Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Instalacja - Problem Z Zimnym Powrotem, Smołą I Wysokim Spalaniem


iacpl

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Panowie jak nie Wy to kto ;)

 

Zerknijcie proszę na instalacje i powiedźcie czy coś da się poprawić/zmodyfikować tak żeby nie było smoły w kotle, powrót zrobił się cieplejszy i może co za tym idzie, spalanie wtedy też zmaleje.

 

DOM ok 180m2, budowa rozpoczęta 03.2015, zamieszkany 12.2015, grzane od połowy listopada 2015.

Sciany gazobeton 24, styropian 0,38 / 18cm, od góry 25cm wełny.

 

PIEC:

12kW / Pellet

Sterownik ESTYMA Igneo SLIM / czujnik pokojowy + pogodowka

 

CO (grzejniki) tylko 3 sztuki: kotłownia / garaż / górna łazienka (dodatkowo do grzanej podłogi)

CO (podłogówka): cała reszta ~160m2

 

Piec aktualnie ustawiony na 65, podłogówka wg pogodówki i czujnika pokojowego, CWU 42 histereza 5, grzejniki na stale 40.

 

Powrót praktycznie cały czas poniżej 30 - nawet w sytuacji kiedy woda w piecu ma 65 stopni a obwód grzejnikowy jest wyłączony - zawór 4D kierować wtedy powinien praktycznie całą ciepła wodę z pieca w dół w powrót a mimo to

temp powrotu nie podnosi się. Rura powrotna w dół od 4D jest gorąca przy samym zaworze, im niżej tym zimniej a tam gdzie łączy się z powrotem z podłogówki już zupełnie zimno - pokazałem to na schemacie. Generalnie mam wrażenie, że woda w układzie gdy piec już dogrzał do tych 65 stopni gdzieś kisi się w tych rurach a do pieca nie wraca bo wszystko rozgrzane a powrót zimny. Dodatkowo wyłącza się na bardzo krótko i zaraz znowu uruchamia - 65 na blacie a po chwili znowu 55 (histereza 10), zanim się rozpali spada do 45 i znowu jechane.

 

Pali dużo - 26kg/24h przy obecnych temperaturach, środek cały w smole. Termometr zamontowany na rurze od pieca do komina nie przekracza podczas pracy 150 stopni.

 

Pomożecie? Bardzo dziękuję z góry :)

 

*Update - dołożyłem jeszcze bardziej dokładny schemat chyba o niczym nie zapomniałem, jest tam również zalecany przez producenta schemat żeby powrót był dogrzany dla porównania.

 

 

 

post-64010-0-89526900-1478245791_thumb.jpg

post-64010-0-94276300-1478245797_thumb.jpg

post-64010-0-14462000-1478245798_thumb.jpg

post-64010-0-36478500-1478245798_thumb.jpg

post-64010-0-59846900-1478245798_thumb.jpg

post-64010-0-81390600-1478245798_thumb.jpg

post-64010-0-85088000-1478247266_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilanie podłogówki powinno być za zaworem 4D a powrót przez zawór. Powrót z podgrzewacza cwu za zaworem 4D ale nie wiadomo czy jest na podgrzewacz pompa. Poza tym to moc kotła pewnie też sporo za duża to i jest smoła. Poza tym ochrona powrotu nie działa z powodu zbyt niskich średnic zaworu 4D o rur w obiegu kotłowym.

To tak na szybko. zaznacz na schemacie miejsce montażu pomp i średnice zaworu 4D i rur w obiegu kotłowym 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 4D 1'' DN25, rury tez 1''

 

Pompy i reszta oprzyrządowania na tym drugim schemacie który załączyłem - są tam 2 schematy, niżej zalecany a wyżej mój aktualny.

 

Co do pieca to tak mi z zapotrzebowania wyszło, że 12kW będzie ok.

 

Zasilanie podłogówki było już na początku za zaworem 4D ale było jeszcze gorzej i wszystko wariowało bo z pieca są 2 niezależne sterowania podłogówką i grzejnikami więc jak grzejniki się zamykały to na podłogówce brakowało ciepła a przy obcięciu wogóle grzejników podłogówka też nie miałą by skąd brać ciepła - stąd przerobiłem instalacje na tak jak jest teraz.

 

W zasadzie powrót jest dogrzany tylko gdy nabijane jest CWU i jak wyłączy się pompa ogrzewania podłogowego (zakładając, że opcja stałej pompy nie jest włączona a temp w pokoju gdzie jest czujnik osiągnie ustawioną)  to też powrót jest wyraźnie cieplejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jest to rura PP 25 to oznacza że ma zewnętrzną średnicę 25  czyli wewnątrz może mieć  20,4 gdy scianka ma 2,3 mm lub 18 gdy scianka ma grubość 3,5 lub 16,6 gdy ścianka ma 4,2  Żeby przy rurach PP osiągnąć średnicę wew 25 trzeba stosować rurę 32 lub 40 co zależne od grubości ścianki. Czyli pytanie pozostaje otwarte jakie są średnice rur? Zasada działania zaworu 4 D jest prosta aby działał poprawnie (grawitacyjnie)  jego średnica powinna wynosić tyle ile wylot z kotła jak jest mniejsza trzeba stosować pompę. Ogólnie to na nowy dom gdzie jest 160 m2 podłogówki kocioł na paliwo stałe jest marnym pomysłem. Nie wypowiem się na temat możliwości sterownika bo go nie znam ale jak ma możliwość sterowania dwoma obiegami grzewczymi to nie powinno być żadne problemu z obsługa obiegu podłogówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze średnicami muszę zapytać szpeca, który to robił bo w takim razie nie wiem.  Co do zasilania podłogówki za zaworem 4D to masz na myśli tylko zasilanie a dalej podłogówka na 3D, czy zamiana tak żeby podłogówka była przez 4D a grzejniki przez 3D?

 

W którym miejscu powinienem zamontować pompę i czym ją sterować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie! zarówno grzejniki i jak i 3d podłogowe ma być zasilane z zaworu 4D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym to widział tak:

 

post-56641-0-72059300-1478262071_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 4d i to w dodatku takiej średnicy i brak pompy w obiegu kotłowym w instalacji z kotłem na pellet to powód smoły.

W takiej instalacji temp na kotle powinna być ok 70 st a temp powrotu ok 60 st. Najlepiej byś to osiągnął montując zawór 3d termostatyczny stałotemperaturowy do ochrony powrotu (np Esbe typ VTC). Poszukaj w tematach z kotłami pelletowymi 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Zasilanie 3d/podłogówki już miałem za zaworem 4D, nawet widać kikut na jednym zdjęciu ;) Problem był taki, że w momencie gdy chciałem zrezygnować z grzejników i zamykałem je całkiem - mam tylko 3 np w kotłowni w której i tak jest baaardzo ciepło to zamykałem jednocześnie wodę na podłogówkę, przez to głupiało sterowanie. Jak były grzejniki włączone to też powrót był zimny dlatego szukając przyczyny tego stanu rzeczy i wysokiego spalania zrobiliśmy tak jak na schemacie producenta przekładając podłogówkę niezależnie. Zgłupiałem już zupełnie :( Dzisiaj czujnik pokojowy odciął pompę na podłogówkę bo dogrzało mocno przez okna i powrót od razu cieplutki - w końcu były przestoje i mniej spalił. Wygląda na to, że odpala podłoga i nici z ciepłego powrotu.

 

A czy dodatkowa pompa na obiegu kotłowym na tej rurze powrotu od zaworu 4D w kierunku powrotu do pieca coś by poprawiło? Jeśli tak to jak tym sterować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zasilanie 3d/podłogówki już miałem za zaworem 4D, nawet widać kikut na jednym zdjęciu ;) Problem był taki, że w momencie gdy chciałem zrezygnować z grzejników i zamykałem je całkiem - mam tylko 3 np w kotłowni w której i tak jest baaardzo ciepło to zamykałem jednocześnie wodę na podłogówkę, przez to głupiało sterowanie. 

 

To nie powinno tak się dziać - jeżeli miałbyś podłączone tak jak koledzy na schemacie Ci podali( podłoga i CO za zaworem 4d na dwa niezależne obiegi z pompami równolegle) to zamknięcie grzejników nie ma żadnego wpływu na podłogówkę i odwrotnie. Coś było podłączone nie tak. Widać zaślepiony trójnik gdzie była wpięta podłogówka a gdzie był powrót wpięty?

 

 

A czy dodatkowa pompa na obiegu kotłowym na tej rurze powrotu od zaworu 4D w kierunku powrotu do pieca coś by poprawiło? Jeśli tak to jak tym sterować?

Poprawi - będzie obieg wody w obiegu kotłowym którego teraz nie ma. Tym nie sterujesz - podłączasz pompę na stałe lub za pomocą termostatu przylgowego(chyba że sterownik obsługuje pompę kotłową)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Zasilanie 3d/podłogówki już miałem za zaworem 4D, nawet widać kikut na jednym zdjęciu ;) Problem był taki, że w momencie gdy chciałem zrezygnować z grzejników i zamykałem je całkiem - mam tylko 3 np w kotłowni w której i tak jest baaardzo ciepło to zamykałem jednocześnie wodę na podłogówkę, przez to głupiało sterowanie.

Typowe. Problem z regulacją 4d jest powszechny. Wywal siłownik 4d, reguluj go ręcznie, głowice termostatyczne na grzejniki, załóż sterowanie pogodowe na podłogę, dołóż pompę mieszającą w krótkim obiegu kotłowym i będziesz miał jak się należy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No rury PP Hm 25 masakra , małe przepływy i jeszcze zgrzewy zawężają średnicy.

Wywal to i miedz 28 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powrót praktycznie cały czas poniżej 30 - nawet w sytuacji kiedy woda w piecu ma 65 stopni a obwód grzejnikowy jest wyłączony - zawór 4D kierować wtedy powinien praktycznie całą ciepła wodę z pieca w dół w powrót a mimo to

temp powrotu nie podnosi się. 

Jeżeli 4d się zamyka to czy 3d zmienia nastawę, i jaka temp. idzie na podłogówkę?

 

I jeszcze może banalne pytanie, czy drb przypadkiem nie przepuszcza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście minimalna średnica rur przy 4D to 1 cal i montaż 4D blisko kotła. Jeszcze zależy jakie wyjście z kotła bo jak jest 11/2 to lepiej dać zawór min 5/4 bo przed zaworem jest zazwyczaj wpięte CWU, które przy takich samych średnicach będzie zakłócać odbiór CO podczas pracy.

 

A tak poza konkursem to używanie nowego domu w roku jego budowy to słaby pomysł, nie dosyć, że budynek cały czas jeszcze osiada to wilgoć technologiczna może spowodować rożne schorzenia, znam takie przypadki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli 4d się zamyka to czy 3d zmienia nastawę, i jaka temp. idzie na podłogówkę?

 

I jeszcze może banalne pytanie, czy drb przypadkiem nie przepuszcza?

 

4D i 3D mają w tej chwili niezależne od siebie zasilanie sterowane dwoma modułami z pieca więc nie sądze, żeby działanie jednego wpływało na drugie. Wpływało gdy było podłączone wcześniej tak jak koledzy

sugerują żeby 3D był za zaworem 4D. Wtedy wyglądało to tak, że jak zmniejszałem w sterowniku temp na grzejniki albo zamykałem obwód całkiem to 3D się rozkręcał na maxa bo brakowało mu ciepłej wody pobieranej z zamykającego się 4D. Na podłogówkę obecnie idzie ok 30-35 stopni zależnie od temp na zewnątrz i wewnątrz.

 

Co to drb? :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego wybrałeś po prostu zły sposób ochrony powrotu do kotła na pellet - tak jak pisałem zasilanie/powrót dla kotła pelletowego to odpowiednio min 70st/60st. Nawet jak wstawisz pompę w obieg kotłowy to wątpię żebyś uzyskał taką temp powrotu(żeby skończył się problem z prawidłowym spalaniem i smołą). Może, jak na kotle dasz z 80st.

Wywal ten 4d i wstaw zawór temostatyczny 55/60 st z pompą na powrocie lub zamiast tego samą pompę kotłową do ochrony powrotu i Twoje problemy się skończą

Poczytaj ten temat:

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/19898-smolenie-w-komorze-popielnika-a-pellet/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo, jednak się trochę nauczyłeś - tylko zaw 3-D 60C + sprzęgło i dwa mieszacze na zaw 3-D sterowane z kotła - wtedy są dwa obiegi niezależne w sterowaniu i ciepły powrót.

 

Wtedy spadną wszystkie problemy z tytułu tego tematu.

 

Dużo gorszym rozwiązaniem jest pompa na krótkim obiegu, ale ona nie zapewni takich temp na powrocie.

 

post-18578-0-89998400-1478337422_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mierzyłeś może temp. powrotów  z cwu i z podłogi, co tak bardzo zaniża powrót, jeżeli 4d jest dobrze obrócony i się zamknie to nawet grawitacyjnie może nie dużo ale gorąca woda powinna jednak spłynąć do powrotu i podnieść temp. a jeszcze jak cwu osiągnie swoje to również podniesie, podłogi jest dużo,  może się to jeszcze nie wygrzało? to  obniżaj  jeszcze trochę na tym 3d aż powrót na piec osiągnie swoje bo przy tych 65 na piecu jak podłoga pobierze mniej (grzanie podłogi będzie trwało dłużej ale te 12kW to nie jest  dużo)  powrót musi się podnieść, chyba że ten zawór służący do schładzania awaryjnego faktycznie przepuszcza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo, jednak się trochę nauczyłeś - tylko zaw 3-D 60C + sprzęgło i dwa mieszacze na zaw 3-D sterowane z kotła - wtedy są dwa obiegi niezależne w sterowaniu i ciepły powrót.

 

Wtedy spadną wszystkie problemy z tytułu tego tematu.

 

Dużo gorszym rozwiązaniem jest pompa na krótkim obiegu, ale ona nie zapewni takich temp na powrocie.

 

O sprzęgle miałem napisać gdy autor by się zainteresował konkretnie przebudową instalacji (miałem już przygotowany schemat który wrzuciłeś :) ) ale jak na razie widać to autor próbuje rzeźbić z tego co ma a koledzy mu w tym wtórują

 

Mówisz że ten schemat nie sprawdzi się w kotle na pellet?

Ilość pomp ta sama - oszczędność na sprzęgle i zaworze 3d(700-1000zł)

post-2974-0-21733500-1478341655_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mierzyłeś może temp. powrotów  z cwu i z podłogi, co tak bardzo zaniża powrót, 

Przecież nie CWU - ten obieg podwyższa temp powrotu. Oczywiście że podłogówka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w Twoim pytaniu jest zarazem odpowiedź...

zawór 3d jeżeli nie ma głowic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.