Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Paliwo Stałe - Pow. Ogrzewana 65m2


snake

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Moja sytuacja przedstawia się następująco.

 

1. Powierzchnia ogrzewanych pomieszczeń: 65m2

2. Ściany: Solbet 24 + 12cm styropianu

3. Posadzka: Izolacja 10cm styropianu

4. Strop: Izolacja wełną 20cm pomiędzy belkami stropowymi + 10cm między belkami a sufitem

5. Okna, drzwi: Standardowo jak w większości obecnie budowanych domów

6. c.w.u. zbiornik 100-120 litrow

7. Dwie małe pętle podłogówki: kuchnia, łazienka

8. Komin: Bolesławiec Uniwersal z wkładem o średnicy 180mm, h~6-6.5m z dyfuzorem na górze komina

 

Prosiłbym o pomoc w doborze kotła gdyż zwykle forumowicze pytają o kotły do domów powyżej 100m2 i nie mam odniesienia do swojego przypadku.

W projekcie budowlanym mam podane zapotrzebowanie na m2 na poziomie 70W. Nie bardzo mi się chce wierzyć w to co napisał projektant z uwagi na fakt, iż taki poziom zapotrzebowania na ciepło mają domy typowo energooszczędne. Poza tym dobrano mi w projekcie kocioł o mocy 16kW - co moim zdaniem jest totalnym nieporozumieniem i "olaniem" sprawy przez projektanta (ale mniejsza o to).

 

Z rozeznania na rynku kotłów wstępny wybór ograniczyłem do:

1. Defro Optima Komfort (nowa linia) 8kW

2. Defro Optima Komfort (nowa linia) 10kW

3. Sas UWG 9kW

4. PER-EKO KSW 9kW

5. Cichewicz ultima II 8kW

 

Paliwem standardowym ma być węgiel/drewno.

 

Dodam, że najbardziej skłaniam się ku 1 bądź 2. Defro 8kW nie posiada rusztu ruchomego-nie wiem czy ma to jakieś znaczenie. Oba z nich są fabrycznie przystosowane do montażu wentylatora. Pytanie tylko czy Defro 10kW nie będzie za duży do ogrzania 65m2 + c.w.u?

Nie chcę aby kocioł pracował dorywczo bądź przy minimalnej temperaturze. W tej chwili mam już mętlik w głowie jaka moc będzie odpowiednia. A może nawet te 8kW jest za duże do tak małej powierzchni ogrzewanych pomieszczeń?

Czy w kotłach o tak małej mocy jest w ogóle sens montowania wentylatora? Czy nie wystarczy przypadkiem miarkownik ciągu standardowy bądź Unister?

 

Proszę o sugestie i uwagi/rady pomocne przy wyborze kotła. Temat pozornie wydaje się prosty ale przy tak małej powierzchni ogrzewanych pomieszczeń wg. mnie bardzo łatwo o zagotowanie wody w kotle przewymiarowanym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Na twoim miejscu szukałbym kotła o mocy ok 6kw i spokojnie wystarczy większy to tylko kłopot przy tak małym mieszkaniu.Maksymalnie wziołbym 8kw i napewno już będzie ze sporym zapasem mocy.Sam mam 6kw piecokuchnię do ogrzewania mieszkania o pow 40m2 plus bojler 100l i nawet przy ostatnich mrozach po -15 czy -20 nie było żadnych problemów i temp spokojnie w środku wynosiła 23 stopnie.Dodam też że zagotowanie wody u mnie to żaden problem czasem wystarczy dosłownie poł godziny się zapomnieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wężu-dom nieduży i dobrze docieplony.

Z proponowanych kotłów zdecydowanie 1 pozycja ALE 8-ka to i tak sporo.Sporo będzie zależeć od tego co będzie na ścianach-kaloryferów mało i wody w nich również.Żeliwne byłyby najodpowiedniejsze i . . grawitacja(ale weź proszę pod uwagę, że to jest moje zdanie.Poprostu nie kombinowałbym w takim niedużym domu z pompami,4 drogówką itd.Poszedłbym w prostotę i "użytkowośc".).Zrobisz po swojemu- i tak . . będzie najlepiej.CWU 140l przy 8kW.Serio.

Pomyśl jeszcze o jednym prostym kotle od starego polskiego producenta-Ogniwo 8kW.

 

Tu jest chyba najtańszy:

http://kotly.com/index.php?cPath=36&to...67a955e13411439

Ogniwo jest z 5ki(blacha 5mm grubości.Ma przegarniacz)

 

A Defro ściągnąłeś chyba stąd,tak? I dobrze

http://www.fuego.pl/go/_category/?idc=4_8&...5978&page=1

Ten z 6mm i nie ma przegarniacza.

Przegarniacz to urządzenie z wajchą z boku kotła służące do przerusztowania żaru i popiołu z rusztu bez otwierania kotła--w defro będziesz to robił pogrzebaczem.

Żaden nadmuch przy takiej małej komorze--wydmucha wszystko w komin a przy drewnie to już w ogóle.Miarkownik 1/3 tej ceny i dużo lepszy w praktyce--i nie jest zależny od prądu a nadmuch i sterownik jest.Pompa w układzie też jest zależna od prądu--grawitacja nie.

Defro ma najbardziej regularną i największą komorę z przedstawionych tutaj kotłów--jeśli paliwem ma być--węgiel -drewno--to Defro.(wg. mnie).SAS ma krótki obieg spalin,Biecz też(chociaż fajny ten wymiennik)i z 5ki,Per Eko-mniejsza komora i z 5_ki--konstrukcyjnie najbliższy Defro a o Cichym zapomnij--siedział byś w kotłowni--widziałem kocioł i jego budowę--daj sobie spokój.Też z 5ki.

Piecokuchnia też fajny pomysł--ale Ty od początku piszesz o kotle.Powodzenia i przemyślanych decyzji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

Dom nieduży ale wychodzi "duży" problem z kociołkiem :huh: Jak znajomi widzą jaki metraż buduję to się w czoło pukają, że takiego domu to się nie opłaca budować. Jak jest mała działka to się każdy dom opłaca budować - lepiej to niż mieszkanie w bloku 40m2 za kilkaset tysięcy.

Ale wracając do tematu.

Defro w swojej specyfikacji podaje powierzchnię ~70m2 więc może nie będzie aż tak źle z nadmiarem mocy. Najgorszy problem w tym, że jeżeli chodzi o kotły małych mocy to za bardzo wyboru nie ma. Niższy mocowo kocioł to najczęściej 5kW - a to już może być za mało na ten mój domek.

Porównałem przekroje Defro 8 i Ogniwa 8. Jeżeli dobrze rozumuję to Defro ma dłuższy obieg spalin przez co na wylocie czopucha będą one miały niższą temperaturę niż w Ogniwie - nie będzie tak grzał komina jak Ogniwo.

Ile W/m2 przyjmować mógłbym w tak ocieplonym domu przy doborze grzejników? Dobrałbym je wstępnie i widział zapotrzebowanie na wodę kociołka.

Rozważam jeszcze zastosowanie styropianu 15cm bądź grafitowego 12cm-031. Jest sens w docieplaniu takiego domku styropianem 15cm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet 7cm styropianu starczy i da wymierne korzyści a co dopiero 10 cm czy więcej.

Ja to widzę następująco--pokój 15m2 i ile?

--Zakładam, że będziesz użytkował kocioł zdrowo-60 i więcej na kotle.

10 żeberek żeliwnych na 15m2-co da łącznie ok. 45 żeberek (w całym domu) x 125W/żeb.=5,6kW przy 90oC.Zostaje przy 90oC 2,4kW do zagospodarowania.

To takie wstępne liczenie ale myśle, że nie z sufitu-->mimo, że "grube" to dość rozsądne.

 

Większa ilość na ścianach=energia z kotła w chałupę(która ma być,jeśli zrozumiałem wlaściwie, i docieplona i z nowych materiałów zbudowana) i można nie wysiedzieć w niej=wietrzenie(ucieczka na dwór) lub schodzenie na kotle do 45oC--smołowanie wymiennika(izolowanie od wody) i cieplo w komin=na dwór.

 

1250W/15m2=83w/m2 i jest to (moim zdaniem--pamiętaj!) dla takiego domu zapas wystarczający.

Kaloryfer aluminiowy i stalowy nie ma praktycznie pojemności cieplnej i mało wody w sobie(ALU--ok.0,4l/żeberko; żeliwny-0.8-1,3l./żeb.--czyli przynajmniej 2xtyle i . pojemność cieplna żeliwa=stabilne oddawanie i cieplejszy powrót.Ale to też moim zdaniem.

 

Duże CWU będzie się nagrzewać dłużej przy pierwszym rozpalaniu w sezonie i po dłuższym postoju--np. wyjazd na ferie na 2 tyg.Ale,nawet jeśli palić będziesz tylko wieczorami-na noc,po pracy, to taki baniak-izolowany-ma w sobie 140l wody z poprzedniego dnia-nawet jeśli rano i po pracy jej trochę zużyliście.Daje to ciepły powrót do kotła w trakcie rozpalania a po kilku godzinach-gdy temp w CWU wyrówna się z zadaną na kotle(np. 60oC) to baniak już nie odbiera ciepła--woda na zasilaniu do CWU płynie ale i wypływa powrotem z baniaka z praktycznie taką samą temp.(temp wody w CWU jest równa temp. wody co z kotła-jasne to jest?) mieszając się z wodą powrotną z kaloryferów--podnosząc w ten sposób temp. powrotu.

 

Kotły 5-6kW--jest ich dużo-większość to Pleszew ale i Zębiec robi 6kW.Wybrany przez Ciebie jest jednak większy pod względem wodnym, z grubszej blachy, ma dosć dużą komorę zasypową(pisałeś coś o drewnie-a wtedy to istotne) i jest dość solidnie oraz estetycznie wykonany.

 

Rozsądnego dobrania kaloryferów,CWU(pojemnośći--raczej idż w górę niż w dół-->latem,po zamknięciu wyjścia na grzejniki masz wodę z 3-4 klocków drewna nagrzaną na 3-5dni-w zależności od jej zużycia) i średnicy rur-bo kocioł już chyba wybrany :huh:

Powodzenia

P.S.--Jasne, że lepiej w domu niż w bloku.Nawet 65m2!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ja również wybieram kocioł na podobny metraż (80m2), również BK (akurat H+H) + 12 cm styropianu, pomieszczenia niezbyt wysokie - 2,60 m, na podłodze 10cm styropianu, trochę mostków termicznych, niestety, też się znajdzie (np. taras-radiator). Cały czas się jednak waham i podpatruję różne tematy. Jaką moc założyć, żeby mi rodzinka nie marzła (dodatkowo bojler 100-140l, bardziej 140l) - chcemy trzymać okolice 24 stopni? Cichewicz Ulitma II (8kW na drewnie, 10 kW na 24MJulowym węglu), SEKO Eko-II 12 kW czy HEF 14 kW lub Taurus Tur 13,5 kW wspomniane przeze mnie w innym temacie? Celowałem w Dakona Dor, ale z różnych powodów zostałem do niego zniechęcony i nie bierzmy go pod uwagę. Palić planuję jak najdłużej bez wygaszania, na kotle miarkownik. Wszelkie sugestie mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. uwaga na max ciśnienie (niektóre kotły mają 1 atm) a to dom nie mieszkanie

 

2. uwaga na minimalną temp powrotu wody może być 40 i 60 stoponi (poniżej tej temp skraplanie i niszczenie kotła a jeśli nie mamy pompki to zawory 3-4 drożne niezbyt działają [mogę się mylić])

 

3. jak się przewymiaruje grzejniki to też powrót zimny

 

4. oprócz grubości blachy patrzyłbym na gwarancję - niektóre mają 10 lat

 

5. poziome kanały np. w defro szybko się zanieczyszcają i mamy mniejsze oddawanie ciepła albo częste czyszczenie

 

6. ruszt żeliwny ponieważ na wodnym jest gorsze dopalanie (większa temp na żeliwnym)

 

7. proponuję (przewymiarowany) kocioł z DOLNYM spalaniem ponieważ: łatwiej utrzymać temperaturę, mimo dużego wsadu pali się tylko jego część, rzadziej go obsługujemy, można używać mniej energetyczne paliwo, przewymiarowany więc i większa komora zasypowa

 

8. typy: żywiec kdo-u 8kw, żywiec kdo plus 12kw, zgoda ksgw 8kw lub 11kw, dakon dor12 (spojrzeć na budowę cytowanych kotłów)

 

9. mam złe doświadczenia z małym kotłem i bojlerem bez "nadzoru", człek pali a tu zimno albo bojler oddaje swoje ciepło. Porządny sterownik i zawór z siłownikiem (2 pompki to przerost formy). Jak porządny to z elektonicznym miarkownikiem (lepszy od mieszkowego/bimetalowego)

 

10. mój kocioł samoróbka ma 22 lata z blachy 4-5 mm i sprawny (55m2, grawitacja, bez dmuchawy)

a nowe kotły z blachy 5 padają po 4-5 latach przy złym paleniu. Długo obserwuję rynek małych kotłów i następny kupię jak w punkcie 8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.