Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Z Podajnikiem+Zawór 4D+Przeróbka Instalacji


hajtaler428

Rekomendowane odpowiedzi

Może być tak? Jeszcze pytanko czy zamiast 3-d termostatycznego może być zwykły obrotowy i za nim czujnik temperatury zegarowy żeby ustawić temp na CO?

post-2974-0-02563900-1434478052_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś w tym rodzaju, ale musisz zwrócić uwagę na podłączenie zaw 3-D aby był podłączony w funkcji mieszania, nie każdy zawór można podłączyć dowolnie.

Niektóre mają ustalone fabrycznie kierunki przepływu.

 

Zawór 3-D wg  twojego pomysły nie będzie dawał stałej temp na grzejniki, on będzie mieszał procentowo wodę z kotła i z powrotu i nie wiemy jaki będzie wynik.

Chyba, że będziesz nad nim stał i kręcił wg wskazań czujnika.

 

Musiałby być dodatkowo siłownik do tego zaworu i sterownik obsługujący tą funkcję - to dużo droższe rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem że zwykły 3-d jak bym ustawil ręcznie to uzyskam stałą temp na CO ale to by było możliwe gdyby temp z kotla i powrotu CO była cały czas taka sama. Czyli do ostatniego schematu zawór 3-d termostatyczny i będzie ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam kilka pytań:

1. Czy pionową rurę obiegu kotłowego mogę zredukować do 1/2' i dać do obiegu pompę cyrkulacyjną 15-14 czy to za mała?

2. Czy przy zastosowanie na wyjściu z kotła przekroju 5/4' za zaworem 3-d zadziała grawitacja?

3. Jeśli na wszystkich grzejnikach będą zawory termostatyczne to zawór 3 -d jest zbędny? Jeśli tak to czy wtedy grawitacja zadziała?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze - tak może być pompa cyrkulacyjna, ale nadal zawór grzybkowy

drugie -  nie gdyż wtedy zaw 3-D pracuje w funkcji rozdzielania - to tak jakbyś miał pompę przed zaw 3-D a nie za.

trzecie - jak będą specjalne zaw termostatyczne o zwiększonym przepływie - to tak, są takie do inst grawitacyjnych i cała instalacja będzie przystosowana

do grawitacji, wtedy zawór 3-D zbędny i pompy CO i kotłowa też do usunięcia.

 

PS

Po co kombinujesz ?

Inst grawitacyjna jest droższa w wykonaniu od pompowej i trzeba mieć dobry projekt a w kotle z podajnikiem nie bardzo ma sens.

W takim kotle utrzymujesz temp do 70C a grawitacja czasem wymaga wyższej temp na kotle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o to że w tej chwili grawitacja u mnie działa poza CWU i podłogówką i pytałem o tą grawitację pod kątem braku zasilania i/lub palenia na ruszcie wodnym np. drewnem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobno masz mieć inst na rozdzielaczach - wtedy nie ma grawitacji.

Jak w kotle z podajnikiem braknie zasilania to wszystko staje - nie ma prądu, nie ma paliwa, nie ma ognia, nie ma grzania.

Jak chcesz pracy podczas zaniku zasilania fo kup odpowiednią przetwornicę.

Podczas palenia na ruszcie awaryjnym powinna działać jakaś automatyka kotła - czyli pompy.

 

Ruszt wodny nie jest dobrym rozwiązaniem, lepszy jest wstawiany sztabkowy lub ruszto-deflektor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tylko jeszcze zaw grzybkowy daje się przed pompą kotłową a nie za.

Dlaczego? A zagrożenie kawitacją?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozdzielacz mam na piętrze na parterze nie(patrz post 1) i grawitacja w tej chwili działa nawet za rozdzielaczem-wiem wszem i wobec się trąbi że na rozdzielaczu nie ma mowy o grawitacji a u mnie działa. Wymieniany będzie tylko kocioł i to co wokół potrzebne do ochrony powrotu.

Dlaczego podczas palenia na ruszcie awaryjnym muszą chodzić pompy? Jak jest grawitacja to wtedy chyba pali się w nim jak w zwykłym śmieciuchu.

Co do paleniska awaryjnego to nie wnikałem /nie wiedziałem że są inne opcje niż ruszt wodny (każdy producent kotła nie pytał jaki chce ruszt awaryjny tylko czy ma być ruszt wodny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że wiesz czego chcesz i nie wiem po co dalej temat drążysz - działa to działa i daj Boże aby tak było nadal.

Przecież jak działa grawitacja to nie potrzeba ochrony powrotu, pomp itd.

Zrób ręczne przełączenie - grawitacja / pompy (pompa) i będzie ok.

Lub jeszcze prościej dodaj tylko pompę kotłową sterowaną termostatem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drążę temat bo chcę znać wszystkie możliwe opcje a skoro grawitacja teraz działa to poco to psuć. Grawitację chciałem zachować awaryjnie(brak prądu +ruszt awaryjny)bo na samej grawitacji nie mam ciepła w kuchni i łazience na piętrze (podłogówka) i CWU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej chwili jest tak jak na schemacie poniżej tyle że bez obiegu kotłowego i wyjście z kotła górne 2'i CWU wspólnie z CO (patrz zdj z postu #1). Nie ma też żadnych zaworów zwrotnych. Jeżeli zrobię tak jak na schemacie poniżej to będzie dobrze tylko na parterze sauna jak ustawie na kotle 65 st?

post-2974-0-72456600-1434618593_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie widzę że nie ma "złotego środka" Ehhhh trzeba będzie coś poświęcić - pewnie tą grawitację bo zawory termostatyczne na 6 grzejników to chyba większy wydatek niż zawór 3d a i w dzisiejszych czasach przerwy dostawach prądu się nie zdarzają często i nie są długie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy tak wstawiony zawór różnicowy na obejściu 3d pozwoli na grawitację. I czy jeśli zdecyduję się na schemat z postu 39 to czy w przypadku grawitacyjnego działania zawór zwrotny na powrocie CO nie będzie przeszkadzał?

post-2974-0-49824100-1434916722_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ma być grawitacja to zawór zwrotny musi być klapkowy a nie sprężynowy.

ZR równolegle do zaw 3-D może działać lub i nie - wszystko zależy od stanu otwarcia samego zaworu 3-D, pomyśl co będzie jak zaw 4-D się tak ustawi, że będzie pobierał głównie zimniejszą wodę z powrotu - wtedy ciśnienie ciepłej wody może być tak duże, że mimo pracującej pompy otworzy ZR i co wtedy?

Robi się bałagan w przepływach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem żeby zrobić tak żeby poodcinać to zaworami kulowymi i dopływ na ZR otwierać awaryjnie ręcznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok więc chciałbym powoli zamknąć sprawę schematu i prosiłbym o zatwierdzenie schematów/ewentualnie ich poprawienie łącznie z armaturą co dodać a co wyrzucić(zawory, odpowietrzniki itd). Pojawiła się jednak trzecia opcja wg schematu nr 3 podpatrzona z wątku gzie Sambor podpowiada Arkowi1986 i jeśli jest poprawna skłaniałbym się do niej (wiem że w opcji #1 i #3 trzeba założyć termostaty na grzejnikach na parterze). Z góry dzięki

post-2974-0-68570600-1435400649_thumb.jpg

post-2974-0-89279400-1435400658_thumb.jpg

post-2974-0-08020400-1435400670_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wersja 3 zapewnia najlepszą ochronę kotła i mniejsze zapotrzebowanie na prąd  (1 pompa w układzie CO), jej wadą jest ręczne przełączanie -

- miedzy układem grawitacyjnym lub pompowym.

Do grawitacji potrzeba zawory grzejnikowe o zwiększonym przepływie.

Przed pompami filtry, pompy i filtry z możliwością odcięcia na potrzeby czyszczenia filtru lub wymiany pompy.

Odpowietrzniki tylko ręczne przy rozdzielaczach i grzejnikach - ale te to już masz.

 

Jak zrobisz to daj znać jak działa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na rozdzielaczu mam odpowietrzniki automatyczne - zmienić?

Co do grawitacji to tak jak pisałem wcześniej - awaryjnie więc przełączanie nie będzie problemem.

Czyli dla 100% pewności - schemat nr 3 nie wymaga dodawania żadnych zaworów zwrotnych, odcinających itp(o filtrach i odcięciu pomp zaworami wiem - zapomniałem nanieść ;)  )

Jak to wszystko zamontuję to jasne że dam znać jak to działa ale to gdzieś tak sierpień/wrzesień.

Jeszcze trochę z innej beczki - kiedyś wspominałeś o ruszcie awaryjnym - producent proponuje mi ruszt wodny i w zasadzie nie wspomina o żadnej innej opcji. Ty odradzałeś i radziłeś ruszt żeliwny - to by miało wyglądać tak że pod rusztem wodnym zamontować ruszta sztabkowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowietrzniki automatyczna na belkach zasilających możesz zostawić, natomiast na powrotnych zakręć lub zmień na ręczne.

Automatyczny odpowietrznik nie powinien być umieszczony po stronie ssącej pompy, gdyż przez niego może pompa zaciągać powietrze.

Dajesz albo ruszt wodny, albo sztabkowy a nie oba na raz.

 

 

Zauważyłem dopiero teraz że zaw 3-D jest typu VTA - taki nie może być , musi być VTC 511/ 55C !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.