Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zawór czterodrogowy - same zalety?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
22 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   MLas

MLas

    Bywa od czasu do czasu

  • Forumowicz
  • PipPip
  • 36 postów
  • Lokalizacja: mazowieckie

Napisano 10 styczeń 2007 - 15:48

Witam,
Chciałbym tym postem sprowokować dyskusję na temat stosowania w instalacjach CO z piecem na paliwo stałe zaworów czterodrogowych (ew. trójdrogowych). W zasadzie na wielu forach prowadzona jest ta dyskusja i zdecydowana większość twierdzi że należy, że warto, że trzeba itd.
Ale jak zwykle wszystko sprowadza się do konkretnej realizacji.
Oto moje pytanie:
W przypadku, jeżeli mamy kocioł z podajnikiem i stosujemy stałą nastawę temp. zadanej na sterowniku pieca np. 60 st. to zasadność zastosowania zaworu czterodrogowego do rozdzielenia instalacji na duży obwód grzejnikowy i krótki kotłowy wydaje się bezdyskusyjna. Nie dość, że przy umiarkowanych temperaturach na zewnątrz możemy utrzymywać niewysokie temp. wody w obwodzie grzejnikowym przy zwiększeniu stałopalności kotła przez niewychładzanie go wodą z powrotu z grzejników to jeszcze zabezpieczamy kocioł przed korozją dzięki utrzymywaniu bezpiecznie wysokiej temp na kotle (Tak swoją drogą to jaką minimalną temp. na kotle pracującym w trybie ciągłym można ustawić bez narażenia się na zjawisko wykraplania się pary wodnej ze spalin na ściankach wymiennika kotła :?: ).
Ale co w przypadku sterowania kotłem przez sterownik pokojowy?. Do tego jeszcze zasilanie bojlera?
Wszyscy użytkownicy kotłów z podajnikami wiedzą, że nie jest to tani zakup i powinien starczyć na długie lata. Standardowa gwarancja na spawy (48 miesięcy :?: ) być może uwzględnia trwałość kotła przy braku dbałości o nastawioną temp. pracy ale ja bym chciał aby mój kocioł pracował co najmniej 10 lub więcej lat. Ale wydaje mi się że w przypadku sterowania kotłem przez sterownik pokojowy zawór czterodrogowy niekoniecznie się sprawdzi bo:
- kocioł po krótkim okresie pracy w celu podniesienia temp w domu przechodzi na parę godzin (tak jest w przypadku mojej instalacji) w stan "uśpienia". Gdy temp. w domu spadnie poniżej zadanej wartości, rozpoczyna pracę (w tym momencie temperatura wody w obiegu na piecu wynosi od 28 do 35 stopni) i z punktu widzenia ekonomiki powinien chyba jak najszybciej nagrzać dom (czyli pracować w tym celu jak najkrócej). Wydaje się, że nie ma sensu odbierać mu części mocy poprzez puszczenie części wody na tzw. "krótki" obieg. Dodatkowo przy początkowo niskiej temp. w obiegu wody głowice termostatyczne w grzejnikach i tak są otwarte i na powrocie z obiegu grzewczego temp. już tak bardzo nie spada.
Kiedyś myślałem, że na te pytanie może odpowiedzieć dobry instalator - przerobiłem już jednak 3 i żaden nie potrafił mi tego w zadowalający sposób wyjaśnić - może źle trafiłem
To na razie tyle przemyśleń, proszę o włączenie się w dyskusję. :) .
  • 0



#2 OFFLINE   heso

heso

    Doświadczony Forumowicz

  • Ekspert
  • PipPipPipPipPip
  • 1254 postów
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 10 styczeń 2007 - 16:51

Wydaje mi się że zawór zastosowany został tylko w jednym celu:podniesienie temp.pracy kotła(skropliny)Prawdopodobnie nikt nie przejmował się jak to wpłynie na zachowanie się pozostałej części instalacji-no i na ekonomicznośc układu.A tak przy okażji- nie wydaje się wam że bardzo gorąca woda nie ma już ochoty przejmować ciepła jej dostarczanego,i może ten piec powinien być nastawiony na jak najniższą możliwą temp.a ten 4(3)drożny zawór na to nie pozwala?
  • 0

#3 OFFLINE   heso

heso

    Doświadczony Forumowicz

  • Ekspert
  • PipPipPipPipPip
  • 1254 postów
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 10 styczeń 2007 - 23:23

Znalazłem wykres wartości temperatury punktu rosy (tak się fachowo nazywa skraplanie spalin) i dla węgla kamiennego wynosi ona przy tzw. normalnym nadmiarze powietrza 43 st C ; a przy współczynniku nadmiaru powietrza 2 - 34 stopnie.
  • 0

#4 OFFLINE   MLas

MLas

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 36 postów
  • Lokalizacja: mazowieckie

Napisano 11 styczeń 2007 - 10:01

Fajnie, ale w takim wypadku jaka jest bezpiecznie (dla trwałości kotła) najniższa temp? Według mnie co najmniej 50-55 stopni gdyż większość kotłów ma czujnik temperatury na wyjściu z kotła. Zakładając, że spadek temp. po przejściu przez obieg grzejników wynosi na powrocie 7-10 stopni to na dole wymiennika, przy niższych temperaturach na wyjściu, może już zachodzić roszenie. Z drugiej strony przy dobrze ocieplonych domach utrzymywanie w okresie przejściowym (czyli tak jak mamy ostatnio :) ) temperatury 55 na kotle powoduje, że duża ilość ciepła i tak ucieka przez komin. Co w tym przypadku robić?.
  • 0
Maciek

#5 OFFLINE   heso

heso

    Doświadczony Forumowicz

  • Ekspert
  • PipPipPipPipPip
  • 1254 postów
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 11 styczeń 2007 - 10:35

Zaden producent nie wykaze oczywistych wad swojego produktu.NIe ma rozwiązań doskonałych.Jak zwykle trzeba się zgodzić na jakiś kompromis.To skraplanie może wystąpić zawsze wtedy gdy temp. jest za niska, a więc dosyć często:przy kolejnych rozpalaniach w związku z kłopotami gaśnięcia pieca,złych(a może raczej niemożliwych do ustawienia) nastawach,może jakości węgla itd..Scianki pieca sę czyste tylko przez pewien, dosyć krótki okres czasu.Potem na pewno spada przejmowanie ciepła -ścianki są pokryte pewną warstwą izolującą,więc cała teoria spalania-skraplania powinna to uwzględnić.Osobiście nie polegałbym za bardzo na "dobrych radach" sprzedawców.Nie mam pieca z podajnikiem i ne mogę się wypowiadać o tych
kotłach.
  • 0

#6 OFFLINE   heso

heso

    Doświadczony Forumowicz

  • Ekspert
  • PipPipPipPipPip
  • 1254 postów
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 11 styczeń 2007 - 13:08

Uzupełniając ostatni mój post, chciałbym zapytać , czy ktoś zna przypadki użytkowania pieca,które uwzględniałaby zachowanie odpowiedniej temperatury spalin do komina.Nie znam rowiązań producentów,a ustalanie prawidłowej temp. wykorzystanych już spalin jest b.istotne.Chodzi o ekonomiczne przejmowanie ciepła, a przy okazji zabezpieczenie komina przed niszczeniem skroplinami.Ta temp. dla spalin z węgla to co najmniej
150 st. z zaleceniem nie przekraczania 180 st.-bo wyżej jest po prostu nieekonomicznie.Temp. mierzona przy wylocie-na czopuchu.Pozdrawiam wszyskich eksperymentatorów!
  • 0

#7 OFFLINE   MLas

MLas

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 36 postów
  • Lokalizacja: mazowieckie

Napisano 11 styczeń 2007 - 22:43

Mam pytanie mniejszego kalibru - czy ktoś może posiada zabudowaną na swoim kotle przepustnicę (klapkę??) do tzw. dopalania. Jeśli tak, a jeszcze wie jak to stosować to może podzieli się tą wiedzą :). U mnie w KMG-1 (kocioł z podajnikiem) jest coś takiego ale nie mam pojęcia jak to ustawić :oops: .
  • 0
Maciek

#8 OFFLINE   MLas

MLas

    Bywa od czasu do czasu

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • PipPip
  • 36 postów
  • Lokalizacja: mazowieckie

Napisano 10 luty 2007 - 10:48

Pytanie do użytkowników instalacji CO z zamontowanym zaworem 4-drogowym: w przypadku kiedy w instalacji mamy dwie pompy w obiegach CO i CWU to czy przy zastosowaniu zaworu 4-drogowego nie powinno się przed tym zaworem zastosować zaworu zwrotnego tak aby przy pracującej pompie CWU i niepracującej CO nie dochodziło do zaciągania chłodnej wody poprzez zawór 4-d?
  • 0
Maciek

#9 OFFLINE   tina1972

tina1972

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 30 lipiec 2007 - 21:43

Witam

W moim kotle zainstalowałem zawór 4 drozny.jest on sterowany przez siłownik elektryczny, którym steruje elektronika kotła. takie rozwiązanie powoduje ochronę kotła przed korozją (temperatura ok 65 st. na kotle) oraz płynnie reguluje temperaturę wody, która płynie do grzejników. Zainstalowana w kotle elektronika sprawdza temperaturę w pomieszczeniu i odpowiednio koryguje pracą siłownika elektrycznego. jeśli zaś chodzi o C.W.u to obwód zasilany jest z piminięciem mieszacza i posiada własną pompę obiegową oraz zawó zwrotny. Widziałem także zawory 4 drozne, którymi steruje siłownik wyposażony we własny termostat co pozwala stabilizować tepmeraturę w pomieszczeniach. Reasumując zawór zwrotny + dobra elektronika + dobry kocioł = komfort i "święty spokój"
  • 0

#10 OFFLINE   aluszczek

aluszczek

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 03 październik 2007 - 04:42

cześć mlas ja problem z termostatem pokojowym rozwiązałem w następujący sposób na wyjściu pieca nie mam żadnych cudownych zaworów mam dwie pompy jedna która obsługuje bojler sterowana dodatkowym zegarem i dodatkowym termostatem i druga która jest sterowana termostatem pokojowym-elektronicznym nastawa pieca jest stała 65 stopni .Działa to w następójący sposób :Temperatura w domu wynosi np:23 stopnie a ta ustawiona na termostacie pokojowym 22 stopnie styki przekażnika który włącza pompę są rozwarte a więc piec ogrzewa tylko sam siebie i ewentualnie bojler tak więc prawie nie pobiera opału utrzymując temp 65 stopni (stan czuwania) kiedy temp w domu spadnie do poziomu 21.75 stopnia termostat zwiera styki pompy i ciepła woda z kotła płynie teraz do grzejników temp kotła spada z 65 na 64 kocioł przechodzi w stan praca temp dalej spada czasem nawet 10 stopni a następnie zaczyna rosnąć do zadanych 65 stopni w tym czasie temp w domu dochodzi 22.25 stopni termostat rozwiera styki pompy piec przechodzi w stan czuwania termostat jest wpięty szeregowo z pompą to cały bajer który świetnie działa jeśli chodzi pompę od bojlera jest sterowana zegarem np ni pracuje w nocy i termostatem zamontowanym na cyrkulacji ,termostat, zegar i pompa są połączone szeregowo pompa pracuje tylko w określonym czasie i tylko wtedy kiedy temp wody spadnie poniżej ustawionego progu.To proste rozwiązanie i fajnie działa
  • 0

#11 OFFLINE   Jerzy_K

Jerzy_K

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 06 październik 2007 - 10:37

Witam
Posiadam domek jednorodzinny, opalam piecem ECO C- 25 KW ( piec bez podajnika z nadmuchem - dolne spalanie)
Jeżeli chodzi o sam system podłączenia instalacji z 2 pompami ma ma taki sam jaki był omawiany.
Faktycznie 2 pompy i sterowniki działa elegancko - próbowałem 1 sezon grzewczy.
Mam inny problem a mianowicie:
- podczas braku poboru ciepła w kotle wytwarza się smoła, głównie w komorze spalania,
stosuję SADPAL aby zmniejszyć i "wypalić" złogi
- następny problem nie wiem dokładnie jak ustawić dmuchawę - są różne opinie
jedni uważają większe obroty,inni uważają że piec jest za bardzo "chłodzony" i uważają aby nie rozrzedzać spalin,
- no i co zrobić aby nie "kopciło się tak z komina" uważam że z wentylatorem to takie nie naturalne spalanie, dym "ściele się po
dachu" . Z momentem otwarcia popielnika to jest zupełnie inne spalanie - dym fajnie pionowo wychodzi z komina.
Owszem kocioł z sterownikami - to bardzo fajna rzecz
Jeśli Ktoś ma podobny problem i może podzielić się informacją to proszę o odpowiedź - może wspólnymi siłami coś zrobimy
pozdrawia:
Jerzy K.
  • 0

#12 OFFLINE   heso

heso

    Doświadczony Forumowicz

  • Ekspert
  • PipPipPipPipPip
  • 1254 postów
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 06 październik 2007 - 11:30

Trochę dziwnie zachowuje sie ten Twoj piec, bo dolne spalanie ma własciwie gwarantować w miarę czyste spaliny.
Ja także użytkuję piec dolnego spalania, tyle że wlasnej konstrukcji. Nie mam wentylatora, więc nie mam też opisanych
przez Ciebie problemów. Pali się własciwie prawie ciąglym , stałym tempem, a potrzebną energię reguluję po prostu
ilością podanego do pieca paliwa. Fakt- wymaga to od czasu do czasu wygaszenia pieca, szczególnie teraz, nie palimy
także w nocy.
Uważam, że w warunkach domowych, amatorskich, niemożliwe jest dokładne określenie potrzebnej ilości
powietrza do spalania. Przy okazji: należy pamiętać, że nie tylko ilość, ale też ważne jest dokładne wykorzystanie tego
powietrza, czyli ogólnie mówiąc, dobre zmieszanie go z palnymi gazami z paliwa.
Spróbuj zainstalować na wylocie spalin z pieca ( w czopuchu lub trochę dalej - w kominie) pomiar temperatury. Termometr
musi mieć zakres do 300 lub więcej stopni. Poobserwuj jego wskazania. spaliny nie mogą mieć więcej, jak 150- 200 st. C
Jak będą miały więcej, tzn. że pali sie b. nieoszczędnie, bo energia ucieka kominem. Jak będą chłodne, tzn. że są
wychładzane nadmierną ilością powietrza, możliwe, że przez ten wentylator. Ciąg naturalny komina zależy silnie od
temperatury spalin- im są bardziej gorące, tym ciąg większy, ale to nie musi oznaczać, że to dobrze, bo tak jak
wspomnialem, to strata ciepła przez komin.
Być może to nie calkiem mądre, co chcę Ci zaproponować, ale pomyśl o rezygnacji z tego wentylatora. Każdy piec
może bez problemu spalać bez jego pomocy, rzecz cała polega tylko na małych przeróbkach. Ja w swoich
eksperymentach doszedłem już do tego, że z komina właściwie się nie kopci, nie widać dymu i to świadczy
o dobrym spalaniu, tzn. dobrym wykorzystaniu paliwa. Pamiętaj- powietrza nie może byc ani za mało, ani za dużo !
A producenci pieców nie zawsze to zapewniają. Pozdrawiam.
  • 0

#13 OFFLINE   aluszczek

aluszczek

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 06 październik 2007 - 23:30

cześć myślę że każdy piec i każdy komin jest trochę inny do tego jeszcze dochodzi jakość opału trudno zgadnąć czemu u ciebie tak się dzieje ja mam piec na eko groszek z firmy ekocentr z Piekarzewa przed którą przestrzegam nawet wrogów u mnie piec zachodził smołą wtedy kiedy zapchały się kanały dolotowe powietrza w palniku retortowym po naprawie wady fabrycznej palnika niema smoły wszystko się wypala oczywiście stosuje profilaktycznie sadopal ale wcześniej to nie pomagało aktualnie dmuchawę mam ustawioną na max rura dolotowa do komina jest ciepła ale nie gorąca na oko z 50 stopni nie mam wiedzy żeby ocenić czy to dobra temperatura
  • 0

#14 OFFLINE   jaro

jaro

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 19 październik 2007 - 21:26

Witam.
Jeżeli można to chciałbym pociągnąć jeszcze wątek ochrony kotła przed korozją.
Jak już zdążyłem się wcześniej zorientować najskuteczniejszym rozwiązaniem jest instalacja w sieci zaworu 4-o drożnego. Niestety w moim układzie nie jest możliwe zastosowanie takiego rozwiązania ponieważ budynek nie posiada podpiwniczenia, więc powrót wody z instalacji do kotła poprowadzony jest prawie poziomo z zachowaniem niewielkiego spadku koniecznego do prawidłowego działania układu. Konieczność takiego rozwiązania nie pozwala (tak przynajmniej mnie się wydaje) na zainstalowanie zaworu 4-o drożnego. Zastanawiałem się nad zastosowaniem zaworu 3-j drożnego ale nie posiadam wiedzy jak powinien być wpięty do instalacji, z jakim osprzętem, z jakim sterownikiem?
Będę wdzięczny z podsunięcie mi jakiegoś rozwiązania z opcją regulacji temp. wody zasilającej grzejniki.
  • 0

#15 OFFLINE   piotrek automatyk

piotrek automatyk

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1112 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: lubelskie
  • Zainteresowania: Automatyka procesów i systemów związanych z centralnym ogrzewaniem na opał stały, instalacje c.o., hydrauliczne i elektryczne. Pasja - automatyka i montaż kotłowni oraz systemów centralnego ogrzewania, sterowniki z algorytmem PID. Doradztwo techniczne. Piece kaflowe, prace zduńskie.

Napisano 04 listopad 2007 - 08:08

cześć myślę że każdy piec i każdy komin jest trochę inny do tego jeszcze dochodzi jakość opału trudno zgadnąć czemu u ciebie tak się dzieje ja mam piec na eko groszek z firmy ekocentr z Piekarzewa przed którą przestrzegam nawet wrogów u mnie piec zachodził smołą wtedy kiedy zapchały się kanały dolotowe powietrza w palniku retortowym po naprawie wady fabrycznej palnika niema smoły wszystko się wypala oczywiście stosuje profilaktycznie sadopal ale wcześniej to nie pomagało aktualnie dmuchawę mam ustawioną na max rura dolotowa do komina jest ciepła ale nie gorąca na oko z 50 stopni nie mam wiedzy żeby ocenić czy to dobra temperatura

Kolego, ja mam piec ekocentr z Piekarzewa 24 kW, bez podajnika. Nie mam żadnego doświadczenia z Twoim typem pieca, ale stanowczo przesadziłes z przestrzeganiem przed tą firmą wrogow. Jeśli normalnie palisz, przestrzegasz zaleceń producenta odnośnie utrzymywania odpowiedniej temperatury na kotle, nie lejesz wody do miału czy wegla aż wyplywa, używasz regularnie sadpalu to na pewno nie bedziesz miał tylu problemów co piszesz. Spotkałem się z wieloma przypadkami, bo montaż pieców na opał stały to moja praca i pasja ( tak! ) że ludzie dolewają do miału wody aż się wylewa i piszą RATUNKU bo piec mi zarasta i wylewa się smoła. Żeby nie mieć problemu z jakimkolwiek kotłem to musi być zapewniony odpowiedni ciąg kominowy, utrzymywana wysoka temperatura wody w kotle, piec musi być raz na jakis czas czyszczony-zależny od potrzeby, musi być właściwy opał. Problemy z piecami, oczywiście pomijam tu ewidentne sprawy jak wady konstrukcyjne, to najczęściej kombinacja kilku niesprzyjających lub mało sprzyjając ych czynników. Dochodzi do tego brak naszego czasu i wielokrotnie niechęć do małej zabawy w palacza, żeby wyczyścić wymiennik i to, że na składach opału najzwyczajniej dajęmy sie nabrac na zapewnienia sprzedawców że opał u nich jest cud miód a u konkurencji d... . Jak ktoś chce mieć naprawdę czyściutko w kotłowni to niech założy piec gazowy dowolnej marki zależnej od stanu portfela i niech buli co miesiąc w sezonie grzewczym odpowiednią sumkę. Coś za coś - jak na co dzień w życiu. Pozdrawiam.
  • 0

#16 OFFLINE   piotrek automatyk

piotrek automatyk

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1112 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: lubelskie
  • Zainteresowania: Automatyka procesów i systemów związanych z centralnym ogrzewaniem na opał stały, instalacje c.o., hydrauliczne i elektryczne. Pasja - automatyka i montaż kotłowni oraz systemów centralnego ogrzewania, sterowniki z algorytmem PID. Doradztwo techniczne. Piece kaflowe, prace zduńskie.

Napisano 04 listopad 2007 - 08:27

Witam.
Jeżeli można to chciałbym pociągnąć jeszcze wątek ochrony kotła przed korozją.
Jak już zdążyłem się wcześniej zorientować najskuteczniejszym rozwiązaniem jest instalacja w sieci zaworu 4-o drożnego. Niestety w moim układzie nie jest możliwe zastosowanie takiego rozwiązania ponieważ budynek nie posiada podpiwniczenia, więc powrót wody z instalacji do kotła poprowadzony jest prawie poziomo z zachowaniem niewielkiego spadku koniecznego do prawidłowego działania układu. Konieczność takiego rozwiązania nie pozwala (tak przynajmniej mnie się wydaje) na zainstalowanie zaworu 4-o drożnego. Zastanawiałem się nad zastosowaniem zaworu 3-j drożnego ale nie posiadam wiedzy jak powinien być wpięty do instalacji, z jakim osprzętem, z jakim sterownikiem?
Będę wdzięczny z podsunięcie mi jakiegoś rozwiązania z opcją regulacji temp. wody zasilającej grzejniki.

Witam. Nie wim czy juz sobie poradziłes z tym zaworem i sterowaniem. Zastosowanie zaworu trzy i czterodrożnego w układzie z pompą nie spowoduje zadnych problemów w twojej instalacji. Jednak najlepszy jest zawor czterodrożny, bo w nim następuje podwojne zmieszanie i uzyskuje się wyższą temperature w kotle. Ma to naprawde wielkie znaczenie w celu ochrony kotla przed korozją niskotemperaturową. A sterownik temperatury na grzejnikach mam. Rok czasu szukalem. I mam rewelacyjny. Za 350 zł plus wysyłka 12. Dwa lata gwarancji. Gość ma patent RP na ten sterownik. Zapraszam cie żebyś zadzwonił do mnie 791 504 197. Zapraszam wszystkich. Ja lepszego sterownika nie znalazłem a w sieci osiedziałem się naprawdę kupę czasu a sprzedawcy we wszystkich hurtowniach maja już mnie dosyć przez ten temat. Pozdrawiam.
  • 0

#17 OFFLINE   Czarekk

Czarekk

    Bywa od czasu do czasu

  • Forumowicz
  • PipPip
  • 15 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Bełchatów

Napisano 23 listopad 2007 - 21:27

do piotrek automatyk
Witam i chcialem zapytać o taką rzecz:
1.Jak zbudowany jest siłownik do zaworu czterodrożnego chodzi mi o to czy ma dwie pozycje pracy- otwieranie i zamykanie, czy może wielostopniową? W takim razie jaki sygnał idzie do sterownika? Czy to jest 4-20mA?
2. Czy sterownik ma regaulator PID?
3. Czy sterownik ustawia tylko temp wody w grzejnikach, czy również na piecu jezeli tak to można sterować nim dopływem powietrza do spalania?
Nurtują mnie te pytania gdyż jestem na etapie przerobki pieca Zębiec KWK-25 na nadmuch wentylatorem (nawet założyłem odzielny temat) i może nie musialbym kupować odzielnego sterownika do dmuchawy. Aha jeszcze pompa , czy ten sterownik (od zaworu ) ma opcje sterowania pompą?
Poproszę o namiary na sterownik i zawór z silownikiem- będę wdzięczny.
Pozdrawiam Czarek
  • 0
Dom 150m2 . Ściany 14cm styropian. Posadzka 15cm styropian. Poddasze 20cm wełna.
Kociołoł samoróbka "górniak" około 20kW.

#18 OFFLINE   piotrek automatyk

piotrek automatyk

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1112 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: lubelskie
  • Zainteresowania: Automatyka procesów i systemów związanych z centralnym ogrzewaniem na opał stały, instalacje c.o., hydrauliczne i elektryczne. Pasja - automatyka i montaż kotłowni oraz systemów centralnego ogrzewania, sterowniki z algorytmem PID. Doradztwo techniczne. Piece kaflowe, prace zduńskie.

Napisano 23 listopad 2007 - 22:09

Witam serdecznie.
1. Siłownik do zaworu trzy- i czterodrożnego to upraszczając silnik bardzo malej mocy zamknięty w obudowie, posiada wyłączniki krańcowe regulowane lub stałe w zakresie 0 - 90 stopni ( kąt ). Praca siłownika jest zależna od sterownika, do którego siłownik jest podłączony. Pozycja pracy - wielostopniowa ustawiana płynnie. Sygnałem idącym do popularnych siłowników jest napięcie: włączenie napięcia - praca, wyłączenie - stop. Moce siłowników najczęściej spotykanych to 5 W przy 24 V lub 230 V. Mniej więcej podany przez Ciebie zakres prądowy.
2. Tak, ten sterownik do pracy wykorzystuje algorytm PID.
3. Sterownik ustawia temp wody do instalacji c.o. posiada programowane załączenie i wyłączenie temperaturowe, ochronę pieca przed zagotowaniem wody, programowane kroki zał/wył pracy siłownika, można podłączyć do niego programator pokojowy lub czasowy.
4. Ten sterownik steruje pompą. od około 15 grudnia będzie w ofercie w tym samym sterowniku dodatkowe sterowanie wentylatorem i pogodówka.

Z racji tego, że na forum nie należy reklamowac konkretnego producenta to namiary wysyłam na priv. Pozdrawiam.
  • 0

#19 OFFLINE   Czarekk

Czarekk

    Bywa od czasu do czasu

  • Forumowicz
  • PipPip
  • 15 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Bełchatów

Napisano 24 listopad 2007 - 12:16

Witam dziękuję za odpowiedź.
Odnośnie siłownika mam jeszcze jedno pytanko. Otoż mam siłownik o kącie działania 90 stopni ale jest on tylko dwustanowy, czyli albo otwarty albo zamknięty (chyba, że w momencie zamykania lub otwierania odlączymy napięcie to można ustawić dowolny kąt otwarcia). Ma tylko trzy przewody jeden neutralny, jeden od owierania i jeden od zamykania. W takim układzie zawór czterodrożny otworzyłby całkowicie zasilanie i powrót z pieca na instalację bądź zamknął całkowicie i piec pracowałby na tzw krótkim obiegu a do instalacji w tym momencie nie byłoby dopływu chociaż troszkę ciepła. Czy tak właśnie działają siłowniki do tych zaworów?
Czy ten siłownik mogę zastosować do tego sterownika, który polecasz? :)
  • 0
Dom 150m2 . Ściany 14cm styropian. Posadzka 15cm styropian. Poddasze 20cm wełna.
Kociołoł samoróbka "górniak" około 20kW.

#20 OFFLINE   piotrek automatyk

piotrek automatyk

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1112 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: lubelskie
  • Zainteresowania: Automatyka procesów i systemów związanych z centralnym ogrzewaniem na opał stały, instalacje c.o., hydrauliczne i elektryczne. Pasja - automatyka i montaż kotłowni oraz systemów centralnego ogrzewania, sterowniki z algorytmem PID. Doradztwo techniczne. Piece kaflowe, prace zduńskie.

Napisano 24 listopad 2007 - 12:58

Silownik jest sterowany przez sterownik napięciowo. To znaczy w zależności od zaprogramowania sterownika siłownik będzie przestawiał swoje połozenie w zakresie 90 stopni kątowych zmieniając nastawę zaworu czterodroznego. Sterownik podaje napięcie na któryś z dwóch przewodów zasilających siłownik co powoduje jego obrót w jedną lub drugą stronę, lewo-prawo. Ustawiany jest przez to kąt otwarcia zależny od zaprogramowania sterownika. Niebieski przewód to " 0 " zasilania ( przy 230 V ).

Krótko mówiąc - bezproblemowo będzie współpracował z tym sterownikiem. Pozdrawiam.
  • 0





Podobne tematy Zwiń

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych