Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zawór 4d Nie Zabezpiecza Temp. Powrotu Kotła


krzaku

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Witam wszystkich Forumowiczów. Jest to mój pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość jeśli będę pisał jakieś bzdury.

Od dwóch miesięcy jestem użytkownikiem pieca Żywiec Integra-Lux 38KW z podajnikiem ślimakowym i wodnym rusztem. Ogrzewam stary, poniemiecki, niedocieplony ze starymi oknami dom o powierzchni 320m2 w którym utrzymuję temp. 21"C. Średnio spalam 60kg ekogroszku(temp na dworze -5"C) z Bobrka na dobę. Na początku sezonu, kiedy temp. na zewnątrz była dodatnia a spadała tylko nocą spalał 40 do 45kg na dobę, a gdy mrozy sięgały -20"C wyciągał z zasobnika bez problemu 80 kg na dobę. Jednak nie to miało być tematem mojego postu, więc do konkretów.

Piec ma temp. zadaną 70"C i udaje mu się ją utrzymać. Temp. na grzejniki ustawiłem na 50"C za pomocą zawodu czterodrożnego Esbe.

Problem natomiast jest z temp. wody powracającej do kotła ponieważ ta wynosi 39"C. Wszelkie próby regulacji zaworem 4D nie przyniosły poprawy i temp. powrotu jest równa temperaturze wody powracającej z obiegu.

Załączam zdjęcia mojej instalacji i proszę o pomoc.

Michał.

post-6356-1263808463_thumb.jpgpost-6356-1263808425_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobny temat był na forum omawiany. Błędnie zainstalowana jest pompa która powinna być za zaworem na zasilaniu (!!!), powinieneś w instrukcji montażu zaworu sprawdzić sposób podłączenia (w większości zaworów zasilanie jest z lewej strony a powrót z prawej a u Ciebie jest odwrotnie a taką możliwość nie wszyscy producenci dopuszczają ). Kolejny błąd to rozmiar samego zaworu i średnice rur w obiegu kotłowym. Kocioł ma króćce o średnicy 2" i takiej srednicy powinien być obieg kotłowy łącznie z zaworem 4D, zamontowałeś zawór chyba o śr 25 (przynajmniej tak się wydaje po obejrzeniu zdjęcia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem już wiele instalacji w których obieg kotłowy był wykonany na srednicy 25 i dzialal poprawnie. Na poczatek przeloze pompe na zasilanie ukladu i zobacze, czy wtedy bedzie dzialac. Acz kolwiek nie upieram się przy fakcie, ze 25 jest wystarczające, po prostu przy zmianie pompy będzie mniej roboty :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest prawidłowo zainstalowane to nie będzie takiego problemu. Zresztą zawory 4D są stosowane właśnie dla zabezpieczenia kotłów w układach otwartych(większość producentów kotłów takie rozwiązanie zaleca)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jeden problem u Ciebie widzę - naczynie wzbiorcze masz podpięte za zaworem 4D - a co będzie jak zawór się zamknie całkowicie a kocioł zagotuje? Brrrr

naczynie powinno by bezpośrednio wpięte do wylotu z kotła jeszcze przed 4D. Musisz to koniecznie poprawic. Jeśli nie masz możliwości rozdzielenia:oosobno c.o., osobno naczynie (podejrzewam że od niego są nitki do grzejników) to musisz dodatkowo z wyjścia kotła dac by-pass z zaworem różnicowym i wpiąc go z drugiej strony za wyjściem pompy (jak ją już przełożysz na zasilanie).

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zanim zaczniesz cos przerabiac 2 razy sie zastanów czy osiagniesz zamierzony cel

ja jeszcz widze inny problem

w gałezi zasilajacej zawór 4-d jest trójnik (nawet 2 ) czy tam podłaczony jest bojler z pompa ?

a tak ogólnie to w tej kotłowni nie ma miejsca na poprawne zamontowanie zaworu 4-d bez duzej demolki inst.

masz długie poziome gałezie na obiegu kotłowym zasilanie i powrót

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi niedawała spokoju myśl o naczyniu wzbiorczym, do tego stopnia, że nie zabrałem się dziś za przeróbkę.

Zastanawiam się nad by-pass`em z zaworem różnicowym ale mało tam miejsca... Tym bardziej, że różnicowy powinien być zamontowany pionowo a ja mam tam tylko 12cm!!

Do Marka - tak ten trójnik to wyjście do bojlera na którym jest pompa nie widać na zdjęciu ale widzę, że dla fachowca to oczywiste. Czy to kolejna komplikacja? A na drugim trójniku (obok manometru) jest zawór bezpieczeństwa 2,5bar.

Jeszcze jedna rzecz apropos długich poziomych gałęzi na obiegu kotłowym i średnicy rur na obiegu kotłowym(o której pisał wcześniej mak), zauwarzyłem, że w czasie kiedy sterownik wyłącza pompe CO, to temp. porwotu wzrasta i to całkiem nieżle. Może jednak samo przeniesienie pompy ma zasilanie pomoże? Nie żebym się upierał (bo się na tym najzwyczajniej w świecie nieznam), ale roboty było by mniej i koszty niższe.

Michał.

post-6356-1263925313_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz niemal idnetyczna sytuacje jak była rozwazana kilka tygodni wczesniej

poszukaj w tym dziale i znajdziesz kilka podobnych spraw

nie sadze aby samo przeniesienie pompy na zasilanie cos zmieniło

jedynie skomplikuje sprawe z naczyniem

zaobserwój raekcje instalacji przy zamknietym zaworze w obiegu cwu.

powinna byc róznica

w podobnej instalacji grawitacyjnej załozyłem pompe zawór róznicowy i zawór mieszajacy 3-d na powrocie do tego jest bojler z pompa i nie ma problemu z temperarurami

dlatego na powrocie bo tez nie było mozliwosci na zasilaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakręciłem zawór przy CWU i żadnej zmiany, może to za przyczyną zaworu zwrotnego który jest przy pompie CWU.

Może tak niska temp. powrotu, faktycznie jak zauważył wcześniej mak, spowodowana jest zmniejszeniem średnicy obiegu kotłowego do 25. Może zaczekać do wiosny i przerobić na 2" razem z zaworem 4D jak Bóg przykazał? To jakieś 1000zł-żona mnie zabije. Ale to może wydłuży jego żywot???i sadzy może mniej będzie, bo teraz 3mm na dwa dni.

Doszedłem do ściany i niemam pojęcia co dalej...

Michał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do sadzy to popracuj nad procesem spalania, ale to dopiero jak Twoja instalacja będzie bezpieczna (naczynie). Załącz na stałe pompę ładującą cwu - to podniesie doraźnie temperaturę powrotu (mam nadzieję że powrót z cwu wpięty jest już za 4D). Docelowo bez przeróbki się nie obejdzie: albo dodatkowa pompa na obiegu kotłowym, albo większy zawór 4D i obieg kotłowy, pompa c.o. na zasilanie za 4D a różnicowy możesz zastąpić zaworem zwrotnym mosiężnym bez sprężyny zamontowanym poziomo - taką radę dał mi kolega automatyk i to się sprawdza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, po krótkiej acz pracowitej przerwie. Pewnie powiecie, że g...... jestem (pewnie troche to prawda), ale nie ja jestem uparty. Dokonałem przeniesienia pompy z powrotu na zasilanie. I pewnie nie uwieżycie ale ................................................................................

.........

...jest tak jak było do tej pory, temperatura powrotu jak była niska, tak jest niska. Nie zrobiłem by-pass'u z zaworem różnicowym, bo to powoduje destabilizacje układu w czasie wyłączenia pompy CO przez sterownik pokojowy i w czasie pracy pompy CWU. Tym bardziej. że pale tylko na retorcie a dodatkowo na wyjściu z pieca mam zawór bezpieczeństwa. Może do wiosny nie eksploduje a wtedy przerabiam obieg kotłowy wraz z zaworem 4D na ...? I tu znów zwracam się z pytaniem, na ile: 2", czy wystarczy 1 1/2"? Oczywiście zrobie też by-pass, ale raczej taki jak pisał lucat z zaworem zwrotnym mosiężnym bez sprężyny zamontowanym poziomo (bo to już sprawdzone). Mam nadzieję, że nikogo nie uraziłem robiąc po swojemu, ale ja poprostu uparty jestem i chciałem sprawdzić.

Wielkie Dzięki za pomoc,

Michał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Podobny temat był na forum omawiany. Błędnie zainstalowana jest pompa która powinna być za zaworem na zasilaniu (!!!), powinieneś w instrukcji montażu zaworu sprawdzić sposób podłączenia (w większości zaworów zasilanie jest z lewej strony a powrót z prawej a u Ciebie jest odwrotnie a taką możliwość nie wszyscy producenci dopuszczają ). Kolejny błąd to rozmiar samego zaworu i średnice rur w obiegu kotłowym. Kocioł ma króćce o średnicy 2" i takiej srednicy powinien być obieg kotłowy łącznie z zaworem 4D, zamontowałeś zawór chyba o śr 25 (przynajmniej tak się wydaje po obejrzeniu zdjęcia)

 

Popieram ta wypowiedz .Instalatorzy nie wiem z kad biora te teorie ze w ins,co to max 28 Cu co tam ze producent kotla wyposcil kruciec 2cale czy 11/2 cala ,wszystkich cza sprawdzac bo oni nie beda tu mieszkac i palic w piecu , a co tam ze duzo spala zly wegiel duzy dom i fachowiec.basta :angry:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Michale .Powodzenia daj znac jak poszlo byle do wiosny uwazaj z tym piecem .Powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.