Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Projekt Instalacji Do Oceny


Drim

Rekomendowane odpowiedzi

Moim zdaniem ostatni schemat nie jest prawidłowy. Po pierwsze grawitacja w systemie rozdzielaczowym nie zadziała, a po drugie zawór termostatyczny 3d w tym układzie nie będzie działał.

http://instalator.pl/wp-content/uploads/2015/06/2015_czerwiec_Male_Siedlaczek202-1.jpg

Tam powinien być zwykły zawór 3d i termometr przy kotle a nie na powrocie z rozdzielacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę już się pogubiłem pompa CO ma być na zasilaniu czy powrocie?  

Kolego ,najpierw zastanow się jak ma być sterowana temperatura w pomieszczeniach ,czy będą montowane zawory termostatyczne czy nie.Wtedy można juz powoli zastanawiać się jakie zawory lup pompy będą potrzebne lub nie w instalacji.Na jaką temperaturę zasilania i powrotu policzone są grzejniki I czy policzone jest to prawidłowo?Czy grzejniki producent dopuszcza do pracy w układzie otwartym?- różnie z tym bywa.

Jezeli nie chcesz wymieniać rury RB na 1cal ,to możesz zrobić instalację w układzie zamkniętym. Wystarczy kupić odpowiedni kocioł i mieć zasilanie wody z wodociągów ,nie z własnego zródła.

A co do schematu ,to w poscie #3 masz juz gotowca ,którego możesz modyfikować w zależności od tego jak ma być sterowana temperatura pomieszczeń..

Obejścia grawitacyjne robi się dla kotłów zasypowych gdy braknie zasilania .a kociol dalej  hula. W przypadku kotla z podajnikiem kocioł się wyłącza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatni schemat hajtalera jest ok tylko trzeba zamienic przyłącza A z B. Oznaczenie B oznacza bypass jest on otwarty dopóki na przyłączu AB nie osiągnie się temp nominajnej 45C. Po osiągnięciu temp przyłącze B jest zamykany a cały strumien przekierowany jest na złącze A.

Jeżeli chodzi o piec to juz wiadomo Skam-P plus z podajnikiem ARDEO IRON R. Sterownik SPPv2L

 

Odnośnie grawitacji to dobrze i zle. Wydaje mi się że po wyłączeniu pompy co ciepła woda nie będzie niekontrolowanie uciekac na grzejniki i tym samym wychładzać kocioł. Problem może pojawić się jak zabraknie prądu.

 

Grzejniki policzone są na temp 60/50

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Moim zdaniem ostatni schemat nie jest prawidłowy. Po pierwsze grawitacja w systemie rozdzielaczowym nie zadziała, a po drugie zawór termostatyczny 3d w tym układzie nie będzie działał.

http://instalator.pl/wp-content/uploads/2015/06/2015_czerwiec_Male_Siedlaczek202-1.jpg

Tam powinien być zwykły zawór 3d i termometr przy kotle a nie na powrocie z rozdzielacza.

Nie wprowadzaj zamieszania- dlaczego twierdzisz że zawór 3d nie będzie działał. To nie jest zwykly termostatyczny tylko stałotemperaturowy(nic przy nim nie kręcisz- otwiera się on przy osiągnięciu konkretnej temp,działa tak jak termostat w samochodzie - najpierw dogrzewa kocioł i dopiero otwiera obieg na instalację)

Co do grawitacji to u mnie na rozdzielaczu działa, ale w,piwnicy mam duże przekroje i z nich pion do rozdzielacza. Dlatego napisałem że można pominąć ten fragment instalacji ale koszt jej niewielki- kawałek rury i zawór kulowy.

O grawitacji pisałem w kontekście kotła z rusztem awaryjnym. Jezeli autor go nie planuje to w/w obejście niepotrzebne i ZR na CWU też bo i tak w razie braku prądu palenia nie ma. Proszę czytać uważnie.

Co do wyjść zaworu 3d to oczywiście trzeba podłączyć na rozdzielacz wyjście które się otwiera po osiągnięciu jego temp(nie sprawdzałem czy to A czy B ale zaznaczyłem na schemacie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatni schemat hajtalera jest ok tylko trzeba zamienic przyłącza A z B. Oznaczenie B oznacza bypass jest on otwarty dopóki na przyłączu AB nie osiągnie się temp nominajnej 45C. Po osiągnięciu temp przyłącze B jest zamykany a cały strumien przekierowany jest na złącze A.

Jeżeli chodzi o piec to juz wiadomo Skam-P plus z podajnikiem ARDEO IRON R. Sterownik SPPv2L

 

Odnośnie grawitacji to dobrze i zle. Wydaje mi się że po wyłączeniu pompy co ciepła woda nie będzie niekontrolowanie uciekac na grzejniki i tym samym wychładzać kocioł. Problem może pojawić się jak zabraknie prądu.

 

Grzejniki policzone są na temp 60/50

 

Pozdrawiam

Na forum udzielają się producenci tego kotła   i sterownika ,  O  szczegóły mozesz ich pytać na priva.

Zgodnie z DTR-ką aby nie utracić gwarancji musisz mieć zabezpieczoną instalację zgodnie z przepisami ,inaczej tracisz gwarancję.Tak ze musisz rurę RB mieć DN 25 metalową.

Nie napisałeś jak będzie regulowana temperatura w pomieszczeniach.Temp.60/50* to jest przy minus 20* na zewnątrz,a co przy tem. przejsciowych i dodatnich?

Jak masz teraz zrobioną instalację ,czy jest grawitacyjna ? gdzie zamontowane są pompki ,Na jakiej temperaturze prowadzony był kocioł w największe mrozy i jak regulowana była temp. w pomieszczeniach? Jak był podłączony zbiornik CWU i gdzie był  posadowiony? i czy zmieni się jego miejsce.?

gdzie planujesz montaż rozdzielacza? i jak będą prowadzone rury do grzejników?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Odnośnie regulacji to na 4 grzejnikach termostaty a na korytarzu sterownik z czujnikiem temp. od kotła.

Odnośnie rury RB trudna sprawa już myślałem nad tym. problem w tym, że naczynie mam w łazience pod sufitem a rura pionowo do kotłowni leci w ścianie jakieś 2.5m i 3.5m do pieca. 

 

Odnośnie zaworu temperaturowego rozmawiam z osobą, która ma to zainstalowane już 2 lata jako zabezpieczenie powrotu. Napisze dokładnie jak się to rozwiązanie sprawuje bo obecna dyskusja toczy się czysto technicznie nikt się nie wypowiedział kto ma takie rozwiązanie.  

 

Moja obecna instalacja piony 2'' grawitacja działa. rury będą prowadzone w starych trasach pod sufitem w piwnicy. 

Regulacji na grzejnikach brak ile na piecu tyle na grzejnikach. O dziwo przy -20 nie ma problemu temp na piecu 60C. Problem jest teraz bo latam i podkładam co 2h po parę polan.

Druga sprawa muszę rozpalać o 6 rano a jak przychodzę z pracy to znowu rozpalać.

 

post-70388-0-29603500-1480525276_thumb.jpg   post-70388-0-46039100-1480525329_thumb.jpg   post-70388-0-38209800-1480525358_thumb.jpg

 

post-70388-0-65457900-1480525389_thumb.jpg   post-70388-0-74009100-1480525418_thumb.jpg   post-70388-0-91061800-1480525440_thumb.jpg

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz kolego dokładnie to samo co ja - też w ten sposób przerabialem instalację (grawitacyjno-pompowa, grube rury i śmieciuch). Mam zawór 3d stałotemperaturowy 55 st do ochrony z pompą na powrocie.Na wszystkich grzejnikach termostaty(nie tak jak w schemacie - na parterze też już są) poza drabinką w łazience ale tam jest podłogówka a drabinka na zwykłym zaworze otwierana do suszenia ręczników.

Instalacja była doklejana-na parterze rury do grzejników poprowadzone pod stropem w piwnicy. Później dobudowane było piętro i pociągnięto pion do rozdzielacza na piętrze (4 grzejniki i 2 pętle podłogówki na RTLach)

Działa grawitacja(poza podłogówką i CWU oczywiście) więc zrobiłem obejście pompy i zaworu otwierane ręcznie i kocioł wziąłem z awaryjnym rusztem żeliwnym. Jesienią i wiosną przez parę dni wypalam kartony co się nazbierały i pozostałym zapasem drewna. Wszystko śmiga aż miło - ja jestem zadowolony. Nie wiem tylko czy 45 ST otwarcia to nie za malo-ja mam 55 st i najniższa temp powrotu jaka jest u mnie to 43 st bo zawór ma czas reakcji chyba 5 albo 3 min.

Oto mój schemat

post-2974-0-64938100-1480530625_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytuję odpowiedz człowieka co posiada taki zawór.

 

P:

Witam
Przeczytałem Pana wpis na forum odnośnie zaworu essbe VTC 312 o temp. otwarcia 45st.C Jak Pan ocenia pracę tego zaworu po upływie lat. Czy były z nim związane jakieś problemy, czy nadal pracuje on w instalacji. Chcę wykorzystać go do zabezpieczenia powrotu do kotła. 

 

Odp: Witam. Zmieniłem w nim wkładkę termostatu na taką o temperaturze 55 stopni, bo na orginalnej przy paleniu drewnem na wymienniku była korozja. Co do zabezpieczenia powrotu spełnia swoje zadanie ale trochę komplikuje samo grzanie instalacji. Jeśli ktoś ma sprawne zawory na grzejnikach, to nie ma problemu i łatwo wyreguluje przepływy w instalacji. W sumie jestem zadowolony.

 

P:A jak Pan ma to podłączone na powrocie czy zasilaniu i na czym polega komplikacja grzania instalacji.

Pozdrawiam

 

Odp:Zawór podłączony z pompą na powrocie, czyli tak jak zaleca producent. A "komplikacja" jest tego typu że w czasie rozgrzewania instalacji część gorącej wody z kotła wraca z wyjścia przez zawór na powrót kotła a nie całość na grzejniki. I jeżeli instalacja nie ma możliwości regulacji przepływów na poszczególne pomieszczenia-kaloryfery, to może się zdarzyć tak, że przez jakiś czas jedne grzejniki będą grzały a inne jeszcze nie. U mnie są stare żeliwne kaloryfery z grubymi rurami i zawory już nie działają i takie zjawisko występuje ale to nie znaczy, że tak będzie u każdego ale trzeba się z tym liczyć. Po rozgrzaniu całej wody w instalacji zjawisko ustępuje. Mając zawory na przynajmniej tych grzejnikach, które rozgrzewają się jako pierwsze łatwo temu zaradzić, wystarczy je lekko dokręcić i skierować strumień ciepłej wody na te rozgrzewające się wolniej-później."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No taki jest priorytet przy tym zaworze - dogrzać kocioł. U mnie czas dogrzania instalacji nie trwa długo ale to zależy od pojemności instalacji i zapotrzebowania na ciepło i u każdego będzie inaczej.

Co do regulacji hydraulicznej to ważna uwaga. Jeżeli się zdecydujesz na zawory termostatyczne to kup z nastawą wstępną. Ja kupiłem Danfoss zawór + głowica 5115 na al....ro po 49zl/kpl. Nastawy ustawiłem"na oko". Nie zajęło to wiele czasu-może mialem szczęście bo piszą że to ni takie łatwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam

Dobiega koniec sezonu grzewczego, więc i temat mojej instalacji powraca.

Po upływie paru miesięcy zmienił się trochę projekt jak i jego elementy.

Po analizie wypowiedzi i sugestii projekt będzie taki jak w załączniku z postu #3.

Temperaturę na grzejnikach chcę regulowana ręcznie lub pogodowo przez zawór 3D.

Zabezpieczenie zimnego powrotu, obieg kotłowy z pompą na oddzielnym sterowniku.

Grzejniki, jakie będą instalowane to aluminiowe żeberkowe Krakowskie.

Będą one podłączone za pomocą takich przyłączy

post-70388-0-40194200-1493287260_thumb.jpg post-70388-0-12055700-1493287265_thumb.jpg

 

 

W związku ze zmianami nasuwają mi się pewne pytania

 

  1. Jaką średnicę rury PEX zastosować do największego grzejnika, który będzie mieć 21 żeber, 16 czy 20
  2. W dwóch pokojach sypialnych chcę mieć niższą temperaturę o 1-2C, zasadne jest zastosowanie głowicy termostatycznej czy ograniczyć przepływ w tych grzejnikach przez dolny zawór?
  3. Jaką wybrać pompę do obiegu CO (model, firma) będzie ona chodziła 24/7 w sezonie grzewczy.

post-70388-0-40111800-1493287116_thumb.jpg post-70388-0-04691300-1493287175_thumb.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Filtr ma chronić pompę , jak chcesz przed zaw 3-D to potrzeba dać filtr na każdej nitce - czyli na gorącej wodzie i na zimnej.

Teoretycznie rozdzielacz prawidło złożony, tylko masz odbiory w górze , czyli rury schodzą z góry.

Ponadto na powrocie przed rozdzielaczem trzeba zawór zwrotny.

 

Rozumiem, że to do grzejników a nie do OP.

Poprawiłem ten rys

post-18578-0-61943300-1495362370_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam

Jestem na etapie zamawiania pieca i doradźcie mi jakiej średnicy powinny być przyłącza do pieca. Producent standardowo montuje 5/4'' ale może zainstalować 6/4''. Czynie będzie problemu przy trzech jednocześnie pracujących pompach z przepływem wody w układzie? 

 

Stara instalacja z piecem i grzejnikami wywalona. Przy okazji kląłem na instalatora, który mi modernizował instalacje za to że wszystkie połączenia zrobił na farbę. Za cholerę nie dałem rady  odkręcić rur. Teraz to takich speców "starej daty" to będę gonić na kilometr :)

W tym tygodniu zaczynam montować grzejniki i ciągnąc rury PEX więc wrzucę parę fotek z postępu prac.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Pytanko, gdzie zamawiałeś piec, że masz czekać dwa miesiące?

U jakiegoś lokalnego rzemieślnika czy firmowa konstrukcja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę robić nikomu złej reklamy bo piec podobno dobry i chwalony tu na forum.

Niestety obsługa z klientem tragiczna. Widać ,że Pani z obsługi nie ogarnia zamówień.

Piec zamówiony końcówka maja jak dzwoniłem w poniedziałek to powiedzieli, że postarają się zrobić na koniec lipca.

Ale jakoś wierzyć mi się nie chce, że się wyrobią. Zostaje mi tylko truć im dupę telefonami albo zmienić producenta.

W niedziele wpaść ma hydraulik który jest przedstawicielem SEKO, SASa i Brastala więc może będzie miał coś ciekawego do zaoferowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na kociołek (P2ar) czekam od lutego, a ma być pod koniec sierpnia, więc nie masz tak źle.

Ale u mnie wiedziałem na co się piszę i ile u Przemka trzeba poczekać. Jakość kosztuje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wątek Forumowicza @stefan77 został wydzielony tutaj:

 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/24144-prosz%C4%99-o-ocen%C4%99-schematu/

 

Proszę o pisanie własnych pytań w osobnych wątkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.