Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Instalacja Co - Schemat Do Analizy


b4chus

Rekomendowane odpowiedzi

Te pytania to trzeba było dać jako wytyczne do projektu - robiłeś ponoć 2 projekty na tą instalację

 

Biawar miał w 2016 sprzedaż z dotacją tak jak Henryk pisze ok 2tys  a w cenie dodatkowo uruchomienie kotła gratis.

Trzeba do nich dzwonić i tam pytać wprost a nie w net patrzyć.

 

PS

Regulacja pogodowa polega na zmianach temp czynnika grzewczego tak aby w danych pomieszczeniach była zadana temperatura.

Oczywiście nie uwzględnia to sporadycznych czynników zewnętrznych.

Dom w otwartej płaszczyźnie ma podobne temperatury pomieszczeń - trudno jest szczelnie odgrodzić poszczególne pomieszczenia 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z perspektywy inwestora przy ogromie dokumentów, zaświadczeń i formalności przy kredytowaniu zakupu działki i budowy domu, projekty instalacji wydają się odległą przyszłością. Mam dwa projekty, jeden oryginalny z projektem domu, kolejny adaptacyjny. Założenia są takie same jak w każdym innym projekcie, temperatura w domu, temperatura przy max. mrozach wynikająca ze strefy klimatycznej...

 

Adaptacja była robiona nieco bardziej świadomie, natomiast zależało mi na czasie, bo musiałem uzyskać pozwolenie na tyle wcześnie, żeby zdążyć z dachem przed zimą. Sądzę, że większość inwestorów nie myśli o takich szczegółach na etapie pozwolenia, licząc że projekt robił ktoś z minimum wiedzy i doświadczenia. Była podłogówka więc dla mnie OK na ten czas. Niestety w projektach gotowych często jest jedna wielka kupa, poprawiałem po architektach, elektrykę robię sam, kanalizację sam. CO to już za wysoka półka żeby iść na żywioł, stąd moje pytania tutaj, zanim zacznę cokolwiek kupować. Jedyne co mogłem zrobić wcześniej to zrównoważyć długości pętli, ale to jest jedyna już nieodwracalna kwestia, reszta jest do zrobienia. Dlatego dzięki za krytykę, a jeszcze bardziej za konstruktywne podejście do tematu. Schemat mniej więcej już mam ustalony, muszę go tylko rozrysować biorąc pod uwagę ostatnie założenia.

 

Teraz pozostaje kwestia sterowania, stąd pytania, które zadałem i liczę na dalszą pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i każdego pomieszczenia w domu

2) podpięcie sterownika pogodowego

 

Ustawiamy na rotametrach przepływ, rozumiem, że dla pewnych zadanych warunków mamy w każdym pomieszczeniu żądaną temperaturę. Zmienia się temperatura na zewnątrz (np. spada o kilka stopni) i co się dzieje?

 

odp. A) układ reaguje podając cieplejszą wodę, co powoduje utrzymanie stałej temperatury każdego pomieszczenia - teoretycznie, przy prawidłowej instalacji i jednorodnym budynku tak powinno być 

odp. B) układ reaguje podając cieplejszą wodę, co powoduje że w niektórych pomieszczeniach temperatura pozostaje taka sama, natomiast w innych spada lub podnosi się (w zależności od długości pętli podłogówki, bo zakładam że przepływ czynnika o innej temperaturze w przewodach różnej długości spowoduje nierównomierne wzrosty temperatur) - jak budynek ma niejednorodną strukturę np niepełną izolację ścian, duże przeszklenia to taka sytuacja może powstać, takie przypadki powinien uwzględnić projektant np gęściej rury, dodatkowa strefa brzegowa , większy przepływ itp.

 

I kolejny przypadek - bez termostatu nie wyreguluję temperatury w pomieszczeniu z kominkiem, lub w pomieszczeniu w którym będzie więcej osób, w kuchni itp. Dobrze rozumiem? - jeżeli pomieszczenia są wydzielone szczelnymi drzwiami to mogą być wahnięcia rzędu 1-2C  Co jeśli będę chciał zwiększyć temperaturę w pokoju dziecka - ręczna regulacja i eksperymenty z rotametrem? - nastawienie przepływu do osiągnięcia danej temperatury,  przecież dla łazienki też nastawiasz wyższą temp - ok 24C.

Ale takie indywidualne nastawy temp mają sens tylko dla pomieszczeń szczelnie zamkniętych, a przy otwartej przestrzeni temp w domu się wyrównuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drzwi nie będą szczelne, nie mogą ze względu na rekuperator, więc rzeczywiście powietrze będzie stale krążyć.

Duże przeszklenia są, natomiast układając rury (układałem całość sam) w każdym pomieszczeniu zagęszczałem rury w strefach brzegowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam kolejny update schematu, z uwzględnieniem informacji z całości tematu. Czyli żeby wszystko hulało przy minimum wysiłku mamy kocioł podpięty do CWU, dalej bufor 500-1000l i z bufora zasilanie grzejników i podłogówki (pogodówka, bez termostatów). I powinno być OK.

post-70895-0-56330100-1484520407_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jeden pomysł, nad którym się zastanawiałem (schemat). Jedyne grzejniki w instalacji mam w garażu, zasilając je na parametrach 45/35/16 spokojnie ogarnąłbym garaż na 2 długich grzejnikach. Czy mogę wpiąć dwa grzejniki przed rozdzielacz podłogówki?

 

I pytanie dodatkowe - czy to, że w podłogówce krąży ta sama woda co w kotle i ogólnie reszcie instalacji to nie problem? Nie będzie się odkładać syf w podłogówce?

post-70895-0-78053400-1484665975_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Digitrax - właśnie takie jest założenie, 45* na wejściu

 

sambor - tylko bez zaworu mam różną temperaturę w zależności od tego, ile aktualnie mam w buforze

 

Może inaczej - w sezonie grzewczym temperatura w buforze utrzymywana jest stale na tym samym poziomie, tak? No powiedzmy plus/minus kilka stopni jako graniczne temperatury dla włączenia i wyłączenia kotła. Jeśli tak, to może rzeczywiście lepiej pompka z bufora i temp. w garażu wahająca się w amplitudzie kilku stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 to stanowczo za dużo dla podłogi. Niedawno miałem za oknem mróz -10 i podłoga miała zaledwie 25 stopni. Przy -20 jest 35 stopni. Taką temperaturą grzejników nie napędzisz. Dodatkowo ich wymiary musiałyby być spore.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł oraz bufor to oczywiście dobre rozwiązanie, ale ostatni schemat nie jest prawidłowy. Nie rezygnuj ze sterowników do podłogówki bo stracisz na komforcie oraz na ekonomi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Wrzucam schemat stworzony w oparciu o kocioł Biawar Pellux 200 Touch i od razu mam kilka pytań.

 

1). W instrukcji przy ochronie powrotu jest odniesienie do sterowania zaworem 3-d z siłownikiem, natomiast jeśli dam zawór np. Afriso ATV [stała temp. 60*C] to rozumiem, że odpada temat sterowania siłownikiem i sprawa załatwiona (temp. powrotu kotła min. 60*). Czy tak? Czy lepiej zawór z siłownikiem, żeby system mógł w razie czego puścić cieplejszą wodę w kocioł? Jeśli zawór z siłownikiem, to jaki, żeby mógł się komunikować z automatyką kotła?

 

2). Kocioł ma swoją pompę CWU, rozumiem że w tym przypadku wpinam zasobnik w króćce kotła i zapominam o sprawie.

 

3). Zastosowanie zaworów 3-d (np. Afriso ATM) dla zapewnienia stałej temperatury wejścia na rozdzielacz podłogówki i grzejniki w garażu. Pomijając garaż, jeśli kocioł posiada czujnik pogodowy (a podobno ma go w standardzie) to rozumiem, że w przypadku spadku temperatury na zewnątrz dąży do podniesienia temperatury wewnątrz według zadanej krzywej. Teraz pytanie - jak wygląda faktycznie praca pogodówka-podłogówka. Skoro zasilam podłogówkę stałą temperaturą, to zmiana temperatury na kotle nic nie da. Chyba że muszę bezwzględnie dać zawór z siłownikiem sterowany z kotła i czujnik temperatury zasilania podłogówki, a do tego najlepiej chociaż jeden termostat pokojowy w pomieszczeniu referencyjnym?

 

4). Czy mając bufor i czujniki temp. górnej i dolnej w buforze, czy wtedy pogodówka reaguje na zmiany temperatury na zewnątrz, czy raczej pogodówkę wtedy olewam, a system reaguje tylko na podtrzymanie odpowiedniej temperatury minimalnej w buforze? W końcu kocioł wtedy nie grzeje bezpośrednio grzejników, a tylko ładuje bufor, nie ważne czy na zapas czy dla aktualnego zapotrzebowania.

 

5). I jeszcze względem pomp, projektant dobrał mi pompy z WILO, np. do CO WILO STRATOS 25 1-8, koszt prawie 2000 pln. Czy konieczne takie drogie? Czy sterowanie kocioł-pompa opiera się na czymś bardziej zaawansowanym niż tylko włącz/wyłącz?

post-70895-0-91569800-1485027166_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1)Przy ATV odpada sterowanie siłownikiem i taki bym dał.

2)Jak kocioł ma rzeczywiscie wbudowaną pompę do CWU to oczywiście drugiej nie potrzeba

3)Zawory ATM są stałotemperaturowe więc nie ma możliwosci sterowania nimi pogodowo(muszą być 

ARV z siłownikiem)Gdyby miał być ATM na podłogówkę to w zakresie temp.20-43 a nie jak na schemacie 

4)Nie wiem)

5))Pompy kup LFP tańsze od Willo i wcale im nie ustępują jakosciowo

6)Czujnik temp.powrotu za pompą

7)Mam nadzieje że zastosujesz zasobnik z wężownicą spiralną lub dwupłaszczowy a nie jak na schemacie z pojedyńczą wężownicą bo to nieporozumienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompy były w poście 29

Teraz trzeba się zastanowić co tym wszystkim ma sterować?

 

Odpowietrznik czy ty widzisz, że nadal jesteśmy w tym samym miejscu co 3 strony wcześniej.

 

Dalej autor tematu przewala z pustego w próżne i z tego nic nie wynika.

 

Nie wie jakie średnice rur, jakie pojemności naczyń wzbiorczych, jakie pompy, jaki bufor, jakie sterowanie?

Rzuca jakimiś danymi z projektu, którego nie realizuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowietrznik

 

Zbiornik będzie dwupłaszczowy Taurusa albo Biawar. Nie wrzuciłem w schemat, ale schemat jest póki co wciąż ideowy.

 

Sambor

 

Pompy i owszem, wspomniane były, natomiast pomp 60/25 czy też 40/25 jest multum, w cenach od 99 pln poczynając. Mam projekt, który stanowi dla mnie pewien punkt odniesienia, m.in. bierze pod uwagę całkowite i częściowe przepływy wody w podłogówce, które muszę brać pod uwagę wybierając pompę. Później jest jeszcze producent i cena. Kupowanie w ciemno pompy za 99 pln jest wg. mnie tak samo nieracjonalne, jak kupowanie pompy za 2000 pln, dopóki nie będę przekonany, że akurat takiej czy innej potrzebuję. Powód, że taką ktoś wybrał, bez wiedzy co leżało u podstaw tego wyboru, nie jest dla mnie żadnym powodem. Musi przetłoczyć pewną ilość wody o konkretnych parametrach - ok, ale może poza tym być oszczędniejsza od innych i sterowalna w sposób wspomagający pracę całej instalacji, póki co nie wiem, czy sterowniki maja za zadanie tylko włączać i wyłączać pompę, czy mogą sterować przepływem bardziej finezyjnie, co wymaga pompy z bajerami.

 

Nie od razu Rzym zbudowano. Muszę zacząć od początku, co mi po średnicach rur czy doborze pomp, jeśli nie byłem pewien co do kotła. Znalazłem kocioł w dobrej cenie, to mogę pójść krok dalej, biorąc pod uwagę jego standardowe wyposażenie i możliwości rozbudowy. Naczynia też mam w projekcie, ale tu znowu będę musiał analizować na ile zmiana założeń wpłynie mi na zasadność stosowania konkretnego rozwiązania.

 

Widać nie dane mi było trafić na dobrego projektanta, dlatego szukam informacji na własną rękę, m.in. tu na forum. Pisałem już, nie jestem specjalistą, to nie moja branża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.