Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Aktualnie buduję sobie domek, w niedługim czasie muszę zdecydować się na zakup kotła - przeczytałem na forum kilka/kilkanaście tematów o kotłach zasypowych.

Dom 140m2 użytkowej(w całym domu podłogowe) + jeden grzejnik w garażu. Dom wybudowany z prothermu, docelowo planuję go ocieplić styropianem 12cm, skosy lane - stropodach.

 

Założenia kotła głównym paliwem ma być drewno (mam dostęp do darmowego drewna na kilka lat :-) ) z tego co udało mi się ustalić moje zapotrzebowanie w moc to OK. 12kW.

Byłem zdecydowany na DAKON DOR 12, jednak martwi mnie mała komora załadunkowa. Hydarulik proponuje mi kostrzewa warmet 200 ceramik 18,5kw - jednak na forum jest dużo postów, że spalanie drewna z dmuchawą to porażka.

Myślałem, żeby kupić np. DAKON DOR 32D i zmniejszyć jego moc dokładając cegieł - ale czy ma to sens?

Ogrzewanie ma być sterowane czujnikami pokojowymi, do pieca będzie podpięty bufor (w zależności jaki się zmieści w kotłowni :P ) ale myślę, że 1000L na pewno. Ma być pompa ciepła powietrzna do CWU 300L(zimą podgrzew z kotła)

 

Proszę pomóżcie mi wybrać odpowiedni kocioł bo coraz bliżej zakupu a w głowie coraz większy mętlik :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapotrzebowanie budynku przy średniej -20*C 12kW, a szpec poleca 18.5kW? Ma informacje o rozszerzeniu koła podbiegunowego do szerokości Cypru czy to zwykły wariatus pospolitus? Chyba nie pogodzisz drewna z małą mocą i dużą pojemnością komory. Któreś z wymagań będzie wymagało przymknięcia oka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz dom z porothermu i jeszcze extra kiedyś ocieplenie palić kotłem 12kW przy 140m^2? Tę Kostrzewę co poleca spec ja mam. Nie polecam. Poza tym ta Kostrzewa o mocy 18,5kW to lekko dom 400m^2 ogrzejesz. Ma potężny wymiennik, dużą komorę załadowczą, duże palenisko. Zmarnujesz kocioł i komin smołą bo kocioł w 90% jego pracy będzie w podtrzymaniu na kiszeniu.  Kilka lat to minie jak 5 minut i będzie po drewnie. Zastanów się nad gazem jako dodatkowy, na lato, jesień i wiosnę.  Ja bym wziął MPM 8-10kW. Jeszcze chcesz pewnie termostaty na grzejniki pozakładać to tym bardziej trzeba uważać z mocą.  Gdzie moim zdaniem przy kotłach na paliwo stałe nie wolno zakładać termostatów, ale to tylko takie moje widzimisię. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do drewna to ci ani MPM, ani Ceramik, ani Dakon nie pomoże jak nie będziesz miał bufora ok 1000l - wtedy to Ceramik da radę bez problemu, i duży Dakon też,

Ale z własnej przygody z Dakon Dor 32D nie polecałbym tego kotła.

Przy buforze palisz 3-4h/ dobę , bez miarkownika tylko na stałych nastawach i to wszystko, chyba że  jest -20C.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja spalam drewno w bardzo prosty sposób bez żadnych buforów i innych fanaberii

w kotle KWK 25 Zębiec przy 140 m2. Ponieważ mam dobrze ocieplony dom to wytarczy 4-5 godz.

pojarać drewnem i spoko. Próbowałem przerobić swój kocioł na dolne spalanie, ale zrezygnowałem ze względu

na duże smołowanie w komorze zasypowej. Proste jest piękne.

 

Kazik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanów się czy jest sens przy tak mały domku i dodatkowo jeszcze dobrze ocieplonym wchodzić w temat kotła na paliwa stałe.

Jak masz rurę na działce to się nie zastanawiaj tylko kocioł gazowy i masz spokój a rachunki na prawdę nie będą wysokie.

 

Przy kotle na paliwa stałe to tylko duży bufor,ostre palenie 4-5 godzin i będzie to miało jakiś sen ekonomiczny i ekologiczny.

 

Ewentualnie kominek z rozprowadzeniem - jak masz suche twarde drewno liściaste - lub koza. Ale to przenoszenie kotłowni do pokoju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor będzie minimum 1000L, to co zaoszczedze na opale przez te kilka lat bede mogl pozniej ewentualnie zainwestowac w inny piec. Dzialka jest na wsi, gazu ziemnego brak :)

Kazdy pisze, ze górniak to utylizuje paliwo wiec dlatego szukam kotla ds...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli masz zamiar palić tylko drewnem, to pomysl o kotle zgazowującym, znacznie więcej wyciska energii niz zwykły dolniak, a porządny DS kosztuje prawie tyle, co zgazowujący. Bufor będzie, więc nawet taki Atmos 15 kW nie będzie problemem. Ale węgla w tym nie spalisz, musisz przemysleć. I zależy, jakie masz to drewno, jak iglaste to faktycznie lepiej wziąć DS, np. takie Zębiec KWKD 15 kW, prosta budowa, dobry kociołek, cenowo też OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DAKON DOR 12kW żeby wyobrazić sobie jakie kawałki drewna by weszły.

 

 

Malutkie. I na dodatek się wieszają.

Z tego spisu co go napisałeś, brałbym MPMa.

Jest tani.

Jak masz więcej kasiory, to HG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro będzie bufor to dobiez do jego pojemności taki kocioł który przy jednym wsadzie drewna załaduje Ci go do pełna od temperatury od 40 do 90 stopni C, 40 C bo podłogówka jest niskotempertowa nawet niżej ale pewnie będziesz miał przepływowe CUW w buforze . Będziesz rozpalał raz na dobę przy mniejszych mrozach. Taki jest sens stosowania bufora. Na forum murator jest kilka ciekawych wątków o budowie i użytkowaniu buforów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

skoro będzie bufor to dobiez do jego pojemności taki kocioł który przy jednym wsadzie drewna załaduje Ci go do pełna od temperatury od 40 do 90 stopni C, 40 C bo podłogówka jest niskotempertowa nawet niżej ale pewnie będziesz miał przepływowe CUW w buforze . Będziesz rozpalał raz na dobę przy mniejszych mrozach. Taki jest sens stosowania bufora. Na forum murator jest kilka ciekawych wątków o budowie i użytkowaniu buforów.

Zrób tak jak radzi bombelman. Przy instalacji z buforem, na dobór mocy kotła nie ma znaczenia zapotrzebowanie budynku na ciepło tylko wielkość bufora jaki zastosujesz. Kocioł musi być wystarczająco duży by na pełnej mocy i jednorazowym wsadzie załadować cały bufor - wtedy będzie i ekologicznie i ekonomicznie i wygodnie. A od wielkości bufora zależeć będzie to jak często będziesz go musiał ładować (czyli rozpalać w piecu).

Aby naładować bufor 1000l z temperatury 40 do 90 stopni trzeba w niego wpompować około 60 kWh energii nie pobierając w tym czasie z niego ciepła. Ładowanie kotłem 19kW będzie trwało ponad 3 godziny zakładając teoretyczną sprawność 100%, której żaden kocioł nie posiada (chyba  że gazowy kondensacyjny :D). Dodatkowo zwróć uwagę na to, że podczas ładowania bufora domek też trzeba ogrzewać, więc dochodzi (jak pisałeś) 12kWh dodatkowej energii na ogrzewanie domu na każdą godzinę ładowania bufora przy -20 na zewnątrz. Czyli twój bufor przy -20 na zewnątrz jest ładowany mocą 7 kW co potrwa już ponad 8 godzin. A gdzie rzeczywista sprawność kotła, CWU? Wiadomo, że przez większą część sezonu nie będzie -20 ale mimo wszystko do bufora kocioł musi być duży i koniec. Sam bufor też minimum 2000l, będziesz mógł pobrać z niego około 100kWh (z uwzględnieniem strat i spadku temp. z 90 do 40) co przy dobowej -20 i zapotrzebowaniu na ciepło 12kW da Ci 8 godzin spokoju po wygaśnięciu pieca. W cieplejsze dni będziesz palił raz na kilka dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Dziękuję Ci bardzo! pierwszy raz dostałem tak rzeczową odpowiedź :-)

Największa moc jaką można dostać(przynajmniej tak jest na stronie) to 21-25, myślisz, że będzie OK? ;-)
Jeśli uda się to wszystko pomieścić w kotłowni to będziemy celować w takie parametry które podałeś, ale obawiam się, że może być za ciasno :( dochodzi jeszcze pompa ciepła (powietrzna do ogrzewania wody użytkowej 300L) więc może być ciężko :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł 25 kW wcale nie będzie za duży dla bufora 2000l. Taki bufor spokojnie przyjmie ponad 120 kWh energii (wliczając w to straty). Sam będzie się grzał jakieś 5 godzin - myślę, że nawet ciężko bedzie uzyskac tak długi czas na jednym załadunku drewna do takiego kotła. Przy sprawności kotła rzędu 80% trzebaby wydusić z jednego wsadu około 150 kWh. 1 kg suchego drewna to ok. 4 kWh (15 Mj) więc trzebaby spalić 38 kg (0,05m3 buka lub 0,08m3 sosny). Policz sobie to wszystko spokojnie jeszcze raz i  poczytaj to http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/ Juzef super tu opisał temat buforów. Wydaje mi się też, że twój domek (jak jeszcze go ocieplisz) będzie miał mniejsze zapotrzebowanie na ciepło niż 12kW. Nie zapomnij też że naczynie wzbiorcze będzie sporo większe w instalacji z buforem - przyjmuje się 4% całkowitej pojemności układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybys dodal do tego ogrzewanie podlogowe zamiast grzejnikow moglbys jeszcze dodatkowo wydluzyc koniecznosc rozpalania w piecu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Kolego piachoo,czy ty masz instalację z buforem? :blink: ,śmiem twierdzić że nie  :D ,więc nie pisz bajek o kotle 25 kw. do takiego domu jaki posiada kolega luczyw,bo jeszcze uwierzy  ;) .

Kolego luczyw,to jest forum nie "poradnik instalatora",a i tam czasem bzdury piszą,większa część to teoretycy co wiedzą wszystko najlepiej  :D ,nie bierz wszystkiego na serio.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Witam.

Kolego piachoo,czy ty masz instalację z buforem? :blink: ,śmiem twierdzić że nie :D ,więc nie pisz bajek o kotle 25 kw. do takiego domu jaki posiada kolega luczyw,bo jeszcze uwierzy ;)

A ja myslalem, ze bufor po to sie instaluje aby zgromadzic nadwyzke wyprodukowanej energi przez przwymiarowany kociol. Co ma 25kw z buforem do tego czy to taki dom czy inny?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Kolego piachoo,czy ty masz instalację z buforem? :blink: ,śmiem twierdzić że nie  :D ,więc nie pisz bajek o kotle 25 kw. do takiego domu jaki posiada kolega luczyw,bo jeszcze uwierzy  ;) .

Kolego luczyw,to jest forum nie "poradnik instalatora",a i tam czasem bzdury piszą,większa część to teoretycy co wiedzą wszystko najlepiej  :D ,nie bierz wszystkiego na serio.

Pozdrawiam.

Tak, jestem teoretykiem (nie wykonuję ani nie projektuję zawodowo instalacji grzewczych), chociaż swoją instalację musiałem mocno poprawić bo "instalator-praktyk" wiedział lepiej. Nie twierdzę też, że wyszystko wiem, ale kilkanaście instalacji w życiu widziałem i jakieś wnioski z tego umiem wyciągnąć (kalkulator też nie parzy mnie w palce).

Przy instalacji z buforem do zapotrzebowania na ciepło dobiera się wielkość bufora, a do niego dobiera się moc kotła. Spróbuj zimą zagrzać 2000l kotłem 8-10 kW (bo w instalacji bez bufora taki właśnie kociołek potrzebowałby luczyw do swojego domku by się nie ugotować). Podaj jakiś sensowny argument, że piszę bzdury.

Już widziałem kilka instalacji "zaprojektowanych" i wykonanych przez "hydraulików-praktyków" i wolę jednak te zaprojektowane przez teoretyków. Ja wiem, że matematyka i fizyka nie jest dla każdego (podobnie z resztą jak prace manualne), dlatego niech praktycy (instalatorzy) wykonują instalacje według projektów wykonanych przez teoretyków (projektantów). Problemem w naszym kraju jest to że inwestor biorąc hydraulika (instalatora) wymaga by ten mu wymyślił i sklecił instalację. A instalator jest od instalowania tego co zaprojektował projektant z przygotowaniem teoretycznym.

A najlepiej by było gdyby luczyw wziął dobego fachowca, który mu to wszystko pomierzy, policzy i zaprojektuje, a porządny instalator wykona. Jednak pewnie większości z nas (na forum) po prostu na to nie stać i szuka tu porady. Z resztą... ilu jest prawdziwych fachowców a ilu partaczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.