosiężną do miedzi z gwintem zewnątrz 12 mm miedz/ 1/2", przylutuj odcinek rury miedzianej najlepiej zagiętej giętarką w formę literki ' L ' ( może być i prosta ) do łączki z gwintem łączać ją z drugiej strony ( odwrotnie, w zależności od typu kształtki i firmy możesz potrzebować jeszcze redukcji nyplowej 15/12 mm ). Długość rury wprowadzonej do zasobnika maksymalnie połowa do 2/5 zasobnika patrząc z boku a mierząc od góry. W wyjście tak skonstruowanego króćca już prawidłowo przylutuj krótki odcinek rury miedz 15 mm, połącz z śrubunkiem do wlutowania. Gdzieś w tych okolicach w zależności od miejsca którym dysponujesz zamontuj pompę cyrkulacyjną w kierunku tłoczenia do zasobnika.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ramach mojej 'szeroko znanej upierdliwosci" B) chciałbym dodać ,ze cyrkulacja CWu - jest O.K. - ale tylko w instalacjach gdzie rury z ciepłą woda sa dobrze zaizolowane . W innym przypadku straty na ogrzewaniu ścian( ciepłą woda użytkową) bedą tak niekiedy znaczne ,ze bojler nie bedzie się w stanie rozgrzać do zadanej temperatury - co może się trafić przy rozległych instalacjach. Dla ograniczenia kosztów dobrym rozwiazaniem jest regulator temperatury montowany na rurze powrotnej cyrkulacyjnej + do tego zegar . Chodzi o to aby cyrkulacja nie grzała np. nocą scian - czy w godzinach gdy jesteśmy w pracy. Takie rozwiazanie "hybrydowe" ;) znacznie ogranicza koszt eksploatacji instalacji CWu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
Odnawiam to pytanie ponieważ chciałbym aby ktoś naniósł poprawki na to podłączenie cyrkulacji u mnie bo podobno jest źle podpięte i powoduje wzrost ciśnienia w bojlerze.

post-4428-1230477544_thumb.jpg post-4428-1230480100_thumb.jpg

 

 

1.

Źle podpięta to masz ale pompę obiegową CO.,........ Przy kotłach na paliwo stałe powinna być na "powrocie" do pieca a nie na rurze "gorącej". Chodzi o to ,ze jak ci się kocioł przegrzeje i pójdzie para na pompę to się ona "zapowietrzy" - ergo : obieg się zatrzyma dokładnie w momencie w którym jest najbardziej potrzebny. Jeżeli pompa elektroniczna to weźmie się i wyłączy zgłaszając awarię (suchobieg)....... :o Jeżeli jeszcze "nie daj boże" masz naczynie wzbiorcze przeponowe to jesteś w prostej linii do wysadzenia chałupy w powietrze.

2.

Kardynalnym błędem w budowie instalacji jest mieszanie elementów miedzianych i ocynkowanych ,oraz jeszcze grzejniki aluminiowe - z uwagi na korozję elektrochemiczną.

3.

Woda do CO powinna być uzdatniona ( zwykła kranówa się z reguły nie nadaje) przynajmniej powinien być jakiś odkamieniacz ( np. filtr z wkładem jonowymiennym). W Twoim układzie najtaniej było by wymienić kranówkę na wodę dejonizowaną (zamontować wspomniany filtr), bądź zalać instalację płynem do chłodnic samochodowych lub roztworem wody demineralizowanej z glikolem (co na jedno wychodzi) . Ponieważ potrzebował byś ze 200l to w hurtowni motoryzacyjnej płyn dostaniesz poniżej 2 zł/l

4.

Sprecyzuj co znaczy "wzrost cisnienia w bojlerze" - co się dzieje - może kapie z zaworu bezpieczeństwa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.

Źle podpięta to masz ale pompę obiegową CO.,........ Przy kotłach na paliwo stałe powinna być na "powrocie" do pieca a nie na rurze "gorącej". Chodzi o to ,ze jak ci się kocioł przegrzeje i pójdzie para na pompę to się ona "zapowietrzy" - ergo : obieg się zatrzyma dokładnie w momencie w którym jest najbardziej potrzebny. Jeżeli pompa elektroniczna to weźmie się i wyłączy zgłaszając awarię (suchobieg)....... :o Jeżeli jeszcze "nie daj boże" masz naczynie wzbiorcze przeponowe to jesteś w prostej linii do wysadzenia chałupy w powietrze.

2.

Kardynalnym błędem w budowie instalacji jest mieszanie elementów miedzianych i ocynkowanych ,oraz jeszcze grzejniki aluminiowe - z uwagi na korozję elektrochemiczną.

3.

Woda do CO powinna być uzdatniona ( zwykła kranówa się z reguły nie nadaje) przynajmniej powinien być jakiś odkamieniacz ( np. filtr z wkładem jonowymiennym). W Twoim układzie najtaniej było by wymienić kranówkę na wodę dejonizowaną (zamontować wspomniany filtr), bądź zalać instalację płynem do chłodnic samochodowych lub roztworem wody demineralizowanej z glikolem (co na jedno wychodzi) . Ponieważ potrzebował byś ze 200l to w hurtowni motoryzacyjnej płyn dostaniesz poniżej 2 zł/l

4.

Sprecyzuj co znaczy "wzrost cisnienia w bojlerze" - co się dzieje - może kapie z zaworu bezpieczeństwa?

ad 1) Wiem że jest źle tam będą przeróbki i zamontowany zawór 4D,naczynia przeponowego nie mam mam w zbiorcze otwarte ale jest w złym miejscu zamontowane będę przepinał na zaraz przy wyjściu z pieca.

ad 2) Grzejniki mam stalowe(panelowe)

ad 3) Mam filtr lecz go nie widać zaraz na wyjściu z hydroforu

ad 4) Słyszałem że podpinanie pompki cyrkulacyjnej do zasilania zimnej wody do bojlera powoduje wzrost ciśnienia w bojlerze co może powodować jego uszkodzenie, tak kapie z zaworu bezpieczeństwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu też ci napisze że masz zie pompę zamontowaną od cyrkulacji oś w poziomie zawór czwórdrożny przed pompą bojler zasil z przed pompy może ruszy grawitacyjnie jak nie to druga pompa i wyłącznik temperatury wody,lub CO taki układ jak masz to będzie ci wszystko wychładzać ciepłą wodę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnawiam to pytanie ponieważ chciałbym aby ktoś naniósł poprawki na to podłączenie cyrkulacji u mnie bo podobno jest źle podpięte i powoduje wzrost ciśnienia w bojlerze.

post-4428-1230477544_thumb.jpg post-4428-1230480100_thumb.jpg

pompa jest dobrze zrobiona cyrkulacji i nic złego sie nie dzieje gorzej z tym ze nie widze grupy bezpieczenstwa na zasilaniu zasobnika ,a co tej fotki to juz wypowiadałem sie na temat podłaczenia zasilania do zasobnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu też ci napisze że masz zie pompę zamontowaną od cyrkulacji oś w poziomie zawór czwórdrożny przed pompą bojler zasil z przed pompy może ruszy grawitacyjnie jak nie to druga pompa i wyłącznik temperatury wody,lub CO taki układ jak masz to będzie ci wszystko wychładzać ciepłą wodę

 

i jeszcze jedno rura do naczynia już całkiem bezpośrednio od pieca do naczynia fi 28

Wiem Mezik w poście wyżej wszystko opisałem innej odpowiedzi oczekuje.

 

pompa jest dobrze zrobiona cyrkulacji i nic złego sie nie dzieje gorzej z tym ze nie widze grupy bezpieczenstwa na zasilaniu zasobnika ,a co tej fotki to juz wypowiadałem sie na temat podłaczenia zasilania do zasobnika

O jaką grupę bezpieczeństwa na zasilaniu zasobnika ci chodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem Mezik w poście wyżej wszystko opisałem innej odpowiedzi oczekuje.

 

 

O jaką grupę bezpieczeństwa na zasilaniu zasobnika ci chodzi ?

zawór zwrotny ,zawór bezpieczewnstwa 6 bar i opcja zbiornika przeponowego ,czasami spotyka sie zintegrowane zawory zwrotny i bezpieczenstwa ale sa one przyczyna szybszego uszkodzenia sie zasobnika ze zwgledu na dosc woln a reakcje cisnienie moze dochodzic do 10 bar a to nie zrowe dla zasobnika i instalacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"broda1725" napisał:

ad 4) Słyszałem że podpinanie pompki cyrkulacyjnej do zasilania zimnej wody do bojlera powoduje wzrost ciśnienia w bojlerze co może powodować jego uszkodzenie, tak kapie z zaworu bezpieczeństwa.

 

Totalna bzdura - pompa cyrkulacyjna CWu ma na ogół moc jeszcze mniejszą jak ta od CO...........

:o :) :)

załamać się można co też niektórzy skretyniali "fachowcy" potrafią klientowi opowiadać........

 

Że masz filtr - to OK - ale istotne jest jaki ma wkład , poza tym wkłady odkamieniajace mają trwałość ok 300 l wody( co innego kolumny jonowymienne).

Jak sobie odkamienisz wodę użytkową to będziesz miał ją odkamienioną - ale tylko przez jeden dzień...... istotne jest żebyś miał odkamienioną tę wodę którą dolewasz do instalacji CO. i w takim wypadku zwykły wkład żywiczny załatwi sprawę.

To że kapie z zaworu boilerowego to nie wada - przeczytaj dokładnie instrukcję - kapanie może się nasilić przy twardej wodzie bo uszczelka zarasta kamieniem i nieco traci szczelność........ale to też nie awaria.

 

Po jakiego 'grzyba" Ci sa potrzebne zawory 3 - 4 drożne ????

- w Twojej instalacji to przerost formy nad treścią i jeszcze mogą powodować wzrost zużycia węgla - szkoda kasy tym bardziej że do nich powinny być siłowniki z elektroniką bez sensu przy kotle do którego musisz latać i tak co 3 -4 godziny.

Lepiej zainwestuj w płyn do układu CO oraz zawory termoregulacyjne na grzejnikach (w pomieszczeniach nasłonecznionych dobrze by było zainstalować gazowe bo sa szybkie i nie dopuszczają do przegrzewania tych pomieszczeń. W pozostałych mogą być cieczowe bo są tańsze )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawór zwrotny ,zawór bezpieczewnstwa 6 bar i opcja zbiornika przeponowego ,czasami spotyka sie zintegrowane zawory zwrotny i bezpieczenstwa ale sa one przyczyna szybszego uszkodzenia sie zasobnika ze zwgledu na dosc woln a reakcje cisnienie moze dochodzic do 10 bar a to nie zrowe dla zasobnika i instalacji

 

Kol. "Automatyk" popatrz sobie na ten zasobnik...... czy nie uważasz ,że ta Twoja grupa bezpieczeństwa będzie od niego droższa ???? - zawór bezpieczeństwa już jest ( to z niego Mu kapie).

Istnienie wypasionej grupy bezpieczeństwa ma sens jedynie w dużych zasobnikach(>600l) podgrzewanych również elektrycznie(bo się termostat może zaciąć a woda zagotować). Poza tym wymiana takiego zasobnika jak widzisz na zdjęciu to koszt ~180zł.......... bez sensu jest motać przy nim "cuda-wianki" jak i tak wiadome że po 6-8 latach przerdzewieje.

 

Można "modzić" ,żelastwa i drutów nawieszać - ale po co - żeby fajnie i "mądrze" wyglądało ????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kol. "Automatyk" popatrz sobie na ten zasobnik...... czy nie uważasz ,że ta Twoja grupa bezpieczeństwa będzie od niego droższa ???? - zawór bezpieczeństwa już jest ( to z niego Mu kapie).

Istnienie wypasionej grupy bezpieczeństwa ma sens jedynie w dużych zasobnikach(>600l) podgrzewanych również elektrycznie(bo się termostat może zaciąć a woda zagotować). Poza tym wymiana takiego zasobnika jak widzisz na zdjęciu to koszt ~180zł.......... bez sensu jest motać przy nim "cuda-wianki" jak i tak wiadome że po 6-8 latach przerdzewieje.

 

Można "modzić" ,żelastwa i drutów nawieszać - ale po co - żeby fajnie i "mądrze" wyglądało ????

ten zawor kosztuje miedzy 8-12 zł zawór zwrotny i bezpieczenstwa ok 35 zł wiec lepiej miec to cudo ktore napewno otwozy przy 6 bar a to ze przerdzewieje to wiemy wiec nie rozumiem tej wypowiedzi tylko ze poza zasobnikiem krany tez dosstaja popalic przy takich wzrostach cisnienia pozdrawiam a swoja drogą to zamawiam u ciebie zaraz takiezasobniki w tej cenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.