Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ogrzewanie Podłogowe Najprościej Jak Sie Da


lork

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam wielka prosbe aby ktos ogarniety ocenil czy taka instalacja zadziala bezproblemowo

Dom 110m2, do ogrzania budynku powinno wystarczyc 5kW wiec kociol ktory wybralem to Junkers Captur Compact ZSB 14-1 DE, ktory ma mudulacje od 2,3KW

Zeby zbytnio nie kombinowac to beda dwa rozdzielacze kazdy po 7 obwodow z czego po szesc na podlogowke i po jednym na drabinki

Dlugosci petli jakie mi wyszly to od 40-60m, 600m rury na caly dom

Planuje puscic od kotla pexa 25 ok 1m, pozniej trojnik i przejscie na pexa 20 i po niecale 2m bedzie do rozdzielaczy

i teraz lista pytan?

- czy wystarcza rozdzielacze z rotametrami i zaworami termostatycznymi takie jak: http://www.ceneo.pl/2306285 bez zadnych mieszaczy (silownikow raczej nie bedzie)?

- czy pompa z kotla pociagnie taka instalacje?

- jezeli pompa z pieca nie da rady to czy musze przewidziec w skrzynkach rozdzialaczy dodatkowe miejsce na pompy czy ewentualnie mozna zastosowac jedna wieksza pompe zaraz na wyjsciu z kotla przed trojnikiem oraz czy wtedy musi byc sprzeglo hydrauliczne?

- jaka powinna byc grubosc tasmy dylatacyjnej?

- czy jakosc folii pod podlogowke ma jakies wielkie znaczenie czy kupic pierwsza lepsza?

 

Bede bardzo wdzieczny za wszelkie sugestie

Musze juz kupowac material wiec zalezy mi na szybkiej odpowiedzi

pozdrawiam

 

jezeli to pomoze tu jest charakterystyka pompy w kotle:

http://pl.documents.junkers.com/download/pdf/file/6720842893.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zapotrzebowanie budynku jest rzeczywiście 5KW to pompa kotłowa da radę.

Grubość taśmy brzegowej powinna być 8mm najlepiej z tzw fartuchem(folią) aby można go wywinąć na styropian.Musisz sobie zdawać sprawę jeżeli chodzi o grzejniki drabinkowe to będą zasilane niską temperaturą(jak podłogówka) szału z ich temperaturą tu nie będzie.Należy się też zastanowic jak będzie grzana woda użytkowa czy kocioł dwufunkcyjny(przepływowo)czy jednofunkcyjny(zasobnik)-wybór w zależnosci od odległosci punktów poboru CWU Moc kotła na CO wystarczy ale dla CWU maksymalna moc przy 14-tce to 14,4KW co może okazać się mało przy zasobniku powiedzmy 120litrowym (zbyt długi czas grzania zasobnika-w tym czasie budynek jest nieogrzewany)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekroje rur z kotła do trojnika i dalej do rozdzielaczy beda ok?

 

Jakby pompa nie dala rady to lepiej zamontowac profilaktycznie wieksze szafki na rodzielacze zeby tam dolozyc po pompie czy mozna dolozyc jedna pompe na wyjsciu z kotla na oba rozdzielacze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie o ile to zapotrzebowanie budynku jest rzeczywiście na poziomie 5kW to z kalkulatora doboru rur wychodzi że rura PEX fi.26x3 (odpowiednik CU 22) wystarczy.To 5kW rozgałęzia się na dwa rozdzielacze powiedzmy 2kW + 3kW i tu by wystarczyła rura PEX 20x2 ale może się mylę)Zawsze lepiej prze- niż niedowymiarować)

Widzę z charakterystyki pomp montowanych w tym modelu kotła że pompa jest dość potężna,może się nudzić na trzecim biegu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega nic nie pisze jakie przepływy chce mieć w tej podłogówce. Przy 1 l/min wychodzi już 840 l/h  co już zmusza do ustawienia pompy na 2 biegu, jak ustawisz 2 l/min pompa jest już za mała. Błędnym rozwiązaniem jest podłączenie grzejników drabinkowych pod rozdzielacze podłogowe, przepływ przez grzejniki zakłóci całkowicie prace podłogówki i regulacja układu może być nie do wykonania. Jestem przeciwny budowaniu instalacji bez układu mieszajacego tak jak i bez porządnie zrobionego projektu z doborem urządzeń średnic rur i obliczonymi oporami przepływu. Tak jak kompletnym odlotem jest sterownie stałotemperaturowe czyli tak naprawdę sterowania ....nie ma. Tu nie ma sensu oszczędzać, Stać Cie było na budowę domu energooszczędnego to bez sensu jest oszczędzać na budowie instalacji CO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za wszelkie odpowiedzi, robie bez mieszaczy, dam wieksze szafki jakby cos nie zadzialalo

Jeszcze na koniec 2 pytania:

czy jak belka w rozdzielaczu ma 1" i zasilanie bedzie rurka 22 miedz to zawor na zasilaniu musi byc 1" czy wystarczy 3/4"?

druga rzecz - odpowietrzniki dac reczne czy moga byc automatyczne?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega nic nie pisze jakie przepływy chce mieć w tej podłogówce. Przy 1 l/min wychodzi już 840 l/h  co już zmusza do ustawienia pompy na 2 biegu, jak ustawisz 2 l/min pompa jest już za mała. Błędnym rozwiązaniem jest podłączenie grzejników drabinkowych pod rozdzielacze podłogowe, przepływ przez grzejniki zakłóci całkowicie prace podłogówki i regulacja układu może być nie do wykonania. Jestem przeciwny budowaniu instalacji bez układu mieszajacego tak jak i bez porządnie zrobionego projektu z doborem urządzeń średnic rur i obliczonymi oporami przepływu. Tak jak kompletnym odlotem jest sterownie stałotemperaturowe czyli tak naprawdę sterowania ....nie ma. Tu nie ma sensu oszczędzać, Stać Cie było na budowę domu energooszczędnego to bez sensu jest oszczędzać na budowie instalacji CO

To jak wyjść z impasu polegającego na tym że w 90% budynków jednorodzinnnych sama podłogówka nie ogrzeje łazienki choćby nie wiem jak gęsto dał rozstaw rur? a cały dom w podłogówce.Ja sam już nie wiem czy powinien być zawór mieszający w tym układzie jedynie co  mogę powiedzieć że w materiałach technicznych kotłów firmy Junkers producent dopuszcza instalację ogrzewania podłogowego do 1000l bez sprzęgła a na samym schemacie nie ma zaworu mieszającego.Jakoś nie mogę sobie wyobrazić instalacji w której prawie w każdej pętli jest przepływ ok.2l/min.Robiłem kilka projektów i średni przepływ wychodzi znacznie ponizej 1,5l/min a wręcz prawie w każdym budynku znajdą się pętle w których jest problem ze zbyt małym przepływem tj. poniżej 0,7l/min.Kolega lork może sobie chcieć mieć takie czy inne przepływy ale to nie jest kwestia chcenia tylko przepływy te wynikają  z projektu dla danego pomiszczenia a bez projektu to wróżenie z fusów )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za wszelkie odpowiedzi, robie bez mieszaczy, dam wieksze szafki jakby cos nie zadzialalo

Jeszcze na koniec 2 pytania:

czy jak belka w rozdzielaczu ma 1" i zasilanie bedzie rurka 22 miedz to zawor na zasilaniu musi byc 1" czy wystarczy 3/4"?

druga rzecz - odpowietrzniki dac reczne czy moga byc automatyczne?

 

pozdrawiam

A po co większe szafki jakby coś nie zadziałało?Jak nie zadziała to kombinujesz w kotłowni  a nie w szafkach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak wyjść z impasu polegającego na tym że w 90% budynków jednorodzinnnych sama podłogówka nie ogrzeje łazienki choćby nie wiem jak gęsto dał rozstaw rur? a cały dom w podłogówce.

 

Chyba w twoim wykonaniu, masz przecież duże pole do manewru regulacji temperatury :

przepływ, rozstaw, długość pętli - to wszystko wpływa na parametry grzania.

Nie mówię już o izolacji cieplnej ścian, podłóg i innych przegród.

 

Jak wykonujesz inst ściśle wg wyliczeń programu, który nabyłeś, z resztą nie wiem po co, to masz instalację wg założeń twórcy programu.

 

A pisząc bardzo górnolotnie 

 

Robiłem kilka projektów ............

Nie wiem czy ośmieszasz siebie, wykonany "projekt", czy zawód projektanta, osoby po studiach wyższych, z praktyką,

wiedzą i egzaminem Izby Budowlanej na taki tytuł.

 

Ale się nie martw - jako projektant posiadasz członkostwo  Izby Inżynierów Budownictwa, a co za tym idzie stosowne ubezpieczenie od błędów w wykonywanym zawodzie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też bym nie dawał grzejników z tego obiegu. Może pomyśleć o zgrabny elektrycznym na dogrzanie lazienki i plus będzie taki, że można go załączyć w każdy dzień, nawet jak już nie ma sezonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale grzejnik musi być zakręcony na zasilaniu, inaczej grzałka będzie grzała cały układ podłogówki,

ponadto należy w okolicy grzejnika przewidzieć stosowne gniazdo el. do zasilania grzałki, jak jest grzejnik nad wanną , a często tak bywa,

to instalacja gniazdka jest niemożliwa - zabraniają przepisy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto miec w lazience grzejnik, ale raczej ze wzgledow praktycznych, bo zawsze jest po prostu gdzie polozyc recznik czy wyprane skarpetki (nie ukrywajmy, do tego te grzejniki glownie sluza).

 

Sama podlogowka spokojnie wszystko ogrzewa o ile jest po prostu rozlozona z glowa a inwestor uswiadomiony, ze grzana posadzka to nie grzejnik, ktory momentalnie zaczyna oddawac duza ilosc ciepla o wysokiej temperaturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jak można w łazience rozłożyć podłogówkę z głową? gdy niekiedy straty dla pomieszczenia są  na tyle duże że choćbyś dał rury co 5cm to i tak w najwieksze mrozy samo OP nie jest w stanie ogrzać do projktowej 24st.Tu Ci zabierze część podłogi("grzejnika") wanna w drugim rogu kabina natryskowa i dla ogrzewania podłogowego zostaje niewiele)Dobrze że takich dni z temp.ok.-20 jest niewiele)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ci miejsca brakuje na podłodze to idź na ścianę, wiele razy tak robiłem, ale trzeba poinformować o takim grzaniu właściciela i tego co będzie robił wykończeniówkę aby rur przypadkiem nie podziurawił.

Na rury siatka Rabitza na to zasmarować klejem i wsio.

Najlepiej taki obwód ścienny jest wykonać na osobnej pętli.

 

PS

Raz to nawet bruzdy robiłem w ścianie aby nie wyjść po za tynk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie akurat zasada numer 1 to nie omijanie urządzeń w łazience - rury rozkładamy zarówno pod wanną jak i pod brodzikiem. W kuchni zresztą tak samo, zawsze lecimy pod szafkami (potem przynajmniej cukier nie twardnieje ;-)). Inna sprawa - nigdy nie miałem telefonu od inwestora, który twierdził, że ma zimno w łazience, ale może to dlatego, że zawsze namawiamy na montaż grzejnika drabinkowego. Jakoś nie wyobrażam sobie łazienki bez drabinki a i inwestor zwykle nie oponuje przy argumencie, o którym wspomniałem wcześniej, czyli wieszaniu ręczników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie odnosnie rozdzielaczy z Kana ktore nabylem:

W instukcji jest napisane ze na gorna belke nalezy podlaczyc zasilanie a na dolna powrot z tym ze gorna belka zawiera zawory a dolna rotametry.

Wyczytalem ze powinno byc na odwrot i teraz pytanie:

Zostawic to tak jak producent przewidzial, zamienic zasilanie z powrotem czy zamienic belki miedzy soba i zasilanie na gore?

Czy to w ogole ma jakies znaczenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod względem hydraulicznym jest to obojętne gdzie są zamontowane rotametry , aby to określić należy zwrócić uwagę na podziałkę jak " 0 " jest na dole bańki to są to rotametry które montujemy na powrocie , jak jest "0" na górze bańki to montujemy na zasilaniu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.