Skocz do zawartości


Zdjęcie

Solar -CWU-CO



  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 03 maj 2008 - 13:56

Jestem na etapie przygotowań do przebudowy i rozbudowy kotłowni.
Krótko opiszę stan posiadania.
Zródłem ciepła jest piec wszystko palny z miarkownikiem ciągu. Drugim źródłem ciepła jest instalacja solarna 8m2 z zasobnikiem 300l CWU. Ze zbiornika solarnego ciepła woda idzie do bojlera 150l z wężownicą zasilaną z pieca .dalej wychodzi na instalację CWU z recyrkulacją.

Z dwuletnich doświadczeń z solarami zauważyłem że w okresie przejściowym (tj wiosna jesień ) solary nagrzewają wodę do temperatury ok 45stopni i wyłączają się gdyż nie są w stanie podnieść temperatury wyżej. Prubowałem załączając ręcznie pompę wężownicy wymusić przepływ ciepła do pieca aby następnie skierować ciepło do grzejników. Wynik był obiecujący piec nagrzałem do 40 stopni . pompa CO załączyła się na godzinę. Wadą jest niewielka powierzchnia wężownicy i duża objętość pieca. Sądzę że mógł również powstać samoistny ciąg kominowy zabierający ciepło z pieca.
Teraz może o planach przebudowy:
Bojler 150l wymienić na zbiornik 300l z dwoma wężownicami pozwoli to zmagazynować 600l wody.
Na wylocie wody do CWU zamontować zawór mieszający dla obniżenia temperatury wody użytkowej do50 stopni, pozwoli to magazynować wodę do wyższych temperatur. ( latem musiałem ograniczać pracę solara). W dni pochmurne pozwoli to korzystać z ciepła zgromadzonego)
W drugim zbiorniku przewiduję jeszcze podłączenie grzałki elektrycznej zasilanej z wiatraka (to w dalszym planie)
Drugą wężownicę wpiąć w układ CO aby ciepło z wody można było bezpośrednio kierować do grzejników z pominięciem pieca.
Wstawić zawór 4-drożny dla poprawienia spalania w piecu.
Nie mam wkładu kominowego i chciałbym uniknąć jego montażu.

Ciekaw jestem opinii na temat planowanych zmian. Czy tak rozbudowana sieć nie zawiera błędów.
Do Piotrka automatyka prośba o informację na temat siłownika i sterownika do zaworu 4-drożnego mój adres ostanislaw@o2.pl z góry dziękuję. Przeczytałem wiele dyskusji na tym forum i jestem pełen podziwu dla Twojej aktywności.
Do użytkowników zaworu 4-drożnego przy piecu na paliwo stałe, czy często należy ingerować w nastawy zaworu (tj czy jest ekonomicznie uzasadniony montaż siłownika i sterownika go obsługującego przy opalaniu drewnem)? Czy jeżeli przynajmniej raz dziennie będę w kotłowni to może wystarczy ustawić nastawę odpowiednią do temperatury w domu i na dworze przewidując zapotrzebowaniena ciepło?
Ciepło pozdrawiam pasjonatów i fachowców wypowiadających się w temacie. I liczę na opinie i wskazówki praktyczne. Ze swojej strony chętnie podziele się wiedzą na temat solarów. Do montażu których gorąco polecam bo warto.

Załączone pliki


  • 0



#2 OFFLINE   tomek krakerss

tomek krakerss

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 885 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: świętokrzyskie

Napisano 03 maj 2008 - 19:19

Witam
Da się zauważyć że forum przygasa ostatnimi czasy jak „wiosenny żar w piecu” – coraz mniej postów. ( ale to na marginesie). Pozdrawiam na początku nowego forumowicza. Moja wiedza na temat solarów i pełnej automatyki do takiej rozbudowanej kotłowni jest znikoma ale mam pewne spostrzeżenia odnośnie projektu i samej idei kotłowni na paliwo stałe z 4d. Jeśli chodzi o zastosowanie zaworu 4d to na dziś dzień nie wykonalne jest zbudowanie kotłowni na paliwo stałe ( efektywnej i ekonomicznej) bez tego elementu CO. Ważnym parametrem wpływającym na projektowanie i późniejszą eksploatację kotłowni jest destabilizacja klimatyczna: mamy do czynienia z coraz dłuższymi okresami przejściowymi a coraz mniej zimy i prawdziwego sezonu grzewczego. Stanowi to bardzo ważny problem który może rozwiązać częściowo zautomatyzowane sterowanie zaworem 4d z rezultatem poczucia dużego komfortu dla domowników. Moim zdaniem budowa kotłów i parametry w których powinny one pracować wymuszają niejako stosowanie zaworów 4d. Niejednokrotnie producenci nie uznają gwarancji jeśli kocioł pracuje w niskich tem. Z doświadczenia na kilkudziesięciu kotłach stwierdzam że WYSOKOKA TEMPERATURA NA KOTLE TO O WIELE DUŁUŻSZE SPALANIE PALIW STAŁYCH. I nikt tego nie podważy ze względu że to doświadczenie dotyczy bardzo dużej ilości kotłów. W niektórych efekt był nieco mniejszy ale z pewnością odczuwalny w okolicy portfela. Zawór 4d to kopalnia pomysłów dla autmatyków. Zawór 4d to dla mnie podstawa dla porządnego projektu CO. Jeśli chodzi o solary wiąże tą dziedzinę ciepłownictwa tylko z artykułem przeczytanym w prasie na temat tego że coraz mniej słonecznych dni w Polsce. ( spadek średniej luminescencyjnej dobowej). I to by się zgadzało bo coraz ciężej o słoneczne dni. Te informacje nieco oddaliły pomysł zastosowania solarów w moim mieszkaniu. To bardzo duże koszta które akumulują się w stosunkowo długim czasie więc taka inwestycja długofalowa. Z zainteresowanie poczytam o Twoich pomysłach jeśli chodzi o modernizację kotłowni i całej instalacji cieplnej. Wrzuć fotografię na pewno pomorze to TYM którzy będą pisać tematycznie ( nie jak ja ) do tematu.

Pozdrawiam Tomasz
  • 0

#3 OFFLINE   marekkk

marekkk

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 04 maj 2008 - 13:17

witam
ostatnim czasem tez robie moedrnizacje kotlowni konkretnie przenosze ja w inne miejsce i cala instalacje robie od nowa. posiadam kociol stalmark 25KW z wezownica ale coraz intensywniej mysle o solarze, moje pytanie dotyczy tego czy instalowales sam panel i rury czy wykonywala ci to firma? jaki panel piosiadasz plaski czy prozniowy bo ostatnio na alelgro natknalem sie na prozniowy za 1400zl brutto wiec cena jest zachecajaca. nie jestem hydraulikiem chociaz troche w swej pracy ich podpatruje a podstawy teoretyczne mam (koncze studiowac energetyke na politechnice) i centralne robie sam po godzinach, wysilek spory ale satysfakcja spora dlatego z tym solarem chcialbym sie cos wiecej dowiedziec od kogos kto ma to w praktyce, bo jak mam juz wszytsko rozgrzebane to dolozyc panel i zasobnik to nie bylby wielki problem tak mysle :D i koszt.
pozdr. Marek
  • 0

#4 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 04 maj 2008 - 17:33

Mam zainstalowane 4 panele solarów płaskich razem 8m2.(na 5osób wystarczyłyby 3) Są to solary produkcji polskiej kupowane od producenta.
Montaż stelażu na ścianie jak i instalacji wykonałem samodzielnie. Jeżeli czujesz się na siłach na samodzielny montaż kotłowni to solary będą prostą sprawą. Cała robota to polutowanie dwóch rur fi 18 od sterownika do paneli. same panele jak i zbiornik łączy się przewodami elastycznymi skręcane na uszczelki. Montaż elektryczny to wpięcie trzech czujników temperatury i podłączenie pompek. Sterownik ma wgrany program pracy i tylko z poziomu użytkownika wybiera się wersję podłączenia i parametry pracy. Ale to już przyjemność. Odpowietrzanie i napełnianie też nie nastręcza żadnych trudności.
Jeżeli zamierzasz dopiero kupić zasobnik nie oszczędzaj na pojemności (co najmniej 100l na jeden panel). dobrze byłoby mieć dwie wężownice. specjalnie montuję drugi zbiornik aby mieć drugą wężownicę. Zimą solary dogrzewały wodę, a od dwóch tygodni mam wodę bez palenia w piecu i tak będzie conajmniej do końca września.
Jeżeli jesteś zainteresowany instalacją solarów to poszukaj na forum muratora (jest tam sporo tematów- też tam pisałem o swojej instalacji). natomiast na elektrodzie jest temat jak wykonać solary samodzielnie od podstaw za niewielkie pieniądze (w porównaniu z kupnymi).
  • 0

#5 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 09 maj 2008 - 11:10

Dokonałem pewnych zmian w planowanej instalacji tj zrezygnowałem z podłączenia podgrzanej wody do zaworu termostatycznego i wstwiłem zawór zwrotny do obiegu drugiej wężownicy zamiast zwykłego zaworu. Pierwotny widok instalacji w poście otwierającym temat.

Załączone pliki


  • 0

#6 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 25 maj 2008 - 17:04

Instalacja wykonana z niewielkimi poprawkami tzn doszły jeszcze dwa zawory zwrotne. na wolnym czasie uzupełnię schematy. Na razie działanie instalacji zgodnie z założeniami. Na pełną ocenę trzeba trochę poczekać.

Załączone pliki


  • 0

#7 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 26 czerwiec 2008 - 09:07

Minęło kilka tygodni od przebudowy instalacji CO i CWU. Mam już pierwsze pierwsze doświadczenia i pierwsze wnioski. W zasadzie wszystko działa jest jedno ale:
Zbiorniki połączone w kaskadę z recyrkulacją podczas grzania wody z solarów podnoszą temperaturę równomiernie w obu zbiornikach. W wyniku całego dnia grzania solarów mam 600l wody o temperaturze ok. 55stopni. Następnego dnia gdy jest mniejsze nasłonecznienie temperatury trzymają się ok. 40 stopni.
Poprzedni zbiornik był samoróbką i z konieczności (jedna mała podkowa) służył jako zasobnik wody i podgrzewacz z pieca.
Nowy zbiornik jest rasowym zbiornikiem solarnym z dwoma wężownicami więc muszę wykorzystać to przerabiając ładowanie ciepła z solara kolejno najpierw do drugiego zbiornika(ten z dwoma wężownicami) a po osiągnięciu 50 stopni przełączy do pierwszego. Konieczne będzie zastosowanie zaworu trójdrożnego z siłownikiem sterowanego temperaturą. Po przekroczeniu 50 stopni w pierwszym zbiorniku recyrkulacja zacznie mieszać wodę tak jak w dotychczasowym układzie. Temperatura graniczna obu zbiorników jest ograniczona przez sterownik solarny i ustawiany przez użytkownika.
Chciałbym również zachować funkcję dogrzewania CO przez zbiornik CWU (może kiedyś będę miał nadmiar ciepła)
Konieczne zmiany.
- Wstawić zawór trójdrożny w obieg solarny i wykorzystać wężownice w obu zbiornikach (dolne) w układzie dwóch zasobników.
- Zasilanie z pieca przełączyć na górną wężownicę.
- Wstawić zawór odcinający górną wężownicę aby zapobiec odbieraniu ciepła przez pracujący ukłac CO
- Wstawić zawory umożliwiające pracę w układzie dogrzewania CO z CWU

Nie spotkałem się ze zbyt wielkim odzewem ze strony czytających to forum ale jeżeli umieściłem pierwsze schematy zamieszczam również projekt poprawionego układu który zamierzam zastosować.
Jeżeli ktoś zapozna się z moimi planami i będzie widział jakieś istotne błędy liczę że podzieli się tą wiedzą ze mną. Dla chętnych mogę udzielić bliższych informacji.

Załączone pliki


  • 0

#8 OFFLINE   tomek krakerss

tomek krakerss

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 885 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: świętokrzyskie

Napisano 26 czerwiec 2008 - 14:46

Witam
Pisze z pytaniem czy kolega ma doświadczenia z buforami ciepła w konfiguracji z samym kotłem zasypowym CO ( bez solarów). Solary i automatyka do nich to stosunkowo duże koszty które akumulują się po długim okresie użytkowania. Bardzo często myślę o zastosowaniu do swojego kotła najprostszy bufor tak 2 tyś litrów. Nie wiem tylko czy wpłynie to w tak znacznym stopniu na długość pracy CO ( grzanie nie stałopalność) jak wychodzi to z obliczeń. Moim zdaniem bufor to jedyne rozwiązanie do efektywnego spalania paliw stałych ale to rozwiązanie jest bardzo nowatorskie. Mało się o nim pisze a jeszcze mniej się to rozwija w tę stronę. Automatyzacja procesów spalania polega najczęściej na dawkowaniu paliwa i powietrz ( retorty i tłokowce) a nie na akumulowaniu odzyskanej maksymalnej dawki ciepła z późniejszym jego wykorzystaniem. Gdyby nie fakt że coraz mniej przebywam w domu na pewno zaryzykował bym takie doświadczenie na swoim CO. Problem stanowi koszt i synchronizacja poprzez automatykę. ( czasochłonne zajęcie).
Pozdrawiam

PS: Proszę o wszelkie spostrzeżenia doświadczenia itp na temat buforów w układach CO z kotłem zasypowym ( bez solarów itd ).
  • 0

#9 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 27 czerwiec 2008 - 22:36

Nie jestem fachowcem z branży a tym bardziej z doświadczeniem. Moje doświadczenia są związane z eksploatacją i rozbudową własnej instalacji. Moją instalację CO i CWU wykonał "fachowiec" cztery lata temu. Zaraz jak skończył montaż postanowiłem zmienić wszystko według własnego pomysłu. Instalację przerabiałem kilkakrotnie rozbudowując o kolejne funkcje m. in. solary. Tyle może o mnie aby uzasadnić moją wiedzę.
Odnośnie pytania to uważam że duży bufor ciepła w układzie z piecem na paliwo stałe to pomyłka. Bufor ciepła można stosować ze żródłami ciepła okresowymi (solary,wiatrak) lub np zasilanie podgrzewacza elektrycznie tzw taryfą nocną.
Wielkość zbiornika też nie jest bez znaczenia. Dziennie potrzebuję ok 150l wody o temp 50 stopni, reszta wody to zapas ciepła na kolejne dni.
Przed przebudową miałem 450 l wody solary (4 panele) były w stanie nagrzać wodę do 70 stopni. Starczało to na dwa dni bez słońca.
Po przebudowie jest 600l i woda ma temp do 55 stopni. Na drugi dzień bez słońca chcąc mieć gorącą wodę (50st) musiałbym podgrzać ją trochę. Straty dobowe ciepła są duże i tym większe im wyższą temperaturę zamierzamy magazynować.
Przy piecu na paliwo stałe trudno byłoby przewidzieć jakie będzie zapotrzebowanie dzienne i spalić odpowiednią ilość paliwa. Piec będzie miał odpowiednią temperaturę pracy ale spalimy dużo więcej paliwa. Za te same pieniądze lepiej kupić miarkownik ciągu i zawór trój-czterodrożny i zastosować zbiornik 150 l (taki jak dzienne zapotrzebowanie na ciepłą wodę). Zbiornik podłączony przed zaworem nagrzeje się do temp pracy pieca (70st). Póżniej przestaje odbierać ciepło Jeżeli damy zbyt mało paliwa to zbiornik będzie do końca odbierać ciepło a w skrajnym przypadku woda użytkowa będzie miała trochę niższą temperaturę (wystarczająca 50 stopni). Zawór cztero drożny pozwoli nie przegrzewać domu. Następnego dnia wiemy ile ciepła jest w zbiorniku i jaka jest temperatura w domu z doświadczenia wiemy ile trzeba spalić. Nieduży zbiornik pozwala nam gospodarować ciepłem.

Duży zbiornik (2000l) pochłonie dużo energii ale wciąż będzie potrzebował zasilenia aby podtrzymać temp wody użytkowej (50 st)
W mojej instalacji mam obecnie 600 l ale już zdarzało mi się dogrzewać wodę (pomimo że mam solary).
Jak już pisałem zamierzam rozdzielić zbiorniki i jeden grzać do temp wody 60st a póżniej przełączy się na zbiornik wstępny. Planuję jeszcze jedno dodatkowe żródło ciepła (wiatrak) i cała instalacja jest już przygotowana do tego celu.
  • 0

#10 OFFLINE   Marek

Marek

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 735 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Rzeszów

Napisano 16 lipiec 2008 - 22:25

przeczytałem posty kolegi z zainteresowaniem , jestem na etapie budowy instalacji co i kotłowni w nowym domu
i moje przemyslenia sa bardzo podobne
zamierzam zamontowac kocioł miałowy z podajnikiem szufladowym Stalmark 25 kW i solary do CWU i dogrzewania podłogówki jesli bedzie nadmiar ciepła w zasobnikach cwu 2x po 200 l połaczonych szeregowo jeden na solar drugi do pieca co z tym ze zamierzam zastosowac wymiennik płytowy do co w ukł zamknietym i drugi właczony w obwód solarny i podpiety do podłowgówki , posadzka posłuzy jako zasobnik ciepław momencie gdy nagrzeja sie wymnienniki cwu a na solarach bedzie jeszcze min. 40 st C
z moich obserwacji wynika ze stosowane powszechnie zasobniki z dwoma wezownicami solar i piec co to kompromis miedzy kosztem a efektywnym wykorzystaniem kolektorów , jednym słowem kolektory pracuja na pół gwizdka szczególnie w okresach jesienno wiosennych kiedy to mozna je wykorzystac do podgrzewania podłogi
pozostaje tylko kwestia rachunku ekonomicznego ile mozna włozyc aby nie przeinwestowac
  • 0

#11 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 17 lipiec 2008 - 08:22

..... drugi właczony w obwód solarny i podpiety do podłowgówki , posadzka posłuzy jako zasobnik ciepław momencie gdy nagrzeja sie wymnienniki cwu a na solarach bedzie jeszcze min. 40 st C


Zamierzasz dogrzewać solarami podłogówkę. Tak się powszechnie pisze gdyż podlogówka potrzebuje niższą temperaturę. Według moich obserwacji jest to błąd. Podłogówka bardzo powoli podnosi temperaturę i zanim zacznie być to odczuwalne slońce przestanie grzać. W tym samym czasie grzejniki nawet przy temp 40stopni wyrażnie podniosą temperaturę pomieszczenia.
  • 0

#12 OFFLINE   Robert Orzeł

Robert Orzeł

    Stały Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPip
  • 109 postów

Napisano 17 lipiec 2008 - 09:19

Przy standardowej instalacji solarnej opartej o 2 panele czyli ok. 4m2 powierzchni i zbiornik CWU na 200 litrów, zakładając że z wody ciepłej korzysta 4 osobowa rodzina powiedzmy sobie średnio intensywnie, czyli zurzywa za dobę całe 200 litrów wody to zadziała tylko w dni słoneczne.
Z dany znalezionych na http://www.sunergy.p...neczna.html#2-3, wynika, że średni uzysk energii w okresie wiosna/jesień w dni słoneczne jest na poziomie 6,7kWh/1m2, czyli przy 2 panelach ok 27kWh, natomiast w dni pochmurne tej energii będzie już tylko 4kWh.
Na ogrzanie 200l wody do temperatury 55 stopni musisz zurzyć ok. 10kWh energii, czyli w słoneczny dzień masz nadmiaru 14kWh, co w miesiącach maj i wrzesień wystarczy, natomiast w marcu i listopadzie to zdecydowanie za mało. Natomiast w dni pochmurne to już zupełna lipa, bo nawet na dogrzanie CWU nie wystarcza. Oczywiście możesz dać większy zbiornik i wtedy nadmiarem ciepła w dni słoneczne ogrzejesz dodatkowe 200 litrów wody, co wystarczy ci na jeden pochmurny dzień, ale wtedy już nie masz energii na dogrzanie domu.
Możesz też zwiększyć powierzchnię paneli i wtedy zacznie to wyglądać znacznie lepiej, ale i znacznie drożej, bo musisz dać zbiornik buforowy do zmagazynowania namiaru energii. Rachunek ekonomiczny musisz zrobić sobie sam, mnie wyszło, że się nie opłaca.
  • 0

#13 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 17 lipiec 2008 - 11:27

Każdy robi rachunek dla siebie. Ja mam 5 paneli mam 600l zbiorniki i myślę o dodatkowym źródle energii (wiatrak ok 1,5kW). Tak wyglądają moje dane wyjściowe.
  • 0

#14 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 10 wrzesień 2008 - 11:00

Dokończyłem wykonywanie poprawek w instalacji CWU i solarów. Zmiany polegaly na dołożeniu piątego panelu solara oraz wstawienie zaworów trójdrożnego sterowanego elektrycznie, do sterowanego ładowania najpierw zbiornika z którego CWU jest czerpana, a następnie przełącza na zbiornik wstępny.
Wstawilem również zawór odcinający wężownicę połączoną z piecem aby zapobiec niezamierzonemu rozpraszaniu ciepła. Cewka zaworu odcinającego jest połączona z zasilaniem pompy i jest automatycznie otwierany gdy pompa rusza.
Po zmianie programu sterownika do opcji sterowania zaworem przełączającym, zbędna jest pompa recyrkulacji i połączenie recyrkulacji zbiorników. Zamieszczam ponownie schematy w jaki sposób połączyłem instalację.(z poprzednich schematów usunąłem zbędne elementy.)
Nie przetestowałem jeszcze wszystkich opcji pracy ukladu ale wydaje mi się że wszystko powinno działać zgodnie z założeniami.
Zaskoczeniem dla mnie było poprawienie skuteczności samych solarów. Program ma standardowo ustawiony priorytet grzania zbiornika czerpalnego, a gdy temperatura solara jest zbyt niska aby mógł go nagrzać następuje przełączenie zaworu i grzanie zbiornika wstępnego który mając niższą temperaturę jeszcze długo może odbierać ciepło z solara. Co godzinę następuje przerwa w pracy pompy solarnej aby solar nabrał temperatury (do grzania zbiornika czerpalnego).
Przykładowa uzyskana temperatura wody po pierwszym słonecznym dniu to 65 i 55stopni, a w dniu następnym 70 i 55 stopni. Taka temperatura wystarczy przy tej ilości (600l) wody na trzy dni bez słońca. Można by było jeszcze dłużej korzystać z rezerwy ciepła ale konieczne byłoby zrezygnowanie z recyrkulacji która powoduje znaczne rozproszenie ciepła.
Jeśli chodzi o dogrzewanie to okaże się w praktyce kiedy konieczne będzie rozpoczęcie sezonu grzewczego. Obiecuję o tym napisać.

Załączone pliki


  • 0

#15 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 22 wrzesień 2008 - 20:18

Przyszło nagłe ochłodzenie i niestety trzeba było zacząć sezon grzewczy od niewielkiego dogrzewania. Pogoda nie dała nawet szansy aby wypróbować dogrzewanie z solarów. Poza tym układ sprawuje się prawidłowo przy grzaniu z pieca. Jeden mankament który mi jeszcze przeszkadza to mała ilość ciepłej wody podgrzewana przez górną wężownicę. Zamierzam dołożyć recyrkulację w obrębie jednego zbiornika aby mieszać wodę przy podgrzewaniu. Myślę że pomysł mam dobry. Jak się sprawdzi to go opiszę dokładniej.
  • 0

#16 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 27 wrzesień 2008 - 13:52

Wykonałem już połączenie recyrkulacji w obrębie zbiornika. Zastosowałem pompę i dwa zawory zwrotne wymuszające kierunek przepływu. Najlepiej to widać na rysunku.
Woda jest najpierw w górnej części zbiornika podgrzana do temperatury 50 st a póżniej stopniowo mieszana tak aby nie obniżyć komfortu ciepłej wody.
Cały pomysł jest w zasilaniu pompy. Napięcie zasilające jest pobrane ze stycznika sterującego pracą zaworu odcinającego „Z ter”, i jest podawane tylko gdy zawór jest otwarty (piec grzeje). O załączenie pompy „P rec zbior” decyduje dodatkowy sterownik z ustawianym progiem temperatury załączenia (50 st C). Zastosowanie dwóch warunków załączenia pompy ogranicza jej pracę tylko do niezbędnego minimum.
Jest jeszcze jeden problem z którym muszę się zmierzyć. Dość duże straty ciepła występują na recyrkulacji wody w budynku. Żona sugeruje mi aby przyciskiem załączać recylkulację na żądanie. Jest to problem po stronie przeslania sygnału z poszczególnych punktów odbioru.(przewodowo czy bezprzewodowo)

Sądząc po ilości odwiedzin w temacie założonym przeze mnie jest spore zainteresowanie. Temat założyłem aby uzyskać poradę od bardziej doświadczonych kolegów.
Ciekawi mnie czy ktoś wykorzystał częściowo lub w całości schematy opracowane przeze mnie. Byłbym wdzięczny za jakiś odzew (najlepiej na ostanislaw@o2 ), czy warto rysować schematy i zamieszczać kolejne posty?

Załączone pliki


  • 0

#17 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 02 maj 2009 - 16:27

Widzę że pomimo sporego zainteresowania nikt nie chwali sie że moje rozwiązania zastosował u siebie.
Liczę że mimo wszystko ktoś z tego korzysta!!
Dokonałem jeszcze jednej niewielkiej przeróbki w obwodzie mieszania zbiorników.
Tzn można zaworem trójdrożnym przełączać na mieszanie w obrębie jednego zbiornika (tak było przed przeróbką) lub przełączyć na połowę zbiornika grzania wstępnego. Resztę wyjaśni schemat ideowy.
Rewolucja dokonała się w sterowaniu kotłowni. Na bazie sterownika Moeller EASY 512 DCR wykonałem sterowanie. W następnym poście zamieszczę opis funkcji.

Załączone pliki


  • 0

#18 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 06 maj 2009 - 10:56

Rewolucja dokonała się w sterowaniu kotłowni. Na bazie sterownika Moeller EASY 512 DCR wykonałem sterowanie. W następnym poście zamieszczę opis funkcji.


Jak obiecałem tak robię. W załączniku jest opis sterowania.

Załączone pliki


  • 0

#19 OFFLINE   ostanislaw

ostanislaw

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 21 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: okolice Legnicy

Napisano 17 maj 2009 - 18:44

Instalacja pracuje prawidłowo, w ciągu ciepłych dni załącza się dogrzewanie domu na ok. trzy do czterech godzin wodą o temperaturze 50 stopni. Dogrzewamy podłogówki w łazienkach i grzejniki w trzech pokojach. Dzięki dogrzewaniu mamy cieplejsze podłogi w łazience i temperaturę w pokojach podniesioną o ok. 3 stopnie (tj do 23 stopni). Po godzinie czternastej dogrzewanie wyłącza się i słońce doładowuje energię do zbiorników.

Ilość ciepłej wody pozostałą na koniec dnia wystarcza na potrzeby dwóch dni (w przypadku braku słońca w dniu następnym). Po takim bezsłonecznym dniu nastepnego słonecznego dnia dogrzewanie się nie załączy dopuki temperatura w zbiorniku nie osiągnie 50 st .
Dogrzewanie oczywiście można wyłączyć (latem)) wtedy zbiorniki mogą zgromadzić wodę do temp 85 stopni co pozwoli korzystać z ciepłej wody przez trzy lub więcej dni kiedy słońca braknie.

Wczoraj wykonałem niewielką przeróbkę w instalacji czujnika temperatury czujnika panelu solarnego.
W mojej instalacji czujnik był umieszczony z boku paneli solarnych przy punkcie odbioru ciepła. Ponieważ jest to miejsce z boku czujnik z opuźnieniem reagował na wzrost temperatury na solarze. Dopiero po załączeniu pompki wskazanie temperatury szybko wzrastało do właściwego. Konieczne było ustawienie niskiej różnicy załączającej pompkę.
Wadą takiego położenia czujnika jest długa praca w czasie słabego naslonecznienia. (przy małych różnicach temperatury w wężownicy i wody w zbiorniku jest słaba wymiana ciepła).

Przeniosłem czujnik pomiędzy panele. Spodziewam się że czujnik bedąc umieszczony w tym miejscu będzie pokazywał temperaturę rzeczywistą. Pozwoli to zwiększyć różnicę temperatur załączającą pompę (zwiększy to skuteczność wymiany ciepła w zbiorniku, pompa solarna będzie pracować mniej gromadząc przy tym taka samą ilość energii.
Efekty powinny być szczególnie widoczne w dniach słabego nasłonecznienia bo wtedy pompa jest często załączana i pracuje przy niskim odzysku ciepła.
Z moich obserwacji wiem że zimą w pogodny mroźny dzień (z temperaturą minus 16stopni) temperatura na solarze może wynosić nawet plus 40 stopni. Jeżeli podniesie się temperaturę załączania z 2 do 5 stopni pompa będzie załączać się rzadziej i pracować krócej a uzysk ciepła powinien pozostać na tym samym poziomie.
  • 1

#20 OFFLINE   slawio

slawio

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 04 czerwiec 2009 - 18:32

Witam
Jestem na etapie montazu solarów i planowania schematu montażu.
Chętnie zasięgne opini użytkowników, którzy mają to juz za sobą.

Mam układ solarny skladający sie z: 3 paneli próżniowych, zbiornik 300l z dwiema węzownicami oraz standardowy sterownik. A wszystko to prod. Nibe BIawar, polecam zresztę tę firmę bardzo solidne produkty.

Po głowie mi chodzi grzanie CWU oraz dogrzewanie CO. Współpraca solarów z kotłem gazowym.
Zaznaczam, że jestem totalnym laikiem wiec proszę o wyrozumiałość.

Układ miałby wyglądać nast.:
solary, zbiornik 300l. podwójna wężownica, drugi zbiornik 100l z wodą kotłową z poj. wężownicą, dwie pompy (lub altrnatywnie pompa i zawór)

1. Solary ładują zbiornik 300l CWU do zadanej temperatury, z chwilą jej osiągnięćia sterownik wyłącza pompę nr 1
2. Drugi zbiornik wpięty jest do instalacji solarnej za pomocą trójnika i wypełniony wodą kotłową, z chwilą wyłączenia pompy nr 1 załączana jest pompa nr 2 i płyn solarny krązy w wężownicy z wodą kotłową nagrzewając ją. Woda kotłowa ze zbiornika 100l podawana jest przed piec gazowy, który sprawdzając jej temp. przepuszcza ją bez dogrzewania lub zalącza sie i dogrzewa ją do zadanej temperatury i dalej zajmuje sie jej rozprowadzeniem.

Pojawiają się nast pytania:
Czy pompa kotła gazowego poradzi sobie z dodatkowym oporem jaki stawia woda kotłowa w zbiorniku nr 2
Czy woda kotłowa w zbiorniku nr 2 nie bedzie miała duzych strat temp. (mozliwe jest reczne wyłączenie obwodu drugiego na zimę)

Bardzo licze na opinię Stanisława, który jest weteranem w przerabianiu instalacji solarnej :huh:
  • 0





Podobne tematy Zwiń

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych