Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ocena Schematu


Marcin92

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

po sezonie grzewczym zamierzam wymienić stary, 20-letni piec na coś nowszego z podajnikiem. Kiedyś chciałem Sas Slim ale mi przeszło, wybiorę coś z żeliwnym palnikiem. Ale nie teraz o tym. Chciałbym, żebyście udzielili mi wskazówek odnośnie schematu instalacji. Rysunek załączam poniżej.

Co chcę uzyskać:
1. Zamierzam zainstalować termostaty na grzejniki i dodatkowo zawór 3-D, żeby sterować jakoś temperaturą w pomieszczeniach. Zawsze będą otwarte małe grzejniki w dwóch pomieszczeniach ale czy pompa to wytrzyma? Czy nie potrzeba jeszcze dodatkowego zaworu nadmiarowo-upustowego?

2. W razie awarii pompy, podajnika czy braku prądu instalacja będzie działać na grawitacji bo taka jej konstrukcja. Stąd też obejście zaworu 3-D i zawór ręczny. Wszystko byłoby ok, tylko boję się, że powrót kotła będzie zbyt zimny. Dlatego też bojler będzie działał bez pompy, czy dogrzeje on powrót do kotła?

3. Ostatnie, ważne pytanie. Obecnie nie ma problemu z odpowietrzeniem instalacji ale muszę zmienić podłączenie naczynia wyrównawczego na bezpośrednio z kotła. Teraz gdybym chciał zamknąć grzejniki i grzać tylko wodę to nie mogę, bo zamknąłbym też rurę do naczynia. Układ rur nie może ulec zmianie i wygląda jak na rysunku - taka konstrukcja budynku. Jeśli przerobię podłączenie naczynia to powstanie syfon i nigdy nie odpowietrzę grzejników. Strzałką zaznaczyłem miejsce gdzie planuję wstawić odpowietrznik. Gdy zamontuję zwykły, automatyczny, to odpowietrzenie i napełnianie instalacji zajmie wieki. Czy jest jakieś inne rozwiązanie tego problemu? Myślałem przedłużyć tą rurkę i wpiąć pod przelew zbiornika wyrównawczego ale boję się, że po włączeniu pompy wyrzuci mi całą wodę z układu.

Jak macie ochotę to doradźcie. Instalacja ma być jak najprostsza, bez zbędnych cudów.

 

Pozdrawiam, Marcin

post-61121-0-17786700-1451392023_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

posiadam instalację podobną do twojej.ALE. (piec z podajnikiem na ekogroszek). bezpośredniu na jednym wyjściu pieca ale przed pompą zawór 4 drogowy - ustala on "temperaturę" wody na kotle bez względu na pobór ciepła z układu co. (zawór ma wejścia większe od wyjścia z pieca i jedną wartość. piec ma wyjście 1 cal.-zawór 5/4 cala - PAMIĘTAJ NIE MNIEJSZY). zawór 3 drogowy najczęściej wykorzystywany jest do " rozdziału " ilości ciepła.  np w podłogówce. wymiennik ciepła podłączony jest poprzez pompę cwu daje pobór ciepła tylko przy grzaniu wody- wodę  należy pobrać bezpośrednio z kotła z pominięciem zaworu 4 drogowego(pompa cwu podpięta jest do drugiego niezależnego wyjścia z kotła). powrót układu co i cwu jest w tym samym wejściu na kotle. jeżeli możesz podłącz układ co do pieca " na krzyż" tak aby pompa pobierała jak najwięcej ciepłej wody z kotła a nie tylko z jej części (np. jednej strony przy podpięciu zasilania i powrotu po jednej stronie kotła). twój układ sprawi że wymiennik to duży grzejnik przy piecu.( co spowoduje mniej ciepła na instalację- bardzo duża strata energii - taki układ miałem z poprzednim kotłem i trudy z dogrzaniem domu).ze względu na zainstalowane termostaty przy grzejnikach odbiór ciepła jest limitowany zapotrzebowaniem  układu. przy zamknięciu się wszystkich zaworów pompa o stałej prędkości będzie dławiona a szumy płynącej wody będą słychać w całym domu ( tak miałem po uruchomieniu instalacji a przed zmianą  pompy) aby tego uniknąć założyłem pompę z elektroniczną  regulacją prędkości.w przypadku zamknięcia się zaworów moc pompy i ilość pompowanej wody jest prawie minimalna. przy większym zapotrzebowaniu(otwarcie jakiegoś termostatu) pompa podnosi prędkość samoczynnie aż do osiągnięcia wartości optymalnej. obie pompy muszą być podłączone poprzez zawory motylkowe co umożliwi ich wymianę bez spustu wody z układu.grzejniki aluminiowe które posiadam są  również podłączone poprzez zawory motylkowe. umożliwiające jego zdjęcie bez spustu wody.na zasilaniu wymiennika przez wodę z co założyć koniecznie automatyczny odpowietrznik. dzięki temu po spuszczeniu  wody z układu a po ponownym zapełnieniu go wymiennik  się nie " zapowietrzy" i pompa umożliwi natychmiastowe korzystanie z układu.tak jest w moim domu  obecnie będzie 2 sezon pracy. kocioł HEF ma możliwość podpięcia pompy cwu z czego skorzystałem. komin z wkładem stalowym z kwasówki żaroodpornej 1448( o ile pamiętam) pamiętaj aby wkład do komina wsadzić luźno przy montażu a nie WBIĆ PRZY MONTAŻU  wkład "pracuje" po wbiciu uszkodzi się bardzo szybko (sąsiad poznał to z autopsji). mój piec ma czopuch fi 140 a komin fi 160. komin jak najszerszy wtedy będzie lepszy ciąg i palenie. pamiętaj o dobrej wentylacji grawitacyjnej( bez wentylatorów) kocioł pobiera do spalania powietrze mechanicznie

reasumując do wymiany- kocioł ,zawór 4 drogowy zawory termostatyczne, pompa co - z elektroniczną regulacją prędkości, pompa cwu(wysokość podnoszenia wyższa niż najwyższy grzejnik -niemniej bo będzie się zapowietrzać) - zwykła 3 biegowa podnosząca wodę do max 4 m. kilka zaworów motylkowych, czujnik temperatury wody montowany w wymienniku a sterujący pompą cwu z kotła co, z rzeczy grubych wkład stalowy do komina to na tyle. TROCHĘ PRZYDŁUGIE ALE TO KRÓTKI OPIS UKŁADU Z 2 LAT DOŚWIADCZEŃ Z TYM UKŁADEM . POWODZENIA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za opis. Wezmę pod uwagę wskazówki, wszystko spisałem co kupić.

Jeszcze mam jedno pytanie: czy do bojlera muszę zakładać jakieś naczynie przeponowe czy coś w tym rodzaju?
Zawór bezpieczeństwa to wiem że trzeba ale gdzieś widziałem zamontowany taki zbiornik. Jest on konieczny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponieważ układ co jest układem otwartym więc nie ma potrzeby montażu naczynia ciśniowego. w moim układzi rura przelewowa z naczynia przelewowego na strychu doprowadzona została do kotłowni nad zlew  w ten sposób wiem ile mam wody w układzie . w co do wymiennika cwu wymagane jest bezwzględnie zamontowanie zaworu bezpieczeństwa na wejściu wody zimnej do wymiennika ma on za zadanie usunąć nadmiarową wodę w przypadku gdy nie ma odbioru a jednocześnie woda ta dochodzi do temperatury wrzenia.woda taka zwiększa znacznie objętość i aby zabezpieczyć wymiennik przed rozerwaniem należy BEZWZGLĘDNIE MONTOWAĆ ZAWÓR BEZPIECZEŃSTWA. PRZYNAJMNIEJ RAZ W MIESIĄCU SPRAWDZIĆ DZIAŁANIE ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ (gdyż"zarasta kamieniem") w moim przypadku mam wymiennik "dwupłaszczowy" (polewany emalią wewnątrz z elektrodą "magnezową " oraz zamontowaną grzałkę elektryczną 2kw tak na wszelki wypadek aby mieć wodę gdy padnie piec). tzn woda do ogrzania znajduje się wewnątrz "beczki" z wodą grzejącą. umożliwia to szybkie nagrzanie wody. posiadałem poprzednio wymiennik z wężownicą więc mam porównanie. pompy co mają oznaczenia: średnica przyłącza/wysokość podnoszenia.  np 25/40  -przyłącze 25 - 1 cal podnosi wodę do 4mb nad pompę.taka wystarczy w układzie zasilania wymiennika  przy zasilaniu co mam pompę elektroniczną o parametrach 25/60  tzn przyłącze 25-1 cal podnosi wodę na wysokość 6mb. pamiętaj powyżej najwyższego grzejnika.przy moich termostatach (grunfoss) nie dławiłem przepływów przez zawory są ustawione na maksymalny przepływ.dławieniem tutaj "zajmuje "się termostat odcinający wodę oraz pompa regulująca przepływ w zależności od zapotrzebowania na ciepło w układzie.to narazie tyle   powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za opis i pomoc.

Zrobiłem rysunek instalacji CO bez bojlera bo chcę zapytać o coś innego.

Zależy mi na tym, aby w razie awarii pompy, braku prądu czy usterki podajnika instalacja działała grawitacyjnie (teraz działa).

Czy mogę zrobić obejście zaworu 4-D montując dodatkowe rury i zawory (na zasilaniu i powrocie) jak na schemacie?

 

post-61121-0-90014800-1451579196_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

montując piec z podajnikiem należy się pożegnać z "grawitacyjnym" układem grzania. (wyjścia z kotła najczęściej ma średnicę - 1 cal)   piec z podajnikiem pracuje na prąd w przypadku jego braku ustaje podawanie opału powietrze nie jest podawane i palenie ustaje. najważniejszym układem dławiącym przepływ to pompa nie zawór 4 drogowy tak więc stosuje się równolegle do pompy tzw. zaworu klapowego. gdy pompa pracuje ciśnienie powoduje zamknięcie zaworu i  podawanie wody mechanicznie. przy braku prądu " grawitacja"popycha wodę( poprawdzie tylko by wychlodzić kocioł) do układu przez zawór nie zamykany przez pompę. zawór 4 drogowy wtedy można zamknąć tak aby cała woda przechodziła do instalacji bez jej obejścia do kotła. powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.