Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Instalacja Jednorurowa


Pajone

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Proszę o sprawdzenie instalacji załączonej na obrazku( wybaczcie za niego ale nie mam talentu do rysunków)

wątek nowy dlatego że jest to instalacja jednorurowa. Krótki opis:

C.O. z piecokuchni. Dwa grzejniki 1200 x 600 i jeden 600 x 600. Mieszkanie 40m2 w kamienicy 1 piętro.

1 Czy pompa moze być na tym trójniku odrazu?

2 Czy instalacja pociągnie na 1 nitce? Tzn zasilanie do pierwszego  grzejnika nastepnie jego powrót zasilać ma drugi grzejnik a powrót z drugiego zasilać trzeci. powrót z trzeciego leciałby do pieca już. 

Proszę o konkretne wypowiedzi i wyrozumiałość.

post-73579-0-77791000-1494190563_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa OK

Natomiast instalacji 1 rurowej jest kilka wariantów

Poczytaj tu:

http://www.budujemydom.pl/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejniki/11768-na-czym-polega-jednorurowy-system-prowadzenia-rur

http://solidnydom.pl/ogrzewanie-system-jednorurowy.html

 

Taki system ma wady opisane w art podanych wyżej.

Pomyśl nad zwykłym 2 rurowym

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuję. Czytalem. Zanim utworzyłem wątek przeszukałem internet. Na regulacji mi nie zależy, mam tylko nadzieję że grzejniki osiągną te ~ 70° ostatni grzejnik około 8/9m od pieca. Pex 16

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z przybliżonych wyliczeń wynika, że potrzeba ci ok 4kW mocy grzewczej, a tego przy zasilaniu 70C i powrocie ok 55C PEX16 prawidłowo nie przeniesie.

W takiej instalacji będzie trochę złączek, które zmniejszają przekrój, więc albo instalacja będzie mniej wydajna albo po podwyższeniu parametrów pracy pompy będzie głośna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Siemka. Projek trochę się zatrzymał,doszły panele i ogólnie brak czasu. Jak połączyć,jakim śrubunkiem rurę wzbiorczą z naczyniem? Rura 1 cal będzie potem redukcja bo naczyńko 3/4 zapewne. Możecie coś podlinkować bądz proszę o fachową nazwe złączki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do połączenia naczynia z rurami używa się zwykłych śrubunków.

 

https://www.google.pl/search?hl=pl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=685&q=%C5%9Arubunek&oq=%C5%9Arubunek&gs_l=img.3..0l10.1101.3683.0.4367.8.8.0.0.0.0.129.853.2j6.8.0....0...1.1.64.img..0.8.853.tMJ1eggDboM

 

Zły pomysł z tą "jedną" rurą, a poza tym ja tam widzę dwie. Nie obchodzisz mieszkania dookoła, by cokolwiek na tym zyskać, więc zostaje tylko chęć eksperymentu. 

 

Do kotła węglowego pex średnio się nadaje i jak go parę razy zagotujesz to się zrobi kasza. Jak wybierzesz system skręcany, to z biegiem czasu pojawią się nieszczelności wynikające z luzujących się nakrętek.

 

Prawdopodobnie chcesz iść po ścianie nad podłogami i tu najlepiej sprawdza się miedź. Pex będzie tani, ale porobią się fale. Miedź jest podobnej średnicy zewnętrznej (pex 16, miedź 15), ale w miedzi rur nie przewężasz, wszystkie kształtki są łączone na zewnątrz rury i jest trwale odporna na wrzątek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dzis udało sie wykonac pierwsza probe. Na piecu temp 60/65st. Pex faktycznie pofalowal ale to mi nie przeszkadza. Mialo dzialac i dziala. Cala instalacja sie nagrzala do podobnej temperaturki, ostatnij grzejnik rowniez. Jak widac pex 16 jest w stanie przeniesc te moc do ostatniego grzejnika na niedalekiej instalacji prowadzonej tym systemem. Dziekuje za wszelkie odpowiedzi i pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam ponownie. Podpinając się pod jeden z wątków nie uzyskałem odpowiedzi więc napiszę w tym dotyczącym mojej instalacji.

Grzeję od 18 września. Póki co wszystko działa sprawnie. Zdażyło się raz osiągnąc temp ok 85°C na skutek czego naczynko wypchało wodę. Teraz grzeje 60-65°C.

Różnica temperatur od pieca do ostatniego grzejnika wyniosła 5°C (mierzone termometrem "laserowym"). Ogólnie układ grzeje się szybko. Piec jest trochę zbyt mocny jak na taką instalacje. Palenisko wyłożyłem szamotem i jest lepiej.

 

Jednak chciałbym dołożyć do układu zwykły bojler elektryczny, ktory miał by za zadanie odebrać nadmiar mocy i przy okazji zakumulować trochę ciepła.

Bufor zbyt duży i drogi.

Piec ma pojemność 35L

Grzejniki chyba 2x7L i 1x3,5L

Bojler chciałbym 80-100L.

Pytanie teraz czy ma to sens??

Naczynko pod sufitem, jest szansa bojler powiesić czy trza by go postawić na poziomie pieca?

Pozdrawiam, Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jak często palisz i jak długo. Jeśli non stop w miare bez przerw to nie zdążysz wykorzystać wody z bojlera. Bojler po dogrzaniu to już nie bufor dla ogrzewania - nie zmagazynuje więcej ciepła z ogrzewania bo więcej w siebie nie wciśnie, a sam straty ma małe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej zależy mi na nocy. Teraz jak dołoże o 22, rano o 4:30 grzejniki już wychłodzone. Spowodowane jest to małą porcją opału. Chciałbym zwiekszyć ilość zładu co by dłużej troszke się wychładzało.

Jesli nie ma sensu pozostaje rozpalanie na noc od góry z wiekszym zasypem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do podgrzania 100l wody o 30*C (grzejesz do 70, a wychładzasz do 40*C) potrzeba 12.57 MJ. Czyli zmagazynujesz energię z jakiegoś 0,7 kg węgla (zakładając, że węgiel ma 25MJ/kg, a sprawność kotła około 70%).

Czyli jeżeli dołożenie jednej małej łopatki węgla (0.7 kg) przedłuży Ci palenie do rana, to jest szansa, że taki bojler coś pomoże, pod warunkiem, że konstrukcja bojlera pozwoli na późniejsze  odebranie z niego całego ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli bojler jest z wężownicą, to odbierze z niego ciepło tylko do jej wysokości, czyli cała ciepła woda, która znajduje się powyżej wężownicy zostanie w bojlerze. Całe ciepło da się "wyciągnąć" np.  z poziomego bojlera z płaszczem wodnym, jednak czym niższa różnica temperatur miedzy wodą w bojlerze i w płaszczu tym mniejsza moc, czyli to że w bojlerze będzie 45*C nie oznacza, że woda przepływająca przez płaszcz i do grzejników też tyle będzie miała i grzejniki i tak będą zimne. Bufor działa inaczej, jest w nim warstwowy rozkład temperatur i mimo, że np. 85% bufora od dołu ma temp 30*C, to te 15 % u góry ma 70*C i grzejniki ciągle grzeją z ustaloną mocą.

 

PS

No chyba, że pisząc bojler elektryczny miałeś na myśli podłączenie go jak bufora, czyli wypełnienie go wodą kotłową i wpięcie w obieg, ale musiałbyś wspawać odpowiednio zasilanie z kotła i odbiór na instalacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tak chciałbym zrobić. Zwykły bojler wpiąć do układu. Żadnego spawania i kombinowania. Zasilić bojler na wejsćiu ciepła wodą i wyjście wpiąć w instalacje na grzejniki. Oba podłączenia na rurze zasilającej. Tak jak mam zrobiony układ( powrót pierwszego grzejnika jest zasilaniem kolejnego)

Pytanie się nasuwa:

Czy w ten sposób woda w pełni nagrzeje ten bojler?( Rozkład temperatur o czym wspomniałeś).

I jak by wyglądał opór wody przepływającej?

Teraz pompka chodzi na 1 biegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagrzać nagrzeje i później wybierze, tylko że ciepłą wodę na grzejniki będziesz miał nie zaraz po rozpaleniu, a dopiero po nagrzaniu zbiornika. Jaki będzie opór to nie mam pojęcia, ale jeśli instalacje masz zrobioną alupexem, to nie sądzę, żeby wiele się zmieniło, do bojlera są rurki chyba 1/2".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musiał byś dać zawór 3d na zasilaniu zbiornika i przełączać na instalację lub zbiornik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.