Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat Kotłowni - Czy Ok? - Co Poprawić W Tym Schemacie, Jakie Są Błędy?


marcom

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie.
Robię sobie kotłownie na sprzęcie Buderusa i chciałem prosić Was o opinie na temat mojego schematu.
Kocioł Buderus GB072-24 V2, 24kW, jednofunkcyjny + zasobnik SU200 (200l). Do tego sprzęgło-rozdzielacz i grupa pompowa z mieszaczem oraz druga bez mieszacza. Grupy pompowe ze sterownikami MM100 wbudowanymi.
Na piętrze i parterze podłogówka (i po jednym grzejniku drabinkowym w łazience na parterze i piętrze), w piwnicy same kaloryfery.
Zasilanie rozdzielaczy na rurach Platinum 1". Rozdzielacze z rotametrami, całość na sprzęcie Kan-Therm.
Ogólnie Rozważałem zrobienie kotłowni z rur PP, ale wszędzie trąbią, że się będzie zapowietrzało, a nawet jak dam rury z wkładką aluminiową, to i tak kształtki jej nie mają i wszystko na nic. Nie wiem, ale czuję, że to jednak przesada, bo jak wpadnie trochę powietrza, to i tak mam odpowietrzniki, separator powietrza...i świat by się nie zawalił. No, ale niech już będzie, jeśli nie PP, to może rura wielowarstwowa? Też nie, bo policzyłem te podłogówki w programie i nie po to dałem wszędzie rury 1" na zasilaniu rozdzielaczy (przy mniejszych program sygnalizował problemy), żeby teraz dawać kształtki PEX, które mi pewnie zrobią 1/2" sądząc po wyglądzie. No to pozostał system zaciskany z rurami ze stali, ale ocynkowanymi PRESS, albo miedź. Miedź wcale nie jest taka droga, jeśli się ma porządna hurtownie. Rury fi 28, grubość 1mm. Zawory i tak to zdławią trochę, ale od kotła do sprzęgła właśnie taką średnice planuję. Fi 22, to za mało, skoro sprzęgło ma śrubunek 1". Za to od kotła wychodzi 3/4" o ile pamiętam i te rurki miedziane w kotle to już w ogóle mają na oko 1/2". Więc to pierwszy dylemat - czy 22mm będzie ok, czy dać 28mm? Różnica w cenie pomijalna. Na rozdzielaczach będą siłowniki elektryczne, a w każdym pomieszczeniu termostat elektroniczny na ścianie. W kotłowni sterownik RC300, bo gdzieś muszę ustawić krzywe, ale ogólnie będzie atrapą, bo grzanie będzie ustawione względem termometru zewnętrznego. W Buderusie jest jedna osoba, która wie jak działa sterownik RC300 i potwierdziła, że tak to można ustawić. Inni marudzili coś o stosowaniu w każdym pomieszczeniu sterownika RC200, ale to byłby przerost formy... Proszę kolegów i koleżanki icon_wink.gif o pomoc w dopracowaniu schematu, który wymyśliłem. Pewnie gdzieś brakuje jakiegoś zaworu zwrotnego, gdzieś indziej spustowego, itd. Mam nadzieję, że całość jednak jest w miarę w porządku i nie zburzycie mi ogólnej koncepcji. Oby. Nie wiem czy separator powietrza jest w dobrym miejscu, pewnie gorąca woda go szybciej zniszczy z czasem, niż gdyby był na powrocie, ale chyba takie znalazłem gdzieś zalecenia. Naczynie wzbiorcze dla C.W.U jest chyba ok, ale mam wątpliwości, co do C.O. W kotle jest naczynie wbudowane, 12l. Sama podłogówka, to wg programu 235l. Nie liczyłem jeszcze kaloryferów w piwnicy, bo one tam będą zamontowane pewnie za rok, ale z 300l się zrobi. Chętnie przewidziałbym jakąś kształtkę na okoliczność dodatkowego naczynia i ją póki, co zaślepił, ale nie wiem gdzie byłoby najlepiej dołączyć to naczynie. Na powrocie ze sprzęgła?
Napełniłem podłogówkę wodą z sieci, ale podobno lepiej użyć pompy i wody odstanej. Tak pewnie zrobię, ale co ze sprzęgłem i kotłem? Jest tam zawór spustowo-napełniający i nim mam dopełnić obieg w samym kotle/sprzęgle/grupach pompowych?
Pozdrawiam,
Mariusz

post-72143-0-09582200-1485716938_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1)Czujnik temp.zasilania systemu powinien być w sprzęgle(jest na to specjalna tuleja)

2)Brak czujnika na zasilaniu obiegu podłogówki oraz termostatu przylgowego zabezpieczającego przed    niekontrolowanym wzrostem temp.w OP

3)Naczynie przeponowe za sprzęgłem na powrocie

4)Ten separator powietrza przed sprzęgłem to chyba zbędny

5)A te grupy pompowe to nie mają wbudowanego zaworu zwrotnego?

6)Zawór zwrotny na zasilaniu wężownicy zasobnika zbędny a zamiast niego powinien być odpowietrznik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7. Elektrozawór na zasilaniu zimnej wody też nie wiadomo po co

8. Zastosowana grupa bezpieczeństwa na zimnej wodzie nie nadaje się do zabezpieczenia podgrzewacza tylko CO, należy zastosować armaturę do cwu (zawór bezpieczeństwa do zimnej wody i naczynie przeponowe )

9. Zawór antyskażeniowy jest zaworem zwrotnym drugi zawór zwrotny jest zbędny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7. Elektrozawór na zasilaniu zimnej wody też nie wiadomo po co

 

Raz na prośbę coś takiego założyłem (normalnie otwarty) a chodziło o podpięcie do niego czujnika zalania w nieogrzewanej piwnicy, którą kiedyś zalała woda (zamarzła rura i na wiosnę korek się rozpuścił, piwnicę zalało). Klient nasz pan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

9. Zawór antyskażeniowy jest zaworem zwrotnym drugi zawór zwrotny jest zbędny

To zależy, np w mojej poprzedniej gminie za wodomierzem były obowiązkowe oba ,

a dodatkowo ZZ jest wstawiany od strony kotła ( instalacji CO) przed zaworem napełniającym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może zbyt uprościłem sprawę z zaworem antyskażeniowym. Jeżeli pomiędzy zaworem antyskażeniowym a podgrzewaczem było by odejście na instalację to też zastosował bym dodatkowy zawór zwrotny jak jest to tak jak na schemacie to jest on zbędny. Ale taki zwrotniak to koszt ok 10 zł i nie ma co się nad tym zastanawiać, co również uczynił autor tematu, albo gdzieś znalazł promocję bo dał je wszędzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie doczytałem do końca, za dużo tekstu. ;)

Ale na rys są 2- 3 błędy w inst CO.

Domyślałem się, że mało kto przeczyta i dlatego jest rysunek ;)

 

Pozdrowienia,

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1)Czujnik temp.zasilania systemu powinien być w sprzęgle(jest na to specjalna tuleja)

No i jest, muszę poprawić ren rysunek, bo to wersja sprzed roku, a wtedy planowałem oddzielnie sprzęgło i rozdzielacz na 3 obiegi, bo się bałem, że jedna grupa pompowa nie da rady 2 podłogówkom.

Ale komputer mówi, że da, więc kupiłem sprzęgło-rozdzielacz na 2 grupy i termometr jest w sprzęgle, poprawię rysunek za chwile, ale dzięki za czujność

 

2)Brak czujnika na zasilaniu obiegu podłogówki oraz termostatu przylgowego zabezpieczającego przed    niekontrolowanym wzrostem temp.w OP

Hm, nie wiem co to, ale w grupie pompowej z mieszaczem jest fabrycznie zatopiony termometr od MM100 i myślę, że on już o to dba. Ja ze swojej strony dorzucę tam kilka termometrów i na pewno zrobię zabezpieczenie w postaci odcięcia zasilania dla całej grupy pompowej w przypadku wzrostu temperatury np. do 50 stopni. To już zrobi oddzielna automatyka, mój konik ;) Mam zamiar wsadzić tam z 10 termometrów w różne miejsca i później patrzeć jak to wszystko się zachowuje..

 

3)Naczynie przeponowe za sprzęgłem na powrocie

A jeśli to będzie samo sprzęgło i za nim grupy pompowe od razu, to dodatkowe naczynie miałoby być gdzie ?

Na powrocie ze sprzęgła, tak ? Z wykresu wynika, że dla 300l wody w instalacji (a tyle będę miał ) i przy 50 stopniach C, 12l to jest właśnie idealna pojemność. Gorzej jeśli temperatura wzrośnie, bo grzejniki włączę....

To takie ważne ? Jeśli tylko momentami będzie więcej niż 50 stopni, to warto się tym przejmować ?

Kolejna bomba na ścianie, kolejne coś do zepsucia w przyszłości...

 

4)Ten separator powietrza przed sprzęgłem to chyba zbędny

Już kupiłem ;) Nie zaszkodzi. Nie mam lepszego miejsca chyba, więc jak już jest, to może coś tam wyłapie...

 

5)A te grupy pompowe to nie mają wbudowanego zaworu zwrotnego?

Nie zauważyłem po ich otwarciu, ale jeszcze przeczytam. Wydaje mi się, że nie, bo są zgrabne dosyć i chyba w odlewie go nie zrobili na stałe, a na pewno nie ma niczego na śrubunkach.

 

6)Zawór zwrotny na zasilaniu wężownicy zasobnika zbędny a zamiast niego powinien być odpowietrznik

Ok, chociaż tam będzie przecież mnóstwo tlenu z instalacji miejskiej, więc za wiele nie poprawie i pewnie ten zasobnik za 10 lat się rozsypie, ale może dzięki odpowietrznikowi za 12 ;)

 

Ale tak ogólnie, to będzie grzało ? :)

 

Pozdrawiam,

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7. Elektrozawór na zasilaniu zimnej wody też nie wiadomo po co

> No jak to ! ? Taka religia ;) Będzie automatyka budynkowa, jak wykryje gwałtowny spadek ciśnienia, albo czujnik zalania się odezwie, to odetnę całą instalację. To się dzieje w piwnicy, śni mi się po nocach, że zawór rozwala i zalewa mi cały dom....

 

8. Zastosowana grupa bezpieczeństwa na zimnej wodzie nie nadaje się do zabezpieczenia podgrzewacza tylko CO, należy zastosować armaturę do cwu (zawór bezpieczeństwa do zimnej wody i naczynie przeponowe )

>Nie miałem rysunku z niebieskim naczyniem i dlatego napisałem tam, że to zimna woda. Jest ok, naczynie do wody pitnej, niebieskie, z atestami...

 

9. Zawór antyskażeniowy jest zaworem zwrotnym drugi zawór zwrotny jest zbędny

Ok, nie wiedziałem, kasuję, dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raz na prośbę coś takiego założyłem (normalnie otwarty) a chodziło o podpięcie do niego czujnika zalania w nieogrzewanej piwnicy, którą kiedyś zalała woda (zamarzła rura i na wiosnę korek się rozpuścił, piwnicę zalało). Klient nasz pan.

Trzeba myśleć ;) To będzie normalnie zamknięty, na 12V, będzie też czujnik ciśnienia za elektrozaworem. No i podtrzymanie zasilania, ale to będzie w całym domu.

Nie wyobrażam sobie dać zawór N.O., a do takiej piwnicy dałbym najprostsze powiadomienie sms z czujnika zalania, albo z alarmu, gdyby był w budynku. Wszystko można zrobić dobrze, albo źle, często przy tym samym sprzęcie. Gorzej jeśli klient "budżetowy", to nie poradzisz ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy, np w mojej poprzedniej gminie za wodomierzem były obowiązkowe oba ,

a dodatkowo ZZ jest wstawiany od strony kotła ( instalacji CO) przed zaworem napełniającym.

No a już miałem go likwidować.....

 

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam forumowiczów.

Poprawiłem schemat. Proszę o weryfikację.

Grupa pompowa z mieszaczem ma wbudowany termometr w zasilanie, ale ta bez mieszacza ma "na drucie". Czytałem, ale wolę się upewnić. On tez powinien być wpięty w sprzęgło ? Dziwne trochę, bo przecież to ma magistrale i wszystkie klocki się komunikują, więc po co drugi termometr sprzęgła ? No i nie ma miejsca na jego wpięcie, a brzydko byłoby tak doklejać byle jak. Jeśli miałby on być w samej grupie wpięty, to fabrycznie by to przecież zrobili. To muszę jeszcze ustalić.....

 

Pozdrawiam,

Mariusz

post-72143-0-66356000-1485854249_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może zbyt uprościłem sprawę z zaworem antyskażeniowym. Jeżeli pomiędzy zaworem antyskażeniowym a podgrzewaczem było by odejście na instalację to też zastosował bym dodatkowy zawór zwrotny jak jest to tak jak na schemacie to jest on zbędny. Ale taki zwrotniak to koszt ok 10 zł i nie ma co się nad tym zastanawiać, co również uczynił autor tematu, albo gdzieś znalazł promocję bo dał je wszędzie

Kto wie, pewnie będzie odejście na jakieś podlewanie ogródka, czy inne coś....

Promocji nie ma, ale robię dla siebie i wiem, że będzie to mała choinka i trochę za dużo "dodatków", ale o ile to nie zarośnie wszystko kamieniem, to wierze, że jednak spełni swoją rolę. Za to ceny zaworów kulowych mnie przerażają, ale wiem, że nie ma co brać szajsu, bo już mi jeden na korpusie pękł. I podejrzewałem wodociągi, bo to oni zakładali, zaraz za licznikiem...ale niczego nie udowodnię, nie widziałem tej żabki, która go po ciemku ściskali za korpus. Koledze zaczął przeciekać w okolicy rączki i miał fontannę, oj nie będę na tym oszczędzał, nie.

 

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mój pomysł. Dostałem do ręki z instrukcją: "Załóż Pan jeszcze to". Dlaczego nie NO?

Tak podejrzewałem z tym "załóż Pan". Taki drobiazg, na pewno przy okazji, czyli za darmo ;)

N.O. jest otwarty w stanie normalnym, czyli przy braku zasilania.

Jak się dzieje coś złego, to najczęściej tego zasilania nie ma, bo albo kable się już spaliły, albo było zalanie i bezpiecznik przepaliło...i nie ma napięcia, żeby ten zawór zamknąć, itd.

Albo szczury zeżarły. Jak dasz N.Z., to masz zawsze zamknięty, wiec w razie awarii czegokolwiek jesteś kryty. Wada jest tylko taka, że cewka się grzeje...że ciągle pobiera jakiś prąd, że to i tamto.

Ale jeśli się mówi o bezpieczeństwie, to trzeba ponieść pewnie koszty. Jeśli Ci padną kable, to fakt..nagle nie będzie wody i wszyscy z twarzą....ale przynajmniej dowiesz się o awarii natychmiast i będziesz mógł jej zaradzić. Lepiej wtedy naprawić kable, nawet spaloną cewkę po latach wymienić, niż dowiedzieć się od klienta, że nie zadziałało, a przecież każdy zapyta, kto to montował i będzie zawsze jego wina, że nie przewidział...lądowania ufo. Tylko N.C. lub N.Z. jeśli ktoś woli. I na dodatek możesz sobie zrobić kontrolę ciągłości tych kabli, sprawdzać czy na końcu na pewno masz napięcie...no bo powinno być cały czas. Czyli jakąś diodę możesz zapalić, jakiś sms wysłać, że brak zasilania na zaworze, itd. Inaczej dowiesz się jak przyleci żona z awanturą, że właśnie włosy chciała spłukać, wody nie ma, to na pewno Twoja wina....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, dodałem to naczynie do C.O, na zasilaniu.

Nie może być na powrocie ? W takim krótkim obiegu przecież wzrost ciśnienia się będzie objawiał chyba prawie jednocześnie na zasilaniu i powrocie, a po co katować tę membranę w środku wysoką temperaturą ?

 

post-72143-0-53803500-1485859055_thumb.jpg

 

a tutaj dobór naczynia z instrukcji Buderus-a i zaznaczony mój przypadek:

 

post-72143-0-22102200-1485859383_thumb.jpg

 

Pozdrowienia,

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No....może dojść do 60 stopni tak ze 3 razy w roku jak włączę grzejniki w piwnicy ;)

Wtedy to już naczynie 18l czyli braknie mi 6l. To taka uwaga w kwestii naczynia, bo co do katowania, to nie wiem ile będzie na powrocie z takiego sprzęgła, ale pewnie z 10 stopni mniej. Żadna różnica, powiadasz ?

A swoją drogą, to grupy pompowe mają pompy Wilo, a marzyły mi się jakieś Alpha 2 z adaptacją i w ogóle. Może to lepiej, że proste heble są, bo przynajmniej wiadomo czego się spodziewać w dłuższym horyzoncie czasowym, a taka Alpha może co chwile inaczej kręcić. Tylko jaką mam pewność, że super pompa z kotła nawet ustawiona na I bieg, nie zabierze mi z powrotem wody ze sprzęgła zanim te mocno obciążone Wilo zdążą ukraść coś dla siebie ? Krótki obieg, wiem, że to sprzęgło jest specjalnie zbudowane tak, że ma króćce przesunięte względem siebie i pewnie jakieś kanaliki jeszcze....ale ogólnie jest tam co ustawiać i trzeba się natrudzić, czy mogę wszystko ustawić jak mi się podoba ?

Pompa w kotle na III bieg - chyba, że ona jakaś z PWM i sama steruje ? - pompy w grupach na III bieg niech się dzieje wola nieba, czy są tutaj jakieś zasady ? Na logikę, to bez sprzęgła, ta w kotle musiałaby sobie radzić sama ze wszystkim, widać po gabarytach, że jest mocniejsza. Czyli ona mogłaby pracować płynnie i tylko tak, żeby zapewnić zadaną temp. na sprzęgle w zależności od sprawności grup, które to ciepło odbierają. Tylko czy to tak jest wymyślone, czy ja sobie tutaj bajdurzę, a tam proste biegi są i "będzie Pan zadowolony" ?

 

Pozdrawiam,

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za schemat. Ja tak nie mogę, bo mam gotowe sprzęgło i idealnie spasowane grupy, żeby tylko połączyć śrubunkami jedno z drugim. Także pozostaje mi tylko zasilanie lub powrót przy sprzęgle.

Ale widz, że skoro Ty masz po stronie "zimniej", to pewnie i ja mogę mieć....

 

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.