Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa 25/40 Czy 25/60.


granat110

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jeśli już jest takie pytanie to sory,ale ja nie znalazlem odpowiedzi. Otóż czy jest jakiś złoty środek w określeniu jaka powinna byc pompa 25/40 czy 25/60 . Ta pierwsza zużywa mniej prądu ale chyba jest mniej wydajna. Moja instalacja w skrócie to 12 grzejników + bojler. Rurki pex 20mm. Parter z poddaszem, inst. otwarta. Proszę o pomoc co mam kupic.??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

25/40 podnosi wodę o 4 metry -wystarczy zdecydowanie na Twój dom.

25/60 podnosi 6 metrów- więc powinna zużywać więcej prądu.......... wydajność pomp /przeniesie ileś tam m3 wody/ jest chyba taka sama...........

U mnie pracuje 25/40 = piwnica + 2 piętra bez problemu ..............Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie dobór pompy zależy od zapotrzebowania na energie cieplną. Z tego wylicza się wydajność pompy czyli przepływ masowy, to podstawa. Drugie wyliczenie, to opory hydrauliczne instalacji. Tu dobieramy pompę pod względem wysokości podnoszenia. Z charakterystyce pompy sprawdzamy punkt pracy, czy pompa będzie pracowała w preferowanym przez producenta zakresie. Określenie "wysokość podnoszenia" jest tu złudne gdyż nie chodzi tu o pokonywanie wysokość (to załatwia ciśnienie statyczne w instalacji), a o pokonanie oporów instalacji rury, kocioł, grzejniki , zawory i inne. Dodatkowo aby zapewnić odpowiedni przepływ przez każdy grzejnik stosuje się albo kryzy (obecnie b. rzadko) a obecnie zawory z nastawą wstępną aby nie trzeba było stosować zbyt dużych pomp, ograniczając przepływ przez grzejnik do wyliczonej wartości. Nie znam twojego zapotrzebowania na c.o. ale w domkach rzadko stosuje się większe pompy niż 25 - 40. Wyjątkiem są tu instalacje miedziane o bardzo małych przekrojach. należy też pamiętać aby przepływ przez instalację nie był większy od 1 m/s. Powyżej tej wartości instalacji zaczynać "szumieć".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompka 25/40 na 1 szym biegu załatwia 90 % chałup jakie obrobiłem. Jest jeszcze 2 i 3 bieg.

Przegięcie pały z wydajnością pompki daje:

1. zbędne koszty

2. Szumy

3 i najgorsze-- możliwość erozji Cu przy za wysokich Vmax na zakrętach. Pamiętajcie że Cu jest mniętkie!

 

Hej!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Witajcie.

 

Chciałbym się zapytać jaką pompę założyć do instalacji C.O. ?

 

Mój dom to budynek 5cio kondygnacyjny.

Piec (kotłownia) jest w piwnicy poziom -1, następnie: parter, 1, 2, 3, strych (poddasze) gdzie jest tylko zbiornik wyrównawczy.

Na każdym poziomie grzewczym jest 5 grzejników żeliwnych żeberkowych. Rury w pionach PP. Łączna powierzchnia do ogrzania to ok. 270m2 i 22grzejniki (w tym 2 na na kl.schodowej), na 3 poziomie w łazience grzejnik stalowy typu "drabinka" 1m wysoki na 55cm szer..

Instalacja to kocioł CO Pleszew Stalmir WILK 19kw, otwarta. Naczynie wzbiorcze na strychu czyli ok. 11m nad piecem. Instalacja robiona już dawno jako grawitacyjna* z wymuszonym obiegiem pompą przez by-pass.

 

*- kiedyś po rozpaleniu wyłączyli mi prąd i przełączyłem na zasilanie grawitacyjne i faktycznie to działało, ale nierówno grzało w grzejnikach. Bodajże na górze były dużo cieplejsze niż na dole... Dlatego na pompie jest równomiernie.

 

Muszę wymienić pompę bo ponad 15 letni Grundfos UPS 25-40 potrafi się zawiesić w czasie pracy! Założyć 25-40 czy 25-60? Dodam ze czasem na obiegu wymuszonym pompa dopiero na 3biegu potrafi przepchnąć wodę i tym samym obniżyć temperaturę na piecu jak wzrośnie do ok. 75st.C!

 

A i jeszcze jedno...proszę nie *** mnie jak coś źle napisałem...

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie używać wulgaryzmów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko należy pamiętać, żeby pompa z bypasem nie była na rurze idącej do naczynia otwartego. Jeżeli masz ją nad kotłem to przenieś na powrót a naczynie na strychu daj najwyżej jak się da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najlepie zamontowac 25/60 właczyc funkję autoadapt i bedzie po problemie ,zuzycie  powinno być w zakresie 15-28W w zaleznosci w jakim stopniu otwierają sie głowice

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O.K. Dzięki za porady.

Mam zamiar kupić pompę Grundfos Apha2 L 25-60 (bez auto-adapt). Na grzejnikach nie mam zaworów termoregulacyjnych, tylko zwykłe działające na zasadzie zakręcania...

 

Zastanawiam się po podłączeniu, jak ustawić obieg na pompie?

 

Rozumiem że pole I, II, III to stałe biegi pompy jak w poprzedniej co miałem, a te z prawej? O co tam chodzi? Czy może mi ktoś to "łopatologicznie" wytłumaczyć???? Czytałem instrukcję i za ch... nie rozumiem tego bełkotu....

Pompa będzie zasilana przez sterownik kotła, tylko na zasadzie ON/OFF: 34/33st.C.

post-69917-0-63578400-1477992379_thumb.jpg

Edytowane przez Ros0mak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z lewej strony masz biegi jak zwykłej pompie a z prawej  masz  przepływy ustaw na 2 wskaznik i zobacz jak będzie wszytko grzało to znaczy ze jest ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie wczoraj już nabyłem tą pompę w mark.budowlanym i założyłem wieczorem. Na I biegu nie czuję żeby pompa działała, za to na II biegu lata aż milo. Potrafi tak przepchnąć wodę przez układ że temperatura spada w piecu z ok. 65stC na 55st C w parę minut. Dlatego właśnie zastanawia mnie ustawienie zakresu z prawej strony. W/g instrukcji pozycja PP2 to nastawy fabryczne.

 

Cyt z instrukcji:

"PP2
Najwyższa charakterystyka ciśnienia proporcjonalnego
Punkt pracy pompy będzie poruszał się w górę i w dół po najwyższej krzywej charakterystyki ciśnienia proporcjonalnego, w zależności od zapotrzebowania ciepła. Wysokość podnoszenia (ciśnienie) jest zmniejszana, gdy zapotrzebowanie ciepła spada, a zwiększana, gdy zapotrzebowanie ciepła rośnie."

 

O co chodzi z tą charakterystyką ciśnienia proporcjonalnego ?

 

Przecież teoretycznie jak większość grzejników zostanie zakręcona i pompa wyczuje zmniejszenie przepływu, to zwolni bieg i może doprowadzić do zagotowania wody w kotle!

 

Z tego co podaje instrukcja nastawy PP1 są dla instalacji 1rurowych, a PP2 dla 2rurowych (taka jak u mnie - w sumie standardowa jak w większości przypadków)

Edytowane przez Ros0mak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kocioł musi byc tak ustawiony że bez zadnego poboru ciepła nie ma prawa sie zagotować ,jesli to zrobi to jest zbiornik przelewowy czy tez układy schładzajcie 

pompe ustaw jak pisałem z prawej strony na 2 wskaznik  dlatego zawsze proponuje kupowac orginalna z autoadapt ,wciskasz wtedy to i wychodzisz z kotłowni nie dotykajac pompy przez kilka lat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Dziś "polatam" z nią na ustawieniach PP2 i zobaczę efekty...

 

IMO żeby AutoAdapt działał, to  najlepiej aby  termozawory automatyczne były przy grzejnikach, czego ja nie posiadam. Po za tym jeszcze trzeba by było im wyregulować przepływy.

Edytowane przez Ros0mak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie koniecznie ,do autoadapt uruchamiasz jeszcze funkcje noc/dzień i wtedy jak temp wzrata to ona przyspiesza przy wygasaniu kotła albo obnizeniu temp zwalania co powoduje kompletnie bezobługową instalacje ,ale ok ustaw to co masz i tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Witam

 

Podłącze się do tematu, bo mam taki sam dylemat jak w tytule. Mam domek klasyczna kostka 130m2, parter + piętro. Instalacja z rur stalowych 1/2 cala. Teraz zmieniłem starego śmieciucha na kocioł na ekogroszek. Na grzejniki 10 sztuk zakładam zawory termostatyczne. Dodam, że wcześniej był problem z dojściem ciepła do ostatnich grzejników. Stara pompa to Grundfos 25-60 180, pójdzie ona jako CWU.

Jaką pompę CO wybrać?

GRUNDFOS ALPHA 2L 25-60 180

GRUNDFOS ALPHA 2L 25-40 180 ?

A może WILO YONOS-PICO 25/1-6 25/60?

 

Proszę o poradę, którą pompę wybrać w moim przypadku?

 

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa to tylko jeden element drugi to średnice rurociągów trzeci nastawy wstępne na zaworach grzejnikowych. Wszystkie elementy pozwalają na wykonanie regulacji hydraulicznej instalacji Co to oznacza że instalacja z rur stalowych 1/2"? Wyjście z kotła też jest 1/2"?  Na 10 grzejników we wcale nie takim dużym domu w zupełności pompa 25/40 wystarczy, ale problemem mogą być małe średnice rurociągów. Jak już robisz remont to trzeba się pochylić nad cała instalacja, co proponuję Ci wykonać 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, to kupię 25/40.

 

Od pieca 1" i pion mam też z rury 1". To chyba wystarczy?

 

Zawory termostatyczne będę dopiero zakładał, będę je kryzował w ten sposób, że grzejniki bliżej pieca będą miały mniejszy przepływ. A te które za mocno grzały na starym piecu też zkryzuje. Dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Podłącze się do tematu, bo mam taki sam dylemat jak w tytule. Mam domek klasyczna kostka 130m2, parter + piętro. Instalacja z rur stalowych 1/2 cala. Teraz zmieniłem starego śmieciucha na kocioł na ekogroszek. Na grzejniki 10 sztuk zakładam zawory termostatyczne. Dodam, że wcześniej był problem z dojściem ciepła do ostatnich grzejników. Stara pompa to Grundfos 25-60 180, pójdzie ona jako CWU.

Jaką pompę CO wybrać?

GRUNDFOS ALPHA 2L 25-60 180

GRUNDFOS ALPHA 2L 25-40 180 ?

A może WILO YONOS-PICO 25/1-6 25/60? 

 

Proszę o poradę, którą pompę wybrać w moim przypadku?

 

Dzięki

Jak masz zawory termostatyczne na grzejnikach to powinieneś kupić pompę Grundfos bez literki L czyli Alpha 2 ponieważ ta z "L" nie posiada funkcji autoadapt

Edytowane przez odpowietrznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autoadapt świetna sprawa, ale podobną funkcję wykonuje w nowych pompach charakterystyka proporcjonalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za porady, dokładnie właśnie na charakterystyce proporcjonalnej chce użytkować tą pompę.  

 

Wybór padł na GRUNDFOS ALPHA 2L 25-40. Mam nadzieję, że da rade w moim domku. Wcześniej miałem problemy z niedogrzaniem na ostatnich grzejnikach.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Hej,

Teraz ja proszę o poradę. Piec ekogroszek w piwnicy, w domu i podłogówka i kaloryfery, powierzchnia grzania ok. 250m2). Kaloryfery dla wyrównania temperatury (oddalone pokoje na piętrze) oraz zamontowane w tym obiegu podłogi (2 pokoje po ok. 8-9m2). Obecnie mam pompy 25-20 (grzejniki) i (25-60) podłoga. Chciałbym zmodernizować pompy na bardziej eko i automatyczne - jakie nowe mam dobrać? Wydaje mi się, że grzejnikowa przy podłogówce jest za słaba (gdy jest zimno najlepiej mam gdy ustawiono bieg odpowiednio 3 i 1).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A dlaczego 25-60 do grzejników i 2 bieg? Czy też 2 bieg na tej 25-40 która dać na podłogówkę i ją sprawdzić? Bo inaczej to wnioskuję, że 25-40 musiałoby być na 3cim biegu normalnie.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.