Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Przeróbka Kotła Na Dolne Spalanie. Prośba O Rady Czy Warto?


palaczRybnik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

 

To mój pierwszy post więc może napiszę co mam do ogrzania. Mam do ogrzania stary dom z lat 70 o powierzchni około 210m z wymienionymi oknami i drzwiami bez ocieplenia ścian, czy dachu. Dom jest w pełni podpiwniczony.

Do ogrzewania domu używam pieca firmy Mar-Metpol UKS 25kW (typowy miałowiec-śmieciuch). Jak do tej pory ogrzewałem dom flotokoncentratem z kopalni Marcel. Kocioł ma ogromne palenisko więc postanowiłem w okolicach lutego zmniejszyć palenisko o połowę cegłami szamotowymi. Efekt był dobry - stałopalność na poziomie 10-12h, a gdy było cieplej (5-7 stopni na zewnątrz) to nawet 16h.

 

Chciałbym prosić o radę czy warto przerobić podany wyżej kocioł na kocioł dolnego spalania. Czytałem sporo postów na forum odnośnie udanych przeróbek na dolne spalanie, ale nie jestem pewien czy w moim przypadku będzie miało to sens. Zastanawiałem się nad paleniem miałem w tym kotle, ale odrzuca mnie fakt, że codziennie musiałbym wybierać parę wiader popiołu i od nowa rozpalać cały kocioł. A chciałbym być nieco wygodnicki i dokładać maksymalnie 2 razy w ciągu dnia. W dolniaku bardzo spodobało mi się, że można dokładać do pieca praktycznie w dowolnym momencie. Wyczytałem również, że takie kotły lubią wyższą temperaturę, a co za tym idzie zwiększa się sprawność kotła czyli jest oszczędniej. Niestety nigdy nie próbowałem w tym kotle palić od góry węglem. W załączniku przesyłam projekt jak wygląda kocioł od środka - dla ułatwianie usunąłem przednią ścianę żeby można było lepiej zobaczyć co jest w środku. Podam jeszcze tylko wymiary:

 

A - 49cm

B - 49cm

C - 58cm

 

Jak ja widziałbym przeróbkę? Opierając się na innych postach - chciałbym wstawić do pieca monolityczną płytę odlaną z betonu żaroodpornego (BOS 125) + cegły szamotowe. W samym palniku chciałbym wywiercić parę dziur przez które do kanału dostawałoby się powietrze z zewnątrz do dopalania. W tym celu chciałbym w popielniku zrobić instalację z rur 1", który by doprowadzała powietrze przez otwór którym dmuchawa tłoczyła powietrze do popielnika. Dodatkowo chciałbym wywalić dmuchawę i zamiast niej użyć miarkownik ciągu. Powietrze pierwotne chciałbym podawać pod ruszt. Choć zastanawiam się również nad podawaniem powietrze przez górne drzwiczki załadunkowe.

post-65550-0-11553800-1495980488_thumb.png

post-65550-0-29432900-1495981464_thumb.png

post-65550-0-00040000-1495981469_thumb.png

post-65550-0-50013900-1495981482_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powietrze wtórne przez te otwory w dnie palnika słabo się sprawdzi. Raz, że ulegną one zapopieleniu a dwa to trochę na nie tu zbyt wcześnie. Najlepiej zrób otwór na tylnej ściance palnika ciut powyżej górnej krawędzi wlotu. Tak, żeby patrząc we wlot palnika od przodu kotła nie było tego wlotu PW widać. No i powierzchnia rusztu jest bardzo duża. Konstrukcja przegrody wprawdzie ją zmniejszy ale nadal pozostanie jeszcze gigantyczna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

czyli , przerabiamy kotły obaj , ja swojego defro a ty swego , BOS 125 nie za słaby ? , też myślałem nad tym ale BOS 145 , ale ostatecznie zrobię chyba swoją miksturę czyli górkal 70 a jako ziarno to kurund , czyli ścierniwo , podobno nie ma bata aby to pękło , jakiej wielkości robisz palnik ? ja planuję na pierwszy ogień 5x8cm bo mam przewymiarowany kocioł 2,6m2 grzewczej narazie ogrzewa tylko 120m2 docieplonego domu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli , przerabiamy kotły obaj , ja swojego defro a ty swego , BOS 125 nie za słaby ? , też myślałem nad tym ale BOS 145 , ale ostatecznie zrobię chyba swoją miksturę czyli górkal 70 a jako ziarno to kurund , czyli ścierniwo , podobno nie ma bata aby to pękło , jakiej wielkości robisz palnik ? ja planuję na pierwszy ogień 5x8cm bo mam przewymiarowany kocioł 2,6m2 grzewczej narazie ogrzewa tylko 120m2 docieplonego domu

Oczywiście wkradł mi się błąd, chodziło mi o BOS 135 - otwór chce zrobić 22 cm szeroki  i 14 cm wysoki. Otwór taki duży ponieważ planowałem dorobić,  jeśli wszystko pójdzie jak trzeba, serię wymiennych palników, które mógłbym wkładać w ten otwór w zależności od potrzeb. Co do materiału to zastanawiałem się również nad zakupem gotowej płyty szamotowej, ale jednak chce zrobić sam na wymiar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powietrze wtórne przez te otwory w dnie palnika słabo się sprawdzi. Raz, że ulegną one zapopieleniu a dwa to trochę na nie tu zbyt wcześnie. Najlepiej zrób otwór na tylnej ściance palnika ciut powyżej górnej krawędzi wlotu. Tak, żeby patrząc we wlot palnika od przodu kotła nie było tego wlotu PW widać. No i powierzchnia rusztu jest bardzo duża. Konstrukcja przegrody wprawdzie ją zmniejszy ale nadal pozostanie jeszcze gigantyczna...

Dziękuję za radę - przeniosę powietrze zgodnie z Twoimi radami. Co do paleniska to planowałem je zmniejszyć po bokach cegłami szamotowymi - zastanawiam się tylko czy nie przesadzę z szamotem. Chce boki kotła wyłożyć około 10 cm szamotem z każdej strony wtedy palenisko zostanie mi szerokości około 29 cm. Zastanawiam się również czy od przodu nie zrobić z prętów jak by taką pochylnie z której węgiel by się ześlizgiwał pod otwór wlotowy paleniska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

ciekawe co nam z tego wyjdzie ? mnie już nosi ale 150m2 przygotowania pod kostkę brukową w pojedynkę 1 łopatą trochę wyczerpuje heh narazie tylko 13 ton kruszywa , jak to ogarnę to forma stoi już gotowa , robiłem na sucho z płyt styropianowych kształtki i teraz zostało tylko to powylewać ale ten czas hm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za radę - przeniosę powietrze zgodnie z Twoimi radami. Co do paleniska to planowałem je zmniejszyć po bokach cegłami szamotowymi - zastanawiam się tylko czy nie przesadzę z szamotem. Chce boki kotła wyłożyć około 10 cm szamotem z każdej strony wtedy palenisko zostanie mi szerokości około 29 cm. Zastanawiam się również czy od przodu nie zrobić z prętów jak by taką pochylnie z której węgiel by się ześlizgiwał pod otwór wlotowy paleniska.

Zamiast prętów rozejrzyj się za gotowym rusztem żeliwnym. Wtedy raz, że będzie odporniejszy a dwa, że już gotowy i łatwo całą taką płytę ustawić pod dowolnym kątem. Obstawiam, że jednak w pionie będzie dla węgla najlepiej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A miałbym jeszcze jedno pytanie - czy otwór licząc od ściany tylnej kotła do przegrody, który będzie miał około 7cm nie będzie zbyt wąski? Chce tak jak na rysunku wyłożyć tylną ściankę cegłami szamotowymi gdzieś do wysokości 30-35 cm. Czy może zrobić większą komorę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to będzie odległość między jednym szamotem a drugim (wolna dla płomienia) to dla tej mocy te 7cm to takie minimum. Sama gardziel przy wlotach PW może być nawet ciut węższa ale powyżej powinna się jednak trochę rozszerzać, nawet kosztem rezygnacji z części szamotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość berthold61

Jakie postępy z kociołkiem ? a nie pomyślałeś czasem aby nie robić tego na wzór kotła wery ?  nie trzeba by zbytnio kombinować ze wielkością palnika czy dyszy ,bo ja chyba w tą stronę pójdę tym bardziej że mam w drzwiach zasypowych rozetkę , już niedługo niedługo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie mogę się doczekać !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja chwilowo prace zatrzymałem bo miałem wokół domu inne rzeczy do zrobienia. Chwilowo prace zawieszone, ale myślę, że w końcówce tego miesiąca ruszę z tematem do przodu :) Dzięki pomocy urzytkowników wiem gdzie potencjalnie w projekcie jest błąd i spróbuję to zrobić według rad kolegi SONY23. Płyta Wery to chyba najprostsze rozwiązanie. berthold61 również czekam na fotki powodzenia podczas realizacji!

 

Ja z tematem zwlekam bo chce zrobić modernizacje kotłowni - przenieść bojler CWU w inne miejsce i dodać miarkownik ciągu do pieca - ale to będzie robione za jednym spuszczeniem wody z instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

Ja już dodałem kilka zdjęć z moim pomysłem ale narazie to ze styropianu bo to jakoś trzeba dopracować , już 1 wersja została zmodyfikowana za radą Drewniaka i SONY23 , czyli zwiększenie wielkości palnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Chciałbym znów prosić o radę. Mam już zrobione styropianowe formy przegrody - nadeszła pora na zakupy. Czy można by zrobić taką przegrodę z tego materiału? https://www.castorama.pl/produkty/instalacja/instalacje-kominkowe/budowa-kominka/materialy-szamotowe/zaprawa-szamotowa-25-kg.html

Dlaczego akurat Castorama? Bo mam blisko i mogę sobie podjechać samochodem, a inne mieszanki typu BOS145 co prawda są w podobnej cenie około 40zł ale transport dobija 25 zł za 25kg worek. Co sądzicie o takiej zaprawie da radę z niej zrobić monolityczną płytę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje.

 

Mam jeszcze możliwość zakupu gotowej płyty o odpowiednich wymiarach tylko jedynym minusem jest jej wymiar bo ma 4cm szerokości, ale za to plusem jest to, że jest już wypalona i nie muszę sam wypalać/suszyć odlewu. Czy waszym zadaniem takowa płyta gdyby ją obłożyć od frontu cegłami szamotowymi szerokimi na 3cm spełni swoją funkcje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wtedy masz grubość przegrody ponad 10cm, a jakby wymurować ją z cegieł szamotowych o gr 6cm to byłoby lepsze rozwiązanie.

Do murowania użyjesz tej zaprawy szamotowej o której pisałeś lub silikonu wysokotemperaturowego 1200C.

Po takim wymurowaniu trzeba wnętrze kotła suszyć kilka dni a następnie delikatnie przepalać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

moim zdanie lepiej jednak zamówić cement górkal 70-kę  5kg lub 2x5kg  i worek korundu  30kg za jakieś 30zł , ja robię dwie formy jedna taka prosta i w całości pójdzie po skosie a druga zmyślną z 3 załamaniami , sprawdzałem pojemność tych form z płyt osb i w tej prostej wchodzi 3/4 wiaderka piasku a w tej zmyślnej formie 1 pełne wiaderko piasku , więc myślę że 30kg korundu i 2x5kg cementu górkal  70 wystarczy , oby

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się znaleźć firmę w mojej okolicy, która sprzedaje BOS145 25kg za 40zł worek - więc cena dobra i nie muszę przepłacać za transport. Dodatkowo może uda mi się z nimi dogadać odnośnie zrobienie gotowej płyty. @berthold61 powiedz mi jakiej grubości robisz przegrodę? Chciałbym zrobić przegrodę grubości około 6cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

Udało mi się znaleźć firmę w mojej okolicy, która sprzedaje BOS145 25kg za 40zł worek - więc cena dobra i nie muszę przepłacać za transport. Dodatkowo może uda mi się z nimi dogadać odnośnie zrobienie gotowej płyty. @berthold61 powiedz mi jakiej grubości robisz przegrodę? Chciałbym zrobić przegrodę grubości około 6cm.

Ja robię 6cm i po bokach takie jak by wzmocnienia czyli środek 6cm a bokami dodatkowe 7cm szer 3cm a cała przegroda szeroka 29 cm bo szerokość kotła to 30cm

 

fakt z tymi przesyłkami totalnie zgłupieli za worek cementu przesyłka 30 zł oni chyba na tym zarabiają w jakiś sposób bo ciut to nienormalne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sambor dzięki za radę - zrobiłem sobie ze styropianu podłogowego 5cm szablony, na których testowałem jak to wejdzie do pieca. Będę wszystko wkładać dolnymi drzwiczkami. Formy mogą być szerokie na max 33cm. Dlatego moją przegrodę postanowiłem podzielić na 2 części. Zastanawiam się jeszcze jak zamocować górną płytę (jedna jest wysoka na 33cm a druga na 24cm obie szerokie na 47cm).Można je w miarę łatwo włożyć do paleniska choć spodziewam się, że ich waga będzie problematyczna. Zobaczymy jak wyjdzie :)

 

@berthold61 - dzięki za wymiary - ja zamierzam tył paleniska wyłożyć szamotem i na niem oprzeć moje płyty - choć zastanawiam się jak zamocować górną płytę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

ja robię płyty dwie i obie w jednym kawałku , wejdą drzwiami zasypowymi bez problemu bo cały otwór jest tak samo szeroki jak komora zasypowa czyli 30 cm , dla podtrzymania płyty wywiercę jedną małą dziurkę u góry na tej wystawce otworu zasypowego bo to wystaje jakieś 5 cm od reszty kotła i tylko kawałek płaskownika dla ustabilizowania i to wystarczy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.