Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Rozdzielenie Podłogówki Od Grzejników I Ochrona Powrotu


kurakk

Rekomendowane odpowiedzi

Instalację podłączoną mam tak jak na rysunku. Zawór 4d mam Afriso ARV484 z siłownikiem ARM 323 (jeszcze nie założony), a podłogówka jest zasilana przez zawór ograniczający Afriso ATM761 GZ 20-43. Chciałbym przerobić instalację tak aby zawór 4d z siłownikiem sterował mi podłogówką gdyż jest to główne ogrzewanie w całym domu, a niezależnie żebym mógł sobie puścić cieplejszą wodę na drabinkę w łazience i grzejniki w piwnicy. W tej chwili mogę to zrobić jedynie ręcznie odkręcając 4d np na 4/10 co daje mi na grzejniku jakieś 40* a podłogówkę muszę wtedy ograniczyć przykręcając zaworem termostatycznym. Mieszkam jeden sezon i grzejników w piwnicy użyłem raz, a drabinkę w łazience kilka razy więc w razie czego zawsze mogę sobie zejść do piwnicy i manualnie odkręcić. W tej chwili mogę zawór termostatyczny ustawić np na 35* i ustawić 4d np na 2/10. Na podłogę pójdzie wtedy jakieś 25* ale na grzejniki również i jak będzie potrzeba włączenia drabinki trzeba odkręcić 4d na 4/10 a termostatyczny skręcić na 2,5. Czy ktoś mógłby coś doradzić jak wybrnąć z tego?

 

Drugą sprawą jest temp. powrotu. W sezonie grzewczym przy temp. kotła 60* powrót jest w okolicach 38-42* gdy nie chodzi pompa CWU. Miałem przez dłuższy czas pompę odłączoną, bo temp. CWU była na poziomie 55*, czyli działa grawitacja. Jeden z kolegów na tym forum napisał, że wymusza obieg pompą CWU mając ją włączoną na stałe. Sprawdziłem to u siebie i faktycznie działa, powrót podskoczył o 10* ale podskoczyło też spalanie. Chciałem dowiedzieć się dokładnie w które miejsce musiałbym wstawić pompę na powrót żeby wymusić tzw. obieg kotłowy ? Podobno jest to rozwiązanie optymalne jak chodzi o spalanie i utrzymanie ciepłego powrotu. Pozdrawiam.

post-70700-0-12531100-1493047932.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na grzejnikach załóż głowicę termostatyczne i nimi reguluj temperaturę jaką chcesz (w zależności od producenta np 3 to 22oC a 4 to 25oC). Na zawór 4D załóż ten siłownik ponieważ będziesz mógł sterować temperaturą CO poprzez pogodówkę. Na sterowniku ustawiasz sobie histerezę pogodówki dzięki czemu temperatura C.O. będzie się sama zmieniała w zależności od temperatury zewnętrznej. Pozostanie wycyrklowanie ustawienia zaworu 3D na podłogówkę aby temperatura na podłogę była niższa od głównej CO - obstawiam że będzie to na skali ok 7/10. U siebie nie mam dodatkowej pompy na powrót, wystarczy to co podałem przed chwilą a powrót zawsze jest minimum 40oC. Dla przykładu aktualnie u mnie temperatura CO ma 56oC, zawór wbudowany 34oC, czujnik dodatkowy 1 (podłoga) 31oC, temp. powrotu to 45oC. W domu 23oC. Jeżeli chcesz aby grzejniki były odczuwalnie cieplejsze nie podwyższając temperatury podłogówki to w histerezie ustawiasz wyższą temperaturę zaworu wbudowanego a na zaworze 3D (od podłogówki) ustawiasz niższą wartość np 5/10. Nie bawiłbym się w dodatkową pompę obiegową ponieważ niepotrzebny koszt zakupu jak,zużycia prądu oraz wyższe spalanie ze względu na wymuszony niepotrzebny obieg. Wg serwisu defro minimalna temperatura powrotu to 45oC i wystarczy utrzymywać w miarę wysoką temperaturę na piecu aby też taka temperatura była. Jeżeli uznam że temperatura jest za niska to wystarczy podnieść temperaturę pieca np tak jak teraz na 65oC i powrót będzie miał 55oC nie zmieniając pozostałych parametrów ani temperatury w domu.

EDIT: czujnik temperatury C.O. to jest czujnik zaworu wbudowanego i musisz go przestawić odrazu za zawór 4D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Celowo nie zakładałem tego siłownika na 1-szy sezon, bo jestem nowicjuszem jak chodzi o palenie (blokers) i chciałem najpierw manualnie tym sterować żeby wiedzieć jak to wszystko działa i co na co ma wpływ. Po 1-szym sezonie wiem mniej więcej jak muszą być ustawione zawory żeby osiągnąć pożądane 22-23* stopnie w domu przy różnych temperaturach na zewnątrz. Tak dla przykładu, temp. wody jaką puszczałem na podłogę była powyżej 30* jak był niemały mróz (czujnik mam na wyjściu zaworu 3d przed pompą podłogową). Zawór 4d odkręcony 5/10,nie miałem potrzeby żeby odkręcać bardziej. Przy tej kapryśnej pogodzie jaką mamy teraz mam 4d na niecałe 3/10 (26* temp. zaworu), a 3d na poziomie 2,4/8 (24-25* czujnik podłogowy) co daje 22-23 w domu lub więcej jak słońce świeci.  Czujnik zaworu czy jak go nazwałeś C.O mam zamontowany zaraz na wyjściu 4d na trójniku gdzie rozchodzi się woda na 3d i na pompę od grzejników więc myślę, że dobrze. Nie kwestionowałeś sposobu podłączenia instalacji więc sądzę, że jest OK i nie przerabiałbyś tego w żaden sposób więc spróbuje to poustawiać tak jak napisałeś i zobaczymy.

Co do temp. powrotu to jak dzwoniłem do Defro, powiedzieli mi żeby nie było mniej niż 50 i starałem się to jakoś wykonać poprzez włączenie na stałe pompy cwu i poniekąd udało się ale kosztem większego zużycia i to mi się już średnio podoba...

W jaki sposób masz rozwiązany układ cwu ? Bo mogę podnieść zadaną do 65 i więcej wtedy będzie coś koło 50 na powrocie bez pchania tego pompą cwu ale wodę w bojlerze będę miał na poziomie 60-63 co grozi poparzeniem zwłaszcza w przypadku dzieci. Teraz mam wodę ok 57 i już jest za dużo dlatego kombinuję nad założeniem zaworu mieszającego na wyjściu bojlera. To załatwi sprawę gorącej wody ale przestanie działać mi cyrkulacja grawitacyjna i będę musiał dać pompę. Nie wiem czy nawet nie byłoby ekonomiczniej z racji tego, że włączałbym ją tylko wieczorem a teraz grawitacja hula cały czas i pewnie też przyczynia się do większego zużycia, jak sądzisz?

Jeszcze co do grzejników to mam 2 w piwnicy, których użyłem raz jak mrozy były pod -20 i mam na nich jakieś głowice termostatyczne ale zakładamy że są zakręcone. Chodzi mi przede wszystkim o drabinkę w łazience na poddaszu, która jest podłączona pod obieg grzejnikowy. Tam na 99% jest głowica termostatyczna ale sprawdzę to jeszcze. Chciałbym, żeby działało to tak, że kiedy żona będzie chciała coś wysuszyć albo nie będzie odczuwała dostatecznego komfortu cieplnego podczas kąpieli to sobie ją odkręci, a później zakręci i nie będę w związku z tym musiał biegać do piwnicy przestawiać zaworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpisuje z telefonu więc jeżeli coś źle zrozumiałem to z góry i przeprasza w:) w temacie który zalaczyles czujnik CO poz 16 jest umieszczony na zasilaniu grzejników dlatego założyłem że jest źle. Jeżeli jest odrazu za zaworem 4D to dobrze. Instalacja jest dobrze wykonana, mam identycznie i działa super. U siebie temperaturę cwu mam zadaną 45oC i mi wystarcza w zupełności. Jeżeli podniesiesz temperaturę zadaną na piecu to nie ma to wpływu na CWU. W instrukcji pieca Defro jest napisane że minimalna temperatura powrotu to 55oC ale zanim to znalazłem to napisałem do serwisu Defro i odpisali mi że powrót powinien wynosić minimum 45oC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc u mnie jest jednak coś inaczej, bo jak mam piec w trybie np "ogrzewanie domu" czyli osobno ustawiasz zadaną CO a osobno CWU to przy zadanej CO np 60 a zadanej CWU 45 i tak on ma to w nosie i bojler grawitacyjnie dogrzeje się na 55. Jak mam piec w trybie lato to zadana CO = CWU wiec nie ma tematu. Rozumiem ze nie masz żadnego mieszającego zaworu na wyjściu bojlera ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam żadnego mieszacza na cwu. U mnie grawitacyjne podniesie temp o 1-2 stopnie a można to zaobserwować po wylaczeniu się pompy od cwu temperatura minimalnie się podniesie. Mimo iż są wlaczone u ciebie pompy od podłogowki i grzejników i tak grawitacyjne podniesie temp cwu? Na jakich biegach pracują te pompy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od podłogowki chodzi cały czas na 1 biegu.Od grzejników nie chodzi praktycznie wcale bo nie korzystam z grzejników.W tej chwili mam ustawioną opcję tryb letni i do tego wlaczona pompa podłogowa. Jak wypne wtyczkę z pompy cwu to temp. Bojlera nie spadnie poniżej 55 przy zadanej na piecu 59. Podczas wieczornej toalety gdzieś do 54 i tak to u mnie wygląda.Przy opcji ogrzewanie domu pompa cwu nie włącza się w ogóle i chyba nawet nie powinna,do końca pewien nie jestem.na pewno w trybie pompy równoległe dziala.bojler mam plaszczowy 200l wiszacy poziomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa podłogowa grunfos Alpha 2 25-60,pompa CO i CWU to samo tylko 25-40. Wyjście z kotła do 4d, wyjścia z 4d,powrót mam na rurach 1i1/2. Potem jak jest rozdział na podlogowke i pompę CO To już ida cieńsze,na cwu też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam identycznie i te same pompy ale u mnie grawitacyjnie nie podnosi tak temperatury. W instrukcji pompy masz zalecane nastawy. I tak dla grzejników powinien być bieg 2 z prawej strony a dla podłogówki bieg 3 z prawej. Być może tu leży problem - pompa zbyt słabo pompuje. Z kolei dla CWU zalecana nastawa to I z lewej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te pompy mają "z prawej" dwa tryby pracy i do podłogówki pisze w instrukcji, że powinno się ustawić Autoadapt albo tryb stałej regulacji ciśnienia CP1-CP3 ale nigdzie nie pisało na jakim biegu powinna pracować pompa w tym trybie. Kiedyś ktoś mi napisał na forum, że jeśli nie mam siłowników na pętlach to powinno być właśnie CP i mam ustawione, cały czas CP1, pompa pokazuje, że bierze 9-10W i wszystkie pomieszczenia mam równomiernie dogrzane. Zastanawiam się co miałby dać ten 3 bieg poza tym,że będzie dużo większe zużycie prądu i pewnie będzie to słyszalne w domu ? W tej chwili nie słychać zupełnie nic.

Przyszło mi wczoraj uruchomić drabinkę w łazience i postanowiłem troszkę się pobawić zaworami 3 i 4d i o to co zauważyłem. Temp.na zewnątrz wymaga ode mnie podania na podłogę temp.wody 25*, żeby w domu było 22-23. Żeby na drabince coś wysuszyć muszę podać ok 40*. Rozkręciłem więc 4d na ok 4,5/10 i czujnik pokazał 38* co automatycznie podniosło mi temp.na podłodze do 28* bo zawór ATM był ustawiony na 2,5/6 więc musiałem go skręcić na 2/6 i jest ok. Zakładając więc teraz, że jak miałbym pogodówkę i temp. na zewnątrz zacznie spadać docelowo powiedzmy o jakieś 5* w dół to sterownik poprzez siłownik na 4d powinien go odkręcić żeby puścić cieplejsza wodę na podłogę ale ATM będzie to blokował,bo nie przepuści na ustawieniu 2/6 cieplejszej wody niż 25*, tak podaje instrukcja zaworu i faktycznie tak jest. Uważam  więc, że nie zadziała to w tę stronę a w drugą może w połowie, bo zakładając, że mamy mróz i na podłogę muszę dać 30* żeby mieć 22-23 w domu, wtedy ATM ustawiony jest na 3/6, a 4d powiedzmy w tym wypadku na 6/10 żeby dać te 38-40* na grzejnik. Temperatura na zewnątrz podnosi się powiedzmy o 5* w górę i pogodówka reaguje skręceniem 4d np do 5/10, co da na wyjściu 4d temp. strzelam 34*, a czujnik podłogowy nawet nie drgnie, bo dalej będzie miał na wejściu więcej niż ma utrzymać na wyjściu. Wg mnie zadziała to dopiero jak na zewnątrz będzie nagłe ocieplenie, takie, ze pogodówka skręci 4d na tyle że na wyjściu będzie miał 30* lub mniej, wtedy zacznie reagować ATM i temp. podłogi zacznie się obniżać. Ekspertem nie jestem, pogódówki jeszcze nie ustawiałem ale mniej więcej chyba tak to działa, jeśli nie to proszę, mnie poprawić. Tak jak opisałem działa zawór mieszający ATM761 GZ 20-43, bo wczoraj to sprawdziłem i sądzę, że bez przeróbki chyba się jednak nie obejdzie. Nie wiem czy tak można, bo instalatorem nie jestem, ale chyba najmniej roboty byłoby odłączyć obwód grzejnikowy od wyjścia 4d i podłączyć go do wyjścia z kotła (tak jak bojler) poprzez jakiś dodatkowy zawór mieszający z obsługą ręczną tak jak ATM, a część podłogową zostawić tak jak jest czyli: na ATM-ie ustawić jakąś temp. graniczną w razie czego np 38, zamontować siłownik na 4d i odpalić pogodówkę żeby tylko sterowała ogrzewaniem podłogowym. Grzejniki jako rzecz drugoplanowa sterować ręcznie, bo użycie ich jest bardzo sporadyczne. Co o tym sądzisz?

Acha, widziałem jedną taką instalację u znajomego ale ma zrobione odwrotnie z tym, że instalację ma mieszaną w tym stopniu, że na parterze ma tylko podłogówkę, a na poddaszu podłogówka i grzejniki, w każdym razie dużo większa cześć to podłogówka. Obwód grzejnikowy jest zasilany z wyjścia 4d, a podłogówka osobno podłączona do wyjścia pieca przez 3d i powroty połączone razem. Nie wiem czemu tak ale on też nie wie:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zauważyłem że masz pompę w wersji z cyferblatem tj model bez L. Ja mam dokładnie tą sama tylko z L czyli bez wyświetlacza i funkcji auto adapt. Mam ustawioną pompę wg instrukcji i w mojej jest napisane że powinna pracować na biegu 3 (przy podłogówce). Jest nie słyszalna a sypialnie mam za ścianką z bloczka komórkowego 12cm. Być może przez to że u Ciebie pompa pracuje na najniższym biegu nie "ciągnie" tyle wody i bojler dogrzewa tobie grawitacyjnie, przestaw na jakiś czas na wyższy bieg a zobaczysz.

Zacznijmy od tego że temperatura ciała to ok 36oC dlatego nawet przy tej temperaturze drabinki ledno to wyczujesz chociaż ręcznik wyschnie nawet jak drabinka będzie miała temperaturę 25-30oC. Co zrobisz jak na dworze będzie -10oC i pogodówka podniesie tobie temperaturę na 4D do 60oC? Czy będziesz cały czas latał i to zmieniał?

Trochę mącisz z ciągłym pisaniem ATM i teraz doczytałem się że na schemacie masz poz 11 - "Zawór mieszający trójdrogowy z siłownikiem lub termostatyczny. To co w końcu tam masz? Powinieneś mieć w tym miejscu zawór 3 drogowy bez siłownika i nie termostatyczny. Trochę ciężko się czyta ten schemat ponieważ w tym poście jest on strasznie mały, korzystam z tego co wrzuciłeś w wątku o nowych aktualizacjach sterowników.

 

Wytłumaczę tobie raz jeszcze jak mam to u siebie rozwiązane:

Na zaworze 4D jest siłownik który jest sterowany automatycznie poprzez sterownik pieca na podstawie czujnika zewnętrznego i histerezy pogodówki. Ustawiłem histerezę pogodówki w taki sposób że jeżeli jest na dworze -20 to temp zaworu jaka idzie na instalacje to 46oC, dla -10 temp to 41oC, dla 0oC to 36oC, dla +10oC to 33oC.

Zawór 3D (przy podłogówce) jest ustawiony na stałą wartość jak dobrze pamiętam 6,5/10 i więcej nim nie kręcę ponieważ nie ma takiej potrzeby. Woda jaka przepływa przez niego jest przecież uzależniona od temperatury na zaworze 4D pomniejszona o wartość jaką masz ustawiony 3D. Albo jeszcze prościej.. przez 4D przepływa woda o temperaturze 40oC i taka dopływa do zaworu 3D ale ten jest ustawiony na 5/10 czyli przez zawór przepływa woda o temperaturze 20oC a reszta wraca na powrót do kotła.

Na grzejnikach są zamontowane regulatory które ustawiłem na 4 czyli temperatura w pokoju 24oC. Jeżeli pomieszczenie nagrzeje się do wskazanej temperatury to głowica termostatyczna (regulator) zakręci grzejnik. Jeżeli nie chce grzać danego pomieszczenia to ustawiam najniższą wartość np *.

U siebie aby mieć jeszcze lepszy komfort cieplny i nie przegrzewać pomieszczeń w których jest podłogówka to zamontowałem jeszcze sterownik podłogówki L-5 firmy Tech ale to już inny temat.

Takim o to sposobem mam równą temperaturę w domu i to nie ważne czy na dworze jest -15oC czy +10, czy świeci słońce czy pada deszcz/śmnieg i to bez obsługowo nie licząc dosypywania ekogroszku oczywiście ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam ale nie wiedziałem, ze to takie małe się zrobiło, chyba dlatego że z komórki, załączam jeszcze raz większy ale i tak jest to rysunek poglądowy z neta, który gdzieś przy okazji znalazłem i widziałem, że pasuje do mojej instalacji pod względem połączeń, faktycznie trochę wprowadza w błąd. Teraz jak napisałeś to się chyba sprawa wyklarowała. Mam na poz. 11 Termostatyczny zawór mieszający ATM761 GZ  (zakres temp. wyjściowej 20-43), którego zadaniem nr1 jest zabezpieczyć podłogówkę przed zbyt wysoką temperaturą, takiej informacji udzielił mi instalator. W praktyce wygląda to tak, że ustawiam nim temp. jaką puszczam na podłogę, a w tym czasie zawór 4d jest cały czas w okolicach 4-5/10 (sezon zimowy) i tylko jak potrzebuje odkręcam drabinkę w łazience i czekam aż sama napłynie ciepła woda lub włączam pompkę i mam od razu. Reasumując problemem jest niewłaściwy zawór lub brak jeszcze zaworu 3d między termostatycznym a 4d, dobrze rozumuję ? Co byś zrobił na moim miejscu? Tego ATM miałem reklamować jak się skończy sezon, bo ciężko chodzi :) Jakby uznali, może dałoby się korektę załatwić i wziąć inny w jego miejsce ale wtedy pozbywam się zabezpieczenia termicznego podłogówki.

post-70700-0-90090000-1493209157_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór jest zły ponieważ powinien być zwykły 3 drogowy tzn bez siłownika i nie termostatyczny. Zabezpieczeniem zajmuje się sterownik. Po to jest termometr za lub przed pompą podłogówki aby mierzył temperaturę i w razie konieczności wyłączył pompę. Chociaż tak jak napisałem w poprzednim poście wszystko dzieje się automatycznie i po ustawieniu nie trzeba niczym kręcić. Chociaż teraz zacząłem się zastanawiać... jaki masz wogóle piec i sterownik ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Defro Eko Komfort PZ 15kW, sterownik K1P i będę tuningował do K1Pv3. Z tego co widziałem to pogodówka jest i sterowanie zaworem też. Czujnik zewnętrzny mam, regulator pokojowy też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sterowaniem zaworu wbudowanego i pogodówka jest najważniejsza, jeżeli to masz to musi hulać :) Ja mam Komfort Eko 15 kw z sterownikiem K1Pv4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest sterowanie dwoma zawodami ale muszę doczytać różnice.wiem że siłownik który mam powinien działać.K1Pv4 to już nowy procesor,nowe mozliwosci i pelna obsługa przez moduł internetowy,fajna sprawa. K1P v1-3 to ten sam środek tylko soft inny. Funkcjonalnie chyba to samo co v4 ale już chyba jest to produkt "skonczony" i bardzo uboga obsługa st-505.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w wersji v4 jest m.in. czujnik temperatury spalin którego chyba nie ma w poprzednich wersjach. Kiedy kupiłeś piec skoro masz tak starą wersje sterownika? Z tego co wiem wersja v4 jest od początku 2016 roku a pisałeś że użytkujesz piec pierwszy sezon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piec kupiony był w październiku 2015 i tak naprawdę leci drugi sezon ale pierwszy odkąd mieszkam, bo wprowadziłem się nieco ponad rok temu.pierwszy sezon to grzalem tylko tyle ile trzeba do zrobienia wykończeń i praktycznie jeździłem tylko wsypywać opał i wynosić popiół.na pewno jak kupowałam to były już k1PV3 ale wtedy to byłem jeszcze siwy i zielony w tych sprawach,wiedziałem tylko że ma mieć PID no i ma więc jest czujnik spalin.wszystko fajnie hulało dopuki nie zaladowalem najnowszego softu,pid całkiem się rozjechal i musiałem wgrać stary.myślę ze dolozenie turbinki pomoże,a chce ten nowy soft bo dość dużo zmian jest i kolejne są w trakcie testów konkretnie pod moduł GSM st-65 bo sam zgłosiłem do Techa szereg nieprawidłowości w komunikacji RS więc chcąc nie chcąc muszę zmusić kocioł do współpracy z Nowym softem mimo iż na Starym pid dziala w miarę.gorzej jest jak jest małe zapotrzebowanie na ciepło np tak jak teraz,musiałem drobne korekty zrobić żeby nie było czarno w popielinku i jest ok ale na samym trybie letnim jest lipa,muszę mieć dwustan włączony.U Ciebie dziala poprawnie pid tylko na bojlerze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

działa prawidłowo zarówno w trybie pompy równolegle, priorytet bojlera jak i tryb letni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do sedna,zastapilbys poprostu ten termostatyczny zwykłym 3d i powinno być po sprawie?jaki dokładnie masz ten zawór? Chodzi mi o typ,model,producent.

jeszcze chciałem zapytać jak u Ciebie ze spalaniem jak chodzi o ilości? W trybie lato np ile Ci spala i jaka masz zadana temp? Mi w zeszłym roku latem worek miału 25kg wystarczył na średnio 6 dni ale przy zadanej 45 i histerezie 2.teraz już wiem że to za mało i trzeba mieć przynajmniej te 55.miałem dodatkowo ustawione ze codziennie wieczorem zwiekszala się zadana do 50 żeby była cieplejsza woda.wszystko oczywiście w trybie dwustanowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie mam zawory Afrisio ARV. Tak jak pisałem wcześniej na podłogówkę 3 drogowy a na zasilanie instalacji 4 drogowy + siłownik ARM. Działa idealnie i bez obsługowo ale producent raczej nie będzie miał znaczenia o ile nie weźmiesz chińczyka :)

Jest to mój pierwszy sezon grzewczy także trybu lato używałem 2 dni. Zadana CWU 45oC histereza 5oC dla dwóch osób wystarcza w zupełności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli też będziesz ustawisz najniższą możliwą tak jak ja miałem latem. Nie wiem jaki wtedy miałem powrót,bo jeszcze wtedy na to nie patrzyłem ale teraz się przyjrzę. Już mu wczoraj pomogłem, bo zmieniłem lokalizację czujnika :) Był na trójniku do którego dolatuje powrót z bojlera. Teraz mam go na samym wlocie do kotła, za trójnikiem i 4* więcej :)Kwestia dosłownie kilku centymetrów ale najwyraźniej teraz pokazuje faktycznie wodę zmieszaną idącą z 4d i bojlera.

W załączniku fotka części mojej instalacji. Chciałem zapytać czy czujnik zaworu zostawiłbyś tak jak jest czy dał niżej ? Można na tę mufkę co łączy zawór z trójnikiem lub na obudowę zaworu, im niżej tym wyczuwalnie cieplej, da się wyczuć. Obudowa zaworu będzie myślę jednak zawsze cieplejsza, bo pewnie ciepło przenosi się od wejścia zaworu.

Mógłbyś jeszcze napisać gdzie masz czujnik bojlera? Ja mam w samym bojlerze taki otwór obok miejsca na grzałkę gdzie jest po prostu włożony jakieś kilkanaście centymetrów w głąb i tak sobie tam leży.

post-70700-0-99948900-1493271989_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile jest to zasilanie instalacji to umiejscowienie jest prawidlowe. Nie ma to w tym przypadku większego znaczenia ponieważ jak założysz sobie siłownik to pogodówka wyregulujesz temp w domu i czy wg czujnika temperatura będzie miała 2 stopnie więcej czy mniej nie ma znaczenia liczy się efekt. Odnośnie termometru na powrocie to powinien być kilka centymetrów od samego wlotu do pieca, dosłownie na ostatniej prostej. Bojler ma wejście na czujnik i do niego najgłębiej jak się da wkładasz czujnik. Czujnik od pompy dodatkowej 1 (podłogowa) mam umieszczony za pompa obiegowa podłogowki ale w tym przypadku też nie ma większego znaczenia kilka centymetrów za czy przed ponieważ to regulujesz zaworem 3D a czujnik to tylko zabezpieczenie przed przegrzaniem.

W trybie lato PID jest włączony chociaż tak naprawdę działa on na zasadzie dwustanu. Jedyne co musiałem przestawić to wydluzylem przerwę w podawaniu nic więcej nie ruszałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PID w dwustanie czyli praca-nadzór :)Zapomniałem jeszcze zapytać o cyrkulację, działa Ci grawitacyjnie czy masz pompkę? Mi działa grawitacyjnie i też zastanawiam się w jakim stopniu odbija się to na spalaniu, bo jednak woda krąży tam cały czas i schładza kocioł. W przypadku pompki ustawisz sobie na sterowniku w jakich godzinach ma działać, w moim przypadku byłoby to np 20.00-24.00. W przypadku jakbym montował ten zawór mieszający żeby obniżyć temp. wody to wiem, że musiałbym założyć pompkę ale jeszcze przemyślę sprawę jego montażu przynajmniej dopóki nie sprawdzę co da zmiana prędkości pompki podłogowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.